Rottailut ja muut häröilyt NHL:ssä

  • 1 281 859
  • 6 093

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Onko NHL tehnyt jo "Because it's the CUP" klipin näistä veskarin kylmäksi ajamisista ja siitä kun vastustajan pelaajia koitetaan hakata klesaksi? Siihen sitten jotain ääniklippejä kun pelaajat koittaa päästä vastustajan ihon alle. Veikkaan että siellä heitetään oikeasti aika rajua ja henkilökohtaista settiä jotka vastaa nyt loukaavuudessaan niitä rasistisia kommenettja joista tipahtaa yleensä pelikielto.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs


Tony DeAngelo tekemässä tonydeangelomaisia juttuja. On se ihme epeli, kykyjä ja potentiaalia olisi vaikka mihin mutta pääkoppa ei vaan tunnu pysyvän kasassa ja näitä tällaisia hölmöilyjä syntyy tuon tuosta kovassa paikassa. 27 tulee jo tänä vuonna mittariin, mutta jotenkin sitä on vähän vaikea uskoa.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Eihän tuossa ole mitään muuta kuin että yritetään päästä vastustajan pääkopan sisälle. Perus rottailua ennen tulevaa seiskapeliä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV


Tony DeAngelo tekemässä tonydeangelomaisia juttuja. On se ihme epeli, kykyjä ja potentiaalia olisi vaikka mihin mutta pääkoppa ei vaan tunnu pysyvän kasassa ja näitä tällaisia hölmöilyjä syntyy tuon tuosta kovassa paikassa. 27 tulee jo tänä vuonna mittariin, mutta jotenkin sitä on vähän vaikea uskoa.

Joo, tuntuu "pojulla" menneen yleisön psyykkaus pahasti ihon alle, sen verran heikkoa ollut tekeminen Gardenissa. Canesin yv ollut murheellista sarjassa, ja viivamies 77 kantaa kyllä ison vastuun tästä, kun Rangers tuonne antaa sen massiivisen tilan.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Eihän tuossa ole mitään muuta kuin että yritetään päästä vastustajan pääkopan sisälle. Perus rottailua ennen tulevaa game seiskaa.
Hah, ehkä jonkun muun fiksumman pelaajan kohdalla voisin jopa hyväksyä tämän selityksen, mutta en DeAngelon. Ei ole eka kerta kun kasetti on hajonnut tuossa hallissa vuosien varrella ja tämän sankarin sankarin kohdalla se realisoituu aina näinä lapsellisina temppuina. Fiksumpi kaveri menisi vastustajan pääkopan sisälle pelaamalla paremmin ja käyttämällä niitä kykyjä joita DeAngeloltakin kyllä löytyy.
 

Kaner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hawks, SaiPa
Eihän tuossa ole mitään muuta kuin että yritetään päästä vastustajan pääkopan sisälle. Perus rottailua ennen tulevaa seiskapeliä.
Eihän tuossa tosiaan mitään muuta kuin viety omalta jengiltä sauma tulla vielä peliin mukaan 4 vs. 3 yv:llä. Harvoin näkee noin tyhmää pelaajaa näissä karkeloissa.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Eihän tuossa tosiaan mitään muuta kuin viety omalta jengiltä sauma tulla vielä peliin mukaan 4 vs. 3 yv:llä. Harvoin näkee noin tyhmää pelaajaa näissä karkeloissa.
No siihen en ottanutkaan kantaa miten viisaasti/tyhmästi se oli toteutettu.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Nämä pari viimeistähän (DeAngelo, Kassian) on ihan "fiksuja" rottailuja. Ei vahingoiteta ketään pätkimällä haarojen väliin, kyykkäämällä taklauksen alla, slewfoottaamalla yms.

Toki se että hommaa omalle joukkueelle jäähyn ei tietenkään ole fiksua, mutta noin niinkuin rottailuina mielestäni hyväksyttäviä temppuja.

Sitä en ole ikinä ymmärtänyt mikä tuossa kiekon maaliin viemisessä vihellyksen jälkeen on niin hermostuttavaa. Lapsellista tehdä se ja lapsellista hermostua siitä.
 

Brejk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, ENCE
Sitä en ole ikinä ymmärtänyt mikä tuossa kiekon maaliin viemisessä vihellyksen jälkeen on niin hermostuttavaa. Lapsellista tehdä se ja lapsellista hermostua siitä.
Se on epäkunnioittavaa. Käytännössä keskarin näyttö vastustajalle ja erityisesti vastustajan maalivahdille. En ainakaan itse salibandymaalivahtina pidä siitä että pallo käydään maaliin lyömässä oli lyöjä sitten oma tai vastustaja. En nyt siitä suutu mitenkään, mutta onhan se ärsyttävää, kun sen joutuu vielä itse sieltä yleensä poimimaan.

Ihan ymmärrettävä reaktio tuo on jääkiekossa kun on fyysinen laji kyseessä ja tunteet käy helposti kuumina.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Se on epäkunnioittavaa. Käytännössä keskarin näyttö vastustajalle ja erityisesti vastustajan maalivahdille. En ainakaan itse salibandymaalivahtina pidä siitä että pallo käydään maaliin lyömässä oli lyöjä sitten oma tai vastustaja. En nyt siitä suutu mitenkään, mutta onhan se ärsyttävää, kun sen joutuu vielä itse sieltä yleensä poimimaan.

Ihan ymmärrettävä reaktio tuo on jääkiekossa kun on fyysinen laji kyseessä ja tunteet käy helposti kuumina.
Tää on just näin! Monille kiekkokatsojilla on huomattavia vaikeuksia ymmärtää miksi vaikka keskisormen näyttämisestä voi saada kovemman rangaistuksen kuin päähän kohdistuneesta taklauksesta. Monesti nämä kaverit eivät koskaan ole pelanneet itse jääkiekkoa eivätkä ymmärrä mitä lajin sisällä vaikuttava kunnioitus tarkoittaa ja peilaavat jääkiekon sisäisiä sääntöjä ulkomaailmasta tuttuihin lakeihin ja normeihin. Se kunnoitus kaukalossa vaikuttaa yli jääkiekon sääntökirjan ja koostuu monista kirjoittamattomista säännöistä, joiden noudattaminen on olennainen osa jääkiekkoa, varsinkin Pohjois-Ameriikassa. "My maximum respect", kuten eräs turkulainen kiekkoveteraani tapaa sanoa.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Tää on just näin! Monille kiekkokatsojilla on huomattavia vaikeuksia ymmärtää miksi vaikka keskisormen näyttämisestä voi saada kovemman rangaistuksen kuin päähän kohdistuneesta taklauksesta. Monesti nämä kaverit eivät koskaan ole pelanneet itse jääkiekkoa eivätkä ymmärrä mitä lajin sisällä vaikuttava kunnioitus tarkoittaa ja peilaavat jääkiekon sisäisiä sääntöjä ulkomaailmasta tuttuihin lakeihin ja normeihin. Se kunnoitus kaukalossa vaikuttaa yli jääkiekon sääntökirjan ja koostuu monista kirjoittamattomista säännöistä, joiden noudattaminen on olennainen osa jääkiekkoa, varsinkin Pohjois-Ameriikassa. "My maximum respect", kuten eräs turkulainen kiekkoveteraani tapaa sanoa.

Minun mielestä epäkunnioittavampaa on kaikki nuo Marchandin, Wilsonin yms päähän taklaukset, munille koputtelut yms.
Ja tiedän siis että tuo maaliin vieminen on vittuilua. Mutta aika lievää. Mutta tietenkin jokainen ottaa asiat erilailla.

Ja oon itse alasarjoissa maalissa. Itse kun välillä näitä tilanteita tulee niin lähden jo hyvissä ajoin pois maalilta. Usein jättävätkin sitten viemättä kiekkoa perille kun ei ole ketään ketä kiusata. Ja mä laitan tuomarit poimimaan nuo kiekot.

Edit. Ajattelen että paras vittuilua/kuittailua takaisin on olla noin lievään reagoimatta. Se alkaa sitä vittuilijaa vituttaa kun kukaan ei välitäkään.
 
Viimeksi muokattu:
…Monille kiekkokatsojilla on huomattavia vaikeuksia ymmärtää miksi vaikka keskisormen näyttämisestä voi saada kovemman rangaistuksen kuin päähän kohdistuneesta taklauksesta. Monesti nämä kaverit eivät koskaan ole pelanneet itse jääkiekkoa eivätkä ymmärrä mitä lajin sisällä vaikuttava kunnioitus tarkoittaa ja peilaavat jääkiekon sisäisiä sääntöjä ulkomaailmasta tuttuihin lakeihin ja normeihin...
Kyllä ja ei.

Peli perustuu yhteiseen näkemykseen oikeasta ja väärästä, pelin ja vastustajan kunnioittamiseen. Puhutaan ”Koodista”, jota kuuluu noudattaa ja jonka rikkomisesta seuraa rangaistus. Jos nyt NHL-osion kirjoitushistoriaani katson itse, niin minä olen varmaan niitä ”reliikkejä” joiden mielestä jääkiekon peruspelaamiseen liittyvät periaatteet tulisi pitää voimassa, ja olen nähnyt valtaosan keskustelua herättäneistä kovista taklauksista taklauksen kohteen omana valintana jossa tämä itse on valinnut pelin jonka seurauksena maksanut hinnan omalla loukkaantumisellaan. Puolustan siis aika viimeiseen asti sellaisia asioita kuin kunnioitus peliä kohtaan. Tunnen sen itsekin aina jo hallille mennessä, että olen osa jotakin suurempaa, mikä se roolini sitten sillä kertaa on.

”Koodin” suhteen on kuitenkin sitten aika monenlaista porukkaa puhumassa siitä. On ne, jotka aidosti ymmärtävät ja kunnioittavat. Sitten puolestaan on se porukka jotka hakevat tällä ”koodilla” lähinnä provosoimista ja internetissä sitä sanotaan ”trollaamiseksi”. Jatkoajan NHL-osion oma meemi on ollut pelleilypelit joissa tehdään enemmän kuin 3 maalia pelissä ja näitä pelin jo ratkeamisen jälkeisiä maalejahan ei todellakaan kuuluisi enää laskea tai niitä kuuluisi pikemminkin hävetä. Tai sitten joka ikinen kova taklaus ja siitä käytävä keskustelu -> ”puhdas taklaus, kaikki ketkä on eri mieltä niin kyllä huomaa ettet oo koskaan pelannut peliä”. Tämä on siksi huvittavaa, että ”Koodi” perustuu kunnioitukselle, mutta samaan aikaan ”Koodilla” perustellaan vaikka esimerkiksi täysin vastustajaa kunnioittamatonta taklausta päähän.

Puolestaan kaukalossa ”Koodin” lainalaisuuksia voi yrittää käyttää hyväksi, sopivalla tavalla sen rikkominen voi antaa edun pelissä. Siihen voi myös perustua kokonainen NHL-ura, Jarkko Ruutu tervehtii virneellä jokaista tämän tekstin lukijaa.

Mitä itse ”Koodiin” tulee, on suurin osa sen sisällöstä ymmärrettävää ja loogista. Se mistä pidän ”Koodissa” on, että tavallisesti siihen liittyvissä tilanteissa huomioidaan mikä oli sitä rikkoneen tai uhmanneen pelaajan tarkoitus. Kun sitä tulkitaan, ymmärretään yleensä suhteuttaa tilanne siihen, kuka teki, missä tilanteessa ja miksi. Siitä olen lainaamani kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että yksittäisen tilanteen irrottaminen asiayhteydestä ja vertaamista toiseen, jopa peliin liittymättömään tapahtumaan, on lähinnä tahatonta tai tahallista väärinymmärtämistä.

Allekirjoitan siis suurimman osan ”Koodista”, mutta kysynkin sinulta nyt @Jack DiBiase oletko todella sitä mieltä, että tämän kirjoittamattoman sääntömaailman kyseenalaistaminen on lähinnä lajin ulkopuolisten ihmisten piirre? Minä olen ollut lajissa lähes kaikissa rooleissa mukana niin kauan, että uskallan sanoa että juuri tämä kiekon saattaminen vihellyksen jälkeen maaliin on niitä asioita jotka suurin osa E-junnujen valmentajistakaan eivät ymmärrä kovinkaan isoksi rikkeeksi. Näen sen joka kausi jos käyn katsomassa pikkujunnujen peliä, että tuomari ”opettaa” hämmästeleviä pelaajia, kun joku on siirtänyt paitsion jälkeen kiekon maaliin, tuomarin ollessa ainoa luistimet jalassa oleva joka edes huomaa koko asiaa. Asia ”opitaan” sitten isommissa junnuissa.

Toinen asia mikä minun mielestäni on hyvin kyseenalainen juuri ”Koodiin” liittyen liittyy maalin tehneen pelaajan käyttäytymiseen. ”Et saa tuulettaa maalia muuten kuin toista kättä nostamalla, jos se ei ollut voittomaali tiukassa pelissä” on ihan aidosti monen laji-ihmisen ajatusmalli. Tiedän että aikanaan viereisellä alueella aluevalmentaja ohjeisti alueensa valmentajia kiinnittämään tähän huomiota joukkueissaan, koska ”Koodi”. Mikäs sen tehokkaampi momentumin ulospuhallus, kuin kieltää maalin tuuletus.

Ymmärrän sinänsä, pelin kunnioittamisesta on aina hyvä puhua ja sitä on tärkeää vaalia, mutta kyllä lajin sisälläkin on minun näkemykseni mukaan myös erilaisia mielipiteitä siitä, mikä se ”Koodi” kaukalossa on ja mitä sen pitäisi olla.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tätä se on kun jatkuvista päähän kohdistuvista taklauksista ei tule koskaan kunnon rangaistuksia. Puhun siis sekä yleisellä että Trouban tasolla. Ensimmäinen eittämättä vaikuttaa jälkimmäiseen, sillä NHL:n kyvyttömyys kitkeä tätä lajin kaikkein vaarallisinta elementtiä antaa Trouban kaltaisille muiden pelaajien terveyttä kunnioittamattomille hirviöille mandaatin tehdä mitä haluaa. Sitten saivarrellaan sivuseikoista, jos pienikin mahdollisuus sellaiseen annetaan, kuten nyt vaikkapa Jarvisin tapauksessa, josta olisi pitänyt todellisuudessa lätkäistä Trouballe se 15-20 peliä banaania.

Ja tarkoitan tuota määrää! Pään alueelle kohdistuvista taklauksista pitäisi antaa aina 10-100 peliä, pahimmissa tapauksissa lopullinen pelikielto. Muuten nämä eivät lopu, vaan jatkavat yleistymistään. Sikailijan oikeus tienata miljoonia jääkiekkokaukalossa on moninkertaisesti vähäisempi, kuin ihmisen oikeus kunnolliseen elämään, jolle yksikin tuollainen pääosuma on todellinen vaaratekijä. Player safetyn ala-arvoisuus oli ainoa syy, miksi lopetin NHL:n seuraamisen pari vuotta sitten. Näköjään ei tarvitse harkita paluuta asiakkaaksi.

Ja vielä, jos Trouba olisi osunut Palatia päähän, kuten yritti, jälkimmäisen pudotuspelit ja mahdollisesti koko ura olisi ollut siinä. Aivan kertakaikkisen sairas teko.
 

Heddy#77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampa Bay Lightning, Manchester United
Olipahan taas niin perus Trouban idioottimainen temppu, kuin vaan olla ja voi. Tuosta pelkästä yrityksestä voisi aivan hyvin lätkäistä sen 5-10 peliä, niin ehkä tuokin kaveri voisi joskus oppia tavoille. Trouba on sellainen nykyajan Karalahti, jolla on joka toisessa taklauksessa kädet liian ylhäällä.
 

Håkanhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
Oksettaa kyllä tämän kaltaiset pelaajat. Eikö voi ottaa vastuuta teoistaan? Tämä on jääkiekkoa, eikä mitään helvetin balettia. Jos Palat ei väistäisi taklausta noin törkeästi, niin Trouban kyynärpää ei nousisi ja tuo olisi ollut puhdas taklaus, kuten Jaakolla yleensäkin. Jos tämän takia kielletään taklaukset, niin Palat saa haistaa pitkän paskan.

Olenko kertonut, että seuraan pelkästää enhooällää(en eurooppahomostelua) ja olen itsekin pelannut jääkiekkoa? Meille jääkiekkoilijoille toisen pelaajan kunnioitus on tärkeää ja siksi luulenkin Palatin maksavan hintaa tuosta tempusta(koodisto,jos et tiedä niin googleta).
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olipahan taas niin perus Trouban idioottimainen temppu, kuin vaan olla ja voi. Tuosta pelkästä yrityksestä voisi aivan hyvin lätkäistä sen 5-10 peliä, niin ehkä tuokin kaveri voisi joskus oppia tavoille. Trouba on sellainen nykyajan Karalahti, jolla on joka toisessa taklauksessa kädet liian ylhäällä.
Helvetin typerä yritys ja onneksi ei osunut, mutta 5-10 peliä? Ei millään kun samaan aikaan pari metriä irti laidasta takaa poikkarilla kovassa vauhdissa selkään tökkäyksestä saa 0-1 peliä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Oksettaa kyllä tämän kaltaiset pelaajat. Eikö voi ottaa vastuuta teoistaan? Tämä on jääkiekkoa, eikä mitään helvetin balettia. Jos Palat ei väistäisi taklausta noin törkeästi, niin Trouban kyynärpää ei nousisi ja tuo olisi ollut puhdas taklaus, kuten Jaakolla yleensäkin. Jos tämän takia kielletään taklaukset, niin Palat saa haistaa pitkän paskan.

Olenko kertonut, että seuraan pelkästää enhooällää(en eurooppahomostelua) ja olen itsekin pelannut jääkiekkoa? Meille jääkiekkoilijoille toisen pelaajan kunnioitus on tärkeää ja siksi luulenkin Palatin maksavan hintaa tuosta tempusta(koodisto,jos et tiedä niin googleta).
Juntein viesti vähään aikaan, "homostelukin" saatiin sisällytettyä. WAU!

Ensinnäkin Trouban tapa taklata taklaamisen ja muiden vahingoittamisen ilosta on aivan täysin turhaa. Hän ei saavuta tuolla mitään muuta, kuin jatkuvasti lisää loukkaantumisia vastustajille. Siis mitään pelillistä etua noista ei juurikaan saa, kuten on nyt jo vuosia todettu ja todistettu.

Nykyinen sääntötulkinta antaa tällaiselle mahdollisuuden ja jopa mandaatin, mutta mitään todellista perustetta olla antamatta näistä pitkiä pelikieltoja ei ole. Trouba ei aiheuta loukkaantumisia - etenkin pään ja niskan alueen loukkaantumisia - vain siksi, että hän on pitkä. Hän nimittäin taklaa tavan takaa ylöspäin jolloin riski kasvaa voimakkaasti.

Mitä tulee tuohon jossitteluun kyynärpäästä, niin silmä käteen. Käsi on irti kropasta ja kohde lukittuna jo pari metriä ennen osumaa, joka jäi luojan kiitos tapahtumatta. Palatin kissamainen refleksi tapahtuu aivan viime hetkellä, kun Trouban kyynärpää on jo tulossa suoraan hänen päätään kohti. Tuossa ei todellakaan ollut kyse mistään muusta kuin turhautuneesta vahingoittamisyrityksestä. Katso freimi freimiltä jos et usko. Ja tuskinhan sinä uskot.

"Koodisto"... Voi luoja!
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Tappara vs Pelicans
  • 1.84
  • 3.85
  • 3.85
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös