Sähköautoilu

  • 499 781
  • 4 600

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tesla pistää nyt liikkeistään esittely-kolmosia pihalle kovaa vauhtia. Sr:t liki 40, LR 50 kiloa. Ei montaa yksilöä ole, mutta noista saa aika hyvän auton tuota rahaa vasten nopeasti.

Pieni droppi toimitusajoissa tosiaan oli viime vuonna, mutta käsittääkseni nytsilleen biiliä saa alle suht nopeasti. Ainakin verrattuna VAG:n ja korealaisten vuosikymmeneen.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Itseasiassa on aika mielenkiintoista peilata omaakin suhtautumista sähköautoihin tässä nyt vaikka kolmen vuoden perspektiivillä. Aluksi vastustus oli jotenkin jopa kiivasta ja asialla pilailtiin porukassa ja naureskeltiin "sähkövatkaimille" ja sen sellaista. Hiljalleen asenteet sitten ovat lievenneet lähipiirissäkin ja tuollaisia tiettyjä kynnyksiä sitten ylitettiin kun kaverin hybridi-Volvoa testasin ja myös Teslaa olen tyypittänyt. Perhana nehän liikkui sulavammin kuin oma luotettava disukka-Volvo konsanaan. Kun tarkemmin tein laskelmia vuotuisista kustannuksista niin valinta oli oikeastaan aika helppo alkaa siirtyä tuohon plugariin. Täyssähkö ei itsellä tule kyseeseen ainakaan vielä tässä vaiheessa.

Euro on tässäkin kokonaisuudessa hyvä konsultti vaikka tiedostan toki sen ettei kaikilla ole vielä mahdollisuutta tehdä tuollaista 50-60k:n investointia autoon. Se voi kumminkin olla että varsinkin dieselin osalta ehkäpä se kannattaa hiljalleen siirtyä ainakin siitä pois jos saa kelvollisen hyvityksen autostaan. Itse sain kyllä huomattavasti enemmän kuin odottaa saatoin. Toki johtui osin siitä että vaihdoin samaan merkkiin ja melko hinnakkaaseen sellaiseen.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Euro on tässäkin kokonaisuudessa hyvä konsultti vaikka tiedostan toki sen ettei kaikilla ole vielä mahdollisuutta tehdä tuollaista 50-60k:n investointia autoon. Se voi kumminkin olla että varsinkin dieselin osalta ehkäpä se kannattaa hiljalleen siirtyä ainakin siitä pois jos saa kelvollisen hyvityksen autostaan. Itse sain kyllä huomattavasti enemmän kuin odottaa saatoin. Toki johtui osin siitä että vaihdoin samaan merkkiin ja melko hinnakkaaseen sellaiseen.
Kyllä tuo kuilu on edelleen valtava, kun valtaosa suomalaisista ajaa reilusti alle 10 000 euron ropposilla. Itse kuulun tulojen puolesta keskiluokkaan, enkä siis ikinä tai missään tapauksessa laittaisi autoon yli 20 000 euroa. Autoilu kun ei ole minkäänlainen intohimo, vaan pakollinen paha pikemminkin. Vielä pitää paljon tulla hinnoissa pudotusta jotta sähköautoista saadaan koko kansa juttu.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä tuo kuilu on edelleen valtava, kun valtaosa suomalaisista ajaa reilusti alle 10 000 euron ropposilla. Itse kuulun tulojen puolesta keskiluokkaan, enkä siis ikinä tai missään tapauksessa laittaisi autoon yli 20 000 euroa. Autoilu kun ei ole minkäänlainen intohimo, vaan pakollinen paha pikemminkin. Vielä pitää paljon tulla hinnoissa pudotusta jotta sähköautoista saadaan koko kansa juttu.

Jälleen kerran: Valtaosa suomalaisista ei osta autoaan alle 10000 eurolla (tosin alle 20000 eurolla kyllä). Auton _laskennallisella arvolla_ ei ole merkitystä, keskimääräisellä kauppahinnalla on. Siihen mediaanikauppahintaan alkaa jo saada lataushybridejä merkittävästikin, täyssähköjä ei vielä jotain Leafia ja pikkutriplettejä lukuun ottamatta, muttei kaukana enää olla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Vielä pitää paljon tulla hinnoissa pudotusta jotta sähköautoista saadaan koko kansa juttu.

Aletaanko kohta olla jo siinä tilanteessa jossa sähköllä/plugareilla ajavat ne jotka ajoivat ennen kalleilla bensa/dieselautoilla? Onko siirtymää tapahtunut paljonkaan muilla tuloluokilla käyttövoimissa joilla ei kalliiseen autoon ole ollut ennenkään mahdollisuutta? Aikamoinen tulppa tuossa on edessä joka tapauksessa jos ei jo nyt olla siinä tilanteessa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Autoilu kun ei ole minkäänlainen intohimo, vaan pakollinen paha pikemminkin. Vielä pitää paljon tulla hinnoissa pudotusta jotta sähköautoista saadaan koko kansa juttu.
Autoiluun koetulla intohimolla ei ole mitään tekemistä auton iän kanssa. Todisteena esim lista Suomen myydyimmistä uusista autoista. Lista on käytännössä käänteinen.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Aletaanko kohta olla jo siinä tilanteessa jossa sähköllä/plugareilla ajavat ne jotka ajoivat ennen kalleilla bensa/dieselautoilla? Onko siirtymää tapahtunut paljonkaan muilla tuloluokilla käyttövoimissa joilla ei kalliiseen autoon ole ollut ennenkään mahdollisuutta? Aikamoinen tulppa tuossa on edessä joka tapauksessa jos ei jo nyt olla siinä tilanteessa.
Enpä osaa tuohon vastata. Sen tiedän, että esimerkiksi meidän työpaikalla jossa ihmiset kuuluvat tulojen puolesta yleensä alempaan keskiluokkaan ei parkkipaikalla ole tietääkseni kuin kaksi sähköautoa. Sähköautojen osuus siis noin 2/200. Kuilua totisesti on vielä, ja paljon.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Kannattaa tässä nyt huomioida se, että Pösö ottaa varmaan yhdestä vaiheesta sen 7,4kW ja tuo 11kW seinälaturi toimii kolmessa vaiheessa, yhden vaiheen ollessa sen 3,6kW. Eli saat 11kW sijaan 3,6kW tehon. Pitäisi olla 22kW laturi, jolloin yhdestä vaiheesta tulee autolle se 7,6kW. Tämä vaatii taas käytännössä 32A sulakkeet.

En ole missään nähnyt autoa joka ottaa 7,4kW kolmesta vaiheesta.
Hyvä huomio, sähkötekniikka ei ole vahvimpia alueita. Pitäneepä harkita vielä lisää.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Kyllä tuo kuilu on edelleen valtava, kun valtaosa suomalaisista ajaa reilusti alle 10 000 euron ropposilla. Itse kuulun tulojen puolesta keskiluokkaan, enkä siis ikinä tai missään tapauksessa laittaisi autoon yli 20 000 euroa. Autoilu kun ei ole minkäänlainen intohimo, vaan pakollinen paha pikemminkin. Vielä pitää paljon tulla hinnoissa pudotusta jotta sähköautoista saadaan koko kansa juttu.
Täällä keskituloinen autojen anti-intoilija sähköautoilija huutelee. Autoilun kuluista hankintahinta on vain yksi menoeristä. Paljon ajavalle käyttökustannusten erotus (3000€/vuosi) onkin jo muutaman vuoden jälkeen yhden keskihintaisen auton hankintahinnan verran. Käyttökulut jää valitattavan monen auton ostajan budjetista uupumaan.
 

hege

Jäsen
Omalla kohdalla nyt kun sähköauto näemmä pääsiäisen jälkeen ilmestyy oli hyvä aika tarkistaa minkä verran on oikeasti nyt odotteluvuoden aikana sähköauton edeltä poistuvalla polttiksella ajeltu ja mitä polttoaineet on maksanut.
Nurkka-juopolla skandinaavilla tullut rullattua aika tarkalleen 13tkm vuoden aikana ja jos polttoainee on keskimäärin maksanut 2€/l niin rahaa mennyt polttoaineeseen 2800€. Samat ajot menisi kenties 20kWh:n kuluksella sähköautolla ja jos nyt löisi kiinni johonkin määräikaiseen 24kk sopimukseen niin kotona ladattuna sähköt saisi veroineen ja siirtoineen ehkä 15c/kWh hintaan niin silloin käyttövoimassa säästäisi sen 2500€/vuosi. Oletusarvo on että sähkökinneri korvaa myös toisen auton ajoista osan kun ehkä tuo bensa-subaru ottaa vanhan skandinaavin roolin niin toiveissa on saada säästöä nykytilanteeseen verrattuna joku 3500€/vuosi mutta tulevaisuus sen sitten kertoo... No fakta on, että halvempaa olisi ajaa nykyisillä autoilla edelleenkin mutta niiden päivittäminen polttomoottoriteknologiaan pohjautuviin vaihtoehtoihin ei omalla kohdalla enää tuntunut olevan fiksuin vaihtoehto.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
SKoda Octavia RS iV.

Nyt on pari kertaa käynyt niin, että kun olen lähtenyt ajoon, niin menee suoraan hybriditilaan, vaikka akku olisi täynnä. Eikä pysty vaihtmaan sähkölle vaan herjaa, että tarkista onko akkuvaraus liian pieni tai onko nopeus liian suuri tms. Mistähän tällainen voi johtua?
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
SKoda Octavia RS iV.

Nyt on pari kertaa käynyt niin, että kun olen lähtenyt ajoon, niin menee suoraan hybriditilaan, vaikka akku olisi täynnä. Eikä pysty vaihtmaan sähkölle vaan herjaa, että tarkista onko akkuvaraus liian pieni tai onko nopeus liian suuri tms. Mistähän tällainen voi johtua?
Tervetuloa Plugin Hybridien maailmaan. Pösössä on hieman samankaltainen pakkoajo bensalla öljyn ohentumisen takia etenkin jos on ajanut lyhyttä ajoa ja kone on välillä käynnistynyt, mutta ei ole ehtinyt lämmetä kunnolla.. Valitettavasti en osaa sanoa, mikä Skodassa on syy moiseen käytöksen, mutta kovin kirjavaa on hybridien käytös etenkin talvella. Ulkoiset olosuhteet (mitä milloinkin) on toki toinen itkuvirsi ettei pelkällä sähköllä voi mennä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuli kokeiltua vuokraamon kautta sähköautoa taas kerran
Pitikö muuten palauttaa akku ladattuna vai ei? Jollain ulkomaisella vuokraamolla oli että palautuksessa akku vähintään 80% latauksessa. Aika tyhmä vaatimus tuollainen kun helpointahan se olisi AC-ladata täyteen vuokrausten välillä kun auto seisoo parkkihallissa.
 

hege

Jäsen
Pitikö muuten palauttaa akku ladattuna vai ei? Jollain ulkomaisella vuokraamolla oli että palautuksessa akku vähintään 80% latauksessa. Aika tyhmä vaatimus tuollainen kun helpointahan se olisi AC-ladata täyteen vuokrausten välillä kun auto seisoo parkkihallissa.
Olisi pitänyt palauttaa 80% täynnä mutta se on noissa itseasissa varsin hankalaa kun en duunimatkoilla kuitenkin idea on tehdä muuta kuin ladata autoa muutamin kilometrin päässä vuokraamosta muutama tunti kun pikalataus ei välttämättä muutenkaan lataa akkua yli tuon 80%. Eli palautin akun tyhjänä ja täyttö näemmä maksoi 300 kruunua vuokraamon hinnalla (eli siinä mukana myös "palvelumaksu" energian lisäksi). Tämä varsin edullista itseasiassa kun edellisen bensa-auton tankkaus vuokraamossa (18 litraa) maksoi palvelumaksun kanssa 440 kruunua.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
SKoda Octavia RS iV.

Nyt on pari kertaa käynyt niin, että kun olen lähtenyt ajoon, niin menee suoraan hybriditilaan, vaikka akku olisi täynnä. Eikä pysty vaihtmaan sähkölle vaan herjaa, että tarkista onko akkuvaraus liian pieni tai onko nopeus liian suuri tms. Mistähän tällainen voi johtua?
Nythän on parina aamuna ollut niin kylmää, että Mersussakin lämmittää bensalla hetken ja sitten päästään taas sähkömoodiin. Raja on n. -16C. Muuten ei ole kyllä pitkienkään bensalla ajamattomien jaksojen aikana pakottanut käyntiin bensapuolta.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Meillä on perheessä nyt muutaman viikon Polestar 2, long range, 300 kW ja 78 kW akku.

Kiihtyvyys 0-100 joku 4,X sekuntia.

Kyllähän se hymyn huulille saa kun valoista pistää lapun lattiaan, on se vääntö ja kiihtyvyys aika huimaa ilman mitään viivettä, huh huh!
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nythän on parina aamuna ollut niin kylmää, että Mersussakin lämmittää bensalla hetken ja sitten päästään taas sähkömoodiin. Raja on n. -16C. Muuten ei ole kyllä pitkienkään bensalla ajamattomien jaksojen aikana pakottanut käyntiin bensapuolta.
Tänään se kävi päivällä +1 lämpötilassa. Akku oli miltei täysi.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Aletaanko kohta olla jo siinä tilanteessa jossa sähköllä/plugareilla ajavat ne jotka ajoivat ennen kalleilla bensa/dieselautoilla? Onko siirtymää tapahtunut paljonkaan muilla tuloluokilla käyttövoimissa joilla ei kalliiseen autoon ole ollut ennenkään mahdollisuutta? Aikamoinen tulppa tuossa on edessä joka tapauksessa jos ei jo nyt olla siinä tilanteessa.
Itse ajoin ennen teslaa tonnin maksavalla 20-vuotta vanhalla opelilla. Kallein auto ennen teslaa on ollut reilu 10k€. Ja nyt tosiaan tuo uusi tesla y alla muutaman viikon. Keskituloinen olen.
 

444

Jäsen
SKoda Octavia RS iV.

Nyt on pari kertaa käynyt niin, että kun olen lähtenyt ajoon, niin menee suoraan hybriditilaan, vaikka akku olisi täynnä. Eikä pysty vaihtmaan sähkölle vaan herjaa, että tarkista onko akkuvaraus liian pieni tai onko nopeus liian suuri tms. Mistähän tällainen voi johtua?
Aika mielenkiintoista. Mulla on alla Seat Leon PHEV eikä vastaavaa ole tapahtunut millään säällä. Toki ihan kaikki muu mahdollinen on mennyt osimoilleen vituilleen. Yli kolme kuukautta ”tekninen tuki” on yrittänyt selvittää ongelmaa, jossa autoon ei pysty luomaan pääkäyttäjää, eli about mikään ei onnistu etänä. Siesta ei ilmeisesti ole vielä päättynyt, joten ratkaisuakaan ei ole vielä löytynyt, koska tämä on varmasti aivan uniikki tilanne koko maailmassa. Takuu on toki voimassa, mutta siitä ei ole yhtään mitään hyötyä, koska konsernia ei kiinnosta.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tässä PHEVin omistaja katellut reissumielessä latauspaikkoja ja hintoja kun en appiukon seinästä viitsi latailla. Voi helvetti mikä viidakko eri toimijoita ja hintojen selvittäminen kokolailla hankalaa. Onko olemassa jotain sivustoa, jossa on listattu vähän polttoaine.net tyyliin hintoja? Vahvasti näyttää, että tässä olisi vielä markkinaa sopivalle palvelulle. K-lataus ja ABC, on selkeitä tapauksia, mutta miksi se hintatieto on niin vaikeaa laittaa esille, esim virta lataus.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä PHEVin omistaja katellut reissumielessä latauspaikkoja ja hintoja kun en appiukon seinästä viitsi latailla. Voi helvetti mikä viidakko eri toimijoita ja hintojen selvittäminen kokolailla hankalaa. Onko olemassa jotain sivustoa, jossa on listattu vähän polttoaine.net tyyliin hintoja? Vahvasti näyttää, että tässä olisi vielä markkinaa sopivalle palvelulle. K-lataus ja ABC, on selkeitä tapauksia, mutta miksi se hintatieto on niin vaikeaa laittaa esille, esim virta lataus.
Virran latauspisteissä hinta on aina tapauskohtainen, koska sen määrittelee latauspisteen omistaja. Virta veloittaa lataajalta omistajan määrittelemän hinnan ja tilittää siitä 80 % omistajalle. Se on yksi syy siihen, miksi hinnoista ilmoittaminen on eri asia kuin K-lataus tai ABC-lataus, joissa hinta on läpi Suomen sama. Toki tuollaiselle palvelulle olisi kysyntää, jos siinä olisi ajantasainen tieto. En ainakaan sellaiseen ole törmännyt ja sähköautoilijoiden ylläpitämä latauskartta on melkein ainoita palveluita, josta on jotain hyötyä.

Olen täysin samaa mieltä, että latauspalvelut ovat todellinen viidakko. Reissussa ollessa pikalataus on hyvin usein ainoa järkevä vaihtoehto, ellei autoa ole mahdollista pitää läpi yön laturissa. Aina uudella reitillä joutuu etukäteen tekemään suunnitelmaa, miten lataus on järkevin hoitaa, mutta tutuille reiteille tulee usein rutiini, jolla homma sujuu. Suhteellisen usein Vantaan ja Kuopion väliä ajavana olen lähtenyt täydellä akulla kotoa ja ladannut Juvan ABC:llä pikalaturilla sen verran virtaa, että pääsen sillä Kuopioon ja takaisin. Yleensä tämä on tarkoittanut noin 15-20 % -> 80-90 % riippuen siitä, onko Kuopiossa tarvetta käyttää autoa kuinka paljon, joten pysähdys on noin 30-45 min. Paluumatkalla sitten sama homma ja vaikka akku olisi riittänyt Mikkeliin saakka, olen mieluummin ladannut jo Juvalla, jossa latureilla on aina ollut tilaa. Kerran Mikkelin ABC:llä oli ruuhkaa ja kaikki neljä laturia käytössä, joten jouduin turvautumaan Rechargen 64 c/kWh, joka yli tuplahintainen ABC-lataukseen verrattuna. Toivottavasti sähköautojen yleistyessä pikalatausasemat yleistyvät nopeammin, jotta välttyy jonottelulta jatkossakin.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Kiitos selvennyksestä, joka tosin aiheuttaa lisää hämmennystä. Esson baarilla saisi aikaan voimakasta lippalakin värinää, jos asian tiskillä julistaisi. Mistä tuo sähköautoilijoiden ylläpitämä latauskartta löytyy? Jonkun yleisappiksen löysin, mutta siitä puuttui asemia hintatiedoista puhumattakaan. Jotenkin käsittämätöntä, että sen hintatiedon tarjoaminen reaaliaikaisesti ei muka onnistu. ATK aikaa eletty jo jonnin verran ja se bensanhinnan ilmoittaminen kuitenkin onnistuu. Tavallaan ymmärrän sen bensalenkkareiden sinänsä vähä-älyisen pöyristelyn sähköautoilun "hankaluudesta". Tällaiset asiat on niin helppoja syöttöjä lapaan. Oma lukunsa on luotaantyöntävä hinnoittelu. Esim Seinäjoen ideaparkissa peruslataus 5snt minuutti. Ei aikakaan plugarin omistajaa kiinnostele lyödä letkua kiinni.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mistä tuo sähköautoilijoiden ylläpitämä latauskartta löytyy? Jonkun yleisappiksen löysin, mutta siitä puuttui asemia hintatiedoista puhumattakaan.
Latauskartta Tuolta sitten etsii laturin, valitsee sen ja katsoo kuka siinä on operaattorina. Ja sitten operaattorin sovelluksesta katsoo hinnan. Mutta eipä siinä vielä kaikki, operaattoreita voit roamata toisella operaattorilla, ja hinta on yleensä tätä kautta kalliimpi, paitsi pikalatureissa (ei koske nyt sinun tapausta koska hybridi) voi roamata eur/min hinnalla, joka monessa tapauksessa lataa halvempaan eur/kWh hintaan kuin pääasiallisen operaattorin eur/kWh hinta.

On monimutkaista, mutta pienellä perehtymisellä saa tehtyä säästöjä varsinkin pikalatureilla (laturin teho 150kW ja yli). Ja noissa roaming tapauksissa pitää vaan tietää/muistaa, että millä kombolla saa halpaa hintaa, esim. itse saan Elli-sovelluksella eur/min-hinnalla halvemmalla Recharge/Virta/K-Lataus pikalatureista kuin niiden omat kWh-hinnat. Sama juttu Ionityltä Polestarin Plugsurfin äpillä. Ja sitten nuo roamminghinnat kuitenkin säännöllisen epäsäännöllisesti muuttuu eri operaattoreilla (varsinkin aiemmin halpa Northe on seilannut laidasta laitaan kuin luoviva purjevene), eli pitää vaan uudestaan tutkia mikä on halvin. Onneksi Elli on kiinteä vuoden mittainen, eli se muuttuu vasta kun oma sopparini siinä erääntyy. Ja monilla automerkeillä voi olla omia tarjouksia, joten viidakko on tiheä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Lataa vaan puhelimeen se Virrankin äppi, siitä näet latauspisteiden hinnat. Ei tää nyt mitään rakettikirurgiaa ole.

Ja kerran kun poltat näppis johonkin ylihintaiseen roaming-lataukseen sun vahingot on joitain kymppejä, opit asian ja et tee virhettä enää jatkossa. Voit kuitata sen bensan tankkauksen hintaisena virheenä. Ja jotkut tankkaa bensaa joka päivä, ihan onnellisena, lol.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös