Olen
@TosiFani :n kanssa samoilla linjoilla. Tuollaisiin täytyy puuttua. Kukahan varastetun tuotteen lopulta maksaa…
Olisin itse ehkä sanonut:” Rouva, teiltä unohtui yksi ostos kassin alle”. Jos siitä sitten seuraa kalabaliikki, niin sitten seuraa.
Eräänä päivänä muutama vuosi sitten kaupan kassajonossa seistessäni mustalaispoika ryntäsi eteeni jonossa ja kaatoi sylillisen olutta kassahihnalle.
Täällä Lappeenrannassa pitää jo venäläisten takia pitää puolensa kauppojen kassajonoissa, joten en antanut tämänkään tapauksen olla. Kerroin etuilijalle jonon pään sijainnin ja rohkaisin häntä siirtymään siihen suuntaan. No, eihän se tietysti tuolle herrakulttuurin edustajalle käynyt. Tilanne alkoi ärsyttää itseäni ja siksi viestini sisältö muuttui kärkevämmäksi ja sanomaa painotettiin riittävällä äänenvoimakkuudella. Tässä kohtaa jonossa takana olijoilla alkoi vatsat pehmetä ja he luikkivat muihin jonoihin. Sain kuin sainkin vietyä romanille viestin perille ja hän siirtyi kaljoinensa taakseni. Koko kassatapahtuman ajan kuulin kuinka tulen katumaan ja kärsimään. Viimeinen niitti oli se kun hän itse pääsi maksuvuoroon. Kassa totesi ettei myy kaljoja kun pussihousu on kaljoissa jo riittävästi. Poika sihahti tappouhkauksen ohittaessaan minut. Minkäänlaista fyysistä kontaktia ei käytetty.
Kassa kuiskasi minulle kiitokset ja kaupasta ulos mennessäni varauduin laumaan tummia vastaanottokomiteana. Eipä näkynyt. Yksin nuo eivät uskalla mihinkään ryhtyä, tarvitsevat joukkovoimaa.
Pointti tässä on se, että terrori jatkuu niin kauan kun sen annetaan jatkua. Jokainen tekee tietysti omat ratkaisunsa ja ainakin minä hyväksyn myös asiaan puuttumattomuuden mikäli arvelee sen aiheuttavan liian paljon ongelmia.
Hyvin harvoin täällä Lappeenrannassa olen törmännyt mustalaisten perseilyyn. Liekö väki vähentynyt. Tai sitten en liiku perseilyalueilla.