Polestarille sain määräaikaishuollon Biliasta 1,5päivän päähän soitosta. Eipä siinä kylläkään mitään ihmeellistä tehty: tarkistuksia, kameroiden ja antureiden puhdistukset (mm. tuulilasista taustapeilin takaa) sekä raitisilmasuodatin ja pyyhkijänsulat vaihdettiin. Auto myös pestiin. Huolto oli ilmainen, (muistaakseni määräaikaishuollot kuuluu auton ostohintaan ensimmäisen 3v tai 50tkm ajan). Päivityksiä ei tietääkseni tehty, koska OTA:na ehdin päivittämään viimeisimmän version edeltävänä päivänä. Hyvin tyytyväinen Polestarin ja Bilian palveluun, vaikka uudenkarheus kyllä näkyy vielä. Soittelivat takaisin kerran kysellen tietoja ja palautetta, huollossa ei oltu ihan varma ensin kuka huollon maksaa (olivat epävarmoja onko tuontiautokin ilmaisen huollon piirissä), mutta hoitui kuitenkin kivuttomasti kaikki eikä tarvinnut itse alkaa mitään taistelemaan.
Tuli myös ajettua ensimmäinen pidempi reissu missä joutuu lataamaan kesken matkan useamman kertaa. Pari huomiota, mistä olin kyllä lueskellut ja esim teslabjörnin videoissa aina tullut esille, mutta silti piti opetella kantapään kautta :D Samalla tuli testattua huvikseen kaikki loputkin latausoperaattorit, jonka tägejä tai äppi löytyy (K-lataus, ABC, Recharge/Fortum, Plugit, eParking). Itse tykkään eniten käyttää tägiä. ABC mobiilissa vähän kökkö se katevaraus juttu mutta äppi muuten hyvä kun latauksen ajan näkee statsit livenä.
- Latausnopeus: autoissa on tätä nykyä kyllä hyvät maksimit mutta eniten merkkaa se miten isolla varausalueella se maksimi, tai lähellä sitä, on käytössä. Varsinkin jos olet minuuttiperusteisella pikalaturilla. Esim. oma Polestar 2 otti heti maksimit 150kW kun tulin laturille (merkattu myös naviin reittipisteeksi, jotta valmistelee akun oikeaan lämpötilaan, ehkä merkittävämpi kuitenkin talvella?), mutta jossain 50%:n jälkeen alkoi olemaan enää 70-80kW millä sähköä tuli. Jännästi nousi välillä vaikka oli prosentteja jo enemmän akussa. Mikkelin mäkkärillä kismitti lopussa kun joutui maksamaan hitaasta latausvauhdista, tai tiesin kyllä että lopussa hidastuu mutta olis fiilis, ettei niin paljoa.
- Latureissakin on eroa. Esim Heinolan ABC:n tehokkain Kempowerin laturi ei antanut missään vaiheessa täyttä 150kW vaan koko ajan tuli jotain 60-90kW, vaikka auto oli kyllä siinä kunnossa, että 150kW olisi kelvannut ainakin alkupuolella. Viereinen laturi oli tyhjä ja myöhemmin käytössä eikä silläkään näyttänyt olevan vaikutusta, siitäkin näytti tulevan saman verran. Laturi onneksi kW-perusteisella laskutuksella.
- pitää jatkossa optimoida tarkemmin akun varaus jo lähtiessä. Ei kannata lähteä välttämättä täydellä akulla, vaan niin, että akku on sopivasti tyhjä kun tulee ekalle mieleiselle laturille tauon/ajomatkan/palveluiden jne. suhteen. Eli jos vaikka matkalla pitää pysähtyä kerran lataamaan (matka hieman pidempi kuin todellinen range), kannattaa lähteä vaikka 70% akulla ja tulet pikalaturiin 10%:n tasolla, siitä lataa nopealla vauhdilla jonnekin 50% kieppeille ja perille taas pienellä tasolla, missä auto laturiin yöksi jne.
- pakolliset tauot teki kyllä gutaa, oli paljon fressimpi olo ja muutenkin kiva välillä ulkoilla kun kelikin sattui olemaan hyvä sillä hetkellä. Polttiksella veti aina nollastopin taktiikalla koska voi ja lopussa ihan hapoilla kuski.
- en huomannut että sade olisi pahemmin vaikuttanut rangeen? Seurailin kulutusta koko ajan, ja koko ajan sai ajaa sekavasti kuivalla tai kovassakin sateessa.
- ohittelu on helppoa ja nopeaa
- sähkökulut n. 900km matkalla 25.xx eur. Määränpäässä oli ilmainen laturi, mutta enpä muista paljonko siitä latasin, en kuitenkaan läheskään täyttä akullista.
Kaikkiaan erittäin tyytyväinen sähköautolla ajeluun ensimmäisen n. 5000km jälkeen.