Säälipleijarit - Hyvää mieltä!

• 11 848
  • 130

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Tenkanen
Kyllä tämä Birkku-kirjoittaja on pahasti hakoteillä.

Jos se ei kerran mene perille että urheilullisuus on PAKKO jos jotakin sarjaa aiotaan pitää mielenkiintoisena pitkässä juoksussa, niin ei sitten. Jos ei vihdoin yleisömäärien lasku ja olematon tunnelma opeta mitään, niin ei sitten. Pidetään saman tien vaikka ikuisesti liiga suljettuna, jaetaan kaikille kaksi pistettä joka ottelusta ja otetaan kaikki joukkueet play-offseihin, joissa ei tarvitsisi ratkaista mitään.

Tenkanen varmaan haluaa perustella millä tavoin karsintasarja on epäurheilullinen. En ole puhunut tässä ketjussa sanaakaan suljetun sarjan puolesta. Aiemmin puolustin kyseistä systeemiä varsin innokkaastikin. Tänä keväänä olen kuitenkin korjannut käsitystäni asiasta ja sen olen myös kertonut tällä keskustelupalstalla.

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti JJO

SaiPan ja ennen kaikkea Pelicansin kohtalo oli valitettavan helposti ennakoitavissa ennen kauden alkua. Suoraan sanoen jos on niin hölmö että ostaa tällaisen joukkueen kausikortin, olettaa ettei suursiivousta tule ja sitten vielä kehtaa valittaa pelaajien myynnistä, en voi kuin ihmetellä. Jokaisen pitäisi suljetun sarjan aikakautena tähän mennessä tajuta, että riski on olemassa, etenkin jos se on käynyt "omalle" seuralle aiemminkin.

Nyt kun minä olen tällainen hölmö joka ei osaa ennakoida asioita, haluan sinulta viisampana pyytää neuvoa muutamiin avain kysymyksiin. Enhän toki halua tehdä samoja virheitä uudelleen.
Joten tässä kysymykset joihin nöyrin mielin pyydän vastausta.

- Joutuuko meidän kakkossentteri jättämään kauden kesken ennen joulutaukoa ja jos joutuu, ostetaanko tilalle ketään?

- Monta ottelua ykkösveskariltamme jää kauden aikana pelaamatta?

- Monta kolmen ensimmäisen kentän pelaajaa on syksyllä sivussa yhtäaikaa ja minkä mittaisessa otteluruuhkassa?

- Kuinka monesta ottelusta ennakolta paras pelaajamme joutuu olemaan loukkaantumisten takia poissa ja kuinka se vaikuttaa hänen peliinsä jatkossa?

- Monta ottelua häviämme joulutauon ja siirtoajan umpeutumisen välillä yhdellä maalilla tai kahdella niin että viimeinen menee tyhjiin?

Olen pahoillani etten löydä vastauksia näihin helposti ennakolta arvattaviin kysymyksiin, joten toivon että sinä voisit minua asiassa auttaa.

Terv. HÖLMÖ kausikortin ostaja

Alabama Song

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Nikke
Meniköhän mulla jotain nyt pahasti ohi?
Blues runkosarjassa 56 ottelua 23 tappiota
Jyp runkosarjassa 56 ottelua 24 tappiota

Joten miten ihmeessä nämä joukkueet hävisivät reilusti yli puolet pelaamistaan runkosarjan otteluista?

Reilusti yli puolet oli turhaa liioittelua, myönnetään. Asiahan tässä oli olivatko Playoffs-karsinnat onnistuneita vai ei. Tosin joillakin on tapana takertua yksityiskohtiin. Mutta tästä asiasta on varmasti sanottu jo kaikki tarpeellinen puolesta ja vastaan.

Mun ja tuskin muidenkaan Jatkoaikassa kirjoittavien mielipiteillä ei ole merkitystä mihin suuntaan SM-liiga menee. Viisaat jääkiekkopäättäjät päättävät mitä päättävät ensi kaudelle. Mutta Jatkoajassa on tapana veikkailla/arvata otteluiden lopputuloksia tai jopa kokonaisia PlayOffsejja ihan mestaruuteen asti!

Mun veikkaus on, että ensi kaudella (04-05) ei nähdä enää Playoffs-karsintoja.

Viimeksi muokattu:

JJO

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, San Jose Sharks, HJK
Viestin lähetti Birkku
Nyt kun minä olen tällainen hölmö joka ei osaa ennakoida asioita, haluan sinulta viisampana pyytää neuvoa muutamiin avain kysymyksiin. Enhän toki halua tehdä samoja virheitä uudelleen.
Joten tässä kysymykset joihin nöyrin mielin pyydän vastausta.

Odotinkin, koska joku tuohon tarttuu. Viesti oli tarkoituksella provokatiivinen. Kun en ennen viime viikkoa ollut käynyt palstalla pitkään, en tunne keskusteluhistoriaasi joten en tunne kantaasi näihin ennalta mainittuihin asioihin. Ómassa kirjoituksessani en sanonut, että jokainen kausikortin ostaja on hölmö, vaan sellainen (kausikortin ostaja) joka tuntee joukkueensa (ja siten oletettavasti tunnistaa sen heikkoudet ja tuntee sen suljetun sarjan historian jossa on nähty useammin pelaajavuokrausta ulos) ja oletettavimman (heikko menestys & myynnit) seuratessa valittaa vanhaan malliin että onpa SM-liigan systeemissä nyt vikaa. Systeemissä on toki vikaa, mutta eihän tämä talvinen myyntisirkus ole kenellekään yllätys. Paras tapa äänestää systeemin toimivuudesta on jaloillaan. Itse ainakin tein niin.

Uskon näin, koska jokainen kausikortin omistaja hyväksyy nyky SM-liigassa sen mahdollisuuden ja vaaran, että alennusmyynnit alkavat jos kausi on heikko. Siksi on sinänsä hölmöä valittaa vuodesta toiseen, koska systeemi on tuttu ja nämä uhat ennalta tiedossa. Toki jos kausikortinostajana hyväksyy nämä ongelmat, tietää seuransa ns. riskijoukkueeksi eikä ole yllättyyt tapahtuneesta, mikäs siinä.

Maksava asiakas on yksi tärkeimmistä osista SM-liigan tai minkä tahansa ammattilaissarjan ylläpidossa ja selviämisessä. Toki heillä on oikeus valittaa kun eivät pidä näkemästään, mutten ymmärrä miksi tästä myyntiprosessista ollaan aina niin yllättyneitä ja tyrmistyneitä. Se on minusta hölmöä, koska se on ennalta niin selvää. Toki se, että mitkä seurat ovat myyjien roolissa on ennen kautta epäselvää, mutta kyllähän ennakkoon oli 2-3 muita selvästi heikompaa seuraa ja minusta jos ostaa sellaisen joukkueen kausikortin, hyväksyy riskin että myyntiaika voi koittaa. Loukkaantumisia ja poissaoloja sattuu kaikille paljon, niihin on seuran osattava varatua ja niiden sattuessa tilanteeseen reagoida. Jos se yksinään on selitys heikolle kaudelle, ei liene yllätys miksi seura on ulkona pleijareista ja myy parhaat pelaajat pois.

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti JJO
Odotinkin, koska joku tuohon tarttuu. Viesti oli tarkoituksella provokatiivinen. Kun en ennen viime viikkoa ollut käynyt palstalla pitkään, en tunne keskusteluhistoriaasi joten en tunne kantaasi näihin ennalta mainittuihin asioihin. Ómassa kirjoituksessani en sanonut, että jokainen kausikortin ostaja on hölmö, vaan sellainen (kausikortin ostaja) joka tuntee joukkueensa (ja siten oletettavasti tunnistaa sen heikkoudet ja tuntee sen suljetun sarjan historian jossa on nähty useammin pelaajavuokrausta ulos) ja oletettavimman (heikko menestys & myynnit) seuratessa valittaa vanhaan malliin että onpa SM-liigan systeemissä nyt vikaa. Systeemissä on toki vikaa, mutta eihän tämä talvinen myyntisirkus ole kenellekään yllätys.

Missasit kirjoitukseni pointin, joten kysytään suoraan. Millä perusteella SaiPan kohtalo oli etukäteen helposti ennakoitavissa?
Joukkue oli edellisellä kaudella ollut play off taistelussa mukana vielä helmikuussa. Ja nyt se oli paperilla vahvistunut, joten kuinka helppoa tuo pelaajamyynnin ennakointi loppujen lopuksi olikaan. Toki jokainen suljetussa sarjassa ymmärtää että tuokin vaara on olemassa. Siitä ei kuitenkaan vastineessani ollut kysymys. Vaan siitä että sinä jälkeen päin arvioit SaiPan epäonnistumisen olleen selvä jo ennen kauden alkua. Ei muuten ollut. Tuollainen lausunto on vain pirun helppo heittää jälkikäteen. On meinaan hiukan herkkä aihe arvioida mutu periaatteella joukkuetta, jonka tilannetta tai pelaajien tasoa ei riittävän hyvin tunne. Nimittäin joku meikäläisen kaltainen omiensa puolta pitävä saattaa hyvinkin herkästi tarttua yksittäiseen lauseeseen, joka ei välttämättä ollut edes kirjoituksen pääasia.

JJO

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, San Jose Sharks, HJK
Toki en tunne SaiPaa yhtä hyvin kuin sinä tai muut joukkueen ystävät, muttei kauden allakaan minusta joukkueen nimilista vaikuttanut erityisen vakuuttavalta. Joukkue vaikutti sellaiselta, että muutama loukkaantuminen voi sen kaataa nopeasti ja uusista hankinnoista tiesin (Bluesia iät ja ajat seuranneena) että sekä Myllys että Hirvonen ovat läpi uransa kärsineet loukkaantumisista eikä vanheneminen siihen erityisemmin auta.

Toki he eivät ole SaiPan ainoat (uudet) pelaajat, muttei ollut vaikeaa arvata että jos Myllys on pitkään poissa, tulee kaudesta vaikea. Optimismiin oli varmasti syytä niillä, jotka seuran tunsivat tarkemmin, mutta omalta osaltani muistui vain mieleen viime kauden alun pelaaminen yli taitojen ja sitä seurannut totaalinen hyytyminen playoffien ulkopuolelle (putoaminen omalle tasolle?). Olenko täysin väärässä? Ehkä totuus joukkueen tasosta on jossain siellä välimaastossa, mutta minun silmiini joukkue vaikutti juuri sellaiselta, joka voi kaatua muutaman avainmiehen loukkaantumiseen tai tehottomaan jaksoon ja kausi on siinä.

Toki on helppoa sanoa näin jälkikäteen, olet aivan oikeassa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy