Sähköautoilu

  • 497 979
  • 4 586

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
@Tpip Onnea valinnasta. Itsekin olen miettinyt riittääkö etuveto itselleni, kun Polestar etuvetona on tilauksessa. Jotenkin saanut perusteltua tämän sillä, että tähänkin asti lähes kaikki autot olleet etuvetoja ja yhtään nelivetoa ei ole vielä ollut niin sitä ei ehkä sitten osaa edes kaivata.

Ihan varmasti riittää, eniten tuossa on varmasti tottumiskymys. Nykyistä ennen oli muutama neliveto, niin eron huomasi. Sitä ennen mentiin etuvetoisilla täysin tyytyväisenä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Takavetoisen kanssa jouduin ongelmiin tuossa pihatiellä, joka lievästi lopussa nousee. Etuvetoinen meni ok, mutta ehkä en vain osannut, kun ensimmäinen takavetoni oli kyseessä. Toisaalta sain siitä myös vaimolta hyväksynnän vaihtaa nelivetoon.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuo Lidlin kuvio on kyllä hassu. Alkuun olivat verrattain hyviä latauslaitteita ja autoja vähän, kun 50 kW tehot olivat vielä sitä kärkipäätä. Tolpissa luki selkeästi "vain ostosten ajaksi", joita aika moni vielä noudattikin.

Sitten mm. taksit ruuhkauttivat lataukset Lidlin tolpilla, minkä jälkeen vastaus oli pudottaa teho 30 kW ja nyttemmin kai 20 kW "pikalataukseen" ja rajata lataus tuntiin. Samalla tuo "vain ostosten ajaksi" poistui tekstinä kokonaan uusista tolpista. Tuloksena on muka-pikalatausta, josta ei ole kenellekään oikein mitään hyötyä.

Halvempaa olisi laittaa rivi 11 kW tolppia, joista sama yhtä-tyhjän-kanssa-määrä virtaa kauppakäynnin aikana tai laittaa järkevä teho ja maksulliseksi. Nyt nuo eivät palvele ketään ja ovat ainakin täyssähköautoilijoiden keskuudessa yleinen naureskelun kohde. Eivätkä kyllä enää (toisin kuin aiemmin) houkuttele kaupan asiakkaaksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Luin jonkun artikkelin jossa sanottiin että jos Kiinan suhteen tulee ongelmia, tarvitsemme Euroopassa 7000+ uutta kaivosta jos haluamme että liikenteen sähköistyminen etenee.

Menee mielenkiintoiseksi jos en muuta sanoisi..
 
Luin jonkun artikkelin jossa sanottiin että jos Kiinan suhteen tulee ongelmia, tarvitsemme Euroopassa 7000+ uutta kaivosta jos haluamme että liikenteen sähköistyminen etenee.

Menee mielenkiintoiseksi jos en muuta sanoisi..
Mainittiinko samassa artikkelissa mahdollisesti sähköautojen hautausmaat, vetyautojen ylivertaisuus tai kaivosten lapsityövoima? Laita toki linkki artikkeliin, olisi mielenkiintoista lukea.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luin jostain, että 50 vuoden päästä pitäisi siirtyä poraamaan öljyä eri planeetalta, jotta bensalenkkarit voivat jatkaa ajeluitaan bensa-autoillaan. Ellei sitten autoilun sähköistyminen etene, tai autoilu globaalisti vähene merkittävästi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Luin jostain, että muutaman vuoden päästä synteettiset bensat tehdään kätevällä ranneliikkeellä tuulisähköstä ja hiilidioksidista.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Luin jostain, että koko ihmiskunnan pitää vähentää kulutustaan (mm. yksityisautoilua riippumatta käyttövoimasta) melko rajusti että meillä ylipäätään on tulevaisuus.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Luin jostain, että koko ihmiskunnan pitää vähentää kulutustaan (mm. yksityisautoilua riippumatta käyttövoimasta) melko rajusti että meillä ylipäätään on tulevaisuus.
Totta. Jännä juttu, et ne ylipäätään on ne autoilijat (käyttövoimasta riippumatta) joiden pitää päivittäin miettii tekemisiään. Eikä missään nimessä lentomatkustajat (joista murto-osa on työlentoja), laivamatkustajat (sama homma),,saati suomalaiset moottorivenehuviajelijat tai ne joilla pitää olla joka kuussa uudet lenkkarit. Tai vaate. Tai puhelin. Tai jokin muu elektroniikkavempele. Tai ihan mikä tahansa turha käyttöesine, jota käytetään 2 kertaa vuodess. Ehkä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuo Lidlin kuvio on kyllä hassu. Alkuun olivat verrattain hyviä latauslaitteita ja autoja vähän, kun 50 kW tehot olivat vielä sitä kärkipäätä. Tolpissa luki selkeästi "vain ostosten ajaksi", joita aika moni vielä noudattikin.

Sitten mm. taksit ruuhkauttivat lataukset Lidlin tolpilla, minkä jälkeen vastaus oli pudottaa teho 30 kW ja nyttemmin kai 20 kW "pikalataukseen" ja rajata lataus tuntiin. Samalla tuo "vain ostosten ajaksi" poistui tekstinä kokonaan uusista tolpista. Tuloksena on muka-pikalatausta, josta ei ole kenellekään oikein mitään hyötyä.

Halvempaa olisi laittaa rivi 11 kW tolppia, joista sama yhtä-tyhjän-kanssa-määrä virtaa kauppakäynnin aikana tai laittaa järkevä teho ja maksulliseksi. Nyt nuo eivät palvele ketään ja ovat ainakin täyssähköautoilijoiden keskuudessa yleinen naureskelun kohde. Eivätkä kyllä enää (toisin kuin aiemmin) houkuttele kaupan asiakkaaksi.
Oikeastaan Lidlin kohdalla tehojen pudotus vain pahentaa ongelmaa, eli edelleen halutaan se sama määrä prosentteja akkuun, nyt se vain kestää pidempään. Ja silti ne tietyt jäärät jaksaa niissä latailla ja istua autossa. Monet jopa AC-piuhan päässä. Tietysti nopeat laturit kasvattaa Lidlin sähkölaskua, joten nykyinen järjestely on varmasti heille edullisempi, vaikka käyttäjällä huono. Mutta joo, keväällä 50kW ajat oli hyvä kun laturilla oikeasti ehti ladata jonkun verran ja ne oli vapaana aika hyvin kun ei vielä ollut niin paljon sähköautoja. Ja muutenkin etiketti oli silloin paremmin hallussa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nyt odotellaan vaan mikä tulee olemaan Lidlin hinta. Jos tavoitteena olla halvin maksullinen niin se alkanee 0,1x eur/kWh?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sähköauton lataaminen muuttuu maksulliseksi Lidlissä Tämä on aivan loistava uutinen, oikeasti, kun teho nousee samalla takaisin järkevämpiin lukuihin.
”Meiltä on toivottu sitä, että lataus olisi ensisijaisesti asiakkaidemme käytössä. Halusimme vastata tähän toiveeseen ja yhdistimme latauksen maksamisen Lidl Plus -sovellukseen, Lidlin kiinteistöpäällikkö Arttu Puhakka kertoo tiedotteessa.”

Täytyy sanoa, että en käy Lidlissä eikä ole edes sähköautoa, mutta silti nautin siitä, että siipeilijät saavat nokilleen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt odotellaan vaan mikä tulee olemaan Lidlin hinta. Jos tavoitteena olla halvin maksullinen niin se alkanee 0,1x eur/kWh?
Kun se yhdistetään tuohon Lidl plus appiin, niin en ihmettelisi jos hinta olisi korkeampi, mutta lataamalla saisi jonkun etukupongin Lidliin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nyt odotellaan vaan mikä tulee olemaan Lidlin hinta. Jos tavoitteena olla halvin maksullinen niin se alkanee 0,1x eur/kWh?

Halvimmat taitavat nyt pyöriä (toki vielä ihan yksittäisiä maksuttomia 11 kW on) noin 0,15, joten kai sen pitää siellä kymppisentin kohdalla olla. Sekin karkottaa kyllä kotilatauksen substituutteja latureilta, mikä on hyvä asia. Tulee verkosto järkevämpään käyttöön.
 

OrrinPopi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Karhu-Kissat, peli & pelaajat
Onko osunut silmille Black Friday-tarjouksia keskikokoisista sähkäreistä? Liisaria lähinnä kyttään.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onko porukalla kokemuksia, että antaako liikkeet sähköautoja yön yli tai jopa viikonlopun mittaiseen koeajoon? Jos näitä haluaisi, niin kannattaisiko kysellä käytettyjen autojen myyjiltä (rinta-jouppi, saka, kamux jne) vaiko sitten uusien autojen edustajilta?
 

Pulakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Panthers
Onko tämä
On tosiaan alkutekijöissä ja ihan hauska esimerkki siitä saatiin Tekniikan Maailman sähköautojen talviautovertailussa, jossa kaikkein paskin auto oli BMW arvosanalla 6,9. Olisi aikamoinen sensaatio jos bemari pärjäsi noin huonosti ns oikeassa talviautotestissä.
Mielenkiinnosta, onko tämä testi luettavissa netissä?
 

hege

Jäsen
@smugu , meillä oli Kian lisäksi yön yli Skoda ja Kia vielä kerran kauppojen teonkin jälkeen ajossa eli ainakin keväällä sai helposti. Omaa tosin ei ole vielä näkynyt ja kohta melkein kannattaisi odotella vuodenvaihteen yli.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Onko porukalla kokemuksia, että antaako liikkeet sähköautoja yön yli tai jopa viikonlopun mittaiseen koeajoon? Jos näitä haluaisi, niin kannattaisiko kysellä käytettyjen autojen myyjiltä (rinta-jouppi, saka, kamux jne) vaiko sitten uusien autojen edustajilta?
Mulla oli Hediniltä (ent Laakkonen) i4 M50 koeajossa yön yli. Tämä tosin tilaamisen jälkeen mutta eipä tuo ollut kuin ns ilmoitusasia.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kolme viikkoa elämää sähköauton kanssa takana ja harkinnassa on hankkia latauslaite kotiin. Toistaiseksi olen ladannut suoraan pihalla olevan jakokaapin voimavirtapistokkeesta. Haittapuolena on, että kaapin oven joutuu aina jättämään raolleen latauksen ajaksi, mikä varsinkin sateella on pieni riski. Mietinnässä on latausaseman asennuttaminen ja kysymyksenä, että onko kellään kokemusta V2G-latausasemista? Onko niitä ylipäätään vielä markkinoilla ja varsinkaan sellaisia, jotka ovat omakotitaloon suunniteltuja? Auto tuota ominaisuutta jo tukee ja yhdessä aurinkopaneelien kanssa voisi olla ihan hyödyllinen ominaisuus. Vai kannattaako tässä vaiheessa vaan ottaa tavallinen latausasema (ajatuksena nyt Sparklilta Zaptec Go) ja odottaa tekniikan kehittymistä/yleistymistä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kolme viikkoa elämää sähköauton kanssa takana ja harkinnassa on hankkia latauslaite kotiin. Toistaiseksi olen ladannut suoraan pihalla olevan jakokaapin voimavirtapistokkeesta. Haittapuolena on, että kaapin oven joutuu aina jättämään raolleen latauksen ajaksi, mikä varsinkin sateella on pieni riski. Mietinnässä on latausaseman asennuttaminen ja kysymyksenä, että onko kellään kokemusta V2G-latausasemista? Onko niitä ylipäätään vielä markkinoilla ja varsinkaan sellaisia, jotka ovat omakotitaloon suunniteltuja? Auto tuota ominaisuutta jo tukee ja yhdessä aurinkopaneelien kanssa voisi olla ihan hyödyllinen ominaisuus. Vai kannattaako tässä vaiheessa vaan ottaa tavallinen latausasema (ajatuksena nyt Sparklilta Zaptec Go) ja odottaa tekniikan kehittymistä/yleistymistä?
Jos sulla on jo laite/laturi, jolla voit ladata voimavirtapistokkeesta, niin halvimmalla varmaan pääsisit kun asennuttaisit haluamaasi paikkaan vain uuden voimavirtapistokkeen latausaseman sijaan.

Tällainen ajatus vaan mitä varmaan olitkin jo ajatellut.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tulen nyt tälle kanavalle huutelemaan vaikka Plug-in hybridistä kyse, mutta osaako joku arvon palstaveli kertoa minkä verran käyttökustannuksia (sähkö+polttoaine) teillä on ollut? Keväällä/kesällä mahdollisesti auton vaihto edessä ja vähintään osittainen sähköistyminen olisi mielessä.

Tällä hetkellä ajoa tulee kuukaudessa n. 1200-1400km, josta suuri osa on töihin ja takaisin tyyppistä ajoa (edestakainen matka alle 50km) eli käytännössä uudempien plugien toimintamatkalla pitäisi pystyä kattamaan suuri osa matkoista kattaa.

Taloyhtiöllä ei tällä hetkellä erillisiä latausasemia ole, vaan muutamat pistokeladattavan omaavat ovat omien ruutujensa lämpötolpista napanneet virtaa pientä kiinteää korvausta vastaan.

Kiinnostaa toki myös kuulla oletteko törmännyt johonkin odottamattomiin kommervenkkeihin tai vastaavasti yllättyneet positiivisesti luovuttuanne polttomoottoriautoista.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos sulla on jo laite/laturi, jolla voit ladata voimavirtapistokkeesta, niin halvimmalla varmaan pääsisit kun asennuttaisit haluamaasi paikkaan vain uuden voimavirtapistokkeen latausaseman sijaan.

Tällainen ajatus vaan mitä varmaan olitkin jo ajatellut.
Ajatus oli kyllä laittaa latauslaite, jota pystyy ohjaamaan puhelimella yms. Toki varmasti edullisempi vaihtoehto olisi noin, koska latauslaitteen hinta on huomattavasti isompi kuin voimavirtapistorasian ja muut työt ovat käytännössä samat.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös