Mainos

Sähköautoilu

  • 571 896
  • 5 054

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Niin, tarjonta on kasvanut, mutta hinnat ei jousta kysynnän hiipuessa. Autoliikkeet on pää märkänä roudanneet Ruotsista ja Saksasta autoja ja nyt yrittävät myydä niitä rivakalla katteella. Vielä myyjien hermot kestää, mutta jossain vaiheessa on pakko laittaa tavaraa liikkeelle. Voi olla että se kysyntä nousee taas.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Omat oletukset liittyvät siihen, että ainakin teslojen ja polestarien määrä nettiautossa lisääntyy koko ajan ja tuntuvat samat ainakin halvimman pään yksilöt olla myynnissäkin useita viikkoja ja ylikin. Samoin eilen juttelin rinta-joupin myyjän kanssa joka sanoi, että sähköautojen kauppa on hiljentynyt paljon, mutta plugareita menee jonkin verran.

Edit. Eli siis tarjonta kasvaa hurjaa vauhtia koko ajan, mutta tuntuu ja näyttää siltä, että autot ei vaan mene kaupaksi. Jos kysyntä olisi kova niin noita käytettyjä autoja lähtisi tuolta nettiautosta useita kymmeniä joka päivä esimerkiksi teslalta.
Niin, tarjonta on kasvanut, mutta hinnat ei jousta kysynnän hiipuessa. Autoliikkeet on pää märkänä roudanneet Ruotsista ja Saksasta autoja ja nyt yrittävät myydä niitä rivakalla katteella. Vielä myyjien hermot kestää, mutta jossain vaiheessa on pakko laittaa tavaraa liikkeelle. Voi olla että se kysyntä nousee taas.
Onko kysyntä laskenut, vai pelkästään tarjonta kasvanut?
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onko kysyntä laskenut, vai pelkästään tarjonta kasvanut?
Hyvä kysymys. Automyyjän mukaan kysyntä laskenut. Mutta vaikea tätä on ilman tilastoja kertoa. Mutta eiköhän suunta kuitenkin ole se, että polttisten kysyntä vähenee ja sähkisten kysyntä kasvaa jatkuvasti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eiköhän se ole selvää, että kysyntä on laskenut. Syinä kaikkien hintojen nousu, joka karsii ei-välttämättömiä hankintoja sekä sähkön hinnan nousu.

Käytettyjen sähkiksien kuplahinnat ovat puhkeamassa ja kohta niitä hinnoitellaan jälleen järkevästi.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Eiköhän se ole selvää, että kysyntä on laskenut. Syinä kaikkien hintojen nousu, joka karsii ei-välttämättömiä hankintoja sekä sähkön hinnan nousu.

Käytettyjen sähkiksien kuplahinnat ovat puhkeamassa ja kohta niitä hinnoitellaan jälleen järkevästi.
Se on juuri näin. Isojen varastojen pitäminen on autoliikkeille kallista ja lopulta kelpaa pienempikin kate kuin ei katetta ollenkaan, joten hintojen on jossain vaiheessa pakko alkaa joustamaan.

Pari päivää sitten kysyin pk-seudulla sijaitsevasta melko isosta käytettyjen, uudehkojen autojen myyjältä hallissa seisovan id4:n myyntiaikaa. Kertoi sen olevan arivolta pari kuukautta. Mielestäni tuo on venynyt aika pitkäksi. Eipä tästä kauaa ole kun nuo vietiin käsistä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Se on juuri näin. Isojen varastojen pitäminen on autoliikkeille kallista ja lopulta kelpaa pienempikin kate kuin ei katetta ollenkaan, joten hintojen on jossain vaiheessa pakko alkaa joustamaan.

Pari päivää sitten kysyin pk-seudulla sijaitsevasta melko isosta käytettyjen, uudehkojen autojen myyjältä hallissa seisovan id4:n myyntiaikaa. Kertoi sen olevan arivolta pari kuukautta. Mielestäni tuo on venynyt aika pitkäksi. Eipä tästä kauaa ole kun nuo vietiin käsistä.
Alle puoli vuotta taaksepäin taisi olla vielä tilanne, ettei tuollaisesta ID4 autosta tarvinnut välttämättä ottaa edes kuvia, vaan ilmoittaa seuraavalle jonossa että ”nyt olisi sähköauto tulossa myyntiin ja saat sen”. Jos ei kelvannut niin sitä seuraavalle jonossa jo kelpasi. Parhaimmillaan tilanne taisi olla noinkin hurja?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Käytettyjen puolella tarjonta on kasvanut toki, ja se pudottaa hintoja. Uusien täyssähköjen puolella kysyntä ei minkään tilaston perusteella ole laskenut yhtään, vaan kaikki myydään edelleen erittäin rajuilla toimitusajoilla.

Tässä iso on se psykologinen ongelma, että käytetyillä pidetään edelleen kovempia lähtöhintoja kuin vastaavilla uusilla. Sekin on tai ainakin oli kysynnän ja tarjonnan tuoma tilanne, mutta meikäläisittäin hyvin outo ajatus. Auton tyyppisessä hyödykkeessä meillä ei ole sellaiseen totuttu (pl. aivan muutamat erikoismerkit).
 

Tuamas

Jäsen
Tässä noista mainituista käytetyistä Tesloista, käytetyn Model 3:n mediaanimyyntiaika on tällä hetkellä 14 päivää ja se on tällä hetkellä käytettynä nopeimmin myyvä automalli.

Eli täällä ihmetellyn ilmiön syy näyttää olevan puhtaasti lisääntynyt tarjonta, kun autoliikkeet pyrkivät pääsemään sähköautoapajille.

Huomionarvoista on myös se, että käytetyissä Teslan kolmonen on ylivoimaisesti TOP20:n kallein.

Katsotaan kuinka kauan menee, että kysyntä alkaa hiljenemään vaikkapa sähkön hinnan nousun vuoksi, mutta tällä hetkellä ei näytä kummoiselta kuopalta.

 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Eli täällä ihmetellyn ilmiön syy näyttää olevan puhtaasti lisääntynyt tarjonta, kun autoliikkeet pyrkivät pääsemään sähköautoapajille.
Tässä on tullut autokuumeessa seurattua Ruotsin hintatasoa Plugari Kugassa. Tällä hetkellä Suomi-Ruotsi pyynneissä (Blocket.se vs Nettiauto) on 5-8k€ eroa Ruotsin eduksi, joten autoliikkeet vetää verojen jälkeen about 5-8k€ katetta (ostavat nipuissa alle julkisen pyyntihinnan). Se on mun mielestä aivan liikaa eli hinnat ei ole vielä korjaantuneet. Bensa/diesel autoissa aiemmin oli jo saavutettu lähes tasapaino hinnoissa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minkä toimijan pikalatureita (150kW tai suurempi teho) suositte tai käytätte mieluiten?

Nyt kun tässä hiljattain K-Lataus ja ABC nostivat hintoja, niin näyttäisi että Rechargen laturit jää edullisimmaksi, ainakin omassa käytössä (4- ja 5-tien varrella). Excelissä hieman laskeskellut kWh- ja minuuttihintoja omista pikalatauksista ja vaikka Rechargen 0,54eur/min laturit kuulostaa kalliilta niin tulee hieman halvemmaksi kuin ässän ja koon 0,35eur/kWh hinta. Rechargella pääsee jatkuvasti alle 0,35eur/kWh, yleensä siinä n. 0,3eur/kWh kieppeille. Ja toimineetkin hyvin, ABC välillä jumittaa tosi hitaasti vaikka olisit yksin laturikentällä. Vaikka menee sopivan tyhjällä ja lämmitetyllä akulla lataamaan.

Tesla 3 tai Taycanilla ero varmaan vieläkin isompi Rechargen eduksi?
 

Vatso

Jäsen
Tässä noista mainituista käytetyistä Tesloista, käytetyn Model 3:n mediaanimyyntiaika on tällä hetkellä 14 päivää ja se on tällä hetkellä käytettynä nopeimmin myyvä automalli.

Eli täällä ihmetellyn ilmiön syy näyttää olevan puhtaasti lisääntynyt tarjonta, kun autoliikkeet pyrkivät pääsemään sähköautoapajille.

Huomionarvoista on myös se, että käytetyissä Teslan kolmonen on ylivoimaisesti TOP20:n kallein.

Katsotaan kuinka kauan menee, että kysyntä alkaa hiljenemään vaikkapa sähkön hinnan nousun vuoksi, mutta tällä hetkellä ei näytä kummoiselta kuopalta.


Tuntuu kyllä jo siltä, että käänne on jo tapahtunut. Olen nyt muutaman kuukauden seuraillut Model3-malleja nettiautossa ja tarjonta on lisääntynyt huimasti, kesän alle 300 autosta nyt jo yli 650 myynnissä olevaan. Tuskin noita nyt syyskuussa on Suomeen rahdattu moninkertaisesti aikaisempiin kuukausiin verrattuna, joten näyttää siltä, että kysyntä on tökännyt.

Hinnossakin tuo jo hieman näkyy, varsinkin nuo melkein uudet ovat tippuneet jo järkevän hintaiseksi, vaikka vanhemmissa hintapyynnöt edelleen älyttömiä verrattuna noihin n. vuoden vanhoihin ja 15k ajettuihin.
 

Temptation

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hinnossakin tuo jo hieman näkyy, varsinkin nuo melkein uudet ovat tippuneet jo järkevän hintaiseksi, vaikka vanhemmissa hintapyynnöt edelleen älyttömiä verrattuna noihin n. vuoden vanhoihin ja 15k ajettuihin.
Saman huomannut sillä erolla, että mielestäni hinnat on jo tippunut reilusti.

Keväällä kun katselin, vm -21 M3 LR noin 20tkm pintaan ajettuna pyöri alkaen 59-61k. Nyt taso näyttää olevan 54-56k, ja valinnanvaraa ihan hyvin.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Mielenkiinnosta kysyn, onko täällä uuden Teslan tai Polestarin ostajia? Koska molemmat suosii netissä kaupantekoa, niin onko niin, että nuo ilmoitetut listahinnat ovat myös lopullisia kauppahintoja eli alennuksia ei muiden merkkien tapaan tipu?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiinnosta kysyn, onko täällä uuden Teslan tai Polestarin ostajia? Koska molemmat suosii netissä kaupantekoa, niin onko niin, että nuo ilmoitetut listahinnat ovat myös lopullisia kauppahintoja eli alennuksia ei muiden merkkien tapaan tipu?

Ei ainakaan Tesla. Ymmärtääkseni paikallisilla myyjillä ei ole mitään kontrollia hintoihin.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Tänään sain tietää, että Ioniq5 on kohta Suomessa ja luovutus luultavasti marraskuun lopussa. Ai että, onhan tätä odotettu...
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mielenkiinnosta kysyn, onko täällä uuden Teslan tai Polestarin ostajia? Koska molemmat suosii netissä kaupantekoa, niin onko niin, että nuo ilmoitetut listahinnat ovat myös lopullisia kauppahintoja eli alennuksia ei muiden merkkien tapaan tipu?
Molempien merkkien edustajilta asiaa kysyneenä voin vastata, että alennusta ei heru. Nämä henkilöt eivät siis ole edes myyjiä vaan merkkien edustajia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tesla 3 tai Taycanilla ero varmaan vieläkin isompi Rechargen eduksi?
Aika harvoin olen lataillut Rechargella, mutta eilen juuri otin hiukan täydennystä Lahden Launeen mäkkärillä. Jostain syystä ei tuupannut virtaa hyvin, vaikka koko kenttä oli tyhjä. Tein vartin duunia ja totesin, että kalliiksi tulee, ja lähdin etiäpäin. 50 kilsaa tuossa ajassa sain ja se riitti kotiin lopulta hyvin, kun yksi ylimääräinen lenkki jäikin pois.

Kesällä pari kertaa ihan ok kokemukset, mutta Fortumin appi kaatuilee, kun yritän avata lataushistorian, joten en pysty tsekkaamaan. Muistelisin kuitenkin, että tuli virtaa about samalla kwh-hinnalla kuin tuolloin ABC/Suoercharger-hinnoilla.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Viimeksi muokattu:

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt vaihtui perheen toinenkin auto sähköön. Plugari Tiguan lähti ja tilalle RWD Mustang 75kWh akulla. Yllättävän kova kulutus tuntuu kyllä Mussessa olevan, mutta on mukava auto ajella. Eipä ollut kyllä Tiguanissakaan mitään valittamista ajettavuudessa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

Eipä yllätä. Varmaa on ettei halvalla ajella.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit

Eipä yllätä. Varmaa on ettei halvalla ajella.

Mä oon hämmentyneenä ihmetellyt, että tämä on ilmeisesti tullut suurelle osalle ihmisistä yllätyksenä, että verot nousevat sähköautoilla. Tämähän on ollut tiedossa jo ainakin vuoden päivät, kun päätettiin poistaa uusilta sähköautoilta autovero kokonaan ja vastaavasti korottaa perusveroa 65 eurolla alkaen 1.10.2023. Ei tämän nyt mikään uutinen pitäisi enää olla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mä oon hämmentyneenä ihmetellyt, että tämä on ilmeisesti tullut suurelle osalle ihmisistä yllätyksenä, että verot nousevat sähköautoilla. Tämähän on ollut tiedossa jo ainakin vuoden päivät, kun päätettiin poistaa uusilta sähköautoilta autovero kokonaan ja vastaavasti korottaa perusveroa 65 eurolla alkaen 1.10.2023. Ei tämän nyt mikään uutinen pitäisi enää olla.

Ja kun tämän päätöksen myötä ne verot fiskaalisesti oikeammin lievästi laskevat sähköautoilijan kohdalla. Puhdasta klikkihuoraamistahan nuo uutiset ovat.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tämä, että sähköautoilu maksaakin on kuin joku tuomionpäivän julistus, mihin otetaan suurinpiirtein ylimääräinen uutislähetys. Ei nyt varmasti kukaan ole olettanutkaan että sähköautoilun hinta pysyisi samassa tai halpenisi, jos koko autoilua pitäisi kuitenkin päästöttömyydestä huolimatta vähentää. Eilenkin joka forumilla koko päivän joku sanoi näiden uutisten kohdalla, että ”mähän sanoin!” Tai ”mä sanoin jo vuosi sitten, että ei toi maailman pelastaminen voi loputtomiin olla halpaa”.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Tämä, että sähköautoilu maksaakin on kuin joku tuomionpäivän julistus, mihin otetaan suurinpiirtein ylimääräinen uutislähetys.
Siltikin kulut ovat (hatusta tempaistuna) vain 20% siitä mitä fossiilisilla tulisi maksamaan. Mutta se ei kiinnosta varmaan ketään.
Pariisin automessuilla on pari varsin järisyttävää vety -menopeliä. Tankkaus, sitten joskus, alle 5min. Range 1000km.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Verotuksessa positiivisesti väliinputoajia ovat ennen 1.10.21 rekisteröidyt sähköautot (monet jopa vuosimallia 2022), jotka menee vielä halvemmalla ajoneuvoverolla mutta hinnathan noissa tasoittui (tai nousi uusien myötä, heh) käytettynä autoverottomien tasolle, eli sellaisen kun osti lähes uutena käytettynä vaikkapa tämän vuoden alkupuolella, niin ei tullut "maksaneeksi" autoveroa, muttei myöskään (ainakaan vielä) joudu maksamaan korkeampaa vuotuista veroa. Mutta eipä tuokaan ole ihan reilu kohtelu, teoriassa jossain perheessä voisi olla vaikka kaksi samanlaista sähköautoa, toinen ensirekisteröity syyskuussa 2021 ja toinen lokakuussa 2021 ja verotus eri. Mutta jos verotuksessa joku osaa venkoilun, niin Suomen valtio kyllä luikertelee vaikka minkä EU-lain ja asetuksen läpi. Auto- ja alkoholiverotus meillä osaamisen keihäänkärkenä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös