Vallassa olevat vasemmistopuolueet saattavat tosin pitää sähköauton hankintatukea rikkaiden tukemisena. Keskustaa taasen asia ei kiinnosta, koska kannattajansa eivät asu Etelä-Suomessa, jossa latausinfra on kohdillaan. Vihreitä voisi kiinnostaa, mutta heidän prioriteetti on julkisessa liikenteessä.
Eli itse suhtaudun pessimistisesti, mutta toivon hankintatuen nousua kun ensi vuonna auton hankinta ajankohtainen.
Liikenne- ja viestintäministeriö esitti asiantuntijoiden kanssa vuoteen 2030 mennessä 700 000 hybridi-, sähkö- tai kaasuautoa, joista valtaosa sähköautoja. Tavoite on hyvä, ja siihen tulee pyrkiä madaltamalla työsuhdesähköautojen verotusta sekä nostamalla hankintatukea esimerkiksi 7 500 euroon.
Mutta näin tuskin toimitaan. Hallitukselle riittää hyvin se, että on asetettu tavoite 700 000 pääosin sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Toteutus jääköön tulevien hallitusten tehtäväksi Marinien keskittyessä luomaan Suomesta Euroopan vanhojen autojen hautausmaan. Keski-ikä autoilla on jo lähes 13 vuotta ja nousussa Marinien hallitusajan. Vanhat autot saastuttavat enemmän, joten uudistuksilla olisi todella kiire ja ne tulisi tehdä Marinin hallituksen toimesta.
Tässäkin järkevä vaihtoehto olisi antaa enemmän tilaa markkinoille ja luoda myös toimiva järjestelmä, jonka avulla kuluttajat voivat uudistaa autokantaansa paljon nykyistä nopeammin. Sähköautojen tarvitsemaa latausjärjestelmää tulisi myös vauhdittaa paljon nykyisestä jo Marinin aikana.
Mallia voisi ottaa Norjasta. Norjassa sähköautojen määrän nopea kasvu perustuu kolmeen tukitoimeen. Uuden täyssähköauton hankinnasta ei makseta lainkaan autoveroa eikä arvonlisäveroa. Lisäksi sähköautoilua tuetaan paikallisesti esimerkiksi vapauttamalla ne tietulli- ja parkkimaksuista.