Romanit

  • 1 486 234
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.

Näkemys

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän näitä nyt nähty kaikenlaisia. Kaksi mukavaa olen eläissäni tavannut, toinen vedettiin just kylmäksi ilmeisesti sen takia, että tykkäsi tehdä töitä.

Asiakaspalveluhommissa tosiaankin on mielenkiintoista se, että kun nämä alkavat veisaamaan niitä päivän virsiänsä ja vittuilujansa, niin kyllä ne takana olevan jonon sympatiat siirtyy sinne myyjän puolelle. Monesti olen miettinyt, että porttikieltokin olisi paikallaan, mutta enhän mä nyt hengestäni halua päästä.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
kovalev kirjoitti:
Kuinka ollakaan parkkipaikalla ohitin saman naisen joka istui autossaan INVAPAIKALLA.
Alkuviikosta ajelin paikallisen kauppakeskuksen alakertaan. Edelläni ajava auto parkkeerasi tyylikkäästi autonsa kahden paikan väliin keskelle viivaa. Toinen paikoista oli invapaikka. Autosta kömpi ulos keski-ikäinen romaninainen.

Invapaikkoja ja ns. viivaparkkeerausta tässä kaupungissa käyttävät tässä kaupungissa ryssät ja romanit. Invapaikkoja käyttävät silloin tällöin myös siihen oikeutetut ihmiset.

kovalev kirjoitti:
Ainoa hauska asia koko hässäkässä oli naisen auto. Harvemmin näkee romaneilla paskanruskeaa kansancorollaa vm. 88 tai 89.
Ylläolevan tapauksen auto oli harmaa tuon ajan corolla, joten taitaa olla yleisempi kuin arvelet.

Sehän tässä ihmetyttää, että kuinka romanit jaksavat valittaa heidän "syrjimisestään", kun jatkuvasti näkee tilanteita, jossa heitä ei tavallisen kansan lait ja asetukset kiinnosta pätkääkään.
 

laredo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sipoon Wolf, Malaga, Barcelona, työväen ampujat
Lainaan tähän hätään omaa kirjoitustani toisesta osiosta:
--------------------Vaikka yleensä olen ollut pallopeleissä jonkinmoinen lahjakkuus niin jääkiekko on jäänyt täysin paitsioon. Juniori-ikäisenä oli ikunen häpeä kun joutui (perheessä 4 muksua ja asuntovelat)putkihokkareilla koulun liikuntatunneille. Maila nyt sentään tuli joululahjaksi. Kerran jouduin 6:lla luokalla kauhun paikkaan, jouduin maalivahdiksi ilman varusteita (paitsi RakettiAnttilasta ostettu "jokapojan urheilukypärä" ovh 15 mk). Olihan sitä oppilaille sanottu ettei saa lämätä mutta sitäkös vähän kuuntelivat kolme kertaa luokalleen jääneet Gunnar ja Kyösti. Killerikuteja sai väistellä henkensä kaupalla. Noin viidentoista minuutin jälkeen sai "Gunu" taas siitä 7 metrin päästä rauhassa tilaa lämärilleen (oli tehnyt muille selväksi että liika häirintä pelissä aiheuttaa nyrkkihierontaa naamariin...) ja ehdinkin juuri kumartaa pääni etukenoon. Kiekko tuli kypärään joka halkesi! Vielä ei tullut sen kummempia vammoja mutta jo tuosta vartin päästä tulikin uusi kuti korvaan joka repesi. Terkkarille vaan ja 7 tikkiä korvaan, arvet on vieläkin. Noh, eipä tarvinnut enää sinä talvena jääkiekkoa pelata.
 

nufc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ketterä,Newcastle United
kovalev kirjoitti:
Kuinka ollakaan parkkipaikalla ohitin saman naisen joka istui autossaan INVAPAIKALLA. Taaskaan en väitä etteikö valkoinen mies tai nainen jätä joskus autoansa näin, mutta kun pihassa oli kymmeniä vapaita paikkoja, vielä aivan näiden invapaikkojen vieressäkin.

Jos tämän rouva Romaanin veljen vaimon serkku oli käynyt edellisenä päivänä vaikka hammaslääkärissä ja rouva Romaani katsoi siksi olevansa oikeutettu invapaikkaan?
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen dösässä pari iloista manneveijaria, kävivät intohimoista keskustelua edessäni. En niin tarkkaan kuunnellut mistä, mutta kun toinen oli jäämässä pois, kaveri huikkasi perään: "toivottavasti se siun hevonen voittaa". Väkisinkin alkoi vähän naurattaa.
 

Theone

Jäsen
Kuvernööri kirjoitti:
Eilen dösässä pari iloista manneveijaria, kävivät intohimoista keskustelua edessäni. En niin tarkkaan kuunnellut mistä, mutta kun toinen oli jäämässä pois, kaveri huikkasi perään: "toivottavasti se siun hevonen voittaa". Väkisinkin alkoi vähän naurattaa.

Kaverin naapurissa asuu romaaniperhe, perheen isäntä sattuu käymään aamusavuilla samaan aikaan kuin kaverini lähtee töihin eli n. klo 7.30. Pari kuukautta sitten tämä vanha herra oli kysynyt kaveriltani minne tämä menee joka aamu. Kaverini vastasi että töihin, johon manne tokaisi "ei kai sinne pidä joka arkiaamu mennä?".

Aiheutti pientä hymyilyä kun kaverini kertoi tämän.
 

VolmariP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Flyers, LFC
Pari vekkaa sitten olin itiksessä päivääni kuluttamassa. Kävin sitten Tiimarista ostamassa jonkun lehtiön ja pari teippirullaa tms. Jonossa oli edelläni kaksi romaaninaista hameissaan. Aloin ihmetellä mikä huuto naisten toimesta alkoi heidän kassalle päästyään. Homma meni suunnilleen näin
"Hoi, ootko sie myyjä nähny miun kahta vihreetä malluaskia?"
-Ei ole tietoa. Miten minä niistä tietäisin?
"Me oltiin Severin kanssa täällä viikko sitten, ja mä unohdin miun kaks vihreetä malluaskia tähän tiskille. Oot sie varastanu ne?" Jne.

Kassaneiti oli tietenkin aivan hämillään, hyvä kun sai sanaa suustaan. Pian romaanit alkoivat mekastaa niin pahasti, että myymälän vastaava ja muutama vartija tuli paikalle. Siinä ostokset tehtyäni kuuntelin sivussa hetken vielä keskustelua. Romaanileidit olivat ilmeisesti haastamassa tätä Tiimaria oikeuteen, koska olivat varastaneet heidän kaksi vihreätä malluaskia. Syyttelivät varkaiksi ja rasisteiksi stevejä ja myymäläpäällikköä.
Otin kassit kantoon ja lähin jatkamaan. Ei siinä voinut toistella itekseen ku että ei hyvää päivää näiden vahvistusten touhua välillä.... Huvittanut tilanne jälkeenpäin snadisti. Uskomatonta! =)
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kemissä sattui huvittava tapaus kesällä 2002. Kemin keskustassa on Euromarket ja siellä käy romaneita siinä missä kalpeitakin.

Taustaa: Kemin Euromarketissa ei ole niitä savukeautomaatteja, joita kassahenkilöt voivat helposti katseellaan seurata, vaan savukkeet ovat "paljaana" erillisessä hyllyssä kassoista 90 asteen kulmassa.

Euromarketin sivuovesta purkautui kaksi mustalaisrouvaa rotuhameissaan - tai päinvastoin - stevarit perässä. Mekastus oli melkoista, seurasin tilanteen kehittymistä kadun toiselta puolelta, Aladdin-kebabin edessä. Kesken mekastuksen ja stevareiden läsnäolon tulee kaksi pikku romania työntelemään tupakkiaskeja rouvien kouriin.

Voi jeesus, että se oli legendaarinen hetki, jolle on saanut nauraa monet kerrat.

Yhden mukavan mustalaisen olen tavannut - raveissa. Muut mustalaiset joiden kanssa olen joutunut tekemisiin, ovat olleet mukavia vain silloin, kun ovat nukkuneet tai sukeltaneet.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vieläkö on mahdollista olla romani ja eläkeläinen 17-vuotiaana? Aikoinaan tämä oli hyvinkin yleinen "ammatti" nuorilla romaneilla, liekö nimike muuttunut vuosien varrella. Irwinkin lauloi "Veijo, nuori eläkeläinen" aikoinaan.

Lapsuudestani muistan tapauksen, missä mutsi oli pesutuvassa pesemässä vuorollaan pyykkiä ja sai hirvittävät sykärit, kun eräskin romanirouva avasi pokkana kuivurin oven, valkkasi parhaat vaatteet päältä ja yritti lähteä menemään. Mutsi siinä sitten huomautti, että taitaa rouvalla olla vähän väärät pyykit ja kehoitti laittamaan ne takaisin kuivuriin. Rouva sitten vaati naama peruslukemilla mutsia todistamaan, että pyykit ovat hänen eikä mannerouvan. Onneksi mutsi on tiukka lyyli ja totesi varsin nopeasti, että todistaminen ei liene vaikeaa, koska ko. vaatteet eivät paksuperseisille mahdu ja vaatteet olivat vasta ensi kertaa pesussa, joten kuititkin löytyy vielä kotoa. Mutsi totesi, että tämä kuittihomma taitaa olla rouvalle sen verran tuntematon käsite, että suosittelee nyt, että rouva on hyvä ja laittaa ensi tilassa vaatteet takaisin. Mannerouva meni niin puihin, että ystävällisesti pyysi anteeksi ja poistui takavasemmalle.

Parin päivän päästä mutsi kuuli rapussa, kun tämä rouva kertoi jollekin perheenjäsenelleen, että jatkossa pitää katsoa, ettei varausvihosta löydy perheeni nimellä varausta... Sittemmin meillä ei ollut mitään ongelmia, mutta naapureilla sen sijaan kylläkin. Tosin hyvin nopeasti tämäkin mustalaisleiri vaihtoi paikkaa ja sen pituinen se.

Mutta pokkaa romaneilla kyllä on tehdä ihan mitä vain. Hautausmaallakin ajavat ihan siihen "oman" haudan viereen, kielloista huolimatta ja jättävät auton käyntiin, kun käyvät rookeria muistamassa. Pitäis kieltää koko sakki.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
BoredOldLady kirjoitti:
Vieläkö on mahdollista olla romani ja eläkeläinen 17-vuotiaana? Aikoinaan tämä oli hyvinkin yleinen "ammatti" nuorilla romaneilla, liekö nimike muuttunut vuosien varrella. Irwinkin lauloi "Veijo, nuori eläkeläinen" aikoinaan.
Eikös 17 vuotta ollut must... romanille paha ikä. Lapsilisä on loppu ja eläkettä ei vielä saa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koirapoika kirjoitti:
Eikös 17 vuotta ollut must... romanille paha ikä. Lapsilisä on loppu ja eläkettä ei vielä saa.

Jaa, voi olla. Itse olen kyllä nähnyt ihan mustaa-valkoisella, että Leif, 17-v. on eläkeläinen. Ehkäpä Lefan kohdalla on käynyt painovirhepaholainen ja on epähuomiossa päässyt eläkkeelle vuotta liian aikaisin. Toisaalta, se mikä ei muilta onnistu direktiivien ym. kanssa, ei sulje pois romanien parempaa tuuria.
 

krobbe

Jäsen
hilson kirjoitti:
Eilen kun olin menossa metrolla kaverini kanssa Kontulasta Herttoniemeen, samaan vaunuun sattui kolme pitkähköä rumaa mannea. Yksi näistä kavereista valitteli, että sisko oli joutunut sairaalaan, ja että olisi pakko saada soittaa yksi puhelu. Siinä he sitten uhkailivat aikansa, jonka jälkeen annoin tälle yhdelle kerjäläiselle puhelimeni lainaksi.

Olisit sanonut, että se on työsuhdepuhelin, tuskin olisi arvannut koskea siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Pääasiassa aivan helvetin typerä, ja rasistinen ketju. Huomaa kuinka juntteja täällä Suomessa ollaan. 99 % "tapauksista" on vastaavia, joita olen nähnyt ihan "perus"suomalaistenkin tekevän.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Beagle Boy kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkettä voi saada 16-vuotiaana.

Mihin tietoon tämä perustuu? Toisaalla kerrotaan, että työkyvyttömyyseläkkeen ikäraja on 18 vuotta. Lisäksi edellytetään, että eläkkeen hakija on ollut työssä, mikä pudottanee tämän ketjun aiheena olevan syrjityn kansanryhmän työkyvyttömyyseläkkeen piiristä.

lähde: http://www.tyoelake.fi/Page.aspx?Section=39104
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
"Hai, miut pittää laskee vappaaksi, ja vainajalle myöntää pien sakko!"
 

Erik Loka

Jäsen
Wagner kirjoitti:
Mihin tietoon tämä perustuu? Toisaalla kerrotaan, että työkyvyttömyyseläkkeen ikäraja on 18 vuotta. Lisäksi edellytetään, että eläkkeen hakija on ollut työssä, mikä pudottanee tämän ketjun aiheena olevan syrjityn kansanryhmän työkyvyttömyyseläkkeen piiristä.

Onko niitä ennenkään mitkään lait koskenu?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistaako kukaan muuten nähneensä manneja lätkämatsissa koskaan? Todennäköisimmin niitä varmaan näkis narripeleissä, jos jossain, sinnehän niitä vapaapilettejä taidetaan jaella isolla kädellä. Jos ei sitten joku Lefa sattuis vahingossa nyysimään paria lippua ja eksymään peliin.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Wagner kirjoitti:
Mihin tietoon tämä perustuu? Toisaalla kerrotaan, että työkyvyttömyyseläkkeen ikäraja on 18 vuotta. Lisäksi edellytetään, että eläkkeen hakija on ollut työssä, mikä pudottanee tämän ketjun aiheena olevan syrjityn kansanryhmän työkyvyttömyyseläkkeen piiristä.

lähde: http://www.tyoelake.fi/Page.aspx?Section=39104

Asioeläkelakien mukaan onkin noin kuten viestissäsi kirjoitit, mutta kansaneläkelain mukainen työkyvyttömyyseläke turvaa myös nuorena työkyvyttömäksi tulleiden perustoimeentulon.

linkki:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/210801155049EH?openDocument
 
Simon kirjoitti:
Muistaako kukaan muuten nähneensä manneja lätkämatsissa koskaan? Todennäköisimmin niitä varmaan näkis narripeleissä, jos jossain, sinnehän niitä vapaapilettejä taidetaan jaella isolla kädellä. Jos ei sitten joku Lefa sattuis vahingossa nyysimään paria lippua ja eksymään peliin.

Toisessa mestis-finaalissa tänä vuonna oli yksinäinen mustalasipoika tuulettamassa Hokin maalia aivan kameran edessä. Oli sen verran harvinainen näky, että jäi mieleen.
 

Kalmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, LäKi, KK-V, PaRa, Suomalaiset NHL:ssä
Tulipa lapsuudesta eräs muisto mieleen..

Ala-asteen vieressä asui omakotitalossa romaniperhe. Perheen tukevahko isä istui usein pihalla, ja sanoi kovaan ääneen "tyttäreni Sabina ei tule huomenna kouluun, revein sen käden irti." Tytär kuitenkin oli melkoisen fiksu, ja kävi koulua ahkerasti, käsi edelleen tallella. Kerran taisi olla suku käymässä, ja eikös juuri eläkkeelle päässeet nuorukaiset tulivat koulun pihalle puukkoa heiluttelemaan. Kerran jopa tapahtui puukottaminenkin (itse olin jo yläasteella).
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
IFK:n fanipaitaa kantavaa mannea en ole itse nähnyt, mutta olen nähnyt niitä kyllä useinkin, varsinkin viime kaudella, IFK-matseissa.
Jopa suhteellisen IFK-henkisiltä vaikuttivat, vaikka kyllä itsekin näkyä ihmettelin, kun ekoja kertoja näin.
Ja hiukan off-topicina. Mustan miehen alun olen kyllä nähnyt IFK-fanipaita päällä Nordiksella.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
#77 kirjoitti:
Ja hiukan off-topicina. Mustan miehen alun olen kyllä nähnyt IFK-fanipaita päällä Nordiksella.
Varmaan sama kaveri, joka näkyi jossain tv-pelissä kuvissa kuluneella kaudella. en muista missä kyseinen vierasmatsi pelattiin, mutta tumma IFK-fani tunnusti siellä väriä.

Itse en mustalaisia henkilökohtaisesti tunne, joten sellainen asia on ulkopuolisena laittanut miettimään, että harrastavatko he pahemmin urheilua? Toki joukkoon mahtuu kaikenlaisia yksilöitä, mutta väittäisin esim. lukioikäisistä otetussa yleisotannassa fyysisen harrastamisen olevan harvinaisempaa kuin ns. normihärmäläisillä.

Harvemmin romaneja lenkillä, fudiskentällä, kaukalossa tai salillakaan tule nähtyä, eikä tuo keskiverto kadulla notkuva mansoni kovin rotevalta usein näytä, varsinkaan niissä suorissa housuissaan luimistellessaan.

Sen verran on lähikontaktia nuoren romanin kanssa otettu kolmisen vuotta sitten, että nyrkistä sain naamaani stadissa lauantai-iltana. Vastaanotetun, melko köykäisen joskin täyteläisen kulmikkaan nyrkiniskun jälkeen piiskasin vasemman jalan puolivolleyllä Kyöstiltä jalat alta niin paljon kuin kintuista irtoaa, tuloksena pistevoitto minun käveltyä pois vastustajan etsiessä kenkäänsä autotien puolella kontaten.

Tilanne lähti romaniklopin ryhdyttyä puolustamaan seurassaan ollutta naista, jolle aloin tämän hamehirmun itsensä provosoimana ohimennen aukomaan päätäni. Väittäisin, että hakemalla haettu tilanne heidän puoleltaan, siihen malliin alkoivat yht´äkkiä huutelemaan meidän seurueeseen päin kaikenlaista skeidaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös