Tämä on ehkä se vaikein, kun ei oikein itsekään tiedä mihin kallistua. :) Toiset sanoo toista ja toiset toista. Autolla alkaa olemaan itsellä sen verran ajettu, että pitää vaihtaa vuodenvaihteen jälkeen viimeistään. Vielä saa kuitenkin kohtuullisesti. Olisi kiva, kun olisi kristallipallo niin tietäisi mitä tehdä. Työajoon se auto pitää kuitenkin saada ja ilmankaan ei voi olla. Dieselin hintakin on tullut kivasti nyt alaspäin, mutta onko jatkuvaa. Siihenkin olisi jonkun lööpin mukaan ensi vuoden alkuun tulossa 40 sentin korotukset. Käykö sitten näin on eri asia.
Jos nyt oikein ymmärsin, niin ihan pienimmällä mahdollisella budjetilla et ole liikkeellä. Eli alkaa jo löytymään ihan mukavasti vaihtoehtoja plugareiden ja myös täyssähköisten puolelta. Itse kävisin varmaankin nyt sinun kengissäsi suorittamassa huolelliset koeajot useamman eri merkin autoilla (Audi, BMW, Mese, Volvo, Skoda jne.) ja kävisin myös koeajamassa plugareita, erityisesti Mersun GLC:n. Range taitaa olla siinä 100 km paikkeilla, joten ihan kivasti pääsee myös sähköllä. Samoin kannattaa miettiä, missä pystyt lataamaan. Kotona, työpaikalla vai oletko kokonaan julkisten latureiden varassa.
Jos vuotuiset ajokilometrit ovat luokkaa 30 000 km, niin oma valinta kohdistuisi koeajojen jälkeen siihen merkkiin ja malliin, josta tulee fiilis just eikä melkein. Eli en tekisi valintaa pelkästään sillä perusteella, mikä tulee kaikista halvimmaksi tai mitä siihen, mitä se ja se sanoi tai suositteli. Ota myös huomioon se, että talvipakkasilla se valmistajan lupaama range saattaa jopa puolittua, eli Helsinki-Tampere-Helsinki tai Helsinki-Turku-Helsinki reissut eivät välttämättä onnistu täyssähköllä ilman latausta jossakin sopivassa paikassa.