Roster watch 2003-2004

  • 423 381
  • 2 893

Tormentori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Njuu kyllä minä mieluummin Spanhelin pistäisin pihalle kuin Vopin. Vopi voisi taklata hieman enemmän mutta muuten ole ollut tyytyväinen. Vanhat kunnon puhuttelut ja tuijotukset ovat tulleet takaisin.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti Pärde
Kuule Ck, mene sinä ensin niin mun ei tarvitse.

Jos minä en mene ja sinun tarvitsisi mennä, niin menisitkö?

Viestin lähetti Pärde
Miksi muuten mainitsit minut, et uskalla JHagille tai muille aukoa päätäsi?

No ehkä tuosta minun viestistäni sai sen käsityksen, että arvostelin sinua henkilönä vaikka se ei toki ollut tarkoitus. Tarkoitukseni on käännyttää teidät Spanhelin puolesta puhujat taas kaidalle tielle, koska minusta on alkanut tuntumaan, että täällä muutamat eivät näe metsää puilta.

JHagia olin käännyttämässä Cairnsin osaltaan hänelle ja myös sinulle avaamassa käännytys ketjussa. Tässä ei myöskään ole kysymys siitä ettenkö olisi uskaltanut kritisoida JHagia tai jotain muuta. Se ei ole kuitenkaan minun pohjimmainen tarkoitus täällä. Minun ei pitänyt kritisoida sinuakaan vaan kaikkia Spanhelin puolustelijoita yleensäkin. Sinä nyt vaan satut olemaan yksi Spanhelin suurimmista äänitorvista täällä ja näin tartuin siihen. Pyydän anteeksi jos olen antanut ymmärtää väärin.

Viestin lähetti Pärde
Tekisi melkein mieli haistattaa nyt, mutta sun takias ei kannata ottaa pelikieltoa tai menettää kirjoitusoikeuksia. HVM-jätkä.

Minulle sillä ei ole mitään merkitystä olenko minä tällä palstalla HVM, koska minun tarkoitukseni ei ole tällä palstalla hakea kuuluisuutta CK nimimerkille vaan keskustella HIFK:n asioista.


Viestin lähetti Pärde
Oletko muuten paljonkin käynyt katsomassa pelejä? Vopi pisti eilen pari hyvää niittiä, muuten ollut kokonaisuutena aika pehmeä tällä kaudella. Luulee olevansa tätä nykyä taitopelaaja. Hävettää katsella tuota ja muistaa, että kyse on samasta kaverista joka tuli tänne Ilveksestä pari vuotta sitten.

Olen käynyt ihan tarpeeksi peleissä nähdäkseni sen, että te olette väärässä Spanhelin ja Vopatin suhteen. Jos nyt kuitenkin käy niin, että minä olen väärässä niin lupaan kyllä sitten myös tunnustaa sen. Mitään merkkejä tästä ei kyllä ole nähtävissä. Jos sinua hävettää katsella Vopatia niin minua hävettää varmasti tuplasti katsella Spanhelin toilailuja. Kymmenen prosenttinen Vopat on paljon tärkeämpi IFK:lle kuin sata prosenttinen Spanhel josta ei ole IFK:lle kuin haittaa.


Viestin lähetti Pärde
Peloite Vopi on, vielä toistaiseksi. Saa nähdä vaan kuinka kauan. Lakkaisi leikkimästä calounia ja palaisi entiseen tyyliinsä, minäkin pidin siitä.

Uskon, että Vopat on peloite SM-liigassa niin kauan kuin pelaa täällä. Toivottavasti vielä ainakin pari vuotta.

Viestin lähetti Pärde
edit: En ole nähnyt tilastoja, mutta näppituntumalta sanoisin, että esim. Turre Järvinen taklaa enemmän kuin Vopi.

Ainakin paljon enemmän kuin Spanhel jonka taklaukset voi laskea yhden käden sormilla.

Kyllä minäkin pidän Järvisen Turresta ja yksi syy taas lisää miksi Spanhelista pitäisi päästä eroon. Näin saataisiin Järviselle lisää peliaikaa, koska hän pystyy tekemään samat asiat mitkä Spanhelkin.

Viestin lähetti Pärde
edit2: Enkä muuten nyt äkkisilteen keksi, mistä sait päähäsi idean, että täällä "dissattaisiin" Vopia. Kunhan on vaihdettu mielipiteitä siitä, kenen pitäisi lähteä mahdollisen vahvistuksen tieltä. Ei kai se minun vikani ole, että Vopi on ollut pettymys tänä syksynä ja varsinkin hinta-/laatusuhteeltaan.

En jaksa keräillä sinulle tähän esimerkkejä "dissauksesta", mutta selviä merkkejä siihen on nähtävissä monessakin kirjoituksessa.

Kyllä hän ehkä on ollut pieni pettymys pisteiden valossa, mutta jos miehellä ollut näinkin vaikea syksy kaikkine perhe ongelmineen, niin se on ihan ymmärrettävää. Siihen nähden hän on pelannut erittäinkin hyvin. Ne tapahtumat eivät voi olla vaikuttamatta pelaajaan ja silloin jääkiekko ei todellakaan ole tärkein asia maailmassa. Nyt on ollut nähtävissä jo valoa tunnelin päässä ja pilkahduksia Vopatin oikeasta pelityylistä.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Viestin lähetti Ck

Olen käynyt ihan tarpeeksi peleissä nähdäkseni sen, että te olette väärässä Spanhelin ja Vopatin suhteen. Jos nyt kuitenkin käy niin, että minä olen väärässä niin lupaan kyllä sitten myös tunnustaa sen. Mitään merkkejä tästä ei kyllä ole nähtävissä. Jos sinua hävettää katsella Vopatia niin minua hävettää varmasti tuplasti katsella Spanhelin toilailuja. Kymmenen prosenttinen Vopat on paljon tärkeämpi IFK:lle kuin sata prosenttinen Spanhel josta ei ole IFK:lle kuin haittaa.
--------------------------------
Uskon, että Vopat on peloite SM-liigassa niin kauan kuin pelaa täällä. Toivottavasti vielä ainakin pari vuotta.
--------------------------------
Ainakin paljon enemmän kuin Spanhel jonka taklaukset voi laskea yhden käden sormilla.
--------------------------------
Kyllä minäkin pidän Järvisen Turresta ja yksi syy taas lisää miksi Spanhelista pitäisi päästä eroon. Näin saataisiin Järviselle lisää peliaikaa, koska hän pystyy tekemään samat asiat mitkä Spanhelkin.
---------------------------------
En jaksa keräillä sinulle tähän esimerkkejä "dissauksesta", mutta selviä merkkejä siihen on nähtävissä monessakin kirjoituksessa.
---------------------------------
Kyllä hän ehkä on ollut pieni pettymys pisteiden valossa, mutta jos miehellä ollut näinkin vaikea syksy kaikkine perhe ongelmineen, niin se on ihan ymmärrettävää. Siihen nähden hän on pelannut erittäinkin hyvin. Ne tapahtumat eivät voi olla vaikuttamatta pelaajaan ja silloin jääkiekko ei todellakaan ole tärkein asia maailmassa. Nyt on ollut nähtävissä jo valoa tunnelin päässä ja pilkahduksia Vopatin oikeasta pelityylistä.

Ihan heti alkuun, kyllä minä katsoin sen tyystin omaan itseeni kohdistuvana henkilökohtaisena loukkauksena, että joku minulle tuntematon ihminen tulee arvostelemaan minun faniuttani ja kehoittaa vaihtamaan joukkuetta. Mitä sinä tekisit tässä kohtaa, itselläni keitti yli täysin?

Sitten asiaan. Missä määrin sinä voit sanoa meidän olevan väärässä, se jäi hieman askarruttamaan? Oletko mahdollisesti pätevöityneempi tarkkailijana tai muuten vaan parempi ihminen? Tähän "Spanhelista on vain haittaa" -juttuun minulla on vain yksi, hyvin selkeä vastaus, joka ei jätä tilaa selittelyille: Martin Spanhel pelaa edelleen Helsingin IFK:ssa, kuten on tehnyt elokuusta lähtien.

Vopatin ura on aika hiuskarvan varassa sekin, siihen loppuisi pelotteet ym. Itse tarkoitin lähinnä sitä, mitä voisi käydä jos Vopi luopuu kokonaan loukkaantumisalttiista pelitavastaan. Ei sitä kovin moni kauaa pelkää, jos tietää, että kaveri on pelkkää sanahelinää ilman tekoja. Toistaiseksi kuitenkin pelote on vielä voimissaan ja hyvä niin.

Ehkä Martin Spanhelin ei ole tarkoituskaan taklata? Tai sitten hänen työsarkansa on sellainen, että taklauksia seuraavat tilanteista jälkeenjäämiset eivät tule kuuloonkaan.

Järvisen Turre, vaikka onkin yksi suosikkinuoristani, ei pystyisi hoitamaan Spanhelin ruutua. Ainakaan jatkamalla samalla omaa fyysistä karvauspeliään. Enkä muuten usko, että Turren fysiikkakaan riittäisi tähän. Tämänkin muuten todistaa se seikka, että Martin Spanhel edelleen kiekkoilee Helsingin IFK:ssa.

Nyt kun otit asian puheeksi, niin olen minä tosiaan tainnut tuhertaa muutaman provosoivaksi miellettävän kirjoitelman Vopista, mutta sen takana ei ole niinkään tarkoitus mollata Vopia tyystin vaan toimia eräänlaisena vastavetona Spanhelin niskaansasaamalle paskamäärälle. Eli toisin sanoen minua vituttaa se.

On kaksi tapaa tarkastella pelaajien suorituksia joukkueessa, järki- ja tunnepohja. Monet täällä suhtautuvat kaikkeen tunnepohjalla ("Vopi on kingi, vittu Spanhel on paska ulos se"), toiset totaalisesti järkipohjalla ja toiset osaan tunne- ja osaan järkipohjalla. Itse yritän parhaani mukaan tarkastella pelaajia järkipohjalta, muutama poikkeusta lukuunottamatta (Pärä). Tottakai minäkin tiedän, että Vopilla on ollut vaikeaa ja tunnen sympatiaa häntä kohtaan. Mutta miksemme me yhtä hyvin tunne sympatiaa Martin Spanhelia kohtaan? Hän pelaa vieraassa kaupungissa vieraassa maassa. Erään haastattelun mukaan hän todella viihtyy täällä. Miksi hänen pitäisi pahoittaa mielensä ja lähteä muualle?

Sitten vielä lopuksi kaikille selvennykseksi, minulla ei ole mitään Vopin jäämistä vastaan. Itse asiassa toivonkin, ettei kenenkään tarvitsisi tästä joukkueesta lähteä, vaikka joku tulisikin uutena mukaan. Se nyt vaan on joskus suht mahdotonta ja minä valitsisin Vopin lähtijäksi. Syitä olen jo luetellut jossain yhteydessä. Niin, ja minäkin toivon näkeväni lisää niitä Lukko-pelissä muutaman hetken välähtäneitä otteita. Niissä Vopi on parhaimmillaan.

Minä en todellakaan ole ajokoirakiekon kannattaja, pidän fyysisestä kiekosta yhtä paljon kuin suurin osa muistakin tänne kirjoittavista. Minä kuitenkin tiedostan sen, ettei jok'ikinen pelaaja joukkueessa voi olla yleisöä huudattava pommikone, vaan joukkue tarvitsee palasia muihinkin tarkoituksiin. Martin Spanhel on juuri tällainen osa palapeliä nimeltä HIFK 03-04.
 

toimittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
NoMoneyNoHoney

Kieltämättä meillä on suht ok rosteri mutta alisuorittajia on aivan liikaa: Kim H., Joonas V, Martin S, ja Carlo G. etunenässä. Yhdellä vitjalla ei pitkälle pötkitä kun muut hyökkääjät ovat valitettavan lähellä 'mestis tasoa'.
Puolustus periaatteessa loistava mutta esim. Jerestä saatava enemmän irti. Pitäisi olla suht varma porukka puolustamassa mutta uinahduksia tulee käsittämättömän paljon.

Yksikin HYVÄ kauppa voisi piristää koko jengiä mutta tuleeko sitä koskaan? Epäilen.

Harrastelijla porukalta vaikuttaa vahvasti tällä hetkellä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: NoMoneyNoHoney

Viestin lähetti toimittaja
Yksikin HYVÄ kauppa voisi piristää koko jengiä mutta tuleeko sitä koskaan? Epäilen.
Jukka Seppo on kuulemma jo täydessä valmiudessa. Odottaa enää Penan faksia.

Sitä tässä vähän olen mietiskellyt, että lähtee meiltä sitten Vopat tai Spanhel, molemmat tai ei kumpikaan, joku muu tai ei kukaan, niin mistä se kovan luokan vahvistus tähän hätään on "helpointa" saada?

Onko mahdollinen hankinta todennäköisimmin SM-liigasta, kuten Kake Kauppila vuosi sitten, vai onko NHL:stä kuinka helppoa saada tässä vaiheessa pelaajaa? Tai farmista lähinnä.
Voiko sieltä ylipäätänsä tulla tänne SM-liigan siirtorajaan asti, vai onko NHL:llä omia sopimus/siirtopykäliä esteenä tässä vaiheessa kautta? Lähinnä mietin, olisiko esim. Tommi Santalan tai Eero Somervuoren kaltaisten hyvien farmipelaajien hankkiminen mahdollista aina kevääseen asti. Antti Miettinenkin olisi kuulemma aika hyvä pelaaja... Joo.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Perjantai-illan huumaa:

Täällähän on väännetty oikein kunnolla Vopat vs Spanhel-linjalla. Peace vaan, veljet.

Minä en ole Spanhel-fani. Jos hän lähtisi HIFKistä, uhraisin muisteluun ehkä 5 sekuntia.

Ei se Vopatkaan kuitenkaan maailman ainoa pf ole. Vopat on HIFK:n näköinen pelaaja, mitä se nyt ikinä tarkoittaakaan. Jos saisimme esim. Hannes Hyvösen Vopatin tilalle, menisi taas 5 sekuntia ja kysyisin "ai kuka Vopat".

Vopat on kallispalkkainen pelaaja, joidenkin tietojen mukaan tienaa enemmän kuin Harkins. Spanhelin liksa ei vahvistamattomien tietojen mukaan ole kovin korkea. Se, ettei näitä tietoja ole vahvistettu, ei tarkoita sitä etteivätkö ne olisi totta.

Reaalimaailmassa tarkkaillaan pelaajien hinta/laatu-suhdetta. Täällä fantasiahokin ihmemaailmassa raha on vain numeroita, ei päätöksenteon mittari.

Minusta HIFK:n ongelma ei ole Vopat, eikä Spanhel. Listataan ne vielä kerran:

- meillä ei ole kakkosmaalivahtia
- meillä ei ole kakkosylivoimaa
- häviämme liikaa tärkeitä aloituksia
- 80-luvulla syntyneet kotimaiset hyökkääjät alisuorittavat kuin yhteisellä päätöksellä

Jos edes pari nuorta kotimaista hyökkääjämme olisi voittanut itselleen pelipaikan hyökkäävästä kakkosketjusta, ei täällä tarvitsisi jaella potkuja Spanhelille, eikä Vopatille. He ovat rooli- ei ratkaisupelaajia. Kumpikin on saanut mahdollisuuden nousta syksyn aikana ykkös-kakkosketjuun, mutta hurraa, äijät pelaavat samassa kolmosketjussa tällä hetkellä hra Hirson johdolla.

Mitä seuran johto eli todelliset päättäjät aikovat tehdä rakentaakseen meille toimivan kakkosketjun, jää nähtäväksi.

Odotellaan ihan rauhassa HIFK:n tulevia pelaajakauppoja, vielä on aikaa. Siirtoikkuna umpeutuu 31.1.2004.
 

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ck kirjoitti hyvän analyysin Vopatista ja Spanhelista. Olen täysin samaa mieltä ja uskoisin suurimman osan IFK:n faneistakin allekirjoittavan Ck ansiokkaan kirjoituksen täysin. Tiedän ainoastaan yhden henkilön, joka on henkilökohtaisesti kasvotusten puolustellut Spanhelia. Olen jutellut asiasta aika monen IFK-fanin kanssa Spanhelista ja eipä paljoa kehuja tule keneltäkään. Kyllä kaikkien kommentti on, että pihalle ja mahdollisimman nopeasti. Sen myönnän, ettei Vopatkaan ole pelannut odotusten mukaisesti, mutta hänestä on enemmän hyötyä joukkueelle kuin Spaanielista.

Paras kommentti, jonka olen kuullut Spanielista tuli eräältä liigavalmentajalta (samalla arvioi Vopatia) . Se meni jotenkin näin: 'En ymmärrä miten IFK pitää kyseistä heppua joukkueessa. Meillä ei olisi tuollaiselle kaverille mitään käyttöä. Ei Vopatkaan ole pelannut hyvin, mutta kun pleijarit alkavat, Vopat olisi silloin tarpeellinen pelaaja joukkueelle kuin joukkueelle."
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Viestin lähetti Kempes
Ck Sen myönnän, ettei Vopatkaan ole pelannut odotusten mukaisesti, mutta hänestä on enemmän hyötyä joukkueelle kuin Spaanielista.

Paras kommentti, jonka olen kuullut Spanielista tuli eräältä liigavalmentajalta (samalla arvioi Vopatia) . Se meni jotenkin näin: 'En ymmärrä miten IFK pitää kyseistä heppua joukkueessa. Meillä ei olisi tuollaiselle kaverille mitään käyttöä. Ei Vopatkaan ole pelannut hyvin, mutta kun pleijarit alkavat, Vopat olisi silloin tarpeellinen pelaaja joukkueelle kuin joukkueelle."

Vopatilla on ne pari osa-aluetta, joilla hän on arvokas. Vopat on hyvä aloittaja ja pelote. Kiekollisena pelaajana Vopat on ollut ihan sukka tällä kaudella, pystyy kyllä parempaan kuin tähän saakka, mutta pitää piru vie pystyäkin.

Sinulla on vähän valikoiva muisti Kempes.

Se liigavalmentaja sanoi kun kysyimme mielipidettä HIFK:sta tähän tyyliin: "Niin kauan kuin joku Vopat on ykkös- tai kakkosketjussa, ei HIFK:lla ole mitään mahdollisuuksia mestaruuteen."

Spanhelia hän ei ollut huomannut jäällä ollenkaan, kun oli nähnyt vain muutaman HIFK:n pelin tällä kaudella. : )

Näin se meni.

Minulle Spanhel ja Vopat ovat niin marginaalisia pelaajia, että eivät herätä intohimoja suuntaan tai toiseen.

edit. typo
 
Viimeksi muokattu:

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Johannes
Tarkoitin toista liigavalmentajaa, en sitä, josta sinä kirjoitat. Joten valikoiva muisti ei tässä pidä paikkaansa. Mutta se valmentaja, joka sanoi sinun mainitsemillasi sanoilla on entinen liiga-valmentaja. En ihmettele miksi... (hymiöitä perään...).
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Viestin lähetti Kempes
Johannes
Tarkoitin toista liigavalmentajaa, en sitä, josta sinä kirjoitat. Joten valikoiva muisti ei tässä pidä paikkaansa. Mutta se valmentaja, joka sanoi sinun mainitsemillasi sanoilla on entinen liiga-valmentaja. En ihmettele miksi... (hymiöitä perään...).

Vaikea sanoa onko se meidän yhdessä kuuntelemamme liigavalmentaja kehnompi valmentaja kuin se sinun tarkoittamasi taho.

Taitaa olla tällä toisella "pikkuseuralla" niin paljon enemmän pelimerkkejä käytössä pelaajahankinnoissa, että siellä näyttäisi moni muukin koutsi gurulta. (ja myös hymiöitä pitkä rivi perään).
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Johannes: Viileä meininki ja muistit oikein valmentajan kommentit: "Jos Vopat on 1-2 ketjun tavaraa, sellainen joukkue ei vakavissaan taistele mestaruudesta". Näin siis kaveri, jolla ei ole ambitioita haukkua tai puolustella Vopatia. Lisäksi kyseinen henkilö on kuitenkin ollut palkkaa nauttiva liigavalmentaja, toisin kuin meistä kukaan täällä.

Petrellin tuleminen merkitsee nimenomaan potkua perseeseen alisuorittajien osastolle. Asiaa.

Kovuusaspektissa on tietenkin totta, että Honkanen on pakki. Mutta miten olisi Mikko Kuparinen, joka on pelaa pakkina / laiturina ja oikein käytettynä on kelpo liigagooni?

Ja jos Spanhel lähtisi, minäkin unohtaisin hänet 5 sekunnissa. Samoin unohtuisi Vopat, jos tilalle saataisiin vaikkapa Radek Duda. Joka osaa oikeasti pelatakin.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Ck
Spanhelilta noitakin ominaisuuksia on turha etsiä.
Vaikken sinänsä koe edes tarpeelliseksi vastakkainasettaa Vopatia ja Spanhelia, täytyy antaa tunnustusta Ck:n kirjoitukselle, joka sisälsi mutun lisäksi konkreettisia asioita ja esimerkkejä.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vopat on kerrassaan loistava pelimies. Näillä näkymin IFK:lle aivan korvaamaton.

Asioita joissa Vopat on jengin tai liigan parhaimmistoa:

Kulmaväännöt.
Kuka voittaa Vopatin väännöissä? Ei kukaan koko liigassa. En ole muistaakseni koskaan nähnyt Vopatin hävinneen kulmaväännön.

Aloitukset.
HIFK:n paras aloittaja Häppölän kanssa. Voittaa kovalla prosentilla tärkeitä oman pään aloituksia.

Kiekon suojaaminen.
Vopatilta ei kiekkoa hevillä riistetä. Suojaa kiekkoa loistavasti ja saa sen miltei 100% aina hyökkäysalueelle.

Tappelut.
Vopatia voidaan pitää SM-liigan kovimpana hanskaajana tällä hetkellä. Helenius ainoa potentiaalinen haastaja.

Pelote.
Varmasti SM-liigan paras peloite. Ei IFK:ta vastaan sikailla kun Vopat on messissä.

Ja kyllä Vopat ihan kivasti tehopisteitä on napsinutkin. Yhdellä pelaajalla ei voi Vopatia korvata, kahdella ehkä...
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Pärde
Ehkä Martin Spanhelin ei ole tarkoituskaan taklata? Tai sitten hänen työsarkansa on sellainen, että taklauksia seuraavat tilanteista jälkeenjäämiset eivät tule kuuloonkaan.

Heh, tämä case-Spanieli alkaa saada jo jossain määrin hassuja piirteitä. En voi sanoa muuta, kuin että on mystisin pelaaja jonka olen ikinä nähnyt liigassa. Hänen roolinsa ei ole tehdä maaleja, hänen roolinsa ei ole tehdä pisteitä, hänen tehtävänsä ei ole rakentaa peliä, hänen tehtävänsä ei ole taklata.

Saataisiinko jostain lisää tämmöisiä pelaajia liigaan? Hitsi, kyllä munkin täytyy jo vähitellen itseäni tarjota Aran Hifkiin, sillä kaikkien edellämainittujen ominaisuuksien lisäksi en osaa edes luistella, kiekonkäsittelytaitoa ei ole, enkä pidä tappelemisesta. Ja varsinkin karvaamisessa olen suorastaan paska. Toisin sanoen, olen ihanteellinen roolipelaaja Hifkiin, äkkiä paperi tänne niin vedän nimen alle!
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti lintu
Tappelut.
Vopatia voidaan pitää SM-liigan kovimpana hanskaajana tällä hetkellä.

Tuohonhan et usko edes itse. Vopatista ei ole hanskaamaan siitä yksinkertaisesta syystä, että hän ei voi ottaa iskuja vastaan. Kuten Vopat itse sanoi, hän ei halua hanskata enää eikä ole siitä edes koskaan pitänyt. Osin tuo pitämättömyys varmasti liittyy siihen, että näin on parempi sanoa. Kun on haluja, mutta ei ole enää kykyjä... Vopatilla on ollut mahdollisuus hanskata (ei siis sitoa kuten teki Grönmannille ja Heleniukselle) vaikka kuinka paljon, mutta Vopatin hanskauksia tuskin nähdään jatkossakaan. Ja hanskaus on varmasti osalle IFK-kannattajista ilmiönäkin sen verran outo, joten hanskauksen voi määritellä sellaiseksi, joita näkee NHL-otteluissa ja jollaisen Valtonen & Hana järjestivät.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Viestin lähetti cobol
Vopatilla on ollut mahdollisuus hanskata (ei siis sitoa kuten teki Grönmannille ja Heleniukselle) vaikka kuinka paljon, mutta Vopatin hanskauksia tuskin nähdään jatkossakaan. Ja hanskaus on varmasti osalle IFK-kannattajista ilmiönäkin sen verran outo, joten hanskauksen voi määritellä sellaiseksi, joita näkee NHL-otteluissa ja jollaisen Valtonen & Hana järjestivät.

Juu, Vopat ja Helenius ovat olleet tällä kaudella surkeita halinalleja tappeluosastolla. Samille se on tietysti huonompi juttu, kun osaamista ei ole millään jääkiekon osa-alueella.

Vopat on sentään jonkinlainen jääkiekkoilija, Helenius ei.

Hana muuten väisti kauniisti Vopatin HIFK-SaiPa pelissä tänä syksynä. Taisi tuntua Valtonen kuitenkin helpommalta vastukselta kuin Vopat tosipaikan tullen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Pärde


Mutta miksemme me yhtä hyvin tunne sympatiaa Martin Spanhelia kohtaan? Hän pelaa vieraassa kaupungissa vieraassa maassa. Erään haastattelun mukaan hän todella viihtyy täällä. Miksi hänen pitäisi pahoittaa mielensä ja lähteä muualle?


Nyt alkaa mennä jo vähän liian lapselliseksi keskustelu Spanhelista ja Vopatista....



Nimimerkki Punalippu onko sulla tietoa Penan viimeaikaisista Afrikanmatkoista? Noin niin kuin pelaajahankintojen osalta?
Onko tulossa mitään maata järisyttäviä Kibotek-Tabotek-hankintoja? Vai onko Penalta mullat vähissä kukkaruukusta?


Ja täytyyhän se pakollinen laittaa: Spanhel&Vopat molemmat ulos, laatua sisään.

Kempes&Johannes, kuka se entinen liigavalmentaja oli? Onko etunimi Ilpo ja sukunimen eka kirjain S??

Cobol kyllä se sun stondis, joka tuli siitä kun Jokereiden kotiottelussa tapeltiin eilen illalla, varmasti kesään mennessä laskee...
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Viestin lähetti Kalkun rusakko

Kempes&Johannes, kuka se entinen liigavalmentaja oli? Onko etunimi Ilpo ja sukunimen eka kirjain S??


Ei voi paljastaa tai minä en ainakaan tee sitä.

Hän ei ole koskaan valmentanut HIFKiä.

Sen verran voin sanoa, että tämä entinen liigavalmentaja ei varmasti ole fyysisen pelin vastustaja. Sen näkee hänen joukkueidensa rostereista ilman suurempaa analyysiä aiheesta.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
(siirretty spanhel-ketjusta)

Viestin lähetti rossoblu
Ja ei, tämä ei tarkoita sitä, että Spanhel olisi joukkueen huonoin mies, tai että hän pelaisi odotuksia huonommin. Kysymys on vain siitä, että Spanhelin näkymättömille ominaisuuksille ei ole käyttöä ja ennenkaikkea siitä, että tarvitsemme sen pelintekijän ja maalintekijän.

Jaa, ei kai se noinkaan ole? Kyllä hyvin roolitettu joukkue näyttää mielestäni tällaiselta ykköskentän osalta:

Vopat - Vopat - Vopat
Vopat - Vopat

Vasenlaitavopat on se Vopat, joka voittaa aina kaikki kulmaväännöt. Hyvin hyödyllinen ominaisuus, sillä kulmistahan maalit useimmiten tehdään. Vasenlaitavopat on myös kova taklaamaan.

Keskushyökkääjävopat ottaa kaikki aloitukset. Alivoimassa häntä käytetään pelkkänä aloittajana, sitten hänet vaihdetaan lennosta alivoimavopatiin, joka riistää kiekot, hakkaa ne päätyyn ja vaikeuttaa vastustajan pelintekoa muutenkin. Keskushyökkääjävopat on joukkueen puolustavasentterivopat, mutta ylivoimassa hänestä tulee pelintekijävopat.

Oikealaitavopat on luontainen maalintekijä. Hän menee maalille ja on usein maskina toisten vopatien laukauksille hakaten ribarit sisään. Toinen alue, missä oikealaitavopatin usein näkee kentällä, on karvaajavopatin tontti. Hänet tunnetaan myös roolivopatina.

Vasenpakkivopat on joukkueen poliisi ja suojelija. Toisaalta hänellä ei ole mitään suojeltavaa, sillä joukkueessa pelaa pelkkiä vopateja. Paitsi taitovopat, jota ei ole toistaiseksi saatu vielä kehitettyä kovista yrityksistä huolimatta.

Oikeapakkivopat laukoo siniviivalta ja siivoaa oman maalin edustaa. Hän on myös joukkueen kiekollinenvopat.

Kakkosessa pelaa pari lupaavajunnuvopatia, joista toinen on tuulennopeavopat ja toinen taas voimavopat. Heidän keskellään pelaa jäähdyttelijävopat. Kolmosessa rynnistävät yhäedelleenlupaavajunnuvopatit ja nelosessa meillä on yksi jarruvopat ja yksi pikkusikavopat höystettynä yhdellä wannabevopatilla.

Joukkueen hardcorefanit haluaisivat HIFKiin ehdottomasti ainakin yhden asennevopatin, jolla olisi jättimäinen HIFK-sydän ja joukkueen johto on sitä mieltä, että kaikilla kolmosen vopateilla on asennetta ja iso HIFK-sydän, eikö se riitä? Fanien mielestä joukkueessa on kuitenkin muutama turistivopat ja aivan liikaa surffivopateja. Hyvin epäsuosittu on etenkin nelosen takatukkavopat. Onneksi heilläkin kaikilla on kuitenkin iso HIFK-sydän. Vanhempi fanipolvi muistelee kaiholla väkivaltavopatien kulta-aikaa, joka ei koskaan enää palaa. Väkivaltavopatit tunnettiin erityisesti isosta HIFK-sydämestään. Nykykiekko on mennyt siihen suuntaan, että kaikkien vopatien on ikävä kyllä osattava vähän kaikkea. Niinpä HIFKiinkin on tullut vanhempien fanien harmiksi allroundvopatien aika. Selvä myönnytys valtavirralle, mutta HIFKissä sentään näilläkin on massiivinen HIFK-sydän.

Kaikilla vopateilla on pituutta 194, painoa 102, tsekkipassi, iso HIFK-sydän ja iso tilipussi: He ovat HIFKin näköisiä kavereita. Kaikilla on valitettavasti useita aivotärähdyksiä, joten työn alla on lisäksi maailman ensimmäinen tervevopat. Myös suomenkansalainenvopat on Jääkiekkoliiton toivelistoilla. HIFKin toiveissa on huhujen mukaan hyvähintalaatusuhdevopat, ettei joukkueessa tarvittaisi kalliita pukukoppivopateja, joilla kuitenkin on luojan kiitos iso HIFK-sydän.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Re:

Viestin lähetti JHag
Jaa, ei kai se noinkaan ole? Kyllä hyvin roolitettu joukkue näyttää mielestäni tällaiselta ykköskentän osalta:

Vopat - Vopat - Vopat
Vopat - Vopat


Tämä sun ykköskentällinen on ihan lapsellinen. Siinä ei ole ollenkaan pf-tyylistä hyökkäjää. Minä ainakin antaisin kenkää Vopatille ja palkkaisin joukkueeseen Roman Vopatin, koska hän on maailman ainoa pf-tyylinen hyökkääjä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Re: Re:

Viestin lähetti Johannes
Tämä sun ykköskentällinen on ihan lapsellinen. Siinä ei ole ollenkaan pf-tyylistä hyökkäjää. Minä ainakin antaisin kenkää Vopatille ja palkkaisin joukkueeseen Roman Vopatin, koska hän on maailman ainoa pf-tyylinen hyökkääjä.

Roman Vopatilla ei ole isoa HIFK-sydäntä eikä hän ole HIFKin näköinen kaveri, toisin kuin minun ykköseni laiturivopateilla. Ei mitään mahdollisuuksia meille sellaisilla palkkasoturivopateilla!
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin ja miten olisi Roman Vopatin sijasta Jan Vopat. Hänellä on joku ihovaiva kuulemma mutta mitä se haittaa. Vopat on Vopat.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti kapa76
Niin ja miten olisi Roman Vopatin sijasta Jan Vopat. Hänellä on joku ihovaiva kuulemma mutta mitä se haittaa. Vopat on Vopat.

acnevopat? Suosittelen TPS:ää hänelle
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti Pärde
Sitten asiaan. Missä määrin sinä voit sanoa meidän olevan väärässä, se jäi hieman askarruttamaan? Oletko mahdollisesti pätevöityneempi tarkkailijana tai muuten vaan parempi ihminen? Tähän "Spanhelista on vain haittaa" -juttuun minulla on vain yksi, hyvin selkeä vastaus, joka ei jätä tilaa selittelyille: Martin Spanhel pelaa edelleen Helsingin IFK:ssa, kuten on tehnyt elokuusta lähtien.

Minä voin sanoa sen koska minä tiedän teidän olevan väärässä. Sen näkee kun katsoo Spanhelin peliä edes yhden ottelun tai erän, mutta jos häntä tarkkailee useammassa ottelussa, niin joka kerta tämä käsitys vahvistuu. Tarkkailijana en usko olevani yhtään sen pätevämpi kuin tekään. Myöskään en usko olevani ainakaan parempi ihminen kuin sinä tai kukaan muukaan Spanhelin kannattaja, koska se ei kuulu minun luonteeseeni ajatella olevansa parempi kuin joku toinen. Mitä tulee siihen että Spanhel pelaa IFK:ssa, niin minä toivon ettei pelaisi.

Viestin lähetti Pärde
Vopatin ura on aika hiuskarvan varassa sekin, siihen loppuisi pelotteet ym. Itse tarkoitin lähinnä sitä, mitä voisi käydä jos Vopi luopuu kokonaan loukkaantumisalttiista pelitavastaan. Ei sitä kovin moni kauaa pelkää, jos tietää, että kaveri on pelkkää sanahelinää ilman tekoja. Toistaiseksi kuitenkin pelote on vielä voimissaan ja hyvä niin.

En usko että Vopat ikinä tulee luopumaan pelityylistään, koska silloin hänen hommansa jäkiekkoilijana loppuvat siihen. Uskonkin, että niin kauan kuin Vopat pelaa, hän myös pelaa niin kuin Vopatin kuuluukin.

Viestin lähetti Pärde
Ehkä Martin Spanhelin ei ole tarkoituskaan taklata? Tai sitten hänen työsarkansa on sellainen, että taklauksia seuraavat tilanteista jälkeenjäämiset eivät tule kuuloonkaan.

Minun mielestä jokaisen IFK:ssa pelaavan pelaajan kuuluu taklata tai edes yrittää taklata silloin tällöin. Spanhel sen sijaan väistelee kaikkea kontaktia ja joka kerta kun joku häntä taklaa, niin hän keräilee kamojansa jäänpinnassa.

Viestin lähetti Pärde
Järvisen Turre, vaikka onkin yksi suosikkinuoristani, ei pystyisi hoitamaan Spanhelin ruutua. Ainakaan jatkamalla samalla omaa fyysistä karvauspeliään. Enkä muuten usko, että Turren fysiikkakaan riittäisi tähän. Tämänkin muuten todistaa se seikka, että Martin Spanhel edelleen kiekkoilee Helsingin IFK:ssa.

Järvinen tai kuka tahansa muukin pystyy hoitamaan Spanhelin hommat, koska siihen ei mitään ihmeempiä tarvita. Itse en ole edes varma josko Spanhelilla edes on mitään erityistä osaamisaluetta. Ihan tavalliselta sunnuntailuistelijalta hän minusta vaikuttaa ja tuommoisia pelaajia löytyy esimerkiksi Mestiksestä pilvin pimein.

Muutamat Spanhelin puolustelijat hehkuttivat hänen hyvää puolustuspeliään aiemmin kaudella ja tukeutuivat hänen hyvään tehopörssiinsä kun hänellä oli +6. Nyt tuokin tilasto näyttää pyöreätä nollaa.

Martin Spanhel pelaa HIFK:ssä sen takia koska Pentti "The Pena" Matikainen ei osaa scoutata pelaajia kesken kauden.

Viestin lähetti Pärde
Nyt kun otit asian puheeksi, niin olen minä tosiaan tainnut tuhertaa muutaman provosoivaksi miellettävän kirjoitelman Vopista, mutta sen takana ei ole niinkään tarkoitus mollata Vopia tyystin vaan toimia eräänlaisena vastavetona Spanhelin niskaansasaamalle paskamäärälle. Eli toisin sanoen minua vituttaa se.

Nähtävästi Spanhelin niskaan ei ole kaadettu vielä tarpeeksi paskaa, koska jotkut näyttävät häntä vieläkin puolustavan. Huomaan kyllä että olet ottanut Spanhelista itsellesi projektin, mutta jos pelaajalla ei ole mitään annettavaa joukkueelle, niin eikö hänestä pitäisi päästä eroon?

Viestin lähetti Pärde
On kaksi tapaa tarkastella pelaajien suorituksia joukkueessa, järki- ja tunnepohja. Monet täällä suhtautuvat kaikkeen tunnepohjalla ("Vopi on kingi, vittu Spanhel on paska ulos se"), toiset totaalisesti järkipohjalla ja toiset osaan tunne- ja osaan järkipohjalla. Itse yritän parhaani mukaan tarkastella pelaajia järkipohjalta, muutama poikkeusta lukuunottamatta (Pärä). Tottakai minäkin tiedän, että Vopilla on ollut vaikeaa ja tunnen sympatiaa häntä kohtaan. Mutta miksemme me yhtä hyvin tunne sympatiaa Martin Spanhelia kohtaan? Hän pelaa vieraassa kaupungissa vieraassa maassa. Erään haastattelun mukaan hän todella viihtyy täällä. Miksi hänen pitäisi pahoittaa mielensä ja lähteä muualle?

Aika outoa, että samassa kappaleessa kerrot kuinka tarkastelet pelaajia järkipohjalta, mutta kuitenkin yrität vedota tunteisiin Spanhelin sympaattisuudesta. Spanhelin pitäisi pahoitta sen takia mielensä ja lähteä joukkueesta, koska ei ole tarpeeksi hyvä pelaaja. Maailma on täynnä sympaattisia ihmisiä, mutta kaikki heistä ei ole hyviä kiekkoilijoita.

Vopi ei ole mikään maailman paras pistenikkari, mutta omassa duunissaan tällä hetkellä paras Suomessa. Yksikään pelaaja Suomessa pelaavista pelaajista ei pystyisi tällä hetkellä täyttämään Vopatin tonttia yksinään. Minulle ei myöskään tule yhtään pelaajaa mieleen vapailta markkinoilta joka pystyisi yksin hänen tonttinsa hoitamaan. Vopat on minusta edelleenkin aika täydellinen paketti ja kunhan pääsee vielä kevättä kohti vauhtiin, niin uskon meistä jokaisen olevan iloinen ettei häntä päästetty pois joukkueesta.

Tuossa mitä kirjoitit sulkuihin Vopatista ja Spanhelista, on suurin piirtein se mitä heistä ajattelen. Minä ajattelen kuitenkin myös järjellä ja jos esimerkiksi Vopat alkaisi pelaamaan samanlaista pelaajien väistelypeliä kuin Spanhel, niin olisin valmis päästämään hänet palveluksistaan ilman mitään tunnekuohuja.

Viestin lähetti Pärde
Sitten vielä lopuksi kaikille selvennykseksi, minulla ei ole mitään Vopin jäämistä vastaan. Itse asiassa toivonkin, ettei kenenkään tarvitsisi tästä joukkueesta lähteä, vaikka joku tulisikin uutena mukaan. Se nyt vaan on joskus suht mahdotonta ja minä valitsisin Vopin lähtijäksi. Syitä olen jo luetellut jossain yhteydessä. Niin, ja minäkin toivon näkeväni lisää niitä Lukko-pelissä muutaman hetken välähtäneitä otteita. Niissä Vopi on parhaimmillaan.

Minä taas olisin valmis pääsemään eroon Spanhelista samantien vaikkei ketään korvaajaakaan tulisi. Minua kuvottaa Spanhelin pelityyli jossa ei ole mitään, edes kaukaisesti fyysistä muistuttavaa. Jopa syvästi inhoamani Kiprusoff on fyysisempi kuin Spanhel. Hän ei ainakaan kaadu joka töytäisystä tai väistele taklauksia (ainakaan niin usein).

Viestin lähetti Pärde
Minä en todellakaan ole ajokoirakiekon kannattaja, pidän fyysisestä kiekosta yhtä paljon kuin suurin osa muistakin tänne kirjoittavista. Minä kuitenkin tiedostan sen, ettei jok'ikinen pelaaja joukkueessa voi olla yleisöä huudattava pommikone, vaan joukkue tarvitsee palasia muihinkin tarkoituksiin. Martin Spanhel on juuri tällainen osa palapeliä nimeltä HIFK 03-04.

On hyvinkin mahdollista, että pidät fyysisestä pelistä, mutta siksi juuri ihmettelenkin miksi puolustelet Spanhelia.

Miksi jokainen pelaaja ei voisi olla yleisöä huudattava pommikone? Minun mielestä jokaisen pelaajan pitäisi ainakin pyrkiä tähän. Voin antaa anteeksi jos pelaaja ei ole fyysinen jos hänellä on sellaisia avuja millä joukkuetta autetaan tekemään pisteitä. Spanhelilla ei tällaisia ominaisuuksia ole. Sensijaan Spanhel on kunnostutunut antifyysisellä pelityylillään.

Minusta Martin Spanhel on ylimääräinen pala tässä palapelissä nimeltä HIFK 03-04.

Edit: Tänään Ilvestä vastaan tämä meidän huippuvahvistus Martin Spanhel aloittaa vaihtopenkillä. Onneksi hänet saatiin halvalla.
 
Viimeksi muokattu:

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Viestin lähetti Kalkun rusakko
Nyt alkaa mennä jo vähän liian lapselliseksi keskustelu Spanhelista ja Vopatista....

Viestin lähetti Ck

Aika outoa, että samassa kappaleessa kerrot kuinka tarkastelet pelaajia järkipohjalta, mutta kuitenkin yrität vedota tunteisiin Spanhelin sympaattisuudesta. Spanhelin pitäisi pahoitta sen takia mielensä ja lähteä joukkueesta, koska ei ole tarpeeksi hyvä pelaaja. Maailma on täynnä sympaattisia ihmisiä, mutta kaikki heistä ei ole hyviä kiekkoilijoita.

Tästä on nyt pakko sanoa, että ettekö te hyvät kanssakirjoittajat ymmärrä sarkasmia. Enhän minä missään kohtaa sanonut, että itse puolustaisin Spanhelin jäämistä näillä argumenteilla, sanoin vain, että noinkin sen voisi tehdä. Jos haluaa tunteilla. Kuten sanoin, moni suhtautuu Vopiin sympaattisesti tunteella "meidän Vopina" ja Spanhelin poistoa perustellaa statistiikoin. Koomista sekin.

Viestin lähetti Ck

En usko että Vopat ikinä tulee luopumaan pelityylistään, koska silloin hänen hommansa jäkiekkoilijana loppuvat siihen. Uskonkin, että niin kauan kuin Vopat pelaa, hän myös pelaa niin kuin Vopatin kuuluukin.
-----------------------------
Järvinen tai kuka tahansa muukin pystyy hoitamaan Spanhelin hommat, koska siihen ei mitään ihmeempiä tarvita. Itse en ole edes varma josko Spanhelilla edes on mitään erityistä osaamisaluetta. Ihan tavalliselta sunnuntailuistelijalta hän minusta vaikuttaa ja tuommoisia pelaajia löytyy esimerkiksi Mestiksestä pilvin pimein.
-----------------------------
Martin Spanhel pelaa HIFK:ssä sen takia koska Pentti "The Pena" Matikainen ei osaa scoutata pelaajia kesken kauden.
-----------------------------
Nähtävästi Spanhelin niskaan ei ole kaadettu vielä tarpeeksi paskaa, koska jotkut näyttävät häntä vieläkin puolustavan.
-----------------------------
On hyvinkin mahdollista, että pidät fyysisestä pelistä, mutta siksi juuri ihmettelenkin miksi puolustelet Spanhelia.

Minä taas uskon, että on jo pääosin luopunut. Toivottavasti olen tässä väärässä.

Nyt on minun vuoroni sanoa, että sinä olet väärässä. Lähimmäksi Spanhelin roolia nostaisin nyky-IFK:ssa Fagun ja Vilin, eikä kummallakaan heistä riitä ole tarvittavaa kuntopohjaa ja pelikuria moiseen työhön. Mitä Turo Järviseen tulee, samat tunnot ja lisäisin vielä, että Turre on pelaajana tyystin eri tyylinen ja hoitaa nykyisen hommansa ihan mallikkaasti.

Penaan en luottaisi minäkään paljoa, mutta tällä kaudella pelaajahankinnoissa on mukana mm. Hannu Aravirta ja häneen minä luotan tässä(kin) kohdin totaalisesti. Siksi uskallan väittää, että jos Spanhelista ei olisi hyötyä, olisi hän jo poissa. Kyllä joukkueenjohto tiedostaa samat puutteet kuin täälläkin on nostettu esiin.

Minun kantani Spanhelista ei todellakaan riipu siitä, kuinka paljon paskaa hänen niskaansa kaadetaan.

Minä puolustan Spanhelia, koska katson hänestä olevan hyötyä joukkueelle näkemäni perusteella. Kyse ei todellakaan ole mistään projektista. Olettaen, että tarkoitat tällä "projektilla" Carlosin Nikke-ihailua ja Cairnsin Kimi-hypetystä.

edit: Lisätty kirjain ja lause.

edit2: Katkoviivat.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös