Pohdiskelua juurista
Viestin lähetti JHag
Jokainen katsomosta poislähtevä perheenisä-Keijo merkitsee pientä voittoa kiekon kokokansanlajinominaisuuden alasajon tiellä. Ja sillä tiellä ovat voimassa eri säännöt kuin maikkarin sunnuntai-iltapäiväviihteessä. Back to roots on oma toiveeni tälle lajille.
Mielestäni Jhag tällä virkkeellä muotoili sen asian, mistä on kauan aikaa haaveiltu monissa piireissä ja ennen kaikkea lajin ystävien parissa, jotka eivät tule lehtereille asti juuri tämän "kokokansanlajinominaisuuden" - fixaation takia, mitä SM-liigan johto tai sitä isommat instanssit niin hellyydellä vaalivat ja yrittävät ajaa sisään, turhaan. Tuote ei myy, koska tuotteessa on vikaa. Tällä en tarkoita tai osoita mitään seuraa tai yksittäisiä tahoja, vaan itse SM-liigaa ja sen perhetapahtuma-visiointia. On jotenkin koomista, että kun puhutaan aina siitä, että "tuotteen" pitää olla kunnossa, myyvä, katsojia tuova jne., niin oikeasti SM-liigan visionäärit ja sääntönikkarit eivät pysty hahmottamaan mitä tällä hetkellä lajin tosi ystävät todella kaipaavat eli "Back to roots"- tyylistä fyysistä, rymistelevää, tapahtumarikasta jääkiekkoa, jossa tanner tömisee ja laidat ryskyvät. Tällaiselle kiekolle on olemassa ns. sosiaalinen tilaus, ei pelkästään pääkaupunkiseudulla vaan varmasti muuallakin Suomessa.
P.S Sinänsä tässä olisi juuri IFK:lle loistava markkinarako, koska mitä olen monien lajia seuraavien kanssa jutellut täällä pääkaupunkiseudulla, heidän mielestään juuri IFK:n tyyliin ja habitukseen tällainen haiseva,v-mäinen ja äksöniä täynnä oleva "paluu juurille"-jääkiekko sopisi erinomaisesti ja se toisi IFK-fanien lisäksi myös lehtereille sellaisia katsojia, jotka ovat valmiita maksamaan ja halukkaita näkemään juuri tällaista "roots"-kiekkoa , vaikka eivät muuten omaisi mitään syvempiä tunteita itse seuraa ja sen kannattamista kohtaan. Tosin kantona kaskessa on juuri nykyliigan mentaliteetti, tiukka säännöstö rymistelyjen suhteen ja tämä "perhetapahtumavisiointi", ei itse seura ja sen tavoitteet.
edit: kirjoitin tätä , kun palstalla on sillävälin ruodittu Allun tekemisiä, kirjoitteluni ei mitenkään liity siihen vaan on enemmänkin juuri pohdintaa nykyjääkiekosta liigassa ja sen syvemmistä aspekteista.