Sähköautoilu

  • 498 521
  • 4 586

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tää on jännä. Itse en osaa edes sanoa autossa että onko siinä hyvät vai huonot valot. Kaikilla olen tähän mennessä eteenpäin nähnyt. Osa arvottaa tuon todella korkealle, eikä siinä ole mitään pahaa. Itseäni kiinnostaa enemmän ajovalojen ulkonäkö kuin niiden tehokkuus.
Itse koin tästä "valaistumisen" kun syksyllä laitoin lisävalot, niin johan näkee pitkillä ihan eri tapaan ja on rennompi ajaa. Valitettavasti lyhyet on ihampaskat, ja surkeus vielä korostuu lisäpitkien kanssa. Jotenkin toki tähän asti ilmankin pärjättiin kun ei ollut paremmasta tietoa. Kyllä sitä vaan uudesta autosta toivoo että joka tasolla mentäisiin parempaan suuntaan.
 
Omalla kokemuksella Model Y valot itsessään ovat todella hyvät, valoautomatiikka samaa tasoa kuin aiemmassa Audissa. Matriisivaloja en ole osannut kaivata, mutta tilanne tosiaan taitaa olla tuo @sampio mainitsema eli jenkkien laindäädäntö ilmeisesti kieltää ko. valot joten on vielä holdissa vaikka rauta onkin valmiina.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Kyllä muuten kivasti palvelee sähköautoilijaa nämä valtion älyttömät sähköavustukset. Otetaan toki vastaan, vaikka ääntenkalastelu mielessä tehdyt päätökset nyt ei ehkä kansan etu ihan aina ole..
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
700 kilsaa ajelin juuri maantietä ja motaria. Vähän pelkäsin valoautomatiikkaa, koska kevään pimeillä eivät erityisen hyvin toimineet ja sen jälkeen ajelin pitkälti käsikopelolla. Nyt kuitenkin kokeilin ja onhan tuo parantunut reilusti, oikeastaan virheettömät. Ajelin sitten loppuun saakka niillä.

Tietysti ikävää, että lähtökohta on ollut epävarma, mutta hyvä osoitus siitä, miten autoa saadaan paranneltua OTAna.

Hauska myös huomata polttisautoilijoiden ja sähköautoilijoiden lisäksi ainakin pientä jakolinjaa Teslan ja perinteisten merkkien sähköautoilijoiden välillä. En tiedä, mikä siinä brändissä porukkaa vituttaa, mutta itse pidän kyllä boxin ulkopuolelta ajattelusta vrt. "tehdäänpä sama tylsä polttismalli, mutta laitetaan siihen E-alkuinen mallinimi ja vaihdetaan akut alle" -filosofia". Eikä siinä mitään, niitä saa ostaa ihan vapaasti. Vaan välillä tuntuu, ettei Teslaa saa. Onko se sitten kateutta niiden osalta, jotka eivät pysty sitä hankkimaan ja ylimielistä vähättelyä niiden osalta, jotka pystyisivät?

Korostettakoon, että esim. tässä ketjussa keskustelu on pääosin asiallista, ja yksittäisiä Teslasta vittuilijoita lukuunottamatta jopa rakentavaakin.
 
Viimeksi muokattu:

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jalasjärven juustoportilla tänään pysähtyneenä bongattu peräti 7 teslaa supereilla latingissa yhtä aikaa. Kyllä sitä kateellisena ajeli oman polttiskoslan rahvaiden parkkiin.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Hauska myös huomata polttisautoilijoiden ja sähköautoilijoiden lisäksi ainakin pientä jakolinjaa Teslan ja perinteisten merkkien sähköautoilijoiden välillä. En tiedä, mikä siinä brändissä porukkaa vituttaa, mutta itse pidän kyllä boxin ulkopuolelta ajattelusta vrt. "tehdäänpä sama tylsä polttismalli, mutta laitetaan siihen E-alkuinen mallinimi ja vaihdetaan akut alle" -filosofia". Eikä siinä mitään, niitä saa ostaa ihan vapaasti. Vaan välillä tuntuu, ettei Teslaa saa. Onko se sitten kateutta niiden osalta, jotka eivät pysty sitä hankkimaan ja ylimielistä vähättelyä niiden osalta, jotka pystyisivät?

Korostettakoon, että esim. tässä ketjussa keskustelu on pääosin asiallista, ja yksittäisiä Teslasta vittuilijoita lukuunottamatta jopa rakentavaakin.
Tähän sellainen huomio, että mr Musk. Tesla leimautuu niin vahvasti tähän sankariin, että se todennäköisesti vaikuttaa negatiivisesti Teslan maineeseen ja suhtautumiseen siihen. Enkä nyt viittaa pelkästään twitter säätöihin. Kevyen ylimielinen, hieman mulkun oloinen miljardööri jonka naama koristaa about jokaista Tesla uutista. Siihen sitten juro suomalainen perusmies. Vaikuttaahan tuo omaankin ajatusmaailmaan ko merkistä vaikka kuinka yrittää olla neutraali.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Teslan osaltahan kyse on tietoisesti rakennetusta brändistä vähän kuin Apple aikoinaan. Teslan ostaja usein tiedostaa tämän ja ostaa auton siitä syystä tai siitä huolimatta. Model 3:n myötä tilanne toki on vähän muuttunut, mutta silti aiempi maine seuraa jonkin aikaa. Varsinkin aiemmin Teslan omistaminen oli jollain tapaa status-asia, jota useinkaan ei hirveästi yritetty peitellä. Se herättää tunteita, mikä on tarkoituskin. Sisko osti Teslan pari vuotta sitten eikä edelleenkään juuri muusta puhu. Samanlaista tunnesidettä ei itselläni ole koskaan tullut mihinkään autoon, mutta tuohon uskontoon se tuntuu kuuluvan, samoin kuin se, ettei omassa autossa myönnetä olevan mitään huonoa. Kaikkihan näin eivät toimi, suurin osa tuskin, mutta tämä varmaan on se, mikä lisää vastakkainasettelua. Usein kuitenkin sähkö- vs. polttomoottoriautojen välillä eikä niinkään Tesla vs. muut.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Teslan osaltahan kyse on tietoisesti rakennetusta brändistä vähän kuin Apple aikoinaan. Teslan ostaja usein tiedostaa tämän ja ostaa auton siitä syystä tai siitä huolimatta. Model 3:n myötä tilanne toki on vähän muuttunut, mutta silti aiempi maine seuraa jonkin aikaa. Varsinkin aiemmin Teslan omistaminen oli jollain tapaa my status-asia, jota useinkaan ei hirveästi yritetty peitellä. Se herättää tunteita, mikä on tarkoituskin. Sisko osti Teslan pari vuotta sitten eikä edelleenkään juuri muusta puhu. Samanlaista tunnesidettä ei itselläni ole koskaan tullut mihinkään autoon, mutta tuohon uskontoon se tuntuu kuuluvan, samoin kuin se, ettei omassa autossa myönnetä olevan mitään huonoa. Kaikkihan näin eivät toimi, suurin osa tuskin, mutta tämä varmaan on se, mikä lisää vastakkainasettelua. Usein kuitenkin sähkö- vs. polttomoottoriautojen välillä eikä niinkään Tesla vs. muut.
En voi mitenkään ymmärtää lähes uskonnon kaltaista suhtautumista ja/tai tunnesidettä mihinkään materiaan. En ainakaan toisten ihmisten valmistamaan ja brändäämään esineeseen, olkoot se auto, puhelin tai vaate. En oikein myöskään ymmärrä että jotkut ovat ylpeitä ostamastaan esineestä, paitsi siinä mielessä että kallis esine voi kertoa sinun tehneen kovasti työtä jotta olet sellaisen saanut. Myöskään kateutta esim. toisen omistamaa autoa kohtaan en oikein käsitä.

Siinä tapauksessa voin ymmärtää tunnesiteen ja ylpeyden materiaan paremmin, jos omilla pienillä kätösillä on rakentanut vaikkapa hirsimökin tai entisöinyt vanhan auton. Siinä on sentään jotain omaa ja henkilökohtaista.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Itse en kyllä hirveästi Teslaa ostaessa miettinyt muuta kuin pitkää rangea ja erittäin hyvää latausverkostoa. Kymmenen vuotta samaa mallia tehty, niin eiköhän luotettavuuttakin löydy mukavasti ( model S)

Olen tykännyt tosi paljon ajaa Teslallani, mutta aivan hyvin voisin ajaa Polestarilla tai vastaavalla. Mikään egokysymys se ei ole ainakaan minulle.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse en kyllä hirveästi Teslaa ostaessa miettinyt muuta kuin pitkää rangea ja erittäin hyvää latausverkostoa. Kymmenen vuotta samaa mallia tehty, niin eiköhän luotettavuuttakin löydy mukavasti ( model S)

Olen tykännyt tosi paljon ajaa Teslallani, mutta aivan hyvin voisin ajaa Polestarilla tai vastaavalla. Mikään egokysymys se ei ole ainakaan minulle.

Sama. Skoda Enyaq olisi riittänyt omiin vaatimuksiin, mutta 12-18 kuukauden odotus ei sopinut.

Polestarilta ei löytynyt tarpeeksi isoa mallia ja korealaiset näytti olevan samoissa hinnoissa, mutta pidemmällä toimitusajalla kuin Tesla niin sen takia siihen päädyin.
 

Särki

Jäsen
Jalasjärven juustoportilla tänään pysähtyneenä bongattu peräti 7 teslaa supereilla latingissa yhtä aikaa. Kyllä sitä kateellisena ajeli oman polttiskoslan rahvaiden parkkiin.
Miksi kateellisena?

Sama paikka, jalkapallon MM-kisojen aikaan, ajelin kotia kohden ja pysähdyin tankkaamaan bensaa kun oli niin halpaa (alle 1,9€/l). Tankkiin sopi vain noin 30 litraa ja aikaa meni se 4 minuuttia. Samaan aikaan supereilla 4 Teslaa letkuissa ja kolmessa kuskin paikalla henkilö vahtaa puhelintaan. Lähdin eteenpäin ja puolen tunnin päästä olin kotona juuri sopivasti kun ottelu alkoi. Tuli vain mieleen, että mulla on kyllä varaa ostaa tankkiin bensaa, mutta ei ole varaa notkua laturin nokassa. Jokainen tyylillään ja elämä on valintoja.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
aikaa meni se 4 minuuttia. Samaan aikaan supereilla 4 Teslaa letkuissa ja kolmessa kuskin paikalla henkilö vahtaa puhelintaan. Lähdin eteenpäin ja puolen tunnin päästä olin kotona juuri sopivasti kun ottelu alkoi
Siinä viidessä minuutissa olisit kyllä ladannut tuon 30 minuutin ajot ja olisit kerennyt kotiin lataamaan ja katsomaan peliä. Yksi yhteen ajotyyliä ei kannata ajatella polttomoottoriautoon, koska autoilu ajateltava vähän eritavoin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi kateellisena?

Sama paikka, jalkapallon MM-kisojen aikaan, ajelin kotia kohden ja pysähdyin tankkaamaan bensaa kun oli niin halpaa (alle 1,9€/l). Tankkiin sopi vain noin 30 litraa ja aikaa meni se 4 minuuttia. Samaan aikaan supereilla 4 Teslaa letkuissa ja kolmessa kuskin paikalla henkilö vahtaa puhelintaan. Lähdin eteenpäin ja puolen tunnin päästä olin kotona juuri sopivasti kun ottelu alkoi. Tuli vain mieleen, että mulla on kyllä varaa ostaa tankkiin bensaa, mutta ei ole varaa notkua laturin nokassa. Jokainen tyylillään ja elämä on valintoja.
Veikkaanpa, että olen säästänyt enemmän aikaa lataamalla sähköautoa kotona autotallissa kun ei ole tarvinnut notkua bensa-asemilla. Piuha kiinni ja irti. Kestää selvästi alle 4 minuuttia. Aika on tosiaan rahaa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Miksi kateellisena?

Sama paikka, jalkapallon MM-kisojen aikaan, ajelin kotia kohden ja pysähdyin tankkaamaan bensaa kun oli niin halpaa (alle 1,9€/l). Tankkiin sopi vain noin 30 litraa ja aikaa meni se 4 minuuttia. Samaan aikaan supereilla 4 Teslaa letkuissa ja kolmessa kuskin paikalla henkilö vahtaa puhelintaan. Lähdin eteenpäin ja puolen tunnin päästä olin kotona juuri sopivasti kun ottelu alkoi. Tuli vain mieleen, että mulla on kyllä varaa ostaa tankkiin bensaa, mutta ei ole varaa notkua laturin nokassa. Jokainen tyylillään ja elämä on valintoja.
No nämä on näitä. Itse mielellään pysähtelisin latailemaan autoa vartiksi kerrallaan, mutta tämä polttomoottoriautoilu alkaa jo nykyään tuntua vähän turhankin retrolta meiningiltä omaan makuun.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuli vain mieleen, että mulla on kyllä varaa ostaa tankkiin bensaa, mutta ei ole varaa notkua laturin nokassa. Jokainen tyylillään ja elämä on valintoja.
Harvemmin tulee varta vasten ajeltua laiturille notkumaan, vaan siinä samalla hoituu vessatauot ja ruokailut. Ja kuten edellä todettiin, suurin osa latauksista hoituu kotona, jolloin turhat pysähdykset jäävät kokonaan pois.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Harvemmin tulee varta vasten ajeltua laiturille notkumaan, vaan siinä samalla hoituu vessatauot ja ruokailut. Ja kuten edellä todettiin, suurin osa latauksista hoituu kotona, jolloin turhat pysähdykset jäävät kokonaan pois.

Paitsi jos kotona ei ole latausmahdollisuutta. Ja jos töissäkään ole, niin sitten se pitää muualla notkua
 
Valintojen maailma asuinpaikan suhteen, vai miten se meni ; )
Kuten tapanasi on @sampio asiat ilmaista, niin jokainen itse voisi milloin vain valita että latailee kotonaan sähköautoaan pelkällä sähkön ostohinnalla vanhalla sähkösopparilla unohtaen kokonaan sähkön siirtämisen kustannukset tai vaikkapa viimeisen vuoden aikana sähkön ostohintaan kohdistuneet korotukset. Tähän kasa hymiöitä kuten tapanasi on kirjoitella jatkoaikaan ; ) Lisäksi sinua lainaten: ”Maksoi sekin sata kilometriä teslalla ajaen euron” kun kotona latailit, mutta unohtui mainita nämä edellä mainitut muut kulut ja autokin taisi jo kertaallen olla pari viikkoa vetokujalla huollossa, vai miten se oli? Onneksi sentään taisi olla kyse takuuhuollosta?

”Valintojen maailma” autoilun suhteen, vai miten se meni? ;)
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Paitsi jos kotona ei ole latausmahdollisuutta. Ja jos töissäkään ole, niin sitten se pitää muualla notkua

Useimmat meistä käyvät esimerkiksi kaupassa kerran-pari viikossa - ja useimpien ajokilometreihin kauppakeskuksen pikalatauksesta otettu virta riittää aika tarkkaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kuten tapanasi on @sampio asiat ilmaista, niin jokainen itse voisi milloin vain valita että latailee kotonaan sähköautoaan pelkällä sähkön ostohinnalla vanhalla sähkösopparilla unohtaen kokonaan sähkön siirtämisen kustannukset tai vaikkapa viimeisen vuoden aikana sähkön ostohintaan kohdistuneet korotukset. Tähän kasa hymiöitä kuten tapanasi on kirjoitella jatkoaikaan ; ) Lisäksi sinua lainaten: ”Maksoi sekin sata kilometriä teslalla ajaen euron” kun kotona latailit, mutta unohtui mainita nämä edellä mainitut muut kulut ja autokin taisi jo kertaallen olla pari viikkoa vetokujalla huollossa, vai miten se oli? Onneksi sentään taisi olla kyse takuuhuollosta?

”Valintojen maailma” autoilun suhteen, vai miten se meni? ;)

Itse en ihan euroon en ole päässyt, kun ei ole nykyisellään Teslaa vaan kuluttavampi auto, mutta keskimääräisissä taitaisin päästä jonnekin kahteen euroon sataselle kotilatauksella - kaikki sähkön hinnan neljä komponenttia mukana. Nyt toki pörssisopimuksella vaihtelevammille hinnoille, muttei ole tullut kotona ladattua juurikaan.

Tulevana yönä jos lataisi, taitaisi mennä keskihinnalla noin 3 snt + siirto 1,40 snt + sähkövero 2,8 snt = 7,2 snt / kWh. Reilu puolisentoista euroa satanen noilla hinnoilla tämän hetken kulutuksilla, Tesla voisi sinne lähelle euroakin mennä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
”Valintojen maailma” autoilun suhteen, vai miten se meni? ;)
Eipä tässä suurempia tuskia ole autoilun suhteen, kuten todettua, Tesla on tietokone neljällä pyörällä ja siihen tulee silloin suhtauduttua vähän eri tavoin kuin perusautoon.

Tuohon heittooni viitekehyksenä oli taannoinen keskustelumme sähköketjussa, silloin kun Styge totesi, että aina voi asua omakotitaloa helpommin kerrostalossa. Näinhän se on, mutta sitten menettää mahdollisesti muita etuja.

Valintojen maailman viljely on oikeasti mielenvikainen ilmaisu.

PS Euroon en ole koskaan väittänyt päässeeni. Kotilautauksessa 2-3 euroa per 100 km kaasujalasta riippuen.
 
Eipä tässä suurempia tuskia ole autoilun suhteen, kuten todettua, Tesla on tietokone neljällä pyörällä ja siihen tulee silloin suhtauduttua vähän eri tavoin kuin perusautoon.

Tuohon heittooni viitekehyksenä oli taannoinen keskustelumme sähköketjussa, silloin kun Styge totesi, että aina voi asua omakotitaloa helpommin kerrostalossa. Näinhän se on, mutta sitten menettää mahdollisesti muita etuja.

Valintojen maailman viljely on oikeasti mielenvikainen ilmaisu.

PS Euroon en ole koskaan väittänyt päässeeni. Kotilautauksessa 2-3 euroa per 100 km kaasujalasta riippuen.
Taisinkin sitten vain muistaa väärin. Mukavaa, että sähköautoilu on sujunut ilman suurempia arjen hankaluuksia ja edullisesti. ;)
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Useimmat meistä käyvät esimerkiksi kaupassa kerran-pari viikossa - ja useimpien ajokilometreihin kauppakeskuksen pikalatauksesta otettu virta riittää aika tarkkaan.

Ehkä voi nyt 6kk kokeilun jälkeen todeta että ihan hyvin selviää ilman kotilatausta. 7k ajettuna ja wattituntiakaan ei ole tullut ladattua kotona, mökilläkin vain kun piti testata että toimii (myös pidempään ladatessa). Eli pikalatauksilla+parkkilatauksilla pärjää hyvin, vähän joutuu toki suunnittelemaan elämää jos on pitkiä ajoja tiedossa. Mutta kuten aiemmin kirjoitin, ainakin nyt talven myötä tilanne kyllä heikentynyt pahasti kun infra ei vastaa kysyntää.
 

Glove

Jäsen
Useimmat meistä käyvät esimerkiksi kaupassa kerran-pari viikossa - ja useimpien ajokilometreihin kauppakeskuksen pikalatauksesta otettu virta riittää aika tarkkaan.
Eipä esimerkiksi tässä maalaiskunnassa ole kauppojen parkkipaikoilla latausmahdollisuutta. Ainoat pisteet löytyy tuolta Nesteen pihasta.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Meidän talouteen tulee tosiaan keväällä täyssähkö. Itse olen ajatellut luopua pääsääntöisesti "kotilatauksesta", vaikka se mahdollista onkin. Siirsin kuntosalijäsenyyteni paikkaan, minkä yhteydessä on ABC-latausasema. Salilla tulee kuitenkin käytyä kolmesti viikossa, niin samalla saa tarvittaessa auton ladattua.

Plugarin kanssa sen on tajunnut, että täyssähkön kanssa se kotilatausmahdollisuus ei ole välttämättömyys

PS. Jos joku haluaa ostella keväämällä hyvän farkku GTE:n, niin voi laittaa YV:tä. :)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös