Sähköautoilu

  • 498 150
  • 4 586

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No ei ihmisillä ole kohta enää aikaa matkustella, kun suuri osa ajasta menee pelkkään lataamiseen. Jouduttiin tästä syystä lopettamaan tyttöystävän kanssa jo perinteeksi tulleet Hangosta Nuorgamiin -reissut.

Puhumattakaan, kun pitäs vielä ne polttopuut vetää peräkärryssä mukana. Vaikeaksi menee.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mutta miksi, onko ohjattavuus parempi kapeammilla kumeilla?
Varmaan huonompi vaan. Eikös tämä ole nykyään muodikasta, että vaikka se 235 olisi parempi koko sekä eteen, että taakse niin siltikin ulkonäkösyistä takana pitää olla vähintään 255 kumit.

Tietty voihan se olla, että insinöörit on laskenut tuon olevan se paras kombo siihen autoon.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sijaisautoksi tuli pakasta repäisty Model Y Long Range. Aluksi puraisi ihan helvetinmoinen kärpänen, kun äänieristys ja yleinen laatuvaikutelma on mielestäni parantunut 21--> 23, vaikkei tuo omakaan enää vanhojen Teslojen tapaan pärise. Lisäksi tilaahan tuossa on todella hyvin ja näkee hyvin, kun penkki on korkealla.

Motarilla kuitenkin oli aika levoton ajaa vrt. oma kiskoilla kulkeva M3P. Eilen oli toki aika puuskaista tuulta ja onhan tuo profiililtaan selkeästi korkeampi. Tänään pidempi reissu edessä, joten saa nähdä, miten mieli kääntyy. Absurdia, että LR:n tehot tuntuvat jotenkin pliisulta, vaikka puhutaan edelleen autosta, joka ottaa satasen viiteen sekuntiin. Riittäisi mullekin lopulta.

Kyllähän tuo silti sai vahvistumaan ajatusta siitä, että Y on todella kova kastissaan ja kannattaa todellakin käydä koeajamassa, jos perhekokoluokan sähköautoa suht nopealla toimituksella halajaa. Itse lievästi ihastuin, joskaan en vielä laita tilausta sisään.
 

Outsider

Jäsen
Teslan kohdalla kun törmää usein noihin 0-100 lukuihin, niin minkälaisessa tilanteessa tuollainen kiihdytys tehdään? Puhjenneen renkaan vaihto moottoritiellä?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Teslan kohdalla kun törmää usein noihin 0-100 lukuihin, niin minkälaisessa tilanteessa tuollainen kiihdytys tehdään? Puhjenneen renkaan vaihto moottoritiellä?
Koska se on vain helvetin hauskaa! Kertoo toki suorituskyvystä yleisestikin jotain, vaikkei sillä erityisemmin arjessa mitään teekään.

@Tadu Ei toki törmää, kun ei juuri ole kerrottavaa ;)

Outsider toki nosti viestistäni sen oleellisimman (not) esille, vaan otan siihen kiinni. Elon tajusi lopulta, että aika isolla osalla meistä asuu pikkupoika/tyttö sisuksissa ja se vain aika hauskaa, kun tällaisena valkokaulusorjana pääsee käsiksi autoon, joka peittoaa vanhat urheiluautot suorituskyvyltään. Ei kai se väärin ole, jos kaltaiseni sisäänpäinhymyilijä nauraa ääneen ensimmäisen ohituksen tehtyään.

Mutta mites se menikään, karavaani kulkee ja koirat haukkuu. Kokeilkaa itse ja kommentoikaa sitten, onko tuollainen voima turhaa samalla, kun kulkuneuvo kuluttaa kilpailijoitaan vähemmän ja lopulta jopa Model 3 on tiloiltaan kelvollinen.
 

Outsider

Jäsen
Koska se on vain helvetin hauskaa! Kertoo toki suorituskyvystä yleisestikin jotain, vaikkei sillä erityisemmin arjessa mitään teekään.

@Tadu Ei toki törmää, kun ei juuri ole kerrottavaa ;)

Outsider toki nosti viestistäni sen oleellisimman (not) esille, vaan otan siihen kiinni. Elon tajusi lopulta, että aika isolla osalla meistä asuu pikkupoika/tyttö sisuksissa ja se vain aika hauskaa, kun tällaisena valkokaulusorjana pääsee käsiksi autoon, joka peittoaa vanhat urheiluautot suorituskyvyltään. Ei kai se väärin ole, jos kaltaiseni sisäänpäinhymyilijä nauraa ääneen ensimmäisen ohituksen tehtyään.

Mutta mites se menikään, karavaani kulkee ja koirat haukkuu. Kokeilkaa itse ja kommentoikaa sitten, onko tuollainen voima turhaa samalla, kun kulkuneuvo kuluttaa kilpailijoitaan vähemmän ja lopulta jopa Model 3 on tiloiltaan kelvollinen.

On varmasti helvetin hauskaa, mutta pointti oli, että missä niitä hehkutettuja 0-100 kiihdytyksiä tehdään, kun ainakin omassa ajossa ne paikaltaan lähdöt tapahtuu 30 tai 40 alueella, kun ei moottoritielle tule pysähdeltyä. Mitä taas yleisesti suorituskykyyn tulee, niin juuri sehän tässä huvittaakin, että kun erikoisimmista autoista tai ylipäätänsä autohommista kiinnostuneita on aiemmin pidetty näiden samojen Pertti-perusautoilijoiden toimesta ties minä bensalenkkareina jne., niin nyt yhtäkkiä ne aiemmin turhat suorituskykyasiat tuntuukin olevan todella tärkeitä. Vanha urheiluauto on aika laaja käsite, mutta oli kyseessä sitten 100-vuotta vanha Bugatti tai 10-vuotta vanha Porsche, niin kummankaan omistamisessa olennaista ei ole suorituskyky verrattuna Teslaan tai mihinkään muuhunkaan sähköautoon, kannattaa kokeilla itse.:)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
On varmasti helvetin hauskaa, mutta pointti oli, että missä niitä hehkutettuja 0-100 kiihdytyksiä tehdään, kun ainakin omassa ajossa ne paikaltaan lähdöt tapahtuu 30 tai 40 alueella, kun ei moottoritielle tule pysähdeltyä.
Harvemmin itsekään on alkukiihkon jälkeen tullut testailtua ihan tuota nollasta sataan kiihdytystä. Muutaman kerran valoista olen lähtenyt vähän rivakammin, mutta taajamanopeuksiin lopettaen. Kerran provottuna, kai sen voi myöntää, ja pari kertaa vain koska... voi.

Jokusen kerran sukulaisten/kaverien kanssa alkuvaiheessa tuli otettua motarin liittymässä, kun ei jengiä ollut takana, ihan puhdas nollasta sataan.

Mitä taas yleisesti suorituskykyyn tulee, niin juuri sehän tässä huvittaakin, että kun erikoisimmista autoista tai ylipäätänsä autohommista kiinnostuneita on aiemmin pidetty näiden samojen Pertti-perusautoilijoiden toimesta ties minä bensalenkkareina jne., niin nyt yhtäkkiä ne aiemmin turhat suorituskykyasiat tuntuukin olevan todella tärkeitä.
Uskallan väittää, että teslailijoissa on aika paljon niitä entisiä bensalenkkareita, tai nykyisinkin, jotka ovat viehättyneet välittömästä voimantunnusta. Sitten on niitä, joille autoilu ei itsessään ole ollut kuin välttämätön paha, mutta viehättyvät teknologiasta. Sitten on meitä, joita puhuttaa voima ja teknologia, vaikken esim. itse tunnusta sen enempää bensalenkkari- kuin insinööriuskontoakaan.

Vanha urheiluauto on aika laaja käsite, mutta oli kyseessä sitten 100-vuotta vanha Bugatti tai 10-vuotta vanha Porsche, niin kummankaan omistamisessa olennaista ei ole suorituskyky verrattuna Teslaan tai mihinkään muuhunkaan sähköautoon, kannattaa kokeilla itse.:)
En epäile hetkeäkään, klassikoissa on aina oma tenhonsa. Omalla listallani on vuokrata Porsche Baijerissa ja päästä ajelemaan alppiteitä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sijaisautoksi tuli pakasta repäisty Model Y Long Range. Aluksi puraisi ihan helvetinmoinen kärpänen, kun äänieristys ja yleinen laatuvaikutelma on mielestäni parantunut 21--> 23, vaikkei tuo omakaan enää vanhojen Teslojen tapaan pärise. Lisäksi tilaahan tuossa on todella hyvin ja näkee hyvin, kun penkki on korkealla.

Motarilla kuitenkin oli aika levoton ajaa vrt. oma kiskoilla kulkeva M3P. Eilen oli toki aika puuskaista tuulta ja onhan tuo profiililtaan selkeästi korkeampi. Tänään pidempi reissu edessä, joten saa nähdä, miten mieli kääntyy. Absurdia, että LR:n tehot tuntuvat jotenkin pliisulta, vaikka puhutaan edelleen autosta, joka ottaa satasen viiteen sekuntiin. Riittäisi mullekin lopulta.

Kyllähän tuo silti sai vahvistumaan ajatusta siitä, että Y on todella kova kastissaan ja kannattaa todellakin käydä koeajamassa, jos perhekokoluokan sähköautoa suht nopealla toimituksella halajaa. Itse lievästi ihastuin, joskaan en vielä laita tilausta sisään.
Itse en tesla y:n tiloja edes tarvitse, mutta tilasin silti ja peruin huomattavasti kooltaan pienemmän polestarin tilauksen. Tilauksessa siis Y RWD eli karvalakki.

Ei vaan tällä hetkellä hinta-laatuauhteeltaan parempaa sähköautoa ole tarjolla. Oikeastaan en keksi autoa mikä olisi hinta-laatusuhteeltaan edes lähellä tuota. Joku voisi sanoa Skoda Enyaq, mutta siitäkin saa vajaavetoisenakin samoilla kilkkeillä maksaa 10k€ enemmän kuin teslasta ja myös takuu jää puolet lyhyemmäksi.

Edit. Eikä näillä hinnoilla pysty myöskään perustella edes model3:sta y karvalakin sijaan. Pari tonnia eroa ja sisätilan koko kuitenkin huomattavasti kolmosta edellä. Ja tietenkin se suomalaisten rakastama vetokoukku vakiona.
 
On varmasti helvetin hauskaa, mutta pointti oli, että missä niitä hehkutettuja 0-100 kiihdytyksiä tehdään, kun ainakin omassa ajossa ne paikaltaan lähdöt tapahtuu 30 tai 40 alueella, kun ei moottoritielle tule pysähdeltyä. Mitä taas yleisesti suorituskykyyn tulee, niin juuri sehän tässä huvittaakin, että kun erikoisimmista autoista tai ylipäätänsä autohommista kiinnostuneita on aiemmin pidetty näiden samojen Pertti-perusautoilijoiden toimesta ties minä bensalenkkareina jne., niin nyt yhtäkkiä ne aiemmin turhat suorituskykyasiat tuntuukin olevan todella tärkeitä.
Sehän ihan riippuu mihin vertaa. Omat kokemukset perustuu niin paskoihin peruskärryihin, jotka kiihtyvät sataseen luokkaa 10-14s, kuin myös keskivertolukuihin 6-10. Nykyinen auto sijoittuu skaalan alapäähän, ollen noin 6s.

Kyllä sen eron huomaa vitutuksen määrässä, vaikka kummallakin kyllä ehtii. On vain sanoin kuvaamattoman perseestä kiihtyä siihen motarillekin, jos siinä kestää ihan tolkuttoman kauan ja auto huutaa hoosiannaa. Etenkin ruuhkaisemmassa tilanteessa, yrittäen samalla etsiä sopiva välikkö. Nopea kiihdytys tarjoaa tähän helpon ratkaisun, vaikka tietysti Teslan 4s onkin ehkä ylämitoitettu lukema. Yli 7s kiihtyviä autoja en sen sijaan enää ikinä ottaisi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nopea kiihdytys tarjoaa tähän helpon ratkaisun, vaikka tietysti Teslan 4s onkin ehkä ylämitoitettu lukema. Yli 7s kiihtyviä autoja en sen sijaan enää ikinä ottaisi.
Köh, siis 3,3 sekuntia. Paitsi että tuo 4 sekkaa lienee arjessa usein se todellisempi.

80-120 ja tottahan se auto joka kiihtyyy nopeammin 0-100, ottaa ärhäkämmin myös tuon välin. Ja kyllä se on ainakin itselläni ajomukavuuteen ja -turvallisuuteen vaikuttava tekijä, että liittymiset ja ohitukset sujuvat sutjakasti.
Sinänsä samaa mieltä, koska onhan se myös käytännössä hyvä asia, että motaria liikenteen mukaan voi lähteä vähän luottavaisemmin kuin tuolla kauppakassin virkaa tekevällä litraisella Cliolla. Sen sijaan sähköautoissa tuo vääntö ei mene aivan noin*, vaan voimantuotto on tehokkainta alle satasen nopeuksissa. Ohi pääsee hyvin vielä moottoritielläkin, mutta kisaamaan en minkään kolmelitraisen tdi-hirviön kanssa lähtisi enää 120 km/h jälkeen.

*Paitsi Porsche Taycanissa on muistaakseni jaettu tehontuottoa jotenkin, että myös kovemmissa nopeuksissa on irroittaa reserviä siinä missä Model 3 jää junnaamaan paikoilleen.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Lähestulkoon kaikki autoilijat joutuvatkin sitten tekemään kiihdytyksiä kuten 80-120 ja tottahan se auto joka kiihtyyy nopeammin 0-100, ottaa ärhäkämmin myös tuon välin.

Ei pidä aina paikkaansa, muistan junnuvuosilta kun turbo-Saabit kiihtyivät tuon 80-120 samaan tahtiin kuin Ferrarit, vaikka 0-100 olivat ihan eri luvuilla. Tuossa taisi tosin olla rajoitus, että piti olla sama vaihde kytkettynä koko kiihdytyksen ajan. Toisaalta sähkäreissähän on vain yksi vaihde eli niissä tämä sama pätee: autot ovat usein todella nopeita ekat sekunnit lähdettäessä paikaltaan liikkeelle johtuen sähkömoottorin vääntökäyrästä, mutta isommilla nopeuksilla häviävät polttomoottorisille, kun niissä pystytään välitystä aina vaihtamaan moottorille suotuisammaksi.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
*Paitsi Porsche Taycanissa on muistaakseni jaettu tehontuottoa jotenkin, että myös kovemmissa nopeuksissa on irroittaa reserviä siinä missä Model 3 jää junnaamaan paikoilleen.
Taycanissa on 2-vaihteinen vaihdelaatikko välissä. Normiajossa ajetaan pitkällä välityksellä, samoin huippunopeudet. Sport moden kiihdytykset lyhyellä välityksellä. Eli tuolla on saatu taklattua sähkövoimalinjan yhtä ongelmaa, eli kiinteällä välityksellä saat joko hyvän kiihtyvyyden tai huonon huippunopeuden, tai toisinpäin.

Kiihdytyksissä voimaa tietty annostellaan monen parametrin mukaan, ainakin Teslan Plaid-versiot joutuvat rajoittamaan tehoa aika paljonkin alle 100kmh vauhdeissa, ja täysiä tehoja saa vasta sen jälkeen. Polestarissakin performance-tehoilla ne lisähepat oli käytössä muistaakseni vasta kun kaasupoljin pyytää 100% ja vauhtia on yli 80kmh vai oliko jopa 90kmh. Pienempitehoisetkin autot rajoittavat tehoja jossain alle 30-50kmh vauhdeissa, kun katselee teho/vääntökäyriä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Taycanissa on 2-vaihteinen vaihdelaatikko välissä. Normiajossa ajetaan pitkällä välityksellä, samoin huippunopeudet. Sport moden kiihdytykset lyhyellä välityksellä. Eli tuolla on saatu taklattua sähkövoimalinjan yhtä ongelmaa, eli kiinteällä välityksellä saat joko hyvän kiihtyvyyden tai huonon huippunopeuden, tai toisinpäin.

Kiihdytyksissä voimaa tietty annostellaan monen parametrin mukaan, ainakin Teslan Plaid-versiot joutuvat rajoittamaan tehoa aika paljonkin alle 100kmh vauhdeissa, ja täysiä tehoja saa vasta sen jälkeen. Polestarissakin performance-tehoilla ne lisähepat oli käytössä muistaakseni vasta kun kaasupoljin pyytää 100% ja vauhtia on yli 80kmh vai oliko jopa 90kmh. Pienempitehoisetkin autot rajoittavat tehoja jossain alle 30-50kmh vauhdeissa, kun katselee teho/vääntökäyriä.
Joo, siis lähtee tuo omakin M3P ohi oikein mallikkaasti vielä motarinopeuksissa, mutta samanlaista efektiä siinä ei tietenkään ole enää kuin hitaimmissa vauhdeissa. Ja jäisi varmasti tehokkaille polttiksille.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nyt laittoi Ford kovan, F150 sähkön: vaille 600hp, 1000+ newtonia, 4500 veto, 850 kanto ja sähkön ulosotto. Kelpaisi halkohommiin ja mahtuisi ego mukaan.

Edit. Niin ja 400 litran frunkki.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Nyt laittoi Ford kovan, F150 sähkön: vaille 600hp, 1000+ newtonia, 4500 veto, 850 kanto ja sähkön ulosotto. Kelpaisi halkohommiin ja mahtuisi ego mukaan.

Edit. Niin ja 400 litran frunkki.
Joo ihan kiva, mutta ei vissiin näillä näkymin ainakaan tulossa Suomeen. Eihän tollasia täällä myytäisi kun ihan muutamia yksittäisiä kappaleita.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo ihan kiva, mutta ei vissiin näillä näkymin ainakaan tulossa Suomeen. Eihän tollasia täällä myytäisi kun ihan muutamia yksittäisiä kappaleita.
Juu, ei tuota kauppakassiksi hommattaisi kovin yleisesti, mutta olisihan toi ihan helvetin komee ajella ruutupaidassa ja stetsonissa ympäri kylää. Sitten kun sen eurojackpotin saan, hommaan kaksi.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Juu, ei tuota kauppakassiksi hommattaisi kovin yleisesti, mutta olisihan toi ihan helvetin komee ajella ruutupaidassa ja stetsonissa ympäri kylää. Sitten kun sen eurojackpotin saan, hommaan kaksi.
Joo joskus talous on sillä mallilla, ettei raha näyttele enää niin isoa roolia, niin ehdottomasti tuollainen tulee löytymään omastakin pihasta. Voi vaan kuvitella miltä se tuntuu kun tuon kokoinen laite liikahtaa 4,5 sekunnissa 0-100km/h. Alkaa lavallakin tavarat liikkua kohti perälautaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juu, ei tuota kauppakassiksi hommattaisi kovin yleisesti, mutta olisihan toi ihan helvetin komee ajella ruutupaidassa ja stetsonissa ympäri kylää. Sitten kun sen eurojackpotin saan, hommaan kaksi.
Komea? Jos jostain autosta huokuu junttius niin kyllä se on tuollaisesta epäkäytännöllisen isosta avolavasta.

Noh mielipiteitähän nämä, kuten persreiät jne.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Komea? Jos jostain autosta huokuu junttius niin kyllä se on tuollaisesta epäkäytännöllisen isosta avolavasta.

Noh mielipiteitähän nämä, kuten persreiät jne.
Kyllä minä niin mieleni pahoitin.

Ja aihetta sivuten onneksi italialaiset alkoivat vastustamaan sähköautopakko, linkki Yleen aiheesta

 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kyllä minä niin mieleni pahoitin.

Ja aihetta sivuten onneksi italialaiset alkoivat vastustamaan sähköautopakko, linkki Yleen aiheesta

Saa kai sitä vastustaa. Mun mielestä suuntaus on todella hyvä ja voitaisiin tuo polttomoottorikielto ottaa jo aiemminkin käyttöön. Vaikka heti. Tämä mielipide siitä huolimatta, että ilmastonmuutos tai vihreä siirtymä ei kiinnosta itseäni yhtään. Tuntuu vain tyhmältä haistella tuota bensan käryä tuossa iltakävelylläkin, kun fossiiliautot ajelee ohitse.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Nyt kun täällä on jutut taas lähteneet keulimaan noilla järjettömillä amerikan lava-autoilla, niin annetaas vähän maanläheisempi raportti omista kokemuksista.
Itsellä on nyt ollut joitain viikkoja alla Volvon xc40 ja kokemus on ollut hieman yllättävä. Tuon omistaminen ja sillä ajaminen on jopa vähän tylsä kokemus. Auto toimii kuten Volvon kuuluukin eli se on rakennettu hyvin konservatiivisesti siten, että kaikki hallintalaitteet on juuri siellä missä pitää, ne toimivat juuri kuten olettaa, ajaminen on helppo ja halpaa, lataaminen toimii ja keski-ikäisen keskiluokkaisen miehen itsetuntoa kohottaa tieto siitä, että alla on uusi hieno Volvo. Tuolla ehtii oikein ketterästi liikkeelle niin rampeista kuin liikennevaloista vaikka kiihtyvyys onkin vain 7s 0-100. Kun auto on vaan tehty hyvin ja helpoksi, niin sillä ajaminen on - noh helppo ja vähän tylsää. Missään tapauksessa en enää vaihtaisi vanhaan tekniikkaan, sen verran mukavuudenhaluiseksi tässä on muututtu. Ei tästä montaa vuotta ole kun olin ihan vakuuttunut, että autoon kuuluu vaihdekeppi ja öljyjen tarkastaminen osa normaalia ylläpitorutiinia. Enpä osannut silloin edes ajatella, että autoa voi ajaa yhdellä polkimella ja että voisin ymmärtää miten konepellin alla olevat johdot toimivat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös