Enemmänkin mielipide.
Näin juuri. Rajanvetokysymys.
Enemmänkin mielipide.
Miksi sitä etnisyyttä ei voisi/pitäisi kertoa jokaisen rikosuutisoinnin yhteydessä? Varsinkin, jos kerran rikoksia tehdään samalla tavalla ja saman verran etnisyydestä riippumatta. Tällöinhän se etnisyys lukisi siinä uutisessa aina, olisi kyseessä sitten vitivalkoinen kantasuomalainen, romani, somali tai vaikkka aito skotlantilainen. Tilanne olisi reilu ja kaikille tasapuolinen, eikä esimerkiksi työpaikkojen kahvipöydissä tai Jatkoajan keskustelupalstalla tarvitsisi arvuutella, että olikohan ne Leiffi ja Raineri nyt romaneja, mikä varsinkin ohi maalin osuessaan entisestään vahvistaa ennakkoluuloja.Mun mielestä noi nimet kuulostaa ihan jokerifaneilta, persujen äänestäjiltä, bemarikuskeilta ja raksamiehiltä. Pitäiskö nuo ja kaikki muutkin mahdolliset mielleyhtymät käsitellä uutisoinnissa? Vai onko etnisyys mielestäsi ainoa asia, joka pitäisi kertoa? Ja jos on, niin miksi?
Ei varmaan ole joo. Melkoinen "cv" tuolla kaverilla... no josko tulisi uskoon ja lopettaisi nuo touhut joskus. Tuli tämä mieleen vaan Armanin romanit-jaksosta.Ainakaan tuo Kiviranta ei ole romani. Tämä on tieto. Noista muista en tiedä, mutta hengaileeko romanit yleensä maahanmuuttajien kanssa ylipäätään?
Älymystön paheksuntaa peläten en viitsi sanoa minkä näköisiä kuvan kohdehenkilöt ovat, mutta uskoisin että linkitit aivan oikeaan ketjuun. Iltalehti tiesikin jo eilen kertoa kysessä olevan seurue, joka kertoi myös saman kuin kuvatkin. Huolettaa kyllä toimittajien kertomukset tekijöistä. Molemmissa iltapäivälehdissä kerrottiin kyseessä olleen miesseurueen. Mistä toimittajat tiesivät henkilöiden olevan miehiä? Ehtivätkö tehdä jo jonkinlaiset sukuuolitestitkin?Lienekö sitten rasisti, mutta jotenkin tuo Iltasanomien uutisen kuva pistää epäilemään, että tämän ketjun kamasta on kyse:
Hyvinkään keskustassa ammuskeltiin – selkkaus alkoi pizzeriasta, neljä kiinni - Kotimaa - Ilta-Sanomat
Ja linkissähän on Iltasanomien uutinen Hyvinkään ammuskelusta ja siitä kiinniotetuista neljästä miehestä.
Eipäs tullutkaan uutena asiana tämä:
Laura Hagert ei saanut työtä millään – vaihtoi sukunimensä, firmat vastasivat heti sähköposteihin | Yle Uutiset | yle.fi
Mitään nopeaa ratkaisua tuohon ei ole olemassa. Pitkäaikaisena ratkaisuna toimisi kun romanit alkaisivat sen oman kulttuurin höpötyksen sijaan integroitua yhteiskuntaan normaaleiksi kansalaisiksi. Lyhykäisyydessään alkaisivat rikosten tekemisen sijaan panostamaan koulutukseen ja työntekoon. Välillähän yhteisön sisältäkin kuuluu huolestuneita kommentteja romaninuorten syrjäytymisestä, mutta yhteisö itse vaientaa tällaiset puheet välittömästi. Raikku Friman yritti ongelmista puhua ja vaiennettiin hetkessä.Siis tämähän on ehdottomasti oikea ongelma. Mutta romaneiden osalta minusta tuntuu, että tässä tapauksessa, toisin kuin yleensä, suuri osa pilaa pienen vähemmistön maineen. Ja se on toki sille vähemmistölle ikävää, mutta en minä tuohon ratkaisuakaan keksi.
Siis tämähän on ehdottomasti oikea ongelma. Mutta romaneiden osalta minusta tuntuu, että tässä tapauksessa, toisin kuin yleensä, suuri osa pilaa pienen vähemmistön maineen. Ja se on toki sille vähemmistölle ikävää, mutta en minä tuohon ratkaisuakaan keksi.
Ei siihen käsiksi pääsekään niin kauan kuin yhteisö itse on niin sulkeutunut. Yhteisö itsessään pitää esimerkiksi kouluttautumista liikana sulautumisena kantaväestöön jolloin heidän oma kulttuurinsa ja identiteettinsä häviää. Täytyy näkyä, kuulua ja kaikin keinoin erottautua kantaväestöstä.Tunnen minäkin tapauksia, joissa aidosti osaksi yhteiskuntaa pyrkivillä on todellisia ongelmia johtuen taustastaan. Kuten ylle linkitetyssä jutussa. Helppoa ratkaisua ei varmasti ole, mutta laskeehan se motivaatiota yrittää, jos kerta toisensa jälkeen pelkkä etninen tausta tulee esteeksi. Siis Suomessa vuonna 2017... Toki se pystytään naamioimaan virallisesti niin, ettei siihen päästä käsiksi minkään instanssin taholta.
Susanna Koski voisi mennä varmaan tirauttamaan pari kyyneltä, mutta eipä sekään ole ratkaisu.
No kyllähän se kirjastoautokin ambulanssiksi muuttuu kun ensiapupotilaalla on kammottavat tuskat! Ja minun mielestä on vain hienoa että romanit noudattavat omaa rikasta kulttuuriperintöään, johon kuuluu mm. parkkeeraaminen invapaikoille tai oikeastaan minne vaan missä parkkeeraaminen on erikseen kielletty.Röökillä käydessä en kokenut suunnatonta yllätystä kun ulko-oven edessä oli parkeerattuna kuppainen Vectra vinoittain viivan päälle tukkien kahden ambulanssin parkin.
Tunnen minäkin tapauksia, joissa aidosti osaksi yhteiskuntaa pyrkivillä on todellisia ongelmia johtuen taustastaan. Kuten ylle linkitetyssä jutussa. Helppoa ratkaisua ei varmasti ole, mutta laskeehan se motivaatiota yrittää, jos kerta toisensa jälkeen pelkkä etninen tausta tulee esteeksi. Siis Suomessa vuonna 2017... Toki se pystytään naamioimaan virallisesti niin, ettei siihen päästä käsiksi minkään instanssin taholta.
Susanna Koski voisi mennä varmaan tirauttamaan pari kyyneltä, mutta eipä sekään ole ratkaisu.
Minulla on hämärä mielikuva, että jotain tämänsuuntaista olisi puoliksi huumorimielellä jossain Oulun suunnalla yritetty joskus 90-luvun alkupuolella. Ravintoloitsija muistaakseni päätti tehdä vähemmistöille oman ravintolan jossa saisivat juhlia ja dokata, koska ei halunnut päästää näitä muihin ravintoloihinsa. En sen koommin muista miten homma eteni, mutta ilmeisesti työntekijät eivät ainakaan tulleet töihin (tummempaa kansanosaa muistaakseni hekin) ja mahtoikohan tuo muutenkin kaatua jotenkin omaan mahdottomuuteensa (raflan nimikin oli luokkaa "Lakupekka"). Jos joku muu muistaa jotain tuosta jutusta, niin itseäkin kiinnostaisi kyllä tietää. Ei vaan millään tahdo muistaa noin pitkälle :)Suomessa voitisiin tehdä sellainen koe, että perustetaan ravintola, johon pääsevät asiakkaiksi kaikki romanit. Lisäksi ravintolan henkilökunta koostuisi pelkästään romaneista. Itse uskoisin tällaisen kokeen olevan menestys. Ensiksikin, ravintola olisi täysin syrjinnästä vapaa ja toisekseen se työllistäisi romaneja. Tässä olisi päättäjille kokeilemisen arvoinen idea.
No kuhafilehän on tavallaan looginen valinta jos hameen alle tunkee. Ei hajukaan paljasta.
Jos sillä oli töihin kiire?kuljettaja pääsee suoraan vapaaksi...