Sähköautoilu

  • 498 482
  • 4 586

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihanko vakavissaan kirjoitat @Jani82 , että suuri osa kansasta tarvitsee pitkän rangen koska ajaa Helsinki-Kuopio väliä tai Tampere-Kuopio? Oonhan mä kuullu savolaisten horisevan siitä mualiman navasta, mutta en tiennyt että ootte tosissanne :D

Ps. Ainakin suuri osa tuntemistani ihmisistä pysähtyisi vähintään kerran Helsinki-Kuopio välillä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ihanko vakavissaan kirjoitat @Jani82 , että suuri osa kansasta tarvitsee pitkän rangen koska ajaa Helsinki-Kuopio väliä tai Tampere-Kuopio? Oonhan mä kuullu savolaisten horisevan siitä mualiman navasta, mutta en tiennyt että ootte tosissanne :D

Ps. Ainakin suuri osa tuntemistani ihmisistä pysähtyisi vähintään kerran Helsinki-Kuopio välillä.
Sillä kusitauolla ei akkuautoa juuri ladata ja suurin osa tuntemistani ihmisistä ei tuolla välillä sen pidempää taukoa pidä.
Sama ongelma tosin tulee ilmi ihan vastaavasti jos ajaa HKI-TKU tai HKI-TRE väliä ja jos siellä toisessa päässä ei ole lataus mahdollisuutta niin täysin turha ylimääräinen pysähdys.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sillä kusitauolla ei akkuautoa juuri ladata ja suurin osa tuntemistani ihmisistä ei tuolla välillä sen pidempää taukoa pidä.
Sama ongelma tosin tulee ilmi ihan vastaavasti jos ajaa HKI-TKU tai HKI-TRE väliä ja jos siellä toisessa päässä ei ole lataus mahdollisuutta niin täysin turha ylimääräinen pysähdys.

Onhan meitä moneen junaan joten en ala väittelemään. Aikanaan, kun itse suhasin Elisalla töissä ollessa Suomea ristiinrastiin myyntihommissa, niin kyllä kahvit/lounaat kuuluivat johonkin Jyväskylän tai Kuopion reissuihin meno- ja paluumatkalla.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Jep, mökkimatka 160km vielä menee yhteen putkeen, mutta kaikki tuota pidemmät matkat vaatii kyllä yhden ruokatauon. Meillä tosin mukana aina 1,5v tytär sekä kultainennoutaja, joten parin tunnin välein täytyy kuitenkin pysähtyä.
 

Tuamas

Jäsen
Onko heittää jotain esimerkkiä noista VAG:in autoista, missä hintaero "samassa" autossa sähkö/polttomoottori on vain tuo 5k€?
Kysyn ihan hyvällä, koska itse en ole saman segmentin autoissa noin pientä hintaeroa vielä löytänyt.

Golf vs. ID3 näytti hinnat alkaen mallit samantehoisina olevan
ID3 33k€ tuen kanssa
vs.
Golf
bensamallina 26,5-36k (vastaavaa 110/150 tehoista ei ole suoraan bensana),
hybridinä 28,5k
ja dieselinä 37k.

ID4 36,5k€ tuen kanssa
vs.
Tiguan
Bensa 34,4k
Hybridi 40k (tämä toki tehokkaampi, vertailukelpoinen 45,5k ID4-versioon) Diesel 37k

Enyaq
42k
vs.
Kodiaq
Tehottomammat bensa ja diesel 31k ja 36,5k,
vähän tehokkaammat 53k ja 55k.

Nähdäkseni toi 5k€ hihavakio pitää ihan hyvin kutinsa.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Eiköhän @Jani82 muailman napaan vievillä valtateillä ole viimeistään 5 vuoden kuluessa jo siten pikalatureita, että vaikka 15 minuuttisen pisutauon aikana saa mukavasti jo toimintamatkaa tankkiin (ks. vaikka Hyundai 5 -sähköauton latausnopeus). Toki, jos ehdoton vaatimus on kusta kahdessa minuutissa levikkeellä vastatuuleen, niin silloin alkaa olla varsin tekemätön paikka.
 
Viimeksi muokattu:

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voin rehellisesti sanoa, ettei Skoda ole millään tasolla paskonut Enyaqia. En ole tainnut yhtään arvostelua lukea, missä autoa ei olisi kehuttu. Vaatimattomasti paras auto, jolla olen ajanut.

Joten, @Tadu ei muuta kuin kaupoille vain!

Uskon, että Enyaq on hyvä auto. Ja vielä kiinnostavampi kuin ID.4. Mutta hintaeron ollessa hyvin pieni Q4 e-troniin niin mitkä syyt puoltaisivat Enyaqia? Hieman isomman kontin lisäksi en ole mitään keksinyt. Mutta mielelläni kuulisin lisää näiden eroista ja mikä puoltaisi Enyaqia.

Ja toki jos joku pitää ID.4:ää parhaimpana, kiva olisi kuulla perustelu siitäkin. Makuasioitahan nämä ovat monilta osin, mutta itse en ainakaan mikään suuri VW:n hipsuttelukytkinten fani.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Uskon, että Enyaq on hyvä auto. Ja vielä kiinnostavampi kuin ID.4. Mutta hintaeron ollessa hyvin pieni Q4 e-troniin niin mitkä syyt puoltaisivat Enyaqia? Hieman isomman kontin lisäksi en ole mitään keksinyt. Mutta mielelläni kuulisin lisää näiden eroista ja mikä puoltaisi Enyaqia.

Ja toki jos joku pitää ID.4:ää parhaimpana, kiva olisi kuulla perustelu siitäkin. Makuasioitahan nämä ovat monilta osin, mutta itse en ainakaan mikään suuri VW:n hipsuttelukytkinten fani.

Omalla kohdalla hinta sekä isompi kontti. Meni kuitenkin pienempiakkuinen hankintatuen piiriin vielä, kun Audia ei tuohon saa mitenkään. Lisäksi en ole ihan nyt varma, harrastaako Audi vielä tuota lisävarustekikkailua, että lähes pakko on valita joitain oleellisia varusteita ja tuohan taas nostaa hintaa lisää. Varma en kyllä ole.

Noin muuten sanoisin Q4:sen, Enyaqin sekä Id.4:sen väliltä, että ovat kuitenkin kaikki aikalailla samoja autoja, niin loppuviimein kysymys on lähinnä omista mieltymyksistä.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
ID.3 ja tavaratila. Onko kokemuksia? Riittääkö?
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Omalla kohdalla hinta sekä isompi kontti. Meni kuitenkin pienempiakkuinen hankintatuen piiriin vielä, kun Audia ei tuohon saa mitenkään. Lisäksi en ole ihan nyt varma, harrastaako Audi vielä tuota lisävarustekikkailua, että lähes pakko on valita joitain oleellisia varusteita ja tuohan taas nostaa hintaa lisää. Varma en kyllä ole.

Noin muuten sanoisin Q4:sen, Enyaqin sekä Id.4:sen väliltä, että ovat kuitenkin kaikki aikalailla samoja autoja, niin loppuviimein kysymys on lähinnä omista mieltymyksistä.

Eikös isompikin akku mene? Tuo on nimittäin yhtenä vaihtoehtona kun pitäisi uutta työsuhdeautoa tilata
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Eikös isompikin akku mene? Tuo on nimittäin yhtenä vaihtoehtona kun pitäisi uutta työsuhdeautoa tilata

Menee toki. Jäi mainitsematta, että niillä varusteilla, mitä tuohon 60-versioon otettiin, ei olisi isommalla akulla varustettua enää alle 50k saanut.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Menee toki. Jäi mainitsematta, että niillä varusteilla, mitä tuohon 60-versioon otettiin, ei olisi isommalla akulla varustettua enää alle 50k saanut.

Ach so. Mä tässä tasapainoilen ID.3 ja Enyaq välillä. Oikeasta se, riittääkö Volkkarissa tila ratkaisee
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
ID3:n tavaratila on surkean pieni. Jos tilaa tarvitsee, niin ei missään nimessä tuota.

Enyaq on houkuttelevampi juuri hinnan takia, jos Audiin vertaa. Johonkin se raja pitää vetää ja lisäksi hankintatuen rajakin ratkaisee. Tuki ei ole mikään tulonsiirto rikkaille, jokainen fiksu ymmärtää, että se on paras keino tuoda käytettyjä sähköautoja matkkinoille 2-3v päästä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Jep, mökkimatka 160km vielä menee yhteen putkeen, mutta kaikki tuota pidemmät matkat vaatii kyllä yhden ruokatauon. Meillä tosin mukana aina 1,5v tytär sekä kultainennoutaja, joten parin tunnin välein täytyy kuitenkin pysähtyä.

Siis mitä ihmettä? Nämä on näitä etelän vetelien jorinoita. Mullakin on pari kaveria jotka Helsingistä Jyväskylään pitävät tauon. Tällä aina jaksaa naureskella :)

Meidän perhe kun täräyttää esimerkiksi 1000km Utsjoelle niin yksi ruokatauko ja ehkä jätskille kesäkuumalla tarpeen vaatiessa. Rovaniemelle 560km menee kyllä heittämällä ilman taukoa. Se on pitkissä ajoissa ajonopeuden lisäksi olennaista ettei turhia pysähdyksiä. Muuten ei matka etene.
 

Tuamas

Jäsen
Tuki ei ole mikään tulonsiirto rikkaille, jokainen fiksu ymmärtää, että se on paras keino tuoda käytettyjä sähköautoja matkkinoille 2-3v päästä.

Tämä ja autoedun alennettu verotusarvo ovat ne tehokkaimmat keinot tässä ja työsuhdeautoilijalle sähköauto alkaa olla se kilpailukykyisin vaihtoehto.

Lisäksi käytettyjen maahantuonnissa suomalaiset pääsevät EU:n ja täyssähköjen alhaisen autoveron myötä hyötymään muiden maiden isommista hankintatuista ja alemmasta alvista, jo nyt on hyviä saumoja tuoda premium-luokan täyssähköjä 5-10k€ Suomen hintatasoa halvemmalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meidän perhe kun täräyttää esimerkiksi 1000km Utsjoelle niin yksi ruokatauko ja ehkä jätskille kesäkuumalla tarpeen vaatiessa.
Hauskasti tulee mieleen Kauko Röyhkän kappale Hammerfest. Hieno biisi, "...lapset syövät kermajäätelöä..."
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä ja autoedun alennettu verotusarvo ovat ne tehokkaimmat keinot tässä ja työsuhdeautoilijalle sähköauto alkaa olla se kilpailukykyisin vaihtoehto.

Lisäksi käytettyjen maahantuonnissa suomalaiset pääsevät EU:n ja täyssähköjen alhaisen autoveron myötä hyötymään muiden maiden isommista hankintatuista ja alemmasta alvista, jo nyt on hyviä saumoja tuoda premium-luokan täyssähköjä 5-10k€ Suomen hintatasoa halvemmalla.
Vallassa olevat vasemmistopuolueet saattavat tosin pitää sähköauton hankintatukea rikkaiden tukemisena. Keskustaa taasen asia ei kiinnosta, koska kannattajansa eivät asu Etelä-Suomessa, jossa latausinfra on kohdillaan. Vihreitä voisi kiinnostaa, mutta heidän prioriteetti on julkisessa liikenteessä.

Eli itse suhtaudun pessimistisesti, mutta toivon hankintatuen nousua kun ensi vuonna auton hankinta ajankohtainen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sillä kusitauolla ei akkuautoa juuri ladata ja suurin osa tuntemistani ihmisistä ei tuolla välillä sen pidempää taukoa pidä.
Sama ongelma tosin tulee ilmi ihan vastaavasti jos ajaa HKI-TKU tai HKI-TRE väliä ja jos siellä toisessa päässä ei ole lataus mahdollisuutta niin täysin turha ylimääräinen pysähdys.
Pointtihan on siinä, että kun akut kehittyvät, niin akut latautuvat helvetin nopeasti. Kusitauolla tyyliin yli 100 kilsaa akkuun. Tyhjä akku latautuu nopeammin ja teslan uusin S versio ottaa 250kW tehoja parhaillaan.

Varmaan kuitenkin suuntaus tulee olemaan akun pienentäminen kun kapasiteetti kasvaa. Akuthan kehittyvät kovaa vauhtia. Auto kevenee ja joku aito 500km rangea riittää aivan hyvin. Tollasella matkalla keskivertojantteri pitää kaksi taukoa muutenkin, että ei vaikutusta kokonaismatkaan, mikäli teholatureita vaan löytyy.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vallassa olevat vasemmistopuolueet saattavat tosin pitää sähköauton hankintatukea rikkaiden tukemisena. Keskustaa taasen asia ei kiinnosta, koska kannattajansa eivät asu Etelä-Suomessa, jossa latausinfra on kohdillaan. Vihreitä voisi kiinnostaa, mutta heidän prioriteetti on julkisessa liikenteessä.

Eli itse suhtaudun pessimistisesti, mutta toivon hankintatuen nousua kun ensi vuonna auton hankinta ajankohtainen.

Liikenne- ja viestintäministeriö esitti asiantuntijoiden kanssa vuoteen 2030 mennessä 700 000 hybridi-, sähkö- tai kaasuautoa, joista valtaosa sähköautoja. Tavoite on hyvä, ja siihen tulee pyrkiä madaltamalla työsuhdesähköautojen verotusta sekä nostamalla hankintatukea esimerkiksi 7 500 euroon.

Mutta näin tuskin toimitaan. Hallitukselle riittää hyvin se, että on asetettu tavoite 700 000 pääosin sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Toteutus jääköön tulevien hallitusten tehtäväksi Marinien keskittyessä luomaan Suomesta Euroopan vanhojen autojen hautausmaan. Keski-ikä autoilla on jo lähes 13 vuotta ja nousussa Marinien hallitusajan. Vanhat autot saastuttavat enemmän, joten uudistuksilla olisi todella kiire ja ne tulisi tehdä Marinin hallituksen toimesta.

Tässäkin järkevä vaihtoehto olisi antaa enemmän tilaa markkinoille ja luoda myös toimiva järjestelmä, jonka avulla kuluttajat voivat uudistaa autokantaansa paljon nykyistä nopeammin. Sähköautojen tarvitsemaa latausjärjestelmää tulisi myös vauhdittaa paljon nykyisestä jo Marinin aikana.

Mallia voisi ottaa Norjasta. Norjassa sähköautojen määrän nopea kasvu perustuu kolmeen tukitoimeen. Uuden täyssähköauton hankinnasta ei makseta lainkaan autoveroa eikä arvonlisäveroa. Lisäksi sähköautoilua tuetaan paikallisesti esimerkiksi vapauttamalla ne tietulli- ja parkkimaksuista.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Siis mitä ihmettä? Nämä on näitä etelän vetelien jorinoita. Mullakin on pari kaveria jotka Helsingistä Jyväskylään pitävät tauon. Tällä aina jaksaa naureskella :)

Meidän perhe kun täräyttää esimerkiksi 1000km Utsjoelle niin yksi ruokatauko ja ehkä jätskille kesäkuumalla tarpeen vaatiessa. Rovaniemelle 560km menee kyllä heittämällä ilman taukoa. Se on pitkissä ajoissa ajonopeuden lisäksi olennaista ettei turhia pysähdyksiä. Muuten ei matka etene.

Nää on näitä makuasioita. Itse nautin ajomatkoilla siitä, kun saa pysähtyä johonkin kahville tai syömään ;)

1,5 tytär ei kylläkään ihan kovin montaa tuntia jaksa turvaistuimessa istua ja ruokakin painaa päälle aina parin-kolmen tunnin välein.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vallassa olevat vasemmistopuolueet saattavat tosin pitää sähköauton hankintatukea rikkaiden tukemisena

En tiedä mistä mielikuvituksesta ajatuksesi kumpuaa mutta fakta on että vasemmiston ääni kuitenkin sanoo että "On ilmiselvää, että puhtaiden kulkuneuvojen hankintatukia ja konversiotukia halutaan laajentaa ja parantaa. Samalla parannetaan sähköautojen latausverkostoa ja kaasuautojen tankkausverkostoa”

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En tiedä mistä mielikuvituksesta ajatuksesi kumpuaa mutta fakta on että vasemmiston ääni kuitenkin sanoo että "On ilmiselvää, että puhtaiden kulkuneuvojen hankintatukia ja konversiotukia halutaan laajentaa ja parantaa. Samalla parannetaan sähköautojen latausverkostoa ja kaasuautojen tankkausverkostoa”

Eiköhän mielikuva vastaa todellisuutta. Marinin hallituskaudella (sis. Rinteen) autojen keski-ikä on noussut lähes 0.5 vuotta ja on nyt vajaat 13 vuotta. Suomeen tuodaan autoja, jotka eivät enää lännessä muille käy. Silti merkittäviä hankintatukia edellisellä sivulla kertomani Norjan tapaan ei ole tullut. Tuo 2 000 on onneton näissä olosuhteissa ja sekin alle 50 000 sähköautoille.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä mistä mielikuvituksesta ajatuksesi kumpuaa mutta fakta on että vasemmiston ääni kuitenkin sanoo että "On ilmiselvää, että puhtaiden kulkuneuvojen hankintatukia ja konversiotukia halutaan laajentaa ja parantaa. Samalla parannetaan sähköautojen latausverkostoa ja kaasuautojen tankkausverkostoa”

Odotetaan nyt niitä päätöksiä. Mielelläni olen kyllä väärässä.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Pointtihan on siinä, että kun akut kehittyvät, niin akut latautuvat helvetin nopeasti. Kusitauolla tyyliin yli 100 kilsaa akkuun. Tyhjä akku latautuu nopeammin ja teslan uusin S versio ottaa 250kW tehoja parhaillaan.
Tuo unohtuu monelta, ettei sitä akkua tarvitse täyteen asti ladata. Teslaa taasen ei kannata käyttää vertailuna lataustehosta, sillä sen tehot ovat omaa luokkaansa. Muut viihtyvät troikan nokassa paljon pidempään.
 

Tuamas

Jäsen
Tuo 2 000 on onneton näissä olosuhteissa ja sekin alle 50 000 sähköautoille.

Tämä on toki alimitoitettu, mutta 170 euron alennus työsuhdeauton verotusarvossa on se jopa tärkeämpi keino tällä hetkellä.

Toki siellä voidaan yllättää ja nostaa hankintatukea ensi vuonna.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös