Copypaste Jatkoajan raportista Saipa-HIFK -matsista:
Johtomaali oli hienoa loppuun asti taistelua koko ketjulta Vopat-Hirschovits-Spanhel.
Ja statsit tuosta maalista kertovat 2-3 Hirsovitch (Spanhel, Vopat).
Jaa-a, siellä on Vopatille tullut taas helppo kakkossyöttö :)
Juoskaa mutkia ja hävetkää pää pensaassa kaikki, jotka alatte nyt mestaroida pisteiden laatua, kun määrässä tulikin nekkuun = Spanhel sittenkin Vopatia edellä ja pisteka on sama. Oletteko todella istuneet matseissa ja laittaneet ylös jokaisen maalin synnyn, ynnä analysoineet, tulivatko syötöt ansiosta? Ja ovatko näkemyksenne niin kovat, että voitte suoralta kädeltä sanoa, että toi kakkossyötön antaminen tossa tilanteessa oli kyllä ihan helppo nakki. Newsflash: Jääkiekko on joukkuepeli, kentälliset pelaavat, ei viisi yksilöä. Monesta tilanteesta jää itse asiassa duunariosastolle asiallisesta blokki- tai maskipelistä (Spanhel ei mene maskiin, mutta on loistava blokkaaja. Katsokaa niin näette.) oikeasti henkisesti ainakin kuuluva piste antamatta, koska asia ei realisoidu syötön muodossa. Tämä koskee Valtosta, Spanhelia, Vopatia ja aika paljon jopa Häppölää, jonka pisteet ovat alakanttiin hyökkäyspään kokonaishyötyyn nähden. Toki Häppölän umpipaskat puolustuspään aloitukset pudottavat hänen kokonaiskuvaansa. Jos hän olisi Toni Sihvosen veroinen aloittaja, hän olisi itse asiassa kuin kopio Toni Sihvosesta.
Mutta asiaan; NHL:ssä tämä epäkohta on huomattu ja syöttöpiste voidaan jakaa myös kiekkoon koskemattomalle pelaajalle sillä perusteella, että hän on "olennaisesti vaikuttanut maalin syntyyn". Eräs esimerkki tästä oli Lemieux´n hyytävä kiekon päästäminen längistään SLC:ssä. Siitä seurasi onetimer (en muista kuka, Kariya?) ja maali, josta syöttö Lemieux´lle.
SM-liigassa näin ei käsittääkseni tehdä. Mutta on suurta urpoutta ja debiliteettiä (terveiset Cairnsille :) ) yhdistyneenä vavahduttavaan pelisilmättömyyteen ruveta jakamaan pelaajien saamia pisteitä "oikeisiin" ja "vääriin", "tärkeisiin" ja "yhdentekeviin". Ziisuus...Newsflash2: Jokainen piste on tuonut joukkueellemme maalin ja jääkiekko on maalintekopeli, jossa enemmän maaleja tehnyt joukkue voittaa. Ja tärkeintähän tässä on kai joukkueen menestys? Vai haluavatko armoitetut fanit ryhtyä laskemaan liigasijoituksia itse asiassa pelaajien pisteiden mukaan; laskea sieltä ensin hyvien jätkien hyvät pisteet, poistaa huonojen jätkien huonot pisteet ja saada aikaiseksi jollain hevonpersekertoimella oikea pistetaulukko, jonka mukaan HIFKillä on oikeasti vain 29 pistettä ja 12. sija, koska Spanhel pitää saada ulos, joukkue on liikaa ykkösketjun varassa ja kakkosveskarimme on paska?
Voihan jessus. Moisia analyysejä olisin odottanut jonkun muun joukkueen kannattajilta kuin perspektiiviä omaavilta HIFK-faneilta.
Täysin sairasta on myöskin väittää, että 2+10 pistettä omaava tyyppi on automaattisesti huonompi kaveri joukkueelle kuin 4+8 pisteen kaveri, koska jälkimmäinen on tehnyt maaleja "100% enemmän"...Tollehan nauraa jo teini-ikäinen mummokin. Entä onko 12+2 tekevä pelaaja ilman muuta parempi kuin 2+12 tekevä, koska ensinmainittu tekee paljon maaleja? Entä jos ensimmäinen kaveri onkin itsekäs, kiekkoa hautova paska, jonka puusilmäisyyden ansiosta joukkue on itse asiassa menettänyt noin 12 maalia, koska kaveri ei syötä koskaan.
Vähän mietintää olisi kiva harrastaa. Ensin väitetään, että joku ei tee pisteitä tarpeeksi. Sitten kun kaivetaan tilastot ja todetaan, että kyllä se on tehnyt enemmän kuin "100 kertaa" parempi kilpailijansa, mokelletaan, että pisteet ovat vääränlaisia. Mitä seuraavaksi? Spanhelin alivoimapelaaminen kuitataan helpoksi työksi? Ai niin, joku urvelo sen ehti jo tehdäkin. Jepjep, on maailman helpointa pelata alivoimaa SM-liigassa. Siihen pystyisin minä, sinä ja hänkin.
Palkoista; en sanoisi, että Vopatin palkka on olennaisesti parempi kuin Spanhelin, ellen tietäisi sitä. Mulle on ihan sama, mitä yksittäinen pelaajaa saa palkkaa, jos hän on hintansa väärti. Viime kaudella kerroin, että Zidlicky on HIFKin, lähes koko liigan kallein pelaaja ja vastustusta tuli. Verotiedot sitten kertoivat jotain. Myös Vopatista, jo tuolloin. Hillomiehiä ja mikäs siinä.
En ole koskaan hehkuttanut Spanhelia. Mistä tuokin on peräisin? Olen sanonut, että hän täyttää paikkansa joukkueessa toistaiseksi erinomaisesti. Mutta vaihtaisin hänet empimättä esimerkiksi Bednariin. Valtavaa hehkuttamista.
Ongelma taitaa olla se, että olen tökkäissyt pyhää lehmää nimeltä Vopat, josta diggaan pirusti mutta johon en ole täysin tyytyväinen hintaan nähden. gredu: Spanhelin pukukoppiolemisessa ei ole mitään ongelmia, kuten ei Vopillakaan. HIFK + Vopat yhdistelmä on kuin Breshnev ja NL - pyhää aluetta. Toisinajattelijat ammutaan.
Turha myöskään tehdä Vopat / Spanhel -keskustelusta linjanvetoa fyysisen kiekon arvostuksen suhteen. Arvostan ylilyöntejä ja mättöä varmasti enemmän kuin useimmat täällä. Mielestäni Vopat voisi nimenomaan olla fyysisempi, niin ei tarvitsisi miettiä hänen paikkaansa joukkueessa. Joukkueeseen Vopatin mahdollisesti poistuessa ehdottamani Jani Honkanenhan on tunnetusti neppaileva jortikkakiekkomies.
(typoja)