Siinäpä sitä, minä olen täällä jo monessa ketjussa mollannut seuran hallitusta saamattomuudesta, nyt en enää viitsi, vaikka aihetta olisikin, JATKAKAA TE!
Ihan asiallista settiä, mutta olenkos nyt ihan ymmärtänyt asian oikealla tavalla eli hallilla myytävät popparit ja oluet eivät kartuta Liiga-SaiPa Oy:n kassaa? Näin on kai joku joskus jossain todennut, mutta en kuolemaksenikaan muista että kuka missä ja mahtaako tämä olla myös nykytilanne.
Toisekseen sättimiseen riittäisi itsellänikin sanavarastosta monenlaista valintaa mutta jottei ihan yksipuoliseksi mene niin toisaalta on kai otettava huomioon myöskin se, että joukkue on tehnyt aiemmin useiden kausien sitoumuksia monissa asioissa; fanituotemyynti, nettisivut, organisaation uudistaminen, halliremonttiin osallistuminen - ratkaisuja joista kaikki voi vaikuttaa kokonaisuuteen. Näitä aiemmin tehtyjä sopimuksia ei ole uudistunut toimiston väki pystynyt muuttamaan ilman sanktioita, joita ei taas tämän kokoluokan yrityksen kannata alkaa maksaa vapaaehtoisesti joten vaikka toimiston väellä olisikin visioita tulevaisuuden varalle, eivät muutokset välttämättä tapahdu yhden - tai edes kahden - kauden mittaan. Oikeita askelia on mielestäni tehty, yksittäisenä esimerkkinä voisin mainita fanituotemyynnin uudistumisen - hallissa tuli jo Ässä-ottelussa tarjoiluvaunu vastaan, joko on ymmärretty jalkauttaa tuotemyynti sinne katsomoon, ihmisten keskelle heräteostoksiksi? Hienoa, hetken huumassahan ne löysimmät eurot sieltä lompuukin pohjilta kaivellaan.
Koska katsojamäärien nostaminen ilman taikatemppuja ja myös joukkueen tietynasteista menestystä voi olla merkittävällä tasolla vaikeaa, niin mielestäni oheistuotemyyntiin panostaminen, siis parempi hyöty nykyisestä katsojamassasta, on myös oikea ratkaisu. Fanituotemyynnissä liikkuu liigajoukkueilla hyvin erilaisia summia, toisille se on lähennä ompeluseuratasoa kun taas toiset tahkoavat pelkällä tuotemyynnillä kuusinumeroista liikevaihtoa
kaudesta toiseen. Ei liene vaikeaa arvata mihin SaiPa tässä on sijoittunut kun vilkaisee Kisapuiston yleisön värimaailmaa. Keltaista ei näe kuin tyhjillä penkeillä. Uskon että fanituoterintamalla tullaan näkemään lähivuosien aikana uudistusta ja panostusta - sikäli kun Lappeenrannassa liigakiekkoa pelataan. Tämäkin asia on jälleen vaikuttava tekijä - ei voi väittää, etteikö myös katsomon keltaisuus loisi sitä omaa osuuttaan hallin tunnelmista.
Lisäksi joukkueen elämä itsessään ei varmasti voi olla vaikuttamatta strategisten ratkaisujen aikataulutukseen. Jos Mälkiän lähtö on ollut ilmassa jo kauden alla, onko välttämättä kannattavaa sitoa isoja rahoja ja pitkiä sopimuksia Mällin näköiseen joukkueeseen juhlakauden alla? Onko uuden valmentajan kuviot jo selvillä johonkin pisteeseen asti ja halutaanko uuteen aikakauteen säästää pelimerkkejä? Onko aika yleisellä tasolla järkevää isoon panostukseen samanaikaisesti monen muun joukkueen hakiessa irtiottoja pikkuseuran imagosta? Entä mitkä ovat omistajien odotukset sijoitukselleen, ikävä kyllä kun raha liikkuu tähän suuntaan niin taustalla myös äänenvoimakkuus kasvaa - ovatko omistajat valmiita ottamaan riskejä kasvun suhteen vai tyytyvätkö he siihen että he omistavat osuuden liigatasolla pienestä seurasta? En tunne yhtään omistajaa edes etäisesti itse, joten on erittäin vaikeaa arvioida heidän vaikutusta ja rooliaan sekä persoonallisuuttaan joukkueen toiminnassa.
Tietty riskinotto on mielestäni kilpaurheilussa järkevää, mutta toisaalta jokaista riskiä arvioidessa se merkittävin asia on, voidaanko riskien konkretisoituessa myös tappiot kantaa? Käsitykseni mukaan SaiPa on edelleen velkainen joukkue, enkä tiedä kestäisikö talous välttämättä mm. hallisaneeraukseen osallistumisen kustannusten lisäksi vielä raskaasti tappiollisen kauden tuomia rasitteita. Syöksyminen mestikseen taloudellisen katastrofikauden päätteeksi voisi olla erittäin vakava isku, siinä missä tasapainoisen yrityksen mestis-visiitti voisi puhdistaa joukkuetta ja tarjota uusia voittamisen kokemuksia katsomon puolella.
Paljon viisaamminhan näitä voisi kommentoida, jos tietäisi seuran tilanteesta täsmällisemmin. Vaan kun ei tiedä, niin voi vain spekuloida. Nähdäkseni kuitenkin oikeitakin asioita tehdään, vaikka tietenkin näin KANNATTAJAN näkökulmasta menestystä täytyisi pystyä "ottamaan" (ei "toivomaan") jokaisella kaudella.