Kun on käynyt molemmissa äärilaidoissa, totuus löytyy keskeltä - näyttäisi siltä, että Teslojen, ja erityisesti kolmosten, hinnat alkavat normalisoitua, mutta muilla merkeillä hintaralli jatkuu. Kun Teslan toimitusajat ovat lyhentyneet kevään pienten nikottelujen jälkeen ja markkinat on kyllästetty Saksan tuonnilla, alkaa vähän ajettua kolmosta etsivällä olla jo valinnanvaraa ja tinkimahdollisuuksia.
Parhaat Tesla-voitot tekivät ne, jotka hommasivat karvalakkimallin vm. 2019 ja myivät kesällä joko samaan hintaan tai marginaalisella arvonalenemalla suhteessa kilometreihin. Lisäksi nuo kilsat on ajettu pääosin naurettavan halvoilla sähkön hinnoilla.
Korealaiset ja VAG, ehkä myös Polestar vaikuttaisivat olevan vielä jonkin aikaa hyviä myös "sijoituksina". Eikös täälläkin joku myynyt oman Enyaqin vuoden ja parin kymmenen tuhannen kilsan jälkeen voitolla? Polestarilla ehkä tuo vähän tuntemattomampi brändi voi olla pieni pullonkaula, mutta varsinkin Skoda ja VW taitavat myydä eioota järjestään ensi vuoden loppuun.
En voi kieltää, etteikö tilanne tietysti hiukan harmittaisi sikäli, että alkukesästä olisin saanut omastani muutaman tonnin voiton Autovexin kautta. Kovin tosissani en kuitenkaan myyntiä edes harkinnut, koska käyttöön tuo ostettiin, ja jos nyt arvonalenema alkaa normalisoitua, niin... se on normaalia, ei sen kummempaa. Vaihto täytyy sitten miettiä tarkemmin kuin kesän hintakehitystä seuratessa haaveilin. Mutta ehkä pidemmän päälle on hyvä, että tilanne alkaa järkevöityä. Minultahan se ei ole mitään pois, jos joku tekee pikavoitot (ellen itse ole maksamassa ylihintaa). Itse ehdin ostaa oman Saksan tuontini ennen pahinta hintapiikkiä.
Teslalle tilanne on tietysti hyvä, kun tuotanto rullaa ja uudet menevät kaupaksi. VAG, HMC ja kumppanit eivät ehkä tuotantonsa viivästyksistä ole niin innoissaan kuin enyaqien ja ioniqfemmojen omistajat.