Sähköautoilu

  • 498 909
  • 4 586

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Outsider @Malkkinen
Tesla Model S on kyseessä. Nopeasti katsottuna kolmosella alkavia hintoja löytyy, ja tilaahan tuossa on vaikka muille jakaa, mutta itse en lähtisi noihin ensimmäisen sukupolven Tesloihin.

@Malkkinen En katsoisi auton hankintahintaa pelkästään, vaan arjessa merkkaa rahoituskulut+vakuutus+polttoaine sekä arvonalenema, mutta sitä en nyt tässä ala miettimään. Omassa 48k€ Teslassa vakuutus on sama kuin 32k€ Skodassa ja polttoainesäästöjen jälkeen rahoitusosuus alkaa olla samoissa. Bensaan nähden ero olisi sitten jo selkeästi Teslan hyväksi.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Peruspertin, jolla on autoon laittaa se 20000€, kannattaa siis autokaupoilla katsella edelleen niitä hybridejä tai bensavehkeitä.
Peruspertillä on varaa laittaa autoon 7 000€. Se on keskihinta, jolla suomalainen ostaa auton. Näin ainakin viimeksi kuulin, ja sillä ei hybridejä saatika sähköautoa osteta. Oma autoni viime kesänä maksoi 15 000€, ja se hinta oli kyllä itselleni aivan absoluuttinen yläraja.
 

Outsider

Jäsen
@Outsider @Malkkinen
Tesla Model S on kyseessä. Nopeasti katsottuna kolmosella alkavia hintoja löytyy, ja tilaahan tuossa on vaikka muille jakaa, mutta itse en lähtisi noihin ensimmäisen sukupolven Tesloihin.

@Malkkinen En katsoisi auton hankintahintaa pelkästään, vaan arjessa merkkaa rahoituskulut+vakuutus+polttoaine sekä arvonalenema, mutta sitä en nyt tässä ala miettimään. Omassa 48k€ Teslassa vakuutus on sama kuin 32k€ Skodassa ja polttoainesäästöjen jälkeen rahoitusosuus alkaa olla samoissa. Bensaan nähden ero olisi sitten jo selkeästi Teslan hyväksi.
Nettiauton haku näytti halvimmalle seiskapaikkaiselle pyynniksi yli 42 tuhatta, niin ilmankos niitä ei näkynyt tuohon haettuun 30 tuhannen budjettiin.

Jos nyt oikeasti mietitään sitä perusperttiä, niin väitän että aika moni ei vaan yksinkertaisesti voi heittää mitään kymppitonneja lisää autonhankintaan, varsinkaan kun se 30 tuhattakaan ei ole mikään pikkuraha.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Siihen menee kyllä sitten vuosia ja vuosia ennen kuin nämä pitkän kantaman sähköautot maksavat käytettynäkään sitä 7-15k€. Varsinkin kun ottaa huomioon, että tällä hetkelläkin nämä köyhän miehen Hyundait ja Kiat vain nostavat arvoaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei kait kukaan ole väittänytkään, että 7000 eurolla saa sähköauton.

Mutta jos on 30 000 euroa laittaa bensa-autoon, niin kyllä sitä on laittaa myös 40 000 euroa sähköautoon. Pitäähän autoilun kustannuksiin laskea se bensiinikin mukaan. Noin 100 000 kilometrillä tuo 10 000 euroa on jo säästetty sähköllä ajaessa jos pystyy kotisähköllä lataamaan. Eli jos on sama maksimi hankintahinta polttisautolle ja sähköautolle, niin se kertoo ettei kyllä täysin ymmärrä autoilun kustannuksia.

Toki jos esimerkiksi arkiajoihin riittää lataushybridi tai kotona ei ole latausmahdollisuutta, niin ei sitten tietenkään kannata täyssähköä hankkia. Tai jos sen polttisauton haluaa koristeeksi eikä aio maksaa polttoaineesta mitään.

@Outsider
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Toki jos esimerkiksi arkiajoihin riittää lataushybridi tai kotona ei ole latausmahdollisuutta, niin ei sitten tietenkään kannata täyssähköä hankkia.
Voi kai sen hankinnan silti perustella? Jos esimerkiksi haluaa tekniikaltaan yksinkertaisemman auton ja sitä kautta paljon vähemmän teknisiä ongelmia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voi kai sen hankinnan silti perustella? Jos esimerkiksi haluaa tekniikaltaan yksinkertaisemman auton ja sitä kautta paljon vähemmän teknisiä ongelmia.
Totta kai. Täyssähkön hyödyt eivät kuitenkaan silloin ole ihan täysimääräiset, mutta jokainen toki arvottaa hyödyt ja haitat itse.

Viestini pointti oli enemmänkin tuossa, että kyllä autoilussa on muitakin kustannuksia kuin auton hankintahinta.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ei kait kukaan ole väittänytkään, että 7000 eurolla saa sähköauton.

Mutta jos on 30 000 euroa laittaa bensa-autoon, niin kyllä sitä on laittaa myös 40 000 euroa sähköautoon. Pitäähän autoilun kustannuksiin laskea se bensiinikin mukaan. Noin 100 000 kilometrillä tuo 10 000 euroa on jo säästetty sähköllä ajaessa jos pystyy kotisähköllä lataamaan. Eli jos on sama maksimi hankintahinta polttisautolle ja sähköautolle, niin se kertoo ettei kyllä täysin ymmärrä autoilun kustannuksia.

Toki jos esimerkiksi arkiajoihin riittää lataushybridi tai kotona ei ole latausmahdollisuutta, niin ei sitten tietenkään kannata täyssähköä hankkia. Tai jos sen polttisauton haluaa koristeeksi eikä aio maksaa polttoaineesta mitään.

@Outsider
Tässä sinun esimerkissä nyt budjetti taas nousi yhtäkkiä 10000€. Kysehän oli siis 20000€ polttis vs. 30000€ sähköauto, mikä varmastikin olisi toteutettavissa, mutta kun sillä 30000€ ei saa tarpeisiin sopivaa sähköautoa.
 

Outsider

Jäsen
Ei kait kukaan ole väittänytkään, että 7000 eurolla saa sähköauton.

Mutta jos on 30 000 euroa laittaa bensa-autoon, niin kyllä sitä on laittaa myös 40 000 euroa sähköautoon. Pitäähän autoilun kustannuksiin laskea se bensiinikin mukaan. Noin 100 000 kilometrillä tuo 10 000 euroa on jo säästetty sähköllä ajaessa jos pystyy kotisähköllä lataamaan. Eli jos on sama maksimi hankintahinta polttisautolle ja sähköautolle, niin se kertoo ettei kyllä täysin ymmärrä autoilun kustannuksia.

Toki jos esimerkiksi arkiajoihin riittää lataushybridi tai kotona ei ole latausmahdollisuutta, niin ei sitten tietenkään kannata täyssähköä hankkia. Tai jos sen polttisauton haluaa koristeeksi eikä aio maksaa polttoaineesta mitään.

@Outsider
Mistä tässä keksittiin, että 30 tuhatta olisi laittaa bensa-autoon, kun se mainittiin erikseen sähköauton budjettina?

Edit: Yllä oltiin nopeampia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä sinun esimerkissä nyt budjetti taas nousi yhtäkkiä 10000€. Kysehän oli siis 20000€ polttis vs. 30000€ sähköauto, mikä varmastikin olisi toteutettavissa, mutta kun sillä 30000€ ei saa tarpeisiin sopivaa sähköautoa.
Aa okei. Tuo oli mun virheeni. My bad. Tuolla budjetilla tosiaan sähköauto ei ole tällä hetkellä vaihtoehto. Ymmärsin sitten väärin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos nyt oikeasti mietitään sitä perusperttiä, niin väitän että aika moni ei vaan yksinkertaisesti voi heittää mitään kymppitonneja lisää autonhankintaan, varsinkaan kun se 30 tuhattakaan ei ole mikään pikkuraha.
@Tadu ehti ensin, mutta kirjoitan viestini kuitenkin loppuun. Eli kuukausittainen kustannus on se, jota itse tuijotan. 50k€ auto ei olisi tullut ihan ensimmäisenä mieleeni pari vuotta sitten, mutta sähkön tapauksessa ja ok rahoituksella hommasin sen kiinnittämättä omaa pääomaa autoon. Ymmärrän täysin sen, että moni hommaa autonsa omasta pussistaan rahoituskuluja välttääkseen, mutta itse en ole mikään autojen roplaaja ja toisaalta 10k€ käteistä autoon on helvetin huono sijoitus vrt. rahoitus ja säästöt johonkin tuottavempaan.

Suomessa muutenkin on kansanluonteessa auton statusarvo. Mulle se on sijoitus pakolliseen liikkumiseen, ja teen sen itselleni mieluisalla tavalla. Tällä hetkellä väline siihen on sähköauto, jonka kuukausittaiset kulut pysyvät ok lukemissa vrt edellinen ja joka on mukava ajaa. Brändiarvosta plussaa, joskus myöhemmin voin ehkä maksaa siitä sitten nemmän erikseen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Voi kai sen hankinnan silti perustella? Jos esimerkiksi haluaa tekniikaltaan yksinkertaisemman auton ja sitä kautta paljon vähemmän teknisiä ongelmia.

Jep. Silloin tosiaan kannattaakin ostaa täyssähkö, koska se on selvästi tekniikaltaan yksinkertaisempi ja vähemmän huollontarpeinen.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Tässä sinun esimerkissä nyt budjetti taas nousi yhtäkkiä 10000€. Kysehän oli siis 20000€ polttis vs. 30000€ sähköauto, mikä varmastikin olisi toteutettavissa, mutta kun sillä 30000€ ei saa tarpeisiin sopivaa sähköautoa.
30 000 e paikkeilla tulisi vaihtoehdoiksi Opel Ampera, Kia Soul tai Niro, Hyundai Ioniq tai Kona, Citikka DS3 tai Opel Mokka. Löytyy uutena tai käytettyänä nettiautosta. Toki täysverisiä farkkuja ei ole mikään, joten jos Focukseen vertaa niin tavaratilasta voi joutua tinkimään muutama kymmenen litraa.
 

Outsider

Jäsen
@Tadu ehti ensin, mutta kirjoitan viestini kuitenkin loppuun. Eli kuukausittainen kustannus on se, jota itse tuijotan. 50k€ auto ei olisi tullut ihan ensimmäisenä mieleeni pari vuotta sitten, mutta sähkön tapauksessa ja ok rahoituksella hommasin sen kiinnittämättä omaa pääomaa autoon. Ymmärrän täysin sen, että moni hommaa autonsa omasta pussistaan rahoituskuluja välttääkseen, mutta itse en ole mikään autojen roplaaja ja toisaalta 10k€ käteistä autoon on helvetin huono sijoitus vrt. rahoitus ja säästöt johonkin tuottavempaan.

Suomessa muutenkin on kansanluonteessa auton statusarvo. Mulle se on sijoitus pakolliseen liikkumiseen, ja teen sen itselleni mieluisalla tavalla. Tällä hetkellä väline siihen on sähköauto, jonka kuukausittaiset kulut pysyvät ok lukemissa vrt edellinen ja joka on mukava ajaa. Brändiarvosta plussaa, joskus myöhemmin voin ehkä maksaa siitä sitten nemmän erikseen.

Tottakai kuukausittainen kustannus ratkaisee, ja jos nyt ajaa jollain parinkympin polttiksella, niin onkin ihan perusteltua budjetoida sähkikseen se kymppitonni enemmän (mikäli siihen vaan rahoituksen saa/rahat riittää), kuten @Malkkinen vähän kyselikin. Tässä on vaan edelleen se ongelma, että niitä kolmenkympin vaihtoehtoja ei nyt sitten todellisuudessa ainakaan vielä löytynyt yhtään tähän ketjuun.

Avaatko vähän tuota ok rahoitusta minkälaisia lukuja se pitää sisällään?
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Ilokseni huomannut, että tankkaustarve on vähentynyt yöi puolella, kun hankin plugarin. Auto voi ladata kotona ja töissä, mikä on vallan näppärää. Auto on myös riittävän tilava, että saa koko perheen kamat kulkemaan mukana. Myös toinen auto tulee kohta vaihtumaan plugariin.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ilokseni huomannut, että tankkaustarve on vähentynyt yöi puolella, kun hankin plugarin. Auto voi ladata kotona ja töissä, mikä on vallan näppärää. Auto on myös riittävän tilava, että saa koko perheen kamat kulkemaan mukana. Myös toinen auto tulee kohta vaihtumaan plugariin.
Autovuokra oli sattumalta Skoda Octavia plugarina, oli kyllä miellyttävä yllätys. Viikon aikana Lapissa tuli yli 600km mittariin, ja silti meni runsaat 25 litraa bensaa tankkiin viikon päätteeksi. Jos haluaisin käyttää rahaa autoiluun ja olisi taloudellisesti järkevää päivittää vanha ja uskollinen Audi A2, niin plugari sopisi erinomaisesti omiin ajoihin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Avaatko vähän tuota ok rahoitusta minkälaisia lukuja se pitää sisällään?
2,3% todellinen vuosikorko, viimeinen suurempi erä vajaa 30% ostohinnasta, 72 kk maksuaika. Lyhennys reilut 500e/kk.

Nämä kun suhteuttaa samanhintaiseen vakuutukseen, pieniin energiakuluihin sekä pieneen munaani, olen kutakuinkin tyytyväinen. Käsirahaa en halunnut antaa, joten tuo viimeinen erä on iso, mutta enpä tuota loppuun ajatellut ajaakaan, vaan vaihto ennen takuun umpeutumista eli kilometreissä about kahden vuoden päästä.
 

Outsider

Jäsen
2,3% todellinen vuosikorko, viimeinen suurempi erä vajaa 30% ostohinnasta, 72 kk maksuaika. Lyhennys reilut 500e/kk.

Nämä kun suhteuttaa samanhintaiseen vakuutukseen, pieniin energiakuluihin sekä pieneen munaani, olen kutakuinkin tyytyväinen. Käsirahaa en halunnut antaa, joten tuo viimeinen erä on iso, mutta enpä tuota loppuun ajatellut ajaakaan, vaan vaihto ennen takuun umpeutumista eli kilometreissä about kahden vuoden päästä.

Ihan kohtuulliseltahan tuo kuulostaa, joskin itse kyllä laittaisin ennemmin sen n. 30% käsirahana, jos vaikka käykin niin, että ryssä tulee rajan yli tai iskee joku maailmanlaajuinen rutto juuri silloin kun autosta joutuisi luopumaan ja ne sijoitetut rahat eivät olekaan plussalla, mutta tottahan se on, että oletuksena saman summan sijoittamalla pitäisi saada parempi tuotto.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan kohtuulliseltahan tuo kuulostaa, joskin itse kyllä laittaisin ennemmin sen n. 30% käsirahana, jos vaikka käykin niin, että ryssä tulee rajan yli tai iskee joku maailmanlaajuinen rutto juuri silloin kun autosta joutuisi luopumaan ja ne sijoitetut rahat eivät olekaan plussalla, mutta tottahan se on, että oletuksena saman summan sijoittamalla pitäisi saada parempi tuotto.
Aina voi kuolla kesken velattomalla autolla ajamisen ja toisaalta siinä vaiheessa, kun porukkaa lappaa itään kiväärit kädessä, ei päällimmäisenä huolena liene mullakaan se, että mitä säästöille kävi tai mikä on loppuvelan osuus Teslassa. Nää on näitä. Sen verran köyhä olen, että olisi pitänyt mennä säästöihin kajoamaan, enkä halua sulattaa niitä autoon.
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Aina voi kuolla kesken velattomalla autolla ajamisen ja toisaalta siinä vaiheessa, kun porukkaa lappaa itään kiväärit kädessä, ei päällimmäisenä huolena liene mullakaan se, että mitä säästöille kävi tai mikä on loppuvelan osuus Teslassa. Nää on näitä. Sen verran köyhä olen, että olisi pitänyt mennä säästöihin kajoamaan, enkä halua sulattaa niitä autoon.
Jos oikein rähinään joudutaan, niin valtio kaipaa isoja diesel -nelivetoja käyttöönsä. Sähkärit jäävät varmuudella pois rintamalta ja palveluskäytöstä, joten arvo kyllä säilyy. Jos vain sähköä saa jostain.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos oikein rähinään joudutaan, niin valtio kaipaa isoja diesel -nelivetoja käyttöönsä. Sähkärit jäävät varmuudella pois rintamalta ja palveluskäytöstä, joten arvo kyllä säilyy. Jos vain sähköä saa jostain.

Tosin Ukrainassa vähät Teslat ovat olleet nyt nimenomaan arvossaan mm. evakuointi- ja huoltokäytössä (kuvaraportteja ollut useita). koska sähköverkko toimii, mutta polttoainejakelu on säännösteltyä.
 

Outsider

Jäsen
Jokainen nyt varmaan tajusi, että pointti ei ollut siinä että sähköautoa ei pitäisi ostaa mahdollisen sodan pelossa. Se on hyvä, jos ja kun pinkka on kunnossa ja auton velan voi kuitata tarvittaessa sijoituksista, eikä haittaa vaikka sitä olisi enemmän kuin autolla arvoa, mutta kovin realistista se ei suurimman osan kohdalla ole, vaikka omaa köyhyyttä ja vaatimattomuuttaan tässä kovasti korostaisikin.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jokainen nyt varmaan tajusi, että pointti ei ollut siinä että sähköautoa ei pitäisi ostaa mahdollisen sodan pelossa. Se on hyvä, jos ja kun pinkka on kunnossa ja auton velan voi kuitata tarvittaessa sijoituksista, eikä haittaa vaikka sitä olisi enemmän kuin autolla arvoa, mutta kovin realistista se ei suurimman osan kohdalla ole, vaikka omaa köyhyyttä ja vaatimattomuuttaan tässä kovasti korostaisikin.
Särähti itselläkin pahasti korvaan kun puhutaan köyhyydestä sen jälkeen kun on ostettu uusi Tesla. Harvemmalla köyhällä on varaa Teslaan. Keskituloisenakin siitä voi vain haaveilla. Jonkun Leafin voisi ehkä kaupunkiajoon ostaa ja pidemmät matkat polttiksella, mutta siinäkin puhutaan omalla kohdalla jo kalleimmasta autosta niin jäänee hankkimatta.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On tullut aika myydä oma auto pois ja ottaa työsuhdeauto tilalle. Sähköautojen vapaan autoedun hinnat on niin houkuttelevia, että sellaisia olen nyt sitten katsellutkin. Katsotaan nyt vielä lopulta mitä työnantaja asiasta tuumaa, mutta ennusmerkit on hyvät.

Kävin ajamassa VW ID4:sta ja muuten oikein hyvän tuntuinen kärry, mutta se mikä harmitti oli oikean käden keskituen puute. Tai olihan siinä sellainen, mutta se jäi aivan liian alas eikä sitä saanut nostettua ylemmäs. Pieni, mutta ärsyttävä puute, kun on tottunut Volvon vastaavaan, jossa keskellä oleva tuki kädelle on oikein asiallinen.

Istuin myös Skoda Enyaqissa ja se miellytti sisätiloiltaan meikäläistä kyllä enemmän kuin tuo ID4. Ajaminen jäi kuitenkin ajanpuutteen takia kokematta.

Volvon XC40 Recharge on kuitenkin se mikä tässä lopulta eniten kiinnostaa. Sisätiloiltaan ja varsinkin tavaratilaltaan edellisiä pienempi, mutta ajettavuus vaan jotenkin tuntuu paremmalta. Pidän myös Volvon ulkomuodosta eniten. Mutta maailma ei kaadu, oli se seuraava auto näistä kolmesta mikä tahansa.

Nyt pitäisi vielä selvittää miten hoitaa kotilataukset niin, että saan ne työntantajalta rahana takaisin. Talon seinässä on 11kW voimavirta ja käsittääkseni siihen saa suoraan laturin kiinni ilman kiinteää asennusta. Täytyy selvitellä saako laturista tai auton sovelluksista suoraan tietoa, kuinka paljon sitä on kotona ladattu. Täälläkin on varmaan jollain kokemusta aiheesta?

Toimitusajat tällä hetkellä näille autoille on käsittääkseni vuoden verran. Aikalailla kipurajoilla mennään, mutta minkäs teet.
 

Magenta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Harkitsen tällä hetkellä vakavasti Hyundai Ioniq PHEV-auton (Plug-in hybrid hankintaa.) Tuo talviolosuhteiden ajo hieman mietityttää sillä kyseinen auto käyttää polttomoottoria lämmitykseen talvella ja kylmällä kelillä. Kuinkahan iso vaikutus tuolla on kulutukseen, jos muuten ajo menee EV-moottorilla? Onko kannattavaa plug-in hybridiin asentaa perinteinen lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin esilämmitystä varten? Tuossa hyundaissa ei tosiaan ajastettua lämmitystä ole. Lähinnä polttomoottorioptimoinnin kannalta siis mietin, eli esilämmitetty auto käyttänee kuitenkin vähemmän polttomoottoria?

Talviolosuhteita lukuunottamatta hybridi on tällä hetkellä itselle lähes no-brainer. Laskeskelin että polttoainekuluja saisi varmaan n. 75-80% alaspäin, koska suurin osa ajoistani menisi sähköllä ja ladattua saan useassa paikkaa.

Olikohan tähän kellään mitään kokemuksia? Hankala löytää mitään järkevää tietoa plug-in hybrideiden esilämmitystarpeesta. Sain tarjouksen nyt lohkosta + haarottimesta 590€ kuitenkin ja eihän tuo tuon auton kokonaishankintahinnassa kovin paha olisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös