Sähköautoilu

  • 496 377
  • 4 583

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Tuosta vuodesta on tultu muutama kuukausi alas. Nyt luvattiin, että auto toimitetaan toukokuussa 2023.

Myyjäliikkeen rahoituksen nykytilaan en osaa sanoa mitään, koska velka omaan autoon otettiin pankista.
Ok, kiitos tiedosta. Korot olivat tuolloin kesällä jo kevään ajan nousseet ja vaikuttivat myyjän mukaan olevan edelleen nousussa, joten jätin autonvaihdosta unelmoinnin siihen.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Laskin äsken vähän excelissä, missä vertailin uusien autojen hintoja käytettyjen keskiarvoihin ja Teslan kohdalla solut muuttuivat punaiseksi, eli Teslan arvo laskisi kun taas vaikkapa VW ID4 arvo nousisi vuoden pidolla kuukaudessa 119€ ja Hyundai Ioniq 5 arvo nousisi kuukausitasolla jopa yli 300€.

Mikähän tämän Teslan arvonlaskun selittää? Onko tullut joku isompi hinnannousu vai alkaako model3 jäädä model Y:n varjoon. Vai olenko tehnyt jotain laskuvirheitä. Lasken tätä siis sen takia, että tällä hetkellä tämän kuplan aikana tavoittelen niitä jopa ”ilmaisia” kilometrejä sähköauton hankinnalla.
 
Laskin äsken vähän excelissä, missä vertailin uusien autojen hintoja käytettyjen keskiarvoihin ja Teslan kohdalla solut muuttuivat punaiseksi, eli Teslan arvo laskisi kun taas vaikkapa VW ID4 arvo nousisi vuoden pidolla kuukaudessa 119€ ja Hyundai Ioniq 5 arvo nousisi kuukausitasolla jopa yli 300€.

Mikähän tämän Teslan arvonlaskun selittää? Onko tullut joku isompi hinnannousu vai alkaako model3 jäädä model Y:n varjoon. Vai olenko tehnyt jotain laskuvirheitä. Lasken tätä siis sen takia, että tällä hetkellä tämän kuplan aikana tavoittelen niitä jopa ”ilmaisia” kilometrejä sähköauton hankinnalla.
Ainakin takavetoisen Model 3n hinta on noussut alle 50t€ hinnasta nykyiseen jokin aikaa sitten. Tuo selittänee osaltaan.

Tässä ketjussa joku taisi mainita, että hinnannousuja tulossa myös muillekin merkeille mutta en muista oliko kyseessä Ioniq tai ID.4.
 

Vatso

Jäsen
Onhan niitä hinnannousuja tullut muillekin merkeille, taitaa ID.4 hinta olla noussut saman verran kuin Teslan. Ennemmin uskoisin selittävän tekijän olevan sen, että ensinnäkin Tesloja on tuotu Suomeen todella paljon, jolloin tarjontaa ja kilpailuja on myös käytetyissä. Lisäksi Teslan saa myös kaupasta muutaman kuukauden toimitusajalla, kun taas Volkkarin saat ehkä jouluna -23, jolloin tuollaista harkitseva henkilö ehkä helpommin kääntyy niiden ylihintaisten käytettyjen markkinoille.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
No jos saa plugarista kertoa kokemuksia, niin voin muutaman sanan sanoa.

Vaihdoin viime kesänä juuri näihin aikoihin oman Ford Focuksen (bensa) astetta isompaan Fordiin, eli Ford Kuga plug in hybridiin. Kilometrejä on tullut vuoden aikana 18 000 km ja olen ollut hyvin tyytyväinen autoon. Arkiajot menevät täysin sähköllä ja valmistajan lupaama range on 65 km. Kesän aikana useamman kerran on kuitenkin ollut taulussa lukemat 73 tai 74 km, kun olen autoa taloyhtiön parkkipaikalla latauspisteestä ladannut. Huiput ovat olleet jopa 93 km, mutta kyllä tuolloin kilometrit myös vähän normaalia nopeammin sulivat, kun painoin kaasupoljinta vähän hanakammin. Eli oli vähän tullut "Lapin lisää" Fordin mittaristoon.

Talvella range tippuu sitten puoleen, eli täyteen ladattuna akku on 32-36 km. Herkästi auto yrittää myös käynnistää polttomoottoria, jos ei ole esilämmittänyt autoa valmiiksi, kun lähtee liikkeelle. Muuten on ollut hyvä talviauto enkä ole vielä toistaiseksi jäänyt jumiin etuvetoisella autollani. Focuksella tuli pari kertaa jäätyä jumiin, kun ajattelin, että kyllähän mä tosta menen, mutten sitten mennytkään.

Tehtiin kesällä perheen kanssa kesälomareissu Suomessa ja oli mukavaa, kun ei tarvinnut pysähdellä pidemmäksi ajaksi autoa lataamaan, vaan nopea tankkaus ja takaisin matkaan. Iltaisin sitten hotellissa auto lataukseen ja seuraavana päivänä autolla kaupunkia tutkimaan sähkön voimin. Tien päällä auto lataa (onko se oikea termi nyt sitten regeneroi) ajoakkua jarruttaessa tai kun nostan jalan kaasulta.

Minäkin tein kovasti laskelmia, että kannattaako mun vaihtaa plugariin tai täyssähköön ja mietin pääni puhki autonvaihtoa. Lopulta vedin kylmästi ostohousut jalkaan ja vaihdoin autoa isompaan, kun esim. viime kesän kesälomareissulla alkoi Focuksen tilat tulemaan vastaan. Samalla tuli siirryttyä hybridien maailmaan. Nyt en enää vaihtaisi pienempään tai bensaversioon takaisin.

Ajelen tällä nyt vielä varmaan 3-5 vuotta ja sitten hyvin suurella todennäköisyydellä vaihdan täyssähköön.
Mä olen tuota Kuga katellut kiinnostuneena. Tilojen puolesta mä pärjäisin pienemmälläkin, mutta vaimo on tykästynyt isompaan autoon. Paljonko tuo hörppää pelkällä bensalla, siinä kun on isohko kone vs normi bensaversio. Toinen asia, mikä mietityttää on noiden hybridien arvonalenema jatkossa. Etenkin jos ottaa esim viiden vuoden rahoituksen. Voi sen viimeisen erän arvaus mennä pieleen.

Edit: perhana sentään, nyt sitä pyöritellään lainalaskureita. Sitä viimeistä erää tässä arvon. Yksi lisäkulu on tietenkin huollot. Tähän asti tehnyt about kaikki huollot itse nykyiseen, niin se kyllä pitää huomioida.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onhan niitä hinnannousuja tullut muillekin merkeille, taitaa ID.4 hinta olla noussut saman verran kuin Teslan. Ennemmin uskoisin selittävän tekijän olevan sen, että ensinnäkin Tesloja on tuotu Suomeen todella paljon, jolloin tarjontaa ja kilpailuja on myös käytetyissä. Lisäksi Teslan saa myös kaupasta muutaman kuukauden toimitusajalla, kun taas Volkkarin saat ehkä jouluna -23, jolloin tuollaista harkitseva henkilö ehkä helpommin kääntyy niiden ylihintaisten käytettyjen markkinoille.
Tesloja on tosiaan markkinoilla aika reilusti ja sitä myötä kysyntä ja tarjonta määrittelee hintaa. Saksalaisillehan tuo oli jonkin aikaa ihan tuottoisaa bisnestä ostaa kolmonen, ajaa se verottomaksi ja myydä Suomeen roudaavalle firmalle - saivat siitä muutaman tonnin, että käytössä oli sähköauto ja katetta jäi vielä Suomeen tuoneelle yrityksellekin. Nyt tuo ralli taisi jäähtyä, kun Teslan hintoja nostettiin Saksassa ja ehkä siksikin, ettei uusia aivan samaan tahtiin taida saada enää edes Teslalta. Käsittääkseni toimitukset menevät jo vuoden päähän.
 

Vatso

Jäsen
@sampio Kyllä Tesla ainakin Model3 ja Y -malleille lupailee toimitusta marras- joulu- tai tammikuulle, riippuen vähän mitä versiota katselee, eli ihan muutaman kuukaden toimitusajoista puhutaan tällä hetkellä. Toki sillä varauksella, että noihin nettisivujen toimitusaikoihin voi luottaa, ilmeisesti ne aika hyvin ovat paikkansa yleensä pitäneet?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@sampio Kyllä Tesla ainakin Model3 ja Y -malleille lupailee toimitusta marras- joulu- tai tammikuulle, riippuen vähän mitä versiota katselee, eli ihan muutaman kuukaden toimitusajoista puhutaan tällä hetkellä. Toki sillä varauksella, että noihin nettisivujen toimitusaikoihin voi luottaa, ilmeisesti ne aika hyvin ovat paikkansa yleensä pitäneet?
Joo, totta, muistelin väärin. Kävin tsekkaamassa Model 3-ryhmästä ja arvioidulle kvartaalille aika paljon oli osunut pääosin. Eli heittoa +-, mutta ei pahasti. Teslan etu kai lienee komponenttien varaamisen lisäksi se, että autoissa ei hirveästi yksilöitävää ole autopilotin, vanteiden ja värin lisäksi.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Skoda Enyaq ja Mersun EQB ovat sellaisia joiden renkaita ajattelin mennä liikkeeseen potkimaan. Onko noista jollain kokemuksia että miten ajavat asian perheautoina (2 turvaistuinta, koira, rattaat ja viikon kamat pitäisi mahduttaa taakse). Millaiset toimitusajat noissa tällä hetkellä on? Onko suositella muita isoja perheautoja suunnilleen samassa hintaluokassa?

Ei ole oikein muita kuin Enyaq ja sekin mielellään se vanhempi versio, Coupe on vähän pienempi tiloiltaan. Mersu on liian pieni ja myös paljon kalliimpi. Ioniq5/EV6 on myös liian pieni tavaratila. Jos haluaa lisää rahaa laittaa, niin ID Buzz olisi varmasti kaikista paras, mutta taitaa maksaa 70k€.

Maxista en ottaisi missään nimessä, on aika isot epäilyt, että pitää arvonsa selvästi huonommin kuin muut autot.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Olikos täällä kokemuksia Ioniq 5? Hinta nousee torstaina 2000€ Ja sen jälkeen ei mahtuisi enää hankintatuen piiriinkään. Eli nyt pystyisi nopealla toiminnalla säästää 4000€. Toimitukset menisi aikaisintaan ensi vuoden heinäkuulle. Voisiko olla jopa järkiostos jos miettii, että sen jälkeen ajelisi sillä vaikka puoli vuotta tai vuoden? Mielipiteitä?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olikos täällä kokemuksia Ioniq 5? Hinta nousee torstaina 2000€ Ja sen jälkeen ei mahtuisi enää hankintatuen piiriinkään. Eli nyt pystyisi nopealla toiminnalla säästää 4000€. Toimitukset menisi aikaisintaan ensi vuoden heinäkuulle. Voisiko olla jopa järkiostos jos miettii, että sen jälkeen ajelisi sillä vaikka puoli vuotta tai vuoden? Mielipiteitä?

Muutaman päivän moisella aikanaan ajelleena oikein kelpo peli. Näyttää hassulta kuvissa, livenä paremmalta. 2023 mallissa (joka nyt ostaessa tulee) on akunlämmityskin, joten lastentaudit on korjattu. Hinta-laatusuhde on Kiassa ja Hyundaissa edelleen kohdallaan, jos vaan jaksaa odottaa toimitusta, joka ei taida olla ihan nopein.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olikos täällä kokemuksia Ioniq 5? Hinta nousee torstaina 2000€ Ja sen jälkeen ei mahtuisi enää hankintatuen piiriinkään. Eli nyt pystyisi nopealla toiminnalla säästää 4000€. Toimitukset menisi aikaisintaan ensi vuoden heinäkuulle. Voisiko olla jopa järkiostos jos miettii, että sen jälkeen ajelisi sillä vaikka puoli vuotta tai vuoden? Mielipiteitä?

Paras se on niistä, mitä olen koeajanut. Ainoa miinus on pieni tavaratila auton kokoon nähden.

Järkiostos menee ihan arvauksen puolelle. Voi hyvin olla, ettei enää vuoden päästä sähköautoista makseta ylihintaa, jos sähkön hinta on korkealla ja talous taantumassa.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Voisiko olla jopa järkiostos jos miettii, että sen jälkeen ajelisi sillä vaikka puoli vuotta tai vuoden? Mielipiteitä?
Hankintatuen joutuu palauttamaan, jos pitää auton omistuksessaan alle vuoden. Eli ainakin vuosi sillä kannattanee huristella, riippuu toki tarjotusta hinnasta. Kuten aiemmin kirjoitin, hankintatukeen vaikuttaa kauppahinta eli kai tuosta vieläkin alennuksen saa ainakin paperilla, että menee alle hankintatukirajan. Näin tehtiin mun Enyaqin kohdalla eli auton listahinta ja kauppahinta olivat eri luokkaa.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olikos täällä kokemuksia Ioniq 5? Hinta nousee torstaina 2000€ Ja sen jälkeen ei mahtuisi enää hankintatuen piiriinkään. Eli nyt pystyisi nopealla toiminnalla säästää 4000€. Toimitukset menisi aikaisintaan ensi vuoden heinäkuulle. Voisiko olla jopa järkiostos jos miettii, että sen jälkeen ajelisi sillä vaikka puoli vuotta tai vuoden? Mielipiteitä?

Mutulla sanoisin, että hankintatuki alkaa olla aika pian loppu. Elokuun 24. päivä sitä oli käytetty 93 % ja viime viikkoina sitä on käytetty noin 5 prosenttiyksikkö viikossa.

Kannattaa siis sopia tilausta tehtäessä, että tilauksen voi perua, jos tuki on ehtinyt kulumaan loppuun. Jos siis tuki on ns. Deal Breaker.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kiitoksia vastauksista. Tosiaan kyllä sen hankintatuen vielä saa jos huomenna laittaa tilauksen sisään. Ainut mitä mietin, on toi yleinen kehitys sähköautojen arvossa ja toinen on tietty tuo merkki Hyundai. Se oli laadukas auto ajaa, mutta ajatteleeko tarpeeksi moni muukin niin parin vuoden päästä. Onko näköpiirissä, että lähivuosina tuo käytettyjen sähköautojen kupla puhkeaisi?

Yksi vaihtoehto voisi olla myös Polestar 2 etuvetona, missä olisi lyhyempi toimitusaika (helmi-maalis 2023). Tässä näkisin itse perstuntumalta hyvänä puolena ainakin tuon suhteen Volvoon ja sitä kautta ihmisten luoton myös kyseiseen autoon. Puhtaasti siis jälleenmyyntiä ajatellen.

Vaikeita päätöksiä on edessä, kun huomenna pitäisi jo päätöksiä tehdä. Tosiaan lähtökohtana on mahdollisimman pieni arvonalenema, eli auto ajamisen lisäksi myös mahdollisimman hyvänä sijoituksena.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Ainut mitä mietin, on toi yleinen kehitys sähköautojen arvossa ja toinen on tietty tuo merkki Hyundai. Se oli laadukas auto ajaa, mutta ajatteleeko tarpeeksi moni muukin niin parin vuoden päästä. Onko näköpiirissä, että lähivuosina tuo käytettyjen sähköautojen kupla puhkeaisi
Hyundai on tainnut nostaa prifiiliaan viimeaikoina ja sähköautojen markkinat tulee varmaan muutenkin heiluttamaan perinteisiä asetelmia.

Ioniq 5 on selkeästi massasta erottuva auto, jossa ominaisuuksiin nähden kilpailukykyinen hinta. Uskoisin, että pitää suhteellisen hyvin hintansa, esim. Nopean latauksensa vuoksi.

Kovassa nosteessa ainakin merkki maailmalla, kun on voittanut lukuisia palkintoja sähköautojen luokassa.

Toimitusaika on melko pitkä, mutta ainakin itsellä näyttäisi nyt ioniqin toimitus nopeutuvan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä luulen kyllä, että ne pikavoitot on jo kotiutettu sähköautoista. Parhaat kaupat tehtiin 2-3 vuotta sitten karvalakki-Model kolmosista, joita sai alle 50 k€ ja nyt kesällä myytiin 60-70 tkm ajettuina samaan hintaan. Tällä hetkellä nettoaisi VAG:n maastureista, mutta nekin olisi pitänyt tilata jo viime talvena. En toki osaa ennustaa (sentään), mutta jotenkin on sellainen kutina, että aika perseelleen saa toimitusajat mennä, jos huomenna tilattu ja vuoden ajettu käy sijoituksesta joskus 2024 myydessä.

Saa ottaa talteen, katsotaan, kuinka väärässä olin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mä luulen kyllä, että ne pikavoitot on jo kotiutettu sähköautoista. Parhaat kaupat tehtiin 2-3 vuotta sitten karvalakki-Model kolmosista, joita sai alle 50 k€ ja nyt kesällä myytiin 60-70 tkm ajettuina samaan hintaan. Tällä hetkellä nettoaisi VAG:n maastureista, mutta nekin olisi pitänyt tilata jo viime talvena. En toki osaa ennustaa (sentään), mutta jotenkin on sellainen kutina, että aika perseelleen saa toimitusajat mennä, jos huomenna tilattu ja vuoden ajettu käy sijoituksesta joskus 2024 myydessä.

Saa ottaa talteen, katsotaan, kuinka väärässä olin.
Mitäs oma arviosi on uusien autojen hinnan nousulle (ja sitä myötä käytettyjen). Jos huomenna tosiaan tilaisi ja saisi sen 4000€ ”alennusta” ottaen huomioon tulevan hinnannousun ja hankintatuen, niin kattaisiko se jo suurin piirtein sen ekan vuoden arvonaleneman? Muutkin saa mielellään vastata tähän.

Entäs sitten jos ostaisi sen Polestarin, mikä tulisi jo helmikuussa ja sillä ajelisi vuoden, mahdollisesti pidempäänkin. Sekin olisi vaihtoehto.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Mä luulen kyllä, että ne pikavoitot on jo kotiutettu sähköautoista. Parhaat kaupat tehtiin 2-3 vuotta sitten karvalakki-Model kolmosista, joita sai alle 50 k€ ja nyt kesällä myytiin 60-70 tkm ajettuina samaan hintaan. Tällä hetkellä nettoaisi VAG:n maastureista, mutta nekin olisi pitänyt tilata jo viime talvena. En toki osaa ennustaa (sentään), mutta jotenkin on sellainen kutina, että aika perseelleen saa toimitusajat mennä, jos huomenna tilattu ja vuoden ajettu käy sijoituksesta joskus 2024 myydessä.

Saa ottaa talteen, katsotaan, kuinka väärässä olin.
Varmasti näin. Mutta niin kauan, kun uusien autojen toimitusajat ovat pitkiä, pysyy arvonalema normaalia pienempänä. Samaan aikaan käytettyjä sähköautoja on vähemmän markkinoilla, kuin on kysyntää - sekin pitää hinnat korkealla. Näkisin tilanteen tasaantuvan vasta muutaman vuoden kuluttua
 

Tuamas

Jäsen
Mikähän tämän Teslan arvonlaskun selittää? Onko tullut joku isompi hinnannousu vai alkaako model3 jäädä model Y:n varjoon. Vai olenko tehnyt jotain laskuvirheitä. Lasken tätä siis sen takia, että tällä hetkellä tämän kuplan aikana tavoittelen niitä jopa ”ilmaisia” kilometrejä sähköauton hankinnalla.

Kysynnän ja tarjonnan laki.

Teslaa on tullut tuotantolinjoilta suunnilleen samaa tasoa kuin kysyntää on, käytettyjäkin löytyy melkein joka versiosta ja toimitusajat ovat normaalit.

Muissa merkeissä tarjonta (uusien & käytettyjen) ei riitä vastaamaan kysyntään, jonka vuoksi näemme näitä anomalioita käytettyjen hinnoissa.

Heti jos tarjontapuolelta autotehtaat saavat tulppaa auki, voi varautua siihen, että arvonalenema normalisoituu muissakin kuin Teslassa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mä luulen kyllä, että ne pikavoitot on jo kotiutettu sähköautoista. Parhaat kaupat tehtiin 2-3 vuotta sitten karvalakki-Model kolmosista, joita sai alle 50 k€ ja nyt kesällä myytiin 60-70 tkm ajettuina samaan hintaan. Tällä hetkellä nettoaisi VAG:n maastureista, mutta nekin olisi pitänyt tilata jo viime talvena. En toki osaa ennustaa (sentään), mutta jotenkin on sellainen kutina, että aika perseelleen saa toimitusajat mennä, jos huomenna tilattu ja vuoden ajettu käy sijoituksesta joskus 2024 myydessä.

Saa ottaa talteen, katsotaan, kuinka väärässä olin.
Olen pääosin samaa mieltä. Tai, laajentaen, että mitä uudemman&vähemmän ajetun (uusi tai käytetty) ostit mitä aiemmin vuosien 2020-2022 välillä, sitä enemmän on/oli mahis tehdä rahaa. Esim. vielä tämän vuoden keväällä ostetuilla autoilla saisi pienen voiton, tai ainakin omat pois, riippumatta paljon on ehtinyt ajamaan. Mutta hankala sanoa miten paljon ja pitkään tämä jatkuu, kyllähän kevättalvellakin tänä vuonna moni sanoi, että ei enää kannata ostaa voittomielessä, mutta näyttää olleen niin että olisi kannattanut. Ja nytkin moni sanoo samaa, mutta voi olla että ei ainakaan omiaan häviä. Voittoa tuovat ajurit on kuitenkin yhä edelleen samat: 1) kysyntä kovaa, ja 2) uusien hinta nousee koko ajan (sekä osin varusteet huononee, joten vastine rahalle heikompi). Joten käytettyjen hinnoissa ei ole näkyvissä pahoja pudotuspaineita.

Kattokaas huvikseen myytävien sähköautojen määrät Suomi vs. Saksa/Ruotsi tms. Markkinakokoon nähden Suomessa aika hurjasti Teslaa, Polestaria, Taycania jne myynnissä. Varsinkin Polestarin kohdalla varmaan tyhjennetty Saksan tarjonta Suomeen. Mobile.de:ssä 28kpl Polestaria, Nettiautossa 72kpl.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Ymmärtääkö joku täällä sähköjen päälle? Meillä rivitalossa oman huoneiston sähkömittari lämmönjakohuoneessa, jossa myös pääsulakkeet 3 * 25A. Huoneistossa sitten oma sulaketaulu, jossa 10A ja 16A sulakkeita. Jos haluaisin oman huoneiston eteen voimavirtarasian latausta varten, niin onko se mahdollista vetää siitä meidän omalta taululta, vai pitäisikö vetää lämmönjakohuoneelta saakka?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä varmaankin omiaan saa suhteellisen hyvin takaisin vielä tänään tilaamalla, mutta en @smugu uskalla mitään kovin tarkkaa arvioita lähteä tekemään. Mä en vain jaksa uskoa, että ihmiset maksavat kovin pitkään noita 50+ kilon hintoja 20tkm ajetuista karvalakki enyaqeista tai tesloista. Ioniq 5:n varusteltu neliveto 70 k€. Ihan hyvä auto varmasti, mutta se on silti Hyundai, eikä BMW.

Eihän tossa vain ole enää kovin paljon järkeä, kun uusina tosiaan on varusteista jo karsittu, kuten @Turder mainitsi. Mun 9/21 Tesla on vielä parhailla tykötarpeilla, mutta esim. nyt tilatut Teslat tulevat huonommilla valoilla ja jotain muutakin siinä oli karsittu. Hintansa näyttää pitäneen vaikkei nousekaan VAG-maisesti, ja toivon, että parempilaatuiset kamppeet edesauttavat myyntiä aikanaan.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
50k€ Ioniq5 ei varmasti paljoa hinta putoa, jos sen pääsee myymään heinäkuussa 2024, mutta täytyy muistaa, että tuohon tulee päälle vielä sikahintaiset talvirenkaat, toimituskulu ja luottokulut. Todellisuudessa siis jotain 53k€ - hankintatuki. Vuoden ikäisenä tuosta voisi autoliike hyvittää 48k€, joten en usko bisnekseen enää tämän kohdalla. Pidempiaikaiseen käyttöön jos hankkii, niin tänään on hyvä päivä se tehdä.

Veikkaan, että heinäkuussa 24 ei tarvitse enää odottaa kuin 3-6kk uutta autoa, joten käytetyistä ei makseta enää ylihintaa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ymmärtääkö joku täällä sähköjen päälle? Meillä rivitalossa oman huoneiston sähkömittari lämmönjakohuoneessa, jossa myös pääsulakkeet 3 * 25A. Huoneistossa sitten oma sulaketaulu, jossa 10A ja 16A sulakkeita. Jos haluaisin oman huoneiston eteen voimavirtarasian latausta varten, niin onko se mahdollista vetää siitä meidän omalta taululta, vai pitäisikö vetää lämmönjakohuoneelta saakka?
Kyllä sen saa siitä teidän omalta taulultakin (ryhmäkeskukselta) vedettyä. Riippuu tietysti myös siitä, onko siinä teidän taululla kolmea 16A sulaketta vapaana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös