Sähköautoilu

  • 496 360
  • 4 583

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki, ja jos ulkonäköä arvostaa niin varmasti tuollainen on nätimpi. Mulla tuo autotalli ja -katos ovat niin romuvarastomaisia muutenkin, ettei joku kirkkaanpunainen rasia autotallin seinässä kokonaisuutta rumenna.

Joo vaimo tässä taloprojektissa toi varmaan 50k€:n edestä ”ylimääräisiä” kuluja, kun yksi jos toinen asia piti olla hänen silmään sopiva. Toki meillä autokatos näkyy yhdestä ruokailutilan ikkunasta, niin sinällään ymmärrän hänen vaatimusta.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Seinälle tuotiin ns kohdalle voimavirtarasia ja pistokekytkentäinen laturi roikkuu seinällä ihan sitä varten tehdyssä koukussa. Autoon kiinni tulevalle johdolle on myös ihan oma ripustuskoukkunsa ja ihan suht siististi seinällä sekin.

Eipä tuo meidän toteutus poikkea latausasemasta kuin sen verran, että seinällä on yksi metrin kaapeli ja punainen rasia enemmän.

Tämä okt:n lämpimässä tallissa, johon tuli jo valmiiksi 3*32A voimavirta.
No tuollaisena varmasti menisi, mutta kun itsellä tulossa taloyhtiön parkkipaikalle niin taitaa olla nuo kiinteät latausasemat fiksumpia.
 

12961

Jäsen
Joo vaimo tässä taloprojektissa toi varmaan 50k€:n edestä ”ylimääräisiä” kuluja, kun yksi jos toinen asia piti olla hänen silmään sopiva. Toki meillä autokatos näkyy yhdestä ruokailutilan ikkunasta, niin sinällään ymmärrän hänen vaatimusta.

Siitä meillä on varmaan sama kokemus, että on se helvetin kallista nykyään tuo rakentaminen. Vaimokin voi olla, sen sentään sai vaihdettua tuossa suhteessa halvempaan.

Mulla on tuo talli sellainen, että siellä mahtuu hyvin touhuamaan vaikka onkin kaksi autoa sisällä, ehkä harrastustenkin puolesta arvostan siis noita tarvittaessa vapautuvia voimavirtarasioita keskivertoa enemmän. Nyt laitetaan mk1 E-type Jaguaria.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Myös pistokekytkentäisen laturin voit jättää ihan niille sijoilleen irrottaen vain auton pään pistokkeen, kunhan se ei ole se auton mukana tuleva, tavalliseen sukorasiaan kytkettävä laite.

Sellaisenkin voi laittaa, pistoke on luvallista (toki sähkärin tekemänä) myös ohittaa. Kyse ei tosin edelleenkään ole laturista vaan latausjohdosta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jotenkin tuntuu hassulta jättää piuha noin tolpan päälle roikkumaan? Mutta minä olen näissä vielä ihan uuvatti, jos on esimerkkejä tämmöisistä heittää niin toki katson mielelläni.

Tässä aika monella on "lohkolämmitinharha", kun niissä piuhoissa kulkee sähkö aina auton pistotulppaan asti, kun johto on seinässä kiinni ja sieltä tulee virtaa. Sähköauton latausjohdoissa näin ei ole, eli sillä johdolla ei saa vahinkoa aikaan.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Minä tätä sattuneesta syystä selvittelin. Kävi tuuri ja pääsin ns. valmiiseen pöytään, kiitokset aktiivisen naapurin. Hän oli siis hallituksen jäsenten ja isännöitsijän kanssa asiaa jumpannut kun ladattavaa harkitsi. .
Olen nähnyt monenkin toteuttavan. Vaihtoehtoja aloittaa eteneminen on oikeastaan kaksi, joita olen myös molempia nähnyt:
.

Kiitos molemmille.

Meillä olikin taloyhtiössä jo yksi plugari, josta oli hallituksen kanssa sovittu, että lämpötolpasta (meillä siis 2014 valmistunut yhtiö, eli tolpat aika uudet) voi ottaa 8A virtaa ja asukas maksaa tuosta 15e/kk. Eli peli on hallituksen suuntaan avattu jo tuolta osin.

Itse ajattelin vielä hallitukselle esittää tuota @Pleksi(t) mainitsemaa, että hommaisin omalla kustannuksellani esimerkiksi Satmaticin lataus/lämpö-hybridirasian tuohon tolpan päähän, jossa latauspistoke varustettu tuolla superschuko-pistokkeella ja kestäisi näin ollen jatkuvan 16A-virran. Ja kulutusmittarin mukaan kerran vuodessa laskutus. Olisi varmaan tässä vaiheessa helpoin ja tuo 3,7kw latausteho on varmasti yön yli latauksiinkin aivan riittävä. Vai? Tuo rasia olisi reilu 300e, joten halvalla pääsisi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Andi

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä tätä sattuneesta syystä selvittelin. Kävi tuuri ja pääsin ns. valmiiseen pöytään, kiitokset aktiivisen naapurin. Hän oli siis hallituksen jäsenten ja isännöitsijän kanssa asiaa jumpannut kun ladattavaa harkitsi. Lopputulemana oli että asukas saa omalla kustannuksella tolpan muuttaa, ja velvollisuus muuttaa takaisin normaaliksi tolpaksi jos muuttaa pois. Tolpassa oltava mittari ja kerran vuodessa laskutetaan toteutuneen kulutuksen mukaan sähköstä. Hyvin simppeli kirjallinen sopimus allekirjoitettava.

Olin jo asennoitunut että kohta saapuvaa plugaria latailen vain töissä ja satunnaisesti julkisissa paikoissa mutta laitoin nyt tämän keskustelun innoitamana oman taloyhtiön isännöitsijälle viestiä että saanko lämmitystolppaan vaihdattaa rasian lataukseen sopivaksi. Töissä kun pystyn lataamaan ilmaiseksi ja työmatkat edestakaisin sillä latauksella ajamaan niin en varmasti rahallisesti tuota investointia koskaan saisi kuitattua mutta olisihan se mukava lähteä kotipihasta aina akku täynnä, talvella pystyisi myös paremmin esilämmitystä käyttämään. Katsotaan mitä isännöitsijä vastaa, en ole havainnut että taloyhtiössä aikaisemmin olisi kukaan muu vastaavaa tehnyt.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Sattuiskohan täällä olemaan autoista ja auton rakenteista enemmän tietäviä?

Tosiaan jätin tuosta Enyaqin tilauksesta talvinakit kokonaan nyt pois, sillä hinta vanteineen oli niin posketon (2690e) ja ajattelin, että hommaan itse kitkat tuohon alle, kunhan auto saapuu. Myyjä kuitenkin väitti kivenkovaa, että Enyaqissa olisi pakko käyttää alkuperäistä settiä ja nimenomaan niin, että takana on käytettävä leveämpää (255) kuin edessä (235). Kuitenkin tiedän, että osa on tuohon tilannut tasamitalla talvirenkaita. Millä perusteella siis autoon ei voisi heittää 235-leveitä talvinakkeja ympäriinsä?
 

NiXu89

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves Ry
Sattuiskohan täällä olemaan autoista ja auton rakenteista enemmän tietäviä?

Tosiaan jätin tuosta Enyaqin tilauksesta talvinakit kokonaan nyt pois, sillä hinta vanteineen oli niin posketon (2690e) ja ajattelin, että hommaan itse kitkat tuohon alle, kunhan auto saapuu. Myyjä kuitenkin väitti kivenkovaa, että Enyaqissa olisi pakko käyttää alkuperäistä settiä ja nimenomaan niin, että takana on käytettävä leveämpää (255) kuin edessä (235). Kuitenkin tiedän, että osa on tuohon tilannut tasamitalla talvirenkaita. Millä perusteella siis autoon ei voisi heittää 235-leveitä talvinakkeja ympäriinsä?
Auton rakenteesta ei kauheasti ymmärrystä ole mutta jos vanteet on samanlevyiset joka kulmassa niin en keksi mitään syytä miksi taakse pitäisi ottaa leveämmät kumit.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Auton rakenteesta ei kauheasti ymmärrystä ole mutta jos vanteet on samanlevyiset joka kulmassa niin en keksi mitään syytä miksi taakse pitäisi ottaa leveämmät kumit.

Vastaavaa luin myös eräältä foorumilta, jossa eräs keskustelija mainitsi Helkaman, eli maahantuojan, edustajan vahvistaneen, että Enyaqissa voi käyttää samanlevyisiä renkaita ympäri autoa.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Taloyhtiön hallitus ei innostunut ajatuksestani vaihtaa lämmitystolppa lataukseen sopivaksi, epäilevät kuulemma ettei johdot kestä. Miten kallista olisi tutkituttaa johdotuksen riittävyys? Tällä hetkellä lämmitysbokseissa on 40A vikavirtasuoja ja kaksi 16A johdonsuojaa joten yksinkertaisesti ajateltuna voisi kuvitella että 16A rasian asentaminen latausta varten ei olisi ongelma, noista nykyisistä saa kuitenkin vaan 2h kellokytkimellä joten voisiko olla ettei johdot kestä kuormaa pitempää aikaa? Minulle riittäisi kyllä myös 10A rasiakin jos sen varmemmin saisi, mielummin toki laittaisi 16A kun hintaero on pieni. Tuosta 10A rasiasta lataisin auton mukana tulevalla 8A/1,8kW laturilla, tehokkaammat sisätilalämmittimet näyttävät olevan yli 2kW ja päälle vielä moottorilämmitin, näiden käyttöä ei 2h aikarajan lisäksi ole mitenkään yhtiössä rajoitettu, jos 16A rasian saisi niin hankkisin varmaan 16A/3,6kW kaapelin. Olen ajatellut tämän asian vielä yhtiökokouksessa ottaa esiin joten olisiko vinkkejä miten saan hallituksen ja riittävästi muita osakkaita vakuuttuneeksi? Asennuksen, uuden rasian ja lataukseen kuluvan sähkön toki lupaan maksaa itse.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Taloyhtiön hallitus ei innostunut ajatuksestani vaihtaa lämmitystolppa lataukseen sopivaksi, epäilevät kuulemma ettei johdot kestä. Miten kallista olisi tutkituttaa johdotuksen riittävyys? Tällä hetkellä lämmitysbokseissa on 40A vikavirtasuoja ja kaksi 16A johdonsuojaa joten yksinkertaisesti ajateltuna voisi kuvitella että 16A rasian asentaminen latausta varten ei olisi ongelma, noista nykyisistä saa kuitenkin vaan 2h kellokytkimellä joten voisiko olla ettei johdot kestä kuormaa pitempää aikaa? Minulle riittäisi kyllä myös 10A rasiakin jos sen varmemmin saisi, mielummin toki laittaisi 16A kun hintaero on pieni. Tuosta 10A rasiasta lataisin auton mukana tulevalla 8A/1,8kW laturilla, tehokkaammat sisätilalämmittimet näyttävät olevan yli 2kW ja päälle vielä moottorilämmitin, näiden käyttöä ei 2h aikarajan lisäksi ole mitenkään yhtiössä rajoitettu, jos 16A rasian saisi niin hankkisin varmaan 16A/3,6kW kaapelin. Olen ajatellut tämän asian vielä yhtiökokouksessa ottaa esiin joten olisiko vinkkejä miten saan hallituksen ja riittävästi muita osakkaita vakuuttuneeksi? Asennuksen, uuden rasian ja lataukseen kuluvan sähkön toki lupaan maksaa itse.

En ole alan asiantuntija todellakaan, mutta olen ymmärtänyt, että mikäli lämmityslaitteiden käyttö noista tolpista on sallittu, ei 8A virran latausta voi millään perusteilla kieltää.

Meillä on taloyhtiössä sellainen tilanne, että taloyhtiön paikoilla on mahdollista ladata 10A virralla 21kpl sähköautoja kerralla. Tietää hyvää sen suhteen, että kunhan Enyaq saapuu, voin hyvillä mielin latailla 16A virralla omaa autoa, sillä taloyhtiössämme on tosiaan ainoastaan 1 plugari oman tulevan sähköautoni lisäksi.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En ole alan asiantuntija todellakaan, mutta olen ymmärtänyt, että mikäli lämmityslaitteiden käyttö noista tolpista on sallittu, ei 8A virran latausta voi millään perusteilla kieltää.

Joo vanhemmat tolppapaikat on mitoitettu vaan moottorin lämmitykseen (luokkaa 0,5 - 1kW / auto). Meillä oli aikanaan rivarissa sisätilalämmittimille kielto juuri tästä syystä. Tietysti joku valopää aina keksi, että kai sitä nyt vähän voi pitää sisätilalämmitintä ja koko tolpparivi pakkasaamuna kylmänä kun sulakkeet laukesivat. Siis ne keskuksessa olevat nousut, ei se tolpan sulake. Jos tolppapaikat kestävät sisätilalämmittimen käytön niin 8A latauskin pitäisi onnistua.

Niille, jotka ehdottavat "no vaihdetaan isommat sulakkeet" niin ne sulakkeet on mitoitettu kaapeloinnin mukaan (tai sitten on säästetty vaan sähköliitymässä). Se yleensä vaatii myös uuden kaapeloinnin. Meillä kaivettiin lopuksi piha auki ja vedettiin paksumpi maakaapeli tolpille ja sen jälkeen sisätilalämppäritkin toimivat.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Taloyhtiössä pohditaan sähköauton latauspisteiden hankkimista. Pöydällä on nyt kaksi tarjousta, joissa toisessa asennetaan latausasema ilman kiinteää johtoa ja toisen tarjouksen tekijä taas oli ehdottomasti sitä mieltä, että kiinteä latausjohto lisää käyttömukavuutta. Ensimmäinen on vähän halvemipi, mutta sen myötä asukkaat voisivat joutua hankkimaan itse latausjohdon arkilatausta varten. Millaisia kokemuksia teillä on noista vaihtoehdoista? Onko auton oman johdon kaivelu työlästä joka latausta varten? Taloyhtiössä näyttää olevan lämmitysjohtojen kanssa kahta koulukuntaa eli niitä jotka jättävät johdon pistokkeeseen roikkumaan päivän ajaksi (vaikka sitä ei suositella) ja sitten niitä jotka kiltisti ottavat sen pois.
 

Vatso

Jäsen
Kiinteä johto on todella paljon parempi ja myyjä on tuossa täysin oikeassa. Lisäksi ne ei kiinteät johdot kuitenkin lopulta aina roikkuvat siinä pistokkeessa kiinni ties miten, ei sitä todellakaan jaksa irrottaa päivittäin.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Kotona nyt ollut puoli vuotta webaston asema kiinteällä piuhalla enkä kyllä mitään muuta näkisi vaihtoehtona. Pari kertaa kaivanut omia johtoja jossain asemalla ja vituttaahan se.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kiinteä johto on todella paljon parempi ja myyjä on tuossa täysin oikeassa. Lisäksi ne ei kiinteät johdot kuitenkin lopulta aina roikkuvat siinä pistokkeessa kiinni ties miten, ei sitä todellakaan jaksa irrottaa päivittäin.

Sinänsä se ei haittaa mitään, vaikka irrotettava johto olisi koko ajan kiinni latauspistokkeessa. Ei siinä virta liiku. Lämmitysjohdoissa tilanne on toinen. Kiinteä johto on toki kiva jos tiedetään, että ladataan vain Type 2 -autoja.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse sain vihdoin parkkipaikalle jatkuvasyöttöisen pistorasian, mistä kärryä voi latailla. Lataus tapahtuu auton omalla "tilapäisjohdolla". Roikkumisongelma ratkesi mielestäni ihan siististi muovitetulla rautalangalla ja yhdellä varastokoukulla. Kustannukset K-raudassa upealle telineelleni noin 1,10 euroa. Töpselipää on lukitussa rasiassa, joten tuskin sitä pöllitään vaikka roikkumaan tolppaan jättäisinkin auton ollessa ajossa.
 

Liitteet

  • IMG-20210419-WA0001.jpeg
    IMG-20210419-WA0001.jpeg
    344,7 KB · kertaa luettu: 160

Vatso

Jäsen
Sinänsä se ei haittaa mitään, vaikka irrotettava johto olisi koko ajan kiinni latauspistokkeessa. Ei siinä virta liiku. Lämmitysjohdoissa tilanne on toinen. Kiinteä johto on toki kiva jos tiedetään, että ladataan vain Type 2 -autoja.

Kaikki uudet autot taitavat olla type2 -autoja ja jos nyt ei olisikaan, type1-kaverit ovat varmasti pieni vähemmistö ja väliin löytyy valmiita adaptareita, jolloin pystyvät tuota kiinteää johtoa kyllä käyttämään.

Johdon pitämisessä aina kiinni pistokkeessa ei varmasti ole samanlaista haittaa kuin mm. lohkolämmittimien kanssa, mutta onko tuossa mitään järkeä kun vaihtoehto olisi se aina valmiina odottava kiinteä johto? Säilyy se tilaispäislaturikin paremmin ehjänä, kun se jää sitten pienemmälle käytölle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kaikki uudet autot taitavat olla type2 -autoja ja jos nyt ei olisikaan, type1-kaverit ovat varmasti pieni vähemmistö ja väliin löytyy valmiita adaptareita, jolloin pystyvät tuota kiinteää johtoa kyllä käyttämään.

Johdon pitämisessä aina kiinni pistokkeessa ei varmasti ole samanlaista haittaa kuin mm. lohkolämmittimien kanssa, mutta onko tuossa mitään järkeä kun vaihtoehto olisi se aina valmiina odottava kiinteä johto? Säilyy se tilaispäislaturikin paremmin ehjänä, kun se jää sitten pienemmälle käytölle.

Eivät ole kaikki uudet Type 2:lla, mutta toki merkittävästi yleisempi Euroopassa on Type 2 (mm., kun siinä on useampi vaihe). Adapterit ovat järkiään paskoja käyttää.

Enkä minä tuossa puhunut sen kummemmin ”tilapäislatureista” (laturi on autossa, ei johdossa) vaan mistä tahansa latausjohdosta. Oli sitten kyseessä Type 2 -päästä (joka on pistokepäässä toki standardi) tai suko. Useimmiten ajoneuvoissa on kumpikin latausjohto, muttei sillä suurta eroa ole, onko johto kiinteä vai tuollainen koko ajan kiinni. Sukosta toki saa vain yhden vaiheen.
 

Vatso

Jäsen
Saatoin tosiaan virheellisesti kuvitella, että käyttäjän tarvitsema oma johto olisi se schuko-tilapäislaturi (tai -johto, jos nyt halutaan olla tarkkoja) ja halvempi latausasema olisi vain ns. parempi pistorasia.

Ei tuollaista 5-7 metrin likaista latausjohtoa silti ole kovin mukavaa siirrellä, jolloin se kyllä käytännössä edelleen aina on laturissa kiinni. Mikäli irrotettavalla johdolla olevassa laturissa on fiksu paikka, jossa säilyttää johto, niin ei noissa vaihtoehdoissa sitten juurikaan eroa ole (olettaen tekniikan muuten olevan vastaavat).

Kai tässä voi vielä vaihtaa mielipidettä? Melkein valitsisin irrotettavalla johdolla olevan, mitä haittaa siitä sitten on, jos johdon tarvittaesta siitä saa mukaankin otettua?
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Melkein valitsisin irrotettavalla johdolla olevan, mitä haittaa siitä sitten on, jos johdon tarvittaesta siitä saa mukaankin otettua?

Haitta lienee se, että päivän aikana voi joku muukin napata sen mukaan. Ovat aika arvokkaita johdonpätkiä, joten nyysijöitä varmaan riittää ainakin tiheimmillä asutusalueella...
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Haitta lienee se, että päivän aikana voi joku muukin napata sen mukaan. Ovat aika arvokkaita johdonpätkiä, joten nyysijöitä varmaan riittää ainakin tiheimmillä asutusalueella...

Tämä riski lienee vain jos jättää roikkumaan auton ollessa pois, koska ainakin omassani autoon menevä pistoke lukittuu autoon. Itsellä tosiaan tolppapää on myös lukon takana. Piuhassa olevan mötikän saanee irroitettua ehjänä johdosta, mutta liekkö pitkäkyntisillä kiinnostusta vain siihen?

Käsittääkseni tolppiin on saatavilla myös jotain lukollisia telineitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös