Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Sähköautoilu

  • 572 638
  • 5 054

ruoska

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, Liverpool, Real Madrid
@ruoska Kannattaa miettiä, että mikä se oma tarve sille autoilulle on ja sen perusteella kartoittaa vaihtoehtoja autoksi. Suomi on meinaan tällä hetkellä täynnä niitä sähköauton omistajia, jotka kuuntelivat työkaveria/naapuria viime syksynä, että nyt kannattaa ostaa täyssähkö kun vielä halvalla saa ja että sähköautossa ei arvo tipu. Kuinkas kävikään ;)
Tämä on ehkä se vaikein, kun ei oikein itsekään tiedä mihin kallistua. :) Toiset sanoo toista ja toiset toista. Autolla alkaa olemaan itsellä sen verran ajettu, että pitää vaihtaa vuodenvaihteen jälkeen viimeistään. Vielä saa kuitenkin kohtuullisesti. Olisi kiva, kun olisi kristallipallo niin tietäisi mitä tehdä. Työajoon se auto pitää kuitenkin saada ja ilmankaan ei voi olla. Dieselin hintakin on tullut kivasti nyt alaspäin, mutta onko jatkuvaa. Siihenkin olisi jonkun lööpin mukaan ensi vuoden alkuun tulossa 40 sentin korotukset. Käykö sitten näin on eri asia.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä on ehkä se vaikein, kun ei oikein itsekään tiedä mihin kallistua. :) Toiset sanoo toista ja toiset toista. Autolla alkaa olemaan itsellä sen verran ajettu, että pitää vaihtaa vuodenvaihteen jälkeen viimeistään. Vielä saa kuitenkin kohtuullisesti. Olisi kiva, kun olisi kristallipallo niin tietäisi mitä tehdä. Työajoon se auto pitää kuitenkin saada ja ilmankaan ei voi olla. Dieselin hintakin on tullut kivasti nyt alaspäin, mutta onko jatkuvaa. Siihenkin olisi jonkun lööpin mukaan ensi vuoden alkuun tulossa 40 sentin korotukset. Käykö sitten näin on eri asia.
Saatko kilometrikorvauksia työajoista? Jos saat, niin sähköautolla saat selkeää tuottoa verrattuna polttisautoon. Täyssähköön vain ja unohdat plugarit ja polttikset.

Tai no ei nyt tuottoa, mutta kilsakorvauksilla maksaa kaikkea muutakin kuin sähkön ja huollot.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Fisker olisi myös täällä kiva päästä kokeilemaan. Koskakohan rantautuu tänne.
Juttelin edustajien kanssa, ja yrittivät hetken kaivaa tietoa, mutta ei tultu hullua hurskaammaksi. Kehotti vain seuraamaan somekanavia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@ruoska Kannattaa miettiä, että mikä se oma tarve sille autoilulle on ja sen perusteella kartoittaa vaihtoehtoja autoksi. Suomi on meinaan tällä hetkellä täynnä niitä sähköauton omistajia, jotka kuuntelivat työkaveria/naapuria viime syksynä, että nyt kannattaa ostaa täyssähkö kun vielä halvalla saa ja että sähköautossa ei arvo tipu. Kuinkas kävikään ;)
Niin, siis Teslojen hinnat ovat pudonneet, ja niidenkin osalta ollaan palattu lähinnä normaaliin tilanteeseen. Jos budjetti on 40+ k€ ja muutoin spekseihin + asuinpaikkaan sopii, sähköauto on ylivoimainen valinta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos budjetti on 40+ k€ ja muutoin spekseihin + asuinpaikkaan sopii, sähköauto on ylivoimainen valinta.
Juuri näin eli se oma tarve ja mahdollisuudet helppoon lataukseen, niin mullakin olis jo sähköauto. Aikaisemman viestini pointti oli se, että ei kuuntele pelkästään naapuria vaan miettii myös omassa päässään sen itselleen oikean ratkaisun. Toki sen naapurin hyvät ja huonot kokemukset kannattaa kuunnella tarkkaan.
 

ruoska

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, Liverpool, Real Madrid
Saatko kilometrikorvauksia työajoista? Jos saat, niin sähköautolla saat selkeää tuottoa verrattuna polttisautoon. Täyssähköön vain ja unohdat plugarit ja polttikset.

Tai no ei nyt tuottoa, mutta kilsakorvauksilla maksaa kaikkea muutakin kuin sähkön ja huollot.
Saan joo. Siksi tuo alkaa olemaan paremmalta kuulostava vaihtoehto pikku hiljaa. Pitemmät välit epäilyttää, mutta kai noita tolppia alkaa olemaan jo vähän joka paikassa
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
@ruoska Kannattaa miettiä, että mikä se oma tarve sille autoilulle on ja sen perusteella kartoittaa vaihtoehtoja autoksi. Suomi on meinaan tällä hetkellä täynnä niitä sähköauton omistajia, jotka kuuntelivat työkaveria/naapuria viime syksynä, että nyt kannattaa ostaa täyssähkö kun vielä halvalla saa ja että sähköautossa ei arvo tipu. Kuinkas kävikään ;)

Eli kuinka heille kävi? Ajavat hyvällä sähköautolla tyytyväisenä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varmasti näin, mutta se seikka saattaa vituttaa, että jäännösvelka ylittää auton arvon reilusti. Toki kun on hyvän auton ostanut, niin ei sitä ole tarvetta ihan pian vaihtaakkaan.
Vuosi sitten maksoin ja sain Skoda Enyaq 80x 57 000 euroa. Nyt halvin 80x viime vuoden malli huonommilla varusteilla Nettiautossa 54 900 euroa. Kuinkas paljon bensiiniautoissa hinta tippuu kun ajaa liikkeestä ulos? Tuskinpa selviää muutaman prosentin arvon laskulla.

Eniveis ihan normaalilta tai paremmalta arvon laskulta tämä vaikuttaa. Rahoitustakin olen maksanut enemmän pois. Heh.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Varmasti näin, mutta se seikka saattaa vituttaa, että jäännösvelka ylittää auton arvon reilusti. Toki kun on hyvän auton ostanut, niin ei sitä ole tarvetta ihan pian vaihtaakkaan.

Tämä siis koski käytännössä yhtä Teslan mallia. Essonpaarissa siitä tietysti tuli koko alan totuus.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vuosi sitten maksoin ja sain Skoda Enyaq 80x 57 000 euroa. Nyt halvin 80x viime vuoden malli huonommilla varusteilla Nettiautossa 54 900 euroa. Kuinkas paljon bensiiniautoissa hinta tippuu kun ajaa liikkeestä ulos? Tuskinpa selviää muutaman prosentin arvon laskulla.

Eniveis ihan normaalilta tai paremmalta arvon laskulta tämä vaikuttaa. Rahoitustakin olen maksanut enemmän pois. Heh.
Hieman tyhmä saa olla, jos ostaa auton ja yrittää myydä sen samantien takaisin, heh.

Autoiluun liittyy aina arvonlaskua.

Olen ymmärtänyt, että Skodallakin oli aika pitkät toimitusajat, joten jos olet autosi vuosi sitten tuolla hinnalla tilannut ja saanut sen vielä samantien linjan läpi itsellesi, onnea!
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä siis koski käytännössä yhtä Teslan mallia. Essonpaarissa siitä tietysti tuli koko alan totuus.
Eli muun merkkisen ostaneet ovat vielä voitolla? Tohdin epäillä sitä.

Nettiautosta voi pyyntejä omasta autostaan katsella, mutta siitä on vielä pitkä matka siihen, että saman hinnan saat itse, kun menet vaihtohyvitystä kysymään.

Essonbaarista joku on varmaan siinä onnistunutkin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen ymmärtänyt, että Skodallakin oli aika pitkät toimitusajat, joten jos olet autosi vuosi sitten tuolla hinnalla tilannut ja saanut sen vielä samantien linjan läpi itsellesi, onnea!
Auton tilasin marraskuussa 2021 ja sain sekä maksoin elokuussa 2022, mutta en tiedä miten se liittyy mihinkään.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Auton tilasin noin 1,5 vuotta sitten, mutta en tiedä miten se liittyy mihinkään.
Siten, että varmaan tilaussopparissa oli autolle annettu hinta? Kyllä niitä hintoja nostettiin aika rouheasti kuumimpaan aikaan, niitä täällä mainostettiin ja kehuttiin, että onneksi itse sai vielä halvalla.

Vai eikö sun auton hinta muuttunut tilaus hetken ja luovutuksen välissä? Muistelisin, että täälläkin joku kehui, että olisi saanut jo tilatusta autostaan tonneja enemmän kun jos olisi jättänyt auton ottamatta?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siten, että varmaan tilaussopparissa oli autolle annettu hinta? Kyllä niitä hintoja nostettiin aika rouheasti kuumimpaan aikaan, niitä täällä mainostettiin ja kehuttiin, että onneksi itse sai vielä halvalla.

Vai eikö sun auton hinta muuttunut tilaus hetken ja luovutuksen välissä? Muistelisin, että täälläkin joku kehui, että olisi saanut jo tilatusta autostaan tonneja enemmän kun jos olisi jättänyt auton ottamatta?
En ymmärrä yhtään sun pointtia. Auton hinta oli 57 000 tilaushetkellä ja maksoin 57 000 luovutushetkellä, osa toki rahoituksella.
 

Tuamas

Jäsen
Eli indikoitko @WildCore tässä, että sähköautojen arvonalenema on merkittävästi polttomoottoriautoa korkeampi?

Koska viime vuoden tilannehan oli puhdas tarjontakapeikkojen aiheuttama anomalia, joka vaikutti muuallakin kuin sähköautoissa, kuitenkin jokainen normaaliälyinen autonostaja ymmärtää, että uudessa autossa arvonalenema on odotusarvoisesti se suurin yksittäinen kustannus.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli indikoitko @WildCore tässä, että sähköautojen arvonalenema on merkittävästi polttomoottoriautoa korkeampi?

Koska viime vuoden tilannehan oli puhdas tarjontakapeikkojen aiheuttama anomalia, joka vaikutti muuallakin kuin sähköautoissa, kuitenkin jokainen normaaliälyinen autonostaja ymmärtää, että uudessa autossa arvonalenema on odotusarvoisesti se suurin yksittäinen kustannus.
En, vaan sitä että että kuumilla markkinoilla ostaminen ei ole fiksua vaikka se naapuri niin sanookin, kun se naapuri itse on auton ostanut ”oikeaan” hintaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Muiden merkkien uusien hinta on kasvanut ja tilauskanta on edelleen vahva, joten ei siellä vastaavaa hintarallia ole ollut. Eikä Teslallakaan yhtä mallia lukuun ottamatta - eikä niitä muita ylihintaan käytännössä ostettukaan. Siihen tietysti selkeä syy on, ettei niitä ollut markkinoilla.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Tämä on ehkä se vaikein, kun ei oikein itsekään tiedä mihin kallistua. :) Toiset sanoo toista ja toiset toista. Autolla alkaa olemaan itsellä sen verran ajettu, että pitää vaihtaa vuodenvaihteen jälkeen viimeistään. Vielä saa kuitenkin kohtuullisesti. Olisi kiva, kun olisi kristallipallo niin tietäisi mitä tehdä. Työajoon se auto pitää kuitenkin saada ja ilmankaan ei voi olla. Dieselin hintakin on tullut kivasti nyt alaspäin, mutta onko jatkuvaa. Siihenkin olisi jonkun lööpin mukaan ensi vuoden alkuun tulossa 40 sentin korotukset. Käykö sitten näin on eri asia.
Jos nyt oikein ymmärsin, niin ihan pienimmällä mahdollisella budjetilla et ole liikkeellä. Eli alkaa jo löytymään ihan mukavasti vaihtoehtoja plugareiden ja myös täyssähköisten puolelta. Itse kävisin varmaankin nyt sinun kengissäsi suorittamassa huolelliset koeajot useamman eri merkin autoilla (Audi, BMW, Mese, Volvo, Skoda jne.) ja kävisin myös koeajamassa plugareita, erityisesti Mersun GLC:n. Range taitaa olla siinä 100 km paikkeilla, joten ihan kivasti pääsee myös sähköllä. Samoin kannattaa miettiä, missä pystyt lataamaan. Kotona, työpaikalla vai oletko kokonaan julkisten latureiden varassa.

Jos vuotuiset ajokilometrit ovat luokkaa 30 000 km, niin oma valinta kohdistuisi koeajojen jälkeen siihen merkkiin ja malliin, josta tulee fiilis just eikä melkein. Eli en tekisi valintaa pelkästään sillä perusteella, mikä tulee kaikista halvimmaksi tai mitä siihen, mitä se ja se sanoi tai suositteli. Ota myös huomioon se, että talvipakkasilla se valmistajan lupaama range saattaa jopa puolittua, eli Helsinki-Tampere-Helsinki tai Helsinki-Turku-Helsinki reissut eivät välttämättä onnistu täyssähköllä ilman latausta jossakin sopivassa paikassa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Onko kenelläkään kokemusta Tallinnassa sähköautoilusta ja ilmaisesta pysäköinnistä, jota ilmeisesti voi kaupungilta hakea?

Heinäkuun puolessa välissä oltaisiin tuonne pariksi yöksi menossa, mutta vaikea löytää tietoa, mistä tuota lupaa voi hakea...
 
Suosikkijoukkue
Ilves
www.tallinn.ee/parking:

Parking permit for an electric car​

In the City Centre, parking is free for electric cars. Electric cars are powered fully by an electric motor and are marked with a specific entry in the vehicle registration certificate. According to the law, parking in a public paid parking zone in the City Centre is free of charge for drivers whose vehicle has carbon dioxide (CO2) emissions of zero grams per kilometre.
In order to receive a charge exemption, submit an application to the Tallinn Transport Department. Charge exemption is proven by a relevant electronic confirmation issued by the Tallinn Transport Department.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Järvenpään kohdassa motarilla nostettiin aamulla ID.nelosta hinurin lavalle. Olikohan oltu rangen kanssa optimistisia vai oliko tullut huono softapäivitys.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös