Sähköautoilu

  • 498 959
  • 4 586

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
KIA julkaisi uudesta EV6:sta tietoja tänään, vaikuttaa olevan taas yksi kova kilpailija markkinoille ID.4:n ja muiden sekaan.


Hyvä juttu. Harmillisesti tosin keskittyy uutisen mukaan pks-alueelle, kun tarve olisi myös iso pääväylien abc-asemilla. Tässä taitaa liiketoiminnalliset syyt ymmärrettävästi olla syynä.
Eiköhän noita saada myös pääväylien asemille reilusti, tuovat kuitenkin paljon porukkaa asioimaan.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
EV6:n ikkunalinjassa on jopa jotain saabimaista, vaikkei hockey stickiä olekaan. Tuo perä pitää melkein nähdä livenä että pystyy muodostamaan mielipiteen, on vähän siinä ja siinä. Sekä EV6 että Ioniq 5 toki hakkaavat volkkarin ja skodan ulkonäöllisesti 100-0. Varsinkin se Enyaq on jotain käsittämättömän masentavaa, ehkä tarkoituksella, niin saadaan ID.4 näyttämään vähän paremalta kuin naapurin auto.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Varsinkin se Enyaq on jotain käsittämättömän masentavaa, ehkä tarkoituksella, niin saadaan ID.4 näyttämään vähän paremalta kuin naapurin auto.

Jotenkin ehkä tämän aamuisen koeajon perusteella samat fiilikset... Volkkari on ottanut hieman rohkeamman lähestymiskulman muotoiluun, kun taas Skoda jatkaa tutulla ja suhteellisen tylsällä linjalla... Enyaq on kuitenkin silti edelleen mukana kilpailussa perheemme seuraavaksi autoksi, mutta muotoilu on kieltämättä pettymys. Lähes yhtä suuri pettymys, kuin vaimon ainut ehdoton vaatimus eli panoraamakatto :D Skodassa tuo on vain puolet katosta, kun taas id.4ssa lähes koko katon kokoinen. Skodassa taas mielestäni tyylikkäämpi sisustus ja isompi takaboksi.

EV6 vaikuttaa kyllä erittäin mielenkiintoiselta uutuudelta! Katotaan jaksaako tässä kuumeen kourissa syksyyn asti odotella... Onko muuten Ioniqista tietoa, milloin olisi koeajettavissa?
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehkä minä olen tulossa vanhaksi kun Enyaq näyttää edelleen hyvältä, erityisesti sisältä ja keulasta. No ehkä kokonaisuutena volkkari ulkoa parempi. Korealaisten muotoilu ei vaan iske. Enyaq lähti tilaukseen, nyt sitten odotellaan... Arvio oli 5-6kk, saa nähdä paljon venyy. Nyt pitää alkaa tutkimaan latausasemia, Harju Elekterin kiinteällä piuhalla oleva latauspiste tolpan nokkaan olisi asennettuna n. 1 800€, toivottavasti tarjonta kasvaa näissäkin pian.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meillä oli omakotitalon sähköurakan yhteydessä Webaston latauspiste kiinteällä piuhalla seinään asennettuna 1200€.
Noita seinämalleja tosiaan löytyy jo järkihintaan, luulisi ettei tekniikka nyt niin paljoa eroa että tulisi 50% lisää hintaa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ehkä minä olen tulossa vanhaksi kun Enyaq näyttää edelleen hyvältä, erityisesti sisältä ja keulasta. No ehkä kokonaisuutena volkkari ulkoa parempi. Korealaisten muotoilu ei vaan iske. Enyaq lähti tilaukseen, nyt sitten odotellaan... Arvio oli 5-6kk, saa nähdä paljon venyy. Nyt pitää alkaa tutkimaan latausasemia, Harju Elekterin kiinteällä piuhalla oleva latauspiste tolpan nokkaan olisi asennettuna n. 1 800€, toivottavasti tarjonta kasvaa näissäkin pian.

Onnittelut uudesta autosta! Kumpi versio lähti tilaukseen?

Itse tässä nimittäin kipuilen juuri sen kanssa, että olisiko pihi ja tyytyisi tuohon pienempään akkuun. Ja että pärjäisiköhän sitä pk-seudulla silläkin, olettaen, että kotilataushommat on kunnossa... WLTP:n mukainen toimintamatka kuitenkin 410km tuollekin akulle. Siinä tapauksessa, jos tuolla pärjää, valinta olisi ehdottomasti Enyaq, sillä lisävarusteiden valinta on huomattavasti vapaampaa. Pienempien akkujen ID.4set vaikuttavat olevan suhteellisen karvalakkeja...
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onnittelut uudesta autosta! Kumpi versio lähti tilaukseen?

Itse tässä nimittäin kipuilen juuri sen kanssa, että olisiko pihi ja tyytyisi tuohon pienempään akkuun. Ja että pärjäisiköhän sitä pk-seudulla silläkin, olettaen, että kotilataushommat on kunnossa... WLTP:n mukainen toimintamatka kuitenkin 410km tuollekin akulle. Siinä tapauksessa, jos tuolla pärjää, valinta olisi ehdottomasti Enyaq, sillä lisävarusteiden valinta on huomattavasti vapaampaa. Pienempien akkujen ID.4set vaikuttavat olevan suhteellisen karvalakkeja...

Kiitos kiitos! Isomalla akulla otin, 95% ajasta pärjäisin varmasti pienemmälläkin mutta muutaman kerran vuoteen saattaa tulla pidempääkin ajoa niin varmuuden vuoksi tuo. Ja kun tiedän itseni että esim. moottoritieajossa tuskin jaksan ajaa optimaalisinta vauhtia kulutuksen kannalta...

Lisätään vielä että talvellahan tuo kulutus voi olla hyvinkin yli 30kw/100km.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ja että pärjäisiköhän sitä pk-seudulla silläkin, olettaen, että kotilataushommat on kunnossa... WLTP:n mukainen toimintamatka kuitenkin 410km tuollekin akulle.

Itse itselleni vastaten, pitäisi tuollakin ihan hyvin pärjätä.

Tein ihan huvikseni laskelman täällä: A Better Routeplanner

Laitoin autoksi tuon Enyaqin 60-version, kuormaksi (kuskin lisäksi) 300kg, -5 astetta, luminen tie ja 4 m/s vastatuuli. Matkaksi kotoa Itä-Helsingistä Vuokattiin. Tuon mukaan kolmella latauksella, pisimmän ollessa noin 1h, pääsisi Vuokattiin asti. Kokonaismatka-aika 8h 47min. On nimittäin täysin linjassa nykyisen tilanteen, ja polttisauton, kanssa. Joka tapauksessa on pysähdyttävä kolme kertaa tuon matkan aikana tyttären ja koiran takia.

Meneehän mielenkiintoiseksi. Lisäksi sain niin hyvän tarjouksen Laakkoselta nyt, että en tiedä voiko tuon tarjouksen ohi kävellä...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Enyaq on kuitenkin silti edelleen mukana kilpailussa perheemme seuraavaksi autoksi, mutta muotoilu on kieltämättä pettymys.
Tässä se on tiivistettynä suomalainen autonostaja. Muotoilu on pettymys, mutta silti Skoda on mukana kilpailussa. Niinhän se pitäisi mennä, että jos muotoilu ei ole viimeisen päälle silmää miellyttävä (tai edes paras huonoista), niin kyseinen auto ei ole edes vaihtoehto.
Tuo Enyaq näyttää joltain kymmen vuoden takaisen möhköbemarin kiinakopiolta. Ei ole edes täydellisen unohdettava kuten konsernin tekeleet yleensä, vaan yksiselitteisen kamala. En epäile, etteiko se olisi ok auto, mutta joku raja, ja vastuunsa se on auton ostajallakin edellyttää että autotehtaat edes yrittäisivät.

Ja ostaisin jos raskisin tietysti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Enyaq on mielestäni hyvännäköinen peruskaaraksi, näyttää autolta eikä peräpuikolta. Lisäksi sisältä tyylikäs ja hyvin varusteltukin. Jos en olisi hirttänyt itseäni taannoin uuteen kaasuun, harkitsisisin erittäin vakavasti.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
EV6 vaikuttaa kyllä erittäin mielenkiintoiselta uutuudelta! Katotaan jaksaako tässä kuumeen kourissa syksyyn asti odotella... Onko muuten Ioniqista tietoa, milloin olisi koeajettavissa?

Ioniq5 hinnat pitäisi tulla huhtikuussa ja EV6 toukokuussa. Koeajossa voi kestää, kuten toimituksissakin.

Enyaq pienemmällä akulla on selvästi kalliimpi kuin ID4, kun ottaa pakolliset lisävarusteet. Itse en maksaisi erotusta.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Enyaq pienemmällä akulla on selvästi kalliimpi kuin ID4, kun ottaa pakolliset lisävarusteet. Itse en maksaisi erotusta

Itse sain tarjouksen, jossa Enyaq pienemmällä akulla oli 12k halvempi, kuin id.4 vastaavilla varusteilla.

Edit. Siis meille pakollisilla varusteilla. Niin iso ero tuo on, että vaaka on aika kovasti kallistuneena Enyaqin suuntaan tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Enyaq on mielestäni hyvännäköinen peruskaaraksi, näyttää autolta eikä peräpuikolta. Lisäksi sisältä tyylikäs ja hyvin varusteltukin. Jos en olisi hirttänyt itseäni taannoin uuteen kaasuun, harkitsisisin erittäin vakavasti.
Juu, ei se sentään mikään Qashqai ole.
 

12961

Jäsen
Meillä oli omakotitalon sähköurakan yhteydessä Webaston latauspiste kiinteällä piuhalla seinään asennettuna 1200€.

En ole oikein hokannut noiden latausasemien pointtia. Puolet halvemmalla saa 11kW (3*16A) kykenevän pistokekytkentäisen laturin vikavirtasuojalla.

Säästyneellä rahalla voi laittaa vaikka sähkärin vetämään voimavirtarasian myös toiseen paikkaan ja pistokekytkentäinen laturi ja sitä myöten latauspaikka liikkuu mukana. Toiseksi voit laittaa siihen voimavirtarasiaan tarvittaessa vaikka työkaluja tai mitä tahansa isoa virtaa tarvitsevaa kiinni, kiinteää latausasemaa ei voi käyttää näin.

Latausasema on sekä sijainnin että vaihtoehtoisen käytön suhteen joustamaton ja lisäksi kallis.
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole oikein hokannut noiden latausasemien pointtia. Puolet halvemmalla saa 11kW (3*16A) kykenevän pistokekytkentäisen laturin vikavirtasuojalla.

Säästyneellä rahalla voi laittaa vaikka sähkärin vetämään voimavirtarasian myös toiseen paikkaan ja pistokekytkentäinen laturi ja sitä myöten latauspaikka liikkuu mukana. Toiseksi voit laittaa siihen voimavirtarasiaan tarvittaessa vaikka työkaluja tai mitä tahansa isoa virtaa tarvitsevaa kiinni, kiinteää latausasemaa ei voi käyttää näin.

Latausasema on sekä sijainnin että vaihtoehtoisen käytön suhteen joustamaton ja lisäksi kallis.

Niin tai sitten vaan vetää suoraan sähkökaapilta sen voimavirralta autoon, voit säästää vielä enemmän.

Jokainen tekee miten parhaaksi näkee, meillä tuo on sopivan helppo myös vaimon käytettäväksi, erittäin siisti kokonaisuus ja autokatos luonteva sijainti latausasemalle.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ylläolevaan keskusteluun liittyen, onko joku As Oy:ssä asuva toteuttanut latausratkaisua taloyhtiön hallinnoimille paikoille? Mistäs kannattaisi lähteä liikkeelle?
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole oikein hokannut noiden latausasemien pointtia. Puolet halvemmalla saa 11kW (3*16A) kykenevän pistokekytkentäisen laturin vikavirtasuojalla.
Minä ainakin mietin että maksan mieluusti extraa siitä että voi parkkiin ajaessa vain työntää piuhan latausasemasta autoon kiinni eikä lähteä kaivelemaan takakontista laturia. Mielellään kuulen jos jollain on tästä näkemystä/kokemusta.
 

12961

Jäsen
Minä ainakin mietin että maksan mieluusti extraa siitä että voi parkkiin ajaessa vain työntää piuhan latausasemasta autoon kiinni eikä lähteä kaivelemaan takakontista laturia. Mielellään kuulen jos jollain on tästä näkemystä/kokemusta.

Eipä sitä tarvitse konttiin laittaa, vaikka olisikin rasian kautta kytkettävissä/irroitettavissa. Myös pistokekytkentäisen laturin voit jättää ihan niille sijoilleen irrottaen vain auton pään pistokkeen, kunhan se ei ole se auton mukana tuleva, tavalliseen sukorasiaan kytkettävä laite.

Sähkärin töitähän tämä vaatii joka tapauksessa, jos autotallissa ei ole valmiina voimavirtarasiaa.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ylläolevaan keskusteluun liittyen, onko joku As Oy:ssä asuva toteuttanut latausratkaisua taloyhtiön hallinnoimille paikoille? Mistäs kannattaisi lähteä liikkeelle?
Minä tätä sattuneesta syystä selvittelin. Kävi tuuri ja pääsin ns. valmiiseen pöytään, kiitokset aktiivisen naapurin. Hän oli siis hallituksen jäsenten ja isännöitsijän kanssa asiaa jumpannut kun ladattavaa harkitsi. Lopputulemana oli että asukas saa omalla kustannuksella tolpan muuttaa, ja velvollisuus muuttaa takaisin normaaliksi tolpaksi jos muuttaa pois. Tolpassa oltava mittari ja kerran vuodessa laskutetaan toteutuneen kulutuksen mukaan sähköstä. Hyvin simppeli kirjallinen sopimus allekirjoitettava.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Ylläolevaan keskusteluun liittyen, onko joku As Oy:ssä asuva toteuttanut latausratkaisua taloyhtiön hallinnoimille paikoille? Mistäs kannattaisi lähteä liikkeelle?
Olen nähnyt monenkin toteuttavan. Vaihtoehtoja aloittaa eteneminen on oikeastaan kaksi, joita olen myös molempia nähnyt:
Luvattomasti vain alat latailemaan, jos pistoke sopii. Tästä voi tulla sanomista. Tai kyselet ensin yhtiön hallitukselta onko mahdollista ja millä pelisäännöillä on mahdollisesti sovittu mentävän. Monessa yhtiössä on nykyisin jo sentään näitä vähän mietitty, mutta joka tapauksessa hallitukseen siitä on yhteys otettava. Usein se käytäntö on juurikin tuollaista mitä @Pleksi(t) kirjoittaa edellä.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eipä sitä tarvitse konttiin laittaa, vaikka olisikin rasian kautta kytkettävissä/irroitettavissa. Myös pistokekytkentäisen laturin voit jättää ihan niille sijoilleen irrottaen vain auton pään pistokkeen, kunhan se ei ole se auton mukana tuleva, tavalliseen sukorasiaan kytkettävä laite.

Sähkärin töitähän tämä vaatii joka tapauksessa, jos autotallissa ei ole valmiina voimavirtarasiaa.
Jotenkin tuntuu hassulta jättää piuha noin tolpan päälle roikkumaan? Mutta minä olen näissä vielä ihan uuvatti, jos on esimerkkejä tämmöisistä heittää niin toki katson mielelläni.
 

12961

Jäsen
Niin tai sitten vaan vetää suoraan sähkökaapilta sen voimavirralta autoon, voit säästää vielä enemmän.

Jokainen tekee miten parhaaksi näkee, meillä tuo on sopivan helppo myös vaimon käytettäväksi, erittäin siisti kokonaisuus ja autokatos luonteva sijainti latausasemalle.

Toki, ja jos ulkonäköä arvostaa niin varmasti tuollainen on nätimpi. Mulla tuo autotalli ja -katos ovat niin romuvarastomaisia muutenkin, ettei joku kirkkaanpunainen rasia autotallin seinässä kokonaisuutta rumenna.
 

12961

Jäsen
Jotenkin tuntuu hassulta jättää piuha noin tolpan päälle roikkumaan? Mutta minä olen näissä vielä ihan uuvatti, jos on esimerkkejä tämmöisistä heittää niin toki katson mielelläni.

Seinälle tuotiin ns kohdalle voimavirtarasia ja pistokekytkentäinen laturi roikkuu seinällä ihan sitä varten tehdyssä koukussa. Autoon kiinni tulevalle johdolle on myös ihan oma ripustuskoukkunsa ja ihan suht siististi seinällä sekin.

Eipä tuo meidän toteutus poikkea latausasemasta kuin sen verran, että seinällä on yksi metrin kaapeli ja punainen rasia enemmän.

Tämä okt:n lämpimässä tallissa, johon tuli jo valmiiksi 3*32A voimavirta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös