Mainos

Sähköautoilu

  • 572 301
  • 5 054

Tuamas

Jäsen

Samaa asiaa mitä täällä (tai autoiluketjussa) juteltu, eli Tesla ei välttämättä ole paras vaihtoehto sähköautoiluun. Asiaan perehtyneet tämän varmasti ovat jo tienneet pidemmän aikaa.

Teslassakin luotettavuus todennäköisesti paranee ja laatupoikkeamat vähenevät, kun valmistusta siirtyy jenkeistä Kiinaan ja Saksaan, amerikkalaisvalmisteisissa autoissa laatu kun keskimäärin on ollut ihan täyttä kuraa suhteessa muuhun markkinaan, ainakin nyt sellaiset 40 vuotta.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä täällä syrjäperäkylän "mouhijärvellä" ainakin pyörii Teslan taksi, pidemmän aikaa jo ollut ajossa. En tiedä missä lataa, aina välillä paikallisen palveluntarjoajan piuhassa näyttää ainakin lepäävän. Eli mahdollista on sähkö-takseilu muuallakin kuin kantakaupungissa. Älkää toki ymmärtäkö väärin, minulla itselläni on ajaessa mukana vain sellainen pienempi käynnistysakku, eikä sähkövispilää ole näköpiirissä. Pojan sähkömönkijä on ollut kyllä oiva peli, ei taida ihan tämän otsikon alle taipua?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.

Samaa asiaa mitä täällä (tai autoiluketjussa) juteltu, eli Tesla ei välttämättä ole paras vaihtoehto sähköautoiluun. Asiaan perehtyneet tämän varmasti ovat jo tienneet pidemmän aikaa.
Kuten edellä jo todettiin, varsinkin viimeistely on ollut heikkolaatuista Yhdysvalloissa kasatuilla autoilla koko ajan, ja tämä on jo Kiinassa valmisteltuilla parantunut. Berliinin tehdas tuskin huonontaa tilannetta. Lisäksi ongelmia on joissain persoonallisesti sovelletuilla mutta jatkuvalla käytöllä olevissa toiminnoilla, kuten S:n ovenkahvat ja X:n ovet. Lisäksi tuossa jutussa mainittiin päivitysten aiheuttamat ongelmat - totta varmasti, mutta tuohan se myös helvetisti lisäarvoa. Tesla on tuotteena monelta osin täysin erilainen kuin autot perinteisesti, vähän kuin kännyköitä ja lankapuhelinta vertaisi.
 

Alejandro

Jäsen
Sähköautoilu on kyllä siitä mielenkiintoinen ilmiö, että se aiheuttaa vastustajissa jopa suoranaista vihaan. Jonkinlaista aatteenpaloa havaittavissa tälläkin palstalla. Onko vanhemman ikäpolven jäsenillä minkäänlaista muistikuvaa siitä, että oliko esim. autopuhelinten, kännyköiden tai tietokoneiden kohdalla samanlaista vastustusta? Tällainen mielikuva minulla ainakin on, että kännyköitä pidettiin ns. juppien turhamaisena pröystäilynä.

Mielenkiintoista seurata tätä keskustelua vierestä. Joillekin näyttäytyy olevan suoranainen loukkaus, jos joku toinen ajelee sähköautolla. Tesloja kohtaan esiintyy myös harkittua ilkivaltaa mm. renkaan puhkomisten muodossa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko vanhemman ikäpolven jäsenillä minkäänlaista muistikuvaa siitä, että oliko esim. autopuhelinten, kännyköiden tai tietokoneiden kohdalla samanlaista vastustusta? Tällainen mielikuva minulla ainakin on, että kännyköitä pidettiin ns. juppien turhamaisena pröystäilynä.
En kuulu varmastikaan tähän vanhempaan ikäpolveen, mutta vastustan matkapuhelinta työelämässä. Mikä mahtoi olla sen mukavampaa, kun poistui toimistolta ja olit käytännössä tavoittamattomissa, ei sähköpostia ja lankapuhelin pirisi toimistolla. Juu, kännykän voi jättää toimistolle, mutta sanomista tulee.

Siviilielämässä kannatan matkapuhelimia, voi lukea ja kirjoittaa jatkoaika.comiin paskaltakin. Selvyyden vuoksi tämä viesti on kirjoitettu tietokoneelta...
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit

Enemmän sijoitusketjun asiaa, mutta täällä varmasti tiedetään paremmin. Onko kokemuksia firman tuotteista?

Kempower toimittaa ABC-lataukselle käsittääkseni kaikki laturit, sekä siis suurteho- että asiointilaturit.

Lisäksi aika monen McDonaldsin pihalta löytyy Kempowerin laturi.

Muutenkin firmalla menee käsittääkseni aika kovaa, joten laita sijoittaen vain ;)
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Enemmän sijoitusketjun asiaa, mutta täällä varmasti tiedetään paremmin. Onko kokemuksia firman tuotteista?

Ainakin heidän valmistamat laitteet on fiksun-näkoisiä, kotikaupungin Prismaan noita asennettiin viime kesänä ja toimivat ihan moitteettomasti.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itselleni sähköauto olisi oikeastaan täydellinen valinta jos hinnat olisi vähän kohtuullisemmat.

Lappiin en lähtisi ruuhka-aikoina, koska ne jotka on käynyt sesonkina lapissa, tietävät millaiset ruuhkat huoltoasemilla on. Nykyisellä infralla se tarkoittaisi, että sähkölatauspaikkoihin olisi tuntien jonot ja se olisi liikaa.

Tämä on kuitenkin niin pieni osuus omista matkoista, etten näe ongelmana joko suunnittella matkat paremmin tai mennä polttomoottorilla kyseiset reissut.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
EIkös sinne Lappiin lomareissulle ns kuuluisi mennä junalla. Sähköauto sitten tarvittaessa junan kyytiin ja Kolarin/Kemijärven/Rovaniemen asemalta sitten jo ilman pysähdyksiä pääsee kohteeseen jossa latailut mökin töpselistä.
Saako muuten autojunassa ladattua jo autoa? Tai tärkeimpänä tietysti, saako mukaan peräkärryn?
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vapaan autoedun verotusarvo muodostuu kahdesta osasta, kiinteä 1,4% hankintahinnasta ja muuttuva kilometriperusteinen 18c/km. Muuttuvan kulun tarkoitus on varmaankin peilata mm autoilun polttoainekustannuksia. Tässähän verottajan pitäisi alentaa autoedun verotusta, jos kyseessä on täyssähköauto.

Autoni menee vaihtoon 3v päästä, joten silloin viimeistään asiaan tulisi tulla muutos.
 

Tuamas

Jäsen
Vapaan autoedun verotusarvo muodostuu kahdesta osasta, kiinteä 1,4% hankintahinnasta ja muuttuva kilometriperusteinen 18c/km. Muuttuvan kulun tarkoitus on varmaankin peilata mm autoilun polttoainekustannuksia. Tässähän verottajan pitäisi alentaa autoedun verotusta, jos kyseessä on täyssähköauto.

Autoni menee vaihtoon 3v päästä, joten silloin viimeistään asiaan tulisi tulla muutos.

Verottaja alentaa sähköauton autoedun verotusarvoa kaavamaisesti 170 euroa/kuukausi vuosina 2021-2025.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Verottaja alentaa sähköauton autoedun verotusarvoa kaavamaisesti 170 euroa/kuukausi vuosina 2021-2025.

Lisäksi kun verotusarvo lasketaan verollisesta hinnasta autoveron poistuminen laskee verotusarvoa vuoden 2022 alusta.
 

msg

Jäsen
Ja ensi vuonna vähäpäästöisten verotusarvoa lasketaan 85 €/kk eli PHEV-malleja otetaan varmaan enemmän työsuhdeautoiksi, jotka kolmen vuoden päästä päätyvät käytettyjen markkinoille.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
EIkös sinne Lappiin lomareissulle ns kuuluisi mennä junalla.

Hiihtolomalla (=ruuhka-aika) ei noihin autojuniin vaan mahdu. Olen nyt parina vuonna yrittänyt varata, mutta menevät saman tien, kun tulevat myyntiin. Onneksi kohta voi mennä muina aikoina mieluummin Lappiin, joten tämä ei ole mulla esteenä seuraavaksi harkita sähköautoa. Hinta sen enemmän sanelee työsuhdeauton hankinnassa, koska hankintahintaraja.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows

Jype

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Verottaja alentaa sähköauton autoedun verotusarvoa kaavamaisesti 170 euroa/kuukausi vuosina 2021-2025.

Ja kun alkuperäinen kysymys mainitsi vapaan autoedun, niin nimenomaan sen osalta verotusarvo vähenee sähköautoilla lisäksi 120e/kk eli tarkoittaa käytännössä sitä että vapaa autoetu on sähköautolla 45e/kk enemmän kuin käyttöetu.

Kilometrikorvaukset on ainakin toistaiseksi samat bensa- ja sähköautoilla joten kun näistä lasketaan yhteen niin sähköauto lienee fiksumpaa ottaa käyttöetuna jos latailee halvalla kotisähköllä. Tai ainakin niin itse laskin omilla ajoillani.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Hesarissa on hyvä juttu pohjoisen reissusta sähköautolla. Säästöä bensaversioon 11€. Matka-aika + 1x paniikkitilanne piteni ainakin 12h.
Ei ihan vielä toimi moitteettomasti.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuota juttua on edellisillä sivuilla jo kommentoitu, en nyt ala kommentteja listaamaan mutta sanotaanko näin että se oli sellainen reissu ja toisella kerralla sitten paremmin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hesarissa on hyvä juttu pohjoisen reissusta sähköautolla. Säästöä bensaversioon 11€. Matka-aika + 1x paniikkitilanne piteni ainakin 12h.
Ei ihan vielä toimi moitteettomasti.
Tuosta taisi jo olla keskustelua palstalla, ja ilmeisesti ainakin lataukset oli suoritettu ns. roamingilla, jolloin sähkön kustannukset ovat korkeammat. Eli ei kuulosta kovin hyvältä jutulta.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Hesarissa on hyvä juttu pohjoisen reissusta sähköautolla. Säästöä bensaversioon 11€. Matka-aika + 1x paniikkitilanne piteni ainakin 12h.
Ei ihan vielä toimi moitteettomasti.

Jep, tuo oli aika pohjanoteeraus kaiken kaikkiaan tuo juttu. Sähköön saatiin kulumaan tuplasti sen verran, mitä se normaalisti maksaa.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Jep, tuo oli aika pohjanoteeraus kaiken kaikkiaan tuo juttu. Sähköön saatiin kulumaan tuplasti sen verran, mitä se normaalisti maksaa.
Kyllä, mutta on tuossa se pointti ettei sitä sähköä pysty kantamaan sivistysalueelta periferiaan. Sama ilmiö kuin polttonesteissä, sitä on ladattava mitä on tarjolla. Ei tuossa ole muuta kuin infran kuntoonsaaminen. Sähköautoilu on edelleen ykkösvaihtoehto etelässä, mutta pohjoisen kalastusreissu monimutkaistuu turhan paljon ilman diesel lantikkaa. Ja totuuden nimessä jos tuohon keulille vaihtaa bensakoneen se 6l on tyhjäkäyntikulutus. Todellisuus pyörisi lähempänä 9-10l/ 100km.
 
Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kyllä, mutta on tuossa se pointti ettei sitä sähköä pysty kantamaan sivistysalueelta periferiaan. Sama ilmiö kuin polttonesteissä, sitä on ladattava mitä on tarjolla. Ei tuossa ole muuta kuin infran kuntoonsaaminen. Sähköautoilu on edelleen ykkösvaihtoehto etelässä, mutta pohjoisen kalastusreissu monimutkaistuu turhan paljon ilman diesel lantikkaa.

Tuon jutun julkaisun aikaan Lappiin oli avattu jo useita HPC-latureita. Eli juttu oli vanhentunut jo julkaisunsa aikaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös