Niinpä niin...liigajoukkue saa kotietu jne...no, ehkä se "tuomionpäivä" vielä tulee...kun Saipan kassa on tyhjenetty ja Sportti tai KooKoo lähtee metsästysretkelle.
Tämä asia on käsitelty moneen otteeseen ja monessa ketjussa täällä.
Tuomiopäivä tulee jossakin vaiheessa jollekin liigajoukkueelle, siihen uskon.
Mutta se, että SaiPan säälittävän huono taloudellinen tulos herättää heti toiveet Mestis-joukkueiden noususta, ei oikein aukea minulle. Jos SaiPa menee konkurssiin, SaiPa menee. Ei sieltä liigapaikka aukea kellekään automaattisesti, se paikka pitää edelleen hankkia pelaamalla.
Hetkinen. Miten Jukurit liittyy tähän SaiPan miljoonan euron tappioon ja ylipäätään keskusteluun SaiPan tulevaisuudesta? Jukurit pelaa vain mestiksen rupusarjassa, kuten lappeenrannassa on aina sanottu mestiksestä. Tässähän on vuosikausia kuultu lappeenrantalaisten kertomana kuinka ammattimainen sarja on SM-liiga ja kuinka ammattimaista SaiPan toiminta on verrattuna mestiksen rupusarjan joukkueisiin. Tähän asti meille kurjille mestiksen seuraajille on kerrottu, että mestisjoukkueilla ei ole koskaan mitään saumaa SaiPaa vastaan, koska rautaiset talousalan raharikkaat ammattilaiset ovat SaiPan taustalla ja että, mestiksen joukkueiden toiminta on puuhastelua SaiPaan verrattuna. Jokin tässä yhtälössä nyt kuitenkin mättää.
Njoo, lensikö kärpänen nenään? Tarkoituksenani oli vain todellakin osoittaa, että pelaajabudjetti ylitettiin "vain" 70 000€:lla, vaikka loukkaantumisten takia joukkueeseen hankittiin kesken kauden mm. Jesse Saarinen, Antti Aarnio, Juha Kiilholma, Brian Salcido sekä Richard Lintner. Ja loukkaantumisia kävivät paikkaamassa Markku Flinck ja Juha Koivistokin Jukureista.
Eikö tuo siis ole ihan käsitettävissä oleva homma? Samalla lailla olisin voinut esittää kysymyksen koskien vaikka Jokipoikia, tai vaikka Pelicansia liigasta. Yli 10 pelaajaa lasareetissa, treeneissä 12 pelaajaa, pelit jatkuvat. Mistä pelaajat? Rahalla muualta.
Toisekseen, tuo marttyyriasenne ei oikein tässä toimi. Jos jotkut lappeenrantalaiset ovat erehtyneet pitämään Mestistä rupusarjana, niin ei siitä voi koko Lappeenrantaa ja kaikkia SaiPan kannattajia syyttää. Käsittele tuo asia heidän kanssaan, älä kaada sitä paskaa minun niskaani.
Satun tietämään aika hyvinkin, että Mestis ei ole mikään helppo sarja, ei mikään halpa sarja, eikä mikään kevyt sarja. Pelaajat pelaavat tosissaan, tavoittelevat henkilökohtaisesti paikkaa liigassa ja osassa seuroista tehdään todella paljon töitä menestyksen ja liigapaikan eteen.
Jospa theref voisi ystävällisesti kertoa meille tietämättömille mestiksen rupusarjan seuraajille, että millä keinoilla Jukurit onnistuisi tekemään miljoonan euron tappion, jos edustusjoukkueen koko budjetti on miljoonan euron kantturoissa.
Taas tätä marttyyriasennetta. Mestis ei ole rupusarja. En ole koskaan sanonut niin. Jos olen, niin ole hyvä ja osoita se minulle linkkaamalla minun kirjoittamani viesti, jossa olen sanonut niin. Tuskin löytyy.
Jukurit ei pysty tekemään miljoonan tappiota miljoonan budjetilla. Olenko jossakin sanonut niin? Mutta jos Jukurit joskus koittaa panostaa oikeasti (kasvattavat pelaajabudjettia vaikka 30%), huomaa että kaikki meneekin päin persettä, ja joukkueen jokainen ottelu näytetään televisiosta 10€ kk-hintaan, niin katsotaan sitten paljonko niitä katsojia Mikkelin halliin eksyy, ja mikä sitten on taloudellinen tulos.
Jos jotakin jäi vielä epäselväksi, niin tässä kooste:
Jos SaiPa sössii taloutensa ja menee konkurssiin, niin sitten niin käy. Syyllisten päät pölkylle, luovutaan liigapaikasta ja katsotaan kuka sen sitten pelaamalla saa. Liigakriteerit ovat varmaan täysin selvät kaikille jotka sitä paikkaa auringossa tavoittelevat.