Sähköautoilu

  • 496 226
  • 4 583

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Varmasti ainakin 30 vuotta, mutta voisin veikata, että joku käyttövoimaveron tapainen lyödään myös bensa-autoille jossain vaiheessa, jos ei muuten siirtymä vauhditu. Jos ajokilometrin hinta alkaa olla kymmenkertainen sähköön verrattuna, niin eiköhän sähköautot ala kiinnostamaan kaikkia vastustajia. Mielestäni tämä kehityssuunta poliittisilla päätöksillä on aika varma.

Ajokilometri (energiakuluiltaan) on aika liki kymmenkertaisen hintainen juuri nyt.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Varmasti ainakin 30 vuotta, mutta voisin veikata, että joku käyttövoimaveron tapainen lyödään myös bensa-autoille jossain vaiheessa, jos ei muuten siirtymä vauhditu
Aika vanhoilla autoilla saa ajaa 30 vuoden päästä, jos polttomoottoriautojen myynti kielletään 2035. Toki ajellaanhan sitä nykyäänkin vanhalla kalustolla Suomessa.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aika vanhoilla autoilla saa ajaa 30 vuoden päästä, jos polttomoottoriautojen myynti kielletään 2035. Toki ajellaanhan sitä nykyäänkin vanhalla kalustolla Suomessa.

17-vuotiailla, taitaa keskimääräinen romutusikä olla yli 20v, eli helposti ajetaan vielä 35v päästä ja sitkeimmät 40v päästä.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
17-vuotiailla, taitaa keskimääräinen romutusikä olla yli 20v, eli helposti ajetaan vielä 35v päästä ja sitkeimmät 40v päästä.
Voi olla aika harvassa bensapumput siinä vaiheessa, kun uusia polttomoottoriautoja ei ole myyty vuosikymmeneen. Mutta toki sitkeimmät vetää voi vaikka mikä olisi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
17-vuotiailla, taitaa keskimääräinen romutusikä olla yli 20v, eli helposti ajetaan vielä 35v päästä ja sitkeimmät 40v päästä.

Keskimääräisen auton ikä on Suomessa 12,5 vuotta. Sekin on toki varsin paljon, vajaat 2 vuotta EU-keskiarvoa korkeampi. En silti ymmärrä, mistä nämä mantrat jostain 17 vuodesta tulevat.

(Usein muuten väitetään perään, että Virossa/Baltiassa ovat "paljon uudemmat autot". Eivät ole. Virossa se keskimääräisen auton ikä on hyvin lähellä mainittua 17 vuotta.)
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Keskimääräisen auton ikä on Suomessa 12,5 vuotta. Sekin on toki varsin paljon, vajaat 2 vuotta EU-keskiarvoa korkeampi. En silti ymmärrä, mistä nämä mantrat jostain 17 vuodesta tulevat.

(Usein muuten väitetään perään, että Virossa/Baltiassa ovat "paljon uudemmat autot". Eivät ole. Virossa se keskimääräisen auton ikä on hyvin lähellä mainittua 17 vuotta.)
Taisi tuo 17 vuotta olla siis laskettuna minkä ikäisillä polttomoottoriautoilla ajetaan 30 vuoden päästä, jos niiden myynti kieleltään 2035. Eli 2022+30-2035=17.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Erikoisena on tää toisten Tesla kuskien moikkailu.
Tämä on sellainen tapa, jota en ole koskaan ymmärtänyt. Kuuluisi oikeastaan suoraan tuonne "junttimaisinta mitä tiedät" ketjuun, vai mikä se olikaan. Enkä nyt siis viittaa Teslaan, vaan ylipäätään siihen että moikataan täysin tuntemattomia siksi että ajavat samanmerkkisellä autolla. Tästä lähtien minä nostan tassun pystyyn aina kun vastaan tulee tyyppi jolla on Polarin urheilukello. Tai Patagonia-merkkiset housut.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä on sellainen tapa, jota en ole koskaan ymmärtänyt. Kuuluisi oikeastaan suoraan tuonne "junttimaisinta mitä tiedät" ketjuun, vai mikä se olikaan. Enkä nyt siis viittaa Teslaan, vaan ylipäätään siihen että moikataan täysin tuntemattomia siksi että ajavat samanmerkkisellä autolla. Tästä lähtien minä nostan tassun pystyyn aina kun vastaan tulee tyyppi jolla on Polarin urheilukello. Tai Patagonia-merkkiset housut.
Alkaa teslojakin olla jo siihen malliin liikkeellä, että ne jotka tätä tapaa noudattavat, saavat olla koko ajan lapa pystyssä.
 

Alejandro

Jäsen
Paljonko muut herraluokan sähköautoilijat ovat maksaneet kotilatauksesta kuukausitasolla nyt kuluneen kevään ja kesän aikana? Meillä jostain syystä taloyhtiössä saa ladata niin paljon, kuin sielu sietää naurettavalla 15 euron kuukausimaksulla. Kuulostaa aivan ryöstöltä ja kyllähän tässä maksatuttaa omia ajokilometrejään naapureiden kustannuksella. Outoa ettei viimeisimmässä taloyhtiökokouksessa kellekään tullut mieleen kyseenalaistaa nykyaikaista latauspolitiikkaa. Taloyhtiö on kuitenkin täynnä valittavia mummoja ja muita konflikteja hakevia hieman ylempää keski-ikää olevia marmattajia.

Ei siinä. Kelpaa posottaa kolmostietä pitkin reippaasti nollakustannuksilla. Jatkuvasti saa olla ohittamassa polttomoottoriautoja, jotka ajelevat ärsyttävää alinopeutta (pl. baijerilaiset), mutta kaiketi menoveden hinta näkyy poljinkäyttäytymisessä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Voi olla aika harvassa bensapumput siinä vaiheessa, kun uusia polttomoottoriautoja ei ole myyty vuosikymmeneen. Mutta toki sitkeimmät vetää voi vaikka mikä olisi.

Jos Kepu vielä tuolloinkin on päässyt hallitukseen, niin eiköhän koko maassa ole valtion tukema bensa- dieselpumppu lähempänä kuin lähin terveyskeskus?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Paljonko muut herraluokan sähköautoilijat ovat maksaneet kotilatauksesta kuukausitasolla nyt kuluneen kevään ja kesän aikana? Meillä jostain syystä taloyhtiössä saa ladata niin paljon, kuin sielu sietää naurettavalla 15 euron kuukausimaksulla. Kuulostaa aivan ryöstöltä ja kyllähän tässä maksatuttaa omia ajokilometrejään naapureiden kustannuksella. Outoa ettei viimeisimmässä taloyhtiökokouksessa kellekään tullut mieleen kyseenalaistaa nykyaikaista latauspolitiikkaa. Taloyhtiö on kuitenkin täynnä valittavia mummoja ja muita konflikteja hakevia hieman ylempää keski-ikää olevia marmattajia.

Ei siinä. Kelpaa posottaa kolmostietä pitkin reippaasti nollakustannuksilla. Jatkuvasti saa olla ohittamassa polttomoottoriautoja, jotka ajelevat ärsyttävää alinopeutta (pl. baijerilaiset), mutta kaiketi menoveden hinta näkyy poljinkäyttäytymisessä.

Meillä vähän samanlainen sopimus. Autopaikkavastike 10€/kk + 5€/kk latausvastike. On kyllä niin halpaa, ettei julkisilla ole hetkeen tarvinnut latailla. Paitsi reissun päällä tietty.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Paljonko muut herraluokan sähköautoilijat ovat maksaneet kotilatauksesta kuukausitasolla nyt kuluneen kevään ja kesän aikana?
Ei siinä. Kelpaa posottaa kolmostietä pitkin reippaasti nollakustannuksilla. Jatkuvasti saa olla ohittamassa polttomoottoriautoja, jotka ajelevat ärsyttävää alinopeutta (pl. baijerilaiset), mutta kaiketi menoveden hinta näkyy poljinkäyttäytymisessä.
Jokin tässä nyt ei täsmää. Sillä, A) herraluokan edustaja ei asu kerros- tai rivitalossa, ei edes Helsingissä. Sellaiset ovat köyhien asumismuotoja. Kuten minun. Ja sitten, B) Köyhillä nimenomaan on se kiire.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Pakkohan se on aika piankin tärpätä, jos sähköautoista oikeasti halutaan yhteiskuntakelpoisia koko kansan autoja. Tai sitten nämä "vihreän siirtymän" annetut tavoitevuodet ovat aika turhia.
Aika harva tommosia kriteereitä tarvitsee. Miksi ihmeessä yhdellä latauksella pitää päästä 500km tai peräti 1000km? Aika rautaperse saa olla kun ajaa 1000km putkeen pysähtymättä.
 

Glove

Jäsen
Aika harva tommosia kriteereitä tarvitsee. Miksi ihmeessä yhdellä latauksella pitää päästä 500km tai peräti 1000km? Aika rautaperse saa olla kun ajaa 1000km putkeen pysähtymättä.
Onhan se mukavampi ajaa vaikka Oulu-Helsinki väli yhdellä kahden minuutin kusitauolla kuin odottaa jossain tunti, että pääsee lataamaan autoa ja sitten ladata sitä toinen tunti.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Voi olla aika harvassa bensapumput siinä vaiheessa, kun uusia polttomoottoriautoja ei ole myyty vuosikymmeneen. Mutta toki sitkeimmät vetää voi vaikka mikä olisi.
Jerrykannuja takakontti täynnä. Veikkaan että ainakin Tuurissa on bensa-asema vielä 2040-luvulla. Samalla reissulla voi sitten ostaa pattereita radioon ja nipun dvd-levyjä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Onhan se mukavampi ajaa vaikka Oulu-Helsinki väli yhdellä kahden minuutin kusitauolla kuin odottaa jossain tunti, että pääsee lataamaan autoa ja sitten ladata sitä toinen tunti.
En kyllä edes tiedä, onko se mukavampi ajaa noin =D

Mutta voihan se olla, että jonkun miehinen itsetunto voi olla näinkin seitinohuilla kantimilla.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onhan se mukavampi ajaa vaikka Oulu-Helsinki väli yhdellä kahden minuutin kusitauolla kuin odottaa jossain tunti, että pääsee lataamaan autoa ja sitten ladata sitä toinen tunti.
Aikamoisen skenaarion kehitit. Totta, tuo olisi epämukavaa. Millään tavalla se ei todelliseen elämään pohjaudu, mutta epämukavaa kyllä.
 

Glove

Jäsen
Oli matka mikä tahansa, sen tarkoistus on päästä perille. Minä pidän siitä, että sinne perille päästään mahdollisimman nopeasti.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oli matka mikä tahansa, sen tarkoistus on päästä perille. Minä pidän siitä, että sinne perille päästään mahdollisimman nopeasti.
Sitten sinun ei tarvitse kehitellä tuollaisia "tunnin odotus ja tunnin lataus" skenaarioita, riittää ihan se aito puolentunnin lataustauko ilman odottelua, jonka Helsinki-Oulu väli suurimmalta osalta sähköautoja vaatii. Yhä olet sillä juoksupissalla nopeampi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
[
Onhan se mukavampi ajaa vaikka Oulu-Helsinki väli yhdellä kahden minuutin kusitauolla kuin odottaa jossain tunti, että pääsee lataamaan autoa ja sitten ladata sitä toinen tunti.
Siis ajatko vapaaehtoisesti 7 tuntia yhdellä kahden minuutin kusitauolla? Jo on huvit.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Totta kai se on huononnus pitkien matkojen sujuvuuteen, että sähköautolla matka ei jatku 3 minuutin tankkauksen jälkeen, kuten bensa/dieselautolla jatkuu. Useat toki tykkääkin pitää pitkää matkaa ajaessa reilun tauon jossain vaiheessa, joten välttämättä tämä ei matka-aikaa pidennä. Mutta tiettyä valinnanvapautta (missä vaiheessa/kuinka pitkän tauon pidän) siinä kieltämättä menetetään.

Mutta useimmat ajavat 500-1000 km päivämatkaa sen verran harvoin, että ehkä sen voi vain hyväksyä, että nyt tämä menee näin ja taukoja pidetään.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Aika harva tommosia kriteereitä tarvitsee. Miksi ihmeessä yhdellä latauksella pitää päästä 500km tai peräti 1000km? Aika rautaperse saa olla kun ajaa 1000km putkeen pysähtymättä.

Mikä on sitten tämä "harva"? Suomessa on aika paljon ammattiautoilijoita, jotka eivät saa palkkaansa latauspaikan etsimisestä tai siellä odottamisesta. Samoin itse siviiliautoilijana en yksinkertaisesti viitsi ensin etsiä latauspaikkaa ja sen jälkeen jonottaa sinne. Täällä nyt eletään jossain haavemaailmassa, kun oletuksena on että:
1. Latauspaikka tien varrelta löytyy heti.
2. Löydetylle latauspaikalle pääsee heti lataamaan.

Kumpikaan ei nyt tällä hetkellä valitettavasti toteudu riittävän hyvin. Se on täysin eri asia käydä sähköautolla lähikaupassa, ladata se kaupassa käynnin aikana ja ajaa 5 km matka takaisin kotiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös