Sähköpotkulaudat

  • 12 320
  • 185

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaupungissa on aika paljon asioita, jotka vievät tilaa ja eivät ole omaan mieleen. Tämä on se pointti. Täällä Suomessa on paljon asuinpaikkoja, jossa sitä arvokasta tilaa ei ole täytetty palveluilla. Ei muuta kuin tervemenoa!
Ooookei, eli yhteisiä tiloja saa mielestäsi ottaa käyttöön ihan tosta noin vaan? Sulla menee mun pointti ohi aivan täysin, kaupungeilla on todella tarkat säännöt rakentamisesta, alueiden käytöstä jne. Ja näitä myös valvotaan kuten myös esimerkiksi autojen pysäköintiä. Sitten on tää yksi business jolla on lupa levittää ja säilyttää välineitään ihan missä tahansa ilman veloitusta tai sanktioita. Tasapuolista?

Alepafillarit on esimerkki siitä miten tuollaista palvelua voidaan tarjota järkevästi ja siten että ei aiheuteta tarpeetonta häiriötä, siitä voi ottaa mallia.
 

Grafix

Jäsen
Vaikka kannustankin heittämään keskellä tietä olevat laudat ojaan niin tosiasia on, että käyttäjät yleensä pysäköi ihan ok , mutta sitten ipanat ja muut ääliöt kaata ne vaarallisesti keskelle tietä, josta ne on pakko heittää ojaan ettei vanhukset tai muut kompastele niihin yöjuoksuillaan.
Aa eli sä oletkin sellainen batman-henkinen hyväntekijä ja suojelet vanhuksia ja muita yöjuoksijoita viskomalla lautoja näreeseen. Nonni. Luulin, että sulla on kyseessä protesti lautafirmoja tms kohtaan. Semmosta.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Kolme asiaa kuntoon, niin saapi ajella laudoilla jatkossakin.

1. Sensorit lautoihin, ettei niillä voi ajaa kuin yksi henkilö.

2. GPS-pohjainen nopeuden rajoitus esim 10 km/h keskustojen alueella.

3. Mahdollisuus kenelle vain raportoida huonosti parkkeeratusta laudasta, esim laudan qr-koodin avulla. Lautafirma näkee kuka on viimeksi käyttänyt > vaikka kahdesta urpoilusta varoitus ja sen jälkeen vuokrausesto vaikka pariksi viikoksi jos ei suju.
Tämä lautabisneshän toteutetaan muualla maailmassa kilpailuttamalla x määrä yhtiöitä kaupunkiin. Tällä tavalla palvelun hankkimalla kaupungit pystyvät kilpailuttamaan laatua ja palveluntarjoajat sitoutuvat sopimukseen.
Suomessa ollaan tässäkin asiassa jäljessä ja tämä ei meidän byroslaviassa ole ilmeisesti vielä mahdollista. Nythän näiden toimijoiden ei tarvitse sitoutua edes kaupunkien laatimiin ”pelisääntöihin”, jos ne eivät halua.

Jokatapauksessa laudat on tulleet jäädäkseen joka puolelle maailmaa, ennen kuin seuraava vastaava liikkumismuoto ne syrjäyttää. Suosittelen näille lautojen viskojille ja muille niistä kasettinsa levittäville hakemaan apua vaivaansa, sairasta touhua sanois mäkisensirkka.
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Aa eli sä oletkin sellainen batman-henkinen hyväntekijä ja suojelet vanhuksia ja muita yöjuoksijoita viskomalla lautoja näreeseen. Nonni. Luulin, että sulla on kyseessä protesti lautafirmoja tms kohtaan. Semmosta.
Täytyy suojella ihmisiä pahuudelta jota levitätte vaikka luulette olevanne hyviksiä
Tämä lautabisneshän toteutetaan muualla maailmassa kilpailuttamalla x määrä yhtiöitä kaupunkiin. Tällä tavalla palvelun hankkimalla kaupungit pystyvät kilpailuttamaan laatua ja palveluntarjoajat sitoutuvat sopimukseen.
Suomessa ollaan tässäkin asiassa jäljessä ja tämä ei meidän byroslaviassa ole ilmeisesti vielä mahdollista. Nythän näiden toimijoiden ei tarvitse sitoutua edes kaupunkien laatimiin ”pelisääntöihin”, jos ne eivät halua.

Jokatapauksessa laudat on tulleet jäädäkseen joka puolelle maailmaa, ennen kuin seuraava vastaava liikkumismuoto ne syrjäyttää. Suosittelen näille lautojen viskojille ja muille niistä kasettinsa levittäville hakemaan apua vaivaansa, sairasta touhua sanois mäkisensirkka.

Kyllähän autotkin siirretään pois jos ne haittaa muuta liikennettä oli kuka vain joka lopulta auton siihen parkkeerasi.
 
En ymmärrä. Jos skuutti on jätetty keskelle jalkakäytävää, niin jättäjä lienee lähes varmasti edellinen käyttäjä. Jos asiasta voisi helposti ilmoittaa, niin eikös se olisi hyvä asia?

Teoriassa olisi, tottakai. Pointtini oli siis se, että aika monesti ne on kyllä käyttäjän jäljiltä laitettu siististi parkkiin, mutta sitten joku idiootti keksii potkia sen kumoon siihen keskelle väylää. Ei käyttäjä voi olla mitenkään vastuussa siitä mitä skuutille tapahtuu sen jälkeen kun itse luopunut sen vuokrasta.
 

Håkanhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
Ooookei, eli yhteisiä tiloja saa mielestäsi ottaa käyttöön ihan tosta noin vaan? Sulla menee mun pointti ohi aivan täysin, kaupungeilla on todella tarkat säännöt rakentamisesta, alueiden käytöstä jne. Ja näitä myös valvotaan kuten myös esimerkiksi autojen pysäköintiä. Sitten on tää yksi business jolla on lupa levittää ja säilyttää välineitään ihan missä tahansa ilman veloitusta tai sanktioita. Tasapuolista?

Alepafillarit on esimerkki siitä miten tuollaista palvelua voidaan tarjota järkevästi ja siten että ei aiheuteta tarpeetonta häiriötä, siitä voi ottaa mallia.

Tuskin heillä on lupa levittää ja säilyttää välineitään ihan missä tahansa. Ainakin Oulussa muutama firma vetäytyi, koska Oulun Kaupungin kanssa neuvottelu oli haastavaa. Kulisseissa on varmasti käyty kovaa vääntöä näistä asioista. Toimintatavat tulevat varmasti kehittymään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vuokraskuutit eivät katukuvasta ojaanheittämällä poistu. Meinaatko, että siellä on joku toimitusjohtaja Jari Tier tai hallituksen puheenjohtaja Seppo Ryde niitä lautoja siellä ojista keräämässä? Korkeintaan hankaloitat jonkun matalapalkkaisen omalla tai itse vuokraamallaan pakulla niitä keräävän työntekijän hommia.

Minä en vaan voi käsittää tuota logiikkaa, että joku oikeuttaa toisen omaisuuden tärvelemisen, siinä tapauksessa jos ei itse tykkää jostain.
Hetkinen, minä en ole koskaan koskenutkaan vuokraskuuttiin, ainoastaan kertonut miksi toinen nimimerkki niitä mahdollisesti ojaan siirtelee ja mikä on hypoteettinen ilmiselvä seuraus jos kaikki tekisivät niin. Siihen nähden aika erikoista viestittelyä. Kypärän käyttöä toki esitin aiemmin, siitäkö nämä raivarit?
 

Grafix

Jäsen
Teoriassa olisi, tottakai. Pointtini oli siis se, että aika monesti ne on kyllä käyttäjän jäljiltä laitettu siististi parkkiin, mutta sitten joku idiootti keksii potkia sen kumoon siihen keskelle väylää. Ei käyttäjä voi olla mitenkään vastuussa siitä mitä skuutille tapahtuu sen jälkeen kun itse luopunut sen vuokrasta.
En tiesä mistä tämä nyt nousee faktana esiin, että käyttäjät kyllä pysäköivät ne laudat asianmukaisesti, mutta jotkut kolmannet osapuolet urpoilevat. Mitä syytä ihmisillä on kaataa niitä lautoja tai kantaa johonkin kulkureitin eteen jos ne on asianmukaisesti kerran pysäköity jonnekin sivuun?
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
En tiesä mistä tämä nyt nousee faktana esiin, että käyttäjät kyllä pysäköivät ne laudat asianmukaisesti, mutta jotkut kolmannet osapuolet urpoilevat. Mitä syytä ihmisillä on kaataa niitä lautoja tai kantaa johonkin kulkureitin eteen jos ne on asianmukaisesti kerran pysäköity jonnekin sivuun?
Itse olen monesti nähnyt noin 12 vuotiaiden poikien kaatavan skuutit keskelle tietä ohi pyöräillessään en voi kuitenkaan batmanina tappaa heitä joten heitän skuutit nurmikolle/ojaan ettei taas seuraavat kaada niitä keskelle tietä.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Hetkinen, minä en ole koskaan koskenutkaan vuokraskuuttiin, ainoastaan kertonut miksi toinen nimimerkki niitä mahdollisesti ojaan siirtelee ja mikä on hypoteettinen ilmiselvä seuraus jos kaikki tekisivät niin. Siihen nähden aika erikoista viestittelyä. Kypärän käyttöä toki esitin aiemmin, siitäkö nämä raivarit?
Meni käyttäjät sekaisin. Pahoittelut syyllistämisestä @benicio

Toki se tuossa viestissä silti pitää paikkansa, että kaikkien lautojen viskominen ojaan ei lopeta lautojen olemassaoloa vaan niiden tilalle tulee aina vaan uusia lautoja.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Itse olen monesti nähnyt noin 12 vuotiaiden poikien kaatavan skuutit keskelle tietä ohi pyöräillessään en voi kuitenkaan batmanina tappaa heitä joten heitän skuutit nurmikolle/ojaan ettei taas seuraavat kaada niitä keskelle tietä.

En nyt ymmärrä, että miksi et nostaisi niitä vain pystyyn ja laittaisi tien sivuun. Miksi ne pitää heittää ojaan?
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Kolme asiaa kuntoon, niin saapi ajella laudoilla jatkossakin.

1. Sensorit lautoihin, ettei niillä voi ajaa kuin yksi henkilö.

2. GPS-pohjainen nopeuden rajoitus esim 10 km/h keskustojen alueella.

3. Mahdollisuus kenelle vain raportoida huonosti parkkeeratusta laudasta, esim laudan qr-koodin avulla. Lautafirma näkee kuka on viimeksi käyttänyt > vaikka kahdesta urpoilusta varoitus ja sen jälkeen vuokrausesto vaikka pariksi viikoksi jos ei suju.
10 km/h nopeus on aivan liian hidas vauhti, jotta laitteilla pystyisi edes ajamaan. Toki jos aivan ydinkeskustaa tarkoitetaan niin siinä tapauksessa olen samaa mieltä. Noitahan on jo rajoitettu keskustan alueella, mutta onko se nykyään 15 vai 20 km/h? Vai riippuuko se firmasta. Sillon kun Voi tuli ensimmäisenä niin se nopeus taisi keskustassa olla rajoitettu 20:een.
 
Viimeksi muokattu:

Grafix

Jäsen
Itse olen monesti nähnyt noin 12 vuotiaiden poikien kaatavan skuutit keskelle tietä ohi pyöräillessään en voi kuitenkaan batmanina tappaa heitä joten heitän skuutit nurmikolle/ojaan ettei taas seuraavat kaada niitä keskelle tietä.
Hienoa! Sehän käy batmanille hyvästä jumpastakin. Esimerkiksi Helsingin keskustassa saa lautaa kantaa ydinkeskustan alueella mahdollisesri aika hyvän tovin, että sopiva oja tahi nurmi löytyy.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Meni käyttäjät sekaisin. Pahoittelut syyllistämisestä @benicio

Toki se tuossa viestissä silti pitää paikkansa, että kaikkien lautojen viskominen ojaan ei lopeta lautojen olemassaoloa vaan niiden tilalle tulee aina vaan uusia lautoja.
Se alkuperäinen väitehän olisi että jos jokainen (kansalainen/kaupunkilainen) heittelisi skuutit ojaan niin lautabisnes kyllä loppuisi. Tässä oletus että palvelun käyttäjät niitä tuskin ojaan heittelevät. Mutta ehkä tämä tästä metakeskustelusta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kolme asiaa kuntoon, niin saapi ajella laudoilla jatkossakin.

1. Sensorit lautoihin, ettei niillä voi ajaa kuin yksi henkilö.

2. GPS-pohjainen nopeuden rajoitus esim 10 km/h keskustojen alueella.

3. Mahdollisuus kenelle vain raportoida huonosti parkkeeratusta laudasta, esim laudan qr-koodin avulla. Lautafirma näkee kuka on viimeksi käyttänyt > vaikka kahdesta urpoilusta varoitus ja sen jälkeen vuokrausesto vaikka pariksi viikoksi jos ei suju.
4. Kypäräpakko (ja mielellään lautafirmoille velvoite valvoa kypärän käyttöä)
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Koska joku tohelo noillakin onnistuu joskus jossain kaatumaan ja setämiehellä on jostain syystä hirveä ongelma jos hänen silmiinsä osuu pysäköity potkulauta, niin pitää nyt jotenkin hankaloittaa muille iloa tuovaa asiaa.
Todennäköisesti sitten vedellään ulkojäillä itse pipo päässä ja veneessäkin on kymmenen vuotta vanhat paukkuliivit jossain lokerossa mitä ei muista.
 

Grafix

Jäsen
4. Kypäräpakko (ja mielellään lautafirmoille velvoite valvoa kypärän käyttöä)
Ei muuta sitten kuin aloitetta kehiin lain muuttamiseksi. Tällä hetkellä nimittäin: ”Kaupunki suosittelee kypärän käyttöä sähköpotkulaudalla ajaessa. Tieliikennelaissa ei kuitenkaan vaadita suojakypärän käyttöä sähköpotkulaudalla ajaessa.”

Lähde: hel.fi
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF
En tiesä mistä tämä nyt nousee faktana esiin, että käyttäjät kyllä pysäköivät ne laudat asianmukaisesti, mutta jotkut kolmannet osapuolet urpoilevat. Mitä syytä ihmisillä on kaataa niitä lautoja tai kantaa johonkin kulkureitin eteen jos ne on asianmukaisesti kerran pysäköity jonnekin sivuun?

Tuo on erittäin hyvä kysymys, mitä on tullut itsekin joskus mietittyä. Siis, että mistä syystä.

Ei siis minulla mitään tilastoja ole. Omia havaintoja vain.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös