Sähköautoilu

  • 496 371
  • 4 583

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko tosiaan näin? Omat kokemukset on, että Pääkaupunkiseudulla latauspisteet voivst olla kortilla. Oikeastaan kauppakeskus Kaaressa ja Jumbossa voi luottaa varauksetta siihen, että auton lataukseen saa, kun niissä on latureita varmaan 20 kummassakin.

Perus-Prismassa taitaa neljä olla aika normaali lukumäärä.

Ehkä niitä on ”hieman” tällä seudulla lisätty muuallekin kuin sinne Prismoihin. Toki uusiin parkkihalleihin/remppojen yhteydessä niissäkin on valtavasti lisää. Käypä joskus vaikkapa Triplan tai Redin latauskentillä. Itse lataan mm. käytännössä kaikissa Helsingin seudun keskeisissä hiihtopaikoissa pl. Petikko, joihin kaikkiin on tolpat tulleet viimeisen vuoden aikana. Kuhunkin useita. Jäähalleilla, urheilukenttien vierillä jne. Nimenomaan ”osana normaalia elämää” voi ladata.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ehkä niitä on ”hieman” tällä seudulla lisätty muuallekin kuin sinne Prismoihin. Toki uusiin parkkihalleihin/remppojen yhteydessä niissäkin on valtavasti lisää. Käypä joskus vaikkapa Triplan tai Redin latauskentillä. Itse lataan mm. käytännössä kaikissa Helsingin seudun keskeisissä hiihtopaikoissa pl. Petikko, joihin kaikkiin on tolpat tulleet viimeisen vuoden aikana. Kuhunkin useita. Jäähalleilla, urheilukenttien vierillä jne. Nimenomaan ”osana normaalia elämää” voi ladata.

Minä en hiihdä, joten en niistä latauspaikoista sen enempää tiedä, eikä ne minun normaalissa elämässäni auta. Paloheinän latauspistettä olen kyllä käyttänyt, kun siellä kuntoilen ajoittain. Näitä en toki muutenkaan ajatellut, koska @D.A.D puhui viestissään juurikin kaupan parkkipaikoilla olevista latauspisteistä.

Triplan ja Redin latauspaikkojen määrä oli minulle uutta tietoa, kiitos siitä. Ovat minun elostani sivussa. Suuri määrä on tietysti luonnollista, kun ovat niinkin uusia ostoskeskuksia ja varmasti remonttien yhteydessä esim. Viikin Prismaan töpseleitä tulee lisää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minä en hiihdä, joten en niistä latauspaikoista sen enempää tiedä, eikä ne minun normaalissa elämässäni auta.

No, varmaan ajattelevana ihmisenä ymmärrät, että ne olivat vain esimerkki yhden lajin (ja toki isoja ulkoilualueita kattaville) paikoille lisätyistä tolpista sen sijaan, että tarttuisit siihen, kuka hiihtää ja kuka ei.

Latauspaikkoja on tullut seudulle valtavasti lisää, ja koko ajan tulee. Useimmat ihmiset kuitenkin tekevät muutakin kuin ovat vain kotonaan, ja se piuhan tökkääminen + tägin vilauttaminen vie aikaa joitain kymmeniä sekunteja.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No, varmaan ajattelevana ihmisenä ymmärrät, että ne olivat vain esimerkki yhden lajin (ja toki isoja ulkoilualueita kattaville) paikoille lisätyistä tolpista sen sijaan, että tarttuisit siihen, kuka hiihtää ja kuka ei.

Latauspaikkoja on tullut seudulle valtavasti lisää, ja koko ajan tulee. Useimmat ihmiset kuitenkin tekevät muutakin kuin ovat vain kotonaan, ja se piuhan tökkääminen + tägin vilauttaminen vie aikaa joitain kymmeniä sekunteja.

Sinä varmaan ajattelevana ihmisenä ymmärrät, että se ei lämmitä hirmuisesti kalsareissa, että Paloheinän liikuntapuistossa on latausmahdollisuus, jos tarvitsen kaupasta pakastepitsan, lavan kaljaa ja Jallun. Se latauspiste olisi kiva olla siinä Paloheinän S-Marketin pihassa (en tiedä onko), missä asioisin bonushuorana.

Totta, että latauspisteet lisääntyvät, mutta onko lisääntymisvauhti esim. pk-seudulla todella suurempi, kuin sähkö- tai plugariautojen lisääntymisvauhti?

Jälkimmäisestä kappaleesta olen samaa mieltä. Käyttövinkkinä (ei sinulle kohdistettuna, koska varamsti tiesitkin) muuten, että Plugitin tägi toimii myös niissä Prisman pömpeleissä, missä pyydetään lähettämään tekstari latauksen aloittamiseksi.
 

Tuamas

Jäsen
K-ryhmä on saanut melko odotetun tutkimustuloksen kyselytutkimuksessa.

”93 prosenttia täyssähköautoilijoista aikoo ajaa jatkossakin täyssähköautolla” ja ”Hyvin erilainen on kuitenkin tulos, kun asiaa kysytään ladattavien hybridien omistajilta. Heistä 43 prosenttia aikoo vaihtaa seuraavaksi täyssähköiseen autoon. Ladattava hybridi näyttää siis toimivan porttina täyssähköautoon.”

Eli sähköautoilijat pysyvät sähkössä ja hybridiporukastakin liki puolet on siirtymässä sähköön.

Vähän vielä lisää tarjontaa ja promoa siitä miten paljon alemmat käyttökustannukset täyssähkössä ovat, niin Suomessakin täyssähköt siirtyvät myyntilistojen kärkeen.

 

D.A.D

Jäsen
K-ryhmä on saanut melko odotetun tutkimustuloksen kyselytutkimuksessa.

”93 prosenttia täyssähköautoilijoista aikoo ajaa jatkossakin täyssähköautolla” ja ”Hyvin erilainen on kuitenkin tulos, kun asiaa kysytään ladattavien hybridien omistajilta. Heistä 43 prosenttia aikoo vaihtaa seuraavaksi täyssähköiseen autoon. Ladattava hybridi näyttää siis toimivan porttina täyssähköautoon.”

Eli sähköautoilijat pysyvät sähkössä ja hybridiporukastakin liki puolet on siirtymässä sähköön.

Vähän vielä lisää tarjontaa ja promoa siitä miten paljon alemmat käyttökustannukset täyssähkössä ovat, niin Suomessakin täyssähköt siirtyvät myyntilistojen kärkeen.


Todennäköisin syy sille että noin joka yhdestoista sähköautoilija ei ilmoittanut hankkivansa seuraavaksi autokseen myös sähköautoa on rajallisen rangen ja riittämättömän latausinfran aikaansaama tarve etukäteisuunnitteluun ja aikataulutukseen.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämmöisiä leasing-tarjouksia kun alkaa tipahdella muiltakin sähköautomerkeiltä niin eipä tuo hankintahinnan kalleuteenkaan tarttuminen enää suojaa kuumeelta.

Autoverkkokauppa.fi ( Hyundai Kona electric 64 kWh 204 hv Style MY21 - 2020 rekisteröity 395e/kk, 15tkm/vuosi)
 
K-ryhmä on saanut melko odotetun tutkimustuloksen kyselytutkimuksessa.

”93 prosenttia täyssähköautoilijoista aikoo ajaa jatkossakin täyssähköautolla” ja ”Hyvin erilainen on kuitenkin tulos, kun asiaa kysytään ladattavien hybridien omistajilta. Heistä 43 prosenttia aikoo vaihtaa seuraavaksi täyssähköiseen autoon. Ladattava hybridi näyttää siis toimivan porttina täyssähköautoon.”

Eli sähköautoilijat pysyvät sähkössä ja hybridiporukastakin liki puolet on siirtymässä sähköön.

Vähän vielä lisää tarjontaa ja promoa siitä miten paljon alemmat käyttökustannukset täyssähkössä ovat, niin Suomessakin täyssähköt siirtyvät myyntilistojen kärkeen.


Tässä on myös yksi syy miksi polttoaineen hinta nousee.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämmöisiä leasing-tarjouksia kun alkaa tipahdella muiltakin sähköautomerkeiltä niin eipä tuo hankintahinnan kalleuteenkaan tarttuminen enää suojaa kuumeelta.

Autoverkkokauppa.fi ( Hyundai Kona electric 64 kWh 204 hv Style MY21 - 2020 rekisteröity 395e/kk, 15tkm/vuosi)

Haluavat varmaan vanhan mallin pois varastoista, koska kohta tulee Hyundain uusi sähköautomalli. Vastaavaa voi olla luvassa vanhoille malleille juuri ennen uuden tuloa markkinoille.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksiköhän sen suomen sähköntuotantotehon pitäisi kattaa kaikki kulutushuiput? Onkohan järkevää rakentaa tuotantokapasiteettia, että saadaan varmasti autot ladattua kotimaisella sähköllä ja myydä ylimäärä ulkomaille halvalla? Jengi tuntuu olettavan, että sähköautoilla olisi joku merkittävä rooli suomen sähkönkulutuksessa, mutta ei ole ja keksitään jotain tommoisia ihmeellisiä olkiukkoja. Oliko se vuodesta 2007 kulutus on laskenut enemmän kuin mitä kaikki autot veisivät, jos olisivat ladattavia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Se tuossa eilen juolahti laskuharjoituksena mieleen, että kun liikennepolttoaineista kerätään nyt n 2,6 miljardia euroa veroja, ja sähköverolla vain 1,2 miljardia (luvut googletettu ja alvit ei mukana), ja tieliikenteen sähköistyminen ei lisää sähkönkulutusta kuin joitain prosentteja jos sitäkään, niin eihän tuota liikennepolttoaineista keräämättä jäävää verokertymää pystyttäne mitenkään sähkön verotuksella kattamaan. Ei varmaan ole tarkoituskaan. Onko se sitten liikkumiseen (gps, tietullit, mittarilukema?) perustuva se tulevaisuuden liikenneverotus, vai joku käyttömaksupohjainen, ja jos niin minkä perusteella vero määräytyy? Onko edessä paluu esim ajoneuvon kokonaismassan mukaiseen verotukseen, tai kWh/100km-perusteisuuteen. What do you think the next happen now?
 

D.A.D

Jäsen
Se tuossa eilen juolahti laskuharjoituksena mieleen, että kun liikennepolttoaineista kerätään nyt n 2,6 miljardia euroa veroja, ja sähköverolla vain 1,2 miljardia (luvut googletettu ja alvit ei mukana), ja tieliikenteen sähköistyminen ei lisää sähkönkulutusta kuin joitain prosentteja jos sitäkään, niin eihän tuota liikennepolttoaineista keräämättä jäävää verokertymää pystyttäne mitenkään sähkön verotuksella kattamaan. Ei varmaan ole tarkoituskaan. Onko se sitten liikkumiseen (gps, tietullit, mittarilukema?) perustuva se tulevaisuuden liikenneverotus, vai joku käyttömaksupohjainen, ja jos niin minkä perusteella vero määräytyy? Onko edessä paluu esim ajoneuvon kokonaismassan mukaiseen verotukseen, tai kWh/100km-perusteisuuteen. What do you think the next happen now?

Homma haiskahtaa vahvasti Rockefellerin öljylampulta. Siinä vaiheessa kun kaikilla on sähköauto ja lämmitys hoituu pääasiassa sähköllä nostetaan sähköveroa niin paljon että liikenteestä saatavat verotulot ovat nykyisellä tasolla. Tämä on paljon kustannustehokkaampi tapa kuin tietullit tai GPS seuranta. Mukavana sivuboonuksena valtion verotulot nousevat huimasti, jolloin voidaan jakaa avainlippuhampeille ja apurahataiteilijoille lisää hyvää. Persu lisäisi tähän listaan että mehmetille pähkinöitä, minä en.
 

hege

Jäsen
Toisaalta sähkäveron nostaminen iskisi kyllä melkoisesti muihinkin kuin autoilijoihin.

Itse ehdottaisin sellaista järjestelyä että sähköautojen laatamista varten pitäisi olla erillinen verovirastosta hankittava sähköautonlatauskaapeli joka maksaisi vaikka 1000€/kappale ja jossa olisi tasapäistämisministeriön hyväksymä sähkömittauksen lukulaite jonka lukemien perusteella maksettaisiin erityinen sähköautonautosähkövero (lyhenne on sitten SAASV). Sekä tasapäistämisministeriössä että SAASV-virastossa pitäsisi sitten olla poliittisesti valittu virkamieskunta niin että tarvittava 1,4 Miljardia€ saadaan kerättyä tehokkaasti eli kansalaisilta ei tarvitsisi kerätä tulevaisuudessa kuin noin 3,4Miljardia euroa rahaa (2 Miljardia riittänee juuri sisäisiin kuluihin) jotta aikaisemman polttoaineveron häviäminen saadaan korvattua.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Juuri nyt tuntuu ministeriössä olevan kova tohina päällä saada ihmiset ostamaan sähköautoja ja tuet tulevat varmasti nousemaan niiden hankintaan. Missä vaiheessa sitten takki kääntyy, kun pitääkin saada verotuloja? Veikkaan, että mennään 2030-luvulle kuitenkin, sen verran hitaasti autokanta päivittyy.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse ehdottaisin sellaista järjestelyä että sähköautojen laatamista varten pitäisi olla erillinen verovirastosta hankittava sähköautonlatauskaapeli joka maksaisi vaikka 1000€/kappale ja jossa olisi tasapäistämisministeriön hyväksymä sähkömittauksen lukulaite jonka lukemien perusteella maksettaisiin erityinen sähköautonautosähkövero (lyhenne on sitten SAASV).
Ja kun näitä alettaisiin myydä Virossa ja Saksassa kympillä, niin tulli alkaisi julkaista ohjeita miten noista kuuluu maksaa 990e veroa ja välillä mielivaltaisesti takavarikoisi niitä, kunnes kulloinkin tulisi oikeuden päätös ettei tämä toiminta perustu mihinkään lakiin.
Julkisuudessa ulkomaalaisia kaapeleita käyttävät leimattaisiin rikollisiksi.
 
Viimeksi muokattu:

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Eilen sain tiedon että oma auto olisi tulossa 14.4 eli ihan kohta ja johan tässä on odotettu. Oma malli on VW ID3 koska sen hintapiste oli järkevin suhteessa tarpeeseen. Taloyhtiöllä on jo myös latauspisteet ja oma paikka on sellainen mistä löytyy laturi. Ei kyllä malta odottaa...
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Onkohan täällä ollut jo aiemmin puhetta asiasta, mutta onko olemassa jotain ennakkotapauksia siitä mihin vakuutukseen menee vai meneekö mihinkään ukkosesta johtuva akkujen rikkoutuminen? Tai onko noita akkuja vielä edes hajonnut missään ukkosen seurauksena.
 

Undrafted

Jäsen
Toisaalta sähkäveron nostaminen iskisi kyllä melkoisesti muihinkin kuin autoilijoihin.
Nythän on jo käyttövoimavero olemassa eli ei tarvitse kuin laskea paljonko käyttövoimaveron pitäisi olla ettei valtion verotulot vähene. Koska muutosta ei haluta hidastaa, niin veromuutos tapahtuu myöhemmin. Ensin kasvatetaan polttomoottoriautojen verokuormaa ja muutama vuosi myöhemmin nostetaan sähköautojen verokuormaa.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Nythän on jo käyttövoimavero olemassa eli ei tarvitse kuin laskea paljonko käyttövoimaveron pitäisi olla ettei valtion verotulot vähene. Koska muutosta ei haluta hidastaa, niin veromuutos tapahtuu myöhemmin. Ensin kasvatetaan polttomoottoriautojen verokuormaa ja muutama vuosi myöhemmin nostetaan sähköautojen verokuormaa.
Tää on niin totta. Kyllä verokarhu puolensa pitää. Persaukinen valtio verottaa alamaisensa persaukisiksi. Kyllä aina jokin syy keksitään miksi on niin tärkeää verottaa taas lisää.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
S-ketju rakentaa tuhat latauspistettä huoltamoiden, kauppakeskusten ja hotellien yhteyteen. Pääkaupunkiin tulee erityisesti pikalatauspisteitä.

 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
S-ketju rakentaa tuhat latauspistettä huoltamoiden, kauppakeskusten ja hotellien yhteyteen. Pääkaupunkiin tulee erityisesti pikalatauspisteitä.

Tämän kanssa voisi ehkä hassutella, että väärä taho lisää latausmahdollisuuksia, koska S-mafia. Ja jos tuosta lataushinnasta vielä kertyy bonuksia, niin vallan kauhia paikka.

Vakavammin puhuttuna, on hienoa, että tähän nyt oikeasti panostetaan, koska vain latausmahdollisuuksien lisääntyminen voi lisätä nopeasti sähköautojen määrää. Ja harvalla yrityksellä on mahdollisuuksia tehdä näin isoja investointeja, jotka lisäävät verkostoa lähes koko maan alueella. Toivottavasti tämä olisi yksi vahva osa sitä tarvittaavaa sykäystä, jolla ladattavat autot tulisivat yhä suuremmalle osalle autoilijoita houkettelevaksi vaihtoehdoksi. Kaasuautojen kanssa tankkausinfran puute/hidas lisääntyminen vei pohjaa kyseisten autojen lisääntymiseltä, toivottavasti sähköllä ei käy samoin.
 

Tuamas

Jäsen
Sähköautojen osalta en näe julkista infraa minään varsinaisena kynnyskysymyksenä (pl. taloyhtiöt), koska pikalaturin asennuskustannukset ovat hyvin kohtuulliset ja kumpikin isoista toimijoista on jo lähtenyt panostamaan isosti tähän.

Hyvin kuvaavaa on, että ainoastaan venäläisten Teboil änkyröi tässä valtavirtaa vastaan, eikä edes toistaiseksi yritä ängetä sähköautojen markkinalle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
S-ketju rakentaa tuhat latauspistettä huoltamoiden, kauppakeskusten ja hotellien yhteyteen. Pääkaupunkiin tulee erityisesti pikalatauspisteitä.

Tämähän on hyvä juttu jne, mutta hiukan myös haiskahtaa että S-ryhmässä haluttiin vain saada nimi lehteen Keskon parin viikon takaisen latausasiakastutkimuksen jälkeen. Eikä siinä mitään pahaa siis ole.
Neljän vuoden aikana, noin tuhat (ei siis ainakaan yli, koska se olisi varmaankin kerrottu) latauspistettä tekee n 0,14 uutta latauspistetta vuodessa S-ryhmän toimipaikkaa kohden. No juu, tuo nyt oli vähän epäreilu laskuharjoitus, mutta jonkinmoinen mittakaavaharha tuosta uutisesta välittyy. Jos esim se hallituksen täystyrmäyksen saanut esitys latauspisteiden rakemisvelvoitteesta (10% parkkipaikoista 2024 loppuun mennessä vai mitä helvettiä) olisi toteutunut, niin tuohon tuhanteen olisi varmaan saanut lisätä nollan perään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä juttu. Harmillisesti tosin keskittyy uutisen mukaan pks-alueelle, kun tarve olisi myös iso pääväylien abc-asemilla. Tässä taitaa liiketoiminnalliset syyt ymmärrettävästi olla syynä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tänään kävin tunnin koeajolla Id.4lla ja olihan kyllä hieno peli. Ensimmäinen kunnon kosketus sähköautoilun maailmaan ja pakko sanoa, että olen myyty. Todella mukavaa, hiljaista ja ennen kaikkea sujuvaa matkantekoa ja regen toimi kyllä hienosti tuossa.

Nyt täytyy varmaan alkaa hieromaan kauppoja. Ongelmia tuottanee nykyinen kiesi, joka on vasta 2v vanha, eikä tuosta saa vielä hyvityksenä niin paljoa, että jäisi vähän myös uuteenkin...

Tosin ensin tarjosivat 25900, mutta kun mainitsin Laakkosen tarjonneen näkemättä 27000 Enyaqiin vaihtaessa, nosti volkkarin myyjä tuon hyvityshinnan 27800 euroon. Eli kai tässä voisi alkaa virittelemään nokittelukilpailua :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös