Mainos

Sähköautoilu

  • 556 754
  • 4 925

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Autoilun muutosta vastustavat, ovat jo pitkää hokeneet mantraa, että "vielä ne sähköautojakin alkavat vetottamamaan rankasti". Tämä uutinen on nyt heille hunajaa ja iltalehti ottaa siitä ilon irti.

Mutta tottahan se on, jostain raha on tulevaisuudessakin saatava. Yksi asia mikä on kuitenkin on varmaa, on se että myös fossiilisten menopelien verotus tulee nousemaan. Toki Diesel-miestä lämmittää ajatus, että prosentuaalinen nousu sähkössä tulee olemaan kovempi...Euroissa ei ehkä niinkään
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Autoilun muutosta vastustavat, ovat jo pitkää hokeneet mantraa, että "vielä ne sähköautojakin alkavat vetottamamaan rankasti". Tämä uutinen on nyt heille hunajaa ja iltalehti ottaa siitä ilon irti.

Tämä uutinen on heille hunajaa, koska he eivät osaa laskea. Vielä kerran: verotus ei tässä noussut vaan fiskaalisesti lievästi laski. Ping myös @smugu
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tässä on nyt olosuhteiden pakosta tullut ajeltua pelkästään ID.4:lla jokunen viikko, ja jatkunee jonnekin talveen. On kyllä tavallaan helppo (aiemminkin olen toki koeajanut ID:tä ja Enyaqia eri versioineen) ymmärtää auton suosio. Äärimmäisen mukava, äärimmäisen tuttu, vähän tylsä ja kuitenkin kaikin tavoin pehmeä lasku sähköautoiluun.

Ei se, mitä itse varsinaisesti sähkäreiltä haen, mutta todella vaivaton auto. En oikeastaan ymmärrä edes kritiikkiä hipaisukytkimistä ja kosketusnäytöstä, nykysoftalla toimivat nekin aika kivasti. Millään lailla ei säväytä, mutta toimii.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Onko noissa VW Passat GTE plug-in hybrideissä joku ultimaattinen paskuus vikana, kun niitä on Nettiautossa pilvin pimein myytävänä vs. monet muut plug-in hybridit? Esim. Toyota.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään oli aamulla pakkasta pari astetta koko työmatkan Lahdesta Helsinkiin niin laitan tänne kulutuslukemia jos jotakuta kiinnostaa.

Autona Skoda Enyaq 80x. Nelisen kilometriä Lahdessa taajamassa motarille ja Helsingin päässä Sörnäisiin ruuhka-aikana Hermannin tietyömaiden läpi. Vakkariin asetin nopeudeksi 110 km/h eli 10km/h mittarin mukaan ylinopeutta, mutta todellinen nopeus siinä 105 km/h paikkeilla. Helsingin päässä toki mentiin pysähdellen ruuhkassa viimeiset kilometrit…

101 kilometriä
Keskinopeus 79 km/h
Matka-aika 1h 16min
Keskikulutus 21,1 kwh/100km

Akun varaus tippui 80 prosentista 51 prosenttiin matkan aikana. Olen ihan tyytyväinen. Sopii mulle sähköauto hyvin tähän 200 motarikilometrin edestakaiselle reissulle. Katsellaan seuraavan kerran kun pakkasta on enemmän.
 
4

444

Onko noissa VW Passat GTE plug-in hybrideissä joku ultimaattinen paskuus vikana, kun niitä on Nettiautossa pilvin pimein myytävänä vs. monet muut plug-in hybridit? Esim. Toyota.
Veikkaisin, että on ollut melkoisen suosittu vempele Saksassa ja ympäröivissä maissa, ja nyt niitä on tuotu edullisesti Suomeen. Ison siivun kyllä haukkaa kontista speksien mukaan tuo akusto.
 

Tuamas

Jäsen
Onko noissa VW Passat GTE plug-in hybrideissä joku ultimaattinen paskuus vikana, kun niitä on Nettiautossa pilvin pimein myytävänä vs. monet muut plug-in hybridit? Esim. Toyota.

Ei, niitä on vaan myyty paljon Euroopassa ja uitettu paljon Suomeen.

Tuo oli jossain vaiheessa oikeinkin edukas tuotava ainakin Ruotsista (pari kaveria tuollaisen haki/haetutti), varmaan Saksastakin.

Noin ihan puhtaasti mutun ja muistin varassa sanoisin, että noista huomattava osa on tuonteja vs. Toyota-tarjonta.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Veikkaisin, että on ollut melkoisen suosittu vempele Saksassa ja ympäröivissä maissa, ja nyt niitä on tuotu edullisesti Suomeen. Ison siivun kyllä haukkaa kontista speksien mukaan tuo akusto.
Jotenkin hauska ilmiö, kun meidän autokauppiaat vieläkin tuo noita Suomeen isoja määriä. Hinta-spread on vieläkin kovin iso vs itse tuotuna. Toki sen verran hinnakkaista kamppeita, että harva käteisellä ostaa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Mulla ei ole mitään tarvetta ajella peräkärryn kanssa kusematta Lappiin ja mitä näitä muita olkiukkoja onkaan, sähköautoilu kiinnostaa hyvinkin paljon. Sen sijaan yllättävän usein tulee ajettua nopeasti 500-600 kilsan siivu kotiin Pohjois-Karjalaan. Eilen viimeksi, pari noin 20 minuutin pysähdystä, ja siinäpä se meni taas. Varsinkin jos takapenkillä nukutaan tyytyväisinä, niin mitäpä sitä turhia taukoja paluumatkalla pitämään. Ehtii sitä sitten syömään kotonakin.

Eli ihan vilpitön kysymys on se, miten hyvin tällainen kuitenkaan mahtaisi onnistua vielä nykyisellä latausverkostolla edes etelän/lännen suunnasta itään/pohjoiseen ajellessa? Oleellistahan tässä olisi myös, että pikalatauspisteet olisivat taukojen kannalta perheelliselle järkevissä nopean pysähdyksen paikoissa eli käytännössä isommilla huoltoasemilla eikä jossain kaupungin torin laidalla, Mäkkärin takapihalla tms.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ei se latauspisteiden määrä vaan tehollinen kapasiteetti. Tässä viime kuukausien aikana on tullut lähes kerran viikossa:
- täysi kenttä autoja, eli eipä ladatakaan kauppareissulla
- kentän maksimiteho tullut vastaan, latasinpa tuossa kerran Otaniemen ABC:lla kokonaista 17kW teholla, etenkin ABC tuntuu rakentavan nuo kentät varsin vaatimattomalla kokonaisteholla.
- tehoa ei vaan tule mitä pitäisi

Se mitä joutuu vaan tekemään on hyväksyä ettei latausta saa todennäköisesti hoidettua 20->80% yhdellä kertaa. Mutta en tahtoisi olla lomareissulla ja vartin pikalataus muuttuukin tunniksi X pari vastaavaa. Kesällä ei siis juuri mitään ongelmia mutta talvi+sähköautojen alueellinen tiheys täälläpäin lienee yllättänyt latausverkon.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Eli ihan vilpitön kysymys on se, miten hyvin tällainen kuitenkaan mahtaisi onnistua vielä nykyisellä latausverkostolla edes etelän/lännen suunnasta itään/pohjoiseen ajellessa?
Kyllä onnistuu aika mutkattomasti. Normaali toimintamatka sähköautoilla pyörii siinä 300-450km haarukassa. Eli tuo sinun pätkä hoituisi yhdellä pysähdyksellä.

Jos päätät siirtyä sähköauton maailmaan, niin kannattaa katsoa sellainen auto, jossa latausnopeus on korkea. Lisäksi kannattaa varmistua siitä, että autossa on akun esilämmitys.

Pikalatausasemia nousee Suomeen kuin sieniä sateella, joten niistä ei tarvitse hirveän huolissaan olla. Lisäksi ainakin tämän hetkisen hinnoittelun ollessa voimassa, noista pikalatauspaikoilta saa nopealla latauksella sähköä edullisemmin kuin jopa kotoa. (n. 10-14c/kwh)

Kannattaa muuten ladata ABRP puhelimeen ja laittaa määränpää sinne, saat aika hyvää tietoa matkanteosta
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mulla ei ole mitään tarvetta ajella peräkärryn kanssa kusematta Lappiin ja mitä näitä muita olkiukkoja onkaan, sähköautoilu kiinnostaa hyvinkin paljon. Sen sijaan yllättävän usein tulee ajettua nopeasti 500-600 kilsan siivu kotiin Pohjois-Karjalaan. Eilen viimeksi, pari noin 20 minuutin pysähdystä, ja siinäpä se meni taas. Varsinkin jos takapenkillä nukutaan tyytyväisinä, niin mitäpä sitä turhia taukoja paluumatkalla pitämään. Ehtii sitä sitten syömään kotonakin.

Eli ihan vilpitön kysymys on se, miten hyvin tällainen kuitenkaan mahtaisi onnistua vielä nykyisellä latausverkostolla edes etelän/lännen suunnasta itään/pohjoiseen ajellessa? Oleellistahan tässä olisi myös, että pikalatauspisteet olisivat taukojen kannalta perheelliselle järkevissä nopean pysähdyksen paikoissa eli käytännössä isommilla huoltoasemilla eikä jossain kaupungin torin laidalla, Mäkkärin takapihalla tms.

Helposti onnistuu ainakin Helsingin suunnalta, kun alkaa Mikkelissä ja Lappeenrannassa olla kohtalaisen hyvä keskittymä latureita. Mikkelissä tosin yksi niistä on nimenomaan Mäkkärin takapihalla, joka on ollut hyvä stoppipaikka bensa-aikaankin lasten kanssa, mutta onhan siinä Ramin konditoriaa ja ABC:ta, Siiskosta jne. Samoin kutostien suunnalla on vastaavasti latureita sopivilla kohdilla hyvin.

Oleellista on tosiaan se, mitä yllä joku kirjoitti, että auto ottaa virtaa vastaan. Käytännössä akun esilämmitys on siinä yksi hyvä lisä, ehkä vielä oleellisempi juttu on ettei lataa liian täyttä akkua. Parilla parinkymmenen minuutin stopilla onnistuu ainakin esilämmitysautoilla hyvin sähköllä, periaatteessa kertalatauksellakin matkalla, jos haluaa pitää yhden vähän pidemmän tauon. Enemmän suunnittelua vaatii sitten (vielä) kun aletaan mennä jonnekin Kainuun tasalle ja siitä ylös, siellä pikaverkko on vähän harvempi, mutta kasvaa koko ajan.

Latauskartta.fi noita voi aika helposti väijyä ja ABRP hyvä softa, joka antaa automerkin ja kelin mukaan reitille optimilatauspaikat, jos haluaa.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mulla ei ole mitään tarvetta ajella peräkärryn kanssa kusematta Lappiin ja mitä näitä muita olkiukkoja onkaan, sähköautoilu kiinnostaa hyvinkin paljon. Sen sijaan yllättävän usein tulee ajettua nopeasti 500-600 kilsan siivu kotiin Pohjois-Karjalaan. Eilen viimeksi, pari noin 20 minuutin pysähdystä, ja siinäpä se meni taas. Varsinkin jos takapenkillä nukutaan tyytyväisinä, niin mitäpä sitä turhia taukoja paluumatkalla pitämään. Ehtii sitä sitten syömään kotonakin.

Eli ihan vilpitön kysymys on se, miten hyvin tällainen kuitenkaan mahtaisi onnistua vielä nykyisellä latausverkostolla edes etelän/lännen suunnasta itään/pohjoiseen ajellessa? Oleellistahan tässä olisi myös, että pikalatauspisteet olisivat taukojen kannalta perheelliselle järkevissä nopean pysähdyksen paikoissa eli käytännössä isommilla huoltoasemilla eikä jossain kaupungin torin laidalla, Mäkkärin takapihalla tms.
Ei niin minkäänlaista ongelmaa. Itse ajelen työajoa ympäriinsä pitkin Suomea pisimmät siivut juuri tuota 600km luokkaa yleensä.
Autona 58kWh ID3 joka ei todellakaan ole mikään paras tuohon(ei akun esilämmitystä ja maksimilatausteho 130kW), mutta toimii aivan hyvin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Reissuissa olen aikalailla päässä laskenut rukkastuntumalla paljonko tarvitsee latausta ja millainen kulutus on kun auto ja reitti ovat tuttuja. Lisäksi kun opiskelee oman auton latauskäyrän, niin pääsee hyvällä teholla lataamaan ja minuuttilatureilla halvalla. Oma pelikirja about as follows:
- laturille tähtään n. 10% SoC tasoon ja navigointi laturille, jotta akku lämpenee
- latureina suosin pääasiassa Rechargen ja K-Latauksen HPC-pönttöjä koska niistä tulee aina hyvät tehot. Teslan Supercharger on kallis, ABC kallis ja epäluotettava nopeuden suhteen.
- ladataan autoa jonnekin 50-60% kieppeille, siinä kohtaa latausteho alkaa laskea. Lataustehon keskiarvo on tuollaisessa latauksessa n. 120kW ja minuuttilaturilla kWh-hinnaksi jää n. 20-25snt.
- mielummin pidän tuollaisia vartin latausstoppeja 2kpl kuin yhden pidemmän, koska hinta nousee aikalailla jos joutuu lataamaan hitaasti isompaan SoC arvoon.

Ainoa haaste ainakin näin talvea kohden on Polestarin ja Googlen käyttis, koska auto lämmittää/valmistelee akun pikalataukseen kun navigoi google mapsilla laturille (mikä on hyvä ja toimii hienosti, latauskäyrä on sama kesällä ja pikkupakkasella, en ole kylmempiä vielä testannut). Ongelma on siinä, että Google ei syystä X hyväksy ja lisää mapsiin käyttäjien tekemiä paikkaehdotuksia pikalatureista. Mainitsin asiasta myös erään huoltoaseman omistajalle, joilla on pihalla Rechargen laturit, sanoi että ovat yrittäneet paikan omistajana tehdä päivitystä mutta googlen päässä asia ei etene. Täten kaikki pikalaturit eivät ole navigoitavissa kun eivät löydy mapsista eikä siihen kannata mennä kylmiltään. Onneksi siellä on jo tosi hyvin latureita, mutta tämän vuoden aikana kasvanut latausverkosto ei ole tullut samaa tahtia Google mapsiin.

Latauskartta.fi:lle suositus täältäkin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kärkkäisen natsikauppa oli laittanut ainakin Lahteen pankkikortilla maksettavan laturin. Tai kaksi oikeastaan. 22kw latureita, eli ei ihan pikaiseen stoppiin sovi, mutta kun pyhäinpäivän matkalla unohtui koiran valjaat kotiin, piti käydä hakemassa sieltä ja samalla kokeilin laturia, kun siihen kohdille osui vapaa. Ihan hyvä konsepti kyllä, 20 euron varaus, joka tietysti realisoitui sen mukaan, mitä todellisuudessa latasi. 20 senttiä per kWh eli ei paha hinta jos on muutenkin asiaa noille nurkille.

Muutoin tulee edelleen Supereita käytettyä reissussa, ellei lähellä ole muita halvempia. 42 snt on kieltämättä vähän kova hinta, mutta niin helpoksi on tehty elämä Tesla-kuskille noilla asemilla ja pääosa ajosta kotilatauksella, että en jaksa miettiä liikaa satunnaisilla reissuilla, joilla tärkeintä on päästä liikkumaan sujuvasti. Ei tartte puljata polettien tai sovellustenkaan kanssa, sen kun ajaa kohdille, laittaa kaapelin kiinni ja lähtee kahville.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
- latureina suosin pääasiassa Rechargen ja K-Latauksen HPC-pönttöjä koska niistä tulee aina hyvät tehot. Teslan Supercharger on kallis, ABC kallis ja epäluotettava nopeuden suhteen.
Itse pääsen vasta kohtasyvemmälle tähän lataussekamelskaan. Oliko sinulla käytössä se Ellin sovellus, jonka kautta käytät Rechargen pönttöjä? Käsittääkseni siitä saisi aika hyvän alennuksen sen kuukausihintaisen sopimuksen kanssa.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Reissuissa olen aikalailla päässä laskenut rukkastuntumalla paljonko tarvitsee latausta ja millainen kulutus on kun auto ja reitti ovat tuttuja. Lisäksi kun opiskelee oman auton latauskäyrän, niin pääsee hyvällä teholla lataamaan ja minuuttilatureilla halvalla. Oma pelikirja about as follows:
- laturille tähtään n. 10% SoC tasoon ja navigointi laturille, jotta akku lämpenee
- latureina suosin pääasiassa Rechargen ja K-Latauksen HPC-pönttöjä koska niistä tulee aina hyvät tehot. Teslan Supercharger on kallis, ABC kallis ja epäluotettava nopeuden suhteen.
- ladataan autoa jonnekin 50-60% kieppeille, siinä kohtaa latausteho alkaa laskea. Lataustehon keskiarvo on tuollaisessa latauksessa n. 120kW ja minuuttilaturilla kWh-hinnaksi jää n. 20-25snt.
- mielummin pidän tuollaisia vartin latausstoppeja 2kpl kuin yhden pidemmän, koska hinta nousee aikalailla jos joutuu lataamaan hitaasti isompaan SoC arvoon.

Ainoa haaste ainakin näin talvea kohden on Polestarin ja Googlen käyttis, koska auto lämmittää/valmistelee akun pikalataukseen kun navigoi google mapsilla laturille (mikä on hyvä ja toimii hienosti, latauskäyrä on sama kesällä ja pikkupakkasella, en ole kylmempiä vielä testannut). Ongelma on siinä, että Google ei syystä X hyväksy ja lisää mapsiin käyttäjien tekemiä paikkaehdotuksia pikalatureista. Mainitsin asiasta myös erään huoltoaseman omistajalle, joilla on pihalla Rechargen laturit, sanoi että ovat yrittäneet paikan omistajana tehdä päivitystä mutta googlen päässä asia ei etene. Täten kaikki pikalaturit eivät ole navigoitavissa kun eivät löydy mapsista eikä siihen kannata mennä kylmiltään. Onneksi siellä on jo tosi hyvin latureita, mutta tämän vuoden aikana kasvanut latausverkosto ei ole tullut samaa tahtia Google mapsiin.

Latauskartta.fi:lle suositus täältäkin.
Navigoit jollekin muulle laturille lähellä todellista kohdetta niin saat lämmityksen akulle? Toki jos lähellä ei ole latureita joille lämmitys onnistuu niin sitten on ongelma.
Minulle tosin kaikki yllämainittu vain teoriaa koska omassa autossa ei tosiaan ole sellaista luksusta kuin akun esilämmitys laturille.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse pääsen vasta kohtasyvemmälle tähän lataussekamelskaan. Oliko sinulla käytössä se Ellin sovellus, jonka kautta käytät Rechargen pönttöjä? Käsittääkseni siitä saisi aika hyvän alennuksen sen kuukausihintaisen sopimuksen kanssa.
Suositus tuolle Elli-sopparille täältä. Mulla käytössä 12,99€/kk maksava soppari VW:n kautta WeCharge nimellä ja on kyllä ollut omissa ajoissa kannattava.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse pääsen vasta kohtasyvemmälle tähän lataussekamelskaan. Oliko sinulla käytössä se Ellin sovellus, jonka kautta käytät Rechargen pönttöjä? Käsittääkseni siitä saisi aika hyvän alennuksen sen kuukausihintaisen sopimuksen kanssa.
Joo, tällä hetkellä Elliä käytän, myös K-latauksen HPC:lle. Mulla on vain se kuukausimaksuton versio. Ymmärtääkseni kk-maksu on 12kk jaksoissa eikä ole niin paljon käyttöä/hyötyä omaan tarpeeseen että jaksaisin innostua, eli hinta on Ellin kautta 0,48eur/min Rechargella ja K-Latauksella. Latasin aiemmin myös Northe:n kautta, mutta ne nosti viime viikolla hintoja käytännössä samaan kuin Fortum Charge&Drive (jota käytin Rechargella joskus).

Navigoit jollekin muulle laturille lähellä todellista kohdetta niin saat lämmityksen akulle? Toki jos lähellä ei ole latureita joille lämmitys onnistuu niin sitten on ongelma.
Minulle tosin kaikki yllämainittu vain teoriaa koska omassa autossa ei tosiaan ole sellaista luksusta kuin akun esilämmitys laturille.
Olen tätä miettinyt, että navigoisi jollekin lähellä olevalle muulle HPC-asemalle ja sitten ajaa itselle mieluiselle. Mutta ei ole tullut testattua, koska ei tiedä oikein miten kaukaa laturista lämmitys alkaa ja jatkaako jos ajaa paljon ohi, sekä ne puuttuvat laturit ovat niin kaukana muista pikalatureista. Lähinnä nuo mapsista puuttuvat asemat omilla reiteillä ovat olleet Kotileipomo Siiskonen Mikkeli-Juva välillä, Leppävirran Neste ja Siilinjärven Neste. Muutenhan tuo 5-tie on aika hyvin miinoitettu latureilla ja ne myös mapsista löytyy.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
ABC kallis ja epäluotettava nopeuden suhteen.

Ei kai ABC mitenkään niin kallis ole? HPC-lataus taitaa olla 0,30s/kWh? Itse saanut ABC-latauksen Kempowereista aina maksimit, mitä auto ottaa vastaan.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei kai ABC mitenkään niin kallis ole? HPC-lataus taitaa olla 0,30s/kWh? Itse saanut ABC-latauksen Kempowereista aina maksimit, mitä auto ottaa vastaan.
ABC hinnat alkavat olla aika yleisesti pikalatauksessa 35c/kWh ja 22kW latureilta 25c/kWh.
Hitaita ne kyllä ovat erityisesti ruuhkatilanteessa kun esim 4 Max 150kW hpc kahvaa jaetaan kaapista jonka kokonaisteho on esim 200kW.
 
4

444

Aiempaan pohdiskeluuni liittyen, että vaihtaisin sähköautoilun maailmaan alkuvuodesta, joskin tietyllä maksimibudjetilla. Enyaq menee jonkin verran siitä yli, mutta melko identtinen ID.4 pysyisi raameissa. Samoin esim. e-Niro. Onko näistä jollain henkilökohtaista kokemusta? Tuo volkkarin takaloosterin tilavuus vaikuttaa numeroiden valossa hyvältä, mutta itseäni askarruttaa kontin malli. Eli mahtuuko sinne vierekkäin lastenrattaat ja koppa? Nykyisessä pasuunassa tämä onnistuu, samoin sedan-mallisessa E-mersussa. Kuvien perusteella tuo ID.4:n kontti vain on arveluttavan kapea, mikä mahdollisesti syö tämän melko olennaisen tarpeen mahdottomaksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aiempaan pohdiskeluuni liittyen, että vaihtaisin sähköautoilun maailmaan alkuvuodesta, joskin tietyllä maksimibudjetilla. Enyaq menee jonkin verran siitä yli, mutta melko identtinen ID.4 pysyisi raameissa. Samoin esim. e-Niro. Onko näistä jollain henkilökohtaista kokemusta? Tuo volkkarin takaloosterin tilavuus vaikuttaa numeroiden valossa hyvältä, mutta itseäni askarruttaa kontin malli. Eli mahtuuko sinne vierekkäin lastenrattaat ja koppa? Nykyisessä pasuunassa tämä onnistuu, samoin sedan-mallisessa E-mersussa. Kuvien perusteella tuo ID.4:n kontti vain on arveluttavan kapea, mikä mahdollisesti syö tämän melko olennaisen tarpeen mahdottomaksi.
Enyaqista ainakin itse sain 6-7 prosentin alennuksen. En tiedä onko tällainen edelleen saatavilla kun vaan pyytää sähköpostilla tarjouksia ympäri Suomen ja näkee vähän vaivaa. Mahtuisiko sitten budjettiin? Hinnathan tuolla ovat kyllä nousseet kuukausittain... Alkaa olla Skoda kohta premium luokassa hintojen puolesta.

Enyaqiin mahtuu helposti koppa ja rattaat vierekkäin vaikka meillä on isot Emmaljungat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös