Nyt on huhtikuun alusta asti tullut harrastettua ja harjoiteltua tuota juoksua. Yhden puolikkaan kävin kesän päätteeksi huitaisemassa ja aika oli reilusti alle parin tunnin. Olin erittäin tyytyväinen. Aikaisempaa juoksukokemusta omaamattomana jo pelkkä puolikaan suorittaminen toimi tavoitteena ja motivaattorina pitkin kesää. Ainakin meikäläisellä selkeä tavoite on ihan must, että saa itsensä paskimpanakin päivänä revittyä lenkille.
Nyt katseet on jo tulevassa vuodessa, johon meinasin sijoittaa muutamia lyhyempiä juoksutapahtumia päätähtäimenä täyspitkä maraton elokuussa Helsingissä. Ainakin tähän asti juoksukelit ovat suosineet, mutta pikkuhiljaa mieli halajaisi myös juoksun ohella hiihtämään. Se toisi myös monipuolisuutta harjoitteluun, kun se nyt koostuu periaatteessa täysin juoksemisesta (4-5 krt viikossa yht. 50-60km), joista yksi harjoitus on pääsääntöisesti pidempi noin kahden tunnin lenkki.
Kokeneemmat maantien tallaajat ovat kertoneet ettei ensimmäiselle täyspitkälle kannattaisi maaliin pääsyn ja kokemuksen karttamisen lisäksi asettaa sen tarkempia aikatavotteita. Silti sitä alitajuisesti koko aika vähän funtsii, että alle 4 tunnin pitäisi maaliin selviytyä. Onko tästä aikatavoittelusta ensimmäiselle täyspitkälle palstalaisilla minkälainen näkemys ja kokemuksia?
Hyviä juoksuja vaan jengille, kun kelit ainakin täällä Etelä-Suomessa vielä suosivat.
Aikalailla kuin omasta kynästäni. Juoksemisen aloitin melko samoihin aikoihin kanssasi, joskus toukokuun alussa. Pari ekaa kuukautta ehkäpä 2-3 kertaa viikossa, yhteensä 20-25 km. Pikkuhiljaa kesän kuluessa into kasvoi, ja treenikerrat sekä km-määrät sitä mukaa. Asetin puolikkaan tavoitteeksi syksylle. Muutaman testijuoksun perusteella läksin hakemaan aikaa 1:46 (5.00 min/km). Tämä toteutui, kun puolikas kulki 1:43 syyskuussa.
Joskus elokuussa olin maksanut osallistumiseni Vantaan Maratonille lokakuun puoliväliin. Harjoitusten ja puolikkaan ajan perusteella tavoitteeksi tuli 3:45 (5.20 (min/km). Alkumatka kulki tavoitetta kovempaa, mutta vika kymppi oli tosi raskas ja ajaksi tuli 3:53. Aluksi olin jopa hieman pettynyt, mutta onhan tuo jälkikäteen ajatelleen varsin oivallinen aika debyytti-maralle, etenkin kun systemaattista maratonpainotteista harjoittelua oli takana noin 3 kuukautta.
Itse olen sen verran tavoitteellinen, että parhaan motivaation löydän jonkun mitattavan tavoitteen kautta. Toki maaliinpääsy on noissa juoksutapahtumissa aina ensisijainen tavoite, mutta en nyt näe mitään syytä miksei ensikertalainenkin voisi lähteä hakemaan jotain tiettyä aikaa, kunhan se aikatavoite on "edes sinne päin" asetettu, eli kova ja realistinen.
Tuolla treenilläsi voit kyllä sen maratonin juosta ihan hyvin jo keväällä tai alkukesästä, sen verran hyvin keräät kilometrejä koko ajan. Nyt vaan rauhassa pohjia kuntoon ja keväällä sitten tehotreenejä mukaan ja maratonkuntoa viilaamaan. Itseäni motivoi nyt pimeinä ja sateisina iltoina ajatukset kesäkuussa odottavasta Forssan Suvi-illasta, siellä on tarkoitus kirjata tuo täyden matkan tulos ihan toisiin lukemiin!