Sähköautoilu

  • 496 343
  • 4 583

12961

Jäsen
Muistakaa veljet ja sisaret päivittää sähköt jos sukon kautta lataatte autoa. Vakuutusyhtiön, jos jotain sattuu, mielestä normiulkotöpseliä ei ole tarkoitettu sellaisenaan sähköauton lataukseen eikä lohkolämppärin käyttöön. Kysyin tätä kun päivitin vakuutuksia, joten varsin ajantasainen tieto.
Nämä suojeluohjeet olivat ainakin vuosi sitten täysin vakuutusyhtiökohtaisia ja vaihtelu oli villiä.

Sellainenkin yhtiö löytyi, jonka mielestä sähköautoa ei saanut ladata 25m lähempänä vakuutettua asuinrakennusta.
 

exobalt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Niin siinä sitten kävi.

Tänään lähti Belgiaan viestiä, että rakentakaas Creasemonkeylle Suomeen joutessanne yksi XC40 Recharge.
Et joudu pettymään oman muutaman päivän ja muutaman sadan kilometrin kokemuksen perusteella. Maantiellä erittäin vakaa ajettava, etuvetomallissakin riittää teho, penkki hyvä. Pari sataa kilsaa maantietä 95 keskinopudella mentiin 18,5kWh/100km kulutuksella. Se tosin on sanottava, että ei tätä ole suunniteltu mutkapätkälle kovaa ajettavaksi, mutta harvaa perheautoa onkaan. Uusi Bright Dusk väri mielestäni tosi hieno ja sopii autoon mustan katon kanssa.

Kokonaisuudessaan sanoisin, että XC40 on vähintään yhtä hyvä kuin vaihdossa mennyt V60 T8.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tuossa pöydän kulmalla tuijottaa Skoda Enyaqin vaihtotarjous. Koska kyseessä olisi perheen kakkosauto, katselin myös pienempiä sähkövatkaimia, mutta en kyllä innostunut yhdestäkään muusta vaihtoehdosta (koska viimeiset 14 v on vain VAG-konsernin autoja ajanut). Hintakin esim. uudella Nirolla kiipeää jo niin lähelle, että miksi minä pienempää (ja hyvin erilaista) ostaisin.

Osaako joku vastata, miten helposti tilauksesta pääsee eroon? Tässä on meinaan sellainen mahdollisuus, että pakataan tavarat ja lähdetään ulkomaille vuoden päästä, jolloin tarve luonnollisesti häviäisi. Nyt auton myynti olisi helppoa, mutta vuoden päästä tilanne voi olla jo toinen. Toki tämän saman kysymyksen tulen esittämään myyjälle, mutta tulipa nyt vaan mieleen...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuossa pöydän kulmalla tuijottaa Skoda Enyaqin vaihtotarjous. Koska kyseessä olisi perheen kakkosauto, katselin myös pienempiä sähkövatkaimia, mutta en kyllä innostunut yhdestäkään muusta vaihtoehdosta (koska viimeiset 14 v on vain VAG-konsernin autoja ajanut). Hintakin esim. uudella Nirolla kiipeää jo niin lähelle, että miksi minä pienempää (ja hyvin erilaista) ostaisin.

Osaako joku vastata, miten helposti tilauksesta pääsee eroon? Tässä on meinaan sellainen mahdollisuus, että pakataan tavarat ja lähdetään ulkomaille vuoden päästä, jolloin tarve luonnollisesti häviäisi. Nyt auton myynti olisi helppoa, mutta vuoden päästä tilanne voi olla jo toinen. Toki tämän saman kysymyksen tulen esittämään myyjälle, mutta tulipa nyt vaan mieleen...

Kerrot tämän myyjälle ja sovitte päivän, jonka jälkeen sinun on vahvistettava lopullisesti tilaus. Vastineeksi voi haluta vapaampaa toimitusaikataulua.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hankintatukea henkilöautoon on 24.8.22 mennessä käytetty tai varattu 93% määrärahasta.

Jos jokukuka on vetämässä ostohousuja jalkaan, niin nyt kannattaa kiskaista ne rohkeasti ylös asti.

 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Kerrot tämän myyjälle ja sovitte päivän, jonka jälkeen sinun on vahvistettava lopullisesti tilaus. Vastineeksi voi haluta vapaampaa toimitusaikataulua.

Kysyin. Kuulemma kauppa käy niin hyvin, että ko. syyllä voin perua kaupan toimituspäivään saakka.

@CreaseMonkey tuo tilanne on tiedossa ja myyjäkin tästä huomautti. Toki aika varma olen, että mahdollisen pienen tauon jälkeen tuki vielä uusitaan.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kysyin. Kuulemma kauppa käy niin hyvin, että ko. syyllä voin perua kaupan toimituspäivään saakka.

@CreaseMonkey tuo tilanne on tiedossa ja myyjäkin tästä huomautti. Toki aika varma olen, että mahdollisen pienen tauon jälkeen tuki vielä uusitaan.

Ensimmäiseen kappaleeseen: kannattaa vielä pyytää tämä kirjallisesti.

Toiseen kappaleeseen: en olisi niinkään varma. Nykyinen hallitus sitä tuskin ainakaan tekee. Perustelen veikkaustani sillä, että tämä tuki kohdistuu hyvin pitkälti henkilöihin, joilla on varaa ostaa uusi ja kohtuullisen arvokas auto, kärjistäen sanottuna "hyvätuloisille". Vasemmistolle tämä voi olla iso ongelma jo periaatteellisesti, ehkä myös demareille. Poliitikkojen huolena on ihmisten taloudellinen pärjääminen sähkön ja muiden hyödykkeiden kallistuessa, painetta voi olla rahan käyttäminen esim. sosiaalitukien korotuksiin. Kiinnostaako Keskustaakaan allokoida rahaa lähinnä (mutu) kaupunkilaisten sähkövatkaimien ostoon?

Vaalit lähestyvät.

Edit. Autojen hintojenkin uskon nousevan kun hankintatuki loppuu.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toiseen kappaleeseen: en olisi niinkään varma. Nykyinen hallitus sitä tuskin ainakaan tekee. Perustelen veikkaustani sillä, että tämä tuki kohdistuu hyvin pitkälti henkilöihin, joilla on varaa ostaa uusi ja kohtuullisen arvokas auto, kärjistäen sanottuna "hyvätuloisille". Vasemmistolle tämä voi olla iso ongelma jo periaatteellisesti, ehkä myös demareille. Poliitikkojen huolena on ihmisten taloudellinen pärjääminen sähkön ja muiden hyödykkeiden kallistuessa, painetta voi olla rahan käyttäminen esim. sosiaalitukien korotuksiin. Kiinnostaako Keskustaakaan allokoida rahaa lähinnä (mutu) kaupunkilaisten sähkövatkaimien ostoon?
Romutuspalkkio voisi sopia paremmin näihin linjoihin ja se saisikin kyllä tehdä paluun ennen kuin meikäläisen pihasaab lahoaa tyystin kuusen alle.
 

Bay

Jäsen
Ainakaan omalla kohdalla ei ole mitään vaikutusta kahden tonnin tuella, 50t autoa ei silti ole mahdollista ostaa kahde keskituloisen aikuisen lapsiperheessä. Eli kyllä tuo tuki tuntuu nimenomaan varakkaille sunnatulta. Muut alkavat ostaa sähköautoja kun niiden hinnat alkavat tippua nykyisten polttomoottoriautojen hintojen tasolle, mikä ei näytä olevan lähitulevaisuutta. Ainakin itsellä on sellainen mielikuva että sähköautojen hinnat vain nousevat.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ainakaan omalla kohdalla ei ole mitään vaikutusta kahden tonnin tuella, 50t autoa ei silti ole mahdollista ostaa kahde keskituloisen aikuisen lapsiperheessä. Eli kyllä tuo tuki tuntuu nimenomaan varakkaille sunnatulta. Muut alkavat ostaa sähköautoja kun niiden hinnat alkavat tippua nykyisten polttomoottoriautojen hintojen tasolle, mikä ei näytä olevan lähitulevaisuutta. Ainakin itsellä on sellainen mielikuva että sähköautojen hinnat vain nousevat.
Enpä itseäni erityisen varakkaaksi laskisi, vaimoani vielä vähemmän, mutta aiempi karvalakki-Tesla tuli halvemmaksi ylläpitää kuin aiempi kaasu-Octavia, bensasta puhumattakaan. Hankintahinnan ovat kovempia, ylläpitokulut halvempia tai about samat ja käyttövoima moninkertaisesti halvempaa. Riippuu sitten ihan siitä, millaiseen rahoitukseen taipuu.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Hankintatukea henkilöautoon on 24.8.22 mennessä käytetty tai varattu 93% määrärahasta.

Jos jokukuka on vetämässä ostohousuja jalkaan, niin nyt kannattaa kiskaista ne rohkeasti ylös asti.

Mites tuo toimii, korvamerkataanko raha hakemuksen tekovaiheessa vai vasta kun auton saa ja se rekisteröidään?

Meinaan että jos nyt joku tilaa niin onko kuinka todennäköistä päästä tuohon 7% vapaaseen summaan kiinni?
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mites tuo toimii, korvamerkataanko raha hakemuksen tekovaiheessa vai vasta kun auton saa ja se rekisteröidään?

Meinaan että jos nyt joku tilaa niin onko kuinka todennäköistä päästä tuohon 7% vapaaseen summaan kiinni?

Joo, sitten kun on tilaussopimus plakkarissa, niin voi Traficomilla täyttää hakemuksen ja he varaavat hankintatuen sinulle. Se maksetaan kun kärry on rekisteröity. Trafin sivulla on prosessi minusta hyvin selvitetty.

Sitä en osaa sanoa miten reaaliajassa hakemus toimii, kannattaa kysyä Trafista. Oman seurannan perusteella veikkaan, että syyskuussa tuota tukea ei enää saa. Minusta mittari on noussut noin 5 prosenttiyksikköä viikossa ja lopun häämöttäessä voi tulla loppukiri.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuleeko tuosta tukihakemuksen hyväksymisestä vielä jotain viestiä? Täytin viime viikolla hakemuksen enkä ole saanut muuta viestiä kuin automaattikuittauksen saapuneesta hakemuksesta. Luulin alkujaan että tuon hakemuksen voi tehdä vasta kun auto on saapunut mutta onneksi tuli tutustuttua ohjeisiin vähän tarkemmin kun auto on tulossa vasta helmikuussa.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hankintatukeen tulee lisämääräraha siinä vaiheessa kun se loppuu, tuki tuskin on katoamassa mihinkään vielä vuosikausiin, koska Suomella on niin kovat ilmastotavoitteet.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Toiseen kappaleeseen: en olisi niinkään varma. Nykyinen hallitus sitä tuskin ainakaan tekee. Perustelen veikkaustani sillä, että tämä tuki kohdistuu hyvin pitkälti henkilöihin, joilla on varaa ostaa uusi ja kohtuullisen arvokas auto, kärjistäen sanottuna "hyvätuloisille".
Tähän eri sinänsä, että eikös lähes kaikilla tuloluokilla ole varaa ostaa sähköauto kun tänä päivänä sen saa ostettua kuitenkin osamaksulla, eikö tarvitse omalta säästötililtä repäistä mitään 50-60k€ summaa autoon. Se on sitten eri asia, että huvittaako maksaa osamaksuerää, arvonalenemaa jne.
 

Bay

Jäsen
Tähän eri sinänsä, että eikös lähes kaikilla tuloluokilla ole varaa ostaa sähköauto kun tänä päivänä sen saa ostettua kuitenkin osamaksulla, eikö tarvitse omalta säästötililtä repäistä mitään 50-60k€ summaa autoon. Se on sitten eri asia, että huvittaako maksaa osamaksuerää, arvonalenemaa jne.
No ei ihan. Jos vanhasta autosta saa vaikka 10k niin 40k rahoitus 5 vuoden maksuajalla ja 5% korolla tekee ~750/kk. On se aika iso raha monelle. Korko vähän hatusta vedetty kun en ole seurannut rahoituskorkoa, mutta muistaakseni paljon viittä vuotta pidempää maksuaikaa autolle ei kai saa, eikä kyllä ole järkevääkään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tähän eri sinänsä, että eikös lähes kaikilla tuloluokilla ole varaa ostaa sähköauto kun tänä päivänä sen saa ostettua kuitenkin osamaksulla, eikö tarvitse omalta säästötililtä repäistä mitään 50-60k€ summaa autoon. Se on sitten eri asia, että huvittaako maksaa osamaksuerää, arvonalenemaa jne.
Joo, mutta jos se suomalaisen liikennekäytössä olevan auton arvo on keskimäärin jotain neljän ja seitsemän tonnin välillä (riippuen keneltä ja mitä kysyy), niin ihmisillä voi - riippumatta hankintatuesta - olla rahoilleen tärkeämpääkin käyttöä, kuin uuden 50k€ auton osamaksu. Varsinkin jos autolla ei edes ajeta kovin paljon eikä halvemmasta käyttövoimasta siten saa täyttä hyötyä.
 

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
mutta muistaakseni paljon viittä vuotta pidempää maksuaikaa autolle ei kai saa, eikä kyllä ole järkevääkään.
Itse asiassa saa, mutta ei suoraan. Jos ottaa rahoituksen suuremmalla viimeisellä erällä, niin viiden vuoden jälkeen tälle viimeiselle erälle voi tehdä uuden rahoitussopimuksen samoilla ehdoilla. Itse näin kerran tein ja maksoin auton seitsemässä vuodessa pois. Kyseistä autoa pidin sitten yhteensä kahdeksan ja puoli vuotta, sitä en tiedä oliko siinä järkeä vai ei, mutta en halunnut vaihtaa autoa viiden vuoden jälkeen, eikä ollut rahaa maksaa kaikkea suoraan pois.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
No ei ihan. Jos vanhasta autosta saa vaikka 10k niin 40k rahoitus 5 vuoden maksuajalla ja 5% korolla tekee ~750/kk. On se aika iso raha monelle. Korko vähän hatusta vedetty kun en ole seurannut rahoituskorkoa, mutta muistaakseni paljon viittä vuotta pidempää maksuaikaa autolle ei kai saa, eikä kyllä ole järkevääkään.
Noin 400€/kk on tuolla summalla osamaksut. 2,5% todelliset korot ja aika 6 vuotta. Toki onhan tuokin rahaa, mutta ei todellakaan tarvitse olla mikään ylimpään tuloluokkaan kuuluva henkilö, että noita pystyy ostella. Ihan siellä keskituloisissa ja allekin on omassa kuplassa 50k€ autoja osteltu.
 

Bay

Jäsen
Noin 400€/kk on tuolla summalla osamaksut. 2,5% todelliset korot ja aika 6 vuotta. Toki onhan tuokin rahaa, mutta ei todellakaan tarvitse olla mikään ylimpään tuloluokkaan kuuluva henkilö, että noita pystyy ostella. Ihan siellä keskituloisissa ja allekin on omassa kuplassa 50k€ autoja osteltu.
Karkaa vähän aiheesta, mutta satunnainen laskuri netistä näyttää minulle 40000€ / 72 kk / 2,5% summaksi ~600/kk.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Karkaa vähän aiheesta, mutta satunnainen laskuri netistä näyttää minulle 40000€ / 72 kk / 2,5% summaksi ~600/kk.
Lisää offtopic, nutta olihan tuossa huomioitu isompi viimeinen erä. Tässä tapauksessa noin 15000€. Nämä omat laskelmat perustuu autokauppojen minulle laskemiin tarjouksiin kolmesta eri autosta. Kaikissa se erä noin 400€/kk ja auton hinta 50000€.
 

Bay

Jäsen
Lisää offtopic, nutta olihan tuossa huomioitu isompi viimeinen erä. Tässä tapauksessa noin 15000€. Nämä omat laskelmat perustuu autokauppojen minulle laskemiin tarjouksiin kolmesta eri autosta. Kaikissa se erä noin 400€/kk ja auton hinta 50000€.
En huomioinut sitä eli se selittää eron. Itse koen vähän ongelmalliseksi tuon viimeisen ison erän. Jotenkin sekin pitää hoitaa ja vaihtoehdot silloin on ottaa lisää lainaa tai myydä auto.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Jotenkin sekin pitää hoitaa ja vaihtoehdot silloin on ottaa lisää lainaa tai myydä auto.
Niin tai maksaa viimeinen erä pois säästöillä. On selvä, ettei liike voi antaa kiinteää korkoa esim. 10 vuoden laina-ajalle, tai voisi mutta sen hinta olisi korkea, eikä se palvelisi kumpaakaan osapuolta. Minusta on hyvä, että esim. Hyundain kiinteä 1% korko käsittää sen ajan, kun lainan pääoma on suurimmillaan. Tuolla korolla ei lyhennystä kannata maksaa liian nopeasti, vaan säästää siinä rinnalla seuraavan auton käsirahaa varten tai auton loppulunastusta varten.

Ymmärrän kyllä sen, että joillekin voi tulla sitten yllätyksenä, että auton arvo voikin olla pienempi, kuin kuukausierillä on lyhentänyt. Itse laskin auton hinnan kuukausitasolla arvonaleneman ja koron huomioiden. Sillä lyhennyksen suuruutta ei kannata siihen huomioida liikaa. Toki sen voi koittaa suhteuttaa siihen arvonalenemaan, niin että seuraavaa vaihtoa varten jää taas se pieni käsiraha säästöön. Toki nyt sähköauton (ja auton ylipäänsä) arvonalenemaa on poikkeuksellisen vaikea arvioida
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
En huomioinut sitä eli se selittää eron. Itse koen vähän ongelmalliseksi tuon viimeisen ison erän. Jotenkin sekin pitää hoitaa ja vaihtoehdot silloin on ottaa lisää lainaa tai myydä auto,
En nyt tiedä onko se niin iso ongelma. Kyllä siitä ainakin eroon pääsee vähintään sillä hinnalla, kun mitä siihen on laskettu eli se 30% alkuperäisestä arvosta. Sitten voi vaan päättää, että ostaakko uutta vai vaihtaako rahaksi. Isoimpana ongelmana itse koen uuden auton ostossa tuon arvonaleneman, missä maksetaan ”tyhjästä”.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös