Mainos

Sähköautoilu

  • 572 230
  • 5 054

hege

Jäsen
Itse tilasin EV6 juuri ja tarjouksen hain juuri ennen Venäjän hyökkäystä, kauppaa tehtäessä myyjä sanoi että jos olisin nyt (eli maanantaina) hakenut tarjousta niin väliraha olisi ollut isompi kun kuulemma kauppa käy hyvin. Loppuun asti samalla kilpailussa oli mukana Skoda mutta sen kohdalla myyjä asiallisesti infosi, että ei voi pitää kiinni alkuperäisestä tarjouksesta koska auton toimitusaikataulu oli ihan arvoitus tässä kohtaa.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Paljon laskit sähköauton arvonalenemaksi?

Automarkkinat ovat tällä hetkellä myyjän markkinat ja hyvin sekaisin. Autojen pyynnit ovat nousseet siitä mitä ne olivat esim. vuosi sitten. Ostin viime huhtikuussa esittelyauton (kevythybridi=bensa) ja myin sen juuri kalliimmalla autoliikkeelle, kun itse en autosta pitänyt.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Youtubesta löytyy video, jossa kokemuksia ja laskelmaa sähköautoilun 2 vuoden kuluista. Vastaavia olisi kiva nähdä muiltakin merkeiltä ja polttomoottoriautoista. Tuossa kahden vuoden kuluiksi on arvonaleneman kanssa saatu 0,19€/kilometri, joka on kyllä todella alhainen. Arvonalenema tiedusteltu myyntikanavalla ja se oli n. 10% vuodessa, kun autolla oli ajettu jo 84 000km.

Noilla videon laskelmilla tuleekin jo nykyinen auto suunnilleen samanhintaiseksi....
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Myin kaasuautoni kuukausi takaperin, arvonalenema 15% kahdessa vuodessa, mikä on mielestäni ok. Vähän yllätyinkin, kuinka korkeaksi hinta muodostui lopulta, pari tonnia päälle pyynnin kilpaili muutama liike siitä.

Tesla nosti juuri uusien autojensa hintoja, mikä luvannee hyvää jatkossakin uudehkolla sähkärillä ajaville.

Hauska dominoefekti omalla hankinnalla työkavereihin - yksi sanoi menevänsä katsomaan Teslaa tänään illalla ja toinen tuli käymään ID4 gtx:n kanssa koeajolenkillään. Molemmat koeajoivat mun autoani ensimmäisenä sähköautonaan taannoin, ja kärpänen taisi puraista aika vahvasti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Harri Salolla on muuten asiallisia videoita eri sähköautoista. Perheessään on Tesla M3 sr+ ja Seat Mii, ja noilla videoilla käytännössä kaikki uutuudet. Tykkään siitä, että kertoo asiapitoisesti faktoja ja kokemuksiaan, ei hauku, mutta ei keulikaan. Vaikka on käsittääkseni aika vahvasti Teslaan kallellaan, totesi mm. ID4:stä, että tässä onneksi on ihan oikeat ovenkahvat ja ikkunoissa raamit - jälkimmäisiä kaipaisin itsekin Teslaan. Myös Polestarin ajettavuutta on kehunut ja muutenkin löytää tasaisesti hyviä puolia sekä mahdollisia sudenkuoppia. Ja toisaalta toteaa omana mielipiteenään, miksi jokin auto, esim. Cupra Born, jäi vähän laimeaksi. Edellinen tuli tuosta @kharon viestistä mieleeni. Suosittelen katsomaan, jos sähkärit kiinnostaa. Itsekin noita about vuoden seurailin ennen hankintaa, toinen oli Carwow'n sähkäritestit. Niissä ote sitten hiukan viihteellisempi.

Edit: Heikistä Harriksi
 
Viimeksi muokattu:

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Enyaq Coupe vRS näyttää kyllä omaan silmään hyvältä, tykkään siitä ihan liikaa. En kyllä tarvitse tuollaista isoa autoa joten tuskin sitä koskaan hankin mutta on parhaimman näköinen Skoda mitä mieleen tulee.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Heikki Salolla on muuten asiallisia videoita eri sähköautoista. Perheessään on Tesla M3 sr+ ja Seat Mii, ja noilla videoilla käytännössä kaikki uutuudet. Tykkään siitä, että kertoo asiapitoisesti faktoja ja kokemuksiaan, ei hauku, mutta ei keulikaan. Vaikka on käsittääkseni aika vahvasti Teslaan kallellaan, totesi mm. ID4:stä, että tässä onneksi on ihan oikeat ovenkahvat ja ikkunoissa raamit - jälkimmäisiä kaipaisin itsekin Teslaan. Myös Polestarin ajettavuutta on kehunut ja muutenkin löytää tasaisesti hyviä puolia sekä mahdollisia sudenkuoppia. Ja toisaalta toteaa omana mielipiteenään, miksi jokin auto, esim. Cupra Born, jäi vähän laimeaksi. Edellinen tuli tuosta @kharon viestistä mieleeni. Suosittelen katsomaan, jos sähkärit kiinnostaa. Itsekin noita about vuoden seurailin ennen hankintaa, toinen oli Carwow'n sähkäritestit. Niissä ote sitten hiukan viihteellisempi.
Harri Salo.
Jos vielä sähköautoihin liittyviä kanavia kaipaatte niin kaikkien kunkku lienee Björn Nyland aka Tesla Björn. Ei taida montaa sähkäriä olla joka ei olisi käynyt herran testissä.
Itse hommasin myös juuri ekan täyssähkön ID3 58kWh akulla ja sillä on tarkoitus painella työmatkoja ympäri suomen. Toistaiseksi erittäin lupaava auto vaikka softasta vielä puuttuukin oleellisia asioita(esim akun esilämmitys laturille mentäessä).
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Enyaq Coupe vRS näyttää kyllä omaan silmään hyvältä, tykkään siitä ihan liikaa. En kyllä tarvitse tuollaista isoa autoa joten tuskin sitä koskaan hankin mutta on parhaimman näköinen Skoda mitä mieleen tulee.
Samaa mieltä. Mielestäni todella onnistunut muotoilu tuossa ja korjaa tavallisen Enyaqin tylsän perän. Tekisi mieli vaihtaa tavallisen Enyaqin tilaus tuollaiseen, mutta toimitusaika varmaan pompsahtaisi entisestään sekä hinta, joten ei pysty…

Tehoerohan normi neliveto Enyaqiin onkin sitten todella pieni.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Harri Salo.
Jos vielä sähköautoihin liittyviä kanavia kaipaatte niin kaikkien kunkku lienee Björn Nyland aka Tesla Björn. Ei taida montaa sähkäriä olla joka ei olisi käynyt herran testissä.
Itse hommasin myös juuri ekan täyssähkön ID3 58kWh akulla ja sillä on tarkoitus painella työmatkoja ympäri suomen. Toistaiseksi erittäin lupaava auto vaikka softasta vielä puuttuukin oleellisia asioita(esim akun esilämmitys laturille mentäessä).
Joo, Tesla Björnillä myös hyvää settiä, unohtui tuosta. Itselleni Harri Salo (kiitokset korjauksesta) on ollut ykkönen, mutta laajin kattaus ja Suomeenkin suht sopivat olosuhteet Nylandilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Samaa mieltä. Mielestäni todella onnistunut muotoilu tuossa ja korjaa tavallisen Enyaqin tylsän perän. Tekisi mieli vaihtaa tavallisen Enyaqin tilaus tuollaiseen, mutta toimitusaika varmaan pompsahtaisi entisestään sekä hinta, joten ei pysty…

Tehoerohan normi neliveto Enyaqiin onkin sitten todella pieni.
Tuo on tosiaan myös omaan makuuni aikalailla täydellisen näköinen. Ihmettelen kyllä silti tuota nuhaisuutta, kun luulisi RS:n velvoittavan jo imagoltaan tykimpään settiin. Nyt mun karvalakki Model 3 ottaa liki samat hevoset ja jättää nollasta sataseen liki sekunnilla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse tilasin EV6 juuri ja tarjouksen hain juuri ennen Venäjän hyökkäystä, kauppaa tehtäessä myyjä sanoi että jos olisin nyt (eli maanantaina) hakenut tarjousta niin väliraha olisi ollut isompi kun kuulemma kauppa käy hyvin. Loppuun asti samalla kilpailussa oli mukana Skoda mutta sen kohdalla myyjä asiallisesti infosi, että ei voi pitää kiinni alkuperäisestä tarjouksesta koska auton toimitusaikataulu oli ihan arvoitus tässä kohtaa.

Enyaqille (uusille tilauksille) ei tällä hetkellä vahvisteta toimitusaikaa, joten ei olisi tosiaan edes vaihtoehto. Vaikka olisit lyönyt kaupan kiinni juuri ennen invaasiota, todennäköisesti olisi näin.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Tuli itsekin otettua nyt Leaf+ fiksulla huoltoleasengilla - Model 3 olisi tullut lähes tuplasti kalliimmaksi, joten en näillä kilometreillä ja käytöllä voinut tässä kohtaa tuota perustella.

Pari vuotta tuolla, valmistuminen ja sitten toivottavasti jo Teslan penkkiin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuli itsekin otettua nyt Leaf+ fiksulla huoltoleasengilla - Model 3 olisi tullut lähes tuplasti kalliimmaksi, joten en näillä kilometreillä ja käytöllä voinut tässä kohtaa tuota perustella.

Pari vuotta tuolla, valmistuminen ja sitten toivottavasti jo Teslan penkkiin.
Leaf on varmasti järkevä biili, itsekin sitä aluksi suunnittelin. Osoittautui lopulta meille liian ahtaaksi, jolloin vaimonkaan mielipidettä ei ollut vaikea muuttaa. Ja tajusin siinä samalla, että ovat tietenkin aasialaisina chademo-latureiden varassa - tuo kannattaa reissulle lähtiessä huomioida.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja tajusin siinä samalla, että ovat tietenkin aasialaisina chademo-latureiden varassa - tuo kannattaa reissulle lähtiessä huomioida.
Hetkinen hetkinen, amatööri kyselee, että ei kai aasialaiset mitenkään kategorisesti (tietenkin) ole chademo-latureiden varassa? Tai siis eikö Leaf+ ole lähestulkoon ainoa uusi joka on?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Hetkinen hetkinen, amatööri kyselee, että ei kai aasialaiset mitenkään kategorisesti (tietenkin) ole chademo-latureiden varassa? Tai siis eikö Leaf+ ole lähestulkoon ainoa uusi joka on?

Juu eivät ole, vaan liki kaikki uudet ovat toki CCS. CHAdeMO on japanilainen standardi, tätä tässä varmaan haluttiin sanoa, muttei sitä enää Eurooppaan tuotavissa ole kuin joissakin Kiinan merkeissä, Nissanilla ja Mitsulla.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Leaf E+ siis kyseessä. Tosiaan tuo väistyvä pikalatausstandardi oli tiedossa - onneksi CHAdeMOja ainakin toistaiseksi hyvin näyttää noita löytyvän niin Lidlin, Keskon ja muidenkin latausmahdollisuutta.

Tulevaisuudessa tullee kuitenkin väistumään ja silloin on toivottavasti jo CCS:n Tesla alla. Noin muutenkin kyllä vähän ihmettelen japanilaisten konservatiivisuutta muun muassa sisustuksen suhteen näissä sähköisissä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hetkinen hetkinen, amatööri kyselee, että ei kai aasialaiset mitenkään kategorisesti (tietenkin) ole chademo-latureiden varassa? Tai siis eikö Leaf+ ole lähestulkoon ainoa uusi joka on?
Joo, laiskaa kirjoittelua kiireessä ja tulikin korjattu asiaankuuluvasti.
 

Fattsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Vajaat pari viikkoa ollut nyt alla käytettynä ostettu Tesla Model 3 Long Range. Ensirekisteröity Saksassa 06/2021. Ostohetkellä kilometrejä alla 12 500. Nyt jo 1100 enemmän.

Teslasta olen haaveillut vuosia. Muutaman kerran olen sellaisen vuokrannut esim. Gomoresta. On ollut tää ajelu omalla autolla yhtä hymyä! Meillä ei edes ole kotilatauspistettä vielä. Arkiajossa menee koko viikko samalla latauksella. Työpaikan parkkiksella on eParkingin hallinnoimat Type 2 -laturit, jolla olen ladannut viikonloppua vasten tarvittavat kilometrit. Kerran latasin myös Prisman pihalla ABC-latauksella. Nyt olen käytännössä maksanut 0,25€/kWh, ja kun saadaan kotilataus, tulee tuo varmaan puolittumaan.

Nyt kun on vielä pakkasia, olen surutta esilämmittänyt auton kunnolla aamuisin. Siinäkin menee viikkotasolla jonkin verran sähkö akusta, mutta on se mukavaa hypätä sulaan ja lämpimään autoon, ja akussa riittää varausta, niin ei haittaa.

Teslaa ajaneet tietääkin voimalinjan. Nelivetomalli vielä. On se vaan mukava lähteä ripeästi valoista ja risteyksistä, sekä ohitella motarilla. Enkä tarkoita edes tallaa pohjaan. Olenkohan kerran sitä kokeillut. Omasta mielestä rauhallisellakin liikkeellelähdöllä tulee jo hymy suunpieliin.

Pientä hifistin vikaa on myös meikäläisessä, joten Teslan premium audio -järjestelmä miellyttää omia korvia. Olen esim. Polestar 2:ta harkinnut vakavasti, jossa on Harman Kardonit. Tesla soi omasta mielestä paremmin.

Polestar 2:sta puheen ollen. Se oli ehkä ainoa auto, jota olisin voinut vakavasti harkita Teslan sijaan. Ainakin ulkopuolelta Pollen design miellyttää enemmän omaa silmää. Sisällä Teslan avarampi fiilis on enemmän omaan makuun. Noin muuten Polle 2 on tosi jees. Tulevat olemaan vahvoilla sähköautomarkkinoilla. Ehkä me rouvalle hommataan sitten Polle...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vajaat pari viikkoa ollut nyt alla käytettynä ostettu Tesla Model 3 Long Range. Ensirekisteröity Saksassa 06/2021. Ostohetkellä kilometrejä alla 12 500. Nyt jo 1100 enemmän.
Pienin muutoksin kuin omalta näppikseltä, kolme viikkoa tulee täyteen 2/21 14000 km ajetulla Saksassa rekatulla SR plussalla. Joka kerta on hauska lähteä ajamaan, vaikka ajaminen itse ei nyt niin suuresti esim. edellisestä Skodastani poikkeakaan. Tai no, tuolla takatuupparillakin ehtii ihan hyviin väleihin, lähinnä paikoiltaan lähtiessä huomaa, ettei ihan neliveto ole alla.

Mutta joo, ei ole harmittanut omassa mittakaavassani sinänsä iso rahallinen satsaus. Josko pari vuotta tuolla ja sitten ennen takuun umpeutumista vaikka LR. Tai Performance...

Teslan akkutekniikka (ja voimalinja) on hintaluokassaan vielä omilla luvuillaan, siitä kielii esim. tämä tuore rapsa.

 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Siirryinpä minäkin sähköautohommiin. Oikeastaan omaan makuun sopivia on/oli Mersun EQC, EQE ja EQS, Bemarin i4 ja Polestar 2. Mersun EQ-malleissa kiinnosti helppo siirtyminen E-sarjalaisesta ja kaikki tuttua, laadukas ja hiljainen. Ongelma on raha ja saatavuus, vaikka EQC:stä pidän niin SUV:lle ei oikein ole tarvetta. Ja EQE sai vasta äsken hinnaston, joten käytettynä ehkä saa sopivia vasta 1-2v päästä. EQS liian kallis.

Bemari on kivan hiljainen ja M50 mallissa hyvä kulku. Ongelma tässäkin kun on niin uusi, että ei käytettyinä saa, uusissa vuoden toimitusaika ja uuden hinta.

Löytyi sitten sopiva Polestar 2. Halusin ehdottomasti Pilot ja Plus paketit, jotta on kunnon ajovalot, hifit jne. Lisäksi vielä sen vaalean tuuletetun nahkaverhoilun, joka on aika harvinainen kun ollut kallis optio (4500eur) em. pakettien päälle. Nythän uusissa noita paketteja on vähän downgreidattu koska komponenttipula, joten takuunalainen vähän käytetty ok hintaan oli helppo valinta. Mukava peli ajella, vähän saisi olla pienempi rengasmelu mutta pitää elää sen kanssa. Onneksi ei ole taajuudeltaan tai ääneltään niin häiritsevä, mutta jos noita kalliimpia EQ-mersuja ajelee ensin niin kaikki on äänekkäitä sen jälkeen :/ Yllättävän hyvin sai vielä hyvitystä vanhasta E-sarjan dieselistä. Saman mitä vuosi sitten maksoin, ajoin välissä 25tkm siihen. Toisaalta ennen Ukrainan tapahtumia olisi saanut varmaan pari tonnia enemmän siitä. Mutta ihan kohtalainen tuuri kävi tuollaisen kanssa, toki siihen ostin yhden setin renkaita ja laitoin jarrut uusiksi itse.

Kysymys ja vinkit otetaan vastaan: auton mukana tuli peräti neljä latauspiuhaa (2kpl julkisiin tai latausasemaan, 2kpl normipistorasiaan), mutta yksikään ei ollut voimavirtapistokkeeseen sopiva. Olisi tallissa sellainen, joten kannattaisiko ostaa siihen latauspiuha (n. 500eur) vai laitattaa latausasema? Saattaa olla, että muutetaan 1v sisällä, joten ei viitsisi upottaa paljon rahaa latausasemaan, toki se voisi olla houkutteleva tekijä talon ostajalle. Toisaalta sellaisen voinee ottaa muutossa mukaan, vaatinee kuitenkin sähkärin sitten taas paikalle ja kassan kautta? Piuhan saisi sitten mukaan landelle, jossa myös punainen pistorasia tarjolla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kysymys ja vinkit otetaan vastaan: auton mukana tuli peräti neljä latauspiuhaa (2kpl julkisiin tai latausasemaan, 2kpl normipistorasiaan), mutta yksikään ei ollut voimavirtapistokkeeseen sopiva. Olisi tallissa sellainen, joten kannattaisiko ostaa siihen latauspiuha (n. 500eur) vai laitattaa latausasema? Saattaa olla, että muutetaan 1v sisällä, joten ei viitsisi upottaa paljon rahaa latausasemaan, toki se voisi olla houkutteleva tekijä talon ostajalle. Toisaalta sellaisen voinee ottaa muutossa mukaan, vaatinee kuitenkin sähkärin sitten taas paikalle ja kassan kautta? Piuhan saisi sitten mukaan landelle, jossa myös punainen pistorasia tarjolla.
Voit ostaa sellaisen ”latausaseman”, joka menee kiinni voimavirtapistokkeeseen. Ctek njord go ja kotimaiselta wallelta löytyy sellaiset. Voit tämän sitten ottaa muuttaessa mukaan muuttaessa ja mökille. En mä keksi mitään lisäarvoa siitä, että ostaisi muunlaisen latausaseman jos tarjolla on voimavirtaa.

Skoda oli löytänyt uuden osatoimittajan ja Enyaqin valmistus jatkuu parin viikon sisään. Eli noin kuukauden katkos vaan Putlerin sodan takia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Siirrettävä ja itseasennettava latausasema voimavirtapistorasiaan tai pelkkä vv-kaapeli, en näe minäkään erityistä syytä alkaa asennuttamaan isompia systeemejä. En ole aivan varma, mikä hyöty asemastakaan on vs. pelkkä kaapeli, kun käsittääkseni etähallinta löytyy pääosin autoista, mutta tähän saa joku enemmän perehtynyt vastata. Itselläni on vv-kaapeli.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kysymys ja vinkit otetaan vastaan: auton mukana tuli peräti neljä latauspiuhaa (2kpl julkisiin tai latausasemaan, 2kpl normipistorasiaan), mutta yksikään ei ollut voimavirtapistokkeeseen sopiva. Olisi tallissa sellainen, joten kannattaisiko ostaa siihen latauspiuha (n. 500eur) vai laitattaa latausasema? Saattaa olla, että muutetaan 1v sisällä, joten ei viitsisi upottaa paljon rahaa latausasemaan, toki se voisi olla houkutteleva tekijä talon ostajalle. Toisaalta sellaisen voinee ottaa muutossa mukaan, vaatinee kuitenkin sähkärin sitten taas paikalle ja kassan kautta? Piuhan saisi sitten mukaan landelle, jossa myös punainen pistorasia tarjolla.

Suoraan ei autojen mukana tule voimavirtakaapelia, vaan siihen tarvitaan jonkinlainen latausasema väliin, tosin osa niistäkin käytännössä muistuttaa samanlaista kaapelia kuin sukoihin kytkettävä. Yksinkertaisin taitaa olla mainittu CTEK tai go-eCharger, jotka pyörivät siellä jossain 600-700 eurossa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös