Sähköautoilu

  • 497 999
  • 4 586

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Öö? Kuinka helvetisti tehoa pitää olla, että sitä on edes etäisesti tarpeeksi? Vai onko autoilun ykkösjuttu se, että saa kepittää auton kuin auton liikennevaloista lähtiessä?
Joo, arkiajossa riitti kaasu-Octaviakin hyvin aiemmin. Mutta nyt kun makuun on päässyt, ei kikkeli kestä tällä hetkellä ajatusta siitä, että madaltaisi paukkuja, jos kerran mahkut on M3P:n tehoihin. Valoista lähtöjä ei nyt erityisemmin tule harrastettua, mutta maantiellä hyöty on kiistaton. Lähinnä ihmetyttää, että VAG rajaa noiden sporttimallien tehot tuollaiseksi, kun pientä luksuksen tuntua sekin elämään tuo, että tarvittaessa maisema vaihtuu liki puolet rivakammin kuin ID5 GTX:llä tai Enyaq Coupella.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo, arkiajossa riitti kaasu-Octaviakin hyvin aiemmin. Mutta nyt kun makuun on päässyt, ei kikkeli kestä tällä hetkellä ajatusta siitä, että madaltaisi paukkuja, jos kerran mahkut on M3P:n tehoihin. Valoista lähtöjä ei nyt erityisemmin tule harrastettua, mutta maantiellä hyöty on kiistaton. Lähinnä ihmetyttää, että VAG rajaa noiden sporttimallien tehot tuollaiseksi, kun pientä luksuksen tuntua sekin elämään tuo, että tarvittaessa maisema vaihtuu liki puolet rivakammin kuin ID5 GTX:llä tai Enyaq Coupella.
Tuo on kyllä outo homma. Ehkäpä se johtuu puhtaasti siitä etteivät ole osanneet optimoida moottoreita ja softaa niin, että olisi tarpeeksi taloudellinen isommilla tehoilla.
Onhan Teslan paukut ihan mukavat mutta kyllä minä omalla mopo id3:llakin pääsen ihan kivasti ohi maantiellä. Ei tietysti läheskään kuten noilla amerikanihmeillä pääsee, mutta riittävästi kuitenkin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuo on kyllä outo homma. Ehkäpä se johtuu puhtaasti siitä etteivät ole osanneet optimoida moottoreita ja softaa niin, että olisi tarpeeksi taloudellinen isommilla tehoilla.
Onhan Teslan paukut ihan mukavat mutta kyllä minä omalla mopo id3:llakin pääsen ihan kivasti ohi maantiellä. Ei tietysti läheskään kuten noilla amerikanihmeillä pääsee, mutta riittävästi kuitenkin.
Joo, kyllä normisähkäri riittää perusajoon ja riittäisi itsellenikin. Puhtaasti tunnepohjainen juttu, kun tuolle antoi pikkusormen. Voima puhuttelee.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joo, kyllä normisähkäri riittää perusajoon ja riittäisi itsellenikin. Puhtaasti tunnepohjainen juttu, kun tuolle antoi pikkusormen. Voima puhuttelee.
Itse koeajoin Polestarin 408hv tuplamoottoriversiota kaikilla mausteilla, mutta oma on "karvalakki" single motor eli noin 230 heppainen versio. Onhan noissa eroa todella paljon, mutta kyllä tällä mopommallakin ehtii varsin mukavasti liikenteen sekaan paikaltaan ja ohituksetkin on oikein sulavia. Silti, jäihän sen koeajetun auton tehot mieleen, hurjaa oli kyyti.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minusta taas sähköautomarkkinassa ärsyttää, että niin iso osa markkinoilla olevista malleista on tuollaisia citymaasturin-möhkäleitä tai vielä pahempia, eli ID.5:n kaltaisia "coupe"-citymaastureita. Onko siihen joku tekninen syy, että niistä pitää tehdä noin mauttoman näköisiä vai se, että siitä segmentistä vain löytyy markkina, johon valmistajien kannattaa panostaa ja minun mielipiteeni on vähemmistössä?

Minusta Tesla 3 on yksi parhaimmannäköisistä sähkäreistä.
Tästä tuli mieleeni, että BMW i3 on rumin auto mitä olen ikinä nähnyt. Heti perässä tulee Fiat Multipla, mutta siinäkin on onnistuneempi muotoilu, sentään jollain tavalla hauska. i3 ei ole edes sitä, se on vain mauton ja typerä mötti. Sähkö- ja nykyautoissa noin muutoin on ihan hienojakin malleja, vaikka itse tykkään perinteisemmästä muotoilusta enemmän. Honda-e miellyttää silmääni jostain syystä.
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mulla oli samat, eli 5 tarjoajaa. Kaksi parasta tarjousta yli 55000. Ongelmahan siinä on vähän se, että mitä tilalle? Ylihintaa joutuu maksamaan melkein kaikista s-autoista. Itse myös Peugeotista, mutta en läheskään niin paljon mitä sain Skodasta. Eniten rahaa tekisi jos malttaisi ajaa pari vuotta bensalla, mutta kun on lataussysteemit yms. hankittu, kotiin, niin ei viitsi.

Jännä sinänsä, että esim. se autoliike, joka omani ostin, niin myy sen halvemmalla, kuin ostohinta oli minulta. Käsitin sen niin, että autoja myydään muutenkin nyt niin pienellä katteella. Autoliikkeelle on tärkeää saada myyntiä vaikka pienellä tappiolla, kunhan saavat autoja myytyä. Tuloja tulee sitten kaikesta sivumyynneistä, kuten lisätakuista ja etenkin luottojen myynnistä. Todellinen korko, kun huitelee siellä +8:ssa ja lähes jokainen ostaja rahoittaa pelinsä luotolla, niin...
Lähdettiin eilen illalla tämän ketjun kommenttien perusteella huvikseen tarjoamaan vuoden vanhaa Peugeot e2008 autovexiin kun pientä kuumetta Teslan kolmoseen on ollut ilmassa. Tämän päivän aikana tuli jo viideltä tarjoajalta n. 400 tarjousta, eli siellähän on ihan tosissaan kilpailu menossa :D Tiistaiaamuun pitää odotella tuloksia ja jos päästään lähelle viime kesän ostohintaa niin lähtee kyllä samantien hommat eteenpäin. Vaikka nyt käytetyissä Tesloissa olisikin hinta viime aikoina noussut niin hyvä mahdollisuus on päästä tässä vaihtorumbassa omilleen tai jopa voitolle.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Makuasioita toki, mutta minusta myös Teslan muotokieli on karmaiseva. Ei yhtään sovellu tuohon ultra uudenaikaiseen imagoon. Näyttää kun joku kiinalainen olisi kopioinut Toyotan ja Nissanin sedan-mallistosta uudet faceliftit. CyberTruck toki sitten poikkeuksena, joka on mielestäni mahtava ja moni taas sitä vihaa, eli makunsa kullakin.

Ainiin ja i3 on hieno ja hyvä ajaa myös:) Mutta tosiaan mielipiteitä jakava jos jotain.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Muutama viikko sitten ajettu sähköautojen kulutustesti alleviivaa muotoilun merkitystä kulutukseen. Lopulta näissäkin puhutaan sen verran pienistä kuluista kokonaisuudessa, että kulutus on ehkä vähän liiankin isossa roolissa sähkärikeskustelussa. Sen sijaan hyvä nosto tällä videolla on tuo matkustukseen käytetty aika, joka on kulutuksen ja lataustehon/latauspiikin yhdistelmä - harva kiinnittää huomiota jälkimmäiseen, vaikka lopulta matkanteon kannalta on merkittävämpää, että auto ottaa energiaa vastaan nopeasti ja tasaisesti (riippuen mikä kulloisenkin tilanteen kannalta on oleellista) kuin kuluttaa kilowattitunnin vähemmän sataselle. Toisaalta pieni kulutus, iso akku ja nopea lataus on se paras kombinaatio ja mahdollistaa esim. itselleni 20-80 latauksen eli kantamaa liki 450 kilsaa 20 minuutissa, käytännössä siis kahvitauolla.

Tässä koko puolituntinen. Suosittelen katsomaan niin kaltaisteni suht alkutaipaleella olevien sähköilijöiden kuin myös sähköön vaihtoa puntaroivienkin, koska asioita pilkotaan tarkoituksellisen ymmärrettäviksi palaviksi, eikä mitään sähköautoilun pioneerien munkkilatinaa erityisemmin viljellä. Miksei myös vakaumukselliset bensalenkkaritkin voi katsoa, jos mieli antaa myöden.


 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen siis maksanut varausmaksun Peugeot e2008 GT:sta. Vm. 2020 ja 9000 tkm ajettu. Olen odottanut autoa toukokuun 18. päivästä alkaen. Autoliike tosin antoi minulle ilmaiseksi bensa Passatin käyttöön, kunnes pystyvät auton minulle toimittamaan. Olin alun alkaen siinä uskossa, että saan sen päivissä. Ongelma on se, että auto ei ota virtaa vastaan ja siihen pitää vaihtaa joku komponentti. Huolto niin ruuhkautunut, että eivät ole saaneet takuuhuoltoa tehty.

No tänä aikana olen ehtinyt tutkailemaan vaihtoehtoja. Kysynkin mielipidettä, että jos olisi mahdollisuus saada DS3 Crossback So Chic useita tuhansia euroja halvemmalla, niin kumman ottaisitte? Peugeotin etuna on isommat tilat. Muuten tuntuu olevan hyvin pitkälle sama auto teknisiltä ominaisuuksiltaan. Onhan Peugeot myös hienompi, mutta tarkoitus on ajaa halpoja kilometrejä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olen siis maksanut varausmaksun Peugeot e2008 GT:sta. Vm. 2020 ja 9000 tkm ajettu. Olen odottanut autoa toukokuun 18. päivästä alkaen. Autoliike tosin antoi minulle ilmaiseksi bensa Passatin käyttöön, kunnes pystyvät auton minulle toimittamaan. Olin alun alkaen siinä uskossa, että saan sen päivissä. Ongelma on se, että auto ei ota virtaa vastaan ja siihen pitää vaihtaa joku komponentti. Huolto niin ruuhkautunut, että eivät ole saaneet takuuhuoltoa tehty.
Tätä kuulee sähköautoista huolestuttavan paljon, että kun iskee jokin vika, niin hommaa ei hoideta päivissä, eikä välttämättä edes viikoissa. Ei voi mennä niin, että jos autosta maksaa hirmuisia summia, niin et saa sitä korjattua kohtuullisessa ajassa. Toisaalta työkaveri on nyt odottanut 3 kk yhtä palaa peltiä bensa-autoonsa, kun pitäisi ovea oikoa. Ei kuulemma ole peltiä, sanoo ko. firma.
 

Glove

Jäsen
Tätä kuulee sähköautoista huolestuttavan paljon, että kun iskee jokin vika, niin hommaa ei hoideta päivissä, eikä välttämättä edes viikoissa. Ei voi mennä niin, että jos autosta maksaa hirmuisia summia, niin et saa sitä korjattua kohtuullisessa ajassa. Toisaalta työkaveri on nyt odottanut 3 kk yhtä palaa peltiä bensa-autoonsa, kun pitäisi ovea oikoa. Ei kuulemma ole peltiä, sanoo ko. firma.
Onko joku harvinainen merkki/malli vai ihan yleinen kulkupeli?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Polestarille sain määräaikaishuollon Biliasta 1,5päivän päähän soitosta. Eipä siinä kylläkään mitään ihmeellistä tehty: tarkistuksia, kameroiden ja antureiden puhdistukset (mm. tuulilasista taustapeilin takaa) sekä raitisilmasuodatin ja pyyhkijänsulat vaihdettiin. Auto myös pestiin. Huolto oli ilmainen, (muistaakseni määräaikaishuollot kuuluu auton ostohintaan ensimmäisen 3v tai 50tkm ajan). Päivityksiä ei tietääkseni tehty, koska OTA:na ehdin päivittämään viimeisimmän version edeltävänä päivänä. Hyvin tyytyväinen Polestarin ja Bilian palveluun, vaikka uudenkarheus kyllä näkyy vielä. Soittelivat takaisin kerran kysellen tietoja ja palautetta, huollossa ei oltu ihan varma ensin kuka huollon maksaa (olivat epävarmoja onko tuontiautokin ilmaisen huollon piirissä), mutta hoitui kuitenkin kivuttomasti kaikki eikä tarvinnut itse alkaa mitään taistelemaan.

Tuli myös ajettua ensimmäinen pidempi reissu missä joutuu lataamaan kesken matkan useamman kertaa. Pari huomiota, mistä olin kyllä lueskellut ja esim teslabjörnin videoissa aina tullut esille, mutta silti piti opetella kantapään kautta :D Samalla tuli testattua huvikseen kaikki loputkin latausoperaattorit, jonka tägejä tai äppi löytyy (K-lataus, ABC, Recharge/Fortum, Plugit, eParking). Itse tykkään eniten käyttää tägiä. ABC mobiilissa vähän kökkö se katevaraus juttu mutta äppi muuten hyvä kun latauksen ajan näkee statsit livenä.

- Latausnopeus: autoissa on tätä nykyä kyllä hyvät maksimit mutta eniten merkkaa se miten isolla varausalueella se maksimi, tai lähellä sitä, on käytössä. Varsinkin jos olet minuuttiperusteisella pikalaturilla. Esim. oma Polestar 2 otti heti maksimit 150kW kun tulin laturille (merkattu myös naviin reittipisteeksi, jotta valmistelee akun oikeaan lämpötilaan, ehkä merkittävämpi kuitenkin talvella?), mutta jossain 50%:n jälkeen alkoi olemaan enää 70-80kW millä sähköä tuli. Jännästi nousi välillä vaikka oli prosentteja jo enemmän akussa. Mikkelin mäkkärillä kismitti lopussa kun joutui maksamaan hitaasta latausvauhdista, tai tiesin kyllä että lopussa hidastuu mutta olis fiilis, ettei niin paljoa.
- Latureissakin on eroa. Esim Heinolan ABC:n tehokkain Kempowerin laturi ei antanut missään vaiheessa täyttä 150kW vaan koko ajan tuli jotain 60-90kW, vaikka auto oli kyllä siinä kunnossa, että 150kW olisi kelvannut ainakin alkupuolella. Viereinen laturi oli tyhjä ja myöhemmin käytössä eikä silläkään näyttänyt olevan vaikutusta, siitäkin näytti tulevan saman verran. Laturi onneksi kW-perusteisella laskutuksella.
- pitää jatkossa optimoida tarkemmin akun varaus jo lähtiessä. Ei kannata lähteä välttämättä täydellä akulla, vaan niin, että akku on sopivasti tyhjä kun tulee ekalle mieleiselle laturille tauon/ajomatkan/palveluiden jne. suhteen. Eli jos vaikka matkalla pitää pysähtyä kerran lataamaan (matka hieman pidempi kuin todellinen range), kannattaa lähteä vaikka 70% akulla ja tulet pikalaturiin 10%:n tasolla, siitä lataa nopealla vauhdilla jonnekin 50% kieppeille ja perille taas pienellä tasolla, missä auto laturiin yöksi jne.
- pakolliset tauot teki kyllä gutaa, oli paljon fressimpi olo ja muutenkin kiva välillä ulkoilla kun kelikin sattui olemaan hyvä sillä hetkellä. Polttiksella veti aina nollastopin taktiikalla koska voi ja lopussa ihan hapoilla kuski.
- en huomannut että sade olisi pahemmin vaikuttanut rangeen? Seurailin kulutusta koko ajan, ja koko ajan sai ajaa sekavasti kuivalla tai kovassakin sateessa.
- ohittelu on helppoa ja nopeaa
- sähkökulut n. 900km matkalla 25.xx eur. Määränpäässä oli ilmainen laturi, mutta enpä muista paljonko siitä latasin, en kuitenkaan läheskään täyttä akullista.

Kaikkiaan erittäin tyytyväinen sähköautolla ajeluun ensimmäisen n. 5000km jälkeen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Norjassa tehty kulutustestiä ja kuinka pitkälle sähköautolla pääsee täydellä akulla: Elbilene sliter med norsk sommervær

Sää sateinen, lämmintä 7-15 astetta. Osa autoista (ne joiden tulos 461-428km) hyytyivät reitillä ylämäkeen, olisivat saaneet vähän pidemmän tuloksen jos olisivat päässeet tuon ylämäkiosuuden yli, koska sitten ilmeisesti alkoi alamäki, josta regenillä olisi saanut lisää rangea. Aika moni auto ylitti WLTP-rangen. Äkkiseltään ihan mielenkiintoinen testi ja hyvä kun on listattu akkujen brutto- ja nettokapasiteetit. Mersu jättää aika paljon löysää akkuihinsa, kestänee pitkään hyvänä?
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Tätä kuulee sähköautoista huolestuttavan paljon, että kun iskee jokin vika, niin hommaa ei hoideta päivissä, eikä välttämättä edes viikoissa. Ei voi mennä niin, että jos autosta maksaa hirmuisia summia, niin et saa sitä korjattua kohtuullisessa ajassa. Toisaalta työkaveri on nyt odottanut 3 kk yhtä palaa peltiä bensa-autoonsa, kun pitäisi ovea oikoa. Ei kuulemma ole peltiä, sanoo ko. firma.
Valitettavasti materiaali pula on sähköautojenkin kirous tällä hetkellä. Kaikki komponentit ja osat ovat uusia eikä mitään isoja varastomääriä varaosia ole olemassakaan. Polttomoottorimalleissa käy jotkin osat toisesta mallista toiseen ja näissä on kerinnyt jo varastoa kertymään toisin kuin uusissa sähköautoissa. Lähes kaikki komponentit ja osat menee uusien autojen valmistukseen.

Siksi onkin paha jos uuteen sähköautoon tulee vika ja vaatii jonkun osan uusinnan. Voi mennä montakin kuukauttaa ennen kuin korvaava osa saadaan. Toki koskee jonkinverran myös polttomoottorikäyttöisiä autoja merkistä riippuen.
 

Benkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, NUFC
Täälläkin suunnassa kyllästyin bensanhintoihin ja laitoin Nissan Leaf 39kwh tilaukseen. Auton pitäisi saapua syys-lokakuussa. Onko täällä muita Leaf-omistajia ? Kiinnostaisi tietää minkä latausratkaisun sitä tekisi kotiin. Ilmeisesti halvin vaihtoehto on asennuttaa supersuko lämmitysrasiaan ja siihen joku 1x16A latausjohto kiinni ? Ajatuksissa myöskin olisi suoraan asennuttaa kiinteä 3x16A laturi seinään, vaikkakin tiedän ettei Leaf pysty 3-vaihevirtaa ottamaan. Tarkoitus olisi laittaa kuitenkin kerralla joku "futureproof" latausasema. Onko muilla heittää ajatuksia ?
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Täälläkin suunnassa kyllästyin bensanhintoihin ja laitoin Nissan Leaf 39kwh tilaukseen. Auton pitäisi saapua syys-lokakuussa. Onko täällä muita Leaf-omistajia ? Kiinnostaisi tietää minkä latausratkaisun sitä tekisi kotiin. Ilmeisesti halvin vaihtoehto on asennuttaa supersuko lämmitysrasiaan ja siihen joku 1x16A latausjohto kiinni ? Ajatuksissa myöskin olisi suoraan asennuttaa kiinteä 3x16A laturi seinään, vaikkakin tiedän ettei Leaf pysty 3-vaihevirtaa ottamaan. Tarkoitus olisi laittaa kuitenkin kerralla joku "futureproof" latausasema. Onko muilla heittää ajatuksia ?

Leaf ottaa vain yhtä vaihetta, oon mennyt ihan sillä 8A:n laturilla mikä tuli mukana. Sillä olen pärjännyt hyvin jos normi työajot yms.
Haaveissa ostaa joskus Walle 25A:n latausasema mikä muunttaa kaksi vaihetta yhdeksi.
 

Benkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, NUFC
Leaf ottaa vain yhtä vaihetta, oon mennyt ihan sillä 8A:n laturilla mikä tuli mukana. Sillä olen pärjännyt hyvin jos normi työajot yms.
Haaveissa ostaa joskus Walle 25A:n latausasema mikä muunttaa kaksi vaihetta yhdeksi.
Eikö se auton mukana tuleva 8A:n laturi ole tarkoitettu vain tilapäiskäyttöön? Mitä olet muuten tykännyt autosta ? Paljonko range on esim motarilla ? Tarkoitus itellä pääsääntöisesti ajella 45km suuntaansa työmatkaa motarilla enimmäkseen.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Eikö se auton mukana tuleva 8A:n laturi ole tarkoitettu vain tilapäiskäyttöön? Mitä olet muuten tykännyt autosta ? Paljonko range on esim motarilla ? Tarkoitus itellä pääsääntöisesti ajella 45km suuntaansa työmatkaa motarilla enimmäkseen.

Se on tilapäislaturi, mutta käsittääkseni "kaikki" sitä käyttää. Sehän on kuitenkin turvallinen kun se on rajoitettu tuohon 8A. Köyhällä ei varaa muuhun.

Motarit on kaukana täältä maalta, mutta niillä vauhdeilla et pääse 200km. 80-100-alueella semmoinen 200km range ilman suurempaa stressiä. Mulla ollut nyt aikalailla kulutus 15kW/100km.

Mulla tulee työnatkaa 55km suuntaansa ja olen pyrkinyt pitämään latauksen 20-80-prosentissa. Kesällä se riittää niin että illalla lataukseen ja aamulla töihin. Talvella lupa ladata töissä. Ja ilmastointia/ilmalämpöpumppua käyttänyt koko ajan.

Muuten ihan tykkään autosta mutta erittäin tuuliherkkä kulkine.

Alkuvuodesta meni kuukaudessa 450€-800€ polttoaineisiin, viime kuussa 104€ kun tuli tuo sähköauto. Siitä jää euroja lainan lyhennykseen.

Edit. 14,2 näytti kulutus nyt keskiarvoa, viimeiset 400km 13,8. Kelit vaikuttavat tosi paljon. Keväällä alle 10-asteen lämmöissä se 15kW/100km.

Ja katsoin huvikseni noiden hintoja nyt. Reilu kuukausi sitten ostin ja nyt vastaavilla 3000€ lisää hintaa...
 
Viimeksi muokattu:

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Benkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, NUFC
Se on tilapäislaturi, mutta käsittääkseni "kaikki" sitä käyttää. Sehän on kuitenkin turvallinen kun se on rajoitettu tuohon 8A. Köyhällä ei varaa muuhun.

Motarit on kaukana täältä maalta, mutta niillä vauhdeilla et pääse 200km. 80-100-alueella semmoinen 200km range ilman suurempaa stressiä. Mulla ollut nyt aikalailla kulutus 15kW/100km.

Mulla tulee työnatkaa 55km suuntaansa ja olen pyrkinyt pitämään latauksen 20-80-prosentissa. Kesällä se riittää niin että illalla lataukseen ja aamulla töihin. Talvella lupa ladata töissä. Ja ilmastointia/ilmalämpöpumppua käyttänyt koko ajan.

Muuten ihan tykkään autosta mutta erittäin tuuliherkkä kulkine.

Alkuvuodesta meni kuukaudessa 450€-800€ polttoaineisiin, viime kuussa 104€ kun tuli tuo sähköauto. Siitä jää euroja lainan lyhennykseen.

Edit. 14,2 näytti kulutus nyt keskiarvoa, viimeiset 400km 13,8. Kelit vaikuttavat tosi paljon. Keväällä alle 10-asteen lämmöissä se 15kW/100km.

Ja katsoin huvikseni noiden hintoja nyt. Reilu kuukausi sitten ostin ja nyt vastaavilla 3000€ lisää hintaa...
Meneekö mulla jotain ohi kun ymmärsin, että tuo 39kwh on nettokapasiteetti, eli jos kulutus olisi motarilla(120km/h) vaikka 20kwh niin pitäisi kuitenkin päästä se 195km. Toki vissiin on järkevintä pitää se akun lataus siellä about 80%.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja katsoin huvikseni noiden hintoja nyt. Reilu kuukausi sitten ostin ja nyt vastaavilla 3000€ lisää hintaa...
Edullisimmissa uudehkoissa sähkäreissä suhteellinen hinnannousu on ollut huikeaa. Keväällä kelailin, josko kakkosautokin vaihtuisi sähköön, mutta jätin vaihtamatta. Nyt ajattelin asiaa uudelleen, mutta unohdin homman nopeasti, kun vilkaisin tarjontaa ja varsinkin hintoja - helposti 20% oli hyvää muutaman kuukauden takaisiin.

Tesloja tuodaan Saksasta sellaista kyytiä, ettei kysyntä ole vielä vaikuttanut erityisemmin hintoihin. Omasta saisin varmaan maksamani takaisin, mutta voittoa noilla ei tehdä ainakaan vielä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Meneekö mulla jotain ohi kun ymmärsin, että tuo 39kwh on nettokapasiteetti, eli jos kulutus olisi motarilla(120km/h) vaikka 20kwh niin pitäisi kuitenkin päästä se 195km. Toki vissiin on järkevintä pitää se akun lataus siellä about 80%.
Noin ideaalitilanteessa. Akkujen kapasiteetti laskee kuitenkin käytön myötä hiukan ja kovemmissa nopeuksissa myös kulutus nousee suhteellisesti enemmän. Mulla on taajamakulutus 10 kWh kieppeillä, 80-maantiellä n. 14 ja eilen motarilla kiireessä 140 km/h paahtaessani 24 kWh/100km.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Meneekö mulla jotain ohi kun ymmärsin, että tuo 39kwh on nettokapasiteetti, eli jos kulutus olisi motarilla(120km/h) vaikka 20kwh niin pitäisi kuitenkin päästä se 195km. Toki vissiin on järkevintä pitää se akun lataus siellä about 80%.
Ja en ainakaan itse uskalla vetää akkua niin loppuun että saa jännittää riittääkö seuraavaan paikkaan vai meneekö safety modeen ryöminnälle. Ja Leafissa nuo ajotietokoneen näyttämät ajettavat kilometrit ja akun varausprosentti ei mene käsi kädessä.

Akku täynnä näyttää että pääsee 240km (SOT 92,8) ja vähenee aika hyvin ajettujen kilometrien mukaan mutta varausprosentti menee aiemmin nollaan jos ajaisi.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Viime aikoina huomattavasti lisääntynyt ilmiö on se, että satasen alueella 70-80 km/h vauhtia köröttelevä sähköauto aiheuttaa valtavat jonot ja vaarallisia ohitustilanteita. Älkää hyvät ihmiset ostako sähköautoa, jos ajatte noin hiljaa säästäen akkua? Mitään muuta selitystä tähän liikenteen vaarantamiseen tuskin on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös