Sähköautoilu

  • 625 578
  • 5 542

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitä "hauskaa" jossain halvemman hintaluokan etuveto sähköautossa voisi olla, varsinkin talvella? Oletan siis että puhutaan ajo-ominaisuuksista? Tai voi näinkin päin kysyä, että mitä odotit?

Pakko myöntää, että hieman hymyilin ääneen tälle parille: Hyundai Kona & hauskuus.

No en tietenkään odottanut mitään. Mutta jotenkin sitä on ajatellut, että kaikki sähköautot olisivat kuitenkin edes vähän sähäkämpiä kuin keskimääräiset savupoljinautot, mutta ei näköjään. Totta kai ymmärrän, että kyseessä on savuttajan pohjalle tehty auto, joka on vielä halpa ja tavallinen. Mutta kyllä se silti yllätti, ettei ajaminen eronnut dieselistä oikein mitenkään, jos ei lasketa ääntä ja nokea.
 

Sambody

Jäsen
Kyllä se nyt vaan Corolla vaihtuu täyssähköiseen Toyotaan. Kova tarve tuntui olevan saada varastoautot kaupaksi, koska ottamalla toinen jälleenmyyjä mukaan sain nostettua vielä reilulla 800€ Corollan hyvitystä vaikka päädynkin tekemään kaupat alkuperäisen tarjoajan kanssa. Hyvityshinta jäi 500€ vajaaksi siitä mitä itse jouduin Corollasta maksamaan 1,5 vuotta sitten. Jotain päivitettyä malliahan sieltä on väkisinkin tulossa tänä vuonna, kun tuolla tavalla pyrkivät vanhat dumppaamaan markkinalle. Ajattelin lähinnä ettei varmaan samanlaista diiliä ole uusittuun versioon tarjolla ja kun tuo nykyinenkin täyttää tarpeet, niin tuntui järkevältä tarttua tilaisuuteen.
 

Bay

Jäsen
Onko ID7 kokemuksia kellään? Työsuhdeliisariksi kävin tuollaista katsomassa, mutta en vielä koeajamassa. En ensinäkemältä vielä innostunut ja näyttäisi Volvo V60 plugin hybridinkin saavan samalla kk hinnalla.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Onko ID7 kokemuksia kellään? Työsuhdeliisariksi kävin tuollaista katsomassa, mutta en vielä koeajamassa. En ensinäkemältä vielä innostunut ja näyttäisi Volvo V60 plugin hybridinkin saavan samalla kk hinnalla.

Jos ID.7:n ja V60 plugarin saa samalla kk-hinnalla, niin en tiedä miksi edes harkita V60 plugaria?

Ei ole itselläni kokemusta, mutta ID.7:aa on käsittääkseni lähes yksinomaan kehuttu eri koeajoissa.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko ID7 kokemuksia kellään? Työsuhdeliisariksi kävin tuollaista katsomassa, mutta en vielä koeajamassa. En ensinäkemältä vielä innostunut ja näyttäisi Volvo V60 plugin hybridinkin saavan samalla kk hinnalla.

Testattu on ja sukulaisella tuollainen tälläkin hetkellä käytössä. Vaikuttaa todella pätevältä laitteelta. Range alkaa olemaan todella kova sähköautoksi. Jos tosiaan vaihtoehtona V60 plugari, niin omalla kohdalla olisi ainakin todella helppo valinta ID:n hyväksi. Meillä perhekäytössä V60 plugari ja vaihtaisin koska tahansa tuohon IDseiskaan. Ei volvossa mitään vikaa ole, mutta kyllä tuo ID sen päihittää.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Bay

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikö ID7 ole kaikin puolin ylempää luokkaa kuin V60? Ihan siis segmentistä lähtien.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tuosta Vkuuskymppisestä kun ollut tässä puhe...

Tänään meinasi tulla kuskista matkustaja, kun arvon kulkuneuvoni siirtyi bensavedosta takaisin sähköön, eli Volvon tapauksessa auto siirtyy lennossa etuvedosta (polttis) takavetoon (sähkö). Lähti muuten auton perse aika ilosesti heittelemään, vaikka ajoin tasaista kaheksaakymppiä suoralla ja tasamaastoisella tiellä. Ja vielä kun oli vakkari päällä, niin ei edes jalan nostaminen kaasulta ollut vaihtoehto. Tie oli kuurainen ja alla kitkat. Sekunnin kaksi kärry siinä heittelehti, mutta lopulta suoristui ja onneksi selvittiin säikähdyksellä. Loppumatka taitettiin sopuisasti nelivedon kyydittämänä, sydämen ottaessa ylilyöntejä vielä pitkään tapahtuman jälkeenkin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuosta Vkuuskymppisestä kun ollut tässä puhe...

Tänään meinasi tulla kuskista matkustaja, kun arvon kulkuneuvoni siirtyi bensavedosta takaisin sähköön, eli Volvon tapauksessa auto siirtyy lennossa etuvedosta (polttis) takavetoon (sähkö). Lähti muuten auton perse aika ilosesti heittelemään, vaikka ajoin tasaista kaheksaakymppiä suoralla ja tasamaastoisella tiellä. Ja vielä kun oli vakkari päällä, niin ei edes jalan nostaminen kaasulta ollut vaihtoehto. Tie oli kuurainen ja alla kitkat. Sekunnin kaksi kärry siinä heittelehti, mutta lopulta suoristui ja onneksi selvittiin säikähdyksellä. Loppumatka taitettiin sopuisasti nelivedon kyydittämänä, sydämen ottaessa ylilyöntejä vielä pitkään tapahtuman jälkeenkin.

Ah tulee flashbackit ajasta XC60:n kanssa. Sieltä Volvon hieno automatiikka akun kanssa päätti tervehtiä sinua ja pitää huolen, että pysyt hereillä loppumatkan.

Myös sen ”nelivedon” kanssa kannattaa varoa ettei liikaa paina kaasua. Lähtee kivasti auton perä seilaamaan.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Tuli tähänkin talouteen vaihdettua kakkosauto pieneen sähkäriin kuukausi takaperin. Latailuun riittänyt perus suko-pistorasia toistaiseksi, mutta nyt olisi tarpeen miettiä latausasemaa. Asiaan perehtymättömälle tuo valikoima on hiukan liiankin kattava, mutta toivottavasti täältä löytyy apuja...

Haussa olisi 11kW latausteho mieluiten kiinteällä type2 kaapelilla. Kivoja lisiä olisivat etäohjausmahdollisuus tai pörssisähköautomaatio ja optio kahden auton samanaikaiseen lataukseen, mikäli eivät nosta hinta liiaksi. Jälkimmäinen nyt varautumista siihen, jos parin vuoden päästä tuo isompikin auto kulkisi sähköllä – toki voi sen toisenkin aseman aikanaan asentaa, en tiedä kumpi järkevämpää.

Talo on uusi ja sulakkeet 3x25A. Voimavirtapistorasiakin löytyy ulkoa, mutta lähtökohta nyt olisi kiinteä latausasema kuitenkin. Suosituksia otetaan kiitollisena vastaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse en ole kokenut kovin tarpeellisena aseman etäohjaustoiminnoista maksamista, kun kaiken voi säätää auton sovelluksesta halutessaan. Merkistä riippuu tietysti millainen sovellus, mutta n. jokaisessa pystyy ajastamaan ja säätämään virran määrän.

Noilla pääpaukuilla huomio keskittyy tietysti siihen, että muun sähkökuorman on syytä olla kohtalaisen tasainen eikä esim. kiukaan kanssa yhtaikaisesti voi täyttä 11 kW ladata. Kuormanhallinnalla asian voi ohjata, muttei sitäkään välttämättä tarvita jos asian muistaa ja tiedostaa.

Omaa kokemusta on ID Chargerista (Volkkarin), Innohomen Charliesta, Teslan Wall Chargerista ja ABB Terra AC:sta, kaikki oikein toimivia juttuja. Hyvin vähän niissä mitään extratoimintoja tarvitsee, en ainakaan valtavasti siihen käyttäisi rahaa.
 

Jype

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olisin sitä mieltä vajaan 3 vuoden kokemuksesta Tesla Y + Tesla Wall Charger ja Peugeot e2008 + Blaupunktin "matkalaturi" -yhdistelmillä että laturissa kannattaa olla kaikki tarvittava äly, kun autoissa se vaihtelee enemmän tai vähemmän. Eli kun Teslasta voi säätää ampeerin tarkkuudella halutun latausvirran, latauksen alkamis- ja loppumisajankohdat ja halutun lataustason ja kaikki kätevästi sovelluksesta niin Pösössä voi hyvällä säkää saada latausajankohdan säädettyä, jos se suostuu toimimaan. Ja kun Tesla vaihtuu Volkkariin (ID.4) kesällä niin nyt on pitänyt miettiä, millaisella latausasemalla homma hoituisi kun vaatimuksina olisi kohtuullisen sujuva toiminta pörssisähkön ja aurinkopaneelien kanssa eli käyttö sovelluksella, lataustehon säätö riittävällä tarkkuudella ja ajastus (alku/loppu). Ainakin Beny vaikuttaisi täyttävän nuo tarpeet hyvinkin, mm. lataus sen mukaan mitä paneeleista irtoaa jne.
 
Viimeksi muokattu:

hege

Jäsen
Itsellä ABB Terra ja ihan tyytyväinen ollut, softassa mahdollisuus rajata maksivirta myös jollekin aikavälille erikseen matalammaksi. Meillä mennään ilman dynaamista kuormanhallintaa mutta jos haluaa huolettomasti vetää niin se on ihan hyvä olla olemassa niin ei tarvitse funtsailla muita kulutuksia tai vinokuormia turhaan varsinkin jos taloudessa on vaikka plugari jota latailee vielä super-sukosta. Nopeasti jää 3x25A sulakkeet pieneksi jos latailee samaan aikaan plugaria 8A ja sähköautoa 3x16A virralla.
 

Schadowan

Jäsen
Dynaaminen kuormanhallinta aivan ehdoton, varsinkin kun 3x25A sulakkeet.

@Weagle kun teillä on rasia jo ulkona niin tutustu go-e charger gemini 11kw (laturi) +go-e controller (kuormanhallinta). Kuormanhallintaan tarvitset toki sähkärin, mutta laturin voi tuupata vaan rasiaan kiinni (näin ainakin oletan). Tohon saa lukonkin asennettua, mutta itselläni ei ole. Hiton hyvät laitteet kyseessä ja löytyy kuormanhallinnalle+laturille omat appit ja on pörssisähköohjaukset ja kaikki mitä nyt ihminen tarvitsee.

Ps. tsekkaa sähkärin kanssa, että yhdellekkään vaiheelle ei tule ylikuormitusta, kun laturi otetaan käyttöön. Meillä vanha talo vanhalla kulutusprofiililla ja kun aloitettiin käyttää laturia niin yksi vaihe oli koko aika aivan tapissa tai sen yli, joka esti laturin kunnollisen käytön, kun kuormanhallinta stoppasi latauksen asettamani virtarajan (24A) ylityksen takia. Tai sitten laturi latasi todella pienellä teholla, kun "pelkäsi" virtarajan ylitystä. Piti sähkärin kanssa siirtää sitten muutama sähkölaite eri vaiheille ja tätä kautta saatiin kuormaa tasaisemmaksi. Nyt homma rokkaa.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Dynaaminen kuormanhallinta aivan ehdoton, varsinkin kun 3x25A sulakkeet.

@Weagle kun teillä on rasia jo ulkona niin tutustu go-e charger gemini 11kw (laturi) +go-e controller (kuormanhallinta). Kuormanhallintaan tarvitset toki sähkärin, mutta laturin voi tuupata vaan rasiaan kiinni (näin ainakin oletan). Tohon saa lukonkin asennettua, mutta itselläni ei ole. Hiton hyvät laitteet kyseessä ja löytyy kuormanhallinnalle+laturille omat appit ja on pörssisähköohjaukset ja kaikki mitä nyt ihminen tarvitsee.

Ps. tsekkaa sähkärin kanssa, että yhdellekkään vaiheelle ei tule ylikuormitusta, kun laturi otetaan käyttöön. Meillä vanha talo vanhalla kulutusprofiililla ja kun aloitettiin käyttää laturia niin yksi vaihe oli koko aika aivan tapissa tai sen yli, joka esti laturin kunnollisen käytön, kun kuormanhallinta stoppasi latauksen asettamani virtarajan (24A) ylityksen takia. Tai sitten laturi latasi todella pienellä teholla, kun "pelkäsi" virtarajan ylitystä. Piti sähkärin kanssa siirtää sitten muutama sähkölaite eri vaiheille ja tätä kautta saatiin kuormaa tasaisemmaksi. Nyt homma rokkaa.

Meillä siis useamman vuoden vastaavilla pääpaukuilla oli 11 kW ilman kuormanhallintaa sähkölämmitteisessä talossa; en minä sitä mitenkään "ehdottomana" näe. Silloin pitää toki tuntea, miten talo kuluttaa muuten sähköä, mutta helppoa se oli, kun lähinnä saunan ja lvv:n yhteisvaikutuksena sai vaiheita korkeammalle kulutusta. Asennuksessa tietysti pitää tarkastaa mahdolliset vinokuormat. Voihan kuormanhallinnan ottaa, mutta ilmankin pärjää hyvin.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ei tosiaan ole dynaaminen kuormanhallinta mikään pakollinen. Meillä myös pääsulake 3x25 (tuohan on sama kuin ~17kW) ja sähkölämmitteinen suht iso talo. Sähkömyyjän tilastoista käy ilmi et huipputeho ollut korkeimman tunnin aikaan talvella 14,19kWh. Tiputin tosin laturin maksimitehon 12A varmuudelta, kun alkoi tulla kovia pakkasia. Sitäkään ei olisi tarvinnut tehdä näin jälkikäteen katsottuna.

Ainut mikä pitää huolehtia on ettei lämmitä saunaa ja lataa autoa samaan aikaan. Tämä ei oikein pääse tapahtumaan vahingossakaan, kun harvemmin öisin tulee saunottua.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, paskansyönti, moottorisahat
Ah tulee flashbackit ajasta XC60:n kanssa. Sieltä Volvon hieno automatiikka akun kanssa päätti tervehtiä sinua ja pitää huolen, että pysyt hereillä loppumatkan.

Myös sen ”nelivedon” kanssa kannattaa varoa ettei liikaa paina kaasua. Lähtee kivasti auton perä seilaamaan.
En kyllä käsitä miksi Volvo on lähtenyt tuollaiseen pelleilyyn voimalinjan kanssa. "Pieni" ero voimalinjan mukavuudessa ja ennakoitavuudessa esim. Bemarin plugari nelivetojen eduksi. Linja toimii täysin samalla tavalla sekä bensalla, että sähköllä, kun sähkömoottori on vaihdelaatikossa. Toisin kuin sitten Volvossa, kun et edes tiedä millä pyörillä se milloinkin vetää tai on vetämättä.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Käytiin koeistumassa perheen kanssa bz4xn kun mahdollisuus osui niin on kyllä heikko toi takapenkin istumakorkeus. Aivan polvet suussa, alakoululaisetkin valittivat ettei ole kiva. Keskipaikka ei ole käyttökelpoinen pidemmällä matkalla kun meillä on viiden hengen perhe, kova selkänoja ja epämiellyttävä muoto.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Käytiin koeistumassa perheen kanssa bz4xn kun mahdollisuus osui niin on kyllä heikko toi takapenkin istumakorkeus. Aivan polvet suussa, alakoululaisetkin valittivat ettei ole kiva. Keskipaikka ei ole käyttökelpoinen pidemmällä matkalla kun meillä on viiden hengen perhe, kova selkänoja ja epämiellyttävä muoto.
Onko tuossa muutenkaan mitään järkeä kun n. 200-250km pääsee latauksella. Kävin kanssa juttelemassa & katsomassa, hyvin myyjä kierteli ja kaarteli kun kuulustelin haukutuista asioista.
Takuu on kyllä hyvä. Se on positiivinen asia ja noi Toyota on aina hoitanut kuuleman mukaan 100/100.
En vaan itse tykkää muutenkaan Toyotan ajosta niin ei jatkoon.
Joku sähkö se on pakko ostaa keväällä kun dieselissä alkaa olemaan kilsat täynnä. Ehkäpä se on sitten Skoda vaikka edellisten VAG-konsernin kokemukset ei ole hyviä.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko tuossa muutenkaan mitään järkeä kun n. 200-250km pääsee latauksella. Kävin kanssa juttelemassa & katsomassa, hyvin myyjä kierteli ja kaarteli kun kuulustelin haukutuista asioista.
Takuu on kyllä hyvä. Se on positiivinen asia ja noi Toyota on aina hoitanut kuuleman mukaan 100/100.
En vaan itse tykkää muutenkaan Toyotan ajosta niin ei jatkoon.
Joku sähkö se on pakko ostaa keväällä kun dieselissä alkaa olemaan kilsat täynnä. Ehkäpä se on sitten Skoda vaikka edellisten VAG-konsernin kokemukset ei ole hyviä.
Mun käyttöön se olis riittänyt, tässä 100 kilsan säteellä pääasiassa liikutaan. Tojossa uudessa versiossa kuitenkin ihan OK lataus. Ja se luotettavuus olis ollut se ykkösasia mikä näistä omistakin kokemuksista on jäänyt päälimmäisenä. Toyotaan voi luottaa. Mutta nyt katotaan sit jotain muuta, täytyy toi Ariya ja Scenic käydä ajamassa. Ariya nyt sopis meikäläisen juntti-imagoon paremmin. Takatilat kun olis kunnolliset ja rahoituksen edutkin on nyt kohdillaan kun nollakorolla tarjotaan uutta.
 

Veijari

Jäsen
Mun käyttöön se olis riittänyt, tässä 100 kilsan säteellä pääasiassa liikutaan. Tojossa uudessa versiossa kuitenkin ihan OK lataus.
Sama. Hommasin muutama viikko sitten vm. -21 Audi e-tronin ja näillä keleillä pääsee sen ~250 km yhdellä latauksella. Ihan riittävä tässä taajamien välillä (n. 50 km/pvä) pyörimiseen. Muuten taas voi olla muuta mieltä järkevyydestä, kun e-tron painaa kuin synti ja kulutus pyörii pätkäajossa tuolla 30kwh/100km lukemissa. Mutta antaa tää mukavan kyydin ja suorituskykyä on enemmän kuin tarpeeksi.
 

Veijari

Jäsen
Kertokaapas mitä ja millä hinnalla on tehty teidän sähkärille kahden vuoden huollon kohdalla?
E-troniin 2v huollossa tehty tarkastukset, uudet jarrunesteet ja uusi raitisilmasuodatin. K-Autossa vuonna 2023 n. 500€. Väittäisin että autoon kuin autoon uusitaan jarrunesteet 2v välein.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös