Sähköautoilu

  • 498 196
  • 4 586

hege

Jäsen
@Peltinen , oliko vaalean-harmaa/valkoinen? Yhden duunikaverin ID:hen tuli rengasrikko eilen ja myöhästyi palaverista aamulla eli hyvä saada varmistus tätä kautta siitä että kaveri puhui totta (ja hymiö perään). Hauska sattumus kuitenkin, hänellä meni jotenkin vanne samassa niin ei pysytynyt täyttöpullolla täyttämään vaan tilasi hinurin viemään liikkeeseen (ja kuulemma oli kabiini ollut täynnä valoja).
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
@Peltinen , oliko vaalean-harmaa/valkoinen? Yhden duunikaverin ID:hen tuli rengasrikko eilen ja myöhästyi palaverista aamulla eli hyvä saada varmistus tätä kautta siitä että kaveri puhui totta (ja hymiö perään).
Joo harmaa oli. Rengasrikko on tylsä selitys, mutta itsekin olen päätynyt hinausauton kyytiin samasta syystä. Nämä paikkapullot auttavat vaan naulaan ajaneita ja muihin pieniin vuotoihin.
 

Siwawaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Alkaa tuo BYD kilpailemaan kyllä kovaa Suomen markkinoilla, jos tuo alla olevan Dolphinin hinnat tulevat olemaan nuo. Myös todella laadukkaat varusteet vakiona. Henkilökohtaisesti käynyt ajamassa nuo Han ja Tang niin olivat kyllä äärettömän laadukkaita ja hyviä ajaa. Näissäkin vain yksi varustetaso ja vermeet vakiona, mitkä ovat huippuluokkaa tuohon hintaan.

 

otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
لօҟҽɾìէ
Tuli hankittua pääasiassa työajoihin Ford E-Transit. Nyt lomalla ja en pidä hirveää kiirettä noutamisella. Koeajossa tuntui loistavalta verrattuina muihin ajamiini sähköpakuihin. Range on talviaikaankin kaupunkiajossa ihan riittävä, mutta maakunta-ajot sitten ensisijaisesti dieselillä. Tarkoitus olisi myös käyttää autoa jonkun sortin camperinä esimerkiksi kalastusreissuilla, tässäkin valossa 2.3kw virran ulosotto ihan kiva ominaisuus.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Henkilökohtaisesti käynyt ajamassa nuo Han ja Tang niin olivat kyllä äärettömän laadukkaita ja hyviä ajaa.
Missä kävit koeajamassa nuo? Olisi mielenkiintoista kokeilla itsekkin.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Autokeskus Airport Vantaalla
Toi on vähän turhan kaukana meikäläisestä, mutta näyttävästi Turusta ja Raisiosta löytyy myös, täytyypi käväistä Raision pisteessä, kun on lähempänä ja Turun liikkeen kohdalle ei ole netissä BYD:iä merkattu kuten Raision on.
 

Siwawaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Toi on vähän turhan kaukana meikäläisestä, mutta näyttävästi Turusta ja Raisiosta löytyy myös, täytyypi käväistä Raision pisteessä, kun on lähempänä ja Turun liikkeen kohdalle ei ole netissä BYD:iä merkattu kuten Raision on.
Turun piste taitaa olla vain monimerkkikorjaamo, mutta Raisio on joo myyjäliike, jos oikein ymmärsin
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Henkilökohtaisesti käynyt ajamassa nuo Han ja Tang niin olivat kyllä äärettömän laadukkaita

Äärettömän laadukkaita? Ääretön tarkoittaa, että sitä parempaa, laadukkaampaa ei voi olla olemassa. Todellako kiinalainen auto on ylittämätön laadultaan? Vai käytettäisiinkö vähän vähemmän äärimmäisyyksiä mielipiteissä?
 

Siwawaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Äärettömän laadukkaita? Ääretön tarkoittaa, että sitä parempaa, laadukkaampaa ei voi olla olemassa. Todellako kiinalainen auto on ylittämätön laadultaan? Vai käytettäisiinkö vähän vähemmän äärimmäisyyksiä mielipiteissä?
Voidaan käyttää, mutta tämän hetken sähköautoista, mitä olen itse henkilökohtaisesti ajanut Teslan S ja X, Bemarin IX ja I4 ja Mersun EQE niin BYD:stä olen saanut parhaan ajokokemuksen. Mielipiteitä on monia ja kannatta avata silmät myös kiinalaisen markkinaan, kun tuntuvat tekevän suurimman osan akuista monelle merkille ja myös rakentavat autot Kiinassa. Kuten esim. "ruotsalainen" Polestar
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Voidaan käyttää, mutta tämän hetken sähköautoista, mitä olen itse henkilökohtaisesti ajanut Teslan S ja X, Bemarin IX ja I4 ja Mersun EQE niin BYD:stä olen saanut parhaan ajokokemuksen.

Kova suoritus, jos ajokokemus lyönlaudalta saksalaisetkin. Itseäni Kiinalaisissa tulokkaissa pelottaa eniten ehkä jälkimarkkinat, kun niistä ei kellään vielä kokemusta. Lisäksi BYD:n malliston latausnopeudet ei ihan tätä päivää.
 

Siwawaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lisäksi BYD:n malliston latausnopeudet ei ihan tätä päivää.
Tämä on totta, mutta sekin on totuttelukysymys. Maahantuojan mukaan ensi vuoden puolella pitäisi tulla faceliftit näistä, missä olisi 3-vaihe lataus. Onneksi on vielä omaa liisaria jäljellä ensi vuoden kesään, mutta kartoitus on käynnissä jo. BYD tällä hetkellä vahvimapana.
Kova suoritus, jos ajokokemus lyönlaudalta saksalaisetkin
Voin sanoa, että yllätti allekirjoittanenkin eritäin suuresti, mutta toistan itseäni. Nämä ovat mielipide kysymyksiä.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Komppaan @Siwawaa sen verran, että jos ihminen laitetaan BYD:in rattiin ilman, että hän tietää missä autossa istuu, niin kiinalaisessa autossa moni ei arvaisi istuvansa. 5-10 vuotta eteenpäin ja BYD on vain yksi automerkki muiden joukossa liikenteen seassa.
 

bart

Jäsen
Kotimaassa on auton lataus tullut hoideltua pääsääntöisesti kotona. Matkalla on tullut käytettyä Lidliä tai ABC latausta. Nyt kesällä olisi tarkoitus käydä autolla reissussa Ruotsissa. Mikähän siellä olisi järkevin tapa hoitaa lataus? Onko kenelläkään tuoreita kokemuksia?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kotimaassa on auton lataus tullut hoideltua pääsääntöisesti kotona. Matkalla on tullut käytettyä Lidliä tai ABC latausta. Nyt kesällä olisi tarkoitus käydä autolla reissussa Ruotsissa. Mikähän siellä olisi järkevin tapa hoitaa lataus? Onko kenelläkään tuoreita kokemuksia?
Kaveri kävi juuri Euroopan rundilla, Ruotsin läpi ajeli. ID4 autonaan totesi parhaimmaksi maksaa Teslan sovelluksesta 12,90e/kk, koska Supercharger-verkosto on niin laaja ja halvimmat hinnat, ellei sulla ole jotain merkkikohtaista sopparia. Ajoi liki 4000 kilsaa ja kulut 190 euroa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
BYDillä tullut itsekin ajettua ja ihan kiva ajoneuvo, mutta nyt vähän tuntuu tämä ylläoleva spämmi silti sissimarkkinoinnilta, kun yhtäkkiä pullahdetaan ketjuun ylistämään vailla juuri aiempaa viestintää teemasta.

Ei ajotuntuma, tarkkuus ja vaikutelma ole kyllä lähelläkään S/X tai vaikkapa Pollen tasolla. Toki huomattavasti enemmän sähköautomainen kuin VAG:n tuotteet, mutta se ei taas sitten kovin paljon vaadi, kun suunnittelu on tehty aivan eri pohjalta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kaveri kävi juuri Euroopan rundilla, Ruotsin läpi ajeli. ID4 autonaan totesi parhaimmaksi maksaa Teslan sovelluksesta 12,90e/kk, koska Supercharger-verkosto on niin laaja ja halvimmat hinnat, ellei sulla ole jotain merkkikohtaista sopparia. Ajoi liki 4000 kilsaa ja kulut 190 euroa.

WeCharge by Elli ja eri merkkien vastinparinsa toinen vastaava kelpo systeemi, jos sellaisen on aiemmin ottanut. Nythän ne eivät enää kovin edullisia ole. Ruotsissa ylipäätään lataaminen on varsin hintavaa. Norjassa voi hyvin käyttää firmojen omia sovelluksia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
WeCharge by Elli ja eri merkkien vastinparinsa toinen vastaava kelpo systeemi, jos sellaisen on aiemmin ottanut. Nythän ne eivät enää kovin edullisia ole. Ruotsissa ylipäätään lataaminen on varsin hintavaa. Norjassa voi hyvin käyttää firmojen omia sovelluksia.
Joo, hän mainitsi myös, että vanhoilla soppareilla olisi päässyt vielä tuon alle.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämän ketjun nimen voisi kyllä muuttaa, kuvaavampi nimi voisi olla - Täällä kinataan sähköautoista. Mielipiteitä on yhtä paljon kuin on persereikiä ja kyllä se pätee myös auton valinnassa vaikka eräs yrittää tuossa aikaisemmin muuta esittää. Toiselle toinen merkki sopii paremmin ja toinen tykkää taas jostain muusta.
 

444

Jäsen
Ihan tyytyväinen pitää olla tämän feikkisähkön (plug-in hybridi) kulutukseen tällä hetkellä. Nykyisellä tankillisella olen päästellyt nyt 2240 kilometriä eli bensaa on tässä vaiheessa kulunut n. 1,6 l / 100 km. Lataukset on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta suoritettu kotona, valtaosin päiväsaikaan, jolloin aurinkopaneelit hoitavat sähkön tuoton. Arvioisin sähkön kustantaneen keskimäärin 0,10 € / kWh, koska myös myymättä jääneellä sähköllä on jonkinlainen arvo, eritoten kesäkuussa toki melkoisen pieni. Auton oma tietokone näyttäisi sähköä kuluneen bensan ohella n. 12 kWh / 100 km. Näin ollen kokonaiskustannus per 100 km on n. 4,2€. Matkasta n. kolmannes perässä on roikkunut peräkärry, vene + traileri tai pari fillaria telineessä.

Eli ainakin näin kesäkeleillä ajaa asiansa, etenkin kun pinkka ei riitä ostamaan riittävän isoa täyssähköä riittävän suurella akulla. Ja vieläkin isompaa tämä huutaisi, kun ei tahdo tila vain riittää koko komppanian kuljettamiseen tavaroineen. Saa nähdä, miten käy, kun kolmen viikon päästä lähdetään koko kööri pohjoiseen ja yritetään pakata kolme aikuista, vauva, koira ja kaikkien kamat pariksi viikoksi tuohon farkku-Leoniin.
 

12961

Jäsen
Tuli hankittua pääasiassa työajoihin Ford E-Transit. Nyt lomalla ja en pidä hirveää kiirettä noutamisella. Koeajossa tuntui loistavalta verrattuina muihin ajamiini sähköpakuihin. Range on talviaikaankin kaupunkiajossa ihan riittävä, mutta maakunta-ajot sitten ensisijaisesti dieselillä. Tarkoitus olisi myös käyttää autoa jonkun sortin camperinä esimerkiksi kalastusreissuilla, tässäkin valossa 2.3kw virran ulosotto ihan kiva ominaisuus.
Meillä on näitä transitteja firmassa jo kaksi.

Ensimmäinen ostettiin Suomesta dealerilta ja saatiin ajoon helmikuussa. Jälkimmäinen haettiin vähän käytettynä Saksasta, esittelyauto paikalliselta Ford-dealerilta. Säästö oli ihan merkittävä. Hyviä pelejä ovat, meidän käytössä ovat jatkuvassa raskaassa kuormassa ja suht vähillä kilometreillä. Ulosotto ajoakusta on kätevä esimerkiksi akkutyökalujen lataamiseen.

Tavara-autojen valikoima alkaa laajeta ja akkukoot kasvaa. Mielenkiintoinen tulokas on Iveco Daily, jossa akku on modulaarinen ja asiakas saa valita sopivan kokoisen muistaakseni 37kwh kokoisten pakettien mukaan. Näitä laitetaan autoon tilauksen mukaan 1,2 tai 3. Väittävät myös, että vaihto on modulaarisuuden takia tarvittaessa ”helppo ja nopea” ja akkumoduuleja pidetään paikallisesti varastossa. Akun rikkoutuessa seisonta-ajan pitämiseen pienenä (ja auton olemiseen varikolla pois tuottavasta työstä) on siis panostettu. Mielenkiintoinen ratkaisu. Onko akkukäyttöisien tavara-autojen tulevaisuus jotain tämän tyyppistä? Vaihtoakku olisi vielä mielenkiintoisempi ratkaisu.

Liki uudet sähkö(henkilö)autot näyttäisivät olevan Saksassa selvästi halvempia kuin Suomessa. Itselleni olen katsellut EQE mersua. Saksasta saa hyvin varustellun ~5000-8000km ajetun EQE 500 samaan hintaan kuin 300 liki karvalakin Suomesta. Ero on käsittämättömän suuri. Ja mobile.de hinnoissa haitari on suuri ja hinnoissa on paljon punaista, joka on siis todella epätyypillistä. Käytettyjen hinnat vaikuttaisivat olevan luiskassa edelleen.

Syynä tietysti suuri paikallinen hankintatuki ja sähköauton hintaa suojaavan polttomoottoriauton hintaa nostavan autoveron puuttuminen. Saksassa täyssähkön ajaminen ulos kaupasta romahduttaa hinnan vastaavan polttomoottoriauton tasolle. Markkina on palannut siinä suhteessa samaan tilaan kuin ennen koronaa ja komponenttipulaa.

Mielenkiintoinen knoppi muuten: Enyaq säilyttää Saksassa pyyntihintojen perusteella selvästi paremmin hintansa kuin vastaava VW.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: otus

hege

Jäsen
Nyt on EV6 kanssa menty kohta 4kk ja noin 7,5tkm ja samaan aikaan bensa-auton mittariin ei ole tullut kuin noin 2tkm eli selvästi suurempi osuus ajoista siirtynyt sähköautolle kuin etukäteen ajattelin. Hyvä näin, koska se on vain rahan säästöä.
Ennakkoon ajattelin, että sähköauto olisi vaatinut enemmän säätöä kuin käytännössä on tarvittu mutta tosiasia on tietenkin se että hieman enemmän suunnittelua sähköauton fiksu hyödyntäminen on vaatinut jotta käyttö on voitu optimoida.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Syksyllä tulee vuosi Enyaqilla täyteen. Mittariin kilsoja tulee noin 20 000, josta valtaosa kotilatauksella Helsinki-Lahti moottoritietä. Pari reissua Ouluun, jolloin ladattu eri latausasemilla.

Ainoa negatiivinen asia mitä tulee mieleen on Skodan softan bugit. Puhelimen appi on surkea ja sen toimivuus vielä surkeampi. Yleensä ei saa yhteyttä mihinkään.

Auto ilmoittaa välillä päivityksistä, kun sitä ei asenna vaikka kaupan pihassa, niin sitten kotiin saapuessa mitään päivitystä ei olekaan saatavilla. Seuraavana päivänä kun on koko perheen kanssa Lintsin parkkiksella päivitys taas ilmoittaa olemassaolostaan. Palatessa kotiin päivitystä ei taaskaan ole saatavilla. Outoa.

Muuten kyllä hyvä perheauto. Ei valittamista. Vaimokin on tykännyt. Penkin saa hyvin säädettyä kuulemma lyhyellekin.

Nykyisillä hinnoilla toki ostaisin mieluummin Teslan, mutta en lähde vaihtamaankaan, koska hyvä auto tämäkin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ensimmäinen pidempi reissu Tesla MY:llä, tultiin Etelä-Karjalaan mökille ja kylpylään.

Menomatkaa varten latasin kotona miinuksella olevalla pörssisähköllä auton akun 95% täyteen. Suositus on ettei yli 90% ladattaisi niin sen takia en ladannut ihan täyteen.

Menomatkalla pysähdyttiin Kotkassa ABC:lla lataamaan 25kwh hieman alle 9 euron hintaan ja näin ei tarvinnut sitten Ruokolahden päässä alkaa murehtimaan mihin kaikkialle voi lähteä päiväreissua tekemään vaan suhailtiin mökiltä pikkureissuja.

Sunnuntaina kylpylään siirtyessä käytiin Imatran Prismassa jossa latasin 42kwh 14 euron hintaan. Siitä kylpylään. Tänään tuli vielä pakollinen reissu läheiselle ABC:lle ostamaan lapsille vaippoja tms, niin latasin siinä vielä 7 eurolla reilu 20kwh, jotta huomenna pääsee kotiin ilman latailuja. Hotellille palatessa huomasin hotellin teslalaturin olevan vapaana joten siinä vielä viimeiset 15kwh ilmaiseksi ja huomenna paluu pk-seudulle 90% latauksella.

Huomenna kotiin tullessa akkua pitäisi olla noin 30% jäljellä ja kilsoja reissusta noin 730. Latauksiin S-mafian latureilla meni reilu 30€ ja kotona lataamisesta kulua noin 3€.

Yhteenvetona ainakin pääkaupunkiseudulta Etelä-Karjalaan sähköautoilu onnistuu helposti, sen verran kattava latausverkosto löytyy pelkästään S-mafialta. Lisäksi nuo kaikki olivat suurteholatureita. Esim tuo Imatran Prismalla 42kwh lataus kesti 28 minuuttia. Ja nykyisillä sähkönhinnoilla tuo on aika edullista, 35snt/kwh maksaa suurteholataus.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nelostiellä ainakin Ouluun asti myös nykyisin latureita todella paljon. Kärsämäen Juustoportilla on mukava keskus, kun siellä on kaikille avoimet Teslan superchargerit (12 kpl) ja vielä Virran kalliimmat laturit (4 kpl). Pari lyhyttä vaipanvaihtobreikkiä Jyväskylässä ja Kärsämäellä niin Lahti-Oulu väli sujuu todella nopeasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös