Sähköautoilu

  • 498 224
  • 4 586

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Lataa vaan puhelimeen se Virrankin äppi, siitä näet latauspisteiden hinnat. Ei tää nyt mitään rakettikirurgiaa ole.

Ja kerran kun poltat näppis johonkin ylihintaiseen roaming-lataukseen sun vahingot on joitain kymppejä, opit asian ja et tee virhettä enää jatkossa. Voit kuitata sen bensan tankkauksen hintaisena virheenä. Ja jotkut tankkaa bensaa joka päivä, ihan onnellisena, lol.
No siis plugarin omistajana sitä bensaa pitää vielä tankata. Rehellisesti Voin todeta, että varmaan siirryn sähköautoilijaksi jossain vaiheessa, mutta onhan nuo ylläolevat hintaselostukset aidosti koomisia. Mitä muuta tuotetta pitää ostaa noin monimutkaisella hinnanmuodostuksella.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulle on vasta täyssähkö tulossa, mutta ajattelin valmistautua etukäteen. Eli näitä lataus-appeja on ainakin siis Elli, Virta, K-lataus, ABC mobiili ja Plugit, olisiko vielä muita tarpeellisia?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
PHEV-kuskille pitää kyllä nostaa hattua jos jaksaa alkaa laturien mukaan reissua suunnitella. Onko halvimmat pullakahvit myös skoutattu etukäteen? @mekabyte

Turun Sanomissa oli juuri juttu sähköautolla Lappiin menneestä perheenisästä. Kuusi pysähdystä matkalla, mutta ei se haitannut koska perillä oli useamman tauon takia tuoreempi olo, ja lopulta kuulemma aika sama että kestääkö se kahden viikon loman menomatka kuusi tuntia pitempään, mukavuus on kuitenkin tärkeämpää. Takaisin tultiinkin autojunalla.
Pahoittelen pientä seppoilua, mutta oli jotenkin koominen se juttu, sellaista Matti&Rautatie-matkakertomushenkeä, jonka kruunasi loppukaneetti kotimatkan kulkuvälineestä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
PHEV-kuskille pitää kyllä nostaa hattua jos jaksaa alkaa laturien mukaan reissua suunnitella. Onko halvimmat pullakahvit myös skoutattu etukäteen? @mekabyte

Turun Sanomissa oli juuri juttu sähköautolla Lappiin menneestä perheenisästä. Kuusi pysähdystä matkalla, mutta ei se haitannut koska perillä oli useamman tauon takia tuoreempi olo, ja lopulta kuulemma aika sama että kestääkö se kahden viikon loman menomatka kuusi tuntia pitempään, mukavuus on kuitenkin tärkeämpää. Takaisin tultiinkin autojunalla.
Pahoittelen pientä seppoilua, mutta oli jotenkin koominen se juttu, sellaista Matti&Rautatie-matkakertomushenkeä, jonka kruunasi loppukaneetti kotimatkan kulkuvälineestä.
No ei nyt sentään laturien mukaan, mutta kun on menossa kotiseudulle ja sähköllä on kiva ajella, niin siksi noita asemia on kaivellut. Osa on sitten yleistä ihmettelyä markkinan keskeneräisyydestä. Mulle kyllä kuusi tuntia extraa olisi jo aikalailla no no.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No ei nyt sentään laturien mukaan, mutta kun on menossa kotiseudulle ja sähköllä on kiva ajella, niin siksi noita asemia on kaivellut. Osa on sitten yleistä ihmettelyä markkinan keskeneräisyydestä. Mulle kyllä kuusi tuntia extraa olisi jo aikalailla no no.
No tarkastin lehdestä ja vähän pistin lapinlisää (sic) eli lehtijutun mukaan lisäaika oli kaksi tuntia ja lomakin vain viikon pituinen. Tai lisäaikaa ei latauksiin mennyt tuolla reissulla tarkalleen kuin 35 minuuttia, mutta tuo kaksi tuntia oli yleisellä tasolla mainittuna.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@benicio kyllähän tuo sähköautolla Lappiin meno menee aika säätämiseksi. Ajateltiin ensi keväänä mennä viikoksi Leville tai Ylläkselle ja suunnittelin jo nuo matkat toteutettavaksi siten, että ajelen itse yön yli pohjoiseen Teslalla kaikkien romujen kanssa ja vaimo saa lentää tyttöjen kanssa Kittilään.

Toki tuo ratkaisu varmaan tehtäisiin bensa-autollakin, koska 1,5- ja 5-vuotiaiden lasten kanssa joku 13 tunnin ajomatka kuulostaa ihan helvetiltä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kuusi pysähdystä matkalla, mutta ei se haitannut koska perillä oli useamman tauon takia tuoreempi olo, ja lopulta kuulemma aika sama että kestääkö se kahden viikon loman menomatka kuusi tuntia pitempään, mukavuus on kuitenkin tärkeämpää.
Todellisuudessahan nuo pysähdykset kestävät 20-30min jos on latauskyvyllinen auto, eli ainakin itselläni pitkien reissujen tauot ihan samat ajaako sitten sähköautolla vaiko polttisautolla. Toki taukopaikat menee sitten sähköautolla latureiden mukaan. Polttiksella saa pysähtyä mihin haluaa. Mutta ehkä sen verran voi uhrautua kun kustannuksia tulee 4-5x vähemmän verrattuna öljylotkottimeen.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
@benicio kyllähän tuo sähköautolla Lappiin meno menee aika säätämiseksi. Ajateltiin ensi keväänä mennä viikoksi Leville tai Ylläkselle ja suunnittelin jo nuo matkat toteutettavaksi siten, että ajelen itse yön yli pohjoiseen Teslalla kaikkien romujen kanssa ja vaimo saa lentää tyttöjen kanssa Kittilään.

Toki tuo ratkaisu varmaan tehtäisiin bensa-autollakin, koska 1,5- ja 5-vuotiaiden lasten kanssa joku 13 tunnin ajomatka kuulostaa ihan helvetiltä.

Vähän ajankohdasta riippuen, niin kannattaa myös tsekata autojunan mahdollisuus. Illalla autolla yöjunan kyytiin Helsingistä tai Tampereelta ja yö hytissä nukkuen. Aamulla sitten lyhyt ajomatka Kolarista. Syksyllä tuli kahden suunnilleen tuon ikäisen lapsen kanssa mentyä yöjunalla Helsingistä Rovaniemelle auto kyydissä ja olihan se jo kokemuksena ja elämyksenä (etenkin lapsille) mukavaa. Yllättävän hyvin junassa myös nukkui lasten kanssa. Eikä tuon ikäisten kanssa tule vielä kovin kalliiksikaan, jos ottaa yhden hytin ja lapset nukkuvat vanhempien vieressä. Tuskin ainakaan kalliimmaksi kuin lentäen. Takaisin tultiin ajaen kahden ajopäivän taktiikalla ollen Oulussa yötä. Siellä Sokos Hotel Arinan leikkihuone on aika huikea pienten lasten kanssa, joten se on ainakin jatkossa ehdoton yöpaikka meillä, jos tarvetta noilla suunnilla lasten kanssa on yöpyä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
PHEV-kuskille pitää kyllä nostaa hattua jos jaksaa alkaa laturien mukaan reissua suunnitella. Onko halvimmat pullakahvit myös skoutattu etukäteen? @mekabyte

Turun Sanomissa oli juuri juttu sähköautolla Lappiin menneestä perheenisästä. Kuusi pysähdystä matkalla, mutta ei se haitannut koska perillä oli useamman tauon takia tuoreempi olo, ja lopulta kuulemma aika sama että kestääkö se kahden viikon loman menomatka kuusi tuntia pitempään, mukavuus on kuitenkin tärkeämpää. Takaisin tultiinkin autojunalla.
Pahoittelen pientä seppoilua, mutta oli jotenkin koominen se juttu, sellaista Matti&Rautatie-matkakertomushenkeä, jonka kruunasi loppukaneetti kotimatkan kulkuvälineestä.

Leafilla? Vai millä ihmeellä pitää kuudesti pysähtyä ja vielä tunti kerrallaan?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Leafilla? Vai millä ihmeellä pitää kuudesti pysähtyä ja vielä tunti kerrallaan?
Enyaqilta näytti, 60kWh akku. Ei jutussa varsinaisesti sanottu että pitää, mutta kuusi latauskertaa menomatkalla oli. 115€ meni rahaa latauksiin. Tuntia ei varmasti kerrallaan ladattu, se ylimääräinen 35 min meni yhteen hitaaseen täyteen asti lataukseen, jolla varmistettiin ettei tarvinnut pysähtyä enää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Enyaqilta näytti, 60kWh akku. Ei jutussa varsinaisesti sanottu että pitää, mutta kuusi latauskertaa menomatkalla oli. 115€ meni rahaa latauksiin. Tuntia ei varmasti kerrallaan ladattu, se ylimääräinen 35 min meni yhteen hitaaseen täyteen asti lataukseen, jolla varmistettiin ettei tarvinnut pysähtyä enää.

Okei, pikkuakkuinen siis. Viisi latausta arvioisin normaalisti tuossa sitten, isoakkuinen menisi kolmella talvella kyllä jonkun Turku-Ivalo-välinkin, kun latureitahan on hyvin tarjolla.
 

Outsider

Jäsen
Pikkuakkuisella todellinen range on jossain 200km tuntumassa, niin kyllähän siinä saa pidemmällä matkalla latailla.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Pikkuakkuisella todellinen range on jossain 200km tuntumassa, niin kyllähän siinä saa pidemmällä matkalla latailla.

Kyllä, sanoisin, että ihan max. 230-250km. Kesällä toki hieman enemmän, mutta maantieajo kuluttaa toki reilusti. Ollaan useampi reissu tehty Vuokattiin pikkuakkuisella Enyaqilla ja kolmella latauksella tuo menee kivuttomasti. Meille sopii hyvin, kun kolme kertaa pysähdytään muutenkin lasten, koiran ja kuskin takia, eikä yksikään lataus ole ollut pidempi kuin tauko.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

Hyviä uutisia lataajille. Taitaa latauspaikat kasvaa vaikka nyt niillä pohjoisen reissulla nopeammin kuin sähköautokanta tai ne jotka pohjoiseen sähköautoilevat.

Edelleen olen kyllä hämmentynyt että sähköauton hankinta on kiinni jostain parin tonnin tuesta vaikka auto on itsessään usein luokkaa 40-60k.
 

Vatso

Jäsen
Enemmän tuossa paistaa automyyjien propaganda, kun ei pystytä vastaamaan Teslan tuomaan kilpailuun ja mallisto on ylihintainen. Maaliskuun myydyin auto oli kuitenkin Suomessa Teslan Y, jotka suurin piirtein kaikki on myös tilattu 2023 puolella ja halvinkin maksaa sen 47k, miten se sähköautojen myynnin heikkeneminen ei vaikuta Teslaan?

Mitään tukea ei pidä tähän enää rakentaa, kun siitä nyt kerran on jo päästy eroon, kyllä kilpailu hoitaa ne sähköautojen hinnat alas sitten aikanaan ja jos ei, niin siinähän sitten on vedyllä yms. paikka ottaa markkinat haltuun.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mitään tukea ei pidä tähän enää rakentaa, kun siitä nyt kerran on jo päästy eroon, kyllä kilpailu hoitaa ne sähköautojen hinnat alas sitten aikanaan ja jos ei, niin siinähän sitten on vedyllä yms. paikka ottaa markkinat haltuun.

Täsmälleen näin. Tuki vääristää markkinoita ylipäätään eikä se taida ihan kuluttajan eduksikaan toimia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo kyllähän Teslan hinnanalennukset ovat tehneet muiden valmistajien sähköautoista ei niin hyviä vaihtoehtoja.

Itse olen katellut kakkosautoksi jotain pientä muutaman vuoden vanhaa sähköistä kauppakassia kuten VW uppia, smart forfouria yms. Olen aika varma, että näiden hinnat ovat tippuneet ainakin 10% yhtäkkiä. Otan vastaan suosituksia tällaisista. Riittää, että vaimo pääsee töihin 10 km päässä ja lapsi tarhaan/esikouluun.

Noh tuo nyt ei ajankohtainen vielä pariin vuoteen kunnes lapsi siirtyy esikouluun usean kilometrin päähän ja tarvitaan käytännössä toinen auto.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Enyaqilta näytti, 60kWh akku. Ei jutussa varsinaisesti sanottu että pitää, mutta kuusi latauskertaa menomatkalla oli. 115€ meni rahaa latauksiin. Tuntia ei varmasti kerrallaan ladattu, se ylimääräinen 35 min meni yhteen hitaaseen täyteen asti lataukseen, jolla varmistettiin ettei tarvinnut pysähtyä enää.
115€? Aina mainostettu että sähköllä pääsee puoli-ilmaiseksi mutta tuolla hintaa polttomoottorillakin pääsee aika syvälle Lappiin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
115€? Aina mainostettu että sähköllä pääsee puoli-ilmaiseksi mutta tuolla hintaa polttomoottorillakin pääsee aika syvälle Lappiin.

Eikös se näissä ole vähän niin että suurteholatureilla mennään polttoaineiden kanssa aika tasoihin mutta matka-aikakin on sitten hyvinkin lähellä samaa?

Eiköhän näissä kustannuksissa kannata katsoa ihan muita tekijöitä kuin kerran-pari vuodessa tehtävää Lapin reissua.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät

Hyviä uutisia lataajille. Taitaa latauspaikat kasvaa vaikka nyt niillä pohjoisen reissulla nopeammin kuin sähköautokanta tai ne jotka pohjoiseen sähköautoilevat.

Edelleen olen kyllä hämmentynyt että sähköauton hankinta on kiinni jostain parin tonnin tuesta vaikka auto on itsessään usein luokkaa 40-60k.
Voisiko olla vain niin, että ne joilla on varaa hankkia sähköauto ovat sen jo hankkineet? Sehän tuota romahdusta selittäisi. Rahvaan parissa sähköautoilu on edelleen kaukainen unelma, johtuen juuri korkeasta hankintahinnasta. Ei matalapalkkatyössä tai sen tapaisessa olevista kukaan (tai todella harva) voi realistisesti haaveilla uudesta sähköautosta. Rahalle on aika paljon muutakin käyttöä kun nettopalkka on 1800-2500€.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eikös se näissä ole vähän niin että suurteholatureilla mennään polttoaineiden kanssa aika tasoihin mutta matka-aikakin on sitten hyvinkin lähellä samaa?

Eiköhän näissä kustannuksissa kannata katsoa ihan muita tekijöitä kuin kerran-pari vuodessa tehtävää Lapin reissua.
Julkisillakin ladatessa voi säästää aika paljon jos katsoo missä lataa, useimmissa paikoissa alkaa olla jo hyvin vaihtoehtoja. Jos latailee Rechargen latureilla ilman halvempaa hintaa antavaa sopimusta niin hintaa on 63c/kWh ja tällöin aletaan olemaan jo polttonesteiden hinnoissa, toisaalta sitten ABC:lla tai K-latauksessa pääsee noin puoleen hintaan tuosta ja monilla on myös autovalmistajien tarjoamia erikoishintaisia sopimuksia eri operaattoreille.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Voisiko olla vain niin, että ne joilla on varaa hankkia sähköauto ovat sen jo hankkineet? Sehän tuota romahdusta selittäisi. Rahvaan parissa sähköautoilu on edelleen kaukainen unelma, johtuen juuri korkeasta hankintahinnasta. Ei matalapalkkatyössä tai sen tapaisessa olevista kukaan (tai todella harva) voi realistisesti haaveilla uudesta sähköautosta. Rahalle on aika paljon muutakin käyttöä kun nettopalkka on 1800-2500€.

Tämäkin on taatusti näin eikä tätä tuet muuta yhtään miksikään. Pysäyttävä oli tuo vertailu pohjoismaiden veroasteista/BKT:stä/autojen keski-iästä. Kyllä tuossa tulevalla hallituksella on purtavaa miten päästöjä vähennetään. Toki ne hiljalleen vähenevät mutta turha ajatella että polttoaineiden hintaa nostamalla olisi kenelläkään yhtään enempää varaa sähkö/hybridiautoon kun elämä on tiukalla.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Voisiko olla vain niin, että ne joilla on varaa hankkia sähköauto ovat sen jo hankkineet? Sehän tuota romahdusta selittäisi. Rahvaan parissa sähköautoilu on edelleen kaukainen unelma, johtuen juuri korkeasta hankintahinnasta. Ei matalapalkkatyössä tai sen tapaisessa olevista kukaan (tai todella harva) voi realistisesti haaveilla uudesta sähköautosta. Rahalle on aika paljon muutakin käyttöä kun nettopalkka on 1800-2500€.
Eipä kyllä myöskään houkuttele nykyiset korkotasot vaihtamaan autoa. Toki tämä pätee myös muihinkin kuin sähköautoihin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikös se näissä ole vähän niin että suurteholatureilla mennään polttoaineiden kanssa aika tasoihin mutta matka-aikakin on sitten hyvinkin lähellä samaa?

Eiköhän näissä kustannuksissa kannata katsoa ihan muita tekijöitä kuin kerran-pari vuodessa tehtävää Lapin reissua.

Matka oli myös tässä jutussa 1250 km. Aika pieniruokainen pitää olla polttiksen, että samaan pääsee, mutta on toki niitäkin. Noilla numeroilla taas Enyaq ei ole ollut vähäkulutuksimpia sähkäreitä tuolle välille. Ja tosiaan yksittäinen matka HPC-latureilla vrt. normaalikäyttö.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eipä kyllä myöskään houkuttele nykyiset korkotasot vaihtamaan autoa. Toki tämä pätee myös muihinkin kuin sähköautoihin.
Sekin on totta.

Ja uskon, että varsinkin vanhempi sukupolvi joilla ehkä on rahaakin, vierastaa sähköautoja. Heillä on esim. älypuhelimen perusjutuissakin opettelemista, ja sitten vaikka tien päällä auton lataamista varten pitäisi olla puhelimessa joku 88 eri sovellusta, niin kyllä sellainen asiakkaita karkoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös