Sähköautoilu

  • 497 698
  • 4 586

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sinällään outoa, että Tesla ei ole vielä matriisivaloja päivittänyt automaattisiksi, kun muilla merkeillä sitä on ollut jo kymmenen vuotta, eli osaamista olisi varmasti saanut vaikka ostettua kilpailijoiden riveistä. Tekniikkakin pitäisi autoissa olla valmiina (sensorit, kamerat jne). Toisaalta se kaukovalojen perusautomatiikka (eli pelkästään pitkät päälle ja pois automaattisesti) on vieläkin huono, eli viivettä on eikä toiminta ole täsmällistä ja nopeaa kuten perinnemerkeissä.
Onko ne jo sallittu jenkeissä? Eivät olleet ainakaan vielä jokunen vuosi sitten ja jenkkifirmalla ei välttämättä ole kauheasti intoa panostaa ominaisuuteen, jota ei voi käyttää kotimarkkinoilla.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Pahoittelut vastauksen viipymisestä. Ei ole tullut oltua kovinkaan aktiivinen enää jatkoajassa. Oma sähköauto on bmw:n ix. Pienempiakkuinen malli eli 40. Minulla oli vaihtoehtona myös se isompiakkuinen ix 50 mutta loppujen lopuksi (ja onneksi) päädyin tähän nelikymppiseen omana valintana. Sanoisin että uskomaton laite kaikkinensa. Vieläkin enemmän olisi voinut sinällään saada tuossa 50 malliversiona, mutta minusta tuntuu että olisin maksanut hurjan summan rahaa aika vähäisestä hyödystä verrattuna tähän omaan malliin ja ennen kaikkea omiin tarpeisiin.

Voin sen myöntää että nautin arjen luksuksesta ja siitä, että se luksus on myös jollakin tapaa järjellisesti perusteltavissa. Osuivat samaan aikaan yhteen hyvin matala korkotarjous, kuuluisa ”tosi hyvä hyvityshinta omasta vanhasta autosta”, oman edellisen auton korjaus- ja rengasostostarpeet pian aktivoitumassa, sekä ne kaikki muut perustelut. En ole katunut hetkeäkään.
Eipä mitään, kiitos viestistä ja vastauksesta. Ei tässä itsekään jäniksen selässä olla.

Sillä ajattelin kysyä, kun mainitsit alkuperäisessä viestissä ajokantamaan liittyvät huolet turhiksi ja kerroit kokeilleesi erilaisia lataustapoja. Ja ainakin itse jäin käsitykseen, että mitään ongelmia latausten suhteen ei ole ollut. Nämä kaksi asiaa ovat ainakin itselleni äärimmäisen tärkeitä kriteerejä täyssähköautossa, mikäli päädyn jossakin vaiheessa vaihtamaan ladattavan hybridin täyssähköautoon.

BMW:n mallistosta olen itse katsellut IX1-mallia, pitänee käydä koeajamassa kyseinen laite jossakin sopivassa välissä.
 
Nyt kun on alkanut illat pimenemään niin olen huomannut että todella monissa Tesloissa jompi kumpi ajovaloista häikäisee vastaantulijan silmiin niinkuin monissa vanhoissa autoissa joita on vähän itse parsittu. Onko noissa jotain vikaa vai onko kyseisen merkin ominaisuus?
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nyt tämä vanha jäärä sitten koeajoi Tesla Model S:ää ja olihan tuo nyt ihan huikee laitos kaikkineen. Jotenkin iski ihan kaikki tuossa autossa käytettävyydestä tiloihin ja kirsikkana tietty tuo suorituskyky sekä ennenkaikkea koko voimalinja. Enpä ole reilun 30:nen ajovuoden jälkeen vastaavaa wow-efektiä autoista saanut.

Nykyinen BMW 740e kaikkine mahdollisine varusteineen lähtee kyllä lähiviikkoina luiskaan ja tilalle tulee tuo Tesla. Nykyisillä työajoilla pelkästään tulee säästöä sen 400€ kuussa niin lähinnä tässä ihmetyttää että mikä tämän vaihdon kanssa on edes näinkin kauan kestänyt....
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei tämä nykyinen hallitus kyllä mitenkään ainakaan yritä sähköautojen lisääntymistä edistää, kaikki mahdolliset tuet tuntuvat olevan karsintalistalla ja huomiota kiinnitetään vaan bensan hinnan alentamiseen. Toki en usko tällä olevan kuin ehkä pieni hidastava vaikutus autokannan muutokseen, tekniikan kehittyessä sähkö jyrää kuitenkin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Saapas nähdä miten tämä vaikuttaa uusien sähköautojen kauppaan.


Ensi vuodesta voi vaikuttaa varsin paljon. Nythän tänä vuonna rekisteröitävät pääsevät 2025 alusta alemman verokannan piiriin, joten nyt vastaanotettaviin tuskin vaikuttaa vielä mitenkään. Epäilen kyllä, että tästä muutoksesta peräännytään vielä.
 
Ensi vuodesta voi vaikuttaa varsin paljon. Nythän tänä vuonna rekisteröitävät pääsevät 2025 alusta alemman verokannan piiriin, joten nyt vastaanotettaviin tuskin vaikuttaa vielä mitenkään. Epäilen kyllä, että tästä muutoksesta peräännytään vielä.
Ei toki jo tilatuihin vaikuta mitenkään mutta uusiin tilauksiin tuolla voi olla heti jo vaikutusta.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Täysin oletettua, että tuo väliaikainen ale verotusarvoista poistuu - sehän väliaikaisena tuli ja on ajanut asiansa nopeuttamalla autokannan kehityskaarta. Ja valtion pitää juuri tälläisillä pienillä toimilla oikaista budjettiakin, pieni raha mutta näitä vastaavia pieniä tarvitaan iso nippu.
 

Jype

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Talouselämä kirjoitti aiheesta enemmän ja oli sitä mieltä, että laskelmat eivät ota sitä huomioon, että vaikutusta veroihin on vain siinä tapauksessa, että palkansaaja saa edun palkan päälle ja ko. malli on harvinainen vaan yleensä auton verotusarvolla ei ole mitään vaikutusta verotettaviin tuloihin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
että vaikutusta veroihin on vain siinä tapauksessa, että palkansaaja saa edun palkan päälle
Eikös tämä ole juuri se yleisin malli työsuhdeautoissa? Eli, että jos auton verotusarvo on vaikkapa 1000€/kk, niin se lisätään palkkaan ja maksat sen vain veron muodossa, eli oikeasti maksat jotain vajaa 500€.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös tämä ole juuri se yleisin malli työsuhdeautoissa? Eli, että jos auton verotusarvo on vaikkapa 1000€/kk, niin se lisätään palkkaan ja maksat sen vain veron muodossa, eli oikeasti maksat jotain vajaa 500€.
Itsellä ainakin mahdollisuus ottaa käyttöetuauto niin, että se sisältyy kokonaispalkkaani. Eli jos käyttöetu on 500 euroa niin bruttopalkka laskee 500 eurolla siitä mitä se olisi ilman autoa.
 

Jype

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eikös tämä ole juuri se yleisin malli työsuhdeautoissa? Eli, että jos auton verotusarvo on vaikkapa 1000€/kk, niin se lisätään palkkaan ja maksat sen vain veron muodossa, eli oikeasti maksat jotain vajaa 500€.
Mitä ilmeisemmin ei, tilastopohjaista faktaa ei kuitenkaan taida olla olemassa mutta isoimpien leasing-firmojen arviot kokonaispalkkamallin osuudesta vaihtelivat 60% - 80% välillä eli valtionvarainministeriön laskelmista voi ottaa saman osuuden pois.

Tässä vielä linkki tuohon juttuun (maksumuuri): https://www.talouselama.fi/uutiset/...kkikaannoksen-takaa-loytyy-hataria-laskelmia/
 

Plae

Jäsen
Eikös tämä ole juuri se yleisin malli työsuhdeautoissa? Eli, että jos auton verotusarvo on vaikkapa 1000€/kk, niin se lisätään palkkaan ja maksat sen vain veron muodossa, eli oikeasti maksat jotain vajaa 500€.
Ymmärtääkseni ei, sillä tämän mallin vaikutus työnantajan palkkakuluihin on sama kuin vastaava palkankorotus rahana. Itsellänikin autoetu sisältyy kokonaispalkkaan eli rahapalkka pienenee auton verotusarvon verran.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ymmärtääkseni ei, sillä tämän mallin vaikutus työnantajan palkkakuluihin on sama kuin vastaava palkankorotus rahana. Itsellänikin autoetu sisältyy kokonaispalkkaan eli rahapalkka pienenee auton verotusarvon verran.
Eikös tuolla systeemillä sitten autoetu tule lähes yhtä kalliiksi kuin itse auton omistaminen? Jos puhutaan kuitenkin uusista sähköautoista ilman huoltotarvetta jne.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös tuolla systeemillä sitten autoetu tule lähes yhtä kalliiksi kuin itse auton omistaminen? Jos puhutaan kuitenkin uusista sähköautoista ilman huoltotarvetta jne.
Mulla oli autoedun verotusarvo 450 euroa, joka pienennettiin palkasta, mutta näin laskun, jossa työnantaja maksoi kyseisestä liisarista melkein 600 euroa kuussa. Excelöinnillä selviää mikä on halvinta. Kilometrikorvauksetkin ovat pienemmät liisariautolla kuin omalla autolla eli monta asiaa pitää ottaa huomioon.

Aika harva työnantaja hyvää hyvyyttään maksaa palkan päälle tuollaista ellei ole supertekijä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Aika harva työnantaja hyvää hyvyyttään maksaa palkan päälle tuollaista ellei ole supertekijä.
Meidän yrityksessä (ja myös aiemmissa firmoissa) kaikkien autoedut toimii noin, että se summa lisätään palkan päälle. Monet sanoneet, ettei muunlaiseen järjestelyyn suostuisikaan. Tämä siis ihan normaaleissa töissä (ei mitään isoja pamppuja).
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Meidän yrityksessä (ja myös aiemmissa firmoissa) kaikkien autoedut toimii noin, että se summa lisätään palkan päälle. Monet sanoneet, ettei muunlaiseen järjestelyyn suostuisikaan. Tämä siis ihan normaaleissa töissä (ei mitään isoja pamppuja).
Meillä taas on kyse kokonaispalkasta. Eli totesin työnantajan kanssa, että minun ei ole järkevää ottaa työsuhdeautoa. Toki saisihan siinä uuden auton käyttöön, mutta tarvitsee aina miettiä käteenjäävää osuutta.

Vaikea sanoa mikä se yleinen käytäntö on.
 

Plae

Jäsen
Meidän yrityksessä (ja myös aiemmissa firmoissa) kaikkien autoedut toimii noin, että se summa lisätään palkan päälle. Monet sanoneet, ettei muunlaiseen järjestelyyn suostuisikaan. Tämä siis ihan normaaleissa töissä (ei mitään isoja pamppuja).
Työnantaja vai työntekijät sanoneet, että eivät suostu muunlaiseen järjestelyyn?

Se tuleeko kokonaispalkkaan sisältyvä autoetu työntekijälle kannattavaksi riippuu ihan siitä paljon työntekijälle tulee muuta ajoa kuin työajoa ja siitä, onko intresseissä hankkia uusi auto vai ei.

Paljon ns. omaa ajoa ajavat hyötyvät kyllä autoedusta, vaikka se sisältyisi kokonaispalkkaan.
 

Vatso

Jäsen
Yleisesti autoedussa on se lähtökohta, että jos työ vaatii matkustamista, tulee vapaa-autoetu palkan päälle ja jos ei vaadi, on se osa kokonaispalkkaa. Lisäksi tämä menee yleensä (ainakin isommissa yrityksissä) vielä niin, että tietyn palkkaluokan henkilöt voivat vapaasti valita, ottavatko auton vai ei ja etu on useasti vain käyttöetu tuossa tapauksessa. Varsinkin osana kokonaispalkkaa ja käyttöetuna tuo sähköautoja suosiva verohelpotus on kohdistanut valintoja sähköautojen suuntaan, työnantaja on kuitenkin tuossakin tapauksessa voinut maksaa sähköt työpaikalla ja julkisissa pisteissä, ilman että tuolla on ollut vaikutusta verotusarvoon.

Vaikkapa Tesla Model Y RWD:n verotusarvo on 555€ ja tuohon päälle tulee sitten ainoastaan ne sähköt, jotka lataat kotona. Vaikka tuo summa sitten lähtee suoraan nettopalkasta, ei paljon tuota halvemmalla taida uuden tai uudehkon auton kanssa päästä mitenkään ja autoedun kanssa ei ole pienintäkään riskiä mistään ylimääräisistä kuluista tai murheista, autoilun hinta on varmasti juuri tuo summa. Eihän tuo ole palkan päälle tulevaan vapaaseen autoetuun mitenkään verrattavissa etuna, mutta etuna tätä mallia voidaan sitten tarjota paljon laajemmalle osalle henkilöstöä aika pienin kustannuksin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikös tuolla systeemillä sitten autoetu tule lähes yhtä kalliiksi kuin itse auton omistaminen? Jos puhutaan kuitenkin uusista sähköautoista ilman huoltotarvetta jne.
Riippuu käyttötarpeesta ja tavasta. Täyssähköjen puolella yleensä ei, kun on ollut nyt se 170 euron ylimääräinen alekin hinnassa. Esimerkiksi 60000 euroa maksavan, loppuvuodesta kilpiin totetun auton käyttöetu on 725 euroa kuussa kaksi ensimmäistä vuotta ja viimeisenä rekisterivuonna 620 euroa, josta palkan päälle tapauksessa maksaisit useimmiten noin puolet verona, toisaalta sitten palkan osana netto suunnilleen tuon summan (veron osuus + nettopalkan alenema, riippuu toki tulotasoista). Verotussyistä työsuhdeautot rekisteröidään tyypillisesti loppuvuodesta. Vaikkapa syyskuun alusta rekisteriin saatu 36 kk sopimuksella olisi tuolloin verotusarvoltaan 25155 euroa koko ajalta.

Jos laskee vastaavalla summalla rahoitushinnan ilman käsirahaa, eli vertailukelpoisesti vastaavaan autoon nykyisillä rahoituskoroilla, kustannuksia tulee tyypillisen kolmen vuoden aikana autotallin laskurilla noin 27000 euroa, eli samaa luokkaa tai hieman enemmän kuin tuolla käyttöedun hinnalla. Tämän lisäksi tulee maksettavaksi vakuutus, ajoneuvovero, huollot, kaikki juoksevat kulut kuten pesunesteet, pesut jne., eli siinäkin tapauksessa ilman mitään yllätyksiä yksityinen omistaminen tulee vertailukelpoisesti kalliimmaksi. Arvonaleneman jälkeen ei jää suhteessa velkaan vielä tuossa mitään käteen.

Eli työsuhdeautoilu voi tulla kalliimmaksi, jos omaa autoa pitää tyypillistä sopimusta pidempään, mutta käyttöetukaudellakin jopa aika hintavalla autolla tulee kyllä edullisemmaksi vähintään kustannusten verran, jos arvonalenema on yleisesti odotetulla tasolla. Tässä laskelmassa on oletettu, että 3 v käytetty 60000 euroa maksanut auto olisi vielä arvoltaan noin 41000 euroa, mikä voi olla yläkanttiin. Jos tämä tippuu, työsuhdeautona tulee tätä edullisemmaksi.

Tämä laskelma ei oleta, että autolla ajettaisiin paljon, vaan keskimääräisesti tai vähemmän. Jos ajetaan paljon omaa ajoa, tietenkin arvonalenema jonkin verran kasvaa, minkä myötä työsuhdeautoilu on tätä vielä kannattavampaa. Edellä mainittu riskittömyys on sitten tietysti sellainen, jolle joku voi laskea hintalapun.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Varsinkin osana kokonaispalkkaa ja käyttöetuna tuo sähköautoja suosiva verohelpotus on kohdistanut valintoja sähköautojen suuntaan, työnantaja on kuitenkin tuossakin tapauksessa voinut maksaa sähköt työpaikalla ja julkisissa pisteissä, ilman että tuolla on ollut vaikutusta verotusarvoon.

Se on ehkä tähdennettävä, että työnantajan oikeus tarjota maksuttomat lataukset ilman verotusarvoa ei liity mitenkään työsuhdeautoiluun, vaan tämän voi tarjota aivan jokaiselle työntekijälle (ja yhdenvertaisuusperiaatteen perusteella pitäisikin) riippumatta siitä, onko heillä työsuhdeautoa tai edes mahdollisuutta sellaiseen. Jos siis tarjoaa, vapaaehtoistahan sekin on. Tämä säädös on eri juttu.
 

Vatso

Jäsen
@DAF Toki juurikin noin, mutta väittäisin oman näppituntuman kautta, että tuo osana kokonaispalkkaa oleva käyttöetu on kasvattanut suosiotaan juuri näiden verohelpostusten avulla ja tuo latausetu on toki vain yksi osa tuota pakettia. Ja haluaisin nähdä sen työnantajan, joka tarjoaa kaikille sähköautoja omaaville työntekijöilleen vaikkapa rechargen latauskortin vapaasti käyttöön.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
@DAF Toki juurikin noin, mutta väittäisin oman näppituntuman kautta, että tuo osana kokonaispalkkaa oleva käyttöetu on kasvattanut suosiotaan juuri näiden verohelpostusten avulla ja tuo latausetu on toki vain yksi osa tuota pakettia. Ja haluaisin nähdä sen työnantajan, joka tarjoaa kaikille sähköautoja omaaville työntekijöilleen vaikkapa rechargen latauskortin vapaasti käyttöön.

Ei Rechargen kortteja tarjoa, mutta sadat työnantajat tarjoavat maksutonta latausta työpaikoilla. Se on se avain kuitenkin useimmille tässä. Ennen siitä piti maksaa 30 euron verotusarvo, mutta 2025 loppuun saakka ei.

Oleellista on toki myös huomata, että käyttöedun ja vapaan autoedun hintaerohan on täyssähköissä liki olematon vrt. polttikset. Puhtaasti tietysti siksi, että energian hintaero on niin merkittävä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös