Mainos

Sähköautoilu

  • 556 968
  • 4 925

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mikähän auto on kyseessä siis? Suko-johtosi on todennäköisemmin rajattu 8 A virtaan. Jos kyseessä on Opel Grandland X optiona olleella 7,4 kW-laturilla, silloin voisi olla kaksi vaihetta käytössä, muissa hybrideissä ei taida yhdessäkään olla kuin 1 x 16 A. Type2 osaa sinänsä antaa 3 x 16A, mutta yhdenkään hybridin laturi ei ota sellaista virtaa vastaan. Sen sijaan autoissa vakiona nykyään on lähinnä 8-10 A sukojohtoja.
Passat GTE.
Suko-johto on rajattu varmasti 8 A virtaan ja se on onkin fiksua, sillä takana on 8 A sulake ja se taas on fiksua siksi ettei tavallisia sukoja ole tarkoitettu kestämään isompaa kuormitusta pidempää aikaa.

Näköjään nykyään on olemassa super sukoja jotka kestäisivät 16 A, mutta maksavat hieman toistasataa plus työt ja päälle pitäisi hankkia 300-400€ maksava johto, joten sen takia että säästäisi 500€ sekään ei ihan voittajavalinnalta tunnu.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Passat GTE.
Suko-johto on rajattu varmasti 8 A virtaan ja se on onkin fiksua, sillä takana on 8 A sulake ja se taas on fiksua siksi ettei tavallisia sukoja ole tarkoitettu kestämään isompaa kuormitusta pidempää aikaa.

Näköjään nykyään on olemassa super sukoja jotka kestäisivät 16 A, mutta maksavat hieman toistasataa plus työt ja päälle pitäisi hankkia 300-400€ maksava johto, joten sen takia että säästäisi 500€ sekään ei ihan voittajavalinnalta tunnu.

Jep. Eli palaan alkuperäiseen: yhdestä vaiheesta lataa ja täsmälleen saman virran sallii niin Type2 kuin sukokin, ja täsmälleen samassa latausajassa täyttyy akku kummastakin periaatteessa. Johdosta kiinni.

Pistorasian pitää toki olla tarkistettu, mutta se koskee myös 8 A lataamista - se "supersuko" ei sinänsä ole sen kummempi pistorasia kuin muukaan uusi suko. Jos takana on 8 A sulake (joka on kyllä todella erikoinen ratkaisu jos näin, vähintään 10 A ulkopistokkeessa on järkiään normaalisti), sen joutuu uusimaan (ja mahdollisen johdotuksen) niin Type 2:n kuin sukonkin päivittämisen suhteen, tässä mikään ei eroa. 16 A kestävän latausjohdon saanee kyllä satasella-parilla, jollei sellaista ole auton mukana.
 

Vatso

Jäsen
Mikäli kotilatausta lähtee päivittämään niin omasta mielestä mitään muuta kuin kunnon 3*16a latausasemaa ei ole järkevää alkaa asentamaan. 1-vaiheisia asemiakin taitaa olla, mutta hintojen ollessa melkein samat niin ei tuossa mitään järkeä ole, "kaikki" tulevat sähköautot kuitenkin tukevat tuota 3*16a lataustapaa.

Mielenkiintoista olisi saada tuosta tarkempaa faktaa, mitä se sähkäri olisi sillä 500 eurolla oikeasti tekemässä? Halvimmatkin 3 vaiheesta virtaa ottavat latausasemat maksavat jo itsessään melkein tuon 500.

Latauksen päivittämällä Passatiin saa siis 2 tunnissa 3,6 kw enemmän virtaa, mitä tuolla ajaa, jonkun 15km? Vaikea tuota on kyllä millään säästöillä perustella, mutta jos samalla laittaisi kunnon laitteen niin sillä pärjää sitten pitkälle tulevaisuuteen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mikäli kotilatausta lähtee päivittämään niin omasta mielestä mitään muuta kuin kunnon 3*16a latausasemaa ei ole järkevää alkaa asentamaan. 1-vaiheisia asemiakin taitaa olla, mutta hintojen ollessa melkein samat niin ei tuossa mitään järkeä ole, "kaikki" tulevat sähköautot kuitenkin tukevat tuota 3*16a lataustapaa.

Mielenkiintoista olisi saada tuosta tarkempaa faktaa, mitä se sähkäri olisi sillä 500 eurolla oikeasti tekemässä? Halvimmatkin 3 vaiheesta virtaa ottavat latausasemat maksavat jo itsessään melkein tuon 500.

Latauksen päivittämällä Passatiin saa siis 2 tunnissa 3,6 kw enemmän virtaa, mitä tuolla ajaa, jonkun 15km? Vaikea tuota on kyllä millään säästöillä perustella, mutta jos samalla laittaisi kunnon laitteen niin sillä pärjää sitten pitkälle tulevaisuuteen.

Näin tilanteessa, jossa se kolmivaihe ei vaadi mitään muutoksia. 1 x 16 (sukona tai Type2) kun ei käytännössä vaadi, jos sulake on ennestään 16 A ja valovirta tulee seinään. Tuollakin lataa sitä täyssähköä yhdessä yössä 150-200 km verran. Täyteen ei akkua saa, mutta normaaliin ajoon riittävästi.

Joskus se kolmivaiheeseen siirtyminen kun voi olla tuosta parin tonnin remppa, pelkän aseman upgrade ei useinkaan riitä. Toki jos on riittävä johdotus ja vaikka voimavirtapistoke ennestään, sitten en minäkään Type2-upgradea yhteen vaiheeseen jättäisi.
 

12961

Jäsen
Meillä vaihdettiin latauspaikkojen sukot 1-vaiheisiin CEE-caravan-rasioihin ja latausjohto siihen sopivaan, tarvittaessa jatkuvaa 16A virtaa sylkevään malliin. Auton päässä type 2 -liitin. Kaapeloinnit olivat autotallin kaikissa rasioissa jo valmiiksi 16A sulakkeiden takana ja sen mukaan mitoitetut, rasiat vain vakio sukoja. Tai on siellä valmiiksi 3*32A voimavirtarasiakin, mutta jääköön se harrasteita varten, auto kun tukee joka tapauksessa vain 3,6kW 1-vaihelatausta.

Tuota sinistä yleisesti lähinnä venesatamissa ja karavaanarialueilla näkyvää rasiaa saa kuormittaa 6h jaksoja jatkuvalla 16A virralla.

Liki latausaseman hinnalla sai sopivan 16A latausjohdon, kunnollisen vikavirtasuojan, rasiat talliin ja ulkokatokseen ynnä sähkärin työt, joten latausasema ei oikein ollut kiinnostava vaihtoehto.

Auton voi nyt vaihtoehtoisesti laittaa katokseen laturiin ja lämpimässä tallissa harrastaa jotain muuta kuin auton lataamista. Sama joustavuus olisi vaatinut latausasemia kaksin kappalein, pistokekytkentäinen latausjohto vaihtaa paikkaa lennosta.

Kannattaa myös tsekata mitä oman kotivakuutuksen suojeluohjeissa sanotaan sähköauton lataamisesta. Ainakin vielä muutama kuukausi sitten erot olivat villejä ja kummallisin oli erään vakuutusyhtiön vaatimus latauspaikan sijainnista minimissään 20m etäisyydellä asuinrakennuksesta. Olisi varsin nihkeä yllätys polttaa kämppä ja todeta jälkikäteen toimineensa suojeluohjeiden vastaisesti.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos takana on 8 A sulake (joka on kyllä todella erikoinen ratkaisu jos näin, vähintään 10 A ulkopistokkeessa on järkiään normaalisti), sen joutuu uusimaan (ja mahdollisen johdotuksen) niin Type 2:n kuin sukonkin päivittämisen suhteen, tässä mikään ei eroa.
Kyse ei ole ulkopistokkeesta, vaan talon kellarissa olevasta lämpimästä autotallista, jonka sähköt ovat ehkä jostain 80-luvulta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Meillä vaihdettiin latauspaikkojen sukot 1-vaiheisiin CEE-caravan-rasioihin ja latausjohto siihen sopivaan, tarvittaessa jatkuvaa 16A virtaa sylkevään malliin.
Mitä nämä kustansivat kappale?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
latauksen päivittämällä Passatiin saa siis 2 tunnissa 3,6 kw enemmän virtaa, mitä tuolla ajaa, jonkun 15km? Vaikea tuota on kyllä millään säästöillä perustella, mutta jos samalla laittaisi kunnon laitteen niin sillä pärjää sitten pitkälle tulevaisuuteen.
3,6 kW per tunti eli 7,2kw kahdessa ja 25 km sillä ajaa, joten vaikea on tosiaan perustella.
 

FiveHole

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kraken, Giants
Milläs sähköautolla/hybrideillä jatkislaiset ajelee? Mietinnässä ollut, mutta en ehkä vielä osta.
Me päivitettiin syksyllä arkiautoksi (ei voi sanoa kakkosautoksi, koska sillä ajetaan enemmän kuin "ykkösauto" bensa-farkulla) täyssähkö Seat Mii, joka ulkoisesti näyttää ihan mopo-autolta, mutta kyllä sillä nelihenkinenkin perhe arjen pyöritykset hymyssä suin ajelee. Ideaali kaupunkiauto tällaiselle jolla ei oo varaa kaivaa sitä 40kEUR johonkin ID.3:een. On nyt ajeltu melko tarkalleen 4000km huolettomia ja edullisia kilsoja, eikä töistä lähtiessä -20C pakkasella tee pahaa käynnistää kylmää autoa, kun sähköautolla ei ole mitään kuluvia osia moottorissa. Range toki tippuu luvatusta 260km:stä pakkasella noin 120km:ään, vähän riippuen kuinka lämpimällä autolla haluaa huristella. Me ei olla lähdetty tinkimään ajomukavuudesta ja autossa on pakkasellakin se >20C.

Yön aikana tallissa latautuu ihan normaali pistokkeesta siihen 80% kapasiteettiin, tai täyteenkin tarvittaessa jos on jotain extra työmatkaa tiedossa.

Hyvin tyytyväisiä on oltu, tuo tehomäärä ja sähkömoottorin välitön vääntö tekee tuosta niin ripeän, että ei sillä kaupunkivauhdeissa jalkoihin jää, päinvastoin. Toki sitten moottoritielle liittymisessä alkaa vääntöalue loppua ja 60 -> 100 kiihdytys ei enää paina niskaa niskatukeen :) Bensa-auto seisoo nykyään aika orpona pihassa, kun etätöiden takia kahta autoa ei yleensä tarvita. Mutta matka-ajot tulee toki bensalla ajeltua edelleen.

Ja vielä tosiaan vastailen kun joku aiemmin kysyi miten sähköautolla kannattaa ajella, niin ennakoiden, ja mahdollisimman paljon rullaten. Moottorijarrutustahan noissa sähköautoissa ei ole jos ei käytä sitä rekuperaatiota (eli formuloista tuttua KERSiä :) ), edullisin tapa on rullata mahdollisimman paljon, ja vasta sitten kun pitää oikeasti hidastaa/pysähtyä, niin rekuperaatiolla vauhti pois. Ainakin Miissä se on toteutettu niin, että jarrupoljinta painamalla auto käyttää tuota liike-energian talteen ottoa niin paljon kuin pystyy, ja ottaa oikeat jarrut käyttöön vasta kun toteaa että kuski haluaa pysähtyä rivakkaammin kuin mihin rekuperaatilla pystytään (ts. kun jarrupoljinta painetaan riittävän kovaa). Meille käytännössä ne rekuperaatiotasot 1-3 mitä autossa voi säätää, on ihan turhia, jos nyt ei halua ns. yhden polkimen taktiikkaa käyttää ja pitää tuon "moottorijarrutuksen" täysillä. Se oli aluksi ihan vinkeä, mutta ei se taloudellisin tapa. Energiaa ei ikinä saada kerättyä yhtä hyvällä hyötysuhteella kuin mitä rullaamalla 0-kulutuksella säästää.

Pystyn kyllä arkiautoksi suosittelemaan täyssähköä, mutta siihen vaikuttaa niin moni seikka että jokaisen toki kannattaa tilanteensa mukaan oikeanlainen auto hankkia. Kotilatausmahdollisuus on käytännössä must (tai ainakin vuosisäästöt polttomoottoriin verrattuna ovat pienemmät jos latailee pääasiassa maksullisilla latausasemilla), ja rangen osalta tulee varmistaa että se riittää myös talvella omiin ajotarpeisiin. Se ei todellakaan ole se WLTP-lukema mitä automainoksissa sanotaan, vaan oman kokemuksen mukaan (voi toki varmaan vaihdella autosta riippuen) -20C pakkasilla n. 50%. Jos auton sisätilat lämpiää lämpöpumpulla, tuo ero ei välttämättä ole niin iso.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Me päivitettiin syksyllä arkiautoksi (ei voi sanoa kakkosautoksi, koska sillä ajetaan enemmän kuin "ykkösauto" bensa-farkulla) täyssähkö Seat Mii, joka ulkoisesti näyttää ihan mopo-autolta, mutta kyllä sillä nelihenkinenkin perhe arjen pyöritykset hymyssä suin ajelee. Ideaali kaupunkiauto tällaiselle jolla ei oo varaa kaivaa sitä 40kEUR johonkin ID.3:een. On nyt ajeltu melko tarkalleen 4000km huolettomia ja edullisia kilsoja, eikä töistä lähtiessä -20C pakkasella tee pahaa käynnistää kylmää autoa, kun sähköautolla ei ole mitään kuluvia osia moottorissa. Range toki tippuu luvatusta 260km:stä pakkasella noin 120km:ään, vähän riippuen kuinka lämpimällä autolla haluaa huristella. Me ei olla lähdetty tinkimään ajomukavuudesta ja autossa on pakkasellakin se >20C.

Yön aikana tallissa latautuu ihan normaali pistokkeesta siihen 80% kapasiteettiin, tai täyteenkin tarvittaessa jos on jotain extra työmatkaa tiedossa.

Hyvin tyytyväisiä on oltu, tuo tehomäärä ja sähkömoottorin välitön vääntö tekee tuosta niin ripeän, että ei sillä kaupunkivauhdeissa jalkoihin jää, päinvastoin. Toki sitten moottoritielle liittymisessä alkaa vääntöalue loppua ja 60 -> 100 kiihdytys ei enää paina niskaa niskatukeen :) Bensa-auto seisoo nykyään aika orpona pihassa, kun etätöiden takia kahta autoa ei yleensä tarvita. Mutta matka-ajot tulee toki bensalla ajeltua edelleen.

Ja vielä tosiaan vastailen kun joku aiemmin kysyi miten sähköautolla kannattaa ajella, niin ennakoiden, ja mahdollisimman paljon rullaten. Moottorijarrutustahan noissa sähköautoissa ei ole jos ei käytä sitä rekuperaatiota (eli formuloista tuttua KERSiä :) ), edullisin tapa on rullata mahdollisimman paljon, ja vasta sitten kun pitää oikeasti hidastaa/pysähtyä, niin rekuperaatiolla vauhti pois. Ainakin Miissä se on toteutettu niin, että jarrupoljinta painamalla auto käyttää tuota liike-energian talteen ottoa niin paljon kuin pystyy, ja ottaa oikeat jarrut käyttöön vasta kun toteaa että kuski haluaa pysähtyä rivakkaammin kuin mihin rekuperaatilla pystytään (ts. kun jarrupoljinta painetaan riittävän kovaa). Meille käytännössä ne rekuperaatiotasot 1-3 mitä autossa voi säätää, on ihan turhia, jos nyt ei halua ns. yhden polkimen taktiikkaa käyttää ja pitää tuon "moottorijarrutuksen" täysillä. Se oli aluksi ihan vinkeä, mutta ei se taloudellisin tapa. Energiaa ei ikinä saada kerättyä yhtä hyvällä hyötysuhteella kuin mitä rullaamalla 0-kulutuksella säästää.

Pystyn kyllä arkiautoksi suosittelemaan täyssähköä, mutta siihen vaikuttaa niin moni seikka että jokaisen toki kannattaa tilanteensa mukaan oikeanlainen auto hankkia. Kotilatausmahdollisuus on käytännössä must (tai ainakin vuosisäästöt polttomoottoriin verrattuna ovat pienemmät jos latailee pääasiassa maksullisilla latausasemilla), ja rangen osalta tulee varmistaa että se riittää myös talvella omiin ajotarpeisiin. Se ei todellakaan ole se WLTP-lukema mitä automainoksissa sanotaan, vaan oman kokemuksen mukaan (voi toki varmaan vaihdella autosta riippuen) -20C pakkasilla n. 50%. Jos auton sisätilat lämpiää lämpöpumpulla, tuo ero ei välttämättä ole niin iso.

Mii Electric oli kamppissyistä (jos ostitte sen viime vuonna uutena) siitä harvinainen auto, että maksoi käytettynä pitkään enemmän kuin uutena... Tämä ”näyttää mopoautolta” on muuten ihan validi juttu ja tuntuu myös ikinä täyssähkössä edes istumattomien osalta olevan mahdoton käsittää. Täyssähköt ovat ulkomitoiltaan - Teslatkin tai oikeastaan etenkin ne - pieniä, mutta tilaa on hienosti, kun polttis ei vie keulalta neliömetriä.

Rekuperaation/regenin käyttö on aika tilanne- ja tiesidonnainen asia, eli ei oikeastaan voi sanoa että kannattaa tai ei kannata. Olennaisinta on, ettei käytä turhaan ottavaa jarrua, sillä pelkän regeneroinnin hyötysuhde jarruttaessa on aivan eri tasolla kuin itse jarruenergian talteenoton (jota sitäkin auto tekee). Kuvaamallasi tavalla asia on toteutettu ihan kaikissa sähköisen voimalinjan autoissa.

WLTP-luvut tosiaan vaihtelevat varsin paljon autoittain, oli sitten kyseessä plugari tai täyssähkö, mutta ennen kaikkea siihen vaikuttaa lämmityksen et al. lisäksi ajotyyli. Melko monella pääsee pakkaskelissäkin yllättävän lähelle, pienempiakkuisissa pudotus on suhteellisesti suurempi. Oleellisempaa on todeta, että keli vaikuttaa rangeen - mutta kun tämä tuntuu olevan monelle polttiskuskille myös se yksi ylitsepääsemätön asia, niinhän se tekee polttiksissakin.
 

FiveHole

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kraken, Giants
Mii Electric oli kamppissyistä (jos ostitte sen viime vuonna uutena) siitä harvinainen auto, että maksoi käytettynä pitkään enemmän kuin uutena... Tämä ”näyttää mopoautolta” on muuten ihan validi juttu ja tuntuu myös ikinä täyssähkössä edes istumattomien osalta olevan mahdoton käsittää. Täyssähköt ovat ulkomitoiltaan - Teslatkin tai oikeastaan etenkin ne - pieniä, mutta tilaa on hienosti, kun polttis ei vie keulalta neliömetriä.

Rekuperaation/regenin käyttö on aika tilanne- ja tiesidonnainen asia, eli ei oikeastaan voi sanoa että kannattaa tai ei kannata. Olennaisinta on, ettei käytä turhaan ottavaa jarrua, sillä pelkän regeneroinnin hyötysuhde jarruttaessa on aivan eri tasolla kuin itse jarruenergian talteenoton (jota sitäkin auto tekee). Kuvaamallasi tavalla asia on toteutettu ihan kaikissa sähköisen voimalinjan autoissa.

WLTP-luvut tosiaan vaihtelevat varsin paljon autoittain, oli sitten kyseessä plugari tai täyssähkö, mutta ennen kaikkea siihen vaikuttaa lämmityksen et al. lisäksi ajotyyli. Melko monella pääsee pakkaskelissäkin yllättävän lähelle, pienempiakkuisissa pudotus on suhteellisesti suurempi. Oleellisempaa on todeta, että keli vaikuttaa rangeen - mutta kun tämä tuntuu olevan monelle polttiskuskille myös se yksi ylitsepääsemätön asia, niinhän se tekee polttiksissakin.
Kyllä, viime syksynä uutena kampanjahintaan. Ja saman huomasin että käytettynä löytyi huonommalla varustelulla (itsellä toki kaikilla "herkuilla" :) ) kalliimpia.

En ole mikään autoexpertti, mutta sen verran tutustuin semmoiseen vähän teknisempään esitteeseen, että tuossa Miissä se jarru tekee saman kuin rekuperaatio tekisi, ja näin minua teknisempi kaveri myös minulle kertoi. Mutta voi toki olla että automerkeissä on eroja tuon suhteen, ja voi olla toki että olen jotenkin ymmärtänyt väärin. Eli Miissä ei oteta talteen mitään jarrutuksen lämpöä kuten formuloissa vaan jarru aktivoi rekuperaation yllä kertomallani tavalla.

Sen verran pitää toki sanoa vielä tuosta Miistä, että tokihan etenkin infotainment-systeemistä (tai sen puutteesta) ja monesta muustakin näkee, että kyseessä on halvemman hintaluokan auto, mutta jos alle 20kEUR hintaan saa uuden auton (sähköautosta puhumattakaan) joka on kaiken lisäksi vielä oikein mukava ajaa, niin pystyy siinä aika paljon antamaan anteeksi sisustan suhteen. Teslassa en ole koskaan istunut saati moisella ajanut, joten Miin kiihtyvyys tuo edelleen hymyn huulille (sekin on semmoinen asia mikä vaan pitää kokea, se että auto lähtee äänettömästi ja rivakasti liikkeelle esim. liikennevaloista). Teslassa ja muissa kalliimmissa sähköautoissa nuo on sitten varmasti vielä ihan eri luokkaa, joskin Miin kevyt paino varmaan tasoittaa vähän kenttää.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oliko Miin kohdalla myös aika pitkä toimitusaika, mikä selitti käytettyjen hintaa? Eli tilauksia/myyntejä oli tehty paljon mutta uusia autoja ei ollut saatavilla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Oliko Miin kohdalla myös aika pitkä toimitusaika, mikä selitti käytettyjen hintaa? Eli tilauksia/myyntejä oli tehty paljon mutta uusia autoja ei ollut saatavilla.

Ei edes vain pitkä, vaan se myytiin kokonaan loppuun.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Onko kellään kokemusta Teslan ilmasista superchargereista? Eli jossain 2017 alkupuolellahan menee se raja, jota vanhemmat nauttii ilmaisista latauksista. Onko ilmaisessa supercharger -latauksessa MITÄÄN rajoitteita? Alkanut kutkuttaa ajatus, että ostaisi noin 2016 vuosimallin Model S:n ja kerran viikossa ajelisi 20kilsan päähän lounastamaan ja pistäisi ilmaisella latauksella akun täyteen. Tuolla yhdellä latauskerralla menisi normaalin arkiviikon ajot. Sähköautoon siirtyminen kiinnostaisi, kun nyt 1,5 tullut ajeltua plugarilla. Aina vaan ”harmittaa” kun bensamoottori hörähtää käyntiin!
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko kellään kokemusta Teslan ilmasista superchargereista? Eli jossain 2017 alkupuolellahan menee se raja, jota vanhemmat nauttii ilmaisista latauksista. Onko ilmaisessa supercharger -latauksessa MITÄÄN rajoitteita? ...

Ainakin niissä on Supercharger Fair Use Policy, eli ei saa käyttää ammattiajossa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Jos täällä on TM:n tilaajia ja joku luki artikkelin, niin olisiko heittää referaattia ja jos testissä oli uusi Octavia, niin mitä huomioita siitä?

Joo. Voisin itsekin maksaa ja tilata TM, mutta en jaksa.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Jos täällä on TM:n tilaajia ja joku luki artikkelin, niin olisiko heittää referaattia ja jos testissä oli uusi Octavia, niin mitä huomioita siitä?

No, vähemmän yllättäen joukon paras. Voitto perustui jälleen siihen, ettei heikkouksia löydy. Minulle uusi tieto, että valoja kovasti kehuttiin (mun Superbissa -18 ei huippuvalot ole). Sarkastisesti väkisin haluttiin löytää jotain moitittavaa ja se on nelivedon puute (osassa testin autoissa oli). Tuo taas kiinnostaa myös itseäni, joten seuraava työsuhdeauto saattaa edelleen olla nelivetodiesel Skoda...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Milläs sähköautolla/hybrideillä jatkislaiset ajelee? Mietinnässä ollut, mutta en ehkä vielä osta.

Ei vielä millään mutta myin eilen vanhan diiselpassatin veke ja launtaina haen joko skeida octavian tai ford kugan plug in hybridin.

Kumpaas suosittelisitte vai suosittelisitteko kumpaakaan. Toisen kuitenkin hommaan. Kugan saisi huhtikuulla ja Skeidan varmaan about viikossa kun saisivat esittelyautoon vetokoukun asennettua.
Kaverilla on yritysliisarina tuommonen Octavia ja ihan tyytyväinen on ollut. On tuossa vielä pieni sauma että otankin Suberbin mutta männessä näkköö.

Fordia myy tuttu kaveri ja saan siitä satavarmasti paremman diilin. Skodan myyjä on veltto lapanen.
 

Veijari

Jäsen
Ei vielä millään mutta myin eilen vanhan diiselpassatin veke ja launtaina haen joko skeida octavian tai ford kugan plug in hybridin.

Kumpaas suosittelisitte vai suosittelisitteko kumpaakaan. Toisen kuitenkin hommaan. Kugan saisi huhtikuulla ja Skeidan varmaan about viikossa kun saisivat esittelyautoon vetokoukun asennettua.
Kaverilla on yritysliisarina tuommonen Octavia ja ihan tyytyväinen on ollut. On tuossa vielä pieni sauma että otankin Suberbin mutta männessä näkköö.

Fordia myy tuttu kaveri ja saan siitä satavarmasti paremman diilin. Skodan myyjä on veltto lapanen.
Just tällä viikolla tuli Kuga jossain Nesteen pihalla vastaan ja piti oikein kääntyä katsomaan että oliko toi oikeasti voortti. Näytti yllättävän hyvältä kaukaa katsottuna. Skoda taas, no näyttää juurikin skodalta.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Ajateltiin tossa vaimon kanssa, et jospa hankittaisiin hänelle hieman käytetty sähköauto Vähän niinku kokeelle, et jos vaikka itse innostuis.
itselläni ei ole mitään tietoa tai kokemusta moisista vempeleistä. mulle ekologisin auto on ollu toistaiseksi jo valmistettu auto joka ajetaan elinkaarensa loppuun.

jos omat kriteerini olisivat vaikkapa:
- mahdollisimman vähän vaivaa/sähköhommia omassa autotallissa (mitä helpoin ratkaisu ylipäätään vaatii/täytyy sisältää tai millaisen sulakkeen kautta sen virran täytyy tulla?)
- ajettu 20-50 tkm
- hintahaarukka 20-25t€
- saapi olla joku pieni polttoainetankki myös
- muuten aika normi perheauto


mitä muuta kannattaa ottaa huomioon?

kiitollisena odotellen...
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
- pikalataus
- 2 x latausjohto mukaan, toinen schuko ja riittävästi pituutta.
- nelivetomahdollisuus?

ok, lista pitenee.
Jos mietitään että neliveto ei olisi tarpeen, niin lähinnä ajattelin, että millaisia automerkkejä tai - malleja kannattais alkaa tsekkailla ja ehkä koeajaakin noilla em. Spekseillä?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
ok, lista pitenee.
Jos mietitään että neliveto ei olisi tarpeen, niin lähinnä ajattelin, että millaisia automerkkejä tai - malleja kannattais alkaa tsekkailla ja ehkä koeajaakin noilla em. Spekseillä?

Sun speksit rajaa haun aika suppeaksi. Hyundai varmaan toteuttaa kaikki mainitut perheautotoiveet, muilla merkeillä tuppaa jäämään pikkuautoluokkaan (golf, a3, zoe, leaf).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös