Sähköautoilu

  • 497 258
  • 4 586

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Mjoo, hieman samanlainen toteamus kuin "enpä osta autoa, kun tuo auton polttomoottori on potentiaalisesti aika iso ongelma"

Periaatteessa aivan käypä toteamus, mutta ei oikeastaan tarkoita yhtään mitään.
Miten ei tarkoita mitään? Mikä on suurin syy siihen, miksi ihmiset epäilevät sähköauton ostamista? Akut ja se, miten pitkälle voi ajaa ja kuinka kauan lataus kestää. Ja mikä on akkujen kestävyys ja miten paljon maksaa akkujen vaihto. Todellakin hyvä toteamus minun mielestäni.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Akulla pääsee jo tuhannen kilsaa, rivikansalaisen saatavilla olevalla tekniikalla 500 kilsaa. Tosin edelleenkään tuo ei ole järkevä vertailukohta, vaan se, kuinka nopeasti virtaa saa akkuun ja kuinka usein laturilla joutui käymään - kännykkään otetaan virtaa, kun tarvitaan, samoin sähköautoon. Molempia usein ladataan silloin, kun värkki ei ole aktiivikäytössä.

Akkujen vaihtoon sen verran, että mm. Tesla veloittaa siitä sen kuuluisan yli 10k€, mutta Suomessakin on jo toimijoita, jotka pystyvät korjaamaan niitä viidenneksellä kuluista.

Mutta joo, sähköauto on meillä kovassa ajossa, kilsoja tulossa tällä tahdilla 40tkm vuoteen. Viiden kuukauden aikana lataaminen ei ole tuonut ongelmia käytännössä ollenkaan, ellei muutamaa täyttä latauspaikkaa lasketa sellaiseksi. Näissäkin ongelma on aiheuttanut sen, että olen siirtynyt takaisin väylälle ja ajanut seuraavaan pisteeseen. Eilinen reissu oli 829 kilsaa - menomatkalla vessatauon ja kahvienhaun aikana lataus, perillä tapahtuman aikana etanalatausta ja takaisin tullessa ruokatauon aikana jälleen. Ei siis ylimääräisiä taukoja. Ajonopeus liikennevirran kärkipäässä koko matkan, eli siitäkään ei tarvinnut tinkiä.

Siinäpä ne akun aiheuttamat ongelmat.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
A
Itselläni taas oli sähköautoa vastaan akut ja niiden paino ja epäluotettavuus jne. Sähköautot ovat kuitenkin aika uusia ja tekniikka on uutta eli vasta lapsenkengissä. Akut ovat se suurin ongelma ja esimerkiksi Saksassa on Teslojen "hautausmaa" akkujen vuoksi, koska uudet akut maksavat helvetin paljon ja on helpompi haudata auto takuun muodossa.

Tämä sama pätee oikeastaan mihin tahansa tekniikkaan. Kehitys kehittyy ja oikeastaan jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla. Autojen elinkaaret tuskin tulevat olemaa enää koskaan sitä 30:tä vuotta millään autolla. Milloin sitten on hyvä aika ostaa uutta tekniikkaa? Ei varmaan ikinä, kun huomenna joku keksii uuden ja paremman.

Totuus on vaan se, että tänään on ihan yhtä huono aika ostaa, kuin huomennakin.

Mitä noihin sähköautojen haustausmaihin tulee, niin varmasti Saksan kokoisessa maassa niitä onkin. Korjaajia ja varaosia on vähän ja jos akku vaurioituu, korjaaminen voi olla kallista ja kestää kauan. Toisaalta niistä autonraadoista on varmaan mahdollista ottaa irti tekniikkaa korjattaviin tuotteisiin, jolloin korjaaminenkin kohta helpompaa ja edullisempaa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itselläni taas oli sähköautoa vastaan akut ja niiden paino ja epäluotettavuus jne. Sähköautot ovat kuitenkin aika uusia ja tekniikka on uutta eli vasta lapsenkengissä. Akut ovat se suurin ongelma ja esimerkiksi Saksassa on Teslojen "hautausmaa" akkujen vuoksi, koska uudet akut maksavat helvetin paljon ja on helpompi haudata auto takuun muodossa.
Nämä on varmaan sitten niitä näkemyseroja, koska itse en uutta/uudehkoa polttomoottoriautoa ”uskaltaisi” ostaa ja puhtaasti siis teknisistä syistä. Kalliita ongelmia on raportoitu. Itse luotan yksinkertaiseen ja vanhaan tekniikkaan ja siitä syystä valinta kohdistui sähköautoon.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen kokeillut tässä googlailla termeillä "always be charging" ja "a plugged in tesla is a happy tesla", mutta aika vähän löytyy juttua ihmisten lataustottumuksista. Tai no löytyy tietenkin oppaita aloittelijoille lataamisen perusteisiin, mutta pohdintaa edistyneille löytyy aika vähän.

Kiinnostaisi palstan sähköautoilijoiden tavat toimia erityisesti silloin kun virtaa ei varsinaisesti tarvitse. Eli kun menet vaikka lätkämatsiin, teatteriin, ravintolaan, leffaan, kolonoskopiaan tai ylipäänsä mihin vaan joka kestää parista tunnista muutamaan tuntiin, laitatko auton maksulliseen AC-lataukseen kohteessa, vaikka pääsisitkin vielä kotiin jäljellä olevalla virralla? Entä vaihtuuko vastaus ulkolämpötilan mukaan? Hyötyähän tässä on tietenkin se, että (yleensä) auto sitten piuhassa ollessaan joko lämmittää tai jäähdyttää akkua sillä virralla. No täällä meillä tietenkin tuo jäähdytys ei ole niin merkitsevässä roolissa, mutta kuitenkin. Samalla myös sisälämpötilan ja sen sellaisten detaljien säätäminen ennakkoon lähtöä varten onnistuu sillä seinästä tulevalla virralla oman akun sijaan. Kääntöpuolella tietenkin sitten se, että maksullisten laturien käyttö pelkästään mukavuussyistä maksaa ylimääräistä ja sähköautoilijat tuntuvat olevan tarkan markan porukkaa.

Jotkut autothan pyytävät päästä pysäköitynä piuhaan, mikäli ulkolämpötila on tarpeeksi matala. Muutenkin auton näkökulmasta AC-lataukseen pääseminen vaikuttaisi ihan järkevältä, ainakin jos ei nyt siis ihan puhuta mistään kauppareissusta valmiiksi täydellä akulla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla on kotilatausmahdollisuus, joten suosin sitä aina, kun mahdollista. Mieluummin siis pidän akun varaustason sellaisena, ettei auton lämmitys/viilennys tarvittaessa ole mikään kynnyskysymys. En osaa sanoa siihen mitään tolkullista, miten pitäisi armottomalla pakkasella matkan päällä toimia. Aika kovista lukemista nuo Tesla-ryhmän tyypit ainakin ovat kertoneet lähteneensä pelkällä auton omalla powerilla.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mulla on kotilatausmahdollisuus, joten suosin sitä aina, kun mahdollista. Mieluummin siis pidän akun varaustason sellaisena, ettei auton lämmitys/viilennys tarvittaessa ole mikään kynnyskysymys. En osaa sanoa siihen mitään tolkullista, miten pitäisi armottomalla pakkasella matkan päällä toimia. Aika kovista lukemista nuo Tesla-ryhmän tyypit ainakin ovat kertoneet lähteneensä pelkällä auton omalla powerilla.

Kiitos vastauksesta! Joo ei varmastikaan yhdellekään sähköautolle ole mikään ongelma lähteä vaikka jään sisältä, mutta mietiskelen asiaa ihan vaan optimaalisen akuston kunnosta huolehtimisen näkökulmasta. Liikaa aikaa suunnitella käytöstään, kun auto puuttuu vielä itseltä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sen tiedän, että akkua ei kannata lataa yli 80 prosentin arkikäytössä, mutta missä akun varauksessa kannattaa laittaa lataukseen? Arkiajo on aika lyhyttä ajoa ja voin valita lataanko esimerkiksi 40, 30, 20 tai 10 prosentin kohdilla?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sen tiedän, että akkua ei kannata lataa yli 80 prosentin arkikäytössä, mutta missä akun varauksessa kannattaa laittaa lataukseen? Arkiajo on aika lyhyttä ajoa ja voin valita lataanko esimerkiksi 40, 30, 20 tai 10 prosentin kohdilla?
20-80 on se suositelluin väli, mutta arki tuon sanelee itselläni. Eli joskus lähtee 7% kohdilla, joskus 70, riippuen oletetuista tulevista ajoista. Model 3:lla on uusissa tuotannoissa akkutyyppi, jota voi ladata täyteen huoletta, itselläni on vielä tämä perinteinen 20-80. Tarvittaessa sitten täyteen, jos palvelee tulevaa reissua.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sen tiedän, että akkua ei kannata lataa yli 80 prosentin arkikäytössä, mutta missä akun varauksessa kannattaa laittaa lataukseen? Arkiajo on aika lyhyttä ajoa ja voin valita lataanko esimerkiksi 40, 30, 20 tai 10 prosentin kohdilla?
Tässäkin lienee hieman autokohtaisia (tai pikemmin akkukohtaisia) eroja, mutta kaipa pääsääntöisesti nyrkkisääntönä voi pitää, että viimeistään 20 tai 30 prosentin kohdalla. Sweet spot olisi 30-80 tai 20-80 ja alle 20 prosentin ei kannata päästää. Toisaalta ei ole suurta merkitystä, vaikka lataa jo aikaisemmin, vaikka välillä 50-80. Akku kestää tietyn määrän lataussyklejä anyway.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitos vastauksesta! Joo ei varmastikaan yhdellekään sähköautolle ole mikään ongelma lähteä vaikka jään sisältä, mutta mietiskelen asiaa ihan vaan optimaalisen akuston kunnosta huolehtimisen näkökulmasta. Liikaa aikaa suunnitella käytöstään, kun auto puuttuu vielä itseltä.
Joo, ihan ymmärrettävää. Itselläni on sikäli suurpiirteinen suhtautuminen asiaan, että vaikka tuossa on paljon rahaa kiinni, se on lopulta kuitenkin käyttötavaraa - pidän siistinä ja huolehdin siitä, mutta en jaksa ottaa paineita liikaa. Eilen mm. yksi pysähdys osui parhaiten kohdalle siten, että ajoin akun jostain 70 pinnan kieppeiltä 8 prosenttiin, jolloin sain illallispaikan osumaan samaan. Sitten nousu vajaaseen 80:een ja kotona jäljellä 30%. Tänään on pudonnut harrastuksiin ajaessa pariinkymppiin ja ensi yöksi ajastuksella lataukseen aamulämpöjen kera.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onko se näissä 2023 malleissakin (esim Polestar 2) vielä sama homma, että operoidaan tässä 20-80% tasolla mikäli mahdollista. Vai saako näissä vetää jo 100% akun varauksen ilman, että siitä olisi haittaa nyt tai tulevaisuudessa akulle.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko se näissä 2023 malleissakin (esim Polestar 2) vielä sama homma, että operoidaan tässä 20-80% tasolla mikäli mahdollista. Vai saako näissä vetää jo 100% akun varauksen ilman, että siitä olisi haittaa nyt tai tulevaisuudessa akulle.
En osaa vastata, mutta riippuu kyllä autosta tuokin. Litiumioniakun ominaisuus on, että se ei oikein tykkää olla täynnä, eikä varsinkaan siedä ylilatausta, siitä ei päästä ympäri. Mutta autoissa on kyllä bufferia. Esimerkiksi Mustang Mach-E:ssä, joka itselleni on tulossa, on isompiakkuisessa 98 kWh:n akku, josta on kuitenkin käytettävissä vain 88 kWh, eli noin 90 %. Ja kun ohjekirjassa suositellaan, ettei päivittäisessä käytössä ladattaisi yli 90 % ollaankin aika lähellä sitä 80 % koko akun oikeasta kapasiteetista. Eli toisaalta tästä voidaan päätellä, ettei lataaminen 90-100 tasolle nyt niin vaarallista sitten olekaan. En ole tehnyt vertailua, mutta minulla on mielikuva, että Fordilla voisi olla isompi bufferi kuin monella muulla.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos sähköautojen tekniikka pelottaa, niin en ymmärrä miten hybridi tuo tähän helpotusta, kun niissä on sen saman tekniikan päälle vielä polttomoottoritekniikka omine ongelmineen.
Kyllä tää on se ehdottomasti eniten riskejä sisältävä vaihtoehto. Tuplasti tekniikkaa, joka vaatii myös enemmän sitä perinteisen tyylistä huoltoa. Sähköä kun on seassa, niin tarvitsee huoltoasentajalta luvat ja koulutuksen ja joka merkille ja mallille käytävä omat lupakoulutukset. Sitten se voimapaketin koplaus ei ihan halpa kikkare ole. Tuossa aiemmin tänä vuonna oli juttua Volkkarin voimansiirtopaketista, niin koko systeemin varaosahinta on htt;n mukaan siellä reilussa 15 tonnissa, jos jotain ropailtavaa vaikka tulisi. Jopa ikiwanha ongelma-dsg tuntuu ihanan halvalta näihin verrattuna.
 

Tuamas

Jäsen
Kyllä tää on se ehdottomasti eniten riskejä sisältävä vaihtoehto. Tuplasti tekniikkaa, joka vaatii myös enemmän sitä perinteisen tyylistä huoltoa.

Ja vielä se, että hybrideissä ajoakku on pienempi (latauskertoja tulee enemmän), sitä ei käytetä yhtä optimoidusti kuin täyssähköissä ja käsittääkseni hybridien akkujen korjaus on keskimäärin tehty hankalammaksi (korjauksella, eli moduulin tai parin vaihdoilla, kun selviää täyssähköissä nykytiedon perusteella melko usein) kuin täyssähköissä.
Tähän päälle se, että marmoritiskillä noiden akkupakettien hinnat ovat aika samoilla haminoilla.

Jos sähköauton ajoakun näkee liian isona riskinä, niin ihan en ymmärrä millä perusteella uskaltaa mennä isomman akkuriskin hybridin ostamaan.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse kyllä lataan sähköautoa 100% asti toisinaan, mutta en ikinä jätä sitä seisomaan sen jälkeen vaan kohtuu nopeasti lähdetään purkamaan varausta. Ennen pidempiä matkoja lähinnä tulee ladattua sataan saakka. Normaalisti sitten arkiajossa 20-80% välillä ja yleensä laturiin viimeistään noin 30% tienoilla.
Eli oma ymmärrykseni sanoo, että akku kuin akku ja saa kyllä ladata täyteen, mutta ei kannata jättää siinä tilassa säilytykseen. Ja myöskään alle 20% ei kannata säilyttää, mutta matka-ajossa voi huoletta antaa mennä juuri niin alas kuin kantti kestää ennen lataamista. Matka-ajossa taas ihan matkan edistymisen takia ei tule ladattua kuin enintään 80% asti.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No mitäs luulet sähkön maksavan kaupallisilla asemilla? Ei alle 50 sentin irtoa.
Vaikka ei näihin rapaloihin pitäisi tarttua niin julkiset latausasemat on tällä hetkellä käytännössä (ja olleet jo pidempään) 0 - 35snt/kWh. Ilmaiset (hotellit, kaupat tms) kun jättää pois niin 15-35snt/kWh on se aikalailla normaali. Minuuttiperusteisilla latureilla omat lataukset jääneet n. 25-33snt/kWh välille. Saahan siellä menemään kalliimmallakin, kun lataat roamingilla minuttipohjaista laturia latauskäyrän hitaalla alueella, mutta se ei ole sähkönhinnan syy vaan tyhmän kuluttajan. Vähän sama kuin laivaisit diesel-auton meritankkausasemalle ja sitten mietit että olipa kallis keikka.
 

Outsider

Jäsen
Itse kyllä lataan sähköautoa 100% asti toisinaan, mutta en ikinä jätä sitä seisomaan sen jälkeen vaan kohtuu nopeasti lähdetään purkamaan varausta. Ennen pidempiä matkoja lähinnä tulee ladattua sataan saakka. Normaalisti sitten arkiajossa 20-80% välillä ja yleensä laturiin viimeistään noin 30% tienoilla.
Eli oma ymmärrykseni sanoo, että akku kuin akku ja saa kyllä ladata täyteen, mutta ei kannata jättää siinä tilassa säilytykseen. Ja myöskään alle 20% ei kannata säilyttää, mutta matka-ajossa voi huoletta antaa mennä juuri niin alas kuin kantti kestää ennen lataamista. Matka-ajossa taas ihan matkan edistymisen takia ei tule ladattua kuin enintään 80% asti.

Jos akkua ei saisi missään tapauksessa ladata 100% täyteen, niin kyllähän se olisi valmistajan toimesta estetty, eli en näe tuollaisessa toiminnassa mitään ongelmaa.

Muuten olen vähän ihmetellytkin, että tästä asiasta ei ole ainakaan omaan silmään osunut tämän enempää juttua, vaikka toimintamatkat muuten aiheuttavat toisinaan kovaakin keskustelua, koska onhan sillä aika iso merkitys, että harvoin sitä maksimia saa edes hyödynnettyä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vaikka ei näihin rapaloihin pitäisi tarttua niin julkiset latausasemat on tällä hetkellä käytännössä (ja olleet jo pidempään) 0 - 35snt/kWh. Ilmaiset (hotellit, kaupat tms) kun jättää pois niin 15-35snt/kWh on se aikalailla normaali. Minuuttiperusteisilla latureilla omat lataukset jääneet n. 25-33snt/kWh välille. Saahan siellä menemään kalliimmallakin, kun lataat roamingilla minuttipohjaista laturia latauskäyrän hitaalla alueella, mutta se ei ole sähkönhinnan syy vaan tyhmän kuluttajan. Vähän sama kuin laivaisit diesel-auton meritankkausasemalle ja sitten mietit että olipa kallis keikka.
20-30snt/kWh näyttää olevan tuossa lähiabsilla latauksen hinta nyt. Varmaan se siitä voi vähän noustakin, mutta kun nuo latausasemat ei ole varsinaisesti maksimaalinen tuotto mielessä tähänkään asti toimineet, niin tuskin niiden hinnat kovasti nousevat, kun osuuskauppa ja muut isot latauspalvelujen tuottajat tuskin ovat jättäneet sähköhankintaansa ihan pelkän pörssisähkön varaan.
Se on mielenkiintoista nähdä, että tuleeko Lidlin ilmaisesta latauksesta jossain kohtaa niin paljon mainehaittaa, että lopettavat sen.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osa sähköautoloilijoista ottaa kyllä aivan liikaa stressiä tuosta suositellusta varaustason pitämisestä pääosin välillä 20-80 %. Olen törmännyt ihan vakavasti esitettyihin huolestuneisiin kommentteihin, että saako sitä ikinä ladata täyteen asti tai mitä nyt kun vahingossa varasin täyteen vaikka limitti piti olla asetettu 80 %:iin jne. Ei tuo sähköauton lataus mitään rakettitiedettä ole eikä siitä kannata sellaiseksi tehdä. Parempi uskoa asiantuntijoita ja tutkimuksia eikä jatkuvasti ladata täyteen tai ainakaan jäättää seisomaan jatkuvasti 100 %:iin taikka lähes tyhjäksi ajettuna. Mutta ei siitä nyt kannata ihan hirvittävän suurta stressiä ottaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näkyy olevankin vain Model 3 ja Y Standard Rangeissa tuo lfp-akkutyyppi, eli 100% toistuva lataus, ja se siis tämän vuoden malleissa (Y:n st taisi vasta nähdä päivänvalonsakin). Kemiallisista yhdisteistä tuossa on kyse, lfp-akuissa rauta korvannut koboltin.

Mutta joo, itsekin lataan toisinaan 100% saakka esim. tilanteissa, joissa kohteeseen pitää päästä mahdollisimman joutuisasti ja perillä odottaa latausmahdollisuus. 400 kilsaa olisi maantieajossa aika hyvä matka lyhyellä kusitauolla. Pidempään matkaan katsoisin jo muutenkin taukoja, eli lähtisin 80 pinnan akulla ja parin tunnin välein laturille kera paussin.

Harmi, että seuraava on tunnusten takana, mutta hyvää settiä sähköautoilusta yleensä, ajatuksia tulevasta ja yksityiskohtia valmistajien vahvuuksista: Sähköautot | Sähköautoilun apostolit huomasivat markkinan seonneen ja pistivät toimeksi: ”Yksi pihassa ja kaksi tilauksessa.”

Lyhyesti:
- nykyinen tila tulee pysymään vielä 3-4 vuotta, jopa pidempäänkin, koska pullonkaula on litium (jonka saatavuuden Tesla varmisti, mutten muista kiemuraa sen takana)
- VW ja Tesla ovat vahvoilla, koska johtoa myöten on tajuttu kehityksen suunta eikä kaivauduttu puolustuslinjoihin esim. Stellantiksen tavoin
- Teslan etuja ovat myös vuosien etumatka tuotekehityksessä mm. käyttöjärjestelmän ja online-myyntiverkoston vuoksi (+voimalinja)
- Kiinalaiset tulevat ottamaan Japanin osan automarkkinoilla
- Vähän ajavien vuoksi kuitenkin markkinoilla tulee säilymään vielä pitkään vähäkulutuksisia Yariksia ja vastaavia

Osa noista ei nyt sen kummempaa, mitä ei rivikansalainenkin osaisi päätellä, mutta hyvä juttu kokonaisuudessaan, jos pääsee lukemaan. Sähköautomiehet kannattaa muutoin ottaa Spotifyssa seurantaan.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Sekin seikka että lataus 80% -> 100% vie suhteettoman paljon aikaa. Himassa, duunissa OK mutta muualla turha olla tukkona tuon 20% takia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös