…Monille kiekkokatsojilla on huomattavia vaikeuksia ymmärtää miksi vaikka keskisormen näyttämisestä voi saada kovemman rangaistuksen kuin päähän kohdistuneesta taklauksesta. Monesti nämä kaverit eivät koskaan ole pelanneet itse jääkiekkoa eivätkä ymmärrä mitä lajin sisällä vaikuttava kunnioitus tarkoittaa ja peilaavat jääkiekon sisäisiä sääntöjä ulkomaailmasta tuttuihin lakeihin ja normeihin...
Kyllä ja ei.
Peli perustuu yhteiseen näkemykseen oikeasta ja väärästä, pelin ja vastustajan kunnioittamiseen. Puhutaan ”Koodista”, jota kuuluu noudattaa ja jonka rikkomisesta seuraa rangaistus. Jos nyt NHL-osion kirjoitushistoriaani katson itse, niin minä olen varmaan niitä ”reliikkejä” joiden mielestä jääkiekon peruspelaamiseen liittyvät periaatteet tulisi pitää voimassa, ja olen nähnyt valtaosan keskustelua herättäneistä kovista taklauksista taklauksen kohteen omana valintana jossa tämä itse on valinnut pelin jonka seurauksena maksanut hinnan omalla loukkaantumisellaan. Puolustan siis aika viimeiseen asti sellaisia asioita kuin kunnioitus peliä kohtaan. Tunnen sen itsekin aina jo hallille mennessä, että olen osa jotakin suurempaa, mikä se roolini sitten sillä kertaa on.
”Koodin” suhteen on kuitenkin sitten aika monenlaista porukkaa puhumassa siitä. On ne, jotka aidosti ymmärtävät ja kunnioittavat. Sitten puolestaan on se porukka jotka hakevat tällä ”koodilla” lähinnä provosoimista ja internetissä sitä sanotaan ”trollaamiseksi”. Jatkoajan NHL-osion oma meemi on ollut pelleilypelit joissa tehdään enemmän kuin 3 maalia pelissä ja näitä pelin jo ratkeamisen jälkeisiä maalejahan ei todellakaan kuuluisi enää laskea tai niitä kuuluisi pikemminkin hävetä. Tai sitten joka ikinen kova taklaus ja siitä käytävä keskustelu -> ”
puhdas taklaus, kaikki ketkä on eri mieltä niin kyllä huomaa ettet oo koskaan pelannut peliä”. Tämä on siksi huvittavaa, että ”Koodi” perustuu kunnioitukselle, mutta samaan aikaan ”Koodilla” perustellaan vaikka esimerkiksi täysin vastustajaa kunnioittamatonta taklausta päähän.
Puolestaan kaukalossa ”Koodin” lainalaisuuksia voi yrittää käyttää hyväksi, sopivalla tavalla sen rikkominen voi antaa edun pelissä. Siihen voi myös perustua kokonainen NHL-ura, Jarkko Ruutu tervehtii virneellä jokaista tämän tekstin lukijaa.
Mitä itse ”Koodiin” tulee, on suurin osa sen sisällöstä ymmärrettävää ja loogista. Se mistä pidän ”Koodissa” on, että tavallisesti siihen liittyvissä tilanteissa huomioidaan mikä oli sitä rikkoneen tai uhmanneen pelaajan tarkoitus. Kun sitä tulkitaan, ymmärretään yleensä suhteuttaa tilanne siihen, kuka teki, missä tilanteessa ja miksi. Siitä olen lainaamani kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että yksittäisen tilanteen irrottaminen asiayhteydestä ja vertaamista toiseen, jopa peliin liittymättömään tapahtumaan, on lähinnä tahatonta tai tahallista väärinymmärtämistä.
Allekirjoitan siis suurimman osan ”Koodista”, mutta kysynkin sinulta nyt
@Jack DiBiase oletko todella sitä mieltä, että tämän kirjoittamattoman sääntömaailman kyseenalaistaminen on lähinnä lajin ulkopuolisten ihmisten piirre? Minä olen ollut lajissa lähes kaikissa rooleissa mukana niin kauan, että uskallan sanoa että juuri tämä kiekon saattaminen vihellyksen jälkeen maaliin on niitä asioita jotka suurin osa E-junnujen valmentajistakaan eivät ymmärrä kovinkaan isoksi rikkeeksi. Näen sen joka kausi jos käyn katsomassa pikkujunnujen peliä, että tuomari ”opettaa” hämmästeleviä pelaajia, kun joku on siirtänyt paitsion jälkeen kiekon maaliin, tuomarin ollessa ainoa luistimet jalassa oleva joka edes huomaa koko asiaa. Asia ”opitaan” sitten isommissa junnuissa.
Toinen asia mikä minun mielestäni on hyvin kyseenalainen juuri ”Koodiin” liittyen liittyy maalin tehneen pelaajan käyttäytymiseen. ”
Et saa tuulettaa maalia muuten kuin toista kättä nostamalla, jos se ei ollut voittomaali tiukassa pelissä” on ihan aidosti monen laji-ihmisen ajatusmalli. Tiedän että aikanaan viereisellä alueella aluevalmentaja ohjeisti alueensa valmentajia kiinnittämään tähän huomiota joukkueissaan, koska ”Koodi”. Mikäs sen tehokkaampi momentumin ulospuhallus, kuin kieltää maalin tuuletus.
Ymmärrän sinänsä, pelin kunnioittamisesta on aina hyvä puhua ja sitä on tärkeää vaalia, mutta kyllä lajin sisälläkin on minun näkemykseni mukaan myös erilaisia mielipiteitä siitä, mikä se ”Koodi” kaukalossa on ja mitä sen pitäisi olla.