Sähköautoilu

  • 496 643
  • 4 584

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On tuota omatoimista latailua näkynyt oman työpaikan vanhalla parkkiksella jo monta vuotta sitten. Siinä oli koko päivän lämmitystolpissa kiinni lataushybridejä kun osassa vanhoista rasioista oli jatkuva virta eikä tietenkään mitään lukkoja.

No sattuipa kerran myös niin, että kun tulin kotiin omalle parkkipaikalle niin siinä oli jonkun merssu töpseli perseessä kiinni. Ilmeisesti viereisen paikan haltijalla oli vieraita käymässä ja arvelivat, ettei tuohon ketään hetkeen tule. Hetken teki mieli repiä johto vittuun siitä lämmitystolpasta ja heittää puskaan, mutta annoin olla.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taitaa tilaus vaihtua nyt kuitenkin tutkarampautettuun Tesla Y:hyn, kun korealaiset eivät saa ikinä autoa toimitettua. Jännä sanoa, mutta tämän hetken hinnoilla Y, ainakin LR-malli on nimenomaan järkiratkaisu verrattuna muihin, ja vielä kompromissi monella tapaa. Perheelliselle pirun hyvät tilat, kun oli nyt hetken niin käytössä, että sai autoa normaalisti kuormattuakin.

Keulatutkan puuttuminen harmittaa, kun kamera ei vain toimi riittävän vakaasti, samoin latausnopeudessa tulee hieman turpaan. Hintataso on kuitenkin houkutteleva ja auton saa jopa viikoissa, tilattunakin kuukaudessa-kahdessa.

Suosittelen kyllä. Vaikka itse taisin ostaa lähes kalleimmalla hinnalla, lohdutan itseäni parkkitutkilla ja edullisella 6 vuoden rahoituksella.

Mutta miksi suosittelen, niin auton käyttäminen on todella helppoa ja softa ylivertainen mitä muihin olen verrannut. Huonoja puolia sen romahtaneen hinnan lisäksi on mustan maalin heikko laatu ja perkuleen kova alusta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Suosittelen kyllä. Vaikka itse taisin ostaa lähes kalleimmalla hinnalla, lohdutan itseäni parkkitutkilla ja edullisella 6 vuoden rahoituksella.

Mutta miksi suosittelen, niin auton käyttäminen on todella helppoa ja softa ylivertainen mitä muihin olen verrannut. Huonoja puolia sen romahtaneen hinnan lisäksi on mustan maalin heikko laatu ja perkuleen kova alusta.

Hyvä kompromissi tosiaan kuten sanoin, ja varsinkin tavaratila hämmentävän hyvä. EV6 on ollut nyt odotuksessa puolitoista vuotta (toki väliaikainen täyssähkö tilalla) eikä kyllä enää kiinnosta odotella. Puutteensa on Teslassa, mutta kyllähän tuolla pärjäisi. Ja työsuhdeliisarina nykyhinnalla verotusarvo on myös hyvin houkutteleva, kun myyntihinta putosi.

Alusta on kieltämättä kova, mutta maantiellä se on sitten taas mukava. Ehkä ne vähät hiekkatiet jne. kestää ja muistaa töyssyihin hidastaa. Riskipreemiota on (kun hoidan tämän myös työnantajakulmasta) kyllä leasinghinnassa muita merkkejä enemmän suhteessa hankintahintaan.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta miksi suosittelen, niin auton käyttäminen on todella helppoa ja softa ylivertainen mitä muihin olen verrannut. Huonoja puolia sen romahtaneen hinnan lisäksi on mustan maalin heikko laatu ja perkuleen kova alusta.
Lyhyesti oma näkemys tärkeimmistä seikoista Model Y:n (LR) osalta:
+ supercharger-verkosto (ja niiden helppokäyttöisyys ja navigointi niiden kautta)
+ suorituskyky
+ range / kulutus
+ tilat (takakontti + frunk)
+ softa (helppokäyttöisyys ja sujuvuus, päivitykset)
- kovahko alusta
- karu / askeettinen sisusta
- fyysisten painikkeiden ja HUD:n puute
- koukun käytettävyys
- penkit varsin kehnot, etenkin istuinosan lyhyys häiritsee
- luokattoman surkea pyyhinautomatiikka ja pyyhinten vaikea käytettävyys padin kautta
- ja kaikista suurin miinus itselleni: matriisivalojen puuttuminen. Yhdistettynä kehnoon kaukovaloassistenttiin, joutuu käytännössä käyttämään pitkiä manuaalisesti. Matriiseihin tottuneelle tämä on aika lähelle deal breaker, jos ajaa yhtään pimeään aikaan valaistujen teiden ulkopuolella.

Se riippuu sitten omista mieltymyksistä ja painotuksista onko kaikista sopivin vaihtoehto. Jos tarvitsee isoja tiloja, on hinta-/laatusuhteessa melko vaikea päihittää, jos pystyy elämään surkean valo- ja pyyhinautomatiikan kanssa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Jermu pyyhkimien sadetunnistin tosiaan on aika kuraa, mutta valojen suhteen enpä ole itse huomannut mitään poikkeavaa. Tosin aika vähän tulee missään skutsissa pimeällä ajettua niin ehkä sen takia en ole itse havainnut ongelmaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Makuja on monia. Itse pidän nimenomaan siitä, ettei noita painikkeita ja vilkkuvaloja ole liiaksi, vaan perustoiminnot löytyvät viiksistä ja loput saa näytöltä. Sama pätee askeettiseen sisustaan - suosin samaa linjaa kotonakin, vähemmän on enemmän.

Pyyhiautomatiikka on kehno ja alusta kova suomalaisille teille. Motareilla ei tosin ongelmia.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Noissa @DAFille potentiaalisissa 2023 Y-malleissa taitaa olla pehmeämpi Comfort Suspension, mikä osaltaan on miellyttävämpi kotimaisilla teillä. Eli pientä lohtua tutkien puutteelle.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt meidän perhe on siirtynyt täysin sähköiseen kulkineeseen, kun XC40 on saatu käyttöön.

Kilometrejä ei ole vielä sataakaan, mutta minä pidän. Yllättävän ketterän oloinen, kuskilla ainakin kivasti tilan tunnetta ja namiskat on oikeilla paikoillaan. Riittävän nopeasti myös tapahtuu asioita kun painaa lapun lattiaan.

Nättikin se on.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Olisiko asiaa tuntevilla antaa vinkkejä mitä olisi hyvä ottaa huomioon id4:n kohdalla. Ajattelin ottaa ryösuhdeautoksi ko. mallin kun näyttää saavan nopealla toimituksella jopa koukullisia versioita "mattaharmaana" ja matalaan hankintarajaan sopivina.
Varusteiden vertailu wolkkarin sivuilla ei omaan silmään ole simppelein, esim. onko ilppi ns. pakollinen varuste?

Jos jollakin on tällainen kansanauto ajossa, olisi kiva kuulla kokemuksia...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisiko asiaa tuntevilla antaa vinkkejä mitä olisi hyvä ottaa huomioon id4:n kohdalla. Ajattelin ottaa ryösuhdeautoksi ko. mallin kun näyttää saavan nopealla toimituksella jopa koukullisia versioita "mattaharmaana" ja matalaan hankintarajaan sopivina.
Varusteiden vertailu wolkkarin sivuilla ei omaan silmään ole simppelein, esim. onko ilppi ns. pakollinen varuste?

Jos jollakin on tällainen kansanauto ajossa, olisi kiva kuulla kokemuksia...
Taitaa ilman tuota ilppiä kulutus olla talvella melkoinen, eli range lyhenee. Käsittääkseni ILP tänne leveysasteille on ns. pakollinen. Esimerkiksi Enyaqeja ei Suomeen myydä ilman sitä.

En toki kyseistä autoa omista vaan tämä netistä luettua.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei kai niitä enää kumpaakaan myydä ilman lämpöpumppua.

ID.4 (samoin Enyaq) on niin perusauto ja peruspaketoitu, että vaikea sanoa mitään erityisen pakollisia varusteita. Pienimmällä akulla en ottaisi kumpaakaan. Hintarajasta ja omista preferensseistä kiinni, mitä varusteita mukaan haluaa.

Perusmukava ja aika tylsä sähköauto, johon siirtyminen polttiksesta ei ole dramaattinen. Varmatoiminen uusilla ohjelmilla ja latausnopeuskin alkaa olla kohdallaan, mutta talvella edelleen antaa tasoitusta, koska akun esilämmitystä ei ole.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Däng u @Tadu Ja @DAF!
Tuo ilppi hämäsi kun oli listattuna "lisävarusteena" osassa nopean toimituksen autossa ja osassa ei.
Enyaqia olen joskus ajanut, aikä säväreitä liikaa tullut, mutta polttiksiin verrattuna ei negatiivista noussut esille.
Jossain 55 kilon pitäisi arvo heilua, eikä sillä kuuhun mennä.
Tosin vajaan vuoden kun on downsiftannut autoilun suhteen, mahdollinen vaihto parantaa ajokokemusta varmasti!
Latausnopeudella ei tällä kertaa ole liiemmin väliä, range id4:ssa isommalla akulla riittää ja duunissa pystyy ainakin -25 asti lataamaan ilmaiseksi. Vielä kun valtio subventoi verotusarvoa, ei 450-480€ liksan päälle ole paha, duuniajoista saa sen 14 penniä kilometriltä joten vaihto omasta käyttöetuautoon on aika no brainer.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Däng u @Tadu Ja @DAF!
Tuo ilppi hämäsi kun oli listattuna "lisävarusteena" osassa nopean toimituksen autossa ja osassa ei.
Enyaqia olen joskus ajanut, aikä säväreitä liikaa tullut, mutta polttiksiin verrattuna ei negatiivista noussut esille.
Jossain 55 kilon pitäisi arvo heilua, eikä sillä kuuhun mennä.
Tosin vajaan vuoden kun on downsiftannut autoilun suhteen, mahdollinen vaihto parantaa ajokokemusta varmasti!
Latausnopeudella ei tällä kertaa ole liiemmin väliä, range id4:ssa isommalla akulla riittää ja duunissa pystyy ainakin -25 asti lataamaan ilmaiseksi. Vielä kun valtio subventoi verotusarvoa, ei 450-480€ liksan päälle ole paha, duuniajoista saa sen 14 penniä kilometriltä joten vaihto omasta käyttöetuautoon on aika no brainer.
Mulla on Enyaq80x ja siitä maksoin pari tonnia yli budjettisi, mutta eikös tuolla saa jo Tesla Model Y:n nelivetoisena..?

Itse kyllä Enyaqista pidän, mutta silloin kun itse hankinnan tein oli hintaetu Skodalla.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Mulla on Enyaq80x ja siitä maksoin pari tonnia yli budjettisi, mutta eikös tuolla saa jo Tesla Model Y:n nelivetoisena..?

Itse kyllä Enyaqista pidän, mutta silloin kun itse hankinnan tein oli hintaetu Skodalla.
Tesla ei ole mulle vaihtoehto, ei ainakaan "pikkumuna", tuossa aatun vehkeessä silmä sairastaa vähemmän.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Torstaina tuli myyntiin Volvon uusi pikkupurkki ex30 36 900€ alkaen, tuli poimittua sellainen liisarilla - kun kaiken laskee yhteen niin tulee nykyistä diesel-purkkia halvemmaksi. Samalla toki olisi saanut poimittua Tesla 3 jne, mutta koitetaan nyt tätä - koko riittää meidän tarpeisiin - xc40 pienempi, joskin suurempi akseliväli.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vähän kieltämättä itselläkin heräsi kiinnostus tuon EX30 nelivedon osalta. Reilu 50k ja saa aika kivan suorituskyvyn ja hyvät varusteet. Itselläni tosin vielä 1500kg venepaketin vuoksi jää sähköautot vain haaveeksi.
 

ruoska

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, Liverpool, Real Madrid
Täällä myös alkanut kasvamaan kiinnostus vaihtaa kiesiä dieselistä pikku hiljaa sähkön puolelle. Audilla ajanut jo pitemmän aikaa ja miksei voisi merkin vaihtokin olla ihan mahdollinen. Tykännyt ajaa maasturilla, joten sillä linjalla olisi mukava jatkaa myös tulevaisuudessa. Audin Q8 e-tronia katsellut ja se voisi erittäin potentiaalinen. Onko kokemusta kenelläkään? Samaten uusi malli Q6, joka tulee ensi vuoden alussa. Budjetti saisi pyöriä 70000 €:n ympärillä, joten muitakin vaihtoehtoja voi suositella.
 

ruoska

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, Liverpool, Real Madrid
Samaten ajatellut, että voisiko olla hybrid? Siellä vaihtoehto onkin paljon, mutta onko sitten kuitenkaan pitemmän päälle järkevää. Katoaako markkinoilta kokonaan jossain vaiheessa muutenkin ja kysyntä laskee?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Samaten ajatellut, että voisiko olla hybrid? Siellä vaihtoehto onkin paljon, mutta onko sitten kuitenkaan pitemmän päälle järkevää. Katoaako markkinoilta kokonaan jossain vaiheessa muutenkin ja kysyntä laskee?

Phevien aika oli 3-5 vuotta sitten, eipä juuri enää kannata. Näkyy myös myyntiluvuissa laskun, ja Norjassa ovat jo uusista liki poistuneet.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Täällä myös alkanut kasvamaan kiinnostus vaihtaa kiesiä dieselistä pikku hiljaa sähkön puolelle. Audilla ajanut jo pitemmän aikaa ja miksei voisi merkin vaihtokin olla ihan mahdollinen. Tykännyt ajaa maasturilla, joten sillä linjalla olisi mukava jatkaa myös tulevaisuudessa. Audin Q8 e-tronia katsellut ja se voisi erittäin potentiaalinen. Onko kokemusta kenelläkään? Samaten uusi malli Q6, joka tulee ensi vuoden alussa. Budjetti saisi pyöriä 70000 €:n ympärillä, joten muitakin vaihtoehtoja voi suositella.
Kuinkas MB EQB? En ole ajanut, mutta Mersulla on ihan hyvin hanskassa voimalinja ja ajonhallinta.
---

Tuo EX30 on kyllä todella mielenkiintoinen. Tykkään muotoilustaan ja varusteet ihan hyvät tuolla Ultralla. Autonvaihto ei ole ajankohtainen itselläni, mutta jos olisi, tuossa olisi varsin vahva vaihtoehto.

Münchenissä tuli vastaan Fisker showroom, jossa esillä oli pari uutta Fisker Ocean-mallia. Ei vielä saatavilla Suomessa, muuta Norja ja Tanska oli jo listoilla. Ihan mielenkiintoinen vekotin, WLTP 707 km ja tehot ihan ok.

Materiaalit vaikuttivat myös istuskelun perusteella laadukkailta ja kuskin penkin taakse mahduin omilla säädöilläni istumaan. Takaboksi ei mikään erityisen kookas ollut. Hinnat alkaen 39 k€ Saksassa.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
@ruoska Itse nyt Audi E-tronia ajanut vuoden, pienellä akulla ja pärjätty sillä tosi hyvin. Jämäkkä, luotettava ja mahtava ajaa, hyvin ns perinteisen premium-pirssin oloinen. Painaa kun piru ja täten tuntuma tiehen on erinomaisen jousituksen kera erinomainen.

Q8 on tästä hieman uusittu, ulkomuoto ihan sama, mutta akkuteknologia ja täten kantama ainakin paljon parempaa. Suosittelen kaikkiaan.

Eli nyt sitten ollaan kaikessa autoilussa sähköllä. Kyllä tuollainenPHEV Suomen latausinfralla edelleen on kiinnostava, mutta tuli nyt hypättyä sen vaiheen yli.

Fisker on kyllä hyvänoloinen - mukava olisi joskus päästä testaamaan.
 

ruoska

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, Liverpool, Real Madrid
Phevien aika oli 3-5 vuotta sitten, eipä juuri enää kannata. Näkyy myös myyntiluvuissa laskun, ja Norjassa ovat jo uusista liki poistuneet.
Vähän samaa ajatellut, vaikka esim. Mersu toi niiden uuteen GLC-malliin tuntuvasti kilsoja lisää sähkön puoleen. Reilu 100 km sähköllä on jo sentään jonkinlainen matka.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@ruoska Kannattaa miettiä, että mikä se oma tarve sille autoilulle on ja sen perusteella kartoittaa vaihtoehtoja autoksi. Suomi on meinaan tällä hetkellä täynnä niitä sähköauton omistajia, jotka kuuntelivat työkaveria/naapuria viime syksynä, että nyt kannattaa ostaa täyssähkö kun vielä halvalla saa ja että sähköautossa ei arvo tipu. Kuinkas kävikään ;)
 

ruoska

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, Liverpool, Real Madrid
@ruoska Itse nyt Audi E-tronia ajanut vuoden, pienellä akulla ja pärjätty sillä tosi hyvin. Jämäkkä, luotettava ja mahtava ajaa, hyvin ns perinteisen premium-pirssin oloinen. Painaa kun piru ja täten tuntuma tiehen on erinomaisen jousituksen kera erinomainen.

Q8 on tästä hieman uusittu, ulkomuoto ihan sama, mutta akkuteknologia ja täten kantama ainakin paljon parempaa. Suosittelen kaikkiaan.

Eli nyt sitten ollaan kaikessa autoilussa sähköllä. Kyllä tuollainenPHEV Suomen latausinfralla edelleen on kiinnostava, mutta tuli nyt hypättyä sen vaiheen yli.

Fisker on kyllä hyvänoloinen - mukava olisi joskus päästä testaamaan.
Tämä oli mukava kuulla. Tuota uutta Q8-mallia olen pohtinut. Vähän kun haluaisi varustelua tuohon perusmallin niin saa laittaa kättä taskuun. Hinta pomppaa äkkiä 80000 €:n päälle. Itsellä tulee vuodessa se 30000 km ajoa, niin tärkeää olisi myös saada luotettava peli jolla pystyy päästämään myös vähän pitemmän matkan seuraavalle lataukselle. Kai nuo vuoden-pari vanhatkin E-tronit voisi kelvata. Tuskin tuo akun kapasiteetti niin paljon laskee?

Fisker olisi myös täällä kiva päästä kokeilemaan. Koskakohan rantautuu tänne.
 

ruoska

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, Liverpool, Real Madrid
Kuinkas MB EQB? En ole ajanut, mutta Mersulla on ihan hyvin hanskassa voimalinja ja ajonhallinta.
---

Tuo EX30 on kyllä todella mielenkiintoinen. Tykkään muotoilustaan ja varusteet ihan hyvät tuolla Ultralla. Autonvaihto ei ole ajankohtainen itselläni, mutta jos olisi, tuossa olisi varsin vahva vaihtoehto.

Münchenissä tuli vastaan Fisker showroom, jossa esillä oli pari uutta Fisker Ocean-mallia. Ei vielä saatavilla Suomessa, muuta Norja ja Tanska oli jo listoilla. Ihan mielenkiintoinen vekotin, WLTP 707 km ja tehot ihan ok.

Materiaalit vaikuttivat myös istuskelun perusteella laadukkailta ja kuskin penkin taakse mahduin omilla säädöilläni istumaan. Takaboksi ei mikään erityisen kookas ollut. Hinnat alkaen 39 k€ Saksassa.
Mersukaan ei olisi huono vaihtoehto. Ehkä vähän laatikkomainen ulkonäkö ei hivele mulle silmiä. Mutta menisi juuri tuohon hintaryhmään mitä haen. Mersu on myös varmasti taattua Mersun laatua. Premium-merkkiä. Tuo Fisker alkoi tosiaan kiinnostamaan heti, kun näki noita viime aikaisia kuvia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös