Mainos

Sähköautoilu

  • 557 138
  • 4 925

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Onko täällä paljon maaseudulla brömisteleviä sähköautoilijoita? Täällä kun tiet tuppaavat välillä olevan melko eksoottisessa kunnossa niin onko jotain ääriolosuhteisiin hyvin sopivaa autoa? Tuntuu aika hurjalta että johonkin kuoppaan sopivasti osumalla saa auton ajettua suoraan lunastukseen.

 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Täällä kun tiet tuppaavat välillä olevan melko eksoottisessa kunnossa niin onko jotain ääriolosuhteisiin hyvin sopivaa autoa?
Ei kai ne ihan ihan hipaisusta vaurioidu ja kyllähän vakuutus korvaa, mikäli iskusta autoon tulee vikaa. Toivottavasti vakuutusten hinnat ei tuon linjauksen johdosta pomppaa korkeiksi...
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko Suomeen vielä putkahtanut pajoja jotka vaihtavat nuukahtaneen ajoakun tuliterään? Omassa Volvossa alkaa 8 vuoden ajon jälkeen olemaan akussa enää n. 50-55% (näin talviaikaan) mojoa jäljellä ja lähestyy se hetki kun pitää laskea kannattaako akun vaihto.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko Suomeen vielä putkahtanut pajoja jotka vaihtavat nuukahtaneen ajoakun tuliterään? Omassa Volvossa alkaa 8 vuoden ajon jälkeen olemaan akussa enää n. 50-55% (näin talviaikaan) mojoa jäljellä ja lähestyy se hetki kun pitää laskea kannattaako akun vaihto.

Muistaakseni Pirkanmaalle (?) on avattu joku putka, joka ainakin Teslan akkuja fiksaa. Näin jossain teslan Suomi FB ryhmässä tuosta juttua. Jos löydän sen firman nimen niin laitan tänne.

Edit. Akkuauto.fi on niiden nettisivut.
 

Byvajet

Jäsen
Minulle naljailtiin täällä, kun arvelin, että sähköautot saattavat muodostaa liian suuren riskin esimerkiksi talojen alla olevissa pysäköintiluolissa. Nyt kuitenkin norjalainen varustamo on kieltänyt sähköautot, hybridit ja vetyautot laivoillaan.

Sähköautojen rajoituksia tuskin tulee heti, mutta kun tapahtuu yksi suuri hallitsematon rakennuspalo tai ruotsinlaivan uppoaminen, niin tilanne voi hyvinkin muuttua.

 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eilen tehdessäni km-korvauserittelyä, huomasin tuon kyseisen korvauksen olevan tänä vuonna 53 snt/km (46 snt/km vuonna 2022). Tervehdin tätä muutosta ilolla.

Mikäli maksat sähköstä 15 snt/kwh, niin tämä tarkoittaa kilometrin taittuvan noin 3 sentin hinnalla. Se tekisi siis baltiarallaa 50 sentin tuottoa jokaiselle kilometrille työajossa. Kannattaa ajella.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eilen tehdessäni km-korvauserittelyä, huomasin tuon kyseisen korvauksen olevan tänä vuonna 53 snt/km (46 snt/km vuonna 2022). Tervehdin tätä muutosta ilolla.

Mikäli maksat sähköstä 15 snt/kwh, niin tämä tarkoittaa kilometrin taittuvan noin 3 sentin hinnalla. Se tekisi siis baltiarallaa 50 sentin tuottoa jokaiselle kilometrille työajossa. Kannattaa ajella.
Joo, saman huomasin. Harmittavasti ei hirveän paljon ole ajokeikkoja enää, mutta pari tässä keväällä olisi, jonne ei julkisilla fiksusti pääse, joten ihan perusteltua tienata se 40e/tunti ajelemalla.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kilometrikorvausten maksimoimiseksi kannattaa myös vetää koko ajan perässään asuntovaunua (+14 senttiä / km), koska jossainhan sen työtehtävissä tarvittavan koiran (+4 senttiä / km) ja sille tarkoitetun yli 80 kg painavan häkin (+4 senttiä / km) tarvitsee olla. Niin ja mahdollisuuksien mukaan kannattaa myös ajella niin paljon metsäteitä (+11 senttiä / km) pitkin kuin vain suinkaan mahdollista!

...

Kilometrikorvaushan ei ole tarkoitettu korvaamaan polttoaine- tai käyttövoimakustannuksia, vaan kompensoimaan kaikkia auton käytöstä aiheutuvia kuluja. Sähköautoilija jäänee kyllä voitolle, mutta ainakin renkaat ilmeisesti kuluvat akuston painosta johtuen enemmän kuin vastaavan kokoluokan polttomoottoriautoissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kilometrikorvausten maksimoimiseksi kannattaa myös vetää koko ajan perässään asuntovaunua (+14 senttiä / km), koska jossainhan sen työtehtävissä tarvittavan koiran (+4 senttiä / km) ja sille tarkoitetun yli 80 kg painavan häkin (+4 senttiä / km) tarvitsee olla. Niin ja mahdollisuuksien mukaan kannattaa myös ajella niin paljon metsäteitä (+11 senttiä / km) pitkin kuin vain suinkaan mahdollista!

...

Kilometrikorvaushan ei ole tarkoitettu korvaamaan polttoaine- tai käyttövoimakustannuksia, vaan kompensoimaan kaikkia auton käytöstä aiheutuvia kuluja. Sähköautoilija jäänee kyllä voitolle, mutta ainakin renkaat ilmeisesti kuluvat akuston painosta johtuen enemmän kuin vastaavan kokoluokan polttomoottoriautoissa.
Toi ylläoleva on kieltämättä hyvä kattaus, koira mukaan peräkärryssä ja tuolla 6kg koiralle olisi ihan sopiva tuollainen 80kg häkki. Metsäteitä tietenkin.

Juu, tiedossa on, että korvaus on auton käytöstä ja siitä aiheutuvista kuluista, ei pelkästään polttoaineesta. Mutta jos 100 km jättää puhtaana käteen 50 euroa, kattaa se kohtalaisen hyvin myös tuon ylimääräisen rengaskulun, kun erityisemmin muuta huollettavaa ei edes sen polttomoottoriauton verran ole.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minulle naljailtiin täällä, kun arvelin, että sähköautot saattavat muodostaa liian suuren riskin esimerkiksi talojen alla olevissa pysäköintiluolissa. Nyt kuitenkin norjalainen varustamo on kieltänyt sähköautot, hybridit ja vetyautot laivoillaan.

Sähköautojen rajoituksia tuskin tulee heti, mutta kun tapahtuu yksi suuri hallitsematon rakennuspalo tai ruotsinlaivan uppoaminen, niin tilanne voi hyvinkin muuttua.


Kannattaa tosin myös lukea se juttu ja arvioida sen jälkeen, kuinka merkittävä asia tämä oli. On muuten kääntäjän läpi vedetty ja jopa ip-lehdeksi poikkeuksellisen huonosti kirjoitettu. Sähköautoista kun ei ole vieläkään lähtenyt missään yhtäkään kuvaamaasi paloa, ICE-masiinoista sen sijaan myös laivoilla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kilometrikorvausten maksimoimiseksi kannattaa myös vetää koko ajan perässään asuntovaunua (+14 senttiä / km), koska jossainhan sen työtehtävissä tarvittavan koiran (+4 senttiä / km) ja sille tarkoitetun yli 80 kg painavan häkin (+4 senttiä / km) tarvitsee olla. Niin ja mahdollisuuksien mukaan kannattaa myös ajella niin paljon metsäteitä (+11 senttiä / km) pitkin kuin vain suinkaan mahdollista!

...

Kilometrikorvaushan ei ole tarkoitettu korvaamaan polttoaine- tai käyttövoimakustannuksia, vaan kompensoimaan kaikkia auton käytöstä aiheutuvia kuluja. Sähköautoilija jäänee kyllä voitolle, mutta ainakin renkaat ilmeisesti kuluvat akuston painosta johtuen enemmän kuin vastaavan kokoluokan polttomoottoriautoissa.

Varsin vähän se paino lisää renkaiden kulutusta noin tutkimusevidenssin mukaan. Sen sijaan sähköautojen yleisesti reipas kiihtyvyys sitä lisää enemmän.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Sähköautuilun autuus tulee esiin vielä akkumateriaalien louhinta ja sen ongelma. Ihan materiaalin loppumiseen asti. Nyt on jo tutkimuksia, joissa todetaan tämä. Aika on nyt jollekin muulle energialle, ehdottomasti.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sähköautoilija jäänee kyllä voitolle, mutta ainakin renkaat ilmeisesti kuluvat akuston painosta johtuen enemmän kuin vastaavan kokoluokan polttomoottoriautoissa.
Eikös tämä ole vain myytti? Jos ajelee ihan normaalisti eikä tee jatkuvasti hulluja kiihdytyksiä, niin renkaat kuluvat ihan samaa tahtia polttisten kanssa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eikös tämä ole vain myytti? Jos ajelee ihan normaalisti eikä tee jatkuvasti hulluja kiihdytyksiä, niin renkaat kuluvat ihan samaa tahtia polttisten kanssa.

Voi hyvinkin olla. Eiköhän ajotapa tosiaan ole joka tapauksessa autosta riippumatta suurin tekijä siihen, millä tahdilla renkaat kuluvat.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikös tämä ole vain myytti? Jos ajelee ihan normaalisti eikä tee jatkuvasti hulluja kiihdytyksiä, niin renkaat kuluvat ihan samaa tahtia polttisten kanssa.

Juuri näin, ja kuten yllä kirjoitin tästä on ihan tutkimusevidenssiäkin. Sähkärien renkaat kuluvat lähinnä siksi, että niiden väännöllä on kiva kiihdytellä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juuri näin, ja kuten yllä kirjoitin tästä on ihan tutkimusevidenssiäkin. Sähkärien renkaat kuluvat lähinnä siksi, että niiden väännöllä on kiva kiihdytellä.
Laakkosen myyjä sanoi, että kiihdyttelijöillä neliveto Enyaqissa renkaat kuluisivat tasaisemmin kuin takavedossa, jossa takarenkaat olisivat nopeammin vaihtokunnossa. En ole asiantuntija kommentoimaan onko väitteessä perää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Laakkosen myyjä sanoi, että kiihdyttelijöillä neliveto Enyaqissa renkaat kuluisivat tasaisemmin kuin takavedossa, jossa takarenkaat olisivat nopeammin vaihtokunnossa. En ole asiantuntija kommentoimaan onko väitteessä perää.

Onhan tuossa varmasti perää juuri kuvatuista syistä. Painojakaumahan sähkäreissä on paljon tasaisempi kuin dinoissa, kun akku jakaa sitä kovin tasaisesti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Onhan tuossa varmasti perää juuri kuvatuista syistä. Painojakaumahan sähkäreissä on paljon tasaisempi kuin dinoissa, kun akku jakaa sitä kovin tasaisesti.
Painojakauma on varmasti tasaisempi ainakin jos vertaa saman auton polttis- ja sähköversiota. Muutenhan tuo on ihan autokohtaista, joskin sähköautoissa toki helpompaa toteuttaa.
Yleistäminen on kuitenkin yhtä typerää kuin vaikkapa polttomoottoriautojen nimittely dinoiksi.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sähköautuilun autuus tulee esiin vielä akkumateriaalien louhinta ja sen ongelma. Ihan materiaalin loppumiseen asti. Nyt on jo tutkimuksia, joissa todetaan tämä. Aika on nyt jollekin muulle energialle, ehdottomasti.
Tulevaisuudessa on pakko oppia kierrättämään akkumateriaaleja tehokkaasti. Sähköautoilu näyttää ainakin nyt ratkaisulta, joka ei ole muutamaan vuoteen korvautumassa millään uudella energialla. Vaikka vety olisi tulevaisuuden energianlähde, niin jakeluverkon rakentaminen on niin iso työ, ettei se tule hetkessä tapahtumaan. Vedynkin tehokkuus taitaa perustua siihen, että elektrolyysi, jolla vety erotetaan vedestä, vaatii paljon sähköä ja on kannattavaa vain silloin, kun sähkö on lähes ilmaista (esimerkiksi tuulivoiman avulla kovalla tuulella).
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sähköautuilun autuus tulee esiin vielä akkumateriaalien louhinta ja sen ongelma. Ihan materiaalin loppumiseen asti. Nyt on jo tutkimuksia, joissa todetaan tämä. Aika on nyt jollekin muulle energialle, ehdottomasti.
Tämä on aina jännä asetelma, että sähköautoon käytettävät materiaalit loppuvat kohta. Mutta polttomoottorisen auton (valmistaminen ja käyttö) materiaalit eivät lopu koskaan, eikä saatavuus huonone/vaikeudu/kallistu.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sain tänään tietooni, että XC40 täyssähkössä on eriparirenkaat. Toiset ovat 235/50 R 19 ja toiset 255/45 R 19.

Kui varten?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös