Sähköautoilu

  • 498 713
  • 4 586

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Totta tosiaan ilmanvastus. Mutta eikö sen kokonaisvaikutus ole sama loppujen lopuksi. Jos siis ajatellaan että matkataan pisteestä a pisteeseen b niin, että ajoaika on sama, niin kun nopeasti kiihdyttää, niin voi ajaa hitaammalla huippunopeudella.
periaatteessa varmaan joo, eli seuraavaksi mennään varmaan sitten siihen, että kiihdytys ei saa kuitenkaan olla niin rivakka että pito pysyy optimaalisena. Ei saa sutia tyhjää jäällä tai polttaa kumia. Tai sitten todettaan jo, että keskustelu lipsui hifistelyn puolelle.

ps, tällä viikolla tulee 3000km täyteen edellisestä tankkauksesta, kiitos jääkiekkoliiton. Jos olisi viikonloppuna päästy lähtemään pelireissulle, niin olisi lipsahtanut valmisteveron maksamisen puolelle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
periaatteessa varmaan joo, eli seuraavaksi mennään varmaan sitten siihen, että kiihdytys ei saa kuitenkaan olla niin rivakka että pito pysyy optimaalisena. Ei saa sutia tyhjää jäällä tai polttaa kumia. Tai sitten todettaan jo, että keskustelu lipsui hifistelyn puolelle.
Onko teoriassa tuollakaan merkitystä, eli eikö luistonesto hoida että renkaat ei pyöri turhaan eikä sähköäkään kulu (ottaako hybridi jopa luistonestosta sähköt talteen, ikiliikkuja?!) ja onko pito itseasiassa optimaalinen jos vetää sähköllä aina kaasu pohjassa luistonestoa vastaan. No ehkä ei.
Mutta varmasti ripeä kiihdytys tavoitenopeuteen on taloudellisen ajon avainasia myös hybrideissä. Tavoitenopeus on sitten määrittelykysymys, eli onko se se nopeus jolla pystyy rullailemaan seuraavaan pysähdykseen, vai onko se silmät kiinni suurin sallittu + 10% vai kenties jotain siltä väliltä.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
ps, tällä viikolla tulee 3000km täyteen edellisestä tankkauksesta, kiitos jääkiekkoliiton. Jos olisi viikonloppuna päästy lähtemään pelireissulle, niin olisi lipsahtanut valmisteveron maksamisen puolelle.

Tankkaatko muuten normi 95 vai 98 oktaanista? Korkeampi oktaaninen säilyy vissiin paremmin, mutta tuskinpa 95 ehtii happanemaan tankkiin?
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko teoriassa tuollakaan merkitystä, eli eikö luistonesto hoida että renkaat ei pyöri turhaan eikä sähköäkään kulu (ottaako hybridi jopa luistonestosta sähköt talteen, ikiliikkuja?!) ja onko pito itseasiassa optimaalinen jos vetää sähköllä aina kaasu pohjassa luistonestoa vastaan. No ehkä ei.

Ei mitään käsitystä, miten luistonesto on sähkömoottorien kanssa toteutettu. Periaatteessa sen voisi kai tehdä myös softalla tehoa säätämällä. Veikkaisin silti, että luistonesto on silti tehty mahdollisimman helpolla eli ihan perinteiseen tapaan jarruilla.

Pikaisella googlailulla löytyi tämä, eli luistonesto on yleensä tehty juuri tehosäädöllä ja pedaalin voi huoletta painaa lattiaan. Tästä "kaasupolkimesta" tulee aina mieleen armeija-ajalta ajo-opetusta antanut kappari, joka ei diesel-Pasilla ajettaessa sanonut "lisää kaasua" vaan "lisää syöttöä". Varmaan sähköautolla ajettaessa se käskisi "lisää säätöä".
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minä puhuin toki hybrideistä, joissa on vaihteet, mutta tokihan myös ilmanvastus kasvaa toiseen potenssiin joten senkin puolesta rauhallisuus on valttia. Se tietenkin pätee ihan samalla tavalla myös ajonopeuteen kuin kaikkiin muihinkin voimalähteisiin.

Ei kaikissa hybrideissä ole vaihteistoa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tankkaatko muuten normi 95 vai 98 oktaanista? Korkeampi oktaaninen säilyy vissiin paremmin, mutta tuskinpa 95 ehtii happanemaan tankkiin?
Olen 95:sta tankannut, mutta olen tuonkin mahdollisuuden tiedostanut ja palstoilta lukenut että jotkut 98:ia tankkaavat. Vaikka kilometrejä tulee tankkauksien välissä tuonkin verran, niin käytännössä tankkausväli on ~puolentoista kuukauden luokkaa eli olen ymmärtänyt että joillain kakkosautoilla se saattaa ihan samaan päätyä vaikka olisivat bensavehkeitä eikä siitä ongelmia tule.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Mutta varmasti ripeä kiihdytys tavoitenopeuteen on taloudellisen ajon avainasia myös hybrideissä. Tavoitenopeus on sitten määrittelykysymys, eli onko se se nopeus jolla pystyy rullailemaan seuraavaan pysähdykseen, vai onko se silmät kiinni suurin sallittu + 10% vai kenties jotain siltä väliltä.
Ainakin oman Ioniq-hybridin kanssa asia on juuri noin. Eli ripeä kiihdytys haluttuun nopeuteen, sitten kaasupoljin kokonaan ylös, ja kun polttomoottori kytkeytyy pois antaa vain sen verran kaasua että nopeus säilyy mutta polttomoottori pysyy vielä poissa. Pitäisi vaan alkaa harrastaa tuota sen verran että tapahtuisi alitajuisesti, nyt tulee ajettua ns. normaalimmin. Sen olen kuitenkin testannut että tuolla tavalla pääsee selkeästi pienempiin kulutuslukemiin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ainakin oman Ioniq-hybridin kanssa asia on juuri noin. Eli ripeä kiihdytys haluttuun nopeuteen, sitten kaasupoljin kokonaan ylös, ja kun polttomoottori kytkeytyy pois antaa vain sen verran kaasua että nopeus säilyy mutta polttomoottori pysyy vielä poissa. Pitäisi vaan alkaa harrastaa tuota sen verran että tapahtuisi alitajuisesti, nyt tulee ajettua ns. normaalimmin. Sen olen kuitenkin testannut että tuolla tavalla pääsee selkeästi pienempiin kulutuslukemiin.
Pitää nyt vielä tämän kommentin tiimoilta sanoa, että tätä kysymystä/vastausta/selitystä olisi selkeästi pitänyt aika paljon tarkemmin taustoittaa.

GTE:ssä niitä ajotiloja on periaatteessa viisi eli ensimmäinen on eMode, jolla ajan pääsääntöisesti eli jolloin auto käyttää sähköä niin kauan kun sitä riittää ja käynnistää bensamoottorin sitten. Kommenttini ovat koskeneet tätä tilaa.

Toinen ääripää on sitten GTE-tila eli rallitila jossa molemmista moottoreista otetaan kaikki irti. Saksan motarilla kokeilin heti ensimmäisenä päivänä auton ostettuani, että kahtasataa se kulki ihan riittävän helposti joten en nyt näe että tulisin tätä tilaa tarvitsemaan ihan heti. Sitten välissä on kolme hybriditilaa, joiden nimet on muistaakseni hold, charge ja kolmas joka koittaa mahdollisimman optimaalisesti moottoreita käyttää.
 
Viimeksi muokattu:

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Pitää nyt vielä tämän kommentin tiimoilta sanoa, että tätä kysymystä/vastausta/selitystä olisi selkeästi pitänyt aika paljon tarkemmin taustoittaa.

GTE:ssä niitä ajotiloja on periaatteessa viisi eli ensimmäinen on eMode, jolla ajan pääsääntöisesti eli jolloin auto käyttää sähköä niin kauan kun sitä riittää ja käynnistää bensamoottorin sitten. Kommenttisi ovat koskeneet tätä tilaa.

Toinen ääripää on sitten GTE-tila eli rallitila jossa molemmista moottoreista otetaan kaikki irti. Saksan mittarilla kokeilin heti ensimmäisenä päivänä auton ostettuani, että kahtasataa se kulki ihan riittävän helposti joten en nyt näe että tulisin tätä tilaa tarvitsemaan ihan heti. Sitten välissä on kolme hybriditilaa, joiden nimet on muistaakseni hold, charge ja kolmas joka joka koittaa mahdollisimman optimaalisesti moottoreita käyttää.
Joo, tiedän kyllä että tuo ainoa kommenttini tarkoitti nimenomaan oman autoni Eco-tilaa. Sport-tilassa polttomoottori on paljon hanakammin touhussa mukana.

Kommenttini ei sinällään koskenut mitenkään sinun autosi eMode-tilaa, kun en ole sinulle mitään kommentoinutkaan.
 

Jameson

Jäsen
Eilen saapui Mercedeksen A250e pilttuuseen, soivan olonen peli tähän mennessä. Hieman noloja hetkiä joutui toki kokemaan opetellessa latauskaapeleiden kanssa. Motonetin pihalla lähtiessäni rupesin irroittamaan kaapelia autosta, mutta eihän se irronnut vetämällä tietenkään. Sitten tutkailemaan, että olisiko piuhassa jokin nappi jolla lukitus irtoaa. No eihän siinä tietenkään ole kun tarkemmin ajattelee ja vasta sitten välähti että kokeillaas avaimella avata ovet. Lopulta sain kuin sainkin piuhan irti pälyillessäni ympärilleni, tällä kertaa kukaan ei tainnut nähdä, ainakaan naurunremakkaa ja aplodeja ei kuulunut.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No eihän siinä tietenkään ole kun tarkemmin ajattelee ja vasta sitten välähti että kokeillaas avaimella avata ovet. Lopulta sain kuin sainkin piuhan irti pälyillessäni ympärilleni, tällä kertaa kukaan ei tainnut nähdä, ainakaan naurunremakkaa ja aplodeja ei kuulunut.
Onnea uuden auton johdosta ja eiköhän näin ole käynyt kaikille (kaveri kertoi että sekin aluksi ihmetteli). Kun johto maksaa useita satoja euroja, niin onhan se ihan hyvä homma ettei niitä voi vain käydä pöllimässä latauspisteiltä.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mikä oikea tekniikka ajella sähköllä?

Jos en ole aivan väärässä, niin suht rivakasti kannattaa kiihdyttää matkanopeuteen, mutta pitääkö hybridiä polkaista niin, että polttomoottorikin on käytössä?

Hiljentämisessä lienee taktiikkana ennakoida siten, että hidastaminen tapahtuu "moottorijarrutuksen" avulla. Oikeaakin jarrua kai kannattaa aika-ajoin käyttää että jarrut pyayvät kunnossa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mikä oikea tekniikka ajella sähköllä?

Jos en ole aivan väärässä, niin suht rivakasti kannattaa kiihdyttää matkanopeuteen, mutta pitääkö hybridiä polkaista niin, että polttomoottorikin on käytössä?

Hiljentämisessä lienee taktiikkana ennakoida siten, että hidastaminen tapahtuu "moottorijarrutuksen" avulla. Oikeaakin jarrua kai kannattaa aika-ajoin käyttää että jarrut pyayvät kunnossa.

Ei polttiksessa mitään taloudellista ole, mutta sähköllä kannattaa nopeus saavuttaa varsin pian ja pitää siinä. Jarrutus tietysti regenin voimakkuudella, useimmissa autoissa sitä saa säädettyä ratin läpillä. Varsinaista jarrua kannattaa sähkiksissä kyllä polkaista se kerran viikkoon ettei laahaa, joskus kun ei tarvitse niinkään usein.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sähköllähän kannattaa kai ajaa pääosin siten, että polttonestettä ei kulu. Meidän diesel-autotkin kasvavat tuossa pihassa koronajääpuikkoa eli hyvin on onnistuttu myös meillä, vaikka sähköä käytetään kyllä välillä akun lataukseen, että tarvittaessa voi huudattaa webastoa. Niin ja pirttikään ei lämpiä sähköllä, lukemattomat kiertopumput kyllä syövät sähköä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mikä oikea tekniikka ajella sähköllä?

Jos en ole aivan väärässä, niin suht rivakasti kannattaa kiihdyttää matkanopeuteen, mutta pitääkö hybridiä polkaista niin, että polttomoottorikin on käytössä?

Hiljentämisessä lienee taktiikkana ennakoida siten, että hidastaminen tapahtuu "moottorijarrutuksen" avulla. Oikeaakin jarrua kai kannattaa aika-ajoin käyttää että jarrut pyayvät kunnossa.
Tämä riippuu monista asioista kuten siitä miten pitkä on ajomatka, minkälainen on sää ja minkälaista tietä on ajettavana. Lähtökohtaisesti sähkömoottorit (ainakin GTE) ovat optimaalisimpia 30-60 km tuntinopeudella ajettaessa. Silloin tasaisella ajolla voi rangen jopa ylittää. Muutoinkin jos matka on lyhyempi kuin range, niin se kannattaa ajaa niin ettei bensamoottoria käytetä ollenkaan.

Mielenkiintoiseksi homma menee pidemmillä matkoilla. Jos koko matka on esim 100 km maantietä tai moottoritietä (80-120kmh) niin itse ottaisin hybridin optimitilan käyttöön heti alusta ja sitten kun matkaa olisi jäljellä saman verran kuin rangea vaihtaisin emodeen eli ajaisin akun tyhjäksi.

Jos osa matkasta on kaupunkia ja osa maantietä, niin kaupunkiosat emodella ja maantiet hybridillä. Kesällä painottaisin ajon niin että aluksi emodella esim 80% akusta ja lopun hybridillä mitä tarvii, mutta talvella kun sekä moottorin että hytin lämmitys tuo oman osansa niin toimisin toisin päin. Lähtiessä lämpimästä tallista käynnistäisin bensamoottorinkin mielelläni ajoissa sen ollessa vielä lämmin ja jos sisätilalämppäriä tarvii niin sitä käyttäisin ajettaessa polttomoottorilla moottorin tuottaessa hukkalämpöä, jolloin lämmitys ei vaikuta rangeen.
 

hege

Jäsen
Nyt tuli mietinnän eteen plugari vai sähköauto kysymys kun työnantaja tarjosi työsuhdeautoilua (käyttöetu plugarilla ja luultavasti täysähkön kanssa olisi mahdollista täysautoetu) vaihtoehdoksi. Oikeastaan se kysymys omalta kohdalta mitä pitää miettiä ehkä eninten on siinä että ajattelisiko auton nykyisen ensisijaisen auton korvaajaksi vai ns. kakkosautoksi millä hoitelisi nämä normaalit arkiajot tässä lähistöllä. Kakkosauton roolissa menisi helposti sähköauto jopa niiden hintahaitarin alapäästä ja tällainen olisi ehkä se fiksuin vaihtoehto. Ykkösauton (tai siis tilavamman auton) roolissa pitäisi sitten auton tarjota samat ominaisuudet kuin nykyisen ja miellään vähän lisää ja se tuntuu nopean netin browsaamisen perusteella hankalammalta ilman että auton verotusarvo karkaa käsistä (meillä myös käytäntönä se, että leasing-maksusta joutuu itse maksamaan osa, jos maksu ylittää tietyn euromäärän ja vastaavasti saa palautusta jos jää alle jonkun rajan).
Eli jos ajattelisin kakkosautoksi (millä varmasti ajettaisiin enemmän) riittäisi sähköauto jossa oikeaa rangea joku 200 km niin sillä selviäisi myös muutamista työhön liittyvistä normaaliaikana säännöllisistä pidemmistä matkoista. Siviilin lomamatkailuun ei tällöin auton tarvitse kyetä.
Jos taas ykkösautoksi niin auton pitäisi olla parempi (aika monessa suhteessa parempia löytyy varmaan helposti) kuin nykyinen Outback kun minimi on samat tilat ja riittävä etenemiskyky ja huolettumuus talvella.
Ja sitten vielä miettiä kannattaako koko ehdotukseen tarttua kunhan ensin on vaihtoehdot scoutattu... Eli miten täällä on asiaa mietitty ja millaisia reunaehtoja juurikin täyssähkön ja plugarin välillä?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja sitten vielä miettiä kannattaako koko ehdotukseen tarttua kunhan ensin on vaihtoehdot scoutattu... Eli miten täällä on asiaa mietitty ja millaisia reunaehtoja juurikin täyssähkön ja plugarin välillä?

No juuri nyt on täysin no-brainer: täyssähkö. Kun täyssähkön autoetuun tehtiin (määräaikainen, mutta vuosia kestävä) alennus, ei kerrassaan mitään järkeä ottaa pheviä sen sijasta. Joitain vuosia melkein ilmaista touhua.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Millainen on tämä @DAF :in mainitsema täyssähkön autoetualennus? Äkkiä tulee mieleen, että täyssähköstä ei kannata ottaa täyttä autoetua, vaan käyttöetu, jos mahdollista, kun polttoainekulut on mitättömät.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Millainen on tämä @DAF :in mainitsema täyssähkön autoetualennus? Äkkiä tulee mieleen, että täyssähköstä ei kannata ottaa täyttä autoetua, vaan käyttöetu, jos mahdollista, kun polttoainekulut on mitättömät.

170 euroa alennettiin täyssähköjen verotusarvoa per 1.1.2021, voimassa vuoteen 2025 saakka. Sinänsä samantekevää on ollut onko vapaa etu vai käyttöetu, kun täyssähköissä vapaasta autoedusta on aiemminkin tehty 120 euron vähennys (eli jäänyt keskimäärin eroa se noin 30 euroa, mikä oli taas sähköisen latauksen verotusarvo viime vuoden loppuun asti, nythän tämä on verovapaata kaikille).

Käytännössä siis täyssähkön vapaa etu on 290 euroa kuukaudessa vähemmän kuin vastaavanhintaisen muun auton. Samalla kotilatauslaitteen hinta tuli osaksi auton verotusarvoa, jolloin senkin hinta käyttäjälleen pieneni.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sähkömies tuli hyvää hyvyyttään käymään päivänä eräänä ja antoi tarjouksen että Type 2 -pistokkeen asentaminen autotalliin Sukon kaveriksi maksaisi 500€. Onhan tuo ensinnäkin aika paljon kalliimpaa kuin mitä olettaisin ja kotitalousvähennystä saa vain pienestä osasta. Tosin hallituksemme (enkä tarkoita nyt vaimoa) tilaama selvitys kertoi ettei hinnalla ole merkitystä, joten tämä laskelma on näin ollen aivan teoreettinen ja täysin tarpeeton.

Laskin että type 2 säästäisi kustannuksia kahdella tapaa. Ensinnäkin kun latausnopeus on korkeampi niin pystyy paremmin hyödyntämään edulliset tunnit (jos esim edullisia tunteja on vain pari) ja toisaalta niin että auton saa ladattua täyteen vaikka ajojen välissä ei olisi kuin pari tuntia. Tämä jälkimmäinen siis selvästi merkittävämpi ja ensimmäisen jätänkin huomioimatta kokonaan.

Puolikkaalla latauksella saa ajettua 25 km ja eli se vastaa ehkä puoltatoista litraa mikä rahassa on 2€. Sähkö maksaa noin 50 senttiä eli etua 1,5€ per kerta. Tällaisia tapauksia on harvemmin kuin kerran viikossa joten voisi laskea että säästö on luokkaa vitosen kuussa eli 50-60€ vuodessa. Tällä laskelmalla takaisinmaksuaika olisi kymmenisen vuotta jos ei nyt ihan mahdotonta vaihtoehtoistuottoa laske tuolle pääomalle.

Jos tämä olisi puhdas finanssisijoitus, niin saattaisin kallistua sille puolelle ettei kannata, mutta ollaan kuitenkin niin rajoilla että menköön nyt perkele. Googlen mukaan type 2 käy teslaan adapterilla jos nyt sellainen joskus tulee hankittua.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sähkömies tuli hyvää hyvyyttään käymään päivänä eräänä ja antoi tarjouksen että Type 2 -pistokkeen asentaminen autotalliin Sukon kaveriksi maksaisi 500€. Onhan tuo ensinnäkin aika paljon kalliimpaa kuin mitä olettaisin ja kotitalousvähennystä saa vain pienestä osasta. Tosin hallituksemme (enkä tarkoita nyt vaimoa) tilaama selvitys kertoi ettei hinnalla ole merkitystä, joten tämä laskelma on näin ollen aivan teoreettinen ja täysin tarpeeton.

Laskin että type 2 säästäisi kustannuksia kahdella tapaa. Ensinnäkin kun latausnopeus on korkeampi niin pystyy paremmin hyödyntämään edulliset tunnit (jos esim edullisia tunteja on vain pari) ja toisaalta niin että auton saa ladattua täyteen vaikka ajojen välissä ei olisi kuin pari tuntia. Tämä jälkimmäinen siis selvästi merkittävämpi ja ensimmäisen jätänkin huomioimatta kokonaan.

Miksi latausnopeus on korkeampi? Johto antaa vain vajaan tehon läpi?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Suko on 8A ja type 2 16A eli kolmivaihevirtaa.

Kolmivaihevirta on ihan eri asia. Type2:sta on kyllä otettavissa 3 x 16 A, mutta hybridisi lataa vain 1 x 16 A. Sen saa sukostakin, olettaen että pistoke on kunnossa, eli ei ole sinänsä yhtään nopeampi. Piuha voi sitten toki rajoittaa, se on monilla sellainen joka rajaa virtaa, mutta sukosta saa kyllä ihan sen saman virran hybridiin kuin Type2:sta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kolmivaihevirta on ihan eri asia. Type2:sta on kyllä otettavissa 3 x 16 A, mutta hybridisi lataa vain 1 x 16 A. Sen saa sukostakin, olettaen että pistoke on kunnossa, eli ei ole sinänsä yhtään nopeampi. Piuha voi sitten toki rajoittaa, se on monilla sellainen joka rajaa virtaa, mutta sukosta saa kyllä ihan sen saman virran hybridiin kuin Type2:sta.
Kyllä minä sitä olen sen verran monta kertaa käyttänyt, että tiedän että sukolla lataus kestää 4,5h ja type 2:llä 2h 15 min. Onhan niissä eri piuhat. Type 2 käyttää kahta niistä kolmesta vaiheesta. Näin olen lukemastani ymmärtänyt.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä minä sitä olen sen verran monta kertaa käyttänyt, että tiedän että sukolla lataus kestää 4,5h ja type 2:llä 2h 15 min. Onhan niissä eri piuhat. Type 2 käyttää kahta niistä kolmesta vaiheesta. Näin olen lukemastani ymmärtänyt.

Mikähän auto on kyseessä siis? Suko-johtosi on todennäköisemmin rajattu 8 A virtaan. Jos kyseessä on Opel Grandland X optiona olleella 7,4 kW-laturilla, silloin voisi olla kaksi vaihetta käytössä, muissa hybrideissä ei taida yhdessäkään olla kuin 1 x 16 A. Type2 osaa sinänsä antaa 3 x 16A, mutta yhdenkään hybridin laturi ei ota sellaista virtaa vastaan. Sen sijaan autoissa vakiona nykyään on lähinnä 8-10 A sukojohtoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös