Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 564 433
  • 3 878

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Juuri tuosta syystä kannattaa suosia mustia juoksusukkia.

Sukkien väri vaihtelee mustasta valkoiseen, välillä on punaista, pinkkiä, turkoosiakin...

Juuri tänään oli onneksi harmaat sukat :) Mustasta sukasta veri ei olisi näkynyt enkä olisi ehkä alkanut tarkastella lattiaa sen kummemmin. Veri voi olla ilkeä poistettava, jos se ehtii jäädä kunnolla kiinni vaaleaan laminaattiin.

Syyllinen kaikkeen tähän on mystisen sukassa hiertäneen "jonkin" aiheuttama lähes sentin mittainen haava varpaan sivussa. Enpä olisi arvannut, että varpaassa olevasta pienestä haavasta voi tulla näin paljon verta.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on nyt tällä viikolla viimeiset kolme lenkkiä ollut täysin poikkeuksellisesti pohkeet aivan kireinä jo lenkin aikana ja myös suorituksen jälkeen.

Olen kyllä tehnyt lenkkien välipäivinä punttien kanssa leikkiessäni mm. ihan tuntuvia sarjoja askelkyykkyjä viime aikoina, mutta ei nuo nyt pohkeissa ole ennenkään sen enempää tuntuneet saati lenkkipolulla itsestään tällä tavalla muistuttanut.

Jotenkin vaan outo tunne, kun yhtäkkiä tällä viikolla sellaisella 5.15-5.25 kilometrivauhdilla jolkotellut hitaat peruslenkit ovat viimeistään jossain vitosen kohdalla tai jopa alusta asti alkaneet tuntua pohkeissa ihan tosissaan. Ei nyt mitään kramppeja, mutta ihan kuin olisi jotain isompaakin pohjetreeniä painanut eli molemmat kintut aivan kireät ja jumissa niin että noiden jalkojen vuoksi ei oikein huvita kovempivauhtista lenkkiä ottaa.

Varmuuden vuoksi on tullut venyteltyä joka ilta, ja magnesiumiakin tulee otettua vaikka siis sellaiselta normikramppaamiselta tämä ei tunnu vaan muuten vaan lihasjumitukselta. Eiköhän se siitä, tänään vaan viimeksi ihmettelin kun tämä tuore ilmiö ja tunne jyskytti joka askeleella jaloissa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on nyt tällä viikolla viimeiset kolme lenkkiä ollut täysin poikkeuksellisesti pohkeet aivan kireinä jo lenkin aikana ja myös suorituksen jälkeen.

Tarkkana tuon kanssa, koska jossain vaiheessa saattavat akillekset alkaa oireilla. Venyttelyn sijaan itse suosin foam-rolleria, joka availee kyllä hyvin muitakin paikkoja, kuten vaikkapa noita reiden ulkosyrjän kalvoja, jotka itselläni ovat jonkinlainen ongelmakohta.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Mulla on nyt tällä viikolla viimeiset kolme lenkkiä ollut täysin poikkeuksellisesti pohkeet aivan kireinä jo lenkin aikana ja myös suorituksen jälkeen.

Sinuna pitäisin 1-2 viikon tauon kaikesta treenaamisesta. Hommaa foam roller ja koita saada jalkoja auki. Laita myös hernepussi pohkeen kohdalle joka ilta ja pidä siinä 15-30 minuuttia. Tauon jälkeen aloitat varovasti, ja jos tuntuu, että vaivat jatkuvat niin yhteys urheilulääkäriin tai fysioterapeutille. Saattaa meinaan koitua isommaksikin ongelmaksi, jos rehkit liikaa nyt ja et hoida pohjettasi kunnolla. Pahimmassa tapauksessa akilles-jänne taikka pohje repeää. Isäni kaverilla oli vastaavanlainen juttu, ja tuloksena pohjelihas repesi, kun ei malttanut olla juoksematta. Sitten hän oli liikuntakiellossa 1,5 kuukautta.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mulla on nyt tällä viikolla viimeiset kolme lenkkiä ollut täysin poikkeuksellisesti pohkeet aivan kireinä jo lenkin aikana ja myös suorituksen jälkeen.
Tuttu vaiva. Mulla on ollut myös tänä talvena pohkeissa enemmän kireyttä kuin yleensä ja välillä oon heräillyt öisin, kun pohkeet kramppaa. Hieroja on todennut kerran, ettei ole näin kireitä pohkeita vielä nähnyt, vaikka käy hieromassa HJK:n futis- ja HIFK:n lätkäjengiä. Venytteleminen ei tunnu auttavan, joskin sitä voisi aktiivisemminkin tehdä. Hieronnassa tuntuu välillä ihan helvetin kipeältä. Viikko sitten kävin ja kuulemma tuntui melkein siltä kuin oikean pohkeen yläosassa olisi ylimääräinen luu. Viime viikko piti ottaa aika iisisti ja tänään uudelleen hierontaan. Tulevana lauantaina pitäisi juosta pidempi kisa, joten pitää toivoa, että saisi edes vähän avattua.

Lauantain kisan jälkeen pitää alkaa muuttaa harjoittelua taas monipuolisempaan suuntaan. Nyt on tullut lähinnä juostua, mutta pyöräily pitää ottaa heti ohjelmaan ja melonta sitten kun jäät lähtee. Tätä menoa maaliskuun lopussa pääsee jo Vantaanjoellekin. Sillä voisi saada vähän tasattua kuormaa ja toisaalta nostettua kokonaismäärää.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitoksia vinkeistä, ilman muuta ajattelinkin pitää nyt jokusen välipäivän lenkkeilystä ja harrastaa jotain muuta.

Melko kireillä pohkeilla sai taas tänään nousta sängystä, mutta eiköhän se siitä ja pitää laittaa vakavaan harkintaan Snaksterin ennenkin mainitsema rolleri näiden vaivojen hoitoon ja ehkäisyyn. Mitään akillesvaivoja ei innosta jalkoihin aiheuttaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko kellään kokemusta kompressiosukista? Kusetusta vai nou?
Jotkut eivät muita käytäkään. Mulla on yhdet, joita käytän talvella pitkillä lenkeillä, kun tuli ostettua alesta. En kyllä osaa sanoa, auttavatko ne vai ei. Lähinnä tuo varren pituus oli ostopäätökseen vaikuttava tekijä. Osta ja kokeile.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Onko kellään kokemusta kompressiosukista? Kusetusta vai nou?

Pidin huuhaana, mutta jouduin muuttamaan mieltäni. Ongelmana on siis kipeät penikat ja välillä aivan lukossa olevat pohkeet. Fiksumpaa olisi toki laittaa treenin jälkeinen lihashuolto kuntoon - tai siitä ainakin omalla kohdalla on kyse - mutta sukat ovat laiskalle venyttelijälle helpompi näennäisratkaisu. Tiedostan, että saatan katua tätä joskus tulevaisuudessa :)
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
On tässä nyt tullut aloiteltua lenkkeilyä hieman viime kuukausina kun tuli muutettua uudelle seudulle ja lopetettua tupakointi. Huomasi ensimmäisellä lenkillä, kuinka jaksoi paljon paremmin ja happi kulki, joten tuli varsinainen into hommaan. Pohdinkin tässä, että onko turvallista juosta millaisia matkoja näin alkuun, kun taustalla on mm.polvessa kulumaongelmaa nuorempana.

Tässä on nyt tullut hölkkäiltyä sellaista 10 km lenkkejä 5½ min/km vauhdilla. Tuntuu, että olisi varaa vetää pidempääkin lenkkiä ja nostaa vauhtia, etenkin kun on päässyt sopivaan pieneen hikeen lenkillä. Lähinnä mietityttää, että jos nyt kolme kertaa viikossa vaikka juoksee tuollaisen lenkin, onko se näin alkuun jopa liikaa ja millaisia lenkkejä kokeneemmat harrastajat tekevät? Nälkä varmasti kasvaa syödessä kuitenkin.

Tulee kuitenkin pelattu sählyä ja lentopalloa kerran viikossa, että on siinä vähäsen kuitenkin muutakin liikuntaa.

Voisi loppukesästä hilpaista menemään sen puolimaratonin. Vielä tässä kuitenkin lähinnä testaillaan kroppaa ja polvia, että miten se tottuu rasitukseen. Tossut ostin hiljattain uudet, koska tulee juostua koko ajan asfaltilla.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä on nyt tullut hölkkäiltyä sellaista 10 km lenkkejä 5½ min/km vauhdilla. Tuntuu, että olisi varaa vetää pidempääkin lenkkiä ja nostaa vauhtia, etenkin kun on päässyt sopivaan pieneen hikeen lenkillä. Lähinnä mietityttää, että jos nyt kolme kertaa viikossa vaikka juoksee tuollaisen lenkin, onko se näin alkuun jopa liikaa ja millaisia lenkkejä kokeneemmat harrastajat tekevät? Nälkä varmasti kasvaa syödessä kuitenkin.

Ei tuossa sporttiselle kaverille varmaankaan liikaa ole, mutta ehkä enemmän voisi ajatella vaihtelua. Eli jos juokset 3 kertaa viikossa ja viikkomäärä on 30 km, niin mä jakaisin sen niin, että olisi yksi tuollainen tunnin turha, yksi selkeästi lyhyempi ja yksi selkeästi pidempi. Lyhyemmän päälle vaikka vähän spurtteja ja kuntopiiriä. Se vois vaikka mennä niin, että lyhyt olis vaan 6 km ja pidempi sitten 14 km.

Mahdollisimman erilaisia lenkkejä erilaisilla vauhdeilla ja alustoilla, niin hyvä tulee.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko Jatkiksen juoksijoilla miten kokemuksia New Balancen kengistä? Pitkään olen Asicseilla juossut ja nyt kokeilin tuossa tätä NB:n 880v3 -mallia ja tuntui kyllä todella hyvältä jalassa. Mutta miten on kestävyyden kanssa? Ainakaan Asicsin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia kestävyydessä, kun taas esim. Niken kengissä tahtoi olla vähän laatuongelmia. Näyttää nuo NB:n kengät olevan järjestään muutaman kympin halvempia kuin vastaavat Asicsit joten näkyykö tämä laadussa?

Onko muita hyviä ehdotuksia uusiksi kengiksi? Tarvitsen neutraalin kengän jossa olisi aika voimakas vaimennus kun polven rustovauriot ei oikein kestä kovia tärähdyksiä. Mielellään niin kevyt kuin tuollainen vaimennettu kenkä vaan voi olla ja malliltaan jämäkkä (en pidä kengistä jotka eivät anna kunnon tukea). Lenkit pääasin asfaltilla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko Jatkiksen juoksijoilla miten kokemuksia New Balancen kengistä? Pitkään olen Asicseilla juossut ja nyt kokeilin tuossa tätä NB:n 880v3 -mallia ja tuntui kyllä todella hyvältä jalassa. Mutta miten on kestävyyden kanssa? Ainakaan Asicsin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia kestävyydessä, kun taas esim. Niken kengissä tahtoi olla vähän laatuongelmia. Näyttää nuo NB:n kengät olevan järjestään muutaman kympin halvempia kuin vastaavat Asicsit joten näkyykö tämä laadussa?

Onko muita hyviä ehdotuksia uusiksi kengiksi? Tarvitsen neutraalin kengän jossa olisi aika voimakas vaimennus kun polven rustovauriot ei oikein kestä kovia tärähdyksiä. Mielellään niin kevyt kuin tuollainen vaimennettu kenkä vaan voi olla ja malliltaan jämäkkä (en pidä kengistä jotka eivät anna kunnon tukea). Lenkit pääasin asfaltilla.
NB:n kengät ovat hyvässä maineessa. Mulle ne ovat hiukan matalat, joten jouduin hylkäämään merkin. Vuosi sitten jouduin hylkäämään jo ostetun parin Asicseja, kun koivet kipeytyivät ikävästi. Palasin Mizunoon, joka on leveäräpyläiselle varteenotettava vaihtoehto, ihan kuin tuo NB:kin. Tarkemmin sanoen malli on Wave Ultima 5. Kiertojäykkä hyvin vaimennettu kenkä neutraalille askeleelle. Tykkään.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Ei tuossa sporttiselle kaverille varmaankaan liikaa ole, mutta ehkä enemmän voisi ajatella vaihtelua. Eli jos juokset 3 kertaa viikossa ja viikkomäärä on 30 km, niin mä jakaisin sen niin, että olisi yksi tuollainen tunnin turha, yksi selkeästi lyhyempi ja yksi selkeästi pidempi. Lyhyemmän päälle vaikka vähän spurtteja ja kuntopiiriä. Se vois vaikka mennä niin, että lyhyt olis vaan 6 km ja pidempi sitten 14 km.

Mahdollisimman erilaisia lenkkejä erilaisilla vauhdeilla ja alustoilla, niin hyvä tulee.

Jep, tuollaista vähän ajattelinkin, että pieni vaihtelu olisi hyvä. Kuitenkin kohtuu kiva treeni tuossa tulee kun aikaa ei niin kamalasti mene. Alustoja kaipailisin vähän erilaisia, tuo asfaltti voi pidemmän päälle olla vähän raju, mutta eiköhän se siitä kuitenkin.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Onko Jatkiksen juoksijoilla miten kokemuksia New Balancen kengistä? Pitkään olen Asicseilla juossut ja nyt kokeilin tuossa tätä NB:n 880v3 -mallia ja tuntui kyllä todella hyvältä jalassa. Mutta miten on kestävyyden kanssa? Ainakaan Asicsin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia kestävyydessä, kun taas esim. Niken kengissä tahtoi olla vähän laatuongelmia. Näyttää nuo NB:n kengät olevan järjestään muutaman kympin halvempia kuin vastaavat Asicsit joten näkyykö tämä laadussa?

Onko muita hyviä ehdotuksia uusiksi kengiksi? Tarvitsen neutraalin kengän jossa olisi aika voimakas vaimennus kun polven rustovauriot ei oikein kestä kovia tärähdyksiä. Mielellään niin kevyt kuin tuollainen vaimennettu kenkä vaan voi olla ja malliltaan jämäkkä (en pidä kengistä jotka eivät anna kunnon tukea). Lenkit pääasin asfaltilla.
Itseltäni löytyy viime vuonna ostetut New Balancet, olisiko 890-mallia jos oikein muistan. Hemmetin hyvät, täytyy sanoa. Asicsen Cumuluksilla olin juossut pitkään ja ostin muistaakseni toissa vuonna niitä uuden parinkin. Lisäksi testasin toisiksi kengiksi Nikeä, mutta jalat kipeytyivät niissä. Niinpä tartuin hyvät suositukset saaneisiin New Balanceihin, enkä kyllä ole katunut. Ovat vaivihkaa nousseet suosikeiksini ohi Asicsien ja luulen, että seuraavatkin kengät tulevat olemaan NB:t.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Onko Jatkiksen juoksijoilla miten kokemuksia New Balancen kengistä? Pitkään olen Asicseilla juossut ja nyt kokeilin tuossa tätä NB:n 880v3 -mallia ja tuntui kyllä todella hyvältä jalassa. Mutta miten on kestävyyden kanssa?

Ostin viime kesäksi New Balancen minimukset, joita käytin ehkä 2/3 lenkeistä ja Asicsien Gel Pulse 4:ää sitten 1/3. Noinkin kevyessä kengässä rakenne pysyi hyvänä ja etenkin sisäkaaren tuki säilytti muotonsa joten mikseivät myös New Balancen tukevammat mallit olisi laadukkaita. Kertoo se yksi kesäkin jo jotain, kun viikossa menee vähintään 50 km.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kiitokset vastanneille, pitänee varmaan käydä hankkimassa nuo NB:t. Vähän houkuttelisi tuo malli 1400 kun se tuntui vieläkin paremmalle jalassa kuin tuo 880, ja oli ihan käsittämättömän kevyt, mutta epäilen että vaimennus ei ihan riitä minulle. Jonkin verran olen Merrellin Bare Acces 2:lla juossut ja ei oikein polvi tahdo kestää sitä leikkiä, joten olen todennut että vaimennusta pitää olla. Kunnolla vaimennetuilla Asicseilla (Pulse 4 tällä hetkellä) noita polvivaivoja ei ole ollut ihan niin paljon kun malttaa vähän himmailla vauhtia ja pitää viikottaisen kilometrimäärät jossakin max. 30 km paikkeilla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
NB:n kengät ovat hyvässä maineessa. Mulle ne ovat hiukan matalat, joten jouduin hylkäämään merkin. Vuosi sitten jouduin hylkäämään jo ostetun parin Asicseja, kun koivet kipeytyivät ikävästi. Palasin Mizunoon, joka on leveäräpyläiselle varteenotettava vaihtoehto, ihan kuin tuo NB:kin. Tarkemmin sanoen malli on Wave Ultima 5. Kiertojäykkä hyvin vaimennettu kenkä neutraalille askeleelle. Tykkään.

Top Sportin myyjä kehui nuot Mizunot ihan rakoille, mutta jäi silloin ajanpuutteen takia kokeilematta. Pitänee käydä vielä noitakin uudelleen testaamassa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Top Sportin myyjä kehui nuot Mizunot ihan rakoille, mutta jäi silloin ajanpuutteen takia kokeilematta. Pitänee käydä vielä noitakin uudelleen testaamassa.
Noita Mizunoita kannattaa kokeilla vertailla. Malleja löytyy vähän joka lähtöön kaikenlaisille mieltymyksille. Mulle tuntuu sopivan parhaiten juuri tuo kombo, että vaimennusta pitää olla, samoin kiertojäykkyyttä. Tuo vaimennuksen merkitys hiukan yllätti tällaisen aloittelijan, kun kuitenkin juoksen päkiäpainotteisesti. Nuo hylkäämäni Asicsit olivat siis semi-minimalistiset popot. Pääasia on, että jalkavaivat katosivat.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Nyt muistan taas, miksi vihaan lenkkeilyä. Aamulla kahdeksan jälkeen pitkästä aikaa tossut jalkaan ja juoksemaan. Pitkä tauko on pahin. Pitää taas tottua, ettei n. 20 minuutin mittaisen lenkin jälkeen ole näin puhki mitä nytkin.

Toki alkaahan se aamu mukavasti, kun voi herätä keväiseen (joskin viileähköön) päivään, tuottaa pari hikipisaraa ja käydä suihkussa. Sitten huilia, samalla tietenkin tiedostaen, että koko muu Suomi menee tänään kouluun ja töihin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helsinki City Run treeni kärsii nyt huomattavasti kun lääkäri sanoi, ettei muutamaan viikkoon pitäisi juosta. Viikko sitten tuli kaaduttua polkupyörällä polvi edellä asfalttiin. Lekuri epäili kierukkavammaa viikko sitten, mutta koska nyt viikon levon jälkeen polvi on huomattavasti parempi, ei polvessa pitäisi olla mitään rikki. Pitäisi olla tyytyväinen ettei polvessa ole mitään vakavampaa, mutta vituttaa toi juoksukielto.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt muistan taas, miksi vihaan lenkkeilyä. Aamulla kahdeksan jälkeen pitkästä aikaa tossut jalkaan ja juoksemaan. Pitkä tauko on pahin. Pitää taas tottua, ettei n. 20 minuutin mittaisen lenkin jälkeen ole näin puhki mitä nytkin.
En tiedä taustojasi tai kuntopohjaasi, mutta kuulostaa siltä, että juokset aivan liian kovalla sykkeellä. Ei lenkin jälkeen kuulu olla puhki, vaikka olisi kuinka pitkä tauko.

Tauosta puheen ollen, hiihtolomalla hankittu sitkeä lentsu tai sen poikanen on vihdoin takana. Tänään kuivan kelin renkaat alle ja baanalle!
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
No niin, olisi aika palata lenkkipoluille viikon tauon jälkeen. Aika ilkeä yskä iski tuossa viime sunnuntaina ja torstaina ja perjantaina alkoi olo kohenemaan ja mahdollisesti sitä nyt uskaltautuisi palata lenkkeilyn ääreen. Juoksen normaalisti suht lyhyitä lenkkejä 45 minuutista tuntiin. Kuinka pitkää lenkkiä sitä uskaltaa nyt sairastelun jälkeen juosta? Ihan täysimittaistako? Vai tuleeko paluu lenkkipoluille silti liian aikaisin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös