Eikös tuolla systeemillä sitten autoetu tule lähes yhtä kalliiksi kuin itse auton omistaminen? Jos puhutaan kuitenkin uusista sähköautoista ilman huoltotarvetta jne.
Riippuu käyttötarpeesta ja tavasta. Täyssähköjen puolella yleensä ei, kun on ollut nyt se 170 euron ylimääräinen alekin hinnassa. Esimerkiksi 60000 euroa maksavan, loppuvuodesta kilpiin totetun auton käyttöetu on 725 euroa kuussa kaksi ensimmäistä vuotta ja viimeisenä rekisterivuonna 620 euroa, josta palkan päälle tapauksessa maksaisit useimmiten noin puolet verona, toisaalta sitten palkan osana netto suunnilleen tuon summan (veron osuus + nettopalkan alenema, riippuu toki tulotasoista). Verotussyistä työsuhdeautot rekisteröidään tyypillisesti loppuvuodesta. Vaikkapa syyskuun alusta rekisteriin saatu 36 kk sopimuksella olisi tuolloin verotusarvoltaan 25155 euroa koko ajalta.
Jos laskee vastaavalla summalla rahoitushinnan ilman käsirahaa, eli vertailukelpoisesti vastaavaan autoon nykyisillä rahoituskoroilla, kustannuksia tulee tyypillisen kolmen vuoden aikana autotallin laskurilla noin 27000 euroa, eli samaa luokkaa tai hieman enemmän kuin tuolla käyttöedun hinnalla. Tämän lisäksi tulee maksettavaksi vakuutus, ajoneuvovero, huollot, kaikki juoksevat kulut kuten pesunesteet, pesut jne., eli siinäkin tapauksessa ilman mitään yllätyksiä yksityinen omistaminen tulee vertailukelpoisesti kalliimmaksi. Arvonaleneman jälkeen ei jää suhteessa velkaan vielä tuossa mitään käteen.
Eli työsuhdeautoilu voi tulla kalliimmaksi, jos omaa autoa pitää tyypillistä sopimusta pidempään, mutta käyttöetukaudellakin jopa aika hintavalla autolla tulee kyllä edullisemmaksi vähintään kustannusten verran, jos arvonalenema on yleisesti odotetulla tasolla. Tässä laskelmassa on oletettu, että 3 v käytetty 60000 euroa maksanut auto olisi vielä arvoltaan noin 41000 euroa, mikä voi olla yläkanttiin. Jos tämä tippuu, työsuhdeautona tulee tätä edullisemmaksi.
Tämä laskelma ei oleta, että autolla ajettaisiin paljon, vaan keskimääräisesti tai vähemmän. Jos ajetaan paljon omaa ajoa, tietenkin arvonalenema jonkin verran kasvaa, minkä myötä työsuhdeautoilu on tätä vielä kannattavampaa. Edellä mainittu riskittömyys on sitten tietysti sellainen, jolle joku voi laskea hintalapun.