Sähköautoilu

  • 496 371
  • 4 583

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell

Fisker taas menossa juntturaan? Ocean vaikutti mielenkiintoiselta peliltä, mutta kyllä tuo on raadollinen markkina kaikkiaan - ja tuo myynti on kyllä aika mitätöntä, jos tosiaan vain n. 5000 oli myyty.
 
Tarkoitin ihan uuden sähköauton hankintaa itselleen. Näköjään kirjoitin jotain ihan paskaa tuohon edelliseen viestiin. Täytyypä editoida.

Eli siis miksi työsuhdesähköauton hankintaa tuetaan enemmän kuin sähköauton ostamista itselleen?

Varmaan tuossa jokin logiikka mikä ei nyt aukea itselleni.
Vanha viesti ja tähän taidettiinkin tuota logiikkaa jo avata (autokannan sähköistyminen) mutta lisäksi keinona tuo on hyvä sillä taitaa noin 80% autoedun käyttäjistä olla kokonaispalkkamalli. Eli tuo työsuhdeautojen verotusarvon alennus ei tule valtiolle kovin kalliiksi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tässä ollaan vajaan puolen vuoden päästä isojen päätösten äärellä, kun pitäisi alkaa uutta työsuhdeautoa tilaamaan. Nyt on siis vuodesta 2021 ajettu Skoda Enyaqilla, ensin pikkuakkuisella ja nyt viime elokuusta isommalla akulla eikä mun kohdalle ole kyllä sattunut mitään sellaista, miksi haluaisin ehdottomasti Enyaqista eroon.

Se mikä vähän pakkaa sekoittaa on tuo perkeleen Model Y ja sen halvempi hinta, jolla saa vielä enemmän "autoa" eli käytännössä enemmän varusteita vakiona. Tuo täytyy ehdottomasti käydä koeajamassa, mutta pakko herättää jo keskustelua täällä, että mitä kannattaa odottaa kun tuon rattiin hyppää? Softa on todellakin varmasti kunnossa, mutta miten muuten sitten tuo ajotuntuma, yleinen fiilis yms. verrattuna Enyaqiin? Veikkaan, että ainakin @DAF omaa kokemusta näistä molemmista ;)

Tällä hetkellä tuntuu, ettei muita vaihtoehtoja edes ole kuin Enyaq, Enyaq Coupe sekä Model Y. Tilaa nimittäin tarvitaan tähän perheeseen.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä ollaan vajaan puolen vuoden päästä isojen päätösten äärellä, kun pitäisi alkaa uutta työsuhdeautoa tilaamaan. Nyt on siis vuodesta 2021 ajettu Skoda Enyaqilla, ensin pikkuakkuisella ja nyt viime elokuusta isommalla akulla eikä mun kohdalle ole kyllä sattunut mitään sellaista, miksi haluaisin ehdottomasti Enyaqista eroon.

Se mikä vähän pakkaa sekoittaa on tuo perkeleen Model Y ja sen halvempi hinta, jolla saa vielä enemmän "autoa" eli käytännössä enemmän varusteita vakiona. Tuo täytyy ehdottomasti käydä koeajamassa, mutta pakko herättää jo keskustelua täällä, että mitä kannattaa odottaa kun tuon rattiin hyppää? Softa on todellakin varmasti kunnossa, mutta miten muuten sitten tuo ajotuntuma, yleinen fiilis yms. verrattuna Enyaqiin? Veikkaan, että ainakin @DAF omaa kokemusta näistä molemmista ;)

Tällä hetkellä tuntuu, ettei muita vaihtoehtoja edes ole kuin Enyaq, Enyaq Coupe sekä Model Y. Tilaa nimittäin tarvitaan tähän perheeseen.
Miten tuon Enyaq Coupen tavaratilat? Se on mullakin ollut mielessä, mutta mahtuuko sinne esim isoa koiraa. Jotenkin kuvista ei hahmota ollenkaan sen kokoa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Miten tuon Enyaq Coupen tavaratilat? Se on mullakin ollut mielessä, mutta mahtuuko sinne esim isoa koiraa. Jotenkin kuvista ei hahmota ollenkaan sen kokoa.

Tuo täytyy itsekin käydä vielä ihan paikan päällä toteamassa. Litrojen perusteellahan ei kai eroa mitenkään tuosta normikorisesta, mutta pakkohan sen coupe-mallin on jotenkin rajoittaa tuota tilaa... Osaisiko @Tadu valaista asiaa? Vai muistinko väärin, että Tadulla olisi Coupe?

Coupe on kyllä ulkonäöllisesti noista mun vaihtoehdoista ehdottomasti paras, vaikka olen kyllä tykännyt normi-Enyaqistakin. Model Y:n takaosasta pidän hyvinkin paljon mutta etuosa on vähän plääh.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä ollaan vajaan puolen vuoden päästä isojen päätösten äärellä, kun pitäisi alkaa uutta työsuhdeautoa tilaamaan. Nyt on siis vuodesta 2021 ajettu Skoda Enyaqilla, ensin pikkuakkuisella ja nyt viime elokuusta isommalla akulla eikä mun kohdalle ole kyllä sattunut mitään sellaista, miksi haluaisin ehdottomasti Enyaqista eroon.

Se mikä vähän pakkaa sekoittaa on tuo perkeleen Model Y ja sen halvempi hinta, jolla saa vielä enemmän "autoa" eli käytännössä enemmän varusteita vakiona. Tuo täytyy ehdottomasti käydä koeajamassa, mutta pakko herättää jo keskustelua täällä, että mitä kannattaa odottaa kun tuon rattiin hyppää? Softa on todellakin varmasti kunnossa, mutta miten muuten sitten tuo ajotuntuma, yleinen fiilis yms. verrattuna Enyaqiin? Veikkaan, että ainakin @DAF omaa kokemusta näistä molemmista ;)

Tällä hetkellä tuntuu, ettei muita vaihtoehtoja edes ole kuin Enyaq, Enyaq Coupe sekä Model Y. Tilaa nimittäin tarvitaan tähän perheeseen.
Täällä on tismalleen samat meiningit, kolme vuotta Enyaqilla tulee joulukuussa täyteen. Luulen että katson vielä tuleeko jatkon osalta joku ehdotus liisarifirmalta, ainakin kollegat saaneet neljännestä vuodesta ok alennukset. Pakkaa sekoittaa hieman mahdollinen sähköautojen alennuksen poistuminen ensi vuoden jälkeen, siihenkin olisi hyvä saada ajoissa selvyys. Jos se poistuu niin seuraava auto lienee taas oma. Mutta vaihtoehdot tällä hetkellä Enyaq ja Tesla Y tai miksi ei Tesla S:kin käytettynä, tilaa tarvitaan täälläkin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo täytyy itsekin käydä vielä ihan paikan päällä toteamassa. Litrojen perusteellahan ei kai eroa mitenkään tuosta normikorisesta, mutta pakkohan sen coupe-mallin on jotenkin rajoittaa tuota tilaa... Osaisiko @Tadu valaista asiaa? Vai muistinko väärin, että Tadulla olisi Coupe?
Ei ole coupea. Meillä on ihan normaali korinen. En ole myöskään tuota koeajanut, eli en osaa auttaa. :)
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ei ole coupea. Meillä on ihan normaali korinen. En ole myöskään tuota koeajanut, eli en osaa auttaa. :)

Ai niin sähän kävit vain kuolaamassa Coupea silloin aiemmin, mutta ei tarttunutkaan matkaan :D
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Täällä on tismalleen samat meiningit, kolme vuotta Enyaqilla tulee joulukuussa täyteen. Luulen että katson vielä tuleeko jatkon osalta joku ehdotus liisarifirmalta, ainakin kollegat saaneet neljännestä vuodesta ok alennukset. Pakkaa sekoittaa hieman mahdollinen sähköautojen alennuksen poistuminen ensi vuoden jälkeen, siihenkin olisi hyvä saada ajoissa selvyys. Jos se poistuu niin seuraava auto lienee taas oma. Mutta vaihtoehdot tällä hetkellä Enyaq ja Tesla Y tai miksi ei Tesla S:kin käytettynä, tilaa tarvitaan täälläkin.

Oletko käynyt Y:tä ajelemassa vielä?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Y:stä varmaan tulee loppuvuonna päivitetty malli, itse odottelisin siitä uutisia ensin jos se kiinnostaisi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Miten tuon Enyaq Coupen tavaratilat? Se on mullakin ollut mielessä, mutta mahtuuko sinne esim isoa koiraa. Jotenkin kuvista ei hahmota ollenkaan sen kokoa.

Tesla-Björnin perinteisen ja hyvin virallisen banaaniboksi-testin mukaan tämä "sexy-Enyaq" ottaa sisäänsä 9 laatikkoa ja penkit kaadettuna 24, kun taas "fat-Enyaqin" vastaavat luvut ovat 10 ja 25.



 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Y:stä varmaan tulee loppuvuonna päivitetty malli, itse odottelisin siitä uutisia ensin jos se kiinnostaisi.
Tätä meinasin tulla itsekin kirjoittelemaan. Model 3:n päivitys on kerännyt paljon kiitosta ajotuntuman laatuvaikutelman paranemisesta, ja jos sama on tämän Project Juniperin osalta luvassa, niin kannattanee odotella, varsinkin jos vielä samaan hintaan saa. Kolmosessahan taisi hinnat olla samat kuin vanhakoppaisessa.
 

nksh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
Maxus Euniq 5:sta kokemuksia? Tämä 2023 vuoden malli vaikuttaa sisätiloiltaan juuri siltä mitä haetaan ja tarvitaan tällä hetkellä. 6-paikkainen (ehkä periaatteessa 7-paikkainen) missä keskirivillä 2 paikkaa ja vikalla 2(3). Helpottaa arkea turvaistuimien kanssa ja ylipäätään taakse menemistä kun ei tarvitse könytä miten sattuu. Ja muutenkin tumman tyylikäs sisältä aiempiin verrattuina. Löytyy panoraamakattoakin. Eikä ihan kamalan näköinen ulkoakaan, ei mikään kaunotar mutta tämän kanssa pystyisi elämään.

Mikä näiden juju on, ainakin aiempien vuosimallien hinnat on käytettyinä melko alhaiset (20k€->) verrattuna tähän? Arvo tippuu nopeasti? Range ja lataus ei ole mitään huippua mutta ihan riittävää.

Uutena 49 900€, kannattaako? Kauhean vähän järkeviä vaihtoehtoja 6/7-paikkaisissa plugareissa ja täyssähköissä..

Youtube-linkki esittelyyn:

 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tuo täytyy ehdottomasti käydä koeajamassa, mutta pakko herättää jo keskustelua täällä, että mitä kannattaa odottaa kun tuon rattiin hyppää? Softa on todellakin varmasti kunnossa, mutta miten muuten sitten tuo ajotuntuma, yleinen fiilis yms. verrattuna Enyaqiin?
Itsellä reilun vuoden ollut Y ajossa ja verrokkina id4/5 millä tullut ajettua eli aika lähellä Enyaqia. Kovempaa alustaa voit ainakin odottaa ja parempaa softaa (niin kuin mainitsitkin jo). Itse huomannut varsinkin huonokuntoisilla teillä, että tuo tesla vähän rämisee kun alusta on niin pintakova. Se on ehkä ainut iso miinus verrattuna moneen saman hintaluokan autoon.

Edit. Ja tosiaan Y varmaan myös päivittyy. Jos muutokset suurinpiirtein samat kuin kolmoseen, niin osa uudistuksista hyviä (hiljaisempi ja parempi alusta, ilmastoidut penkit) ja loput huonoja (vilkkuviiksen poisto) tai turhia (takanäyttö).
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tässä ollaan vajaan puolen vuoden päästä isojen päätösten äärellä, kun pitäisi alkaa uutta työsuhdeautoa tilaamaan. Nyt on siis vuodesta 2021 ajettu Skoda Enyaqilla, ensin pikkuakkuisella ja nyt viime elokuusta isommalla akulla eikä mun kohdalle ole kyllä sattunut mitään sellaista, miksi haluaisin ehdottomasti Enyaqista eroon.

Se mikä vähän pakkaa sekoittaa on tuo perkeleen Model Y ja sen halvempi hinta, jolla saa vielä enemmän "autoa" eli käytännössä enemmän varusteita vakiona. Tuo täytyy ehdottomasti käydä koeajamassa, mutta pakko herättää jo keskustelua täällä, että mitä kannattaa odottaa kun tuon rattiin hyppää? Softa on todellakin varmasti kunnossa, mutta miten muuten sitten tuo ajotuntuma, yleinen fiilis yms. verrattuna Enyaqiin? Veikkaan, että ainakin @DAF omaa kokemusta näistä molemmista ;)

Tällä hetkellä tuntuu, ettei muita vaihtoehtoja edes ole kuin Enyaq, Enyaq Coupe sekä Model Y. Tilaa nimittäin tarvitaan tähän perheeseen.

E-nakkiakin on tullut ajeltua, mutta ID.4 oli tuossa sen melkein puolitoista vuotta. Y:n tilat oikeastaan kaikin tavoin oleellisesti paremmat. Volkkarin ergopenkit oli mukavammat, käyttöliittymä/infotainment (joka on Enyaqissa käytännössä sama) paljon Teslaa heikompi. Toki jos on Android Auto -fani, sitä ei Teslaan saa toisin kuin noihin paitsi kikkailemalla. Alusta on Y:ssä pintakovempi, vaikka uudemmissa vähän pehmenikin.

Lähinnä Y on kaikin tavoin enemmän sähköauto, jos sitä hakee, VAG-perhe sitten on se polttiksesta pehmeä lasku, ja Y:ssä tosiaan aivan selvästi enemmän tavaratiloja, jos niitä tarvitsee + takapenkki toimivampi. Kumpikin ihan hyviä vaihtoehtoja. Nythän uusimmassa päivityksessä Y:lle tulee matriisivalot, mutten ole niitä vielä käytössä nähnyt enkä kokeillut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
turhia (takanäyttö).
Tämä riippuu tietysti siitä, onko siellä takana vakituisesti ketään. Ei kai se täysin turha ole, jos hintaan ei vaikuta ja takapenkillä joku siitä hyötyä saa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tämä riippuu tietysti siitä, onko siellä takana vakituisesti ketään. Ei kai se täysin turha ole, jos hintaan ei vaikuta ja takapenkillä joku siitä hyötyä saa.
Mutta näen silti aika turhaksi varusteeksi. Tuon kun olisi jättänyt pois niin olisi voinut säästää ratin takana olevat viikset. Ja kai se siellä takapenkillä matkustavillekin aika turha on, kun taitaa pienillä lapsillakin olla jo älypuhelin millä pystyvät tehdä samat asiat ja paljon enemmän, jos pitää niitä perheen pienimpiä saada helpolla hiljaiseksi.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Mä tilasin vuoden alussa Enyaqin jatkoksi ID.4:n. Volkkarista sai nelivedon ja hyvät varusteet noin viiteenkymppiin, niin tuntui parhaalta paketilta. E-nakki ollut ihan ok auto ja pahimmat puutteet eli akun esilämmitys ja huono softa on nyt sitten korjaantunut uudessa ID.4:ssa.

Auto tulee ens kuussa ja vähän kyllä alkanut harmittaa :D Tuntuu nimittäin tylsältä valinnalta Enyaqin jatkoksi. Model Y oli toinen vahva vaihtoehto, mutta en tykännyt alustan pintakovuudesta ja kuskin toimisto ei vaan jotenkin tuntunut yhtä hyvältä.

Enyaqista luopuminen ei toisaalta harmita. Etupään kolinaa eivät huollossa saaneet kuriin ja takuukin tosiaan loppui jo. Alkaa 2 vuoden takuu olla aikamoinen dealbreaker nykyään. Volkkariin sai sentään neuvottelemalla kolmannen vuoden takuun.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Y:ssa kuulemma kaikki muu hyvää paitsi se adaptiivinen, kuulemma saattaa vetää isomman jarrutuksen tyhjälläkin tiellä (tämä Y:n omistajalta). Tuosta taitaa olla useassa testissäkin juttua
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Vanha viesti ja tähän taidettiinkin tuota logiikkaa jo avata (autokannan sähköistyminen) mutta lisäksi keinona tuo on hyvä sillä taitaa noin 80% autoedun käyttäjistä olla kokonaispalkkamalli. Eli tuo työsuhdeautojen verotusarvon alennus ei tule valtiolle kovin kalliiksi.
Ja tuo rupeaa näkymään nyt jo. Porukka ei halua ottaa uutta autoetua enää (sähköautolla) ja ne kenellä on päättymässä tutkivat nyt muita käyttövoimia. Tämä toki pienellä otannalla, mutta kun näistä palavereissa jutellaan, niin otanta on siis useampi firma ja moni on puhellut että kuullut muualta samaa.

Kun ei tuo kokonaispalkkamallissa ole mitenkään edullinen edes edun kanssa (paitsi jos työajoa on vähän ja tosi paljon yksityisajoa). Mutta ilman etua rupee olemaan jo aika kallis. Käyttöedulla km-korvaukset tippuu 0.44€/km ja täydellä autoedulla niitä ei edes saa. Tuo etu on ollut monelle se asia joka on valinnan kääntänyt.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli autoiltua Tesla Y:llä Ylläkselle talvilomareissu. Äsken saavuin takaisin kotiin, eli nyt voi tehdä yhteenvedon koko reissusta.

Yllättävän helposti tuo lopulta sujui. Meillä on kaksi pientä lasta joten oltiin jo viime kesänä päätetty, että vaimo lentää lasten kanssa Kittilään edestakas ja itse hoidan nuo autoilut.

Alunperin selvitin myös autojunaa Kolariin, mutta se oli niin järjettömän hintainen (about 1200€ edestakas) ja veikkaan ettei nukkuminen olisi paljoa sujunut meidän perheeltä junassa.

Menomatkan tein perjantaina 15.3. Ajoin Vantaalta Rovaniemelle kahdella pidemmällä pysähdyksellä (40min molemmissa; Prisma Palokka ja ABC Pulkkila) ja vielä 10 minuutin lisälataus Keminmaan Superchargerilla. Rovaniemen Sokoshotellilla yöpyessä sai auton lämpimään halliin 20 eurolla ja latauspaikka 9 eurolla, siellä sai lisäksi pestä auton. Seuraavana aamuna oli helppo ajaa täydellä akulla kittilän kentälle hakemaan loppuperhe.

Ylläksellä ollessa mökillä oli latauspiste ja sähköt sisältyivät viikkohintaan, joten siellä ei tarvinnut enempää murehtia.

Tänä aamuna lähdin täydellä akulla viemään muun perheen kittilän kentälle ja sieltä ajoin Rovaniemelle, jossa ensimmäinen lataus Prismalla 30min. Sieltä jatkoin Kempeleen Zeppeliiniin, tosin tyhmänä säästin muutaman euron lataamalla S-mafian hitaammalla laturilla, kun vaihtoehtona olisi ollut nopeampi supercharger, tuo pysähdys kesti 45 minuuttia. Seuraava pysähdys Viitasaaren ABC:lla 40 minuuttia ja sitten vielä Heinolan ABC:lla 15minuuttia, jotta sai ilman jännitystä ajella kotiin.

Ehkä noin tunti suuntaansa meni kauemmin kuin olisin bensa-autolla ajanut. Toisaalta taas itse latausasemiin meni edestakaisin 110€, eli sinänsä aika edullista. Toki ei pidä sisällä kotona kulunutta sähköä, hotellin sähköä tai mökillä kulunutta sähköä.

Ainoa pienehkö jännitysmomentti oli Kempeleeltä Viitasaarelle ajellessa, kun yhtäkkiä ennuste akun tasosta vaihtui 12% -> 6%, pudotin tuolloin nopeutta hieman ja lopetin ohittelut viimeisen 60km osalta. Noh lopulta sitä akkua oli se 12%, kun pääsin apsille.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Missäköhän vikaa?
Octavia iv plugari. Korkeajänniteakku ei lähde latautumaan ollenkaan. Kun töpselin laittaa kiinni, laturi näyttää, että lataus käynnissä ja auton sisällä on latausmerkintä päällä.
Latausluukun sisällä oleva vihreä valo sen sijaan ei ala vilkkumaan, eikä syty vihreäksi ollenkaan kun laturin iskee kiinni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös