Mainos

Sähköautoilu

  • 557 074
  • 4 925

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin älytöntä että porukka harmittelee että jonkun asian hinta laskee.
Varsin inhimillistä harmitella jos olet juuri ostanut 68k auton jonka olisi saanut viikkoa paria myöhemmin 56 tuhannella. Aika moni meistä keksisi tuolle 12 tuhannelle jotain käyttöä. Toinen asia on sitten asiasta kiukuttelu joka menee älyttömyyden puolelle.

Muutoin olen sitä mieltä, että tuo 56k MYLR on oikeampi hinta autosta jossa ei ole (ainakaan vielä) matriisivaloja eikä parkkitutkia ja laatu, alusta eikä sisusta ole mitenkään premium-tasoa. Väheksymättä lainkaan sitten niitä asioita missä Tesla on muita edellä (teho, kulutus, latausteknologia ja -infra, käyttöliittymä).
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
VAG joutuu katsomaan hinnoittelua uudestaan kun tuotantoa ei ole ja uudet tilaukset varmasti kärsivät kun samaan hintaan olisi saatavilla vastaavaa "nyt"
Malliston kirkkain valopilkku taitaa olla ID.Buzz, josta kai myydään jo vuoden -24 tuotantoa. Automyyjällä näkee harvoin niin leveää hymy kuin kyseisestä mallista puhuttaessa. Kelpo tuote ja ulkoiset puitteet kohdallaan.

Uuden auton osto ei ole koskaan ollut mielessäni vaihtoehto, mutta ID.Buzz osuu johonkin herkkään kohtaan. Huomaan perustelevani itselleni miksi sen osto olisi perusteltua, vaikka kovia järkisyitä siihen ei oikeastaan ole...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN


Lähinnä kai tuo perustuu pitkään matkaan ja akun esilämmitykseen, tosin se on Teslassakin. En oikein ymmärrä, miksi kukaan ostaisi Toyotan sähkäriä niillä spekseillä, mitä siitä on kerrottu ja testattu. Aika oikeaan osuva lista, mutta VAG-konserni voisi nousta ostettavien joukkoon sillä esilämmityksellä - niissä on myös hyvät puolensa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.

Listaus on tehty ennen hintojen pudotusta, mutta erikoista silti, että paras voimalinja, pienin kulutus ja edistyksellisin käyttöliittymä tekee automerkistä vältettävän. Huoltoajat ovat pitkiä joo, mutta toisaalta korealaisten ja VAG:n tuotteita saa odotella vuosikausia ennen käyttöönottoa, joten kumpi noista nyt on pahempi juttu.

Sir Toivonen ei hirveästi pisteitä nosta silmissäni korjaamalla väärin yhtä kommentoijaa, joka totesi, että harmittaisi, jos olisi juuri Teslan tilannut. Väitti, että ei ongelmaa kun peruu tilauksen ja tekee uudella hinnalla uuden. Toki näin voi tehdä, mutta samalla rahoitussopimus menee uusiksi korkeammalla korolla.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Väitti, että ei ongelmaa kun peruu tilauksen ja tekee uudella hinnalla uuden. Toki näin voi tehdä, mutta samalla rahoitussopimus menee uusiksi korkeammalla korolla.
En jaksa laskea, mutta taitaa silti tulla halvemmaksi ostaa tesla nyt jos ostaa vaikkapa Y:n 11000€ halvemmalla hinnalla ja 6-vuoden korko nousee 2,5% -> 5%. Tarkoitan siis, että auton kokonaishinta taitaa jäädä pienemmäksi tällä uudella hinnoittelulla, vaikka rahoituksen korko nouseekin.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tilauksen peruuttamisesta voi myös seurata vakioehtojen mukianen sopimussakko. Itse ainakin soveltaisin sitä armottomasti heihin, jotka kikkailevat tilauksen peruutuksella ja uudella tilauksella.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tilauksen peruuttamisesta voi myös seurata vakioehtojen mukianen sopimussakko. Itse ainakin soveltaisin sitä armottomasti heihin, jotka kikkailevat tilauksen peruutuksella ja uudella tilauksella.
Kerro lisää? Eikös laki salli etämyyntitilauksen perumisen? Teslan myyjä ainakin itselleni ensimmäisellä koeajolla oikein mainosti, että tilaa ihmeessä riskittömästi, että ei sitä autoa tarvitse ottaa jos ei halua. Ja että tilauksen voi perua maksuttomasti vielä vaikka auton noudonkin yhteydessä teslan liikkeen pihassa jos tulee katumapäälle.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kerro lisää? Eikös laki salli etämyyntitilauksen perumisen? Teslan myyjä ainakin itselleni ensimmäisellä koeajolla oikein mainosti, että tilaa ihmeessä riskittömästi, että ei sitä autoa tarvitse ottaa jos ei halua. Ja että tilauksen voi perua maksuttomasti vielä vaikka auton noudonkin yhteydessä teslan liikkeen pihassa jos tulee katumapäälle.

Minulla oli ajatukset siis ns. normaalissa autokaupassa, jossa tilaussopimuksen liitteenä on vakioehdot, jossa on tilauksen peruuttamisen vakiokorvaus, joka määräytyy auton hinnan mukaan.

Kuluttajansuojalain päivityksistä en ole aivan kärryillä, mutta siellähän on, aiankin , ollut se etämyynnnin katumusaika. Toki siihenkin on ollut otain rajoituksia.

Tietenkin, jos myyjä on sanonut, että peruminen on mahdollista vaikka liikkeen pihassa, niin sillä mennään. KSL on muistaakseni sellainen laki, että kuluttajan eduksi siitä voidaan poiketa sopimuksella.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Minulla oli ajatukset siis ns. normaalissa autokaupassa, jossa tilaussopimuksen liitteenä on vakioehdot, jossa on tilauksen peruuttamisen vakiokorvaus, joka määräytyy auton hinnan mukaan.

Kuluttajansuojalain päivityksistä en ole aivan kärryillä, mutta siellähän on, aiankin , ollut se etämyynnnin katumusaika. Toki siihenkin on ollut otain rajoituksia.

Tietenkin, jos myyjä on sanonut, että peruminen on mahdollista vaikka liikkeen pihassa, niin sillä mennään. KSL on muistaakseni sellainen laki, että kuluttajan eduksi siitä voidaan poiketa sopimuksella.
Joo perinteisessä autokaupassa on ihan eri ehdot kun tässä etämyynnissä (Tesla, Polestar). Näissä voit perus tilauksen missä kohtaa tahansa, vaikka tosiaan vielä siinä kohtaa kun auto on jo liikkeen pihassa. Myös polestar muistuttaa tästä aina kun olen aspaan vinkunut pitkittyneestä toimitusajasta.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En jaksa laskea, mutta taitaa silti tulla halvemmaksi ostaa tesla nyt jos ostaa vaikkapa Y:n 11000€ halvemmalla hinnalla ja 6-vuoden korko nousee 2,5% -> 5%. Tarkoitan siis, että auton kokonaishinta taitaa jäädä pienemmäksi tällä uudella hinnoittelulla, vaikka rahoituksen korko nouseekin.
Harri Salon videolla mainittiin ja jossain keskustelussakin näin saman kommentin että vanhojen tilausten hinnat päivittyisivät automaattisesti uusiin halvempiin, koroista taitaa olla sitten vähän enemmän epäselvyyttä, periaatteessa pitäisi olla alkuperäinen korko mutta DNB on jo aikaisemmin joillekin Teslaa odottaville ilmoittanut koron nostosta.

Mielenkiintoinen veto kyllä Testalta tämä hintojen lasku ja tuo lisää elämää sähköautokauppaan kun autoja on ilmeisesti jo varastossa nopeisiin toimituksiin. Varsinkin Y on erittäin kilpailukykyisesti hinnoiteltu ja tulee ilman ihmeitä olemaan myydyin sähköauto Suomessa tänä vuonna, samalla ehkä jopa jo maailman myydyin automalli myös dinot huomioiden. Jos Model 3 hinta olisi ollut nykyinen jo viime kesänä kun Polestarin laitoin tilaukseen niin olisi ollut ainakin vaikeampi päätös kun oli kakkosvaihtoehto mutta en kyllä suunnittele Pollen perumista, edelleen se autona houkuttaa enemmän. Polle hyppäsi laivaan tällä viikolla joten pari kuukautta joutuu vielä odottamaan
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En jaksa laskea, mutta taitaa silti tulla halvemmaksi ostaa tesla nyt jos ostaa vaikkapa Y:n 11000€ halvemmalla hinnalla ja 6-vuoden korko nousee 2,5% -> 5%. Tarkoitan siis, että auton kokonaishinta taitaa jäädä pienemmäksi tällä uudella hinnoittelulla, vaikka rahoituksen korko nouseekin.
Jäi ajatus kesken tuossa. Tuossa edetään käsittääkseni siten, että voimassa oleviin tilauksiin sovelletaan muuttuneita hinnoitteluja, mutta rahoitussopimus jää voimaan. Eli saa sekä halvemman hinnan että pienemmän koron. @CreaseMonkey myös tähän.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Model 3 hinta olisi ollut nykyinen jo viime kesänä kun Polestarin laitoin tilaukseen niin olisi ollut ainakin vaikeampi päätös kun oli kakkosvaihtoehto mutta en kyllä suunnittele Pollen perumista, edelleen se autona houkuttaa enemmän. Polle hyppäsi laivaan tällä viikolla joten pari kuukautta joutuu vielä odottamaan
Samat ajatukset. Oma polle on jo belgian kohdalla matkalla suomeen ja toki sen voi vieläkin perua, mutta joku käski menemään tunteella ja tunnepuolella polestar vie teslaa mennen tullen. Järkipuolesta on vaikea sanoa.
 

Särki

Jäsen
Sir Toivonen ei hirveästi pisteitä nosta silmissäni korjaamalla väärin yhtä kommentoijaa, joka totesi, että harmittaisi, jos olisi juuri Teslan tilannut. Väitti, että ei ongelmaa kun peruu tilauksen ja tekee uudella hinnalla uuden. Toki näin voi tehdä, mutta samalla rahoitussopimus menee uusiksi korkeammalla korolla.
Kertokaas tietämättömille, miten tuo rahoitussopimuksen korko tähän liittyy? Onko Teslan ostajat "pakotettu" ottamaan rahoitus Teslan kautta vai onko siinä jotain muuta etua miksi näin kannattaisi tehdä?
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kertokaas tietämättömille, miten tuo rahoitussopimuksen korko tähän liittyy? Onko Teslan ostajat "pakotettu" ottamaan rahoitus Teslan kautta vai onko siinä jotain muuta etua miksi näin kannattaisi tehdä?
Eikös nämä merkit ole neuvotelleet tuon rahoituskoron näiden yhtiöiden kanssa. Jos itse kysyisit korkoa yksityishenkilönä noista yhtiöistä, niin korko olisi varmasti huomattavasti korkeampi.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Varsin inhimillistä harmitella jos olet juuri ostanut 68k auton jonka olisi saanut viikkoa paria myöhemmin 56 tuhannella. Aika moni meistä keksisi tuolle 12 tuhannelle jotain käyttöä. Toinen asia on sitten asiasta kiukuttelu joka menee älyttömyyden puolelle.

Muutoin olen sitä mieltä, että tuo 56k MYLR on oikeampi hinta autosta jossa ei ole (ainakaan vielä) matriisivaloja eikä parkkitutkia ja laatu, alusta eikä sisusta ole mitenkään premium-tasoa. Väheksymättä lainkaan sitten niitä asioita missä Tesla on muita edellä (teho, kulutus, latausteknologia ja -infra, käyttöliittymä).
Joo toki ymmärrän harmistuksen myös, jos on juuri lunastanut saman auton 68k€ jonka nyt saa 56k€. Heidät voi lisätä samaan sarjaan autokauppiaiden kanssa, mutta kitinää on kyllä kuulunut sähköautojen omistajilta kautta linjan kun 200tkm ajettujen autojen hinta ei enää olekaan sama kuin uutena. Vanhoista kunnon dieseleistä sentään tiesi varmasti että turpaan tulee kun ostaa auton niin ei tullut pettymyksiä. Yhdestä 2020 mallisesta x5 bemarista dieselkoneella tuossa juttelin, niin uutena hintaa 150k ja reilu vuoden päästä hyvitys 40tkm ajettuna 80k€. Siinä ei oo tarvinnut ahdistua edes polttoaineen hinnasta :)
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kertokaas tietämättömille, miten tuo rahoitussopimuksen korko tähän liittyy? Onko Teslan ostajat "pakotettu" ottamaan rahoitus Teslan kautta vai onko siinä jotain muuta etua miksi näin kannattaisi tehdä?
Ei ole pakko ottaa Teslan rahoitustarjousta, voit valita maksutavaksi käteisen, jonka sitten rahoitat pankkilainalla tai toisen rahoitusyhtiön autorahoituksella. Etu voi olla helppous, joku ei ehkä saa tuota parempia ehtoja muualta tms.

Mutta sinällään ovela tapa pudottaa auton hintaa, mutta samalla nostaa rahoituksen kokonaiskustannusta, ja välttämättä tätä ei kaikki huomaa, joten moni saattaa lopulta maksaa about saman kuin aiemminkin.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Joo kaverilla Tesla setti laski siinä 7000-8000€ tilauksen jälkeen nyt näillä aleilla, laski että korko kun nousee reilusti niin säästö olisi 2000-3000€ luokkaa enintään rahoitus huomioiden. Mutta silti tekee mieli periaatteesta palauttaa auto (palautusmahdollisuus auki) ja tilata uusi samanlainen samalla reissulla.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Joo kaverilla Tesla setti laski siinä 7000-8000€ tilauksen jälkeen nyt näillä aleilla, laski että korko kun nousee reilusti niin säästö olisi 2000-3000€ luokkaa enintään rahoitus huomioiden. Mutta silti tekee mieli periaatteesta palauttaa auto (palautusmahdollisuus auki) ja tilata uusi samanlainen samalla reissulla.
Jos on juuri saanut auton niin eikös tuo auton palautus ja uuden tilaus pitäisi olla ihan no-brainer varsinkin kun uuden saa heti parin kk sisään.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos on juuri saanut auton niin eikös tuo auton palautus ja uuden tilaus pitäisi olla ihan no-brainer varsinkin kun uuden saa heti parin kk sisään.
Luulis että saisi vielä ostaa sen omansa uudelleen siitä "vaihtaririvistä".

Edit: Jos siellä olis kenelläkään pelisilmää ni ne antais sählingin välttämiseksi pienen "cashbackin" ettei kaikki alkuvuoden luovutukset palaudu
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Lähinnä kai tuo perustuu pitkään matkaan ja akun esilämmitykseen, tosin se on Teslassakin. En oikein ymmärrä, miksi kukaan ostaisi Toyotan sähkäriä niillä spekseillä, mitä siitä on kerrottu ja testattu. Aika oikeaan osuva lista, mutta VAG-konserni voisi nousta ostettavien joukkoon sillä esilämmityksellä - niissä on myös hyvät puolensa.
Esim. ID Buzzissa jos sähkömoottori kärähtää, uusi pitää olla koodattu siihen autoon, eli näitä ei ole marmoritiskillä hyllyssä. Näissä vehkeissä ostat jotain, mutta et omista sitä. Sama juttu nykyään esim. puhelimissa ja monissa muissakin laitteissa. Jos ostat uuden Dymon tarraprintterin, siinä toimii ainoastaan Dymon tarrat. Kannattaa ennen ostopäätöstä vähän googlettaa mitä on ostamassa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Esim. ID Buzzissa jos sähkömoottori kärähtää, uusi pitää olla koodattu siihen autoon, eli näitä ei ole marmoritiskillä hyllyssä. Näissä vehkeissä ostat jotain, mutta et omista sitä. Sama juttu nykyään esim. puhelimissa ja monissa muissakin laitteissa. Jos ostat uuden Dymon tarraprintterin, siinä toimii ainoastaan Dymon tarrat. Kannattaa ennen ostopäätöstä vähän googlettaa mitä on ostamassa.
Kyl maar esim autojenkin ecut on tarvinnut merkkiliikkeessä (tai siis merkkiliikkeen softalla) naittaa ainakin 90-luvulta asti.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Esim. ID Buzzissa jos sähkömoottori kärähtää, uusi pitää olla koodattu siihen autoon, eli näitä ei ole marmoritiskillä hyllyssä. Näissä vehkeissä ostat jotain, mutta et omista sitä. Sama juttu nykyään esim. puhelimissa ja monissa muissakin laitteissa. Jos ostat uuden Dymon tarraprintterin, siinä toimii ainoastaan Dymon tarrat. Kannattaa ennen ostopäätöstä vähän googlettaa mitä on ostamassa.

Ja tällä oli viestini kanssa mitä tekemistä, ja eroa mainittuihin muihin merkkeihin - tai vaikkapa nykyään myytäviin uusiin dinoihin?
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Esim. ID Buzzissa jos sähkömoottori kärähtää, uusi pitää olla koodattu siihen autoon, eli näitä ei ole marmoritiskillä hyllyssä. Näissä vehkeissä ostat jotain, mutta et omista sitä.
Onko jotain dataa, että kuinka paljon sähköautoista kärähtää moottoreita? Mutulla heittäisin, että murto-osa siitä mitä polttiksista ”kärähtää” niitä perinteisiä moottoreita. Tuo sähkömoottorien kestävyys on yksi viimeisistä asioista, mistä tarvitsee sähköautoilijan olla huolestunut.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko jotain dataa, että kuinka paljon sähköautoista kärähtää moottoreita? Mutulla heittäisin, että murto-osa siitä mitä polttiksista ”kärähtää” niitä perinteisiä moottoreita. Tuo sähkömoottorien kestävyys on yksi viimeisistä asioista, mistä tarvitsee sähköautoilijan olla huolestunut.

Ei käytännössä lainkaan koskaan ikinä. Tämä on vain yksi saman trollauksen muoto kuin ne kusematta Lappiin -pakot. "Entäs jos..." jne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös