Viestin lähetti Birkku
Nyt kun minä olen tällainen hölmö joka ei osaa ennakoida asioita, haluan sinulta viisampana pyytää neuvoa muutamiin avain kysymyksiin. Enhän toki halua tehdä samoja virheitä uudelleen.
Joten tässä kysymykset joihin nöyrin mielin pyydän vastausta.
Odotinkin, koska joku tuohon tarttuu. Viesti oli tarkoituksella provokatiivinen. Kun en ennen viime viikkoa ollut käynyt palstalla pitkään, en tunne keskusteluhistoriaasi joten en tunne kantaasi näihin ennalta mainittuihin asioihin. Ómassa kirjoituksessani en sanonut, että jokainen kausikortin ostaja on hölmö, vaan sellainen (kausikortin ostaja) joka tuntee joukkueensa (ja siten oletettavasti tunnistaa sen heikkoudet ja tuntee sen suljetun sarjan historian jossa on nähty useammin pelaajavuokrausta ulos) ja oletettavimman (heikko menestys & myynnit) seuratessa valittaa vanhaan malliin että onpa SM-liigan systeemissä nyt vikaa. Systeemissä on toki vikaa, mutta eihän tämä talvinen myyntisirkus ole kenellekään yllätys. Paras tapa äänestää systeemin toimivuudesta on jaloillaan. Itse ainakin tein niin.
Uskon näin, koska jokainen kausikortin omistaja hyväksyy nyky SM-liigassa sen mahdollisuuden ja vaaran, että alennusmyynnit alkavat jos kausi on heikko. Siksi on sinänsä hölmöä valittaa vuodesta toiseen, koska systeemi on tuttu ja nämä uhat ennalta tiedossa. Toki jos kausikortinostajana hyväksyy nämä ongelmat, tietää seuransa ns. riskijoukkueeksi eikä ole yllättyyt tapahtuneesta, mikäs siinä.
Maksava asiakas on yksi tärkeimmistä osista SM-liigan tai minkä tahansa ammattilaissarjan ylläpidossa ja selviämisessä. Toki heillä on oikeus valittaa kun eivät pidä näkemästään, mutten ymmärrä miksi tästä myyntiprosessista ollaan aina niin yllättyneitä ja tyrmistyneitä. Se on minusta hölmöä, koska se on ennalta niin selvää. Toki se, että mitkä seurat ovat myyjien roolissa on ennen kautta epäselvää, mutta kyllähän ennakkoon oli 2-3 muita selvästi heikompaa seuraa ja minusta jos ostaa sellaisen joukkueen kausikortin, hyväksyy riskin että myyntiaika voi koittaa. Loukkaantumisia ja poissaoloja sattuu kaikille paljon, niihin on seuran osattava varatua ja niiden sattuessa tilanteeseen reagoida. Jos se yksinään on selitys heikolle kaudelle, ei liene yllätys miksi seura on ulkona pleijareista ja myy parhaat pelaajat pois.