Sähköautoilu

  • 500 963
  • 4 602

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikös toi nyt ole ihan edesvastuutonta niskoittelua ajaa sähköautolla samalla kun valtio yrittää rajoittaa kansalaisten sähkönkulutusta?
Heh, joo, mutta tosiaan sen Lidlin (ja muidenkin jos sellaisia on) ilmaisen latauksen osalta luulen että tuollaisia kysymyksiä voi alkaa herätä. Eli jos koko Eurooppa ryhtyy massiivisiin sähkönsäästötalkoisiin, niin miksi Lidlin pihalta sitä saa ilmaiseksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sekin seikka että lataus 80% -> 100% vie suhteettoman paljon aikaa. Himassa, duunissa OK mutta muualla turha olla tukkona tuon 20% takia.
Joo, ainakin Superchargereilla lataus rajautuu automaattisesti ruuhka-aikoina 80% ja laturilla seisottamisesta napsahtaa sakkoveloitus. En tiedä suuruudesta, mutta ilmoitus on pari kertaa reissun päällä tullut.
 

Kurt

Jäsen
Eikös toi nyt ole ihan edesvastuutonta niskoittelua ajaa sähköautolla samalla kun valtio yrittää rajoittaa kansalaisten sähkönkulutusta?
Osaakos joku laskea, että kuinka suuri osuus sähkö- ja hybridiautojen latailu on koko Suomen sähkön kulutuksesta. Netistä löysin tällaisen tekstin:

Täyssähköautojen määrä on viimeisen vuoden aikana yli kaksinkertaistunut ja ladattavien hybiriden määrä kasvanut 47 %. Kesäkuun 2022 lopussa liikenteessä oli 125 084 sähkökäyttöistä henkilöautoa, joista 32 981 oli täyssähköautoja ja 92 103 ladattavia hybridejä.

Paljonko oletetaan keskimääräiseksi päivälataukseksi, olisiko 10 kwh, vai enemmän?

Entäs sitten sähkön käyttö Suomessa ylipäätään?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös toi nyt ole ihan edesvastuutonta niskoittelua ajaa sähköautolla samalla kun valtio yrittää rajoittaa kansalaisten sähkönkulutusta?
Kai se on pakko kauppaan ja töihin kulkea. Sähköauton voi ladata onneksi yöllä kun kulutus on pientä. Mites sähkösaunojen ongelmallisuus? Häiritseekö sinua?
 

Kurt

Jäsen
Osaakos joku laskea, että kuinka suuri osuus sähkö- ja hybridiautojen latailu on koko Suomen sähkön kulutuksesta. Netistä löysin tällaisen tekstin:

Täyssähköautojen määrä on viimeisen vuoden aikana yli kaksinkertaistunut ja ladattavien hybiriden määrä kasvanut 47 %. Kesäkuun 2022 lopussa liikenteessä oli 125 084 sähkökäyttöistä henkilöautoa, joista 32 981 oli täyssähköautoja ja 92 103 ladattavia hybridejä.

Paljonko oletetaan keskimääräiseksi päivälataukseksi, olisiko 10 kwh, vai enemmän?

Entäs sitten sähkön käyttö Suomessa ylipäätään?
Itse itselleni vastaten.

Oletuksena 10 kwh/auto/vrk --> 1 250 000 kwh =1250 mwh / vrk
Isolla oletuksella suomen kulutus 10 000 mwh / h --> 240 000 mwh / vrk
Näiden suhdeluku olisi noin 0.5 %
Isoja oletuksia paljon, mahtoikohan mennä pahasti metsään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itseäni himottaisi laittaa tilaukseen toinen sähkäri ja erityisesti kiinnostaa tuo Polestar 3, jonka tilauskirjat aukeavat käsittääkseni ensi vuoden alussa ainakin jenkstereissä. Oma pikku pervoni palvelee hyvin ja pienellä kulutuksella, joten varsinaista tarvetta ei ole, mutta koska jonkin verran olen viime aikoina lukenut muualtakin tuosta akkumateriaalien luomasta pullonkaulasta tuotannolle, alan kääntää takkiani taannoisessa arvelustani, että ensi vuoden aikana alkaisi jo normalisoitua tilanne. Ja siinä vaiheessa, kun tilaus realisoituisi, autonvaihto olisi joka tapauksessa ajankohtainen ajojen pysyessä tällä tasolla. En ole vain löytänyt toistaiseksi tietoa siitä, onko tuossakin P2:n tapaan se typerä kardaanitunneli syömässä tilaa takajalkatilasta. Se on oikeasti aikamoinen turn off, vaikka kuriositeetilta tuntuukin.

Ja toki jos tuo hinta karkaa aivan älyttömäksi, saatan suunnata muille apajille. Hirveästi ei vain kiinnostaisi päivittää alaspäin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Polle 3:n hinta?
Polestar 3 hinta

Ei ainakaan köyhille tarkoitettu.
Juuei. En toki rikaskaan ole, mutta sopivalla diilillä tuo olisi haarukassa. Mutta voi karata multakin liian kauaksi, koska tuo 75 tonttua on käsittääkseni Saksan karvalakin hinta. Kahtellaan.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itseäni himottaisi laittaa tilaukseen toinen sähkäri ja erityisesti kiinnostaa tuo Polestar 3, jonka tilauskirjat aukeavat käsittääkseni ensi vuoden alussa ainakin jenkstereissä. Oma pikku pervoni palvelee hyvin ja pienellä kulutuksella, joten varsinaista tarvetta ei ole, mutta koska jonkin verran olen viime aikoina lukenut muualtakin tuosta akkumateriaalien luomasta pullonkaulasta tuotannolle, alan kääntää takkiani taannoisessa arvelustani, että ensi vuoden aikana alkaisi jo normalisoitua tilanne. Ja siinä vaiheessa, kun tilaus realisoituisi, autonvaihto olisi joka tapauksessa ajankohtainen ajojen pysyessä tällä tasolla. En ole vain löytänyt toistaiseksi tietoa siitä, onko tuossakin P2:n tapaan se typerä kardaanitunneli syömässä tilaa takajalkatilasta. Se on oikeasti aikamoinen turn off, vaikka kuriositeetilta tuntuukin.

Ja toki jos tuo hinta karkaa aivan älyttömäksi, saatan suunnata muille apajille. Hirveästi ei vain kiinnostaisi päivittää alaspäin.
Äkkiä takki kääntyi! Mutta hyvä niin, koska juuri auton tilanneena tällaisia kommentteja on kiva kuulla tietysti. P2 isoin turn off itselleni on se valtava keskikonsoli joka estää kuskin oikean polven levityksen sivulle. Tämän kanssa pitää vaan sitten oppia elämään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Äkkiä takki kääntyi! Mutta hyvä niin, koska juuri auton tilanneena tällaisia kommentteja on kiva kuulla tietysti. P2 isoin turn off itselleni on se valtava keskikonsoli joka estää kuskin oikean polven levityksen sivulle. Tämän kanssa pitää vaan sitten oppia elämään.
Olen tavannut mennä sen mukaan, että mikäli riittävän suuri joukko auktoriteetteja toteaa tilanteen, eikä itselläni ole heitä parempia perusteita, otan vapauden kääntää takkia nopeastikin. Toisaalta etenen itsepäisesti, jos näen valon, jota muut eivät syystä tai toisesta ole nähneet. Nyt kuitenkin tuo sähköautomiesten keissi oli jo riittävän mones vastaava arvio, joten syytä tarkastella omaa markkinoiden kyllästämiseen ja hintojen liialliseen kohoamiseen perustuvaa ajatustani.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Äkkiä takki kääntyi! Mutta hyvä niin, koska juuri auton tilanneena tällaisia kommentteja on kiva kuulla tietysti. P2 isoin turn off itselleni on se valtava keskikonsoli joka estää kuskin oikean polven levityksen sivulle. Tämän kanssa pitää vaan sitten oppia elämään.
En tiedä kuinka pitkä/iso pitää olla, että tuossa ei mahdu haluamaansa manspreadingia harrastamaan, mutta itse en pelotteluista huolimatta ole kokenut tuota tilaa koskaan mitenkään ahtaana.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En tiedä kuinka pitkä/iso pitää olla, että tuossa ei mahdu haluamaansa manspreadingia harrastamaan, mutta itse en pelotteluista huolimatta ole kokenut tuota tilaa koskaan mitenkään ahtaana.
Tuo voi olla myös keski-ikäisten ja vanhempien miesten ongelma, nimittäin itse olen nyt 40+ vuotiaana huomannut tarvetta vaihtaa asentoa, vaikka vakkarille ajelenkin. Samassa asennossa jalan pitäminen saa mulla aikaan suonenvetomaisen fiiliksen, tosin lievemmän reilusti. Jos tilaa on naftisti, varsinkin näiltä viisikymppisiltä autovloggareilta voi tulla noottia aiheesta, jota nuorempi ei edes huomaa ongelmaksi. Toki voihan tuo muutenkin ärsyttää.

Teslassa on tasainen takalattia, mikä tuo tilantuntua ja mahdollistaa pienen koiran matkustamisen keskellä jalkatilaa. Muksuille jää edelleen omat tilansa ja käsinojan voi taittaa keskelle alas. Lisäksi satunnaisille kolmansille takapenkillä istujille tasainen jalkatila on tietysti iso plussa. Mutta eipä tuolla väliä, jos yksin tahi kaksin ajelee pääasiassa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
En tiedä kuinka pitkä/iso pitää olla, että tuossa ei mahdu haluamaansa manspreadingia harrastamaan, mutta itse en pelotteluista huolimatta ole kokenut tuota tilaa koskaan mitenkään ahtaana.
Itse olen noin 185/95 ja koin kummallakin koeajolla haasteeksi tuon, mutta koska auto muuten oli loistava, niin pystyn (ehkä) asian kanssa elämään. Voihan myös olla, että pituus/koko ei edes sitä ratkaise, vaan meillä saattaa olla erilainen tyyli istua autossa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen noin 185/95 ja koin kummallakin koeajolla haasteeksi tuon, mutta koska auto muuten oli loistava, niin pystyn (ehkä) asian kanssa elämään. Voihan myös olla, että pituus/koko ei edes sitä ratkaise, vaan meillä saattaa olla erilainen tyyli istua autossa.
Varmaan riippuu jalkojen pituudesta kuinka lähellä polkimia kuljettajan penkkiä pitää. Toiset myös pitävät niin kaukana, etteivät pysty tekemään kunnolla hätäjarrutusta jos tulee tarve.

Jos nyt ongelman ymmärrän oikein. En ole Polestaria ajanut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kun on käynyt molemmissa äärilaidoissa, totuus löytyy keskeltä - näyttäisi siltä, että Teslojen, ja erityisesti kolmosten, hinnat alkavat normalisoitua, mutta muilla merkeillä hintaralli jatkuu. Kun Teslan toimitusajat ovat lyhentyneet kevään pienten nikottelujen jälkeen ja markkinat on kyllästetty Saksan tuonnilla, alkaa vähän ajettua kolmosta etsivällä olla jo valinnanvaraa ja tinkimahdollisuuksia.

Parhaat Tesla-voitot tekivät ne, jotka hommasivat karvalakkimallin vm. 2019 ja myivät kesällä joko samaan hintaan tai marginaalisella arvonalenemalla suhteessa kilometreihin. Lisäksi nuo kilsat on ajettu pääosin naurettavan halvoilla sähkön hinnoilla.

Korealaiset ja VAG, ehkä myös Polestar vaikuttaisivat olevan vielä jonkin aikaa hyviä myös "sijoituksina". Eikös täälläkin joku myynyt oman Enyaqin vuoden ja parin kymmenen tuhannen kilsan jälkeen voitolla? Polestarilla ehkä tuo vähän tuntemattomampi brändi voi olla pieni pullonkaula, mutta varsinkin Skoda ja VW taitavat myydä eioota järjestään ensi vuoden loppuun.

En voi kieltää, etteikö tilanne tietysti hiukan harmittaisi sikäli, että alkukesästä olisin saanut omastani muutaman tonnin voiton Autovexin kautta. Kovin tosissani en kuitenkaan myyntiä edes harkinnut, koska käyttöön tuo ostettiin, ja jos nyt arvonalenema alkaa normalisoitua, niin... se on normaalia, ei sen kummempaa. Vaihto täytyy sitten miettiä tarkemmin kuin kesän hintakehitystä seuratessa haaveilin. Mutta ehkä pidemmän päälle on hyvä, että tilanne alkaa järkevöityä. Minultahan se ei ole mitään pois, jos joku tekee pikavoitot (ellen itse ole maksamassa ylihintaa). Itse ehdin ostaa oman Saksan tuontini ennen pahinta hintapiikkiä.

Teslalle tilanne on tietysti hyvä, kun tuotanto rullaa ja uudet menevät kaupaksi. VAG, HMC ja kumppanit eivät ehkä tuotantonsa viivästyksistä ole niin innoissaan kuin enyaqien ja ioniqfemmojen omistajat.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ja vielä se, että hybrideissä ajoakku on pienempi (latauskertoja tulee enemmän), sitä ei käytetä yhtä optimoidusti kuin täyssähköissä ja käsittääkseni hybridien akkujen korjaus on keskimäärin tehty hankalammaksi (korjauksella, eli moduulin tai parin vaihdoilla, kun selviää täyssähköissä nykytiedon perusteella melko usein) kuin täyssähköissä.
Tähän päälle se, että marmoritiskillä noiden akkupakettien hinnat ovat aika samoilla haminoilla.

Jos sähköauton ajoakun näkee liian isona riskinä, niin ihan en ymmärrä millä perusteella uskaltaa mennä isomman akkuriskin hybridin ostamaan.

Ainakin Toyotan hybrideissä oli pitkään käytössä täyssähköä perinteisempi akkutekniikka, eikä noissa ainakaan käsittääkseni ole mitään isompia ongelmia ollut.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kuinkas edullista on nyt verrattuna vaikkapa dieseliin? Taitaa olla talvella hupaa?

Kiitos kysymästä. Just ladattiin taloyhtiön tolpasta täyteen. Maksetaan 18€/kk siitä ilosta, että voidaan vedellä sähköä akkuun vaikka joka saatanan päivä niin paljon kun halutaan.

Paljonkos siihen disukkameseen menee kuussa euroja?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Kuinkas edullista on nyt verrattuna vaikkapa dieseliin? Taitaa olla talvella hupaa?
Kalliilta pikalaturilta otin tuossa juuri akun täyteen, oli aika tiukka paikka kun meni yhdeksän euroa =/

Mites sulla, miten kallis oli edellinen tankillinen?
 

hege

Jäsen
On tuo ihan hyvä huoli miettiä milloin kilometrikulut sähkö- ja dieselauton välillä menevät tason energian osalta, olisiko se jossain siinä kohtaa kun diesel maksaa sen 2€/l ja sähkö siirtoineen jatkuvasti sen 90snt/kWh? Tosin siinä kohtaa ehkä se sähköauton lataamisen hinta on pieni murhe ja jos sähkö maksaisi sen 90snt/kWh niin lienee epätodennäköistä että dieseliä saa 2€/l.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
On tuo ihan hyvä huoli miettiä milloin kilometrikulut sähkö- ja dieselauton välillä menevät tason energian osalta, olisiko se jossain siinä kohtaa kun diesel maksaa sen 2€/l ja sähkö siirtoineen jatkuvasti sen 90snt/kWh? Tosin siinä kohtaa ehkä se sähköauton lataamisen hinta on pieni murhe ja jos sähkö maksaisi sen 90snt/kWh niin lienee epätodennäköistä että dieseliä saa 2€/l.
Voisin kuvitella, että jos vaikkapa kahden vuoden päästä olisi tuollainen tilanne hintojen kanssa, niin fossiiliautoilun kulut kyllä nostettaisiin vaikka väkisin selvästi yli sähköautoilun. Kai sähköautoilun kulut on ainakin tuonne vuoteen 2030 pakko pitää selvästi alle museoautoilun, jos halutaan tosissaan liikennettä sähköistää ja päästötavoitteisiin päästä.

Tämä pohdinta ihan siitäkin syystä, että sattunut facebookissa muutama sähköautouutinen etusivulla vastaan ja olen avannut sen kommenttiosion. Niiden kommenttien perusteella mihin olen törmännyt, on lievästi sanottuna vielä hieman tekemistä saada tämä alempi keskiluokka/työväen luokka ostamaan sähköauto.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kalliilta pikalaturilta otin tuossa juuri akun täyteen, oli aika tiukka paikka kun meni yhdeksän euroa =/

Mites sulla, miten kallis oli edellinen tankillinen?

Onpas melkoisen halpa pikalaturi, kyllä reaalitilanne on se että se kWh on lähempänä 30c suurimmassa osassa pikalatauksia.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Tämä pohdinta ihan siitäkin syystä, että sattunut facebookissa muutama sähköautouutinen etusivulla vastaan ja olen avannut sen kommenttiosion. Niiden kommenttien perusteella mihin olen törmännyt, on lievästi sanottuna vielä hieman tekemistä saada tämä alempi keskiluokka/työväen luokka ostamaan sähköauto.
Jaan vahvasti saman tunteen ihan tätä palstaa seuraamalla. Kai luddiittimaiset vastareaktiot ovat vain lajityypillisistä käytöstä aina kehitysharppauksen edessä.

Varmasti osa esi-isistämmekin on ollut sitä mieltä, että vitut me mitään millään tulella lähdetään leikkimään, perkele.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös