Sähköautoilu

  • 579 601
  • 5 108

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Kellään kokemuksia sähkö Mustangista? Pitäis työsuhdeauto vaihtaa ja tuo käynyt mielessä.
Kaverin vaimo on toista talvea nyt ajanut, ilmeisen ketterä talvellakin, kun tämä thai nainen ei ole saanut sitä vielä penkkaan, kun edellinen auto(Audi a4) tuntui olevan enemmän penkassa kuin tiellä (kaverin kertoman mukaan).
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kellään kokemuksia sähkö Mustangista? Pitäis työsuhdeauto vaihtaa ja tuo käynyt mielessä.

Oli viikon alla vuokra-autona Jenkeissä, ehkä tässäkin ketjussa mainitsin ja oletan että on sama malli globaalisti. Sinänsä auto kuin auto mutta ID4 verrattuna kulutus oli melkoista, toki sitä kompensoi lähes 100kWh akusto? Eli sinänsä jos latailee kotona tai muuten kustannuksilla ei ole väliä, samapa kai tuo mutta jos taas vetää sitä traktoria perässä Lappiin joka vkl ja lataa Ionityn pikalatauksilla niin varmasti näkyy lompakossa. Toki sitten se neliveto on jo ihan kohtalainen raketti pikkurahalla ja silti tilava perheauto.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Kellään kokemuksia sähkö Mustangista? Pitäis työsuhdeauto vaihtaa ja tuo käynyt mielessä.
En osaa auttaa muutoin, mutta muistelisin sähköautomiehet podcastissa olleen kokonainen jakso Mustangista. Sen kaivaisin kuunteluun jos vakavasti olisin autoa harkitsemassa.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kellään kokemuksia sähkö Mustangista? Pitäis työsuhdeauto vaihtaa ja tuo käynyt mielessä.
Pienempiakkuinen takaveto ollut pian pari vuotta ajossa. Mukava auto ajaa ja hyvät tilat myös. Nelivedon hankkisin kyllä jos uudestaan ostaisin. Autossa melko kova kulutus varsinkin pätkäajossa. Maantieajossa juuri tänään vajaan 10 asteen pakkasessa kulutus 23kWh/100km.
Ilmastointi sekoilee huolella talvella jos sisäkierron piuhaa einole ireoitettu. En ole varma koskeeko kaikkia autoja, mutta meillä enne piuhan irroitusta veti kaikki lasit huuruun tasaisin välein ja pahimmillaan autosta ei sopivassa kelissä näe mitään ulos tuossa tilanteessa.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kellään kokemuksia sähkö Mustangista? Pitäis työsuhdeauto vaihtaa ja tuo käynyt mielessä.
Minulla tulee nyt tammikuussa kaksi vuotta täyteen, eli ensimmäinen huolto edessä. Autossa on kahden vuoden huoltoväli ilman kilometrirajaa. Minulla on isoakkuinen takaveto, jossa on mittarissa nyt 50 033 kilometriä. Keskikulutus ajotietokoneen mukaan on ollut 21 kwh/100 km eli kun tuossa minun autossani on käytettävissä 91 kwh, teoriassa keskimääräinen range olisi siis 433 kilometrin luokkaa. Varmaan jotain sellaista se on ollutkin, n. 400 talvella ja n. 500 kesällä. Tykkää mennä maaseudun pikkuteitä reippaasti alle 20 kwh kulutuksella, mutta moottoritiellä menee 20-25 kesät talvet. Itse olen ajanut takavetoisilla "aina", mutta neliveto kannattanee valita, jos ei ole rattimiehiä, tässä on perä ihanan kevyt ja paljon tehoa. Neliveto tosin kuluttaa enemmän.

Autossa ei ole lämpöpumppua, mitä alan miehet pitävät pahana puutteena. Todellisuudessa se ei ainakaan meikäläisellä ole ollut mikään puute, sillä itse olen ainakin tyytyväinen yllä mainittuihin kulutuslukemiin ja siten rangeen. Neliveto GT-miehet tosin raportoikin sitten aika hurjia kulutuslukemia. Lämmön tuotto pelkillä vastuksilla on täysin riittävää, kylmä ei tule, en ole käyttänyt ulkovaatteita autossa kertaakaan, vaan tänäänkin juoksin t-paidassa autoon kun ulkona oli -13.

Tyyppivikoja on muutama. Akuissa kontaktorivikoja etenkin autoissa, jotka valmistettu ennen syksyä 2022, mutta uudemmissa ei pitäisi enää olla. Silti niitä vikaantumisia jonkun verran tulee edelleen vastaan omistajien Facebook-ryhmissä uudemmissakin autoissa.

Käsijarrun piuhat katkeilee ja on tuurista kiinni jääkö päälle vai auki. Ei taida superyleistä kuitenkaan olla. Takavaloumpiot on usein huonosti kiinni ja vettä pääsee takaluukun sisään, omastanikin on vaihdettu toinen takavalo, kun se veti vettä sisäänsä ja pimeni osittain. Ymmärtääkseni nämä ongelmat koskevat uusiakin autoja, mutta nuo nyt ovat tuollaisia kertaluonteisia häiriöitä.

Sen sijaan paha ongelma on Suomen oloissa ikkunoiden huurtuminen. Yksi Fordin tekemä kikka lämmön riittämiseen on sellainen, että ilmastointi käyttää sisäilman kierrätystä apuna silloinkin kun sisäilman kierrätys ei ole päällä. Kaikissa yksilöissä huurtuminen ei tunnu olevan niin paha ongelma someraporttien mukaan, mutta en itse oikein usko sitä, vaan epäilen ihmisten kokemuserojen johtuvan erilaisista olosuhteista, tavoista käyttää ilmastointia jne. Eli tosiaan kylmällä ilmalla (alkaen noin nollakelistä), auto alkaa automaattisesti käyttää sisäilman kierrätystä salaa lämmön ylläpitämiseksi, mikä näkyy erityisesti ajonopeuden vaihdellessa ja korkeuseroja sisältävässä maastossa niin, että ikkunat menevät kauttaaltaan huurun kostean sisäilman päästessä ikkunoihin. Ongelma on niin merkittävä, että kun vaikka pakkasella tulee maantieltä taajamaan, kaikki ikkunat paukahtavat huuruun sisäpuolelta. Asia korjaantuu melko nopeasti ja tuulilasin lämmitintä tuleekin esimerkiksi napsauteltua rutiininomaisesti päälle aina kun pieni huuruuntuminen ilmaantuu lasin yläreunaan. Tähän ongelmaan on tullut softapäivitys, joka on parantanut tilannetta esimerkiksi vuoden takaiseen, mutta ongelma ei ole poistunut. Kokonaankin ominaisuudesta pääsee kyllä eroon, sillä merkkihuollossa osaavat yhden piuhan irroittamalla disabloida tuon automaattisen sisäilman kierrätyksen käytön. Tämä vain heikentää auton lämpöominaisuuksia ja auto muuttuu oikeasti kylmemmäksi, raporttien mukaan. Itse en ole vaivautunut, olen oppinut pärjäämään huurtumisen kanssa.

Akun esilämmitys laturille navigoidessa pitäisi nykysoftalla toimia, manuaalista esilämmityksen aktivoimismahdollisuutta ei ole. Olen itse käynyt kahden vuoden aikana pikalaturilla vain muutaman kerran, joten minulla ei ole kauheasti kokemusta, mutta latauskäyrä on ihan kohtuullinen. Tyhjähkö akku alkaa lataamaan yli 100 KW ja aina sinne 80 prosenttiin asti lataa ihan kohtuullisesti, mutta täyteen liruttelu on tarkoituksella äärimmäisen hidasta. Ei siis lataa todellakaan mitään modernien korealaisten tahtia, mutta omassa käytössäni ainakin on lähinnä tullut ladattua vahingossa liikaa näilläkin nopeuksilla. Ionityllä toimii plug&charge ihan ilman kuukausitilauksiakin, jos vaikka on appirajoitteinen kuski.

Monet etenkin jenkkifoorumeilla haukkuu Fordin sovellusta ja aika surkea se onkin, mutta sitäkin on parannettu päivityksillä. Itselläni ei ole ollut avainta mukana kahteen vuoteen, vaan menen pelkällä puhelimella. Autoon pääsee vanhojen jenkkifordien tyyliin myös ovikoodilla ja tarvittaessa pääsee myös ajoon salasanalla, jos puhelin tai avain ei toimi. En ole itse tarvinnut ja olenkin itse asiassa unohtanut omat koodini, pitäisi nollata.

Minun mielestäni tämä on aivan järjettömän hyvä sähköauto ja myös hyvä ihan vaan auto, jossa toimii kaikki perusjutut hyvin, mutta tuo ikkunoiden huurtuminen kannattaa kyllä miettiä tarkkaan.

Niin joo ja kaistavahdit ja sen sellaiset on kaikkien muiden kuin minun mielestä ihan surkeita. Tässä on Euroopassa vakkaria käyttäessä sellainen automaattiohjauksen esiaste, että auto parhaimmillaan ohjaa itse, mutta kädet on pidettävä ratissa. Kesti hetken tottua, mutta itse käytän sitäkin koko ajan. Oikea BlueCruise automaattiohjauksella ilman käsiä on huhujen mukaan tulossa Eurooppaankin, mutta ei varmaan Suomeen ihan heti.

Niin ja aktiivisen vakkarin uusin versio kaikki herkut päällä myös hidastaa mutkiin ja liikenneympyröihin itsestään, mikä on aina silloin tällöin liian aggressiivista. Joskus se luulee näet lähes suoralla tiellä olevan jyrkän mutkan ja laittaa jarruttaen. Mutta plussan puolella on sekin kokonaisuus kirkkaasti.

Kuvaavaa on, että monen käyttäjän mielestä auton ärsyttävin ominaisuus on se, että auto tööttää kaksi kertaa aina kun nouset päällä olevasta autosta ulos avain mukanasi.

En ole seurannut, onko paljonkin uusia ominaisuuksia ihan uunituoreessa vuosimallissa yllä olevaan vuodatukseen verrattuna. Veikkaan, että ei ole juuri mitään, sillä samat softapäivitykset tulee vanhoihinkin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikö tuota huurtumista voi vähentää sillä, että koputtelee kengistä ja ravistelee vaatteista lumet ulos ennen autoon astumista, jotta auton sisälle ei tule sitä kosteutta? Toki ainahan se ei ole täysin mahdollista.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö tuota huurtumista voi vähentää sillä, että koputtelee kengistä ja ravistelee vaatteista lumet ulos ennen autoon astumista, jotta auton sisälle ei tule sitä kosteutta? Toki ainahan se ei ole täysin mahdollista.
Ei merkittävää vaikutusta. Kokeiltu on kyllä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eikö tuota huurtumista voi vähentää sillä, että koputtelee kengistä ja ravistelee vaatteista lumet ulos ennen autoon astumista, jotta auton sisälle ei tule sitä kosteutta? Toki ainahan se ei ole täysin mahdollista.

Niin, autoonhan pitäisi kuulemma "istua, ei astua..."
Koskee myös ihan polttiksia(kin)...

Omassa työssäni tuo tulee aika konkreettisesti "esille"... Osa kopauttaa kenkiään, jotta edes osa lumesta jää auton ulkopuolelle, mutta osaa ei vtuakaan kiinnosta
Mitä enemmän saat lunta tuotua autoon, sen parempi?
Sama kesällä, mitä enemmän hiekkaa, sitä parempi...
Ilmeisesti he tekevät oman auton kanssa myös niin...?

Itse "suosin" kangasmattoja, kumimaton sijasta. Helpompi pitää puhtaana, kun voi vaan harjata, kumimatto on hetkessä paskainen, etenkin kurakelillä...
Kangasmatto imee vettä, joka kumimatossa jää siihen ja siinä kastelee sitten housun lahkeen
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Tuli eilen testiajettua Lucid Air Touring malli. En tiedä, onko näitä autoja saatavilla Suomessa, ja miten paljon jatkoaikalaiset ovat perillä Lucidin ominaisuuksista. Onhan tuo minusta hienon näköinen auto, ja varsinkin tuo iso Sedan-malli miellyttää minua (toisin kuin näköjään 99.9% muista ihmisistä, jotka haluavat kaikki SUV:n eli suomeksi kai maasturin. Minusta nuo autot eivät kovin näteiltä vaikuta.).

Kyllä on kaikenlaista nippeliä saatu mahdutettua tähän autoon. Ei varmasti läheskään kaikkia noista tulisi käytettyä. Vähän arvelutti tuo auton matala olemus, niin että pohja naarmuuntunee aika helposti, jollei tule pahempaakin vahinkoa, kun kulkee näiden Amerikan "tieojien" poikki. Myyntiedustaja kyllä toisin väitti, mutta en oikein ymmärtänyt hänen argumenttejaan, auton etuosa on kuulemma poikkeuksellisen lyhyt, ja sitä rataa...

Jalkatilaa oli takapenkillä ihan valtavasti. Jalat saa varmaan lähes suoraksi siellä. Etupenkki vaikutti vähän matalalta (siis se ajoasento, melkein kuin Corvettessa olisi ollut). Ikkunat ovat pieniä, varsinkin takalasi ja sivuikkunat. Mukavasti ilmastointikontrolli oli käsinippeleillä säädettävissä, lähes kaikki muu olikin sitten näitä "paina ruudulta" -näppäimiä.

Tavaratilaa on edessäkin ison matkalaukun verran, ja takanakin hyvin, vaikka vähän matalan tuntuinen se takaluukkukin oli.

Itse testiajossa tietenkin jännitin, etten kolhi autoa vahingossa, joten ei siitä täysin päässyt nauttimaan. Eniten mieleen jäi tuo voimakas jarruttaminen, kun otti jalkaa hiukankin pois kaasulta (tosin on olemassa moodi, jossa auto rullaa normaalisti jalan kaasulta nostaessa, ja sitäkin kokeilin). Kaikkein mieleenpainuvin oli "Launch Control" -testi, jossa auto pysähdyksiin, jarru pohjaan, kaasu pohjaan, ja sitten jarru vapaaksi...auto lähti kuin tykin suusta, tuli vähän sellainen Star Trekin poimunopeus mieleen, jossa aivot ja sydän jäivät paikalleen, kun auto ampaisi järjetöntä vauhtia eteenpäin...aika nopeasti hellitin kaasua, kun muuten vauhtia alkoi olla vähän liikaa. Kyllä taisi huvipuistojen kokemukset melkein jäädä toiseksi, kun tämä auto kiihtyy nollasta sataan noin kolmessa sekunnissa.

Auton hinta liisattaessa olisi ollut noin $743/kuukausi (reilulla $10 000 käsirahalla), mikä on tietenkin korkea hinta, mutta ei läheskään niin paljon, kuin olin odottanut. Vakuutus sitten lienee aika suuri, pikainen guuglaus ehdottaa, että $3 000 vuodessa olisi vakuutuksen hinta.

Ei nyt taida ainakaan ihan heti tulla hankittua tätä autoa, mutta toisaalta, onko muutamien vuosien päästä enää mahdollisuutta tätä Sedan-mallia ostaakaan, kun nyt on jo markkinoille tulossa Lucidin SUV-malli, ja yhtiöllä ei ole kovin hyvin mennyt myyntien, osakkeen hinnan ja tulojen suhteen viime aikoina.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Eniten mieleen jäi tuo voimakas jarruttaminen, kun otti jalkaa hiukankin pois kaasulta
Kulkee myös nimellä One pedal drive. On omasta mielestäni sähköautoilun parhaita puolia. Nykyään kun ajelee polttiksella pitkän tauon jälkeen niin ensimmäisissä risteyksissä tulee aina sellainen ”miksi tämä auto ei pysähdy?” Ja heti perään ”ai niin pitää painaa jarrua”.
 
Viimeksi muokattu:

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Kulkee myös nimellä One pedal drive. On omasta mielestäni sähköautoilun parhaita puolia. Nykyään kun ajelee polttiksella pitkän tauon jälkeen niin ensimmäisissä risteyksissä tulee aina sellainen ”miksi tämä auto ei pysähdy?” Ja heti perään ”ai niin pitää painaa jarrua”.
Lucidissa tuo jarruttaminen kaasupolkimen avulla oli vielä voimakkaampaa kuin Teslan S- tai 3-malleissa. Ja Kian EV6 ei pysähtynyt kaasupolkimen helppaamisen avulla ollenkaan, vaan piti painaa jarrupoljintakin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja Kian EV6 ei pysähtynyt kaasupolkimen helppaamisen avulla ollenkaan, vaan piti painaa jarrupoljintakin.

Pysähtyy se, mutta Kiassa hassusti yhden polkimen ajo pitää erikseen laittaa päälle, eli ei ole oletuksena. Olikohan i-Pedal nimeltään.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Pysähtyy se, mutta Kiassa hassusti yhden polkimen ajo pitää erikseen laittaa päälle, eli ei ole oletuksena. Olikohan i-Pedal nimeltään.
Korealaisissa juuri näin. I-pedal ei jää oletuksena päälle, vaan regen jää muistiin toiseksi vahvimmalle jarrutustasolle. Toisaalta korealaisissa tuo Regenin säätö on tehty helpoksi ratin takana olevista viiksistä. Niitä tulee ihan vaistomaisesti jo käytettyä aina risteysalueilla, kun välillä on hyvä antaa rullata ja välillä tarvitsee jarrutella. Itse en tykkää jatkuvasta ipedalista, mutta tottumiskysymyksiä nuo usein ovat.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Korealaisissa juuri näin. I-pedal ei jää oletuksena päälle, vaan regen jää muistiin toiseksi vahvimmalle jarrutustasolle. Toisaalta korealaisissa tuo Regenin säätö on tehty helpoksi ratin takana olevista viiksistä. Niitä tulee ihan vaistomaisesti jo käytettyä aina risteysalueilla, kun välillä on hyvä antaa rullata ja välillä tarvitsee jarrutella. Itse en tykkää jatkuvasta ipedalista, mutta tottumiskysymyksiä nuo usein ovat.

Samoin ainakin Enyaqissa (en tiedä muista MEB-alustaisista) on kätevät nuo ratin takana olevat läpyskät, joilla regeniä voi säätää. Itse nimittäin tykkään mieluiten ajella Enyaqissa D-asennolla eli että auto rullailee kun kaasua nostaa. Sitten noilla läpysköillä voi hidastella jos on tarve. MEBeissä ei toki auto koskaan pysähdy täysin ilman jarrun painamista.

Nyt olen tässä pian kolmen kuukauden aikana oppinut kuitenkin pitämään tuosta one-pedal-drivesta enemmän, kun on tuolla Y:llä rullaillut, eli kunhan tuo oma liisari-Enyaq aikanaan saapuu, niin ehkä sitä jatkaakin sillä B-asennolla ajamista, jossa siis regen on jatkuvasti täysillä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minä taas en hirveästi fanita yhden polkimen ajoa, koska sillä hukkaa energiaa. On taloudellisempaa ajella siten, että auto rullaa kun nostaa jalan kaasulta. Eli nopeus hieman vaihtelee enemmän (kiihtyy alamäessä jolla rullataan sitten tasaisella pitkälle). OPD:lla ajaa kyllä tasaisemmin nopeuden puolesta mutta se jatkuva kiihdytys ja regenerointi hukkaa energiaa kun aina on häviötä mukana. Eli OPD:lla aiheuttaa tuon jatkuvan eestaas virran kulkeutumisen akun ja moottori(e)n välillä, ja joka kerta tuossa häviää hieman sähköä.

Onneksi hyvissä sähköautoissa voi valita miten haluaa ajaa ja usein jopa parikin eri asetusta OPD:n voimakkuudelle. Ja autot osaavat jarrupolkimesta ensin regeneroida ja sitten tarvittaessa käyttää vielä jarruja päälle jos pitää hidastua enemmän, eli ns. blended braking.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Minä taas en hirveästi fanita yhden polkimen ajoa, koska sillä hukkaa energiaa. On taloudellisempaa ajella siten, että auto rullaa kun nostaa jalan kaasulta. Eli nopeus hieman vaihtelee enemmän (kiihtyy alamäessä jolla rullataan sitten tasaisella pitkälle). OPD:lla ajaa kyllä tasaisemmin nopeuden puolesta mutta se jatkuva kiihdytys ja regenerointi hukkaa energiaa kun aina on häviötä mukana.

Tämä taasen tulee mukaan kuvaan, jos pitää optimoida rangea. Päivittäisessä arki-ajossa tällainen taloudellisuuden miettiminen on aika turhaa.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minä taas en hirveästi fanita yhden polkimen ajoa, koska sillä hukkaa energiaa. On taloudellisempaa ajella siten, että auto rullaa kun nostaa jalan kaasulta. Eli nopeus hieman vaihtelee enemmän (kiihtyy alamäessä jolla rullataan sitten tasaisella pitkälle). OPD:lla ajaa kyllä tasaisemmin nopeuden puolesta mutta se jatkuva kiihdytys ja regenerointi hukkaa energiaa kun aina on häviötä mukana. Eli OPD:lla aiheuttaa tuon jatkuvan eestaas virran kulkeutumisen akun ja moottori(e)n välillä, ja joka kerta tuossa häviää hieman sähköä.
Paljonko tulee säästöä tuolla ajotavalla?
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Paljonko tulee säästöä tuolla ajotavalla?
Tuskin euromääräiksesti kovin isoa summaa vuodessa, mutta yleisesti ottaen mitä taloudellisemmin ajaa, sitä parempi se on myös renkaiden kulumisen kannalta. Mutta enemmän varmaan kyse siitä, mikä itsestä tuntuu mukavimmalle ajotyylille.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse ajelin alkuun OPD päällä mutta joskus reilu vuosi sitten tuli vaihdettua vapaa rullaus päälle enkö ole takaisin enää vaihtanut. En käytä tuota sillä ajatuksella että se on taloudellisempi vaan minusta se on mukavampi tapa. Jalkaa joutuu toki siirtämään jarrulle mutta toisaalta taas sitten ei tarvitse koko ajan painaa kaasupoljinta. Mutta tosiaan saisi kaikissa autoissa olla kuljettajan itse valittavana moodi millä haluaa ajaa, ihan siitä pysähdykseen asti hidastavasta OPD:sta vapaaseen rullaukseen ja jotain siltä väliltä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Paljonko tulee säästöä tuolla ajotavalla?
Mitä joskus Polestarilla kun aloin ajamaan rullaavana niin työmatka-ajossa säästi ehkä 1kWh/100km, mutta aika hankala sitä on seurata tieteellisesti mittariston kautta. Mutta ne parhaimmat kulutusennätykset tuolle samalla työmatkareitille tein kaikki ajamalla OPD offilla. Keskiasennolla mitä käytin aluksi niin 25km työmatkan ennätys oli jotain 14,5kWh/100km. OPD off ja pääsin parhaillaan 13,x lukemia ja toistuvasti 14-15 välillä kun OPD päällä se oli aika harvinainen. Nuo siis kesäkelissä missä muuttujia on vähemmän.

Nyt BMW:llä olen ajanut D-moodissa eli auto rullaa hyvin, mutta regeneroi todella pienellä teholla. Lisäksi adaptiivinen moodi on päällä, eli jarruttelee regenillä risteyksiin, rampeille, jos auto edessä liian lähellä jne. Parhaillaan olen Efficient-moodissa lisännyt 89km rangea n. 500km matkalla, mutta siinä optimoidaan mm. lämmitystä ja moottorien toimintaa, eli kaikki ei tule pelkästään rullauksesta. Ja itse asiassa tuossakin moodissa se regeneroi hieman.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En käytä tuota sillä ajatuksella että se on taloudellisempi vaan minusta se on mukavampi tapa. Jalkaa joutuu toki siirtämään jarrulle mutta toisaalta taas sitten ei tarvitse koko ajan painaa kaasupoljinta.

Aiheen vierestä sen verran, että tulee väkisin aina mieleen tuosta sähköauton kaasupolkimen painamisesta se armeijan ajo-opettaja, joka diesel-Pasilla ajettaessa muisti aina täsmällisesti vaatia kaasun sijasta "syöttöä" kun piti sitä poljinta painaa syvemmälle. Olisiko se sähköautossa sitten säätöpoljin?
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Nyt kun päästiin säästämään, niin kannattaa jatkossa ajaa näillä periaatteilla.

- Regenin hyötysuhde on tyypillisesti n. 60-70%

- Hyötysuhde on huonompi kovalla pakkasella tai jos akku on erittäin täysi

- Kuten tiedämme, niin ilmanvastuksen aiheuttama voima lasketaan ½ * p * v² * Cd * A, joten vastus kasvaa suhteessa nopeuden neliöön.

- Alamäestä saatava lisänopeus kasvattaa siis ilmanvastuksen aiheuttamaa voimaa siten, että 100km/h nopeudessa ilmanvastus on 56% kovempi kuin nopeudessa 80km/h -> alamäestä saatava lisänopeus ei ole puhdasta voittoa sekään. Jos siis meinaa liikaa kiihtyä, niin jarrua kehiin ja regen päälle, mutta muistakaa huomioida akun lataustaso ja akun lämpötila!

Nyt siis tytöt ja pojat laskin käteen ja optimoimaan omaa ajoa.

No juu, itse ajan lähes pelkästään adaptiivisella vakkarilla, kun se on mielestäni mukavaa. Toki tässäkin on omat ärsyttävyytensä, joita oppii ajan kanssa välttämään.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Pysähtyy se, mutta Kiassa hassusti yhden polkimen ajo pitää erikseen laittaa päälle, eli ei ole oletuksena. Olikohan i-Pedal nimeltään.
Itsellä EV6:n ja tosiaan se i-Pedal pitää kytkeä erikseen niistä ratin viiksistä. Ohjeet löytyy netistä. Talvikeleillä kannattaa sitten olla varovainen. Itse ajan Snow-modella ja siinäkin välillä saa olla kieli keskellä suuta liukkaalla tiellä. Etenkin takaveto, sähköauton paino ja luminen/jäinen tie + kitkarenkaat ei ole se paras yhdistelmä.

Mitä eroa muuten on i-pedalilla ja regenillä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös