Tukieurojen määrää kun Kaakonkulmalla on vaikea kasvattaa paikallisten yritysten kautta.
Nyt on ihan pakko hieman tähän puuttua. Onko jollain nyt jotain fakta tietoa vai mistä ihmeestä tälläinen käsitys ihmisillä on, että E-karjalassa ei olisi rahaa yrityksillä?
Alustetaan nyt sen verran, että esim. yritys jossa itse oon töissä on alunperin toiselta paikkakunnalta, mutta Lappeenrannassa meillä on n. 40 ihmistä töissä.
Kaikki sponssirahat kulkevat meidän toimiston kautta, ja tiedän suhteellisen hyvin, paljon rahaa menee ja millekkin lajille/joukkueelle. Suurimmat panostukset menevät tällä kaudella yksilölajiin ja yksittäiselle urheilijalle pääosin, ja rahasummat ainakin itsestäni ovat suhteellisen isoja (kymmeniä tuhansia). Pienempiä summia menee sitten parille paikalliselle joukkueelle, lajeja sen kummemmin erittelemättä.
Ongelmahan tulee siinä, että esim. SaiPasta (tai muustakaan joukkueesta) ei ole millään tavalla oltu yhteydessä koskien sponsorointia. Toimistolla vissiin oikeasti odotellaan, että yritykset ottavat sinne suoraan yhteyttä ja syytävät rahaa.
Jos nyt mietitään esim. pieniä panostuksia, sanotaan vaikka tonnista-viiteen, jokaisella yrityksellä pitäisi edes tämän verran olla rahaa laittaa joukkueeseen. Ostettaisiin vaikka pari kausaria ja esim. firman tarra siihen paikalle tai jotain??
Mutta eivät nämä pienet summatkaan tule jos ei oteta yhteyttä ja myydä! On ihan eri asia jos itse lähden toimarille sanomaan, että ostetaan firmalle viis kausaria SaiPan peliin, kun joku toimistolta ottaisi yhteyttä ja möisi nämä suoraan toimarille. Työtähän tämä teettää, ja vaatisi esim. puhelinsoittoja huomattavasti enemmän. Ei kyseistä hommaa yksin tehdä. Yrityksen vippi paketteja yms. myydään sivuilla, kyseisen paketin hankinta edellyttää sitä, että joku joka on yrityksessä päättävässä asemassa jaksaisi mennä sivuille ja sen jälkeen soittaa Rikulle. Hieman hankalaa, etenkin silloin kun toimaria ei voisi vähempää kyseinen joukkue kiinnostaa. Sponsorointi kyllä kiinnostaa jos näkyvyyttä saa.
Normi katsojien kausareista ei ole tietoa, että toimitaanko kuten KooKoo toimii. Eli sieltä tyttö soittelee ihmiset joilla kausari on ollut, että haluut varmaan tän play off kausari tai seuraavalle kaudelle kausarin kanssa? Pakko myöntää, että kun soitto tulee, ei tarvitse sen kummemmin miettiä ottaako vai eikö ota. Ihmiset muuttuvat koko ajan laiskemmiksi ja laiskemmiksi. Joten saamattomuus saattaa näkyä jopa siinä, että kehtaako tota kausaria nyt sitten ostaa, kun joutuu sen hoitamaan itse.
Eli pointti nyt oli, että jos raha ei itsestään tunnu tulevan seuralle, niin kannattaisikohan ihan oikeasti alkaa miettiä, voisko rahan keruuta hieman kehittää.