Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 565 048
  • 3 878

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Minusta New Balancet ovat leveydeltään aika keskivertoja, ehkä hieman leveän suuntaan kallistuvat. Voi vaihdella tosin malleittain. Minulla on 890v4-mallin pari (http://newbalance.fi/890v4) jotka sopivat omaan jalkaani oikein hyvin, kun taas ainakin jotkin Adidaksen, Salomonin ja Asicsen mallit ovat olleet liian kapeita. Tuo 890v4 on minusta varsin hyvä, kohtuullisesti vaimennettu asvalttikenkä, jolla voi pohjan profiilin ansiosta juosta keveässä maastossakin.

Asicseista en pidä. Hinta on hirvittävä ja kengät ovat super-vaimennettuja ja ylitukevia traktoreita.

New Balancet meni hankintaan, joten kiitos vaan :) Tämmöiset laitan tulemaan. Vähäinen tuki ei haittaa, kun on pronatoiva askellus. Toivotaan, että ovat hyvät, vaikka ilmeisen vanhaa mallia ovatkin. Hinta on kyllä ihan kiva!

*Linkki runforest.fi sivuille
 

axe

Jäsen
Mää otin jossain vaiheessa tälle vuodelle 1000 lenkkikilometrin tavoitteen. Itse asiassa se tuli tavoitteeksi aika myöhään, kun helmikuussa ei tainnut tulla kilsaakaan lisää ja elokuussakin oltiin vielä selvästi alle viidensadan. Siitä sitten kiristettiin, jätettiin kiekko- ja sählyvuoroja lukuun ottamatta muu liikunta pois ja panokset juoksuun. Lokakuussa iski takapakki, kun jokainen lenkki tuntui raskaalta ja pahalta, mutta tajusin ottaa mukaan lähes kävelyvauhtisia pitkiä lenkkejä ja sain "palauduttua". Vielä tuli joku jalkavammakin, joka haittasi selvästi hölkkää, mutta vedin vähän puoliväkisin ja siitäkin toivuttiin. Nyt ollaan siinä vaiheessa, että tänään, vuoden viimeisenä päivänä, pitäisi saada hölkittyä vielä niin pikkuruinen matka kuin 2,9 kilometriä, niin sitten on tonni. Keli ei tänään suosi, mutta eiköhän sen tuolla pysty vielä liukastelemaan!
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Onko kellään New Balancen kengistä, että kuinka leveälestisiä nämä yleensä ovat? Yhdet olen sovittanut, jotka kylläkin oli maastojuoksuun, olivat turhan kapeat. Uskaltaakohan nuo verkkokaupasta tilata, kun alennuksia tuntuu olevan ja tarvitsen uudet tossut sitten kevääksi.

Totesin, että ostan seuraavaksi neutraalit kengät. Kävi miten kävi :)
Mulla on New Balancen juoksukengät ja jalka, joka ei ihan kapeisiin kenkiin mene. Eli Adidakset ja Niket eivät istu jalkoihini. Sen sijaa NB:n kengistä pidän niin paljon, että ostan varmaan seuraavaksikin sellaiset. Juoksin aiemmin Asicseilla. Talvikengät mulla ovat Mizunot.
 

axe

Jäsen
No ni, käytiin hakemassa tonni täyteen, laitettiin samantien palindromina 1001. Ensi vuonna vähemmän juoksua, enemmän punttisalia. Probleema vaan siinä, että lenkkipolulla on aina ihan helvetin hienoa, kun taas siellä salilla on ihan myrkkyä olla.

Kenkäasiaan mainittakoon, että tämäkin vuosi - kuten noin viisi aiempaakin - Lidlin 19,99 euron lenkkareilla.Taisin kyllä kesällä vaihtaa toiseen pariin, mutta ihan vaan sen takia kun sai niin nätin oranssit. Kerran kokeilin oikeita merkkikenkiä, kestivät varmaan pari kuukautta ja olivat ihan riekaleina. Eikä se juoksukaan sujunut niillä yhtään sen paremmin. Toki siis mää vaan löntystelen enkä oikeasti juokse.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kenkäasiaan mainittakoon, että tämäkin vuosi - kuten noin viisi aiempaakin - Lidlin 19,99 euron lenkkareilla.Taisin kyllä kesällä vaihtaa toiseen pariin, mutta ihan vaan sen takia kun sai niin nätin oranssit. Kerran kokeilin oikeita merkkikenkiä, kestivät varmaan pari kuukautta ja olivat ihan riekaleina. Eikä se juoksukaan sujunut niillä yhtään sen paremmin. Toki siis mää vaan löntystelen enkä oikeasti juokse.
Vedätkö näilläkin keleillä normilenkkareilla? Vai käytätkö jotain hylkeennahkasukkia? Mulla on kyllä pakko olla märille ja kylmille keleille omat kengät. Ja valitettavasti mun jaloilla on aika kallis maku. Lidlin lenkkareita voisi kyllä tuohon hintaan kokeilla ihan piruuttaan. Mutta kahdet jalkavaivat läpikäyneenä ja lähes sananmukaisesti kantapään kautta oppineena tiedän jo, millaisia ominaisuuksia kengilläni pitää olla. Tyhmää uusien kenkien ostossa on kuitenkin se, että jalat voivat kaikesta huolimatta kipeytyä, jos vaihtaa merkkiä/mallia. No, saapahan koirankusetuskengät oppirahojen hinnalla.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
@Leon kannattaa tutustua Sealskinz -sukkiin, joita edellisivulla allekirjoittaneellekin suositeltiin.

Puhelimella en jaksa linkittää, mutta googlella kyllä löytyy tietoa.

Hyvää uuttavuotta vaan palstaveljille. Mitähän ensi vuoden tavoitteeksi? Tänä vuonna sitä ei ollut. Uskaltaisikohan ilmoittaa ittensä puolikkaalle jo..

Hyväksi havaittuja harjoitusohjelmia vaikkapa puolikkaalle kuunnellaan!
 

Saipamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
3200km tuli tänä vuonna kasaan. Ihan ok, ekat puoli vuotta aika lailla telakalla. Tässä olis reilu kuukausi enään endurance24:seen. Tammikuussa vedetään kovat kilsat ja sitten alkaa keventely.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Vuosi sitten aloitin lenkkeilyn, tekemällä päätöksen, että juoksen 365km vuoden aikana. En ole koskaan harrastanut juoksua. Lähes ainoastaan salibandya, jalkapalloa, jääkiekkoa ja kesäisin rullistelua. Tämä ei ole ollut riittävää painonhallintaan ja hyväkuntoisuuteen(1-2 krt viikko), siksi tuo päätös. Aluksi se oli aika vastenmielistä, mutta ajan myötä opin pitämään juoksemisesta. Tai sanotaan niin, että siitä on tullut jopa lempiharrastukseni. Sen aikana on todella mukava kuunnella myös musiikkia ja sehän on täydellistä omaa aikaa. Tavoite meni rikki ja juoksin reilut 500km. En olisi ikinä aiemmin uskonut, että voisin tykätä juoksemisesta. Nyt en usko, että tulen sitä lopettamaan, ellei terveys toisin sano joskus. Tässä on ollut niin mielettömästi hyviä juttuja. Paino tuli alemmas melko nopeasti ja pysyykin, kunhan ei tauot veny. Elämänlaatu on selvästi parantanut. Myös nuo muut harrastukset sujuvat paremmin ja ovat siten myös entistä mukavampaa touhua, kun ei niin helposti puuskuta.

Tälle vuodelle nostetaan tavoite 730 kilometriin ja samalla pyrin juoksemaan tasaisemmin ja tasapainoisemmin ilman venähtäviä taukoja juoksemisesta. Samalla yritän ainakin kerran juosta puolimaratonin kesällä ihan omissa oloissa. Kuulostaa hurjalta nämä tuhannet kilometrit täällä, mutta niitä kohti pikkuhiljaa.

Millaista juoksuasua suosittelisitte? Olen kyllä huomannut, että ei se ihan sama ole, mitä päälle laittaa. Yhdestä asiasta en tingi. Ihoa myötäileviä pitkiä housuja tai lyhyitäkään en päälleni laita, siihen vedetään raja :D(ainakaan näkyväksi osaksi). Lähinnä kai kysyisin, että kannattaako sijoittaa ihan joihinkin kunnon juoksu/sporttialusasuihin? Joillakin tokmannin kalsareilla voi olla toisinaan tuskaa. Jos kengistä puhutaan, niin kohtuu hyvillä Adidaksilla olen juossut, mutta jotenkin tuntuu, että kaipaisin enemmän vaimennusta kantapäälle, joka on toisinaan kipeä. Johtuu osittain myös salibandyn harrastamisesta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Millaista juoksuasua suosittelisitte? Olen kyllä huomannut, että ei se ihan sama ole, mitä päälle laittaa. Yhdestä asiasta en tingi. Ihoa myötäileviä pitkiä housuja tai lyhyitäkään en päälleni laita, siihen vedetään raja :D(ainakaan näkyväksi osaksi). Lähinnä kai kysyisin, että kannattaako sijoittaa ihan joihinkin kunnon juoksu/sporttialusasuihin? Joillakin tokmannin kalsareilla voi olla toisinaan tuskaa. Jos kengistä puhutaan, niin kohtuu hyvillä Adidaksilla olen juossut, mutta jotenkin tuntuu, että kaipaisin enemmän vaimennusta kantapäälle, joka on toisinaan kipeä. Johtuu osittain myös salibandyn harrastamisesta.
Asut sään mukaan. Suomen keleissä pitää olla (mun mielestä) vähintään yksi windstopper-setti (takki+housut+kalsarit), kun tuo tuuli on oikeastaan mun pahin vihollinen. Kuumaa, kylmää ja märkää saa olla, mutta tuuli tappaa innostuksen, jos vaatteet falskaa. Yläosaan teknistä ja alaosaan kunnon kalsarit, eli juoksushortsit. Mä suosin trikoo-mallisia. Jos tuulee, vedän etumuksesta suojatut mallit alimmaiseksi. Päällimmäiseksi juoksutrikoot/windstopperit kesäkelien ulkopuolella. Juoksutakkia tarvitsen vain, jos on märkää. Kylmällä yläosaan tekninen alle, merinovillaa keskelle ja juoksupaita päällimmäiseksi. Talvea varten sain joululahjaksi hiukan paksumman juoksupaidan. Jos on hyvä, ostan lisää. Takki on kuitenkin melko epämukava. Kyllä kolme kerrosta paitaa riittää melko kovaankin pakkaseen. Paitsi jos tuulee. Joko mainitsin, että inhoan tuulta? Päähän lippis, pakkasella juoksupipo, viimaan windstopperina. Windstopper maksaa, mutta on minusta rahan väärtti.

Ekan puolitoista vuotta pidin myös kiinni periaatteesta, että makkarankuorena en juokse. Mutta sitten taivuin trikoisiin, enää en luovu. Ovat kuitenkin ylivoimaisen mukavat päällä.

Ainoa ongelma on kädet. Kävin vaklaamassa alessa hanskoja. Onko jollain suositella pakkaskeleille (n. -4 ja kylmempää) jotain tiettyä? Mulla palelee sormet aika herkästi. Onko murtsikkahanskat hyvät juoksuun? Riittääkö lämpö? On mulla thinsulatet, mutta ne on hiukan kömpelöt, sykemittarin käyttö on hiukan tuskaa. Mutta niillä mennään, kun ei parempaakaan ole. Miedommilla keleillä ihan vaan juoksusormikkaat.

Kukin saa tietysti juosta missä lystää, mutta puuvillaa en voi suositella kenellekään. Mukavuus paranee 100% heti, kun on kunnon materiaalit ihoa vasten.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Leonilla on ihan hyvät ohjeet. Itse tosin laitan ohuen merinovillapaidan alimmaiseksi, ja sitten tarpeen mukaan ohuen tai paksumman teknisen aluspaidan päälle. Merinovillapaita pitää hyvin lämmön märkänäkin, joten se on mielestäni miellyttävin alimmaisena. Kylmemmällä ilmalla voi sitten laittaa vielä liivin juoksutakin päälle. Jaloissa eripaksuisia trikoita tarpeen mukaan. Ja jos Hynynen juoksee trikoilla (on tullut joskus vastaan), niin niiden käyttäminen ei pitäisi olla kenellekään kynnyskysymys. On ne vaan juostessa mukavat.

Hanskoina on tullut käytettyä Niken ohuita juoksuhanskoja, muistaakseni Stadiumista ostetut. Omat kädet hikoavat sen verran, ettei kovin paksuja hanskoja ole mielekestä pitää. Kunnon pakkasilla Haltin vähän paksummat juoksuhanskat, ja sitten kun helvettikin jäätyy, niin ohuet juoksuhanskat alle ja Karhun fleece-startrek -kolmisormihanskat päälle.

Juoksukilometrejä tuli viime vuonna 1044 ja suunnistuskilometrejä 1031, tunneissa mitattuna puolet treeneistä tuli tehtyä juosten tai suunnistamalla. Tänä vuonna varmaankin suunnistuskilometrit vähenee jonkin verran, mutta juoksukilometrejä ja -vauhteja pitäisi jonkin verran nostaa.
 
Täällä kun on varusteista ollut puhetta, niin käydäänpä asia lävitse minunkin osaltani. Kelissä kuin kelissä pärjään kaksilla trikoilla (shortsit ja pitkät), kahdella kerrastolla joista toinen pitää tuulta ja toinen hengittää vapaammin, juoksutakilla, muutamalla teknisellä t-paidalla, tuulipuvulla, puuvillasormikkailla, hiihtohanskoilla ja -pipolla, kaulurilla ja säärystimillä. Trikoita ja juoksutakkia lukuunottamatta kaikille vaatteille voi helposti olla käyttöä juoksun / muun urheilun ulkopuolellakin. Tekstiileistä kallein investointi on nuo kerrastot jotka lähentelee väkisinkin satasta per setti, kaikki muut rätit saa noin 20-30 eurolla kappale kun malttaa katsoa milloin ostaa. Kauluri lastenosastolta ja sormikkaat H&M:sta muutamalla eurolla, säärystimet akkojen vanhojen villaneuleiden hihoista, jne. Kengät ja sukat muuten samat kesät ja talvet, mutta pakkasella katson etten nappaa kotimaisia tarjousmarkettisukkia sisältävästä valikoimastani liian ohutta sukkaa tai sellaista joka jättäisi nilkkaa paljaaksi, ja tietyllä liukkaalla plussakelillä, jotka loppupeleissä ovat aika harvinaisia, saatan ajella kenkien pohjiin muutaman ruuvin nastojen virkaa toimittamaan.

Omat varustevariaatiot:
- Jos lämpimämpää kuin about +8, niin trikooshortsit ja tekninen t-paita.

- Jos lämpötila about +8...-5, niin pitkät kesätrikoot ja ohut juoksutakki jonka alle tekninen t-paita tai tekninen pitkähihainen. Sään mukaan puuvillasormikkaat tai hiihtohanskat, tarvittaessa hiihtopipo.
- Jos pakkasta on -5...-15 astetta, pitkien kesätrikoiden alle tuulta pitävät pitkät kalsarit, sama ohut juoksutakki jonka alle sään ja intensiteetin mukaan jokin aluspaita tai niiden yhdistelmä joukosta tuulta pitävä pitkähihainen, tekninen pitkähihainen, tekninen t-paita. Hiihtohanskat, hiihtopipo ja tarvittaessa kauluri sekä nilkkoihin ja olkavarsiin säärystimiä.
- Jos pakkasta enemmän niin aluspaidan ja juoksutakin väliin voi heittää vielä arkikäytöstä poistetun kulahtaneen puuvillaneuleen ja koko asukokonaisuuden päälle vielä perus kahisevan tuulipuvun, eikä takuulla ole kylmä.

Mittaria en ole jaksanut käyttää enää juuri muuten kuin satunnaisesti sykkeen seurantaan treenin aikana (koska suunnon movescount vaatii windowsin paskaa), mutta tuskin olen kovinkaan väärässä jos heitän että kilsoja kertyi kuluneena vuonna 400 - 500 km. Muu urheilu on vienyt juoksulta tilaa eikä tuo määrä ole ylläpitänyt juoksutekniikkaa ja -vauhtia kuin auttavasti niin ettei nyt sentään ihan kokonaan ole unohtanut miten juostaan. Peruskuntopohjankin kanssa taitaa olla vähän niin ja näin, vaikea sanoa kun on tullut kehitettyä kuntoa diesel-osastolta monipuolisempaan suuntaan. Tänä vuonna haluan huvikseni nostaa sitä juoksuni perustasoa ylöspäin juoksemalla hieman enemmän, sanotaan vaikka luokkaa 750 - 1000 km. Onhan se sitten mielekkäämpää nylkyttääkin pk:ta kun sen pystyy tekemään juoksevammalla askeleella. Numerolapulla tuskin tulee juostua ellei sitten esim. jonkun tutun tukena joku puolikas rennosti. Ajattelin kokeilla myös sellaista uudenvuodenlupausta, että jatkossa yritän tallentaa kaikki tekemiseni mittariin ja ottaa asiaksi seurata myös maksimi-, lepo- ja ortostaattista sykettä.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Leonilla on ihan hyvät ohjeet. Itse tosin laitan ohuen merinovillapaidan alimmaiseksi, ja sitten tarpeen mukaan ohuen tai paksumman teknisen aluspaidan päälle. Merinovillapaita pitää hyvin lämmön märkänäkin, joten se on mielestäni miellyttävin alimmaisena.
No itse asiassa, en ole vielä tänä syksynä/talvena kolmea kerrosta tarvinnut. Joten merino on ollut alimmaisena. Jos kuitenkin laitan kolmannen kerroksen, laitan varmaan sen teknisen paidan alimmaiseksi, kun olen siihen tottunut. Mulla ei ole väliä, onko ihoa vasten tekninen vai merino. Ainakin toistaiseksi tekninen on toiminut ja siirtänyt kosteuden seuraaviin kerroksiin, joten varmaan jatkankin sillä menetelmällä.
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Mittaria en ole jaksanut käyttää enää juuri muuten kuin satunnaisesti sykkeen seurantaan treenin aikana (koska suunnon movescount vaatii windowsin paskaa)
Eikös Movescount-palvelu toimi melko laajalla kirjolla selaimia? Ja jos tarkoitit Moveslinkia, siitä muistaakseni on versio OSX-käyttäjille. Itsekin Windowsia välttelen mahdollisimman pitkälle ja olenkin todennut openambit -nimisen avoimen koodin ohjelman toimivan erinomaisesti Ubuntussa. Ohjelmasta versio 0.3 ja ranteessa Ambit2 S. Uinnissa datasta jää paljonkin puuttumaan, mutta juoksun tiedot openambitin uusin versio siirtää varsin hyvin.
 
Ja jos tarkoitit Moveslinkia, siitä muistaakseni on versio OSX-käyttäjille. Itsekin Windowsia välttelen mahdollisimman pitkälle ja olenkin todennut openambit -nimisen avoimen koodin ohjelman toimivan erinomaisesti Ubuntussa. Ohjelmasta versio 0.3 ja ranteessa Ambit2 S. Uinnissa datasta jää paljonkin puuttumaan, mutta juoksun tiedot openambitin uusin versio siirtää varsin hyvin.
Hyvä täsmennys. Mutta synkkaako Openambit Movescountiin? Sillä Openambitin katselunäkymällä nyt ei mitään tee. Minulla sama kello ja sama Openambitin versio ei synkkaa, Ubuntun versiona 14.04 LTS. Toinen syy mittarin käyttämättömyydelle on ollut hidas satelliittien lukitus, siitä alun viidestä sekunnista jonka pitäisi olla laitteelle leimallista on satelliittien löytäminen pidentynyt ja pidentynyt, nykyisellään saa hölkötellä kilsan tai jopa pari ennen kuin tallennuksen voi aloittaa...

EDIT: Toimii tämä 0.3 sittenkin, kesti vain hetken että movet näkyivät sivustolla. Ja Google sanoi, että satelliittiasiaan voisi auttaa GPS:n nollaus ja 15 minuutin odottelu harjoitustilassa ennen ensimmäisen tallennuksen aloittamista.
 
Viimeksi muokattu:

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Toinen syy mittarin käyttämättömyydelle on ollut hidas satelliittien lukitus, siitä alun viidestä sekunnista jonka pitäisi olla laitteelle leimallista on satelliittien löytäminen pidentynyt ja pidentynyt, nykyisellään saa hölkötellä kilsan tai jopa pari ennen kuin tallennuksen voi aloittaa...
Moveslink synkkaa laitteeseen ajantasaiset satelliittitiedot aina kun kellon tietoja synkkaa, joten jos Moveslinkkiä ei käytä, niin GPS:n lukitseminen kestää varmastikin kauemmin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sählypallon sijaan kannattaa käyttää golf-palloa, jos jalkapohjaa hieroo. Se on tehokkaampaa ja saa kohdistettua tarkemmin. Ja anna kylmähoitoa, jos siltä tuntuu. Mä käärin kylmäkallen ohueen kankaaseen ja laitan sen poikittain jalkapohjan alle. Käytän sitä silloin, kun jalkapohjaa pakottaa.

Lainailen vähän vanhempaa viestiä. Golf-pallo osoittautui hyväksi silloin kun kipu tai jumitus on tietyssä kohdassa jalkapohjaa. Jos jumitus on laajemmalla alueella tai epämääräisempää sellaista, löysin hyvän ja halvan avun Jyskistä parilla eurolla ostamastani kuivauspallosta tms. Kyseessä on siis sellainen muovinen pallo, jossa on pyöreitä nököjä. Muistuttaa ulkoisesti koirien lelua, mutta on kova ja säilyttää muotonsa jalan alla. Tuo pyöristetty piikkimeri antaa ilmeisesti jalalle jotain tyyliin akupunktion, vyöhyketerapian, thaihieronnan, intialaisen fakiirin tyypillisen tiistai-iltapäivän kävelyretken sekä golf-pallohieronnan parhaat puolet. Tai jotain sellaista. Noh, ainakin minun jalkani tykkäsi.
 

turo-urpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Happee
Saa nähdä, jospa se omakin lenkkeilyinnostus nousis huippuunsa pitkän tauon jälkeen.

Juoksin maratonin 2011 syksyllä ja sen jälkeen jostain syystä innostus lenkkeilyyn (ja osittain muuhunkin liikuntaan) lopahti lähes täydellisesti. Olin jossain vaiheessa niin rapakunnossa, että kilometrin juoksemisen jälkeen aloin puuskuttamaan ja painoakin oli kertynyt parhaimmillaan 15 kiloa verratuna maraton aikoihin. Kuntotaso on kohonnut noista pahimmista ajoista, mutta liikkuminen on ollut aika epäsäännöllistä.

Tänään kuitenkin tapahtui jonkin sortin läpimurto. Oon viime viikkoina käynyt pitkästä aikaa sellaisilla kevyillä vajaan puolen tunnin lenkeillä velipojan kanssa. Tänään lähdin itekseni hölkkäilemään, eikä tarkotuksena ollu kovin kummosta lenkkiä juosta. Mutta juoksu kulkikin melkein kuin parhaina päivinä ja matkaa kertyi lopulta n. 16 kilometriä 1,5 tunnissa. On se vaan mukavaa kun juoksu kulkee ja tulee tunne, että jaksais juosta loputtomiin. On noita hetkiä aina silloin tällöin tullut viime vuosinakin, mutta jostain syystä tämän päivän suoritus nosti tunnelman kattoon. Pitää vaan yrittää ottaa itteensä niskasta kiinni ja lähteä useemmin lenkille. Ties vaikka en oliskaan kokenut vielä elämäni kuntoa
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laitetaan se nyt tänne kirjallisena, niin voi myöhemmin lueskella mitä on tullut lupailtua.

Vuoden 2014 lenkkikilometrit jäivät vähemmäksi kuin moneen kalenterivuoteen, säälittävät 1300 kilometriä tuli lenkkitossuja kulutettua ja tuosta pitää nyt taas hilata määrä ylöspäin vaikka sitten väkisin. Esim. vuosina 2011 ja 2012 tuli juostua ensin 2200 ja jälkimmäisenä 2400 kilometriä, eli on tuossa aika perkeleen suuri ero viikottaisissa ja kuukausittaisissa juoksumäärissä keskimäärin verrattuna päättyneeseen vuoteen.

Treeni on kyllä muuten maistunut, mutta turhan usein se mahdollinen lenkki on viimeisen reilun vuoden aikana vaihtunut johonkin muuhun urheilusuoritukseen, ja nyt on taas sellainen olo että käännetään asetelma niin että vaihdetaan ne muut suoritukset useammin lenkkiin.

Töissäkin tuli vuodenvaihteen kunniaksi joku porukkahaaste, jossa firman työntekijöitä ympäri maailman halutaan liikkeelle. Tavoite on jollain esim. 5 hengen porukalla saada kasaan 1000 mailia ts. 1600 kilometriä juoksua vuoden 2015 aikana, ja siitä nyt ensimmäinen ajatus minulla oli se, etten tuohon tarvi mitään porukkaa vaan minimitavoite on saada tuo mainittu 1600 kilometriä kasaan ihan omin voimin. Siitä lähdetään ja toivotaan että oma mittari heilahtaa tuosta yli ja kirkkaasti.

Kisoista tai tapahtumista perinteinen Helsinki City Run lienee vanhaan tapaan automaationa kalenterissa, ja siellä tavoite esim. edellisvuoden 1 h 38 min tienoilla. Kesällä voisi huvikseen käydä Midnight Runilla ja syksyllä Vantaan puolimaratonilla, mutta katsellaan noita sitten myöhemmin ja nyt vaan tossua jalkaan ja liikkeelle vanhaan parin-kolmen vuoden takaiseen malliin.
 

Andrew

Jäsen
Kisoista tai tapahtumista perinteinen Helsinki City Run lienee vanhaan tapaan automaationa kalenterissa, ja siellä tavoite esim. edellisvuoden 1 h 38 min tienoilla. Kesällä voisi huvikseen käydä Midnight Runilla ja syksyllä Vantaan puolimaratonilla, mutta katsellaan noita sitten myöhemmin ja nyt vaan tossua jalkaan ja liikkeelle vanhaan parin-kolmen vuoden takaiseen malliin.

Helsinki City Run ja Helsinki Half Marathon käyvät muuten mielenkiintoista taistelua osallistujista. City Run on 16.toukokuuta ja Helsinki Half Marathon 6.kesäkuuta. Kävin viime vuonna juoksemassa City Runin ja niiden lehti tulee automaattisesti kotiin. Siinä mainostettiin mm. viimeinen mahdollisuus juosta Stadionilla ennen remonttia ja mitali on uusittu. Ihan hienoa, että kilpailu pakottaa järjestäjät panostamaan entistä enemmän tapahtumiin. City Run sai toissa vuonna aika ylimielisen maineen, kun reitti todettiin liian lyhyeksi ja sitä seurasi surkuhupaisa keskustelu kuinka paljon kaarrokset voivat vaikuttaa lopulliseen mittaustulokseen.

Itse olen miettinyt, että suuntaisin keväällä kohti Prahaa, Varsovaa tai Wieniä. Hyvin järjestettyjä kisoja ja jotenkin sitä vieraassa ympäristössä syttyy aina eri tavalla kisassa, kun kaikki on uutta ja mielenkiintoista. Helsingissä on kuitenkin koko ajan se fiilis, että nyt tulee tuo ja tuo kohta, kun on täällä syntynyt ja kasvanut. Samalla sitä on pakko treenata talven synkkinä kuukausina, koska muuten käy huonosti itse kisassa!
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
HHM ei nykymuodossaan voi mitenkään haastaa HCR:ää, kun reitille ja lähtöön ei vaan mahdu niin paljon ryhmää. Erittäin hyvä silti, että HHM tuli tuohon kilpailijaksi (sehän syntyi käytännössä nimenomaan tuon HCR:n matkasekoilun ja ylimielisyyden pohjalta), koska se kuitenkin pakottaa sen suuren puolimaratonkarnevaalinkin edes jonkun tasoisiin järjestelyihin.
 

Fordél

Jäsen
Hyvin järjestettyjä kisoja ja jotenkin sitä vieraassa ympäristössä syttyy aina eri tavalla kisassa, kun kaikki on uutta ja mielenkiintoista. Helsingissä on kuitenkin koko ajan se fiilis, että nyt tulee tuo ja tuo kohta, kun on täällä syntynyt ja kasvanut. Samalla sitä on pakko treenata talven synkkinä kuukausina, koska muuten käy huonosti itse kisassa!

Toisaalta se voi olla vain hyvä asia, että juoksee tutuilla kulmilla. Juoksua on helpompi suunnitella ja päänupin kestää rasitusta, kun tietää koko ajan mitä on tulossa. Tämän on huomannut etenkin maratoneilla, joissa juostaan tuttua lenkkia 2-4 kertaa verrattuna maratoneihin, jotka juostaan vieraalla maaperällä yhtenä lenkkinä. Juoksua on helpompi jaksottaa ja pätkiä osiin, kun tietää koko ajan missä mennään. Toki sitten noin muuten fiilis voi olla parempi, kun pääsee juoksemaan vaikka Wienissä tai muuten vain vieraassa ympäristössä.

HHM ei nykymuodossaan voi mitenkään haastaa HCR:ää, kun reitille ja lähtöön ei vaan mahdu niin paljon ryhmää. Erittäin hyvä silti, että HHM tuli tuohon kilpailijaksi (sehän syntyi käytännössä nimenomaan tuon HCR:n matkasekoilun ja ylimielisyyden pohjalta), koska se kuitenkin pakottaa sen suuren puolimaratonkarnevaalinkin edes jonkun tasoisiin järjestelyihin.

Nykymuodossaan voi kasvaa vielä jonkun verran, mutta noin muuten tarvitsee tottakai viilausta olosuhteisiin ja reittiin. Uskon, että pystyvät kyllä kasvattamaan tapahtuman suosiota ja ensimmäinen versiokin HHM:sta oli jo hyvin lupauksia herättävä. Tykkäsin kovasti siitä nuorekkaasta, energisestä ja positiivisesta meiningistä, jolla tapahtuma järjestettiin.
 

Andrew

Jäsen
Toisaalta se voi olla vain hyvä asia, että juoksee tutuilla kulmilla. Juoksua on helpompi suunnitella ja päänupin kestää rasitusta, kun tietää koko ajan mitä on tulossa. Tämän on huomannut etenkin maratoneilla, joissa juostaan tuttua lenkkia 2-4 kertaa verrattuna maratoneihin, jotka juostaan vieraalla maaperällä yhtenä lenkkinä.

Olet varmasti tässä asiassa oikeassa, mutta nyt oli kysymys puolimaratoneista, ei kokonaisista. Puolimaratoni on kuitenkin juoksuna täysin erilainen, koska vaikka alkaisi puolessa välissä piiputtaa niin jos on vaan treenannut niin kyllä sen toisen puolen jaksaa aina loppuun juosta. Maraton on miljoona kertaa julmempi kisa ja siinä jos alkaa piiputtaa niin ei todellakaan ole itsestään selvää, että selviää maaliin asti.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Tässä olen nyt hetken aikaa harrastanut taas lenkkeilyä varusmiespalveluksen jälkeen, kun on tuo kuntopuoli päässyt lopahtamaan todella heikolle tasolle ja kiloja armeijassa tulikin niinkin paljon kuin 10kg lisää. Toki lihasmassaa tuli jonkun verran, mutta suoraan sanottuna myös sotilaskodin munkit ja pizzat roikkuvat tuossa vyötäröllä rumasti.

Samalla treenaan poliisiammattikorkeakoulun pääsykokeita varten, joten motivaatiotakin pitäisi löytyä(löytyy) treenaamisen suhteen, koska tällä kunnolla ei ole mitään asiaa tulla valituksi kurssille. En vain todellakaan tiedä, että pystynkö enää saavuttamaan vaadittavaa kuntotasoa ennen valintakoetta.

Asiani on ehkä hiukan hölmö, mutta juostessani jalkani, erityisesti reidet hankaavat toisiaan aivan järjettömästi toisiaan joka aiheuttaa ihottumaa molempiin reisiin. Tämä on erittäin kivuliasta jo juoksun aikana, mutta erityisesti tässä illalla nuo hiertymät ovat jopa niin herkkiä, että ei niihin voi edes koskea. Olen yrittänyt rasvata niitä, mutta vielä toistaiseksi heikoin tuloksin. Onko mitään niksiä saada tätä hankausta loppumaan, esimerkiksi muuttaa juoksuasentoa yms? Vai loppuuko se hankaus vain sitten jos joskus saan kiloja alaspäin?

Toinen asiani koskee itse kunnonkohotusprojektiani. Olen tässä nyt muutaman viikon verran käynyt intensiivisesti salilla sekä juoksemassa. Treenini sisältää 3x salitreeniä ja 2x juoksutreeniä viikossa. Juoksutreenin jälkeen teen omalle kunnolle erittäin vaativaa kuntopiiriä pelikorttien avulla. Mutta ongelma on nyt itse juokseminen, kun ei siitä tunnu tulevan yksinkertaisesti yhtään mitään. Sali treenien jälkeen erityisesti jalat ovat niin tukossa jopa useana seuraavana päivänä, että juokseminen tuottaa järkyttävää tuskaa. Tavoitteeni on ylensä juosta todella rauhallista tahtia yleensä fiiliksestä johtuen 7,5 tai 10kilometriä, mutta olen joutunut jättämään leikin kesken jo 5kilometrin tai jopa ennen sitä johtuen siitä, että jalat, mutta myös muut kehon osat osat aivan jäätävän kipeitä. Tiedän, että asia johtuu palautumisesta, mutta onko jollain jotain vinkkejä millä saisin sali, että juoksutreenin edes jollain tasolla siedettävälle, mahdollisesti jopa nautinnolliselle tasolle? Toki kova treenaaminenhan tuottaakin tuskaa, mutta en kyllä muista edes niinä aikoina kun harrastin urheilua ihan tosissaan kokeneeni näin kovia kipuja.

Ehkä vähän typeriä kysymyksiä, mutta amatööri haluaa ihan tosissaan päästä poliisikorkeakouluun sisään ja kunnosta se ei todella jää kiinni.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Asiani on ehkä hiukan hölmö, mutta juostessani jalkani, erityisesti reidet hankaavat toisiaan aivan järjettömästi toisiaan joka aiheuttaa ihottumaa molempiin reisiin. Tämä on erittäin kivuliasta jo juoksun aikana, mutta erityisesti tässä illalla nuo hiertymät ovat jopa niin herkkiä, että ei niihin voi edes koskea. Olen yrittänyt rasvata niitä, mutta vielä toistaiseksi heikoin tuloksin. Onko mitään niksiä saada tätä hankausta loppumaan, esimerkiksi muuttaa juoksuasentoa yms? Vai loppuuko se hankaus vain sitten jos joskus saan kiloja alaspäin?
Hankala tapaus. Jos kyse on rakenteellisesta asiasta, niin keinot ovat vähäiset. Ensimmäisenä tuli mieleen, että voiko kyse olla juoksuasustasi? Ei siis mitään random-kalsareita hankaavilla saumoilla, vaan laadukkaat juoksuhousut jalkaan. Juoksuasentoa muuttamalla saat luultavasti vain jalkavaivat riesaksesi. En suosittele. Askelta voi ja pitääkin kehittää tehokkaammaksi, mutta en usko, että se on tuon riesan aiheuttaja.
 

Haamu

Jäsen
Asiani on ehkä hiukan hölmö, mutta juostessani jalkani, erityisesti reidet hankaavat toisiaan aivan järjettömästi toisiaan joka aiheuttaa ihottumaa molempiin reisiin.

Hanki juoksutrikoot (paras vaihtoehto) tai puolipitkät alushousut (halvat).

Toinen asiani koskee itse kunnonkohotusprojektiani. Olen tässä nyt muutaman viikon verran käynyt intensiivisesti salilla sekä juoksemassa. Treenini sisältää 3x salitreeniä ja 2x juoksutreeniä viikossa. Juoksutreenin jälkeen teen omalle kunnolle erittäin vaativaa kuntopiiriä pelikorttien avulla... Mutta amatööri haluaa ihan tosissaan päästä poliisikorkeakouluun sisään ja kunnosta se ei todella jää kiinni.

Kun katsoo POLAMK:n kuntotestiä niin itse treenaisin juoksussa pääasiassa vetoja (jos juoksupohjaa jo on olemassa), en niinkään hinkkaisi enää peruskestävyyttä. Ja kuntotestiä ajatellen, mikä tuon kuntopiirin tarkoitus on? Olettaen, että salilla keskityt penkin ja leukojen / ylätaljan tulosten kehittämiseen niin kuntopiiri voi haitata turhaan salitreenistä palautumista. Mutta toki mikäli testeihin on vielä kauan aikaan niin kyllähän tuolla nykyiselläkin treenillä alkuun pääsee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös